Χριστοδούλου Αθανάσιος - Ν' ψαλμός, Δόξα Πατρί..., Ταις των Αποστόλων

P

PANROUST

Guest
Σιγά ρε παιδιά τον φάγατε τον άνθρωπο.:(
Εδώ τόσα ακούγονται στην εκκλησία...:wink:
Πάντως ωραία φωνή!:)
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Πάντως όλοι οι παραδοσιακοί ιεροψάλτες μαζεύτηκαν εδώ! Είμαι σίγουρος ότι οι περισσότεροι από εμάς δεν κοιτάμε τον εαυτό μας αλλά είμαστε έτοιμοι να πυροβολήσουμε τον οποιονδήποτε συνάδελφο μας.
Ναι, και το χαιρόμαστε που αποδεικνύεται πως τελικά υπάρχει πολύς κόσμος προσκολλημένος στην παράδοση. Προσωπικά κοιτάω τον εαυτό μου και προσπαθώ να αποβάλλω ό,τι περιττό και εκτός παραδόσεως μπορώ να εντοπίσω στον τρόπο που ψάλλω. Και γι' αυτό με ενοχλεί όταν ακούω ακούσματα σαν κι αυτό που κάθε άλλο παρά ιεροπρέπεια έχουν!
Ελπίζω οι συντονιστές να τα βλέπουν αυτά και ανάλογα ή να κάνουν παρατηρήσεις ή ζητούν εξηγήσεις από αυτού που κάνουν σχόλια όπως τα παραπάνω! Είναι αίσχος αυτό που συμβαίνει!!!
Το βλέπουν. Ποια σχόλια ακριβώς σας πείραξαν; Η αρνητική κριτική; Στο θέμα του Δασκαλούδη που υπάρχει έντονος εκτροχιασμός ήδη έχει γίνει παρατήρηση και ίσως σβηστούν μηνύματα. Εδώ δεν βλέπω προσβλητικά σχόλια.

Όσο για τα περί Καρά, ΕΛΕΟΣ! Μην αρχίσετε πάλι τα ίδια!
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
[Σημείωμα συντονιστή] Αγαπητέ Βασίλη (basiliosn), δυστυχώς παρά τις επαννειλημένες προσωπικές και δημόσιες παρατηρήσεις συντονιστών και μελών του φόρουμ, συνεχίζεις να συμμετέχεις με ύφος και τρόπο που προσβάλλει και γενικά δημιουργεί άσχημη ατμόσφαιρα στη λειτουργία του φόρουμ (trolling). Αυτό δεν μπορεί να συνεχιστεί επ'αόριστον. Για το λόγο αυτό σου στέλνω τελευταία προειδοποίηση οτι σε επόμενο μήνυμά σου σε οποιοδήποτε θέμα που θα παραβιάζει τα στοιχειώδη του δημοσίου διαλόγου θα αποκλειστείς ξανά, για ένα μήνα (strike 2).

Προς όλους : Όχι άλλα εκτός θέματος μηνύματα εδώ.
 

simos

Η μεγαλύτερη φωνή της σύγχρονης Βυζαντινής Μουσική
Μάλλον δεν έχεις διαβάσει τι λέει ο Μιχαλάκης για τον κ. Δασκαλούδη λ.χ. εδώ :cool:

Me SYSTIMATIKA
===DI schedon dytikon toutesti HYPSILON (2:08)
==kai
===KE episis schedon dytikon toutesti CHAMILON (2:11),

DEN ginetai na akousthei ECHOS... mallon protos prepei na einai.
Isos ftaigei kai e echolipsia.
Pantos, to holon akousma, diastematiko te kai "laryngismiko" einai "allotrion" os pros oti echo akousei os tora, dia na min eipo "faltso" kai archizoun holoi na "phonazoun".

Akousate IAKOVON kai aphisate ta "moderna".



