... τή σή χάριτι. [Κύριε Ελέησον / Αμήν]

Status
Not open for further replies.

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Y.Γ 1 Ιδιαιτερα σημαντικο για τους ιερεις του forum το βιβλιου του γεροντα.
Υ.Γ 2 Ειναι ζητημα λιγου χρονου η αγιοποιησις του γεροντα .
Ἀγαπητέ Βασίλη,
Ὅλα τά βιβλία εἶναι σημαντικά γιά ὅλους. Ἀπό πλευρᾶς ἰερέων δέν νομίζω ὅτι ὑπάρχουν πολλοί πού δέν τό ἔχουν. Εἶναι κλασικό.
Στό Πανεπιστήμιο μάθαμε, ὅτι καί οἱ μεγάλοι πνευματοφόροι καί πνευματοκίνητοι Πατέρες μας, οἱ Ἅγιοι Πατέρες, στά συγγράμματά τους περιεῖχον καί σφάλματα. Αὐτό δέν εἶχε καμμία σημασία σχετικά μέ τήν ἁγιοποίησή τους ἤ τή συμβολή τους —διά τοῦ Παναγίου Πνεύματος— στή διατύπωση τοῦ Ὀρθοδόξου Δόγματος, πού ἐπιβεβαιώθηκε διά τῶν Οἰκουμενικῶν Συνόδων. Μόνον ὁ Θεός εἶναι ἀλάνθαστος. Κανείς, λοιπόν, δέν ἀμφιβάλλει γιά τήν ἁγιότητα τοῦ π. Γερβασίου, ἀλλά στό σημεῖο αὐτό ὑπάρχει ἐσφαλμένη ἀντίληψη, ἡ ὁποία ἐκτενῶς ἀναλύθηκε στά προηγούμενα, μέ πλῆθος μαρτυριῶν καί παραπομπῶν. Αὐτό δέν σημαίνει τίποτε γιά τόν μακαριστό π. Γερβάσιο, ἐπαναλαμβάνω, πού πράγματι τιμοῦμε.

Σημ.: Διόρθωσε τόν σύνδεσμο. http://www.i-m-patron.gr/news1/p_gervasios.html


 
Last edited:

basiliosn

βασιλης νικολοπουλος
Ἀγαπητέ Βασίλη,
Ὅλα τά βιβλία εἶναι σημαντικά γιά ὅλους. Ἀπό πλευρᾶς ἰερέων δέν νομίζω ὅτι ὑπάρχουν πολλοί πού δέν τό ἔχουν. Εἶναι κλασικό.
Στό Πανεπιστήμιο μάθαμε, ὅτι καί οἱ μεγάλοι πνευματοφόροι καί πνευματοκίνητοι Πατέρες μας, οἱ Ἅγιοι Πατέρες, στά συγγράμματά τους περιεῖχον καί σφάλματα. Αὐτό δέν εἶχε καμμία σημασία σχετικά μέ τήν ἁγιοποίησή τους ἤ τή συμβολή τους —διά τοῦ Παναγίου Πνεύματος— στή διατύπωση τοῦ Ὀρθοδόξου Δόγματος, πού ἐπιβεβαιώθηκε διά τῶν Οἰκουμενικῶν Συνόδων. Μόνον ὁ Θεός εἶναι ἀλάνθαστος. Κανείς, λοιπόν, δέν ἀμφιβάλλει γιά τήν ἁγιότητα τοῦ π. Γερβασίου, ἀλλά στό σημεῖο αὐτό ὑπάρχει ἐσφαλμένη ἀντίληψη, ἡ ὁποία ἐκτενῶς ἀναλύθηκε στά προηγούμενα, μέ πλῆθος μαρτυριῶν καί παραπομπῶν. Αὐτό δέν σημαίνει τίποτε γιά τόν μακαριστό π. Γερβάσιο, ἐπαναλαμβάνω, πού πράγματι τιμοῦμε.

