«Αλληλούια» και «Δόξα σοι Κύριε» στις Ώρες της Μ. Παρασκευής

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Στην ακολουθία των Ωρών της Μ. Παρασκευής, η Μεγάλη Εβδομάδα του Ρηγόπουλου προέτρεπε να απαντάνε οι χοροί στα Ευαγγέλια με το "Δόξα τη Μακροθυμία σου Κύριε δόξα σοι". Είναι το ορθό; Αν ναι, γιατί;
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Στην ακολουθία των Ωρών της Μ. Παρασκευής, η Μεγάλη Εβδομάδα του Ρηγόπουλου προέτρεπε να απαντάνε οι χοροί στα Ευαγγέλια με το "Δόξα τη Μακροθυμία σου Κύριε δόξα σοι". Είναι το ορθό; Αν ναι, γιατί;
Καί ἡ νέα ἔκδοση τῆς Ἀ.Δ., ἐπιμελείᾳ π. Κων/νου Παπαγιάννη αὐτό προβλέπει. Ἐνῶ ἡ παλαιά δέν ἔγραφε τίποτε. Ἐπίσης στό ΣΤ δέν τό διευκρινίζει.
Ἔχουμε ξαναγράψει ὅτι αὐτό προβλέπεται γιά τά 11 εὐαγγέλια τῆς ἀκολουθίας τῶν Παθῶν ἐκτός τοῦ 12ου, πού δέν ἀνῆκε καί στήν ἀκολουθία. Νομίζω ὅτι πρέπει νά λέγεται καί στά εὐαγγέλια τῶν Ὡρῶν καθόσον ἀναφέρονται στά Πάθη καί ἐπειδή κάτι θά ξέρει καί ὁ π. Παπαγιάννης, πού δέν μπορῶ νά τόν ἀμφισβητήσω. Ὅταν περνᾶμε στήν Ταφή δέν τό λέμε.


 

vagelis

Antonia Xristoforaki Linardaki.
[Σημείωμα συντονιστή (ΔΚ)] Μεταφέρθηκε από το θέμα Οι ακολουθίες της Μεγάλης Εβδομάδας και η τάξις τους

Αγαπητοι Φιλοι Χριστος Ανεστη .
Καπως ετεροχρονισμενα , θετω εν ειδη ερωτησεων τρεις αποριες μου , σχετικα με την τελετουργικη ταξη την περιοδο του Τριωδιου , συμπεριλαμβανωμενης και της Μεγαλης Εβδομαδος και παρακαλω τους ειδικους , κληρικους τε και λαϊκους , να μας παραθεσουν τις αποψεις τους .

Αον : Στην ακολουθια του Ακαθιστου (τελευταιοι Χαιρετισμοι) , μετα τον τελευταιο οικο (Αγγελος πρωτοστατης ..) και μετα το εφυμνιο ''Χαιρε Νυμφη
ανυμφευτε'' , ψαλλωμε ή οχι το ''Τη υπερμαχω ..'' ; Εγω δεν το ψαλλω . Απλα μετα το τρισαγιο , το λεμε χυμα ως κοντακιον .

Βον : Στις Μεγαλες Ωρες την Μεγαλη Παρασκευη το πρωϊ :
1ον : Μετα τους ''Αποστολους'' , ψαλλωμε ή οχι Αλληλουϊα ; Και γιατι .
2ον : Μετα τα ''Ευαγγελια'' , ψαλλωμεν ή οχι Δοξα Σοι Κυριε .. ; Και γιατι .
Προσωπικα , δεν ψαλλω ουτε Αλληλουϊα ουτε Δοξα Σοι Κυριε .. .