να πείτε του κ. Μιχαλάκη, πρώτα να διορθώσει τον δικό του τρόπο ψαλσίματος και μετά να αναφέρετε σε άλλους. Όταν ο ίδιος γίνει ο Ιάκωβος, τότε και μόνο τότε μπορεί να κατακρίνει τους υπόλοιπους συναδέλφους!
 

simos

Η μεγαλύτερη φωνή της σύγχρονης Βυζαντινής Μουσική
Ναι, και το χαιρόμαστε που αποδεικνύεται πως τελικά υπάρχει πολύς κόσμος προσκολλημένος στην παράδοση. Προσωπικά κοιτάω τον εαυτό μου και προσπαθώ να αποβάλλω ό,τι περιττό και εκτός παραδόσεως μπορώ να εντοπίσω στον τρόπο που ψάλλω. Και γι' αυτό με ενοχλεί όταν ακούω ακούσματα σαν κι αυτό που κάθε άλλο παρά ιεροπρέπεια έχουν!

Το βλέπουν. Ποια σχόλια ακριβώς σας πείραξαν; Η αρνητική κριτική; Στο θέμα του Δασκαλούδη που υπάρχει έντονος εκτροχιασμός ήδη έχει γίνει παρατήρηση και ίσως σβηστούν μηνύματα. Εδώ δεν βλέπω προσβλητικά σχόλια.

Όσο για τα περί Καρά, ΕΛΕΟΣ! Μην αρχίσετε πάλι τα ίδια!



Ελπίζω Δημήτρη το σχόλιο του πελλοπονήσιου
'Απαράδεκτα πράγματα!
Καμία εκκλησιαστικότητα, κανένα ήθος!
Το ολίσθημα ανήκει περισσότερο στον "συνθέτη", αν δεν είναι ο ίδιος ο "εκτελεστής"...'

να μην το θεωρείς προσβλητικό!!!!
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Πάντως όλοι οι παραδοσιακοί ιεροψάλτες μαζεύτηκαν εδώ! Είμαι σίγουρος ότι οι περισσότεροι από εμάς δεν κοιτάμε τον εαυτό μας αλλά είμαστε έτοιμοι να πυροβολήσουμε τον οποιονδήποτε συνάδελφο μας. Ελπίζω οι συντονιστές να τα βλέπουν αυτά και ανάλογα ή να κάνουν παρατηρήσεις ή ζητούν εξηγήσεις από αυτού που κάνουν σχόλια όπως τα παραπάνω! Είναι αίσχος αυτό που συμβαίνει!!!

Δὲν πυροβολοῦμε τὸν ὁποιονδήποτε συνάδελφο, ἀλλὰ συγχρόνως δὲν μποροῦμε νὰ ἀφήνουμε νὰ περάσει ἀπαρατήρητη τέτοια μεγάλη ἀπομάκρυνση, ὄχι μόνο ἀπὸ τὴν ἐκκλησιαστικὴ μουσικὴ ἀλλὰ ἀπὸ τὸν ἐκκλησιαστικὸ χῶρο γενικότερα. Τὸ μόνο ἐκκλησιαστικὸ στοιχεῖο ποὺ ἀπεμεινε εἶναι τὰ λόγια τοῦ τροπαρίου.

Ἡ δικὴ σας ἄποψη ποιὰ εἶναι τελικά; Τὸ ψάλσιμο τοῦ συγκεκριμένου κυρίου, ἔχει ἐκκλησιαστικὸ ἦθος ναὶ ἤ ὄχι; Συμφωνεῖτε μὲ αὐτὸ ἤ ὄχι; Ἐγώ προσωπικὰ δὲν συμφωνῶ καθόλου. Ἄν θέλετε ἀπαντᾶτε.

Νὰ εἶστε καλά καὶ τὶς καλύτερες εὐχές μου γιὰ τὴν ἀπόκτηση τοῦ γιοῦ σας. Πάντα μὲ ὑγεία σὲ ὅλη σας τὴν οἰκογένεια.
 

simos

Η μεγαλύτερη φωνή της σύγχρονης Βυζαντινής Μουσική
Δὲν πυροβολοῦμε τὸν ὁποιονδήποτε συνάδελφο, ἀλλὰ συγχρόνως δὲν μποροῦμε νὰ ἀφήνουμε νὰ περάσει ἀπαρατήρητη τέτοια μεγάλη ἀπομάκρυνση, ὄχι μόνο ἀπὸ τὴν ἐκκλησιαστικὴ μουσικὴ ἀλλὰ ἀπὸ τὸν ἐκκλησιαστικὸ χῶρο γενικότερα. Τὸ μόνο ἐκκλησιαστικὸ στοιχεῖο ποὺ ἀπεμεινε εἶναι τὰ λόγια τοῦ τροπαρίου.