Σημ.: Διόρθωσε τόν σύνδεσμο. http://www.i-m-patron.gr/news1/p_gervasios.html



π. Μαξιμε το thanks αφορα στην προκειμενη περιπτωση την διορθωση απο σας του συνδεσμου. Τωρα για το υπο συζητησιν θεμα εγω προσωπικα αλλα και οι γνησιοι Πατρινοι ψαλτες ,εμμενομεν ''γερβασιακως'' στο ΑΜΗΝ . Το ιδιο ακουω και απο πολλους καταξιωμενους ψαλτες σε διαφορες περιοχες της πατριδας μας .
Ευλογειτε !
 

agrippas

Μέλος
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
1) Μετὰ τὸ Ἀντιλαβοῦ ἀκολουθεῖ Κύριε ἐλέησον καὶ ὄχι Ἀμήν. Τὸ Ἀμὴν λέγεται μόνον στὸ τέλος τῆς
δοξολογικῆς ἐκφωνήσεως τοῦ ἱερέως ‐καὶ ἀποτελεῖ ἐπισφράγισμά της‐ καὶ ποτὲ μετὰ ἀπὸ αἴτηση τοῦ
διακόνου.

Φρονώ ότι ο δεσπότης κάνει λάθος. Δεν είναι μόνο το Κύριε ελέησον σωστό. Είναι και το Αμήν σωστό. Διότι νοηματικά να το πάρουμε, επιβεβαιώνει το "σώσον ελέησον και διαφύλαξον ημάς ο Θεός τη ση χάριτι, γένοιτο". Νοηματικό λάθος δεν είναι. Παραδοσιακό λάθος δεν είναι, αφού υπάρχει παράδοση από πολλούς να συνηθίζεται. Επομένως δεν μπορούμε να το καταδικάσουμε. Αντιθέτως το "Υπεραγία θεοτόκε" που πολλοί λένε στην αντίστοιχη επόμενη αίτηση είναι λάθος, όπως και κάθε διακοπή στην εκφώνηση του ιερέα από τον ψάλτη για να πει κάτι του κεφαλιού του.
 
Last edited by a moderator:

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Φρονώ ότι ο δεσπότης κάνει λάθος. Δεν είναι μόνο το Κύριε ελέησον σωστό. Είναι και το Αμήν σωστό. Διότι νοηματικά να το πάρουμε, επιβεβαιώνει το "σώσον ελέησον και διαφύλαξον ημάς ο Θεός τη ση χάριτι, γένοιτο". Νοηματικό λάθος δεν είναι. Παραδοσιακό λάθος δεν είναι, αφού υπάρχει παράδοση από πολλούς να συνηθίζεται. Επομένως δεν μπορούμε να το καταδικάσουμε. Αντιθέτως το "Υπεραγία θεοτόκε" που πολλοί λένε στην αντίστοιχη επόμενη αίτηση είναι λάθος, όπως και κάθε διακοπή στην εκφώνηση του ιερέα από τον ψάλτη για να πει κάτι του κεφαλιού του.

Αντιφάσκετε αγαπητέ. Εφόσον το παίρνετε νοηματικά, το Αμήν θα έπρεπε να επαναλαμβάνεται σχεδόν μετά από κάθε αίτηση, εφόσον εννοείται ότι όλ' αυτά που αιτούμαστε ευχόμαστε και να γίνουν. Με την ίδια ακριβώς λογική, το "Υπεραγία Θεοτόκε" δεν είναι άστοχο, εφόσον είναι μία αναφώνηση του λαού προς την Υπεραγία Θεοτόκο και μάλιστα τη στιγμή που πρέπει (στο μέρος δηλαδή της εκτενούς που γίνεται αναφορά στο πρόσωπό της), έτσι ώστε στέκει "νοηματικά", εφόσον μάλιστα δεν διακόπτεται η εκτενής, αλλά και τα δύο λέγονται παράλληλα και διακριτικά. Είναι λάθος να λέγεται το "Υπεραγία Θεοτόκε", αλλά όχι για τους λόγους που αναφέρετε. Έχει συζητηθεί το θέμα αλλού και καλό είναι να μην επεκταθεί εδώ. Γενικά, η τάξη των ιερών ακολουθιών δεν έχει καθοριστεί μόνο από τα γλωσσικά "νοήματα" (ειδικά όπως εμείς οι σημερινοί τα αντιλαμβανόμαστε, τόσο με την εξοικίωσή μας με την γλώσσα της λατρείας :rolleyes:, όσο και με την εκκλησιαστική μας γαλούχιση γενικότερα...:rolleyes::rolleyes:), υπάρχουν και άλλοι λόγοι που συντρέχουν και έχουν τακτοποιηθεί έτσι τα πράγματα.
 