Εφετος την Μ. Παρασκευη το πρωϊ ειχα στην εκκλησια μου Επισκοπο . Κατα την δειαρκεια των Μεγαλων Ωρων , ηταν μεσα στο ιερο . Καποια στιγμη που μπηκα στο ιερο , με ρωτησε γιατι δεν ψαλλω το Αλληλουϊα και το Δοξα σοι .
Του απηντησα οτι δεν ψαλλωνται . Διεφωνησε αλλα εγω συνεχισα να μην τα ψαλλω . Οταν τελειωσε η ολη ακολουθια , μπηκα στο ιερο . Με φωναξε και πηγαμε σε μια γωνια και μου ειπε : Εχεις δικιο για το Αλληλουϊα . Δεν ψαλλεται αφου δεν υπαρχει προκειμενο (κατι μου ειπε - δεν θυμαμαι ακριβως-
οτι το Αλληλουϊα ειναι ''προεκταση'' του προκειμενου ή κατι τετοιο , και αφου δεν υπαρχει προκειμενο , δεν ψαλλεται το Αλληλουϊα ) . Το ''Δοξα Σοι Κυριε ..'' ομως , μου ειπε οτι ψαλλεται , αφου λεμε ''Σοφια Ορθη ..'' .

Τα οποια συμπερασματα σας , παρακαλω τα περιμενω στις απαντησεις σας .
Χριστος Ανεστη .
ΥΓ : Εχει γεινει καποια νυξη στο παρων θεμα για το Βον μερος των αποριων μου , ομως τις θετω πιο συγκεκριμενα για πιο εξειδικευμενη συζητηση .
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Αγαπητοι Φιλοι Χριστος Ανεστη .
Καπως ετεροχρονισμενα , θετω εν ειδη ερωτησεων τρεις αποριες μου , σχετικα με την τελετουργικη ταξη την περιοδο του Τριωδιου , συμπεριλαμβανωμενης και της Μεγαλης Εβδομαδος και παρακαλω τους ειδικους , κληρικους τε και λαϊκους , να μας παραθεσουν τις αποψεις τους .

Αον : Στην ακολουθια του Ακαθιστου (τελευταιοι Χαιρετισμοι) , μετα τον τελευταιο οικο (Αγγελος πρωτοστατης ..) και μετα το εφυμνιο ''Χαιρε Νυμφη
ανυμφευτε'' , ψαλλωμε ή οχι το ''Τη υπερμαχω ..''
; Εγω δεν το ψαλλω . Απλα μετα το τρισαγιο , το λεμε χυμα ως κοντακιον.
Ἡ Ἀκολουθία τοῦ Ἀκαθίστου μέ Ἀπόδειπνο εἶναι νεώτερον ἔθος. Αὐτή κατά τό ΤΑΣ καί τό Τριώδιον προβλέπεται μόνον μέ τόν Ὄρθρο. Ἐκεῖ μετά τήν τελευταία στάση ψάλλεται πάλιν τό Τῇ ὑπερμάχῳ.
Τώρα μετά τήν ὑπό τοῦ ΤΜΕ καθιέρωση αὐτῆς τῆς Ἀκολουθίας μέ Ἀπόδειπνο (ὅπως καί τίς προηγούμενες 4 Παρασκευές) ἐνῶ κατά τίς μεμονωμένες στάσεις προβλέπεται (σελ. 335), στόν Ἀκάθιστο δέν προβλέπεται (σελ. 348). Προβλέπεται ὅμως ἀπό τό ἴδιο Τυπικό στό Παράρτημα πίσω, ὅπου ἡ Τάξη τῆς Πατριαρχικῆς Χοροστασίας κατά τήν Ἀκολουθία τοῦ Ἀκαθίστου Ὕμνου (σελ. 397). Ἀλλά καί στήν σελ. 348 ὑπάρχει ὐποσημείωση πού παραπέμπει γιά ἐκτενέστερο διάγραμμα αὐτῆς τῆς Ἀκολουθίας πίσω, ὅπως ἀνέφερα. Γι᾿ αὐτούς τούς λόγους τά τελευταῖα χρόνια τά ΔΙΠΤΥΧΑ τό προβλέπουν. Τό αὐτό καί τό ΗΟΠ. Τό αὐτό ὁρίζει καί τό ΣΤ, σελ. 634.

Βον : Στις Μεγαλες Ωρες την Μεγαλη Παρασκευη το πρωϊ :
1ον : Μετα τους ''Αποστολους'' , ψαλλωμε ή οχι Αλληλουϊα ; Και γιατι .
2ον : Μετα τα ''Ευαγγελια'' , ψαλλωμεν ή οχι Δοξα Σοι Κυριε .. ; Και γιατι .

