Το «πρόβλημα» της συμμετοχής γυναικών στα αναλόγια - προτάσεις «επίλυσής» του

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Κάποιες πιὸ σίγουρες ἀπαντήσεις δείχνουν νὰ περικλείονται στὰ μοναστηριακὰ τυπικά, λ.χ. στὸ τυπικὸν τῆς γυναικείας Μονῆς τῆς Κεχαριτωμένης, περ. 1110 μ.Χ., στὴν Κωνσταντινούπολη, βλ. συζήτηση στὸ παρὸν ἱστολόγιο ἐδᾦ.

Σταχυολογῶ. [Κανόνας] μ' [40] ἐν τῇ τραπέζῃ μόνῃ προσέχητε τῇ ἀναγνώσει καὶ ταύτῃ μὲν τὰς ψυχὰς εύφραίνητε καὶ πιαίνητε, τοῖς δέ παρατιθεμένοις τὰ σώματα τρέφητε [...]. με' [45] [...] Μὴ ἐξέστω δέ — ὅπερ καὶ ἐν τῇ πρώτῃ ἑστιάσει τυπωθῆναι διέλαθεν — ἀνισταμένη τῆς τραπέζης αἴρειν τὶ μεθ' ἑαυτῆς έκ τῶν παρακειμένων, μήτε ἄρτον μήθ' ἕτερον τι, άλλὰ μηδὲ τῶν μοναχῶν τις αἰτείτω μεθ' ἑαυτής λαβεῖν ἢ μαγειρείαν ἢ ὄσπριον ἢ ἄλλο τί, ἀλλὰ κοινῇ πᾶσαι ἑστιάθωσαν.

Νόημα. Μετὰ τὴν καθημερινὴ λειτουργία, οἱ μοναχὲς τρῶνε ὁμαδικὰ καὶ σιωπηλὰ ἐνῶι τοὺς διαβάζουν. Ἀπαγορεύεται αὐστηρὰ νὰ μεταφέρουν τρόφιμα γιὰ κατανάλωση μετὰ τὸ γεῦμα, καὶ γενικὰ νὰ πάρουν ποτὲ μαζί τους κάτι ἀπὸ τὴν κοινὴ τράπεζα, φεύγοντας ἀπὸ αὐτήν.

Στὸν κανόνα 75 κύριε Δομέστιχε ἡ κτητόρισσα σᾶς ἀπαγορεύει ῥητὰ τὴν εἴσοδο, ὡς ψάλτου, καὶ ἂς γίνεται αὐτὸ ἀλλοῦ. Εἶσθε ὕποπτος! Ἡ ἔκδοση εἶναι τοῦ Paul Gautier, στὸ Revue des études byzantines, τ. 43, 1985, σσ. 5-165 καὶ τὸ τυπικὸ συντάσσεται σὰν ἐντολὴ τῆς αὐτοκράτειρας Εἰρήνης Δουκαίνης, μητέρας τῆς Ἄννας Κομνηνῆς, τῆς συγγραφέως τῆς Ἀλεξιάδος.

Δὲν φαίνεται ὅμως ὁ ἀναγνώστης τὴν ὥρα τοῦ φαγητοῦ νὰ εἶναι γυναίκα, βλ. καὶ τὴν σχετικὴ συζήτηση. Ἅλλο πρᾶγμα, ὅμως θέλω νὰ τονίσω. Ὅτι υπάρχει μιὰ σύνδεση μεταξὺ τῆς χρήσης τοῦ βιβλίου - ἡ Βίβλος εἶναι ενα μεγάλο βιβλίο, τὸ βιβλίο μιὰ μικρὴ βίβλος - μὲ τὴν κατοχή του. Στὸ τυπικὸ υπάρχει τεράστια ἐπιμονὴ τὸ λίγο ποὺ εἶδα στὸ ὅτι οἱ μοναχὲς δὲν πρέπει νὰ ἔχουν τίποτα δικό τους. Τὸ θέμα λοιπὸν ἔχει ἀπρόσμενες (ἢ ἔντονα προσδόκιμες) προεκτάσεις. Καί, γιὰ νὰ τὸ κάνω λίγο πιὸ λιανά - ὑπάρχει μιὰ σχέση τῆς ἀπουσίας ψαλτριῶν μέχρι τοῦδε μὲ τὴν ἰδιοκτησία καὶ τὸ κληρονομικὸ δίκαιο.

Κάτι πῆγες νὰ πεῖς στὴν ἀρχὴ, ἀλλὰ στὸ τέλος τὸ 'κανες ... Κούγκι. Ποιές ψάλτριες, ποιὸ κληρονομικὸ δίκαιο, ποιὰ ἰδιοκτησία; Σὲ λίγο θὰ τετραγωνίσεις τὸν ... κύκλο καὶ θὰ κυκλώσεις τὸ ... τετράγωνο ...

Ὅσο γιὰ τὴν τράπεζα, σὲ μοναστήρι σήμερα δὲν ἔχεις πάει; Τὸ ἴδιο ἀκριβῶς γίνεται.
 
Κ

Κωσταντής1

Guest
Ὅχι δὲν ἔχω πάῃ, ἀλλὰ ἔχω πάῃ σὲ βιβλιοθήκη. Σύμφωνα μὲ τὸν Νῖτσε εἶναι τὸ ἴδιο ἂν ὄχι καὶ χειρότερο. Σὲ εὐχαριστῶ πάντως ποὺ μοῦ δίνεις τὴν εὐκαιρία νὰ ὁλοκληρώσω τὸ σκεπτικό μου, ἀφοῦ σὲ κάλυψα στὸ ἐπιστημονικό. Μὲ τίποτα δὲν εἶσαι εὐχαριστημένος....

Αὐτὰ τὰ μοναστηριακὰ τυπικὰ εἶναι ἐξαιρετικὰ ἐνδιαφέροντα, καὶ ἀπὸ μόνα τους ἀλλὰ καὶ ἐπειδὴ εἶναι σὰν προπλάσματα τῆς συνταγματικῆς σκέψης. Σύνταγμα φαντάζομαι ξέρεις τί εἶναι: εἶναι ἕνα κείμενο ποὺ ὁρίζει τὶς ὑποχρεώσεις τοῦ κράτους ἔναντι τοῦ πολίτη καὶ ἀντίστροφα. Τὸ συγκεκριμένο λοιπὸν ὅπως καὶ ἄλλα φαντάζομαι λέει ῥητὰ ὅτι ἡ Αὐτοκράτειρα κάνει μὲν τὴν δωρεὰ ἀλλὰ τὸ μοναστῆρι θὰ εἶναι ἐσαεὶ αὐτοδιοικούμενο καὶ μὲ τοὺς κανονισμοὺς ποὺ βάζει σὰν νομοθεσία, δηλ. θὰ εἶσαι... ἐσαεὶ ἀποκλεισμένος. Σὲ κλειδωμένη πλέον συζήτηση εἶχα πῆι ὅτι αὐτὸ τὸ θέμα μὲ τὶς ψάλτριες καὶ εἰδικὰ τὶς ψάλτριες μὲ τὰ ταγιὲρ θυμίζει τὸ μοναστῆρι τῶν Θελημιτῶν (ἂν ὑπῆρξες ποτὲ ῥοκᾶς θὰ εἶχες πέσῃ πάνω σὲ ἕνα γκροὺπ ὀνόματι Thelema). Aὐτὸ εἶναι ἕνας κανονισμὸς καὶ πάλι μοναστηριοῦ, φανταστικός μεν, ἀλλὰ μὲ πραγματικὰ ἀποτελέσματα, ποὺ περιγράφει ἕνα μοναστῆρι μεικτὸ μὲ ἄνδρες καὶ γυναῖκες, ὅπου ἀντὶ γιὰ πιεστικοὺς κανόνες ἔχουν τὸ μόττο: Κάνε ὅ,τι θελήσῃς καὶ περιγράφει μιὰ παρέα ἀπὸ νέους καὶ νέες τῆς καλῆς κοινωνίας τῆς Δύσης ποὺ περνᾶνε ζωὴ καὶ κότα, ὑπηρετούμενοι ἀπὸ πλῆθος ἀκολούθων.

Ἡ ἐκκλησία τώρα εἶναι ἕνα ζωντανὸ Σύνταγμα. Ἡ διαφωνία τοῦ παρόντος θέματος περιγράφεται ἀπὸ τὶς ἑξῆς ἀντικρουόμενες ἀπόψεις. 1) Μόνο οἱ ἄνδρες ἔχουν περιουσία (καὶ αὐτὸ συμβολίζεται μὲ ἀντικείμενα, λ. χ. τὰ βιβλία ποὺ πιάνουν στὰ χέρια τους) 2. Καὶ οἱ γυναῖκες πρέπει νὰ ἔχουν τὸ δικαίωμα νὰ ἔχουν περιουσία. Ὁπότε φέρ' τὸ μικρόφωνο 3) Κανεὶς δὲν πρέπει νὰ ἔχει περιουσία οὔτε ἄνδρας οὔτε γυναίκα καὶ αὐτὸ συμβολίζει τὸ ὑπάρχον τυπικὸ τὸ ὁποῖο δὲν πρέπει νὰ πειραχτῆι. Αὐτὸ ἐγὼ τὸ λέω λαϊκὴ Ὀρθοδοξία. 4) Κανεὶς δὲν ἔχει περιουσία οὔτως ἢ ἄλλως ὁπότε τί τσακώνεστε; Ἑγὼ ἤμουν τοῦ 3) ἀλλὰ κλίνω προς τὸ 4) καὶ πιστεύω καὶ ἡ Ἐλλαδικὴ Ἐκκλησία γιὰ αὐτὸ ψήφισα ὅτι ἔχει δίκιο ποὺ δὲν βγάζει ἀπόφαση. Ἂν δὲν κατάλαβες τί γράφω, τὸ... καταλαβαίνω, ἀλλὰ ξέρω τουλάχιστον τί ἐννοῶ.
 

giorgosgoudi

Νέο μέλος
ἄν τὸ παιχνίδι εἶναι στημένο γιὰ νὰ ξέρουμε τὶ νὰ κάνουμε. Κὰι μέχρι τώρα φαίνεται πὼς στήνεται ἐντατικὰ ἐδῶ καὶ δέκα χρόνια μὲ ἰδεολογικὸ ντύσιμο καὶ μπόλικη δημοσιοσχετίστικη ὁσμή.

Και ποιος μπορεί να έχει συμφέρον από αυτό το παιχνίδι. Διότι για να υποθέτεις ότι κάτι στήνεται πρέπει να βλέπεις και κάποιο κίνητρο.
 
Last edited:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Και ποιος μπορεί να έχει συμφέρον από αυτό το παιχνίδι. Διότι για να υποθέτεις ότι κάτι στήνεται πρέπει να βλέπεις και κάποιο κίνητρο.
Διάβασε τα σχετικά θέματα. Προκύπτει. Κάτι περισσότερο δεν γράφω δημοσίως.
 
Κ

Κωσταντής1

Guest
Θὰ σᾶς στριμώξω Δομέστιχε. Διότι τώρα (δηλαδὴ στὸ προηγούμενο μήνυμά σας) γράφετε σὰν ἀξιωματοῦχος τῆς ἐκκλησίας ὡς ὁργανισμοῦ διακριτοῦ ἀπὸ τὸ σῶμα τῆς κοινωνίας καὶ ἀναπαράγετε τὸ intra muros (ἐντὸς τῶν τειχῶν). Ἁφιερώθηκε ὁλόκληρο θέμα γιὰ νὰ ξεδιπλωθοῦν ἀπόψεις ποὺ ἀλλιῶς θὰ κλειδώνονταν πιὸ εὔκολα, καὶ ἐσεῖς ὑπαναχωρεῖτε. Πιστεύω νὰ ἔκανα ξεκάθαρο ὅτι κατὰ τὴν δική μου τουλάχιστον ἄποψη εἶναι ἕνα θέμα ποὺ ἀφορᾷ τὸ σύνολο τῆς κοινωνίας, πιέζετε τὴν ἐκκλησία νἀ πάρῃ θέση, ἐσεῖς ὅμως σὰν μέλος τῆς ἐκκλησίας λέτε αὐτὰ τὰ πράγματα συζητιοῦνται μόνο στὰ παρασκήνια (ἢ τὶς μονές). Ἂν θέλετε νἀ πάρῃ θέση ἡ ἐκκλησία σὲ κάποιο ζητημα κάντε ἐσεῖς τὴν ἀρχή.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Θὰ σᾶς στριμώξω Δομέστιχε. Διότι τώρα (δηλαδὴ στὸ προηγούμενο μήνυμά σας) γράφετε σὰν ἀξιωματοῦχος τῆς ἐκκλησίας ὡς ὁργανισμοῦ διακριτοῦ ἀπὸ τὸ σῶμα τῆς κοινωνίας καὶ ἀναπαράγετε τὸ intra muros (ἐντὸς τῶν τειχῶν). Ἁφιερώθηκε ὁλόκληρο θέμα γιὰ νὰ ξεδιπλωθοῦν ἀπόψεις ποὺ ἀλλιῶς θὰ κλειδώνονταν πιὸ εὔκολα, καὶ ἐσεῖς ὑπαναχωρεῖτε. Πιστεύω νὰ ἔκανα ξεκάθαρο ὅτι κατὰ τὴν δική μου τουλάχιστον ἄποψη εἶναι ἕνα θέμα ποὺ ἀφορᾷ τὸ σύνολο τῆς κοινωνίας, πιέζετε τὴν ἐκκλησία νἀ πάρῃ θέση, ἐσεῖς ὅμως σὰν μέλος τῆς ἐκκλησίας λέτε αὐτὰ τὰ πράγματα συζητιοῦνται μόνο στὰ παρασκήνια (ἢ τὶς μονές). Ἂν θέλετε νἀ πάρῃ θέση ἡ ἐκκλησία σὲ κάποιο ζητημα κάντε ἐσεῖς τὴν ἀρχή.

Νὰ σοῦ πῶ. Πῆρα θέση σὲ γενικότερο ἀλλὰ καὶ εἰδικότερο πλαίσιο μὲ διακριτικὸ τρόπο, ὥστε νὰ διατυπώσω τὴν ἄποψή μου καὶ νὰ συνδιαλλαγῶ μὲ συμφορουμίτες.
Ἀπὸ ἕνα σημεῖο καὶ μετὰ τὰ δημοσίως γραφόμενα στὰ ... δικαστήρια κρίνονται. Καὶ ἡ πικρὴ πείρα μου τοῦ παρελθόντος, μοῦ ἔχει μάθει τὴν λεπτὴ κόκκινη γραμμή. Συνεπῶς, σποράδην καὶ σὲ διάστημα δεκαετίας ἐδῶ μέσα ἔχουν γραφεῖ διακριτικῶς καὶ προσεκτικῶς διάφορα ἐνδιαφεροντα πράγματα, ποὺ φωτίζουν τὴν πορεία τοῦ πράγματος πρὸς ἐπίρρωσιν ὅσων ἔγραψα. Καὶ μὲ κάποια στοιχεία ἀπὸ δημόσιες ἄρα καὶ ἀνώδυνες πηγές.
Διάβασε καὶ κατάλαβε. Μὴ διαβάζεις καὶ γράφε ἀνέφελα σεντόνια.
 
Κ

Κωσταντής1

Guest
Παρακαλῶ συγκεκριμένες παραπομπὲς δηλ. ἀγγλ. links.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Ἀκριβῶς καὶ ἀναρίθμητες ἄλλες φωτογραφίες τὰ τελευταία χρόνια.

Συνεπῶς καὶ σὲ αὐτὴ τὴν μητρόπολη ἐπιτρέπεται ἡ ἔνδυση ράσου ἀπὸ γυναῖκες ψάλτες. Ἴσως ἄν βρῶ χρόνο νὰ συγκεντρώσω ἀνάλογες φωτογραφίες καὶ νὰ λογαριάσουμε πόσοι καὶ ποιοὶ μητροπολίτες ἀνὰ τὴν ἐπικράτεια ἔχουν ἀναγνωρίσει de facto καὶ de jure προφανῶς τὴν περιγραφεῖσα κατάσταση.

Ἴσως ἄν γυναῖκες σὲ μερικὰ χρόνια συγκροτήσουν σύλλογο μὲ τὴν ὀνομασία «ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΙΕΡΕΙΩΝ» καὶ κυκλοφορήσουν φωτογραφίες μὲ ἐπιτραχήλιο, ἡ Ἱεραρχία νὰ τρέξει ἀσθμαίνοντας νὰ λάβει θέση καὶ νὰ ἐξηγήσει τὴ ... διαφορὰ εὐλογίας/χειροθεσίας/χειροτονίας. Εἶμαι σίγουρος πὼς ἡ «λεπτὴ» διαφορὰ θὰ γίνει ... κατανοητὴ ἀπὸ ὅλους καὶ ὅλες στὰ ... social media.

Ἄς μὴν ξεχνᾶ ἡ πολυάσχολη Ἱεραρχία μας, πὼς ὅσα κενὰ ὑπάρχουν στὰ ἀναλόγια τοῦ κατωτέρου κλήρου, ἄλλα τόσα ὑπάρχουν στὸν ἐφημεριακὸ κλῆρο, ἰδίως στὴν ἐπαρχία. Ὅπως καλύπτονται ἀναλόγια, ἔτσι μποροῦν νὰ καλυφθοῦν καὶ «ἄλλες» θέσεις ἑντὸς τῆς ἐκκλησίας, πρώτα de facto καὶ μετὰ de jure. Τὸ ράσο εἶναι πλέον unisex. Καὶ ὁ νοῶν νοείτω.
 
Κ

Κωσταντής1

Guest
Nαὶ σύμφωνοι ἀλλὰ μισὸ λεπτό. Έσὺ δίνεις παραπομπὲς ποὺ θὰ μποροῦσε νὰ κάνει καὶ μιὰ παραδημοσιογραφικὴ φυλλάδα. Δηλαδὴ "δίνεις" πρόσωπα - αὐτὸ ποὺ σὲ δική μου παραπομπὴ παραπάνω τοποθετοῦμαι καὶ λέω ὅτι καλῶς δὲν κάνει ἡ ὲκκλησία, σὲ αὑτὴν τὴν συζήτηση. Καὶ ἑπίσης "δίνεις" τὴν μαρίδα γιὰ νὰ γλιτώσῃ ὁ ξιφίας. Ποιὸς ξιφίας; Αὐτὰ τὰ μοναστήρια τῆς Κωνσταντινούπολης ποὺ βλέπει ὁ Μαροκινὸς ἐπὶ Παλαιολόγων εἶναι γεμάτα βασιλόπουλα καὶ βασιλοποῦλες ποὺ τὰ εἶχαν κλέισῃ ὲκεῖ μέσα ὁ μπαμπὰς ἡ μαμὰ ἢ ἡ γιαγιὰ γιὰ νὰ ξεφορτωθοῦν ἕναν πιθανὸ ἁνεπιθύμητο διάδοχο. Μήπως λοιπὸν ἡ γυναίκα σήκωσε ἐπιτέλους κεφάλι, καὶ σοῦ λέει ἀρνοῦμαι κύριε Δομέστιχε νὰ μοῦ μάθῃς τὸ πΑΒουΓα πρὸς δόξαν τοῦ θείου μου ποὺ τὸν ἔχεις κάνει Θεό; Θὰ τὸ λέω πως γουστάρω.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Τα οψώνια της ανυπακοής στους Πατέρες, θα τα πληρώσουν όμως αργά ή γρήγορα, φανερώς ή κρυφίως.

«πᾶσα παράβασις καὶ παρακοὴ ἔλαβεν ἔνδικον μισθαποδοσίαν».

Ἀπομονώνεις καὶ καταδικάζεις. Δὲν εἴμαστε μωσαϊκὸς νόμος, οὕτε κοράνι.

Τὸ τὶ εἶναι ἔνδικο καὶ τὸ τὶ θὰ πληρωθεῖ, δὲν εἶναι δική μας δουλειά.

Ἁπλὰ ἐπισημαίνουμε προβλήματα καὶ προτρέπουμε πρὸς ἐνασχόληση καὶ ἐπίλυση, ἀκόμη καὶ μὲ ἔντονο τρόπο. Δὲν εἴμαστε δικαστὲς οὕτε φέρουμε ρομφαία.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Ούτε απομονώνω, ούτε καταδικάζω. Την ελάχιστη πείρα της ζωής καταθέτω.

Κι ὅμως τὸ κάνεις. Διάβασε, ἀκολούθησε καὶ ἄσε τὴν καταδίκη ἤ ἀθώωση σὲ Ἄλλον. Δὲν εἶναι πάντα τὰ πράγματα ἄσπρα μαύρα, ὑπάρχουν περιθώρια, γι' αὐτὸ προσπαθοῦμε ...
Ἄμα ζυγιστοῦμε ὅπως ἑρμηνεύεις, θὰ καοῦμε ὅλοι καὶ οἱ ἅγιοι μαζί.
 
Κ

Κωσταντής1

Guest
Ἀφοῦ πῆγε τὸ πρᾶγμα στὴν βαρειὰ σωτηριολογία, ὑπενθυμίζω ὅτι ὁ Ῥοβεσπιέρρος (ἂν θέλετε βιβλιογραφία σᾶς βρίσκω) ἔστειλε στὴν λαιμητόμο τὸν Ἑμπέρ, ἐπειδὴ αὺτὸς καὶ οἱ φίλοι του τὸ παράκαναν μὲ τὶς τελετὲς ποὺ παρῳδοῦσαν τὰ μυστήρια τῆς καθολικῆς ἐκκλησίας. Αὐτὸ ποὺ ἔκανε ὅμως ὁ Ῥοβεσπιέρρος δὲν δικαιοῦται νὰ τὸ κάνει ἕνας χριστιανὸς οὔτε μὲ τὴν σκέψη. Αὐτὸ λέει ὁ ἱδρυτὴς αὑτῆς τῆς θρησκείας ἐπὶ τοῦ ὅρους τῶν Ὲλαιῶν. Πρέπει λοιπὸν ὅσο φρικιαστικὸ καὶ ἂν εἶναι τὸ θέαμα τῆς παρᾠδησης ἡ ἔκβασή του νὰ ἁφεθῇ στὴν Θεία Πρόνοια μέρος τῆς ὁποίας εἶναι οἱ ἀντιδράσεις μας, ἑφόσον δὲν εἶναι ὑστερόβουλες καὶ διακρίνονται ἀπὸ τὴν ἔγνοια γιὰ ὴν σωτηρία ὅλων τῶν ψυχῶν μηδεμιᾶς ἐξαιρουμένης.
 
Last edited by a moderator:

giorgosgoudi

Νέο μέλος
Σα θεωρία συνομωσίας ακούγεται. Ποιος έχει να ωφεληθεί αν η εκκλησία κάνει τέτοιες μεταρρυθμίσεις;
 

Παναγιώτης

σκολιοὶ γὰρ λογισμοί, χωρίζουσιν ἀπὸ Θεοῦ
Σα θεωρία συνομωσίας ακούγεται. Ποιος έχει να ωφεληθεί αν η εκκλησία κάνει τέτοιες μεταρρυθμίσεις;

Δεν βλέπετε ότι όλοι οι νόμοι που ψηφίζονται στην Ελλάδα και στον κόσμο, τα νέα ήθη, είναι ενάντια στις εντολές του Θεού;

Όλους τους Πυλώνες του Χριστιανισμού θέλουν να τους γκρεμίσουν. Οικογένεια, Πίστη, Εκκλησία, κτλ..

Αυτός εδώ, δεν είναι τυχαίος, μίλησε αμέσως μετά το Συνέδριο για τις Διακόνισσες... Ενδιαφέρον είναι να μάθουμε το funding όλων αυτών των Συνεδρίων από που προέρχεται. Συγκοινωνούντα δοχεία...

Ουσιαστικά αυτός έδωσε το έναυσμα "να ανοίξει ο διάλογος" και εμείς... πέσαμε μέσα...

2/2/2020 που μίλησε αυτός για να "ανοίξει ο διάλογος", εκείνη την ημέρα έγινε και το Συνέδριο για τις Διακόνισσες....
 
Last edited:
Top