Last edited by a moderator:

ΓΙΑΝΝΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΣ

Παλαιό Μέλος
"Αμήν, αμήν, λέγω υμίν...." (=Αλήθεια, αλήθεια σας λέγω....) Με την εξήγηση αυτή της λέξης "Αμήν" δεν είναι σωστή απάντηση στη φράση "Αντιλαβού σώσον ελέησον...".
Ο άρχων Θρ. Στανίτσας ίσως παρασυρθείς από τη συνήθεια πολλών να απαντούν "Αμήν" στο "Αντιλαβού", απαντούσε έτσι τον πρώτο καιρό.
Σύντομα όμως αντικατέστησε το "Αμήν" δια του "Κύριε ελέησον" και μάλιστα μας εξήγησε με λεπτομέρεια το γιατί είναι σωστό το Κύριε ελέησον!
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
[Σημείωμα συντονιστή] Συγχώνευσα το διπλό θέμα με το παλαιότερο εδώ και το άνοιξα και πάλι εφόσον συνεχίζεται η συζήτηση. Εκτός θέματος σχόλια περί εργασιακών θεμάτων μεταφέρθηκαν στην ανάλογη ενότητα.
 

Shota

Παλαιό Μέλος
Διότι νοηματικά να το πάρουμε, επιβεβαιώνει το "σώσον ελέησον και διαφύλαξον ημάς ο Θεός τη ση χάριτι, γένοιτο".

Δηλαδή όταν λέει ο Απόστολος ότι

"ὅς [ὁ Θεὸς] ἐστιν εὐλογητὸς εἰς τοὺς αἰῶνας· ἀμήν" (Ρωμ. 1, 25);

"ὧν οἱ πατέρες, καὶ ἐξ ὧν ὁ Χριστὸς τὸ κατὰ σάρκα, ὁ ὢν ἐπὶ πάντων Θεὸς εὐλογητὸς εἰς τοὺς αἰῶνας· ἀμήν" (Ρωμ. 9, 5);

εννοεί πάντα "γένοιτο"; Ευχαριστώ.
 

Παναγιώτης

σκολιοὶ γὰρ λογισμοί, χωρίζουσιν ἀπὸ Θεοῦ
Φανταστικές (παρ)ἑρμηνεῖες :mad:

πάτερ ὁ κόσμος ξέρει καὶ νὰ διαβάζει καὶ νὰ κρίνει.

Ποιοῦντος τοῦ Διακόνου τὴν Εὐχήν, ὁ Ἱερεὺς ἐπεύχεται τὴν Εὐχήν (και εδώ)

καὶ ἂν θέλετε, τὶς Εὐχὲς διὰ προσφωνήσεως ποὺ ἀναφέρει τό 364 μ.Χ. ἡ ἐν Λαοδικείᾳ Σύνοδος, καὶ ὁ κ. Φίλιας ἐρμηνεύει ὡς "δύο ἐκτενεῖς διακονικὲς αἰτήσεις" [αὐτὴ εἶναι ἡ σημερινὴ ὁρολογία, ἀλλὰ ἡ ἀρχικὴ εἶναι: Εὐχὴ διὰ προσφωνήσεως].