Ἡ δικὴ σας ἄποψη ποιὰ εἶναι τελικά; Τὸ ψάλσιμο τοῦ συγκεκριμένου κυρίου, ἔχει ἐκκλησιαστικὸ ἦθος ναὶ ἤ ὄχι; Συμφωνεῖτε μὲ αὐτὸ ἤ ὄχι; Ἐγώ προσωπικὰ δὲν συμφωνῶ καθόλου. Ἄν θέλετε ἀπαντᾶτε.

Νὰ εἶστε καλά καὶ τὶς καλύτερες εὐχές μου γιὰ τὴν ἀπόκτηση τοῦ γιοῦ σας. Πάντα μὲ ὑγεία σὲ ὅλη σας τὴν οἰκογένεια.


Εμένα μου αρέσει το γεγονός ότι κάποιος άνθρωπος ασχολείται με το ψάλσιμο. Το να μου αρέσει ή όχι είναι δευτερεύων για εμένα. Το πρόβλημά μου είναι ότι στο φόρουμ γίνονται χαρακτηρισμοί και αυτό είναι το χειρότερο. Και εμένα δεν μου αρέσουν 'πατριαρχικών' ψαλσίματα, αλλά δεν το λέω, δεν υπάρχει λόγος να προσβάλλουμε τους συναδέλφους μας. Ο καθένας μας προσπαθεί να αποδώσει όσο γίνετε καλύτερα τα μουσικά κείμενα προς δόξα Θεού.
Ευχαριστώ για τις ευχές αλλά από που ξέρετε την γέννηση του υιού μου?
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Ένας φίλος σας το ανακοίνωσε δημόσια. Στο φόρουμ είναι κοινές οι χαρές και οι λύπες κι αυτό μας κάνει οικογένεια...

Κι από μένα τις καλύτερες ευχές. Να σας ζήσει!

ΥΓ Από τον domesticus, τον πλέον αρμόδιο να σας ευχηθεί, γιατί κι εκείνος έγινε πατέρας πριν από λίγο καιρό, μπορείτε να ζητήσετε tips για νέους γονείς...:)
 
Last edited:

simos

Η μεγαλύτερη φωνή της σύγχρονης Βυζαντινής Μουσική
Ένας φίλος σας το ανακοίνωσε δημόσια. Στο φόρουμ είναι κοινές οι χαρές και οι λύπες κι αυτό μας κάνει οικογένεια...

Κι από μένα τις καλύτερες ευχές. Να σας ζήσει!

ΥΓ Από τον domesticus, τον πλέον αρμόδιο να σας ευχηθεί, γιατί κι εκείνος έγινε πατέρας πριν από λίγο καιρό, μπορείτε να ζητήσετε tips για νέους γονείς...:)

Ευχαριστώ Γιώργο, το ίδιο όνομα θα έχει και ο νεοαποκτηθείς υιός!!!
 

kostaeri

Μπουσδέκης Κώστας
παιδιά έχετε ακούσει ν ψαλμό πρίγγο - χατζημάρκο σε βαρύ???
 

simos

Η μεγαλύτερη φωνή της σύγχρονης Βυζαντινής Μουσική
παιδιά έχετε ακούσει ν ψαλμό πρίγγο - χατζημάρκο σε βαρύ???

όχι, αλλά έχεις κάτι?
 

apostolos

Απόστολος Κομπίτσης
Εμένα μου αρέσει το γεγονός ότι κάποιος άνθρωπος ασχολείται με το ψάλσιμο. Το να μου αρέσει ή όχι είναι δευτερεύων για εμένα.

Σίμο, κατά κάποιο τρόπο έχεις δίκιο. Αλλά να προσέχουνε αυτοί που ασχολούνται με την ψαλτική να ασχολούνται ΣΩΣΤΑ. Δεν είναι αρκετό μόνο να έχεις καλή φωνή ή να ξεύρεις να παίζης το λαρύγγι σου. Σημασία έχει το ΠΩΣ θα το χρησιμοποιήσεις το λαρύγγι ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΗΝ ΠΑΡΑΔΟΣΗ της σωστής εκτελέσεως.

