Περί αναγραφής και εκτέλεσης των μελωδικών έλξεων

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
Ήθελα να απαντούσα σοβαρά σε πολλά από αυτά που γράφτηκαν κι εδώ και στο έτερο θέμα στα οποία συμμετείχα, αλλά κι επειδή δεν χρωστάω σε κανένα να μην κοινωνήσω το Πάσχα επειδή νευρίασα με 3-4 άτομα, θα συνεχίσω ν' απαντάω μετά το Πάσχα.

Σοβαρή συζήτηση δεν γίνεται αυτή την στιγμή, οπότε δεν χρειάζεται κι η δική μου παρέμβαση, η οποία μάλλον λάδι στην φωτιά θα έριχνε.

Εγώ υπόσχομαι να συνεχίσω και να δώσω και κάποιες απαντήσεις (όπου κρίνω ότι χρειάζεται) μετά το Πάσχα. Για την ώρα προτιμώ να περάσω λίγο παραπάνω χρόνο με την οικογένειά μου, και να ασχοληθώ με τα της Μ.Εβδομάδος (που καλό είναι να τους ρίχνουμε και καμιά ματιά από πριν, όσο και "μουσικάρες" κι αν είμαστε), παρά να "πλακωθώ" με όποιον απλά βγαίνει να γράψει τον καημό του. (φυσικά και κάποιοι γράφουν πολύ σοβαρά-δεν αναφέρομαι σε όλους)

Καλή Ανάσταση σε όλους.
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Σωστός φίλε Βασίλη!!! Έπεσα στο μήνυμά σου από την παραπομπή που μου είχες κάνει από εδώ, δεν έχω ανοίξει τις τελευταίες σελίδες αυτής της συζήτησης, καθότι είχα δει ένα μήνυμα που με λύπησε πολύ και προτιμώ κι εγώ να παρακολουθήσω τα τεκταινόμενα μετά τη Μεγάλη Εβδομάδα. Απλώς εύχομαι να μην είμαι εγώ ένας από τους 4 που σε νευρίασα, προσπαθώ πάντα να συζητάμε σε καλό επίπεδο εμείς οι δύο, τώρα αν ξεφύγει καμιά κουβέντα στην πορεία, δεν έχω πρόβλημα να ανακαλέσω, όπως είδες. Νομίζω πλέον έχουμε μάθει ο ένας τον άλλον, ας ανεχόμαστε κάποιες μικρο-κουβέντες στο ροή του λόγου, όπως είπε κάπου ο Χάρης. Να 'σαι κι εσύ καλά, σ' ευχαριστώ για το διάλογο και την υπομονή σου.
 

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Αγαπητοί,

Διεγράφησαν μηνύματα που εγράφησαν κατά παράβαση του Κανόνα Νο 16 των Κανόνων συμμετοχής στο φόρουμ" Οποιαδήποτε απορία ή διαφωνία για συντονιστική ενέργεια θα πρέπει να υποβάλλεται με προσωπικό μήνυμα (ΠΜ) στους συντονιστές ή στο διαχειριστή και όχι με δημιουργία νέου θέματος ή δημόσιου μηνύματος." ως και του κανόνα Νο 7.

Απευθύνω δημόσια παρατήρηση στον κ. Γεώργιο Κωνσταντίνου ο οποίος παρεβίασε πρώτος τον ως άνω κανόνα και στους λοιπούς κυρίους οι οποίοι προέβησαν σε σχολιασμό του μηνύματος αυτού.

Το "περί αναγραφής και εκτελέσεως των μελωδικών έλξεων" θέμα είναι αυστηρά επιστημονικό, ενδεικτικό της υψηλής θεωρητικής παιδείας πολλών εκ των μελών του φόρουμ. Συνεπώς παρακαλώ να διατηρηθεί σε επίπεδο υψηλό και αυστηρά επιστημονικό άνευ προκλήσεων, ειρωνειών κλπ.

Για πολλοστή φορά υπενθυμίζω τους κανόνες λειτουργίας και συμμετοχής.

Ευχαριστώ για τη συνεργασία.
 