Καὶ τὸ Ἱεροτελεστικὸν τοῦ 1923, Εὐχή(ὲς) τὶς λέει:

«Πληρώσωμεν τὴν δέησιν ἡμῶν τῷ Κυρίω [...]. [...] τῶν ἄνω Εὐχῶν λεγομένων, ὁ Ἱερεὺς λέγει Μυστικῶς τὴν Εὐχήν»
 
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Τά ἔχω ἀναλύσει στά προηγούμενα. Δηλ. τό "Ἀμήν" στό "Ἀντιλαβοῦ" εἶναι γιά τήν εὐχή τοῦ ἱερέως;
Δέν γίνεται αὐτό, παρά μόνον στήν ἐκφώνηση.
Οὔτε στίς δεήσεις τοῦ διακόνου χωράει τό "Ἀμήν"
Βλ. #19
...ὅπως ἐξηγεῖται καί στήν παραπομπή τῆς Συμβολῆς (5, 44) πού παρέθεσα παραπάνω, ὅτι τό Ἀντιλαβοῦ ἀφ᾿ ἑνός ἐκλαμβάνετε ὡς εὐχή, ἐνῶ εἶναι δέηση, αἴτηση, θερμή ἱκεσία καί ὡς τέτοια ἡ μόνη ἀπάντηση εἶναι Κύριε, ἐλέησον, ἀφ᾿ ἑτέρου τό Ἀμήν ἐκτός ἀπό τήν συνήθη δι᾿ ἡμᾶς ἔννοια τοῦ «γένοιτο» «μακάρι» ἔχει μιά πιό ἰσχυρή ἔννοια αὐτήν τοῦ «ναί» «ἔτσι εἶναι» «ἀλήθεια-ἀληθῶς» «εἶναι γεγονός». Καί μέ αὐτήν τήν ἔννοια τίθεται ὡς ἀπάντηση στίς δοξολογικές προσφωνήσεις καί δέν ταιριάζει στίς αἰτήσεις-δεήσεις.
 

Παναγιώτης

σκολιοὶ γὰρ λογισμοί, χωρίζουσιν ἀπὸ Θεοῦ
Τά ἔχω ἀναλύσει στά προηγούμενα. Δηλ. τό "Ἀμήν" στό "Ἀντιλαβοῦ" εἶναι γιά τήν εὐχή τοῦ ἱερέως;
Δέν γίνεται αὐτό, παρά μόνον στήν ἐκφώνηση.
Οὔτε στίς δεήσεις τοῦ διακόνου χωράει τό "Ἀμήν"
Βλ. #19

Δὲν εἶναι τὸ Ἀντιλαβοῦ Εὐχή.

Εὐχὴ διὰ προσφωνήσεως εἶναι ὅλο μαζί ὡς σύνολο
, καὶ ὁ λαὸς μυστικῶς τὸ Κύριε ἐλέησον σὲ κάθε αἴτησιν, καὶ στὸ τέλος Ἀμήν.

1669795438683.png



Ἄλλη Εὐχὴ διὰ προσφωνήσεως, PG 1, 1085-1088·


1669795674822.png

κτλ.
Αὐτὲς οἱ Εὐχὲς ἐλέγοντο χῦμα παρὰ τοῦ Διακόνου, καὶ ὁ Λαὸς μυστικῶς, κατὰ διάνοιαν, μέσα του, ἔλεγεν τὸ Κύριε ἐλέησον, καὶ στὸ τέλος τῆς Εὐχῆς τῆς διὰ προσφωνήσεως, ἔλεγεν Ἀμήν. Ἀργότερον ἄρχισαν καὶ οἱ Ψάλτες (μόνον) ἐκφώνως τὸ Κύριε ἐλέησον, διὰ τὴν εὐταξίαν καὶ εἰρήνην ἐν τῇ ἐκκλησίᾳ. Καὶ ἕνα Ἀμήν, ἀργότερον εἰς τὴν ἐκφώνησιν τοῦ Ἱερέως (ποὺ ἐτελείωνεν τὴν Εὐχὴν συγχρόνως ἢ καὶ ἐνωρίτερον τῆς διὰ Προσφωνήσεως Εὐχῆς).