Και εμένα δεν μου αρέσουν 'πατριαρχικών' ψαλσίματα, αλλά δεν το λέω, δεν υπάρχει λόγος να προσβάλλουμε τους συναδέλφους μας.

Και εδώ, κατά κάποιο τρόπο, συμφωνώ μαζί σου. Γούστα είναι του καθ' ενός. Άλλος του αρέσει Πατριαρχείο, άλλος του αρέσει Κεφαλονίτικο καντοδορικό ψάλσιμο. ΑΛΛΑ, όποιος "δεν του αρέσει" τα Πατριαρχικά ψαλσίματα ΔΕΝ μπορεί να πη ότι δεν ψαίλνουν σωστά αυτοί. ΔΕΝ μπορεί να πη ότι είναι αντιπαραδοσιακή. Άλλο το να μην σ' αρέσει, και άλλο το εάν αυτόν που ακούς ψάλλει σωστά.

Ο καθένας μας προσπαθεί να αποδώσει όσο γίνετε καλύτερα τα μουσικά κείμενα προς δόξα Θεού.

Και όντως, ο καθένας μας προσπαθεί.... φτάνει, όμως, να έχει την κατάλληλη μουσική μόρφωση και παιδεία. το να μην έχεις γνώσεις και να ανεβής στο Αναλόγιο και να ψάλλης «ό,τι σου κατέβει» ΔΕΝ είναι για μένα «προσπάθεια». Τόσα και τόσα λέμε για τον Γαϊτάνο. Και αυτός ΜΑΘΗΤΕΥΣΕ κοντά σε μεγάλο ψάλτη! Και στο τέλος; Τα έκανε.... «ψαλλάτα». Αυτός που ψαίλνει στην ηχογράφηση που αναφέρετε στο εδώ θέμα μας, ή για πλάκα ψαίλνει, ή σίγουρα δεν είχε σωστό δάσκαλο. Εγώ, προσωπικά, πιστεύω το δεύτερο.

Απόστολος
 

simos

Η μεγαλύτερη φωνή της σύγχρονης Βυζαντινής Μουσική
Σίμο, κατά κάποιο τρόπο έχεις δίκιο. Αλλά να προσέχουνε αυτοί που ασχολούνται με την ψαλτική να ασχολούνται ΣΩΣΤΑ. Δεν είναι αρκετό μόνο να έχεις καλή φωνή ή να ξεύρεις να παίζης το λαρύγγι σου. Σημασία έχει το ΠΩΣ θα το χρησιμοποιήσεις το λαρύγγι ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΗΝ ΠΑΡΑΔΟΣΗ της σωστής εκτελέσεως.



Και εδώ, κατά κάποιο τρόπο, συμφωνώ μαζί σου. Γούστα είναι του καθ' ενός. Άλλος του αρέσει Πατριαρχείο, άλλος του αρέσει Κεφαλονίτικο καντοδορικό ψάλσιμο. ΑΛΛΑ, όποιος "δεν του αρέσει" τα Πατριαρχικά ψαλσίματα ΔΕΝ μπορεί να πη ότι δεν ψαίλνουν σωστά αυτοί. ΔΕΝ μπορεί να πη ότι είναι αντιπαραδοσιακή. Άλλο το να μην σ' αρέσει, και άλλο το εάν αυτόν που ακούς ψάλλει σωστά.



Και όντως, ο καθένας μας προσπαθεί.... φτάνει, όμως, να έχει την κατάλληλη μουσική μόρφωση και παιδεία. το να μην έχεις γνώσεις και να ανεβής στο Αναλόγιο και να ψάλλης «ό,τι σου κατέβει» ΔΕΝ είναι για μένα «προσπάθεια». Τόσα και τόσα λέμε για τον Γαϊτάνο. Και αυτός ΜΑΘΗΤΕΥΣΕ κοντά σε μεγάλο ψάλτη! Και στο τέλος; Τα έκανε.... «ψαλλάτα». Αυτός που ψαίλνει στην ηχογράφηση που αναφέρετε στο εδώ θέμα μας, ή για πλάκα ψαίλνει, ή σίγουρα δεν είχε σωστό δάσκαλο. Εγώ, προσωπικά, πιστεύω το δεύτερο.