Last edited:

ΓΙΑΝΝΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΣ

Παλαιό Μέλος
Ακούστε και βγάλ'τε τα συμπεράσματά σας.
Είναι ηλίου φαεινότερο ποιός ΕΚΤΕΛΕΙ και ποιός ΚΑΤΑΚΡΕΟΥΡΓΕΙ τις έλξεις....
Τη χορωδία διευθύνει κάποιος κύριος που έχει ενστερνισθεί τις έλξεις και το χειρότερο, τις δίδαξε όπως τις σημειώνει ο δάσκαλός του. Σ. Καράς!
Ο Ματθαίος Ανδρέου υπήρξε ο θεωρητικός Δάσκαλός μου...(Μαθητής Εμμ. Βαμβουδάκη).
Και μην μου πείτε ότι σύγκριση δεν μπορεί να γίνει!
Μέχρι και το ίσο σχεδόν συμπίπτει:D
 

Attachments

  • Χριστός γεννάται - παιδιά.mp3
    2.6 MB · Views: 112
  • Χριστός γεννάται - Ανδρέου.mp3
    3.2 MB · Views: 81

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
Τι συγκρίνουμε εδώ; Παιδάκια (και μάλιστα σε χορό-με ότι αυτό συνεπάγεται) με έμπειρο ψάλτη (και μάλιστα σε σόλο-με ότι αυτό συνεπάγεται);

Τα πιτσιρικάκια ασφαλώς και εκτελούν διέσεις (και μάλιστα σκληρούτσικες) και όχι έλξεις. Αλλά αυτό (η έντονη αυτή και κυρίως άτεχνη-γιατί το πρόβλημα των παιδιών είναι ότι δεν ξέρουν να το "φέρουν" όμορφα-εκτέλεση) σε τι έχει να κάνει με την ύπαρξη των έλξεων, ή με την θεωρητική καταγραφή τους από τον Καρά;

Ευχαριστώ.
 

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος

Δηλαδὴ δὲν ὑποχρεοῦται ὁ ψάλτης νὰ τὶς ἐκτελέσει; Ἢ κατὰ τὸ δοκοῦν; Ἡ σήμανση γίνεται μόνο γιὰ ἐκπαιδευτικοὺς λόγους;
Φυσικά και πρέπει να τις εκτελέσει, αφού αποτελούν ιδίωμα του κάθε ήχου.

Όμως η ποσότητα που σημαίνεται είναι ενδεικτική. Άλλωστε τι πάει να πει κάνω έλξη 4 μορίων; Μπορείς να κάνεις ακριβώς 4 μόρια; Αν κάνω 3,5 ή 4,7 είμαι λάθος;

Μην ξεχνάμε ότι η έλξη είναι κίνηση (το περιγράφει ακόμα και η λέξη "έλξη") και όχι ένα ακίνητο σημείο "κάπου" στα 4 μόρια (λέμε τώρα) που εσύ οφείλεις να το πετύχεις, αλλιώς έχασες...

Αυτό σημαίνει ότι η σήμανση της έλξης εννοείται ως μικρή-μεγάλη-μεγαλύτερη και σπανίως παρα πολύ μεγάλη. Και έχει να κάνει και με το διάστημα που αυτή μπαίνει.

Η σήμανση γίνεται και για εκπαιδευτικούς λόγους (κυρίως γι αυτούς), αλλά και λειτουργεί απλά υπενθυμιστικά στον έμπειρο ψάλτη, αρκεί φυσικά να έχει μάθει να διαβάζει σωστά την σήμανση των έλξεων και να μην ψάχνει με το...ψαροντούφεκο να τις ντουφεκίσει.

Σε κάποιον όμως, ακόμα κι αν είναι έμπειρος ψάλτης που όμως δεν έχει διδαχθεί πως να αντιμετωπίζει την καταγραφή αυτή των έλξεων, θα λειτουργήσουν ακριβώς αντίθετα: θα τον μπερδέψουν χειρότερα. Εμένα πάντως δεν με πειράζει αν κάποιος τις εκτελεί και δεν θέλει να τις βλέπει ούτε από μακριά. Αφού τις εκτελεί... Άλλωστε παλαιά κοινή πράξη ήταν το να ψάλλουν από στήθους.

