ψάλτες και πιστοί που θέλουν να ψάλλουν χωρίς να γνωρίζουν

Μαρία Χριστίνα

Δόξα τω Θεώ
Χαίρετε αγαπητοί. Αντιμετωπίζω το γνωστό φαινόμενο (δυσκολία που έχετε όλοι αντιμετωπίσει, είμαι σίγουρη) να έρχονται στο αναλόγιο πιστοί από το εκκλησίασμα που δεν γνωρίζουν ψαλτική με την απαίτηση να ψάλλουν (να συμψάλλουμε δηλαδή, αλλά ούτε καν να συμψάλλουμε, απλώς να ακολουθούν από πίσω την ψαλμωδία όπως να 'ναι κάνοντας ουρά) με το αιτιολογικό ότι το αναλόγιο δεν "ανήκει" στον ψάλτη, ότι ψάλλει ο λαός και όχι ο ψάλτης και ότι έχει ανάγκη και δικαίωμα ο λαός να δοξολογησει τον Θεό και τους Αγίους στην εκκλησία. Ποιά είναι η απάντηση σε αυτά τα επιχειρήματα; Τι προβλέπεται από το τυπικό; Ποιά είναι η πρέπουσα στάση που πρέπει να κρατήσω ως υπεύθυνη αναλογιου; Σας ευχαριστώ εκ των προτέρων για τις απαντήσεις σας.
 
Καλησπέρα!

Ο καλύτερος τρόπος είναι πάντα η συζήτηση. Άλλωστε εσείς είστε η γνωστής κι όχι εκείνος/η. Οπότε με απλές και σύντομες παρατηρήσεις μετά το πέρας της εκάστοτε ακολουθίας, ίσως εν τέλη να καταλήξετε με ένα "βοηθό".

Στη χείριστη περίπτωση να είναι παντελώς ανυπάκουος, νομίζω πως θα το αντιμετώπιζα σε συνεργασία με τον ιερέα, χωρίς να εννοώ ότι εκείνος θα βγει μπροστά. Θα το συζήταγα μαζί του κι αν ήμασταν της ίδιας άποψης, μάλλον θα ζητούσαμε να κατέβει από το αναλόγιο. Αυτό βέβαια ίσως φαίνεται αγενές. Ο δεύτερος τρόπος είναι η στάση του σώματος και η επιλογή των μελών που του δίνονται.

Σχετικά με τα επιχειρήματα, πείτε του/της ότι ο λαός μπορεί να δοξολογησει, καθώς και να ψάλλει, και κάτω από το στασίδι κι εμείς είμαστε οι πρώτοι που το κάνουμε όταν πηγαίνουμε σε ξένες ενορίες. Αν όμως θέλει να ανέβει ντε και καλά στο στασίδι, ας πάει να βγάλει τα μάτια του με τα βιβλία, τις έρευνες και το ψαλτολογιο (❤️) και μετα ας έρθει να πει ότι θέλει.

Φιλική συμβουλή: θυμηθείτε ότι εσείς είστε η αρχηγός του ψαλτηριου. Ακόμα κι ο ιερέας, συγχωρέστε με πατέρες, δεν έχει δικαίωμα επαυτού. Ναι μπορεί να παρατηρήσει, ναι μπορεί να προτείνει αλλά δε μπορεί να επιβάλλει, ή τουλάχιστον δεν θα έπρεπε να επιβάλλει. Το ίδιο ισχύει και για τους πιστούς.

Επαναλαμβάνω λοιπόν ότι εσείς είστε η γνώστης! Παντα με σωστό διάλογο μπορείτε να κερδίσετε αυτό που αναζητάτε σε αυτά τα θέματα.

Καλή κι ευλογημένη Κυριακή κι ας μη χαλάμε τις καρδιές μας.