Πῶς διαβάζετε τώρα τὶς Μυστικὲς Εὐχές (ὅσοι τὶς διαβάζετε εἰς ἐπήκοον); Ἔτσι ὁ Διάκονος παλαιότερον (καὶ ἐντονώτερον διὰ τὴν ἀπουσίαν μικροφώνων), τὶς διὰ προσφωνήσεως Εὐχές. Καὶ ὁ Ἱερεὺς μυστικῶς, διατὶ συγχρόνως προσευχόταν ὁ λαὸς διὰ τῆς εἰς ἐπήκοον Εὐχῆς διὰ προσφωνήσεως τοῦ Διακόνου.

 
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Αὐτὲς οἱ Εὐχὲς ἐλέγοντο χῦμα παρὰ τοῦ Διακόνου, καὶ ὁ Λαὸς μυστικῶς, κατὰ διάνοιαν, μέσα του, ἔλεγεν τὸ Κύριε ἐλέησον, καὶ στὸ τέλος τῆς Εὐχῆς τῆς διὰ προσφωνήσεως, ἔλεγεν Ἀμήν. Ἀργότερον ἄρχισαν καὶ οἱ Ψάλτες (μόνον) ἐκφώνως τὸ Κύριε ἐλέησον, διὰ τὴν εὐταξίαν καὶ εἰρήνην ἐν τῇ ἐκκλησίᾳ. Καὶ ἕνα Ἀμήν, ἀργότερον εἰς τὴν ἐκφώνησιν τοῦ Ἱερέως (ποὺ ἐτελείωνεν τὴν Εὐχὴν συγχρόνως ἢ καὶ ἐνωρίτερον τῆς διὰ Προσφωνήσεως Εὐχῆς).
Λοιπόν, μόνος σου λές τό τί γινόταν κάποτε (πού δέν τό ξέρουμε καί ἀκριβῶς), ὅπως τά γράφει καί ὁ Ἁγ. Νικόδημος στό Πηδάλιο στήν ἑρμηνεία τοῦ ΙΘʹ Κανόνος τῆς Συνόδου τῆς Λαοδικείας (γιά τό κάποτε).
Καί μόνος σου λές γιά τό "Ἀμήν" στήν ἐκφώνηση.
Τό "ἐνωρίτερον" δέν ἰσχύει σήμερα.
Μόνον μία ἐξήγηση ἐνδεχομένως ὑπάρχει ἀπό τά παλιά (πού πρώτη φορά τό γράφω), στόν ᾀσματικό ἑσπερινό, μεταξύ τοῦ "Ἀντιλαβοῦ" καί τοῦ "Τῆς Παναγίας", ἔχουμε παρεμβολή τοῦ δομεστίχου καί ἴσως ἔλεγε τό "Ἀμήν", πού πάλι δέν τό βλέπω γραμμένο, ἀλλά ὑποθέτω ὅτι θά τό ἔλεγε.
 

Παναγιώτης

σκολιοὶ γὰρ λογισμοί, χωρίζουσιν ἀπὸ Θεοῦ
Εἶναι τόσο μεγάλες οἱ διὰ προσφωνήσεως Εὐχές, εἰδικὰ τῶν πιστῶν, ποὺ θεωρῶ ὅτι μόνον χῦμα θὰ ἐλέγοντο.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Εἶναι τόσο μεγάλες οἱ διὰ προσφωνήσεως Εὐχές, εἰδικὰ τῶν πιστῶν, ποὺ θεωρῶ ὅτι μόνον χῦμα θὰ ἐλέγοντο.
Αὐτό, τώρα, τί σχέση ἔχει μέ τό θέμα;
Ἐν τῷ μεταξύ, συμπληρώνεις τά μηνύματά σου, καί μετά τήν ἀπάντησή μου.
Δηλ. ὁ διάκονος ἔλεγε μόνος του τό "Ἀμήν" καί πρέπει νά τό λένε οἱ ψάλτες σήμερα;
Ἄφησε τά ὑποθετικά παλιά.
Ἔγραψα:
...μόνος σου λές τό τί γινόταν κάποτε (πού δέν τό ξέρουμε καί ἀκριβῶς), ὅπως τά γράφει καί ὁ Ἁγ. Νικόδημος στό Πηδάλιο στήν ἑρμηνεία τοῦ ΙΘʹ Κανόνος τῆς Συνόδου τῆς Λαοδικείας (γιά τό κάποτε).
Καί μόνος σου λές γιά τό "Ἀμήν" στήν ἐκφώνηση.
Τό "ἐνωρίτερον" δέν ἰσχύει σήμερα.
Μόνον μία ἐξήγηση ἐνδεχομένως ὑπάρχει ἀπό τά παλιά (πού πρώτη φορά τό γράφω), στόν ᾀσματικό ἑσπερινό, μεταξύ τοῦ "Ἀντιλαβοῦ" καί τοῦ "Τῆς Παναγίας", ἔχουμε παρεμβολή τοῦ δομεστίχου καί ἴσως ἔλεγε τό "Ἀμήν", πού πάλι δέν τό βλέπω γραμμένο, ἀλλά ὑποθέτω ὅτι θά τό ἔλεγε.
 