Απόστολος

Απόστολε, σωστά μιλάς, το κυριότερο από όλα είναι να σεβόμαστε τον συνάδελφό μας. Δεν χρειάζονται απαράδεκτα σχόλια για να δείξουμε την διαφωνία μας. Μερικές φορές και η σιωπή είναι διαφωνία. Εγώ νομίζω τα αρνητικά σχόλια είναι και ζήλια πάνω από όλα. Εάν το δούμε και έτσι και όλοι οι δάσκαλοι και οι δάσκαλοι των δασκάλων μας, κάπου πρωτοπόρησαν, και τώρα εμείς οι νεότεροι τους θεωρούμε παραδοσιακούς ή όχι. Άρα πρέπει να προσέχουμε πως κάνουμε τα σχόλια και τί είδους είναι αυτά τα σχόλια. Ας μην κατακρίνουμε κάθε καινούργια προσπάθεια ανάδειξης της ΒΜ. Μπορεί με αυτό τον τρόπο να φέρουμε κοντά στην εκκλησία και άλλους ανθρώπους και έτσι να σωθούμε όλοι μαζί, που αυτό είναι το ζητούμενο!
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Ο καθένας μας προσπαθεί να αποδώσει όσο γίνετε καλύτερα τα μουσικά κείμενα προς δόξα Θεού.
Θα ήταν ενδιαφέρον να μας ανεβάσει κάποιος το κείμενο απ' όπου λέγονται τα εν λόγω πεντηκοστάρια που ακούμε...
 

agrovas

Βασίλης Αγροκώστας
Βασίλη, ο Δημήτρης ψάλλει ή κάποιος άλλος; Ποιος κατάλαβες ότι είναι;

Νομίζω ή ο Δημήτρης ή ο Αντρέας. Για το Θανάση , δε νομίζω...Η ποιότητα της ηχογράφησης δεν είναι καλή και δεν μπορώ να ξεχωρίσω τις χροιές των τριών αδερφών , οι οποίες μοιάζουν πολύ μεταξύ τους...

Πρέπει πάντως κατα τη γνώμη μου , ο Θανάσης να μας πει ποιός απ' τους τρείς ψάλλει.
 

agrovas

Βασίλης Αγροκώστας
ή σίγουρα δεν είχε σωστό δάσκαλο. Εγώ, προσωπικά, πιστεύω το δεύτερο.

Απόστολος

Φίλε Απόστολε , και οι τρείς αδερφοί Χριστοδούλου είναι ομογάλακτοι με μένα. Δάσκαλός μας ήταν ο Μιχάλης Μελέτης, πρωτοψάλτης στο Μητροπολιτικό Ναό του Αγ. Νικολάου Βόλου. Ο συγκεκριμένος δάσκαλος, μας δίδαξε ΜΟΝΟ τα κλασικά μαθήματα και ο ίδιος ψάλλει ΜΟΝΟ από αυτά. Επίσης το ύφος του είναι πάρα πολύ απλό , ανεπιτήδευτο , σοβαρό και ιεροπρεπές. Αποφεύγει τις υψηλές βάσεις , τις κορώνες, τα πολλά "τσαλίμια" και τις πολλές "τσαλκάντζες" . Τώρα, ο καθένας από μας τους μαθητές του άνοιξε τα φτερά του κι ανέπτυξε το δικό του χαρακτηριστικό ύφος του ψάλλειν , το οποίο προσωπικά πιστεύω οτι ΠΡΕΠΕΙ να γίνεται, αλλιώς θα καταντήσουμε όλοι κλώνοι του δασκάλου μας. Το να ακούσει κανείς και άλλους ψάλτες που πιθανότατα να μην είχε ακούσει στο παρελθόν και να επηρρεαστεί από τον τρόπο που ψέλνουν, δεν είναι κακό και μπορεί να οδηγήσει σε καλά ή κακά αποτελέσματα. Αυτό όμως δεν έχει να κάνει με την αξία ή όχι του εκάστοτε δασκάλου από τον οποίο ο καθένας μας ξεκίνησε...Αυτά που είπα τα πιστεύω και για την περίπτωση του Γαϊτάνου - Χατζημάρκου
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Ρε παιδιά, για λίγο με ψυχραιμία τα σχόλια! Γιατί αφού τα διάβασα, κατέβασα κι εγώ τον πεντηκοστό και ομολογώ ότι το περίμενα πολύ χειρότερο. Εγώ θα έλεγα ότι το πρόβλημα δεν είναι το ύφος αλλά το μέλος που ψάλλεται! Εγώ δεν άκουσα τίποτα τρομερούς λαρυγγισμούς. Μια χαρά ψέλνει ο άνθρωπος. Απλά δεν ψάλει εκκλησιαστικό μέλος. Γι'αυτό και έβαλα thanks τελικά μόνο στο Χρήστο τον Τσακίρογλου, που έγραψε να μας ανεβάσει κάποιος το μουσικό κείμενο! (σιγά μην υπάρχει...) Δηλαδή αν έλεγε το ίδιο μέλος ο Καραμάνης ή ο Χρύσανθος ή ο Δανιήλ ή ο Φιρφιρής, πώς νομίζετε ότι θα το λέγανε;; Αφού είναι παράνταλο τελείως!