Υ.Γ. : Καλό θα ήταν να μην απαιτεί κάνεις τίποτα κι από κανέναν γιατί δεν ξέρετε που μπορεί να καταλήξουμε...
 

basion

Νέο μέλος
Ενας Φίλος μου (με την σύμφωνη γνώμη και του αρμόδιου Προισταμένου Ιερέα) πήρε μέτρα ''κορωνοιου'' Δηλ αποστάσεις 3 μέτρα, και όχι όλοι μαζί διότι ουσιαστικά είναι κάτι σαν ''Κορωνοπάρτι''. Οπότε δεν βλέπανε κλπ κλπ, και μόνοι τους απομακρύνθηκαν.
Και μου έλεγε χαριεντιζόμενος να και ένα καλό από τον Κορωνοιό.
 

zoslen

Βύρων Αναγνωστόπουλος
Ας φανταστουμε το εξης σκηνικο: πηγαινει καποιος το αυτοκινητο του στον μηχανικο. Αρχιζει να το εξεταζει και να το φτιαχνει ο μηχανικος και ξαφνικα μπαινει στο συνεργειο ενας περαστικος. Στεκεται πανω απο το αυτοκινητο, το εξεταζει και αυτος και αρχιζει να ξεσφιγγει και να πειραζει ο,τι βρισκει μπροστα του, χωρις να του το ζητησει κανεις, ισχυριζομενος οτι "ξερω εγω"...

Τι θα κανατε σε αυτην την περιπτωση;;

Ο ορισμενος απο την εκκλησια ψαλτης υπαρχει για να τηρειται η ταξη, τοσο στο τυπικο οσο και σε μουσικο επιπεδο, και να θυμισω οτι στα 1900 ο πατριαρχης ειχε βγαλει μεχρι και εγκυκλιο με τα βιβλια και τους μελοποιους που θα επρεπε να χρησιμοποιει ο ψαλτης.
Εκεινος που ερχεται και ΑΠΑΙΤΕΙ να ψαλει πρεπει να φευγει κλωτσηδον απο το αναλογιο διοτι δειχνει το ποιον του ως ανθρωπος: πηγαινει σε χωρο οπου υπαρχει ταξη και προκαλει αταξια, κατστρεφει το μουσικο ακουσμα με την αγνοια του και την ελλειψη γνωσεων, εμποδιζει τους αλλους πιστους να προσευχηθουν και να συγκεντρωθουν με τα φαλτσα του, προβαλλει το ΕΓΩ του πανω απο ολους και ολα και δειχνει μεγιστη ασεβεια προς τον ορισμενο ψαλτη που ειναι υπευθυνος για την ψαλμωδια.

Σε τετοιες περιπτωσεις ΔΕΝ ανοιγουμε διαλογο, δεν θα επιχειρηματολογησουμε για το αυτονοητο: ενας ενοχλητικος-απαιτητικος ασχετος που μας ενοχλει στην δουλεια μας απλα πρεπει να απομακρυνεται...
 

Μαρία Χριστίνα

Δόξα τω Θεώ
....
Εκεινος που ερχεται και ΑΠΑΙΤΕΙ να ψαλει πρεπει να φεύγει κλωτσιδον...
Σε τετοιες περιπτωσεις ΔΕΝ ανοιγουμε διαλογο, δεν θα επιχειρηματολογησουμε για το αυτονοητο: ενας ενοχλητικος-απαιτητικος ασχετος που μας ενοχλει στην δουλεια μας απλα πρεπει να απομακρυνεται...
Απλώς το πρόβλημα είναι ο τρόπος... Επειδή απαγορευσα σε μαθητευόμενο να ψάλλει (μόλις μαθαίνει διαστήματα τρίτης) κατηγορηθηκα για ελιτίστικη συμπεριφορά, ότι κάτι τέτοια πυροδοτούν τα σχίσματα και τις διχόνοιες μέσα στην εκκλησία κλπ κλπ. Θέλω να πω ότι το να εμποδίσω κάποιον ενοχλητικό είναι το πλέον εύκολο, το δύσκολο είναι να γίνει αυτό με διακριτικό τρόπο, με χρήση επιχειρημάτων από το τυπικό της εκκλησίας, ώστε να καταλάβει ο άνθρωπος και να μην χρειαστεί να τσακωθω ή ψυχρανθω μαζί του...
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Ὁ λαὸς εἶναι ἀκατήχητος, μεταξὺ ἄλλων καὶ στὴν γενικότερη συμπεριφορά του μέσα στὸ ναό. Δὲν φταίει αὐτός, δὲν ἀφορᾶ τὸ θέμα, βάσει αὐτοῦ προχωροῦμε. Αὐτὸ ποὺ πιστεύω ὅτι χρειάζεται εἶναι ἡ (πάντοτε) εὐγενὴς ἐνημέρωση γιὰ τὴν μορφὴ τῆς ψαλτικῆς τέχνης ὡς μουσικὴ καὶ τυπικό μέσα ἀπὸ τὴν ἱστορικὴ ἐξέλιξη, ὥστε νὰ ἐκτιμηθεῖ ἡ ἀναγκαιότητα δημιουργίας τῆς τάξεως τῶν ψαλτῶν.
Διευκρίνηση τῶν κάτωθι·