Παναγιώτης

σκολιοὶ γὰρ λογισμοί, χωρίζουσιν ἀπὸ Θεοῦ
Αὐτό, τώρα, τί σχέση ἔχει μέ τό θέμα;
Ἐν τῷ μεταξύ, συμπληρώνεις τά μηνύματά σου, καί μετά τήν ἀπάντησή μου.
Δηλ. ὁ διάκονος ἔλεγε μόνος του τό "Ἀμήν" καί πρέπει νά τό λένε οἱ ψάλτες σήμερα;
Ἄφησε τά ὑποθετικά παλιά.
Ἔγραψα:


1669798865590.png

Τό 34 minutes ago είναι παλαιότερον του 31 minutes ago.

Τὸ Ἀμήν τὸ ἔλεγε ἐκφώνως ὁ Ψάλτης (ἢ ὁ Λαός τοὺς πρώτους 1-2 αἰώνες, ὅταν ἡ ἐκκλησία ἀκόμη ὀργανωνόταν), ὄχι φυσικὰ ὁ Διάκονος.
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
Ὅλη ἡ εὐχὴ τῆς ἁγίας ἀναφορᾶς εἶναι διαλογικὴ συνιερουργία κλήρου καὶ λαοῦ καὶ τὰ προπαρασκευαστικὰ διακονικὰ παραγγέλματα δὲν εἶναι;

Οἱ χοροὶ ἀντιφωνοῦν στὰ ἀντίφωνα καὶ σιωποῦν στὶς προτροπὲς τῶν συναπτῶν εὐχῶν;

Τὸ «Εἴπωμεν πάντες...» ποῦ παραπέμπει; Ὁ Χριστὸς προσπαθεῖ μέσα ἀπὸ τὴ λατρεία νὰ ἑνώσει ὅλους τοὺς ἀνθρώπους. Ἔχομε λογικὴ λατρεία, ὄχι βαρεμάρα.

Ὁ λαός, οἱ πιστοὶ εἶναι «Τὸ πλήρωμα τῆς ἐκκλησίας» σὲ συνιερουργία, ὄχι ἀποξένωση. Ὁ λαὸς εἶναι «γένος ἐκλεκτόν, βασίλειον ἱεράτευμα» (Α’ Πέτρου β’ 9), Θεοῦ πολίτευμα μὲ εὐχαριστιακὸ ἦθος. Οὔ τε κληρικαλισμός, οὔ τε προτεσταντικὴ λαϊκοκρατία.
 