Προσωπικα , δεν ψαλλω ουτε Αλληλουϊα ουτε Δοξα Σοι Κυριε .. .

Εφετος την Μ. Παρασκευη το πρωϊ ειχα στην εκκλησια μου Επισκοπο . Κατα την δειαρκεια των Μεγαλων Ωρων , ηταν μεσα στο ιερο . Καποια στιγμη που μπηκα στο ιερο , με ρωτησε γιατι δεν ψαλλω το Αλληλουϊα και το Δοξα σοι .
Του απηντησα οτι δεν ψαλλωνται . Διεφωνησε αλλα εγω συνεχισα να μην τα ψαλλω . Οταν τελειωσε η ολη ακολουθια , μπηκα στο ιερο . Με φωναξε και πηγαμε σε μια γωνια και μου ειπε : Εχεις δικιο για το Αλληλουϊα . Δεν ψαλλεται αφου δεν υπαρχει προκειμενο (κατι μου ειπε - δεν θυμαμαι ακριβως-
οτι το Αλληλουϊα ειναι ''προεκταση'' του προκειμενου ή κατι τετοιο , και αφου δεν υπαρχει προκειμενο , δεν ψαλλεται το Αλληλουϊα ) . Το ''Δοξα Σοι Κυριε ..'' ομως , μου ειπε οτι ψαλλεται , αφου λεμε ''Σοφια Ορθη ..'' .

Τα οποια συμπερασματα σας , παρακαλω τα περιμενω στις απαντησεις σας .
Χριστος Ανεστη .
ΥΓ : Εχει γεινει καποια νυξη στο παρων θεμα για το Βον μερος των αποριων μου , ομως τις θετω πιο συγκεκριμενα για πιο εξειδικευμενη συζητηση .
Ὄντως σέ προηγούμενο μήνυμά μου (#34) εἶχα γράψει πώς κανονικά δέν λέγεται καί ἐξηγοῦσα τούς λόγους, ἀλλά ἀντέτεινα καί τήν δύναμη τῆς συνηθείας, καθώς καί τήν λήθη τῆς πραγματικῆς ἀποδόσεως/ἐκτελέσεως τοῦ ἀλληλουιαρίου, ἤτοι μετά τῶν στίχων αὐτοῦ. Τώρα πού τό ἐξέτασα τό θέμα εἶδα ὅτι ἔχετε δίκιο, ὅπως σᾶς δικαίωσε καί ὁ ἐπίσκοπος. Ὁ π. Παπαγιάννης στό ΣΤ (σελ. 256, ὑποσ. 452) γράφει πῶς «μεταξύ τοῦ Ἀποστόλου καί τοῦ Εὐαγγελίου δέν ψάλλεται Ἀλληλούια, ἐφ᾿ ὅσον δέν ὑπάρχουν στίχοι δι᾿ αὐτό, ἀλλ᾿ εὐθύς· Σοφία· ὀρθοί κλπ.». Καί παραπέμπει καί στό ΤΓΡ (σελ. 375). Καί τό ἐπιχείρημα τῆς μή ὑπάρξεως παραλλήλως Προκειμένου τοῦ Ἀποστόλου εἶναι ἰσχυρό.
Ὅσο γιά τό Δόξα σοι Κύριε, δόξα σοιΔόξα τῇ μακροθυμίᾳ σου... γράψαμε καί παραπάνω στό #49. Ἔχετε δίκιο πώς δέν ἀναφέρεται ρητῶς στό Τριώδιο καί στήν προηγούμενη ἔκδοση τῆς Μ. Ἑβδομάδος τῆς Ἀ.Δ., ἀλλά γράφεται εὐθύς τό τροπάριο τῆς κάθε Ὥρας· Τὰ διαβήματά μου· Κύριος ὁ Θεὸς εὐλογητός· Ταχὺ προκαταλαβέτωσαν καί Μὴ δὴ παραδῴης. Αὐτό ὅμως δέν σημαίνει ὅτι μετά τό ἄκουσμα τοῦ Εὐαγγελίου δέν θά ἀναφωνήσουμε Δόξα σοι Κύριε, δόξα σοι ὅπως καί στήν ἀναγγελία του, στό Σοφία· ὀρθοί. Αὐτό τό εἶχα θέσει καί στόν Μ. Θεοδωράκη καί μοῦ εἶχε πεῖ ὅτι σαφῶς λέγεται.