α) Οἱ ψάλτες εἶναι ὁ λαὸς μέν, ὁ λαὸς ὅμως ποὺ ἔχει ἐξειδικευθεῖ πάνω στὴν πολυπλοκότητα τοῦ ἐν λόγῳ διακονήματος, ὅπως ἡ ἀπύθμενη ἀγάπη τῶν ἐκκλησιαστικῶν πατέρων πρὸς τὸν Χριστὸ καὶ τὸ λαό Του τὸ διαμόρφωσε. Ἂν ἡ ἐξειδίκευση δὲν θεωρεῖται ὅτι ἀποτελεῖ προαπαιτούμενο, προτρέπουμε τὸν συζητητή μας νὰ ἀναλάβει ἐξ ὁλοκλήρου τὴν εὐθύνη τῆς ἐπιτελέσεως μίας ἱερῆς ἀκολουθίας, ἂν ὄχι σὲ πραγματικὲς συνθῆκες, σὲ μία τύπου προσομοίωση.

β) Τὸ ἀναλόγιο δὲν ἀνήκει στοὺς ψάλτες, ἀλλὰ αὐτοὶ ἔχουν ὁριστεῖ ἀπὸ τὴν ἐκκλησία ὡς ὑπεύθυνοι γιὰ τὴν εὔρυθμη λειτουργία του. Καλὸ εἶναι νὰ τονιστεῖ ἡ διαφορὰ μεταξὺ «κατοχῆς» καὶ «διαχειρίσεως» ἑνὸς χώρου. Ὅποιος συμμετέχει σὲ αὐτό, θὰ πρέπει νὰ κατέχει τὴν ἀνάλογη γνώση ἀλλὰ καὶ ἔγκριση τοῦ ὑπευθύνου ποὺ (ἐπαναλαμβάνω) δὲν αὐτοδιορίζεται, ἀλλὰ ἐπιλέγεται ἀπὸ τὴν ἐκκλησία.

γ) Ἡ κοινὴ λατρεία δὲν εἶναι κατ’ ἰδίαν προσευχή, μὲ ὅ,τι αὐτὸ συνεπάγεται στὴν διεξαγωγὴ τῆς πρώτης. Ἄλλος ὁ σκοπὸς καὶ ὁ τρόπος. Τὸ ἀναλόγιο δὲν εἶναι τόπος προσωπικῆς ἐκφράσεως, ἀλλὰ κέντρο ἕνωσης τοῦ κόσμου ἐν μιᾷ καρδίᾳ. Τὰ «θέλω» τοῦ προσώπου μας ὡς ψάλτες θυσιάζονται μετατρεπόμενα σὲ ὑλικὸ ποὺ καλύπτει τοὺς ἁρμοὺς τῆς ἀποστάσεως τῶν ψυχῶν. Ἀπὸ αὐτὸ δὲν ἐξαιροῦνται τὰ «θέλω» τοῦ συζητητή μας.

δ) Ἀντιπαραβολὴ μὲ τὴν ὑπευθυνότητα καὶ σεβασμὸ στὴν συμπεριφορὰ πρὸς τὴν κοσμικὴ μουσική, ἡ ὁποία μάλιστα δὲν ἐμπεριέχει τὸ σωτηριολογικὸ περιεχόμενο τῆς ψαλτικῆς.