Παναγιώτης

σκολιοὶ γὰρ λογισμοί, χωρίζουσιν ἀπὸ Θεοῦ
Ὅλη ἡ εὐχὴ τῆς ἁγίας ἀναφορᾶς εἶναι διαλογικὴ συνιερουργία κλήρου καὶ λαοῦ καὶ τὰ προπαρασκευαστικὰ διακονικὰ παραγγέλματα δὲν εἶναι;

Οἱ χοροὶ ἀντιφωνοῦν στὰ ἀντίφωνα καὶ σιωποῦν στὶς προτροπὲς τῶν συναπτῶν εὐχῶν;

Τὸ «Εἴπωμεν πάντες...» ποῦ παραπέμπει; Ὁ Χριστὸς προσπαθεῖ μέσα ἀπὸ τὴ λατρεία νὰ ἑνώσει ὅλους τοὺς ἀνθρώπους. Ἔχομε λογικὴ λατρεία, ὄχι βαρεμάρα.

Ὁ λαός, οἱ πιστοὶ εἶναι «Τὸ πλήρωμα τῆς ἐκκλησίας» σὲ συνιερουργία, ὄχι ἀποξένωση. Ὁ λαὸς εἶναι «γένος ἐκλεκτόν, βασίλειον ἱεράτευμα» (Α’ Πέτρου β’ 9), Θεοῦ πολίτευμα μὲ εὐχαριστιακὸ ἦθος. Οὔ τε κληρικαλισμός, οὔ τε προτεσταντικὴ λαϊκοκρατία.

Λογικὴ λατρεία, σημαίνει λατρεία μὲ λόγον, ὄχι μὲ τὴν λογική. Ποιὰ λογικὴ θὰ ἐξηγήσει τὸ Μυστήριον;
Πρωτίστως ἡ λατρεία εἶναι Μυστικὴ ὡς ἐπὶ τὸ πλεῖστον λέγουν οἱ Πατέρες.

Οἱ χοροὶ τώρα λέγουν Κύριε ελέησον. Ο λαός μυστικώς λέγει Κύριε ελέησον.

Τὰ ὑπόλοιπα, ἄνευ σχολιασμοῦ.
 
Last edited:

Παναγιώτης

σκολιοὶ γὰρ λογισμοί, χωρίζουσιν ἀπὸ Θεοῦ
Αὐτό λέει καί ὁ @MTheodorakis !!!
Ὄχι [μέ τήν παρερμηνεία τοῦ] "κατά διάνοιαν" :rolleyes:

πάτερ ὁ κόσμος ξέρει καὶ νὰ διαβάζει καὶ νὰ κρίνει.

Ἐσεῖς κρατήσατε ὅτι θέλετε.

Τό Πρωτίστως ἡ λατρεία εἶναι Μυστικὴ ὡς ἐπὶ τὸ πλεῖστον λέγουν οἱ Πατέρες το προσπεράσατε.

Ὀδηγὸς στὴν Προσευχὴ εἶναι ὁ λόγος τοῦ Κυρίου, Ματθ. ϛʹ 5-6· «Καὶ ὅταν προσεύχῃ, οὐκ ἔσῃ ὡς οἱ ὑποκριταί· ὅτι φιλοῦσιν ἐν ταῖς συναγωγαῖς καὶ ἐν ταῖς γωνίαις τῶν πλατειῶν ἑστῶτες προσεύχεσθαι, ὅπως ἄν φανῶσι τοῖς ἀνθρώποις· ἀμὴν λέγω ὑμῖν, ὅτι ἀπέχουσι τὸν μισθὸν αὐτῶν. Σὺ δὲ ὅταν προσεύχῃ, εἴσελθε εἰς τὸ ταμιεῖόν σου καὶ κλείσας τὴν θύραν σου πρόσευξαι τῷ πατρί σου τῷ ἐν τῷ κρυπτῷ· καὶ ὁ πατήρ σου ὁ βλέπων ἐν τῷ κρυπτῷ ἀποδώσει σοι ἐν τῷ φανερῷ».

Εἰς τὴν Λειτουργίαν [ἐν ταῖς συναγωγαῖς / ἐν ταῖς ἐκκλησίαις], ταμιεῖον εἶναι ἡ διάνοια, ἡ θύρα εἶναι τὸ στόμα (καὶ οἱ κινήσεις ποὺ γίνονται πρὸς τὸ θεαθῆναι).
 
Status
Not open for further replies.
Top