 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας

Ὄντως σέ προηγούμενο μήνυμά μου (#34) εἶχα γράψει πώς κανονικά δέν λέγεται καί ἐξηγοῦσα τούς λόγους, ἀλλά ἀντέτεινα καί τήν δύναμη τῆς συνηθείας, καθώς καί τήν λήθη τῆς πραγματικῆς ἀποδόσεως/ἐκτελέσεως τοῦ ἀλληλουιαρίου, ἤτοι μετά τῶν στίχων αὐτοῦ. Τώρα πού τό ἐξέτασα τό θέμα εἶδα ὅτι ἔχετε δίκιο, ὅπως σᾶς δικαίωσε καί ὁ ἐπίσκοπος. Ὁ π. Παπαγιάννης στό ΣΤ (σελ. 256, ὑποσ. 452) γράφει πῶς «μεταξύ τοῦ Ἀποστόλου καί τοῦ Εὐαγγελίου δέν ψάλλεται Ἀλληλούια, ἐφ᾿ ὅσον δέν ὑπάρχουν στίχοι δι᾿ αὐτό, ἀλλ᾿ εὐθύς· Σοφία· ὀρθοί κλπ.». Καί παραπέμπει καί στό ΤΓΡ (σελ. 375). Καί τό ἐπιχείρημα τῆς μή ὑπάρξεως παραλλήλως Προκειμένου τοῦ Ἀποστόλου εἶναι ἰσχυρό.
Ὅσο γιά τό Δόξα σοι Κύριε, δόξα σοιΔόξα τῇ μακροθυμίᾳ σου... γράψαμε καί παραπάνω στό #49. Ἔχετε δίκιο πώς δέν ἀναφέρεται ρητῶς στό Τριώδιο καί στήν προηγούμενη ἔκδοση τῆς Μ. Ἑβδομάδος τῆς Ἀ.Δ., ἀλλά γράφεται εὐθύς τό τροπάριο τῆς κάθε Ὥρας· Τὰ διαβήματά μου· Κύριος ὁ Θεὸς εὐλογητός· Ταχὺ προκαταλαβέτωσαν καί Μὴ δὴ παραδῴης. Αὐτό ὅμως δέν σημαίνει ὅτι μετά τό ἄκουσμα τοῦ Εὐαγγελίου δέν θά ἀναφωνήσουμε Δόξα σοι Κύριε, δόξα σοι ὅπως καί στήν ἀναγγελία του, στό Σοφία· ὀρθοί. Αὐτό τό εἶχα θέσει καί στόν Μ. Θεοδωράκη καί μοῦ εἶχε πεῖ ὅτι σαφῶς λέγεται.



Χριστός Ανέστη!

Ο μάλλον έγκριτος περί τα τυπικά, μακαριστός Εμμανουήλ Φαρλέκας στη Μ . Εβδομάδα του (1934) ορίζει και Αλληλούια μετά από κάθε Αποστολική περικοπή, αλλά και το Δόξα τη μακροθυμία σου μετά από κάθε Ευαγγελική περικοπή στην Α Ώρα της Μ. Παρασκευής, και συνακολούθως και στις υπόλοιπες Ώρες της ίδιας ημέρας. Βλ. Εμ. Φαρλέκα, Η Αγία και Μεγάλη Εβδομάς ( 1934), 287.
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Ο μάλλον έγκριτος περί τα τυπικά, μακαριστός Εμμανουήλ Φαρλέκας στη Μ . Εβδομάδα του (1934) ορίζει και Αλληλούια μετά από κάθε Αποστολική περικοπή, αλλά και το Δόξα τη μακροθυμία σου μετά από κάθε Ευαγγελική περικοπή στην Α Ώρα της Μ. Παρασκευής, και συνακολούθως και στις υπόλοιπες Ώρες της ίδιας ημέρας. Βλ. Εμ. Φαρλέκα, Η Αγία και Μεγάλη Εβδομάς ( 1934), 287.