Η απουσία δηλαδή έλξεων στα κλασσικά κείμενα σημαίνει ότι δεν υπάρχουν; Δηλαδή σ' αυτή την δοξολογία ας πούμε του Πέτρου εκτελούν οι παραδοσιακοί ψάλτες μόνο ότι βλέπουν γραμμένο;;; View attachment Ταμείον Ανθολογίας (Γρηγορίου) Τόμος Β' Κωνσταντινούπολις 1834.pdf

Ευχαριστώ.
 
Last edited:

Λεωνίδας

Λεωνίδας Γαρουφαλῆς
Τι συγκρίνουμε εδώ; Παιδάκια ......... Τα πιτσιρικάκια ασφαλώς και εκτελούν διέσεις (και μάλιστα σκληρούτσικες) και όχι έλξεις.

Μ' ἀρέσει πού ὁ ἀγαπητός Βασίλης, γιά νά δικαιολογήσει τά ἀδικαιολόγητα γιά τόν χορό τῶν μαθητῶν βάζει ὑποκοριστικά στίς λέξεις... Καλή μέθοδος, ἀλλ' ὄχι ἀκριβής, ἄν θέλουμε νά κάνουμε ἐπιστήμη, δηλαδή σοβαρή δουλειά.
Ὅταν ἤμουν μικρός στό Ἀγρίνιο, ὁ ἀείμνηστος δάσκαλός μου (καί ἐρευνητής τῆς ψαλτικῆς) Γεράσιμος Πρεβεζιάνος ποτέ δέν μᾶς ἔβαζε νά ψάλλουμε ἔτσι. Ὑπάρχουν σχετικές ἠχογραφήσεις καί ἐδῶ στό ψαλτολόγιο.

Δέν ἀποτελεῖ (τουλάχιστον γιά μένα) δικαιολογία τά "παιδάκια, σκληρούτσικες..." κ.λ.π. Κρίμα στά παιδιά!
 

ΓΙΑΝΝΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΣ

Παλαιό Μέλος
Τι συγκρίνουμε εδώ; Παιδάκια (και μάλιστα σε χορό-με ότι αυτό συνεπάγεται) με έμπειρο ψάλτη (και μάλιστα σε σόλο-με ότι αυτό συνεπάγεται);

Τα πιτσιρικάκια ασφαλώς και εκτελούν διέσεις (και μάλιστα σκληρούτσικες) και όχι έλξεις. Αλλά αυτό (η έντονη αυτή και κυρίως άτεχνη-γιατί το πρόβλημα των παιδιών είναι ότι δεν ξέρουν να το "φέρουν" όμορφα-εκτέλεση) σε τι έχει να κάνει με την ύπαρξη των έλξεων, ή με την θεωρητική καταγραφή τους από τον Καρά;

Ευχαριστώ.

Βασίλη φίλε, μην ξεχνάς ότι τα παιδάκια λένε κυρίως ότι ακούνε!
Τί να σου κάνω, όταν ήμασταν πιτσιρικάδες στη Σάμο τα μαγνητόφωνα ήταν ... καρφίτσα σε αχυρώνα:D
Τον πρώτο ήχο τον διδαχτήκαμε και τον μάθαμε όπως τον απέδιδε πάντα έτσι ο δάσκαλος!
Στο συνημμένο η πλειοψηφία του 15μελούς χορού, γνωστικά, ήταν κάτω του μετρίου (ηχογράφηση του 1979)
 

Attachments

  • 8 ΧΡΙΣΤΟΣ ΓΕΝΝΑΤΑΙ ΕΙΡΜΟΙ.wma
    3.4 MB · Views: 21

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Εὐχαριστῶ γιὰ τὸν κόπο τῆς διαφωτιστικῆς ἀπάντησης τὸν κ. Β. Ζάχαρη.
Θὰ προτιμήσω ὅμως τὸ πρωτότυπο κείμενο ὅπως τὸ ἐπισυνάπτει, χωρὶς τὶς προσθῆκες τῶν ὑφεσοδιέσεων, ὅπως στὸ παρακάτω ἀπόσπασμα ἀπὸ τὸ ἐγχειρίδιο τοῦ ἐκλεκτοῦ μέλους κ. Γ. Κωνσταντίνου, Θεωρία καὶ Πράξη τῆς Ἐκκλησιαστικῆς Μουσικῆς, Ἀθήνα 1998, σ. 125-126. Δέχομαι πάντως τὴν σήμανση, ὅπου προβλέπεται βέβαια ἀπὸ τὴν θεωρία, γιὰ ἐκπαιδευτικοὺς σκοπούς.