ε) Πρόσκληση - προτροπὴ νὰ μάθει ὁ συζητητὴς ἐφ’ ὅσον διψᾶ μέσῳ κατ’ ἰδίαν συναντήσεων στὴν ἀρχὴ ἁπλοὺς ὕμνους ὅπως ἐφύμνια ἢ ἀπαντήσεις στὶς ἱερατικὲς ἐκφωνήσεις καὶ νὰ συμμετέχει μόνον σὲ ὅ,τι γνωρίζει, καὶ ἐφ’ ὅσον θελήσει, ἂς ἀσχοληθεῖ καὶ πιὸ βαθιά. Αὐτὸς εἶναι καὶ ὁ πραγματικὸς στόχος (καὶ καλὸ εἶναι νὰ τονιστεῖ) ὁ ἑκάστοτε ψάλτης νὰ μεταδώσει τὴν τέχνη καὶ σὲ ἄλλους, μὲ ἀπώτερο σκοπὸ τὴν δημιουργία χοροῦ ποὺ ὅμως θὰ ὁμοφωνοῦν, διότι δίχως ἁρμονία τῶν σωμάτων (φωνῶν) δὲν ἐπιτυγχάνεται ἁρμονία ψυχῶν.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Απλώς το πρόβλημα είναι ο τρόπος... Επειδή απαγορευσα σε μαθητευόμενο να ψάλλει (μόλις μαθαίνει διαστήματα τρίτης) κατηγορηθηκα για ελιτίστικη συμπεριφορά, ότι κάτι τέτοια πυροδοτούν τα σχίσματα και τις διχόνοιες μέσα στην εκκλησία κλπ κλπ. Θέλω να πω ότι το να εμποδίσω κάποιον ενοχλητικό είναι το πλέον εύκολο, το δύσκολο είναι να γίνει αυτό με διακριτικό τρόπο, με χρήση επιχειρημάτων από το τυπικό της εκκλησίας, ώστε να καταλάβει ο άνθρωπος και να μην χρειαστεί να τσακωθω ή ψυχρανθω μαζί του...

Πρώτα πρώτα ὅταν σοῦ ἀναφέρει τέτοιες ἀνοησίες ἀντὶ ἁπλὰ καὶ ταπεινὰ νὰ ζητήσει τὴν ἄδειά σου γιὰ νὰ βοηθήσει, δὲν ἀσχολεῖσαι κἄν μαζί του. Συνεννοεῖσαι μὲ τὸν ἐφημέριο, τὸν παραπέμπεις νὰ λάβει εὐλογία, δὲν τὴν λαμβάνει, τέλος.

Ἄν δὲν καταλαβαίνει τίποτε ὁ λεγάμενος καὶ δὲν ὑπάρχει χρόνος ἤ δυνατότητα νὰ μιλήσεις μὲ τὸν ἐφημέριο, στὰ γρήγορα τοῦ εξηγεῖς ὅτι σοῦ ὀφείλει ὑπακοή. Ἄν πάει νὰ γίνει φασαρία (πολὺ πιθανό), τότε ἤρεμα κατεβαίνεις ἀπὸ τὸ ἀναλόγιο, ἀμέσως μόλις τελειώσεις τὸ τροπάριο. Τὸν ἀφήνεις μόνο του καὶ γλιτώνεις. Ἄν ἡ ἐπιτροπὴ ἤ ὁ ἐφημέριος ἐπέμβουν ΟΚ, ἄν ὄχι κάθισε ἀπὸ κάτω καὶ περίμενε νὰ τελειώσει ἡ παρωδία.

Στὴν περίπτωση τοῦ μαθητευόμενου ἁπλὰ τοῦ δίνεις δύσκολα μέλη, χωρίς καμία βοήθεια, ὥστε νὰ γίνει φανερὴ ἡ ἀμετροέπεια και ἡ ἀσχετοσύνη.

Στὴν ψαλτόλυσσα δὲν χωροῦν ἐπιχειρήματα. Ὅποιος ἔχει τέτοια νοοτροπία δὲν θὰ γίνει ποτὲ καλὸς βοηθός. Συνεπῶς ἀπόφυγε τὸν τσακωμό, ἀλλὰ μὴν ἀποφέυγεις τὴν ψυχρότητα. Ἀλλιῶς εἶσαι ἀφελής. Ξἐρεις πόσοι βλαμμένοι ὑπάρχουν στὴν ἐκκλησία; Ἐπίσης κάποιοι μπορεῖ νὰ θεωροῦν ἐπειδὴ εἶσαι γυναίκα ψάλτης πὼς μποροῦν νὰ σοῦ ἐπιβληθοῦν εὐκολότερα. Κοψτους τὸν ἀέρα μὲ τὴ μία, χωρὶς δισταγμὸ καὶ μὲ ἀποφασιστικότητα.