Ο μακαριστός Ιωάννης Φουντούλης καθώς κι ο π. Κωνσταντίνος Παπαγιάννης έχουν άλλη άποψη που ασφαλώς έχει να κάνει με την μή ύπαρξη Αλληλουαρίων στις ώρες
Άλλωστε βλέπουμε Αποστολικά Αναγνώσματα σε μνήμες Αποστόλων στον Εσπερινό αλλά ούτε που διανοούμαστε να πούμε Αλληλούια.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Άλλωστε βλέπουμε Αποστολικά Αναγνώσματα σε μνήμες Αποστόλων στον Εσπερινό αλλά ούτε που διανοούμαστε να πούμε Αλληλούια.
Ἐκεῖ δέν ἔχουμε καί εἰρήνευση. Καί νομίζω ὅτι ἐδῶ ἔγκειται ἡ πρακτική λύση γιά τήν τήρηση αὐτῆς τῆς διατάξεως. Αὐτό τηρήσαμε φέτος γιά πρώτη φορά. Ὁ ἱερεύς εὐθύς ἔλεγε «Σοφία· ὀρθοί...».

Ἀναφορικά μέ τό Δόξα σοι Κύριε, δόξα σοιΔόξα τῇ μακροθυμίᾳ σου..., ὁ χοροστατῶν ἐπίσκοπος φέτος ἐπέμεινε (ὀρθῶς) στό Δόξα τῇ μακροθυμίᾳ σου..., καί μᾶς εἶπε ὅτι τό Δόξα σοι Κύριε, δόξα σοι λέγεται μόνον στό 12ο τῆς ἀκολουθίας τῶν Παθῶν, ἀλλά καί στό 1ο. Ἐπίσης καί στό εὐαγγέλιο τοῦ ἑσπερινοῦ τῆς Ἀποκαθηλώσεως ἤθελε τό Δόξα τῇ μακροθυμίᾳ σου....


 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος


«Δόξα σοι Κύριε» (Συμβολὴ τ. 11 σ. 15) καί «Δόξα τῇ μακροθυμίᾳ σου Κύριε» (ΤΑΣ, τυπικὸ Μεσσήνης, κ. ἄ.).
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
...τό Δόξα σοι Κύριε, δόξα σοι λέγεται μόνον στό 12ο τῆς ἀκολουθίας τῶν Παθῶν, ἀλλά καί στό 1ο.

Πού βασίζεται πάτερ η οδηγία για το 1ο Ευαγγέλιο; Ο π. Ρήγας και το ΣΤ και το ΗΟΠ που κοίταξα πρόχειρα καθώς και η ενοριακή πράξη παντού που έχω βρεθεί έχουν «Δοξα τη μακροθυμία σου» στα πρώτα 11 ευαγγέλια. Τα Δίπτυχα δεν κάνουν ειδική αναφορά σε αυτή τη λεπτομέρεια, ούτε το ΤΜΕ το οποίο λέει οτι μετά το Α' ευαγγέλιο ψάλλεται το Εις πολλά στον Πατριάρχη. Ευχαριστώ.
 

ΜΙΧΑΛΗΣ ΣΤΥΛΙΑΝΟΥ

Παλαιό Μέλος
Αρχικό μήνυμα απο π. Μάξιμος
...τό Δόξα σοι Κύριε, δόξα σοι λέγεται μόνον στό 12ο τῆς ἀκολουθίας τῶν Παθῶν, ἀλλά καί στό 1ο.
ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ!!!
Και στη μεγάλη εβδομάδα του Ρηγόπουλλου (έκδοση Δ 2004)αναφαίρει ότι ο Α χορός λέγει στο πρώτον και δεύτερον ευαγγέλιο δόξα τη μακροθυμία σου... ενώ στα υπόλοιπα οι χοροί εναλλάξ το ίδιο εκτώς του τελευταίου.
Επίσης και το Τυπικόν Εκκλησιας της Κύπρου λέγει στα πρώτα 11 λέγεται δόξα τη μακροθυμία σου... του πρώτου υπο του Β χορού και μετά εναλλάξ.Αυτό εφαρμόζω κι' εγώ.
 