Ἀπὸ τὸ πρωτότυπο ἔμαθα καὶ διδάχθηκα, τὰ ἄλλα καλῶς ἢ κακῶς μὲ ξενίζουν. Ὅσον ἀφορᾶ τὸ θεωρητικὸ μέρος θὰ ἀφήσω χῶρο στοὺς εἰδικότερους (ἔχουμε πολλοὺς) καθὼς στὴν θεωρία εἶμαι ἐλλιπής καὶ μάλιστα σὲ τόσο ὑψηλό ἐπίπεδο.
 

Attachments

  • 001.jpg
    001.jpg
    295.4 KB · Views: 58

dimitrios.zaganas

Παλαιό Μέλος
ΓΙΑΝΝΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΣ;44190 said:
Βασίλη φίλε, μην ξεχνάς ότι τα παιδάκια λένε κυρίως ότι ακούνε!
Τον πρώτο ήχο τον διδαχτήκαμε και τον μάθαμε όπως τον απέδιδε πάντα έτσι ο δάσκαλος!

Εξυπακούεται πως τα παιδάκια λένε (=εκτελούν) μόνο ό,τι ακούνε!!
Εννοείται πως και τα..μεγάλα "παιδάκια" λένε ό,τι ακούνε και ό,τι βλέπουν (=ό,τι και όπως έμαθαν να διαβάζουν)!!
Είτε πρόκειται περί καθαρού πρώτου, είτε περί "μπασταρδεμένου"...ας μην στρουθοκαμηλίζουμε (ανώφελο γαρ..)!!

ΥΓ. Λεωνίδα, η παιδική χορωδία του Αγρινίου ακολουθεί τα χνάρια του μεγάλου δασκάλου Πρεβεζιάνου (στην εκτέλεση και τα διαστήματα) ; Ή έχει προσβληθεί από την γνωστή γρίππη ;
 
Last edited:

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
Λεωνίδας;44189 said:
Μ' ἀρέσει πού ὁ ἀγαπητός Βασίλης, γιά νά δικαιολογήσει τά ἀδικαιολόγητα γιά τόν χορό τῶν μαθητῶν βάζει ὑποκοριστικά στίς λέξεις... Καλή μέθοδος, ἀλλ' ὄχι ἀκριβής, ἄν θέλουμε νά κάνουμε ἐπιστήμη, δηλαδή σοβαρή δουλειά.
Ὅταν ἤμουν μικρός στό Ἀγρίνιο, ὁ ἀείμνηστος δάσκαλός μου (καί ἐρευνητής τῆς ψαλτικῆς) Γεράσιμος Πρεβεζιάνος ποτέ δέν μᾶς ἔβαζε νά ψάλλουμε ἔτσι. Ὑπάρχουν σχετικές ἠχογραφήσεις καί ἐδῶ στό ψαλτολόγιο.

Δέν ἀποτελεῖ (τουλάχιστον γιά μένα) δικαιολογία τά "παιδάκια, σκληρούτσικες..." κ.λ.π. Κρίμα στά παιδιά!
Λεωνίδα δεν δικαιολογώ τίποτα, αν πρόσεξες. Είπα ξεκάθαρα: εκτελούν διέσεις και όχι έλξεις. Αλλά εξακολουθούν να είναι παιδιά (να μην πω παιδάκια-αν αυτό είναι μεμπτό) σε χορωδία. Και η άλλη ηχογράφηση εξακολουθεί να είναι έμπειρος ψάλτης και μάλιστα σόλο.