Δεν τον έχω ακούσει σε άλλα λοιπόν το συνάδελφο, αλλά πιστεύω ότι τα σχόλια θα έπρεπε να επικεντρωθούν στο ψαλλόμενο μέλος και όχι στη φωνή του. Τώρα, από κει και πέρα:
Εμένα μου αρέσει το γεγονός ότι κάποιος άνθρωπος ασχολείται με το ψάλσιμο. Το να μου αρέσει ή όχι είναι δευτερεύων για εμένα
Διάβαζα πρόσφατα ένα σχόλιο του Νικηφόρου Ρώτα για τη βυζαντινή μουσική και έλεγε ότι πολλοί αγοράζουν "βυζαντινές" ή "βυζαντινίζοντες" μουσικές παραγωγές, μη γνωρίζοντας όμως ούτε τι είναι η βυζαντινή μουσική, ούτε τι θα έπρεπε να είναι αλλά δεν είναι.

Συνάδελφε, πιστεύω ότι υπεραπλουστεύεις τα πράγματα και έχεις μια μάλλον κοσμικού τύπου θεώρηση της μουσικής μας στο πνεύμα της "ελευθερίας της έκφρασης" που κυριαρχεί στους καιρούς μας, πνεύμα που μάλλον συντείνει να δει τα πράγματα ως μια χοάνη παγκοσμιότητας που οι παραδόσεις είναι μουσειακό είδος και ο καθένας δικαιούται να τις παίρνει και να πλάθει τον "δικό του" τρόπο έκφρασης, παρά ως διατήρηση ζωντανή της παράδοσης, για την οποία στην πραγματικότητα ουδόλως ενδιαφέρονται.

Σίγουρα "επ' ελευθερία εκλήθημεν" και στην πίστη μας και στη μουσική μας. Από τη στιγμή όμως που εισερχόμαστε δεν αυτοσχεδιάζουμε, αλλά με πνεύμα υπακοής -όχι στον τυχόντα διδάσκαλο αλλά στους αναγνωρισμένους από το χρόνο φορείς της παράδοσης- προσπαθούμε να συνεχίσουμε ό,τι παραλάβαμε. Αυτό λοιπόν είναι ΘΕΜΑ ΑΡΧΗΣ. Εάν διαφωνείς σε αυτό δεν υπάρχει πεδίο συνεννόησης γιατί προφανώς υπάρχει διαφωνία περί του εάν όντως υπάρχει παράδοση και πρέπει να τη συνεχίσουμε (αφού πρώτα τη βιώσουμε) ή εάν η μουσική μας δεν είναι άλλο παρά μια απλή διδασκαλία της μεθόδου των Τριών Διδασκάλων με την παραλλαγή και το μέλος, άκουσμα στην αρχή κάποιων στάνταρ μελών ώστε η φωνή να πατήσει απλώς στο βυζαντινό στυλ και τελικός σκοπός η "δημιουργία" (;) των προσωπικών θέσεων του καθενός, ασχέτως εάν αυτές παραπέμπουν σε τραγούδι ή σε αμανέ ή σε κάποιο ορατόριο ή ρέκβιεμ ή δεν ξέρω κι εγώ πού αλλού.