Ἐπίσης ἡ ἐπίκληση τοῦ covid ὥστε νὰ ἀραιώνουμε στὸ ἀναλόγιο εἶναι καλὴ συμβουλή καὶ σὲ προφυλλάσει καὶ ἀπὸ τὸν κάθε ἄγνωστο.
 

Μαρία Χριστίνα

Δόξα τω Θεώ
ε) Πρόσκληση - προτροπὴ νὰ μάθει ὁ συζητητὴς ἐφ’ ὅσον διψᾶ μέσῳ κατ’ ἰδίαν συναντήσεων στὴν ἀρχὴ ἁπλοὺς ὕμνους ὅπως ἐφύμνια ἢ ἀπαντήσεις στὶς ἱερατικὲς ἐκφωνήσεις καὶ νὰ συμμετέχει μόνον σὲ ὅ,τι γνωρίζει, καὶ ἐφ’ ὅσον θελήσει, ἂς ἀσχοληθεῖ καὶ πιὸ βαθιά. Αὐτὸς εἶναι καὶ ὁ πραγματικὸς στόχος (καὶ καλὸ εἶναι νὰ τονιστεῖ) ὁ ἑκάστοτε ψάλτης νὰ μεταδώσει τὴν τέχνη καὶ σὲ ἄλλους, μὲ ἀπώτερο σκοπὸ τὴν δημιουργία χοροῦ ποὺ ὅμως θὰ ὁμοφωνοῦν, διότι δίχως ἁρμονία τῶν σωμάτων (φωνῶν) δὲν ἐπιτυγχάνεται ἁρμονία ψυχῶν.
Είναι δικός μου μαθητής, μου είπε ότι έχει πόθο να μάθει, ξεκινήσαμε, του δίνω να ψάλλει μερικά Κύριε ελέησον, τα υπόλοιπα δεν τα γνωρίζει διότι είναι νέο μέλος της εκκλησίας (όχι όμως νεαρός και στην ηλικία) και θέλει να ψάλλει μαζί μου χερουβικό ή κοινωνικο π.χ (τις εκφωνήσεις του ιερέα, τα πάντα!). Εξήγησα όσο μπορούσα το Όχι αλλά υπακοή και κατανόηση μηδέν (0). Τελικά παραξηγηθηκαμε....
 

Μαρία Χριστίνα

Δόξα τω Θεώ
Πρώτα πρώτα ὅταν σοῦ ἀναφέρει τέτοιες ἀνοησίες ἀντὶ ἁπλὰ καὶ ταπεινὰ νὰ ζητήσει τὴν ἄδειά σου γιὰ νὰ βοηθήσει, δὲν ἀσχολεῖσαι κἄν μαζί του. Συνεννοεῖσαι μὲ τὸν ἐφημέριο, τὸν παραπέμπεις νὰ λάβει εὐλογία, δὲν τὴν λαμβάνει, τέλος.

Ἄν δὲν καταλαβαίνει τίποτε ὁ λεγάμενος καὶ δὲν ὑπάρχει χρόνος ἤ δυνατότητα νὰ μιλήσεις μὲ τὸν ἐφημέριο, στὰ γρήγορα τοῦ εξηγεῖς ὅτι σοῦ ὀφείλει ὑπακοή. Ἄν πάει νὰ γίνει φασαρία (πολὺ πιθανό), τότε ἤρεμα κατεβαίνεις ἀπὸ τὸ ἀναλόγιο, ἀμέσως μόλις τελειώσεις τὸ τροπάριο. Τὸν ἀφήνεις μόνο του καὶ γλιτώνεις. Ἄν ἡ ἐπιτροπὴ ἤ ὁ ἐφημέριος ἐπέμβουν ΟΚ, ἄν ὄχι κάθισε ἀπὸ κάτω καὶ περίμενε νὰ τελειώσει ἡ παρωδία.

Στὴν περίπτωση τοῦ μαθητευόμενου ἁπλὰ τοῦ δίνεις δύσκολα μέλη, χωρίς καμία βοήθεια, ὥστε νὰ γίνει φανερὴ ἡ ἀμετροέπεια και ἡ ἀσχετοσύνη.

Στὴν ψαλτόλυσσα δὲν χωροῦν ἐπιχειρήματα. Ὅποιος ἔχει τέτοια νοοτροπία δὲν θὰ γίνει ποτὲ καλὸς βοηθός. Συνεπῶς ἀπόφυγε τὸν τσακωμό, ἀλλὰ μὴν ἀποφέυγεις τὴν ψυχρότητα. Ἀλλιῶς εἶσαι ἀφελής. Ξἐρεις πόσοι βλαμμένοι ὑπάρχουν στὴν ἐκκλησία; Ἐπίσης κάποιοι μπορεῖ νὰ θεωροῦν ἐπειδὴ εἶσαι γυναίκα ψάλτης πὼς μποροῦν νὰ σοῦ ἐπιβληθοῦν εὐκολότερα. Κοψτους τὸν ἀέρα μὲ τὴ μία, χωρὶς δισταγμὸ καὶ μὲ ἀποφασιστικότητα.

Ἐπίσης ἡ ἐπίκληση τοῦ covid ὥστε νὰ ἀραιώνουμε στὸ ἀναλόγιο εἶναι καλὴ συμβουλή καὶ σὲ προφυλλάσει καὶ ἀπὸ τὸν κάθε ἄγνωστο.
Έχω εφαρμόσει στο παρελθόν να "βγάλω στην σέντρα" τον άσχετο. Τελικά τα άκουσα εγώ από τον ιερέα, ότι δεν έπρεπε να δώσω στον άσχετο να ψάλλει. Το καλό νέο είναι ότι ο άσχετος ακούγοντας τον εαυτό του από το μικρόφωνο μαζεύτηκε...
 

giorgosgoudi

Νέο μέλος
Σε κατηγόρησαν όμως και για ελιτίστικη συμπεριφορά.

Ίσως δεν είναι και τόσο κακό να μουρμουριζει κάποιος από δίπλα κι ας είναι και λίγο λάθος.

Κάποια στιγμή που θα λείπουν οι άλλοι ψάλτες θα τον χρειαστείς.

Το σίγουρο είναι ότι δεν θα τα έχεις 100% καλά με όλους. Κάποιος πχ θα θυμώσει που προτιμησες τον άλλο κι όχι αυτόν. Ή μπορεί να μην αρέσει σε κάποιον ενοριτη το ότι επιτρέπεις να ψάλλει ο τάδε. Ή και στον ιερέα. Κοιτάς απλά να υπάρχει μια ισορροπία γιατί όλοι αυτοί, μαζί και με τον ενοχλητικό σε πληρώνουν, με το κερί που ανάβουν.

Αυτοί που δεν θα μπορέσουν να ψάλουν θα πρέπει να τους δοθεί ένας άλλος ρόλος για να μη γίνει παρεξήγηση.
 

Μαρία Χριστίνα

Δόξα τω Θεώ
Σε κατηγόρησαν όμως και για ελιτίστικη συμπεριφορά.

Ίσως δεν είναι και τόσο κακό να μουρμουριζει κάποιος από δίπλα κι ας είναι και λίγο λάθος.

Κάποια στιγμή που θα λείπουν οι άλλοι ψάλτες θα τον χρειαστείς.

Το σίγουρο είναι ότι δεν θα τα έχεις 100% καλά με όλους. Κάποιος πχ θα θυμώσει που προτιμησες τον άλλο κι όχι αυτόν. Ή μπορεί να μην αρέσει σε κάποιον ενοριτη το ότι επιτρέπεις να ψάλλει ο τάδε. Ή και στον ιερέα. Κοιτάς απλά να υπάρχει μια ισορροπία γιατί όλοι αυτοί, μαζί και με τον ενοχλητικό σε πληρώνουν, με το κερί που ανάβουν.

Αυτοί που δεν θα μπορέσουν να ψάλουν θα πρέπει να τους δοθεί ένας άλλος ρόλος για να μη γίνει παρεξήγηση.
Βρίσκω τα μουρμουρητα δίπλα στο αυτί μου πάρα πολύ κακό. Το ίδιο πρόβλημα έχει και ο συνάδελφος δεξιά (ο οποίος από πεποίθηση ανέχεται όλους) και δεν μπορεί να σταυρώσει δοξαστικό. Αυτός που μουρμουριζει θα πεταχτεί να πει και ένα Αμήν (κακό πράγμα είναι που είπε ένα Αμήν; ) πριν προλάβω ένα απηχημα στην κατάλληλη βάση. Εσείς είστε οκ να ψαλετε χερουβικό και να μουρμουριζουν 2-3 τριγύρω σας; (διότι μόλις έρθει ο ένας παίρνει το θάρρος και ένας δεύτερος -με το σκεπτικό γιατι αυτός και όχι εγώ;- κοκ). Εδώ λέμε ότι το εν λόγω πρόσωπο με κατηγόρησε ότι σπείρω διχόνοιες και σχίσματα στην εκκλησία επειδή δεν άφησα να ψάλλει το χερουβικό..
 
Είμαι κάπως μικρός και προσπαθώ να έχω όση περισσότερη υπομονή μπορω, αλλα έναν αριστερό που μου έφεραν να εξυπηρετήσει λίγες μέρες από ανάγκη, τον κατσάδιασα κανονικά γιατί δεν είχε ρυθμό, από τάξη ότι του φανεί κοκ.

Σε παρόμοιες καταστάσεις με αυτήν που περιγράφεις μάλλον θα ζήταγα τη βοήθεια του ιερέα.

Φιλική συμβουλή (πάλι): Θεωρώ, μπορεί να έχω και άδικο, ότι παρότι φαίνομαι προσιτός, είμαι πολύ αυστηρός και με μια απλή χειρονομία σταματάνε να ψελνουν. Ίσως να είναι και τύχη. 🤷🏽‍♂️🤷🏽‍♂️🤷🏽‍♂️ Ίσως λοιπόν αν σκληρηνετε τη στάση σας, θα εξαφανιστεί από κοντά σας ως δια μαγείας...

Καλό βράδυ!

ΥΓ: Νομίζω είναι η πρώτη φορά που μιλάω τόσο προσωπικά για τα προβλήματα των ναών και με χαροποιεί ιδιαίτερα! Ευχαριστώ κυρίες και κύριοι του Ψ!!!
 

giorgosgoudi

Νέο μέλος
Εσείς πώς έχετε ενεργήσει σε παρόμοιες περιπτώσεις με τί αποτέλεσμα;


Σαν το δεξιό σας ψάλτη. Μετά από μερικά χρόνια επήλθε σταδιακά απόλυτη τάξη.

Φρόντισα βέβαια με όλους να γίνουμε φίλοι, να πινουμε καφέ μετά τη λειτουργία και με το καλο να με εμπιστευθούν και στο να τους μαλώσω αν χρειαστεί.

Για κάποιον που μου χαλαγε το δοξαστικό η λύση ήταν να τον βάλω να κανοναρχει. Έτσι ασχολήθηκε με αυτό και σταμάτησε να μουρμουριζει.

Κι αν κανένας πεταχτεί, που σημαίνει ότι έχει όρεξη να ψάλει, τον αφήνω και να συνεχίσει κι ας πάρει λάθος βάση ή και ήχο. Τοποθετώ σωστά εγώ το επόμενο. Υπάρχουν πολύ χειρότερα προβλήματα από αυτό στη ζωή.
 

Μαρία Χριστίνα

Δόξα τω Θεώ
Σαν το δεξιό σας ψάλτη. Μετά από μερικά χρόνια επήλθε σταδιακά απόλυτη τάξη.

Φρόντισα βέβαια με όλους να γίνουμε φίλοι, να πινουμε καφέ μετά τη λειτουργία και με το καλο να με εμπιστευθούν και στο να τους μαλώσω αν χρειαστεί.

Για κάποιον που μου χαλαγε το δοξαστικό η λύση ήταν να τον βάλω να κανοναρχει. Έτσι ασχολήθηκε με αυτό και σταμάτησε να μουρμουριζει.

Κι αν κανένας πεταχτεί, που σημαίνει ότι έχει όρεξη να ψάλει, τον αφήνω και να συνεχίσει κι ας πάρει λάθος βάση ή και ήχο. Τοποθετώ σωστά εγώ το επόμενο. Υπάρχουν πολύ χειρότερα προβλήματα από αυτό στη ζωή.
Πολύ θα ήθελα να μπορούσα να έχω την ικανότητα τόσης απομόνωσης ώστε να μην επηρεάζομαι από τους κοντινούς ήχους. Στην δική μου περίπτωση, αυτός που πετάγεται δεν συνεχίζει, σταματάει και περιμένει εμένα και εκείνος "ακολουθεί" από πίσω με χρονοκαθυστερηση και όπως να είναι. Δεν με ενοχλούν οι ατέλειες των μαθητευόμενων που είναι αρχάριοι και εξασκούνται στο αναλόγιο, αντίθετα τους παροτρύνω να τολμούν να εκτεθούν με κάτι που έχουν διδαχθεί και γνωρίζουν. Το πρόβλημα είναι με εκείνους που δεν γνωρίζουν είτε επειδή είναι πολύ αρχάριοι, είτε δεν θέλουν/ δεν μπορούν/ δεν έχουν χρόνο να μάθουν αλλά θέλουν να ψάλλουν στο αναλόγιο επειδή το έχουν μεγάλο πόθο να δοξολογησουν τον Θεο!
 

Μαρία Χριστίνα

Δόξα τω Θεώ
Καταλαβαίνω ότι το ζήτημα είναι σαν να προσπαθείς να αποδείξεις ότι δεν είσαι ελέφαντας, όμως έχω πραγματικά μεγάλη δυσκολία να ανταπεξέρχομαι στο διακόνημα μου, καθώς ούτε πολύ εμπειρία έχω, ούτε ταλέντο έχω να μπαινοβγαίνω στους ήχους και να εναλλάσσω τις βάσεις χαλαρά, ούτε να μην επηρεάζομαι από άλλες μουσικές κοντά μου. Και επειδή οι παρεξηγήσεις είναι δεδομένες στον χώρο, ήθελα τις απόψεις σας για το ποια είναι η πιο σωστή στάση που πρέπει να κρατήσει κάποιος σε τέτοιες ή ανάλογες περιπτώσεις.
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Νομίζω ότι δεδομένης της αδυναμίας σας να σταθείτε μουσικά όταν παρεμβάλλονται κι άλλες φωνές, δεν είναι κακό (σε συνεννόηση και με τον ιερέα) να την εξηγήσετε σε όσους θέλουν να έλθουν στο αναλόγιο (εκθέτοντας ίσως έτσι και τον εαυτό σας) και να τους ζητήσετε ευγενικά να μη συμμετέχουν.
Σε τέτοιες νευραλγικές θέσεις ευθύνης, δεν είναι κακό πράγμα η δυσάρεστη ειλικρίνεια, όταν εκπορεύεται από αλήθεια και εκφράζεται με ευγένεια.
 

mmamais

Μαμάης Μιχάλης
-Κύριε τάδε μου, όπως γνωρίζετε υπάρχει η ατομική και η δημόσια προσευχή. Στην ατομική, στο σπίτι σας κάνετε ότι γουστάρετε. Στη δημόσια, δεν κάνουμε ότι θέλουμε, υπάρχουν στάνταρ μοτίβα και κανόνες που οφείλουμε να ακολουθούμε (πάρτε και αυτό το βιλίο ΤΥΠΙΚΟ να του ρίξετε μια ματιά). Και εγώ, δεν κάνω ότι θέλω, απλώς έχω εκπαιδευτεί να ακολουθώ αυτή την παράδοση αιώνων. Αν θέλετε να συνψάλλετε, θα πρέπει να εκπαιδευτείτε πρώτα, διαφορετικά δεν μπορώ να σας δεχτώ στο ψαλτήρι.

-Έχεις ελιτιστική συμπεριφορά.
-Όχι, απλώς με τοποθετήσανε "στη κεντρική θέση", επομένως εγώ φταίω για ότι στραβό συμβεί, σε εμένα θα κάνουν παράπονα όχι σε εσάς, έχω ευθύνη για τη διεξαγωγή της ακολουθίας.

Μέχρι να καταλάβει το παραπάνω, δεν κάνει για ψάλτης, απομάκρυνέ τον, δεν θα χάσεις, αυτός θα χάσει.

(τώρα που το διαβάζω....τι είπα...μια σούμα από ότι είπαν οι προλαλήσαντες)
 
Top