Μην παρεξηγείς τα πάντα. Ήμουν ξεκάθαρος νομίζω. Τώρα ακόμη περισσότερο.
ΓΙΑΝΝΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΣ;44190 said:
Βασίλη φίλε, μην ξεχνάς ότι τα παιδάκια λένε κυρίως ότι ακούνε!
Τί να σου κάνω, όταν ήμασταν πιτσιρικάδες στη Σάμο τα μαγνητόφωνα ήταν ... καρφίτσα σε αχυρώνα:D
Τον πρώτο ήχο τον διδαχτήκαμε και τον μάθαμε όπως τον απέδιδε πάντα έτσι ο δάσκαλος!
Στο συνημμένο η πλειοψηφία του 15μελούς χορού, γνωστικά, ήταν κάτω του μετρίου (ηχογράφηση του 1979)
Πιθανότατα να ισχύει αυτό που λέτε. Δεν το αποκλείω, όπως δεν αποκλείω και το γεγονός του ότι απλά μπορεί να μην έχουν εμπεδώσει ακόμα την διαφορά έλξης και δίεσης, πράγμα που συμβαίνει και σε δικούς μου μαθητές και βλέπουμε και παθαίνουμε να τους ξεκολλήσουμε από την λογική της δίεσης και να τους βάλουμε στην λογική της έλξης...

Όπως και να έχει ξαναλέω αυτά είναι διέσεις (ακίνητα σημεία) και όχι έλξεις (κίνηση προς την νότα που έλκει).

Τώρα αν ο δάσκαλος είναι "ζαβός", πρέπει να τον ακούσω για να σας πω. Από τους μαθητές του και μόνο δεν μπορώ να το συμπεράνω. Ξέρετε και ξέρω πόσοι λένε ότι είναι μαθητές του Πρίγγου και του Στανίτσα και τι λένε...

Ευχαριστώ.
Υ.Γ.
Κρίμα στα παιδιά δεν θα πω. Έχουν όλο το χρόνο μπροστά τους να διορθωθούν. Επειδή κάτι δεν μ' αρέσει, δεν θα το αποκλείσω...
 
Last edited:

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
Εννοείται πως και τα..μεγάλα "παιδάκια" λένε ό,τι ακούνε και ό,τι βλέπουν (=ό,τι και όπως έμαθαν να διαβάζουν)!!
Είτε πρόκειται περί καθαρού πρώτου, είτε περί "μπασταρδεμένου"...ας μην στρουθοκαμηλίζουμε (ανώφελο γαρ..)!!
Δεν ξέρω που απευθύνεται ο στρουθοκαμηλισμός, εγώ ουδέποτε υποστήριξα κάτι το διαφορετικό. Δεν ξέρω αν με έχετε ακούσει να ψάλλω και μοιάζει το άκουσμά μου με κάτι τέτοιο.

Ευχαριστώ.
 

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
Θὰ προτιμήσω ὅμως τὸ πρωτότυπο κείμενο ὅπως τὸ ἐπισυνάπτει, χωρὶς τὶς προσθῆκες τῶν ὑφεσοδιέσεων, ὅπως στὸ παρακάτω ἀπόσπασμα ἀπὸ τὸ ἐγχειρίδιο τοῦ ἐκλεκτοῦ μέλους κ. Γ. Κωνσταντίνου, Θεωρία καὶ Πράξη τῆς Ἐκκλησιαστικῆς Μουσικῆς, Ἀθήνα 1998, σ. 125-126.
Εντάξει το χωρίς την αναγραφή, αυτό είναι άλλο ζήτημα, χωρίς την εκτέλεση τους όμως;

Αυτό που ήθελα να πω είναι, ότι και στα παλαίτυπα βιβλία μπορεί να μην αναγράφονταν ή να αναγράφονταν περιστασιακά οι έλξεις, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν εκτελούνταν!

Ευχαριστώ.
 

dimitrios.zaganas

Παλαιό Μέλος
Τι συγκρίνουμε εδώ; Παιδάκια (και μάλιστα σε χορό-με ότι αυτό συνεπάγεται) με έμπειρο ψάλτη (και μάλιστα σε σόλο-με ότι αυτό συνεπάγεται);
Τα πιτσιρικάκια ασφαλώς και εκτελούν διέσεις (και μάλιστα σκληρούτσικες) και όχι έλξεις. Αλλά αυτό (η έντονη αυτή και κυρίως άτεχνη-γιατί το πρόβλημα των παιδιών είναι ότι δεν ξέρουν να το "φέρουν" όμορφα-εκτέλεση) σε τι έχει να κάνει με την ύπαρξη των έλξεων, ή με την θεωρητική καταγραφή τους από τον Καρά;
Δεν ξέρω που απευθύνεται ο στρουθοκαμηλισμός, εγώ ουδέποτε υποστήριξα κάτι το διαφορετικό. Δεν ξέρω αν με έχετε ακούσει να ψάλλω και μοιάζει το άκουσμά μου με κάτι τέτοιο.
Ευχαριστώ.