Τα μέλη της βυζαντινής μουσικής μας είναι συγκεκριμένα, δεν έχουν έρθει από το πουθενά. Δεν ισχυρίζομαι ότι υπάρχουν οι περιορισμοί της εκτέλεσης που υπάρχουν στη δυτική μουσική, καθώς εδώ μπορείς να προσθέσεις κάποιους επιπλέον φθόγγους, να κάνεις αναλύσεις (βασικά σε αργά μέλη) και να κάνεις επιλογή από περισσότερες φωνητικές ή φθογγικές ερμηνείες των σημείων ποιότητας. Από αυτό όμως το σημείο μέχρι να αυτοσχεδιάζεις από την αρχή μέχρι το τέλος της ακολουθίας, πάει πολύ...

Κάποιος είπε προηγουμένως αν έχουμε ακούσει Πρίγγο και Χατζημάρκο στο "ελέησόν με" σε βαρύ. Μα συγγνώμη ρε συνάδελφοι, είναι το ίδιο πράγμα;; Δεν το έχω ακούσει, αλλά προκαλώ: ανεβάστε το εδώ και θα δείτε ότι οι θέσεις δεν θα είναι κουτουρού, όπως εδώ, αλλά βυζαντινές. Έστω νεώτερες, όχι όμως να παραπέμπουν ευθέως σε... τραγούδι! Πολλοί επίσης λένε "μα και εκκλησιαστικοί μουσικοί όπως ο Πέτρος ο Πελοποννήσιος, ο Δανιήλ Πρωτοψάλτης και ο Πέτρος Μπερεκέτης έχουν εξωτερικές γραμμές σε συνθέσεις τους". Ερωτώ: έχει καμία σχέση το εξωτερικό μέλος του 19ου αιώνα με τα ρεμπέτικα και τις λαϊκές συνθέσεις του αιώνα μας; (τα οποία τα σεβόμαστε και τα ακούμε ευχάριστα, δεν είναι όμως βυζαντινή μουσική). Πολλά εξωτερικά μέλη του προηγούμενου αιώνα είναι πολύ σεμνότερα από το άκουσμα που ανέβηκε στο 1ο post. Χίλιες φορές αυτά, παρά ο άκρατος αυτοσχεδιασμός που ακούμε σήμερα.
Το πρόβλημά μου είναι ότι στο φόρουμ γίνονται χαρακτηρισμοί και αυτό είναι το χειρότερο. Και εμένα δεν μου αρέσουν 'πατριαρχικών' ψαλσίματα, αλλά δεν το λέω, δεν υπάρχει λόγος να προσβάλλουμε τους συναδέλφους μας. Ο καθένας μας προσπαθεί να αποδώσει όσο γίνετε καλύτερα τα μουσικά κείμενα προς δόξα Θεού.
Αυτές οι γενικότητες είναι κάπως επικίνδυνες, εφόσον -ξαναλέω- ενδιαφέρεται κανείς για τη διατήρηση της μουσικής μας παράδοσης. Για να μη σου αρέσουν οι παραδοσιακές εκφάνσεις μιας οποιασδήποτε μουσικής (είτε αυτή λέγεται βυζαντινή, είτε δημοτικό τραγούδι) σημαίνει ότι δεν τις έχεις γευτεί από κοντά. Την αντίληψη ότι "μου αρέσουν οι σκοποί της μουσικής, αλλά όχι έτσι όπως τους παίζουν οι παραδοσιακοί οργανοπαίχτες" ή "όχι όπως εκτελούν τα μέλη οι παραδοσιακοί ψάλτες" μαρτυρεί μια επιφανειακή ασχολία με την παραδοσιακή ή βυζαντινή μουσική. Τέτοια έχουν λ.χ. οι συνθέτες κλασσικής μουσικής, που παίρνουν παραδοσιακές μελωδίες και τις ενορχηστρώνουν, πολλές φορές με θαυμάσια αποτελέσματα από την άποψη της δυτικής μουσικής (π.χ. ουγγρικοί χοροί του Bhrams), μη έχοντα όμως καμία σχέση με το πνεύμα, το ύφος και τη ζωντάνια της παράδοσης. Άμα τα γευτείς αυτά, άμα κάτσεις δίπλα (κυριολεκτικά!) σ' έναν παραδοσιακό οργανοπαίχτη και νιώσεις στο πετσί σου αυτά που κάνει (θυμήθηκα τώρα τον κυρ Νίκο το Σαραγούδα, καλή του ώρα!), άμα βρεθείς δίπλα στο αναλόγιο με έναν ήρεμο ψάλτη που αυτά που λέει σε πάνε κατευθείαν στο Στανίτσα, το Φιρφιρή, τον Πρίγγο και τόσους άλλους, ε, τότε θα καταλάβεις ότι η αγωνία μας -όσο κι αν αυτό εκφράζεται καμιά φορά υπερβολικά, όπως εδώ- είναι στην πραγματικότητα να διατηρηθεί αυτό το "κάτι" που νιώθουμε όταν ακούμε τέτοιες φωνές με σεβασμό στους προκατόχους τους και τα όσα παρέλαβαν (άσχετα αν αυτά εξελίσσονται αβίαστα από εποχή σε εποχή). Γιατί αυτό το "κάτι" μόνο η συνέχεια της παράδοσης της ζυμωμένης εδώ και τόσα χρόνια μπορεί να στο δώσει, και όχι οι ευκαιριακοί αυτοσχεδιασμοί που σε απομακρύνουν από το πραγματικό πνεύμα της μουσικής μας.