vagelis

Antonia Xristoforaki Linardaki.
1-4-2010 Μεγαλη Πεμτη εσπερας . Πατριαρχικος ναος Αγιου Γεωργιου στο Φαναρι της Πολης .
Ευαγγελιον Αον .Στο τελος ο δεξιος χορος συντομο ''Δοξα τη μακροθυμια Σου Κυριε Δοξα Σοι'' και αμεσως μετα αργο ''Εις πολλα ετη Δεσποτα'' . Αυτο γινεται επειδη ανεγνωσε το Ευαγγελιον ο ιδιος ο Πατριαρχης .
Ευαγγελιον ΙΒον (το αναγινωσκει ο Μεγας Αρχιδιακονος Μαξιμος) : Συντομο ''Εις
πολλα ετη Δεσποτα'' απο τον αριστερο χορο και αμεσως μετα ο δεξιος χορος το αργο ''Δοξα Σοι Κυριε Δοξα Σοι'' .
Αυτη ειναι η Πατριαρχικη ταξη .
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Πού βασίζεται πάτερ η οδηγία για το 1ο Ευαγγέλιο; Ο π. Ρήγας και το ΣΤ και το ΗΟΠ που κοίταξα πρόχειρα καθώς και η ενοριακή πράξη παντού που έχω βρεθεί έχουν «Δοξα τη μακροθυμία σου» στα πρώτα 11 ευαγγέλια.
Συγγνώμη, ἀλλά δέν ἔγινε ἀντιληπτό ὅτι ἔγραψα τί μᾶς εἶπε καί τί μᾶς ὑπέδειξε ὁ ἐπίσκοπος πού χοροστάτησε στό ναό μας τή Μ. Παρασκευή τό πρωί. Τήν ἄποψή μου τήν ἔγραψα στό #2. Δέν ἀνέφερα τό ὄνομά του. Ἔχουμε πολλούς βοηθούς καί τιτουλαρίους καί ἄλλους τόσους παρεπιδημοῦντες καί περιφερόμενους ἀπ᾿ ὅλα τά κλίματα. Ὁ καθένας πάει στούς ναούς καί κάνει τά δικά του. Δέν θά ἀπαντήσω ἐγώ γιατί τό λέει αὐτό. Ἄλλωστε μᾶς τό εἶπε· δέν ἦταν τήν Μ. Πέμπτη τό βράδυ.
Γιά τό Δόξα τῇ μακροθυμίᾳ σου.... πού ζήτησε μετά τό εὐαγγέλιο τοῦ ἑσπερινοῦ τῆς Ἀποκαθηλώσεως δέν τό σχολιάσατε. Πρωτοφανές γιά μᾶς κι αὐτό. Μετά τοῦ εἶπα ὅτι ἐμεῖς ψάλλουμε τό προκείμενο Διεμερίσαντο τά ἱμάτιά μου... κι ἐκεῖνος εἶπε -Ὄχι· θά τό διαβάσω. Καί διάβασε τίς προφητεῖες. Πῶς διαβάζει ὁ ἐπίσκοπος τίς προφητεῖες καί ὄχι ὁ ἀναγνώστης; Καί μετά ἀπό τίς προφητεῖες λέει τό ἀπόστολο ὁ ἀναγνώστης;
Καί ἄλλα πού δέν θέλω νά ἐπεκταθῶ... καί εἶναι καί ἐκτός θέματος.
Οὔτε θά σχολιάσω τί εὐκαιριακά ἄκουγα ἀπό τό ραδιόφωνο ἀπό ἄλλους ἐπισκόπους...


 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
ήν ἄποψή μου τήν ἔγραψα στό #2. Δέν ἀνέφερα τό ὄνομά του. Ἔχουμε πολλούς βοηθούς καί τιτουλαρίους καί ἄλλους τόσους παρεπιδημοῦντες καί περιφερόμενους ἀπ᾿ ὅλα τά κλίματα. Ὁ καθένας πάει στούς ναούς καί κάνει τά δικά του.




Και τοις περιφερομένοις μακροθυμούμεν;
 
Top