Ας μην στρουθοκαμηλίζουμε (bis)! Τα παιδάκια είναι "προβληματικά" (ως άπειρα και άτεχνα ακόμη) ή ο δάσκαλός τους που τα μυεί "εξ απαλών ονύχων" στην "υποδειγματική" (sic) εκτέλεση (στην κυριολεξία) των έλξεων ;
Και αν το (εκτρωματικό) άκουσμα αυτό δεν έχει σε τίποτα να κάνει με την "θεωρία των έλξεων" και με την θεωρητική καταγραφή τους από τον Καρά, τότε με τί έχει να κάνει ;;
Και αν το συγκεκριμένο ηχητικό το θεωρείτε "(παρα)τραβηγμένο" ως παιδικό, μπορείτε να μας αντιπροτείνετε μια πιο "ήπια" εκτέλεση του ιδίου μέλους από "ενηλικιωμένο" φορέα (όχι αναγκαστικά εσάς:wink:) αυτής της "παράδοσης" (ο οποίος έχει πλέον μάθει να το "φέρνει" όμορφα και να εκτελεί λιγότερο σκληρούτσικες έλξεις, και όχι διέσεις) ;;

Αν δεν υποστηρίζετε (και δεν εκτελείτε..) πράγματι κάτι το διαφορετικό (από την αδιάκοπη Παράδοση), τότε γιατί πασχίζετε ασταμάτητα (τουλάχιστον από τον Οκτώβριο του 2007, βλ. Ακολουθία γάμου - βάπτισης) να "καταδείξετε", καλά και σώνει, ότι το άσπρο είναι μαύρο και το μαύρο άσπρο ; Και μάλιστα αναμηρυκάζοντας τα ίδια (παραπειστικά, δυστυχώς) επιχειρήματα και παραμένοντας εδραίος στις καθ᾽όλα σεβαστές (πλην αυταπόδεικτα έωλες, κατ᾽εμέ) θέσεις/απόψεις σας (βλ. κάτωθι, άνωθί τε και αλλαχού) ;;


Εντάξει το χωρίς την αναγραφή, αυτό είναι άλλο ζήτημα, χωρίς την εκτέλεσή τους όμως;
Αυτό που ήθελα να πω είναι, ότι και στα παλαίτυπα βιβλία μπορεί να μην αναγράφονταν ή να αναγράφονταν περιστασιακά οι έλξεις, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν εκτελούνταν! Ευχαριστώ.

ΥΓ. Τα ερωτήματα απευθύνονται καταχρηστικά και μόνον σε εσάς (ως πρόσωπο). Πρόκειται περισσότερο για εύλογες απορίες του υποφαινομένου (που δεν χρήζουν απάντησης), παρά για διάθεση προσωπικής αντιπαράθεσης ή μείωσης (αξιολογικά) του συνομιλητού.
 
Last edited:

dimitris

Παλαιό Μέλος
Ας μην στρουθοκαμηλίζουμε (bis)! Τα παιδάκια είναι "προβληματικά" (ως άπειρα και άτεχνα ακόμη) ή ο δάσκαλός τους που τα μυεί "εξ απαλών ονύχων" στην "υποδειγματική" (sic) εκτέλεση (στην κυριολεξία) των έλξεων ;
Και αν το (εκτρωματικό) άκουσμα αυτό δεν έχει σε τίποτα να κάνει με την "θεωρία των έλξεων" και με την θεωρητική καταγραφή τους από τον Καρά, τότε με τί έχει να κάνει ;;
Και αν το συγκεκριμένο ηχητικό το θεωρείτε "(παρα)τραβηγμένο" ως παιδικό, μπορείτε να μας αντιπροτείνετε μια πιο "ήπια" εκτέλεση του ιδίου μέλους από "ενηλικιωμένο" φορέα (όχι αναγκαστικά εσάς:wink:) αυτής της "παράδοσης" (ο οποίος έχει πλέον μάθει να το "φέρνει" όμορφα και να εκτελεί λιγότερο σκληρούτσικες έλξεις, και όχι διέσεις) ;;
Ήταν, λέει, ένας δάσκαλος που έβαλε στη μουσική σε όλα τα παιδάκια 10 ενώ στο παιδί του γύφτου 5.
Απορημένος ο πατέρας πάει στον δάσκαλο και του λέει.
-Είμαστε μουσική οικογένεια, τρέχουμε στα πανηγύρια , τι πρόβλημα έχει ο μικρός;
-Κάτσε να δεις του λέει ο δάσκαλος κι έβαλε τα παιδιά να τραγουδήσουν.
Ολα τραγούδησαν
-Περνά περνά η μέλισσα...
Όταν έφθασε η σειρά του γιού άρχισε
-Πιερνά, πιερνά η μεελισσααα...σε σεμπα κιουρδι κάθετος μπιουσελίκ.
-Α, είπε ο γύφτος, είπα κι εγώ..

Το παιδί από τα 5 μέχρι τα 95 του θα τραγουδήσει αυτό που άκουσε και αυτό που γεμίζει το αυτί του.
Η θεωρία είναι η βάση αλλά έρχεται δεύτερη και καταϊδρωμένη.
Γιατί η θεωρία προσπαθεί να επιστημονικοποιήσει την παράδοση η οποία συνεχίζει μέσω ακουσμάτων.

Μου αρέσει η υπογραφή του διαχειριστή Δ. Κουμπαρούλη
«... διότι σε σας αν τα πω και τ'ακούσετε, θα τα λέτε μεθαύριο σαν κι εμένα.», Κ. Πρίγγος.

Δεν γράφει αν διαβάσετε θεωρία ή αν επισημάνετε έλξεις κλπ

Αυτό δηλώνει το ελεύθερο (έτσι μου άρεσε όπως το είπε ο τάδε έτσι το λέω) εν αντιθέσει με τη θεωρία μερικών που σε υποβάλλουν σε αναγκαστικές υφεσοδιέσεις ή άλλα ποικίλματα.

Αν μου αρέσει ο τάδε είναι εκ φύσεως σίγουρο ότι θα τον μιμηθώ.
Θα μιμηθώ στο τραπέζι Καζαντζίδη και σίγουρα είμαι μέσα στα διαστήματά του χωρίς να γνωρίζω θεωρία .

Πολλοί παλαιοί δάσκαλοι απέτρεπαν τους μαθητές από την μίμηση θεωρώντας ότι ο άνθρωπος δεν είναι παπαγάλος αλλά έχει μοναδική προσωπικότητα και προσωπική ιδιάζουσα έκφραση, δεν ήθελαν το μαθητή καρμπόν αλλά αυθεντικό.

Πολλοί "μαθητές" αντίθετα (κανονικοί ή αυτόκλητοι) προτίμησαν να πνίξουν την ελευθερία της προσωπικής τους έκφρασης κάτω από μια σφραγίδα γνησίου αντιτύπου ακρωτηριάζοντας έτσι και την δημιουργικότητά τους.

Είναι σημαντικό να μάθουμε να ψάλλουμε τον α ήχο.
Οχι τα δύσκολα, κλιτόν, φθορές κλπ.
 

master_yianni

Αργός και μετά μέλους
Θα συμφωνησω με το Λεωνιδα... ο μακαριστος δασκαλος μας κ.Πρεβεζιανος που καθε Κυριακη ειχε 15-20 παιδια (ηλικιες απο Δημοτικο μεχρι Λυκειο) πανω στο αναλογιο του, ποτε δεν διδασκε τετοιες ελξεις. Η ομοιομορφια στο ψαλσιμο πανω στο αναλογιο του, τα ισοκρατηματα, αλλα και το κεφι και μερακι ηταν συγχρονισμενα τελεια.
Να σημειωσω την γνωστη παροιμια "Οποιος μικρομαθει δεν μεγαλαφηνει".
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Βρε παιδιά, δε νομίζετε ότι το παρακάναμε με μια παιδική χορωδία; :(

ΥΓ ο κ. Γιάννου φταίει :wink:
 
Top