Εγώ λοιπόν δηλώνω ότι σαν φωνή το άκουσμα αυτό μου άρεσε! Τη φωνή αυτή την θεωρώ πολύ καλή και με βυζαντινή χροιά (τουλάχιστον στο συγκεκριμένο απόσπασμα). Αυτά όμως που λέει, όχι. Δε λέω να λες μόνο κλασσικά, και τα νεώτερα καλά είναι και πολλοί από εδώ τα ψάλλουμε. Και στο Άγιο Όρος θ' ακούσεις χερουβικά Παπανικολάου μέχρι και Καραμάνη. Όμως αυτοί που τα έφτιαξαν αυτά έφαγαν τη ζωή τους πρώτα πάνω στα κλασσικά, δεν άρχισαν αυτοσχεδιάζοντας. Δεν κάνουμε κάτι δικό μας ως αυτοσκοπό αλλά ως απόσταγμα της ψαλτικής μας πείρας, η οποία, συγκρινόμενη με αυτή των μεγάλων μορφών που ανέφερα, είναι μια σταγόνα στον ωκεανό. Ας προχωράμε λοιπόν με αυτοσυγκράτηση, επίγνωση, σεβασμό στα παραδεδομένα και η δημιουργία θα έρθει από μόνη της (αν και όταν έρθει) και θα αναγνωριστεί από όλους (ή από μια μεγάλη μερίδα τουλάχιστον).
Αυτά τα ολίγα.
 

Λάτρης Β.Μ.

Παράφωνος ερασιτέχνης!
Δάσκαλός μας ήταν ο Μιχάλης Μελέτης, πρωτοψάλτης στο Μητροπολιτικό Ναό του Αγ. Νικολάου Βόλου. Ο συγκεκριμένος δάσκαλος, μας δίδαξε ΜΟΝΟ τα κλασικά μαθήματα και ο ίδιος ψάλλει ΜΟΝΟ από αυτά. Επίσης το ύφος του είναι πάρα πολύ απλό , ανεπιτήδευτο , σοβαρό και ιεροπρεπές. Αποφεύγει τις υψηλές βάσεις , τις κορώνες, τα πολλά "τσαλίμια" και τις πολλές "τσαλκάντζες"

...και ακόμα εξακολουθεί να ψάλει τα ίδια μαθήματα και να έχει το ίδιο ύφος...
 
Top