Αναγνώστρια/Ψάλτρια - Ενδυμασία και στάση στο αναλόγιο

Status
Not open for further replies.

Μαρία Χριστίνα

Δόξα τω Θεώ
[Σημ. συντ. (π.Μ.)] Μεταφορά μηνυμάτων από εδώ.

Χαίρετε αγαπητοί. Ευχαριστώ όλους σας για τις σημαντικές πληροφορίες. Ήθελα να επιστρέψω στο θέμα ζητώντας την γνώμη σας. Έχω εδώ και τρία χρόνια χειροθεσία αναγνώστη και, όταν ψαλω, φέρω πάντα το ράσο μου. Εδώ και μερικούς μήνες διακονω και σε ένα γυναικείο μοναστήρι τις καθημερινές. Πρόσφατα η ηγουμένη μου ζήτησε να μην ανεβαίνω στο αναλόγιο με το ράσο, ρώτησε μου είπε και της είπαν ότι δεν πρέπει να το φοράω διότι ράσο φορούν μόνο οι μοναχές της μονής. Εγώ απάντησα ότι ράσο φορούν και οι ψάλτες και εκείνη μου απάντησε ναι, αλλά μόνο οι άνδρες! Ποια η γνώμη σας; Σας ευχαριστώ.
 
Last edited by a moderator:

dimitris

Παλαιό Μέλος
Δέν κάνουν τα ράσα τον παπά. Αλλά στον συγκεκριμένο τόπο ας κάνουμε υπακοή. Αντί για καθαρό ράσο, καθαρή άρθρωση, χρυσοποίκιλτο με καλλωπιστικούς χαρακτήρες βαμμένο και ραμμένο στά μέτρα του Θεού.
 

Μαρία Χριστίνα

Δόξα τω Θεώ
Δέν κάνουν τα ράσα τον παπά. Αλλά στον συγκεκριμένο τόπο ας κάνουμε υπακοή. Αντί για καθαρό ράσο, καθαρή άρθρωση, χρυσοποίκιλτο με καλλωπιστικούς χαρακτήρες βαμμένο και ραμμένο στά μέτρα του Θεού.

Συμφωνώ μαζί σας. Έβγαλα το ράσο μου και έψαλα εκείνη την ημέρα με το λουλουδατο λευκό φόρεμα που φορούσα, midi και σεμνό. Πέραν από την υπακοή, στέκει ένα τέτοιο επιχείρημα; Ναι, φοράνε οι ψάλτες ράσο, αλλά όχι οι ψαλτριες;;
Σας ευχαριστώ.
 

Μαρία Χριστίνα

Δόξα τω Θεώ
Και ξέρετε και τι άλλο; Αισθάνομαι προσωπικά την ανάγκη, ίσως περισσότερο από έναν άνδρα να φορέσω το ράσο, διότι συχνά το εκκλησίασμα με κοιτάει και δεν θέλω να ασχολείται με το τι φοράω, αν μου πάει, και πόσο μάλλον αν περιγράφονται μέλη του σώματος που προεξέχουν, καταλάβατε..
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Ἀγαπητή @Μαρία Χριστίνα,
Ξεχώρισα τό μήνυμά σου σέ νέο θέμα, γιατί πρέπει νά ἀπαντηθεῖ
1ον τό ἐάν ἔχουμε χειροθεσία Ἀναγνώστριας / Ψάλτριας καί ἄν ναί
2ον τί δίδεται ὡς ἐνδυμασία.

Στά ἐφηβικά μου χρόνια γνώρισα Ἀναγνώστρια χειροθετημένη ἀπό μακαριστό Μητροπολίτη τοῦ Λεκανοπεδίου, ἡ ὁποία ἦταν μεγάλη στήν ἠλικία, Πρεσβυτέρα (σύζυγος Ἱερέως), βοηθοῦσε στό ἀναλόγιο καί πολλάκις μόνη της διεξήγαγε ἀκολουθίες καί λειτουργίες.
Δέν ἤμουν παρών στή χειροθεσία της καί δέν γνωρίζω τί τῆς δόθηκε ὡς ἔνδυμα.
Ἐκείνη πάντα -ἐκ τῆς ἠλικίας καί ἰδιότητος- ἦταν σεμνά ἐνδεδυμένη, πάντα μέ μακρυά μανίκια καί σκουρόχρωμα. Δέν φόρεσε ποτέ ράσο.

Στήν παράδοσή μας ἔχουμε γυναῖκες ψάλτριες, ἀλλά μοναχές (μονάστριες).

Μέχρις ἐδῶ γράφω, σημειώνοντας ὅτι δέν νομίζω ὄτι τά μέλη τοῦ φόρουμ μποροῦμε νά ἔχουμε "γνώμη", πού μᾶς ζητᾶς.
Ὑπάρχει ὄντως ὑπακοή στήν "ἀρχή" τῆς ὅποιας διακονίας/ὑπηρεσίας μας.

Πρωτόγνωρο θέμα, ἄς ποῦν καί ἄλλα μέλη, καθόσον ὑφίστανται Ψάλτριες καί Σύλλογος Ψαλτριῶν.
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Ἂν καὶ στὴν χειροθεσία εἰς ἀναγνώστη/στρια δὲν ὑπάρχει ῥασοευχή, τὸ ῥάσο μὲ τὴν εὐχὴ τοῦ ἱερουργοῦ πρὶν ἀπὸ κάθε ἀκολουθία, συμβολίζει τὴν ἀφιέρωση στὴν ἐκκλησιαστικὴ διακονία, καὶ πρέπει νὰ φορεῖται ἀπὸ τοὺς διακόνους τῶν ἱερῶν ἀναλογίων, ἄσχετα ἀπὸ τὸ φύλο τους. Ἀπὸ κεῖ καὶ μετά, ἡ ὑπακοὴ στὴν ἡγουμένη θέτει τὰ ὅρια τῆς διακρίσεως.

Πρακτικοὶ λόγοι ἀναγκαιότητας τοῦ ῥάσου πρὸς κάλυψη τῶν ὅποιων σωματικῶν ἰδιαιτεροτήτων, ὅσο καὶ ἂν προβληματίζουν μὲ κάθε ἀγαθὴ πρόθεση καὶ ἀποφυγὴ σκανδαλισμοῦ τῶν ἐκκλησιαζομένων, δὲν νομίζω ὅτι τιμοῦν τὴν ἱερότητα τοῦ ἐνδύματος. Ἐφόσον ἡ ἀρχὴ τῆς μονῆς ἐκέλευσεν, ἐνδυόμαστε ὅλες καὶ ὅλοι κάτι ἀνάλογο μὲ τὸ χῶρο καὶ τὸν χρόνο.
 

Μαρία Χριστίνα

Δόξα τω Θεώ
Ἀγαπητή @Μαρία Χριστίνα,
Ξεχώρισα τό μήνυμά σου σέ νέο θέμα, γιατί πρέπει νά ἀπαντηθεῖ
1ον τό ἐάν ἔχουμε χειροθεσία Ἀναγνώστριας / Ψάλτριας καί ἄν ναί
2ον τί δίδεται ὡς ἐνδυμασία.

Στά ἐφηβικά μου χρόνια γνώρισα Ἀναγνώστρια χειροθετημένη ἀπό μακαριστό Μητροπολίτη τοῦ Λεκανοπεδίου, ἡ ὁποία ἦταν μεγάλη στήν ἠλικία, Πρεσβυτέρα (σύζυγος Ἱερέως), βοηθοῦσε στό ἀναλόγιο καί πολλάκις μόνη της διεξήγαγε ἀκολουθίες καί λειτουργίες.
Δέν ἤμουν παρών στή χειροθεσία της καί δέν γνωρίζω τί τῆς δόθηκε ὡς ἔνδυμα.
Ἐκείνη πάντα -ἐκ τῆς ἠλικίας καί ἰδιότητος- ἦταν σεμνά ἐνδεδυμένη, πάντα μέ μακρυά μανίκια καί σκουρόχρωμα. Δέν φόρεσε ποτέ ράσο.

Στήν παράδοσή μας ἔχουμε γυναῖκες ψάλτριες, ἀλλά μοναχές (μονάστριες).

Μέχρις ἐδῶ γράφω, σημειώνοντας ὅτι δέν νομίζω ὄτι τά μέλη τοῦ φόρουμ μποροῦμε νά ἔχουμε "γνώμη", πού μᾶς ζητᾶς.
Ὑπάρχει ὄντως ὑπακοή στήν "ἀρχή" τῆς ὅποιας διακονίας/ὑπηρεσίας μας.

Πρωτόγνωρο θέμα, ἄς ποῦν καί ἄλλα μέλη, καθόσον ὑφίστανται Ψάλτριες καί Σύλλογος Ψαλτριῶν.

Πάτερ ευλογείτε, την ευχή σας να έχουμε. Αντιλαμβανομαι ότι υπάρχει διάκριση μεταξύ ψαλτών και ψαλτριων (το γεγονός ότι βάλατε το θέμα σε διαφορετική κατηγορία, από την τοποθέτηση της ηγουμένης στην περίπτωση μου καθώς και σε άλλες περιπτώσεις που δεν μου επιτρέπουν να ψάλλω σε κάποιους ναούς) αλλά δεν καταλαβαίνω το .. γιατί! Απ' όσο γνωρίζω (παρακαλώ διορθώσετε με εφόσον σφάλλω), απαγορεύεται η ιερωσύνη σε γυναίκες, ενώ παλαιότερα επιτρεπόταν η διακονία των γυναικών (θεσμός των διακονισσων). Οι αναγνώστες/ψάλτες δεν ανέρχονται με την χειροθεσία τους σε βαθμίδα πρεσβυτέρου, έτσι γιατί να υφίσταται διάκριση στο φύλο;
Σας ευχαριστώ εκ των προτέρων για τις εμπεριστατωμένες απαντήσεις σας.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
[Σημ. συντ. (π.Μ.)] Μεταφορά μηνυμάτων από εδώ.

Χαίρετε αγαπητοί. Ευχαριστώ όλους σας για τις σημαντικές πληροφορίες. Ήθελα να επιστρέψω στο θέμα ζητώντας την γνώμη σας. Έχω εδώ και τρία χρόνια χειροθεσία αναγνώστη και, όταν ψαλω, φέρω πάντα το ράσο μου. Εδώ και μερικούς μήνες διακονω και σε ένα γυναικείο μοναστήρι τις καθημερινές. Πρόσφατα η ηγουμένη μου ζήτησε να μην ανεβαίνω στο αναλόγιο με το ράσο, ρώτησε μου είπε και της είπαν ότι δεν πρέπει να το φοράω διότι ράσο φορούν μόνο οι μοναχές της μονής. Εγώ απάντησα ότι ράσο φορούν και οι ψάλτες και εκείνη μου απάντησε ναι, αλλά μόνο οι άνδρες! Πο
?ια η γνώμη σας; Σας ευχαριστώ.

Ὅταν χειροθετήθηκες κανονικῶς, τότε σοῦ δόθηκε ἡ δυνατότητα ἀπὸ τὸν ἐπίσκοπο, ποὺ ἔλαβε τὴν εὐθύνη, και συγκεκριμένης ἀμφίεσης, λ.χ. ράσο. Συνεπῶς, ἔχεις τὴν εὐλογία τῆς ἐκκλησίας νὰ τὸ φορᾶς, ὅπως καὶ οἱ ὑπολοιποι.
Ἀπὸ κεῖ καὶ πέρα σὲ μοναστήρι, ἐπειδὴ ἅπαντες όφείλουν ὑπακοὴ στὴν ἡγουμένη/ἡγούμενο καὶ μολονότι κάνει λάθος, ἐν τούτοις κάνε ἀγάπη καὶ ἄστο τὸ ράσο. Δὲν ὑπάