Π00. Στιχηραρικά στιχηρά του Πάσχα

ixadin

Ηχάδιν
Προγραματίζεται εκδήλωση, στη Θεσσαλονίκη, κατά τον μήνα Μάϊο (2ο μισό) με μέλη του Πεντηκοσταρίου. Ουσιαστικά πρόκειται για - μερική - αναπαράσταση μουσικής παράδοσης του 17ου αιώνα (μέχρι και τα μέσα του 18ου τουλάχιστον) που αφορά στον όρθρο της Αναστάσεως - ειδικότερα από το εξαποστειλάριο μέχρι και το δοξαστικό των αίνων.
Αφορμή αποτελεί η εξεύρεση σχετικού μέλους σε Αγιορείτικο κώδικα (βλ. Δοχ. 347) όπου βρίσκονται μελοποιημένα, υπο την μορφή Ακολουθαρίου, μέλη τόσο του Τριωδίου και του Πεντηκοσταρίου. Ειδικότερα στο Πεντηκοστάριο κατά την ακολουθία του όρθρου της Αναστάσεως παρουσιάζονται μελοποιήσεις, με την επωνυμία εκκλησιαστικά, των στιχηρών των αίνων σε μέσο (βλ. αργοσύντομο) τρόπο-δρόμο ανάμεσα στα σχετικά μέλη του Παναγιώτου Χρυσάφου του Νέου που πλαισιώνουν το αντίστοιχο μέρος της ακολουθίας (αναστάσιμα του Α΄ ήχου και δοξαστικό των αίνων).
Κατά την εκδήλωση που θα πραγματοποιηθεί θα ακουστούν για πρώτη φορά τα σχετικά μέλη προς πλουτισμό της παράδοσης και του ρεπερτορίου της εκκλησιαστικής μουσικής μας και τέρψιν των μουσικοφίλων της πόλης μας.
Πηγή

Στη σελίδα 10 και μετά
 
Last edited by a moderator:

vasvas1970

Βασίλειος Λεμέσιος ο Κύπριος
Στιχηρά του Πάσχα σε νέο αργό δρόμο βρίσκονται μελοποιημένα στον αγιορειτικό κώδικα Δοχειαρίου 347, φ. 231v - 232v.
Βλ. Βασιλείου Βασίλειου, "Τα Ρυθμικά γενη - Δακτυλικό και Ιαμβικό ως κύρια δομικά στοιχεία του Στιχηραρικού μέλους του 18ου αιώνα", Πρακτικά Δ' συνεδρίου ΙΒΜ, Αθήνα 2009 και του αυτού, "Το νέο αργό στιχηραρικό είδος μελοποιίας του 18ου αιώνα", διδακτορική διατριβή, Αθήνα 2009.
Πρβλ. τα συννημένα αρχεία. Για τη σχειτκή εκτέλεση βλ. τον ιστοχώρο του Εργαστηρίου Εκκλησιαστικής Μουσικής Θεσσσαλονίκης (ΕΕΜΘ), ήτοι www.eemthess.blogspot.com (Ύμνοι Πεντηκοσταρίου - Καρδία Θεσσαλονίκης 2014).
img001.jpg img002.jpg img003.jpg

View attachment Στιχηρά Πάσχα Εκκλησιαστικά.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=NLilgY80hZI#t=17m50s
 
Last edited by a moderator:

kakofonix78

Δημήτριος Παπάνης
Μήπως έχει κάποιος αυτό το μέλος σε μουσικό κείμενο;;
χαρακτηρίζεται στο βίντεο ως "από τα «Εκκλησιαστικά» (18ος αι.),"
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
... ειδικά δε το "Πάσχα το τερπνόν" που έχει (σ' αυτό το χφ τουλάχ.) πολλά μελισματικά τμήματα.
Κατά τό ΤΑΣ (κεφ. μστ΄) –κατ᾿ ἀρχαίαν πρόβλεψιν– ἐπαναλαμβάνεται ὡς Δόξα... (καί μετά Καὶ νῦν... Ἀναστάσεως ἡμέρα) καί ἴσως διά τοῦτο συμβαίνει αὐτό.
 

MrEkko

Active member
Και το είχα ψάξει, αλλά δεν έφτασα μέχρι την Κυριακή του Τυφλού!:)

να με συγχωρησετε αν υπαρχουν και αλλου και δεν τα ειδα, καθαρογραμμενα και ετοιμα για οσους τα θελουν!!! (χωρις την στιχολογια)
(για τυχον λαθη πειτε μου να τα διορθωσω) καλο ψαλσιμο!!!
 

Attachments

  • Στιχηρά του Πάσχα ως εψάλλοντο υπο Αντ. Συρκα.pdf
    225.4 KB · Views: 122

vasvas1970

Βασίλειος Λεμέσιος ο Κύπριος
Μήπως έχει κάποιος αυτό το μέλος σε μουσικό κείμενο;;
χαρακτηρίζεται στο βίντεο ως "από τα «Εκκλησιαστικά» (18ος αι.),"
Τα σχετικά στιχηρά στην πιο πρόσφατη μεταφορά στον υπολογιστή.
 

Attachments

  • 3.Στιχηρα Πάσχα [Ανωνύμου].pdf
    79 KB · Views: 67

emakris

Μέλος
Τα σχετικά στιχηρά στην πιο πρόσφατη μεταφορά στον υπολογιστή.
Λοιπόν, πέρα από τα συγχαρητήρια και τις ευχαριστίες, εδώ συμβαίνει το εξής παράδοξο: Τα διαβάζω μεν με ενδιαφέρον, αλλά, παρότι κάποια στιγμή μπορεί να διεξήλθα τη μέθοδο του Καρά, δεν μπορώ αυτή τη στιγμή να θυμηθώ π.χ. τι σημαίνει ένα λύγισμα κάτω από έναν μεμονωμένο χαρακτήρα ή ένα τρομικόν κάτω από κεντήματα, δεδομένου ότι πρόκειται για ενέργειες επινοημένες και όχι προκύπτουσες άμεσα από τα παλαιά τεκμήρια. Άρα θα πρέπει να ψάχνουμε τα βιβλία του Καρά για να διαβάσουμε τα μουσικά σας κείμενα; Γιατί άραγε; Ποιος είναι ο λόγος; Ειλικρινά, αναρωτιέμαι, δεν υπάρχει ψόγος, άμεσος τουλάχιστον. Ο καθένας εκφράζεται όπως νομίζει. Βάλτε τουλάχιστον ένα υπόμνημα.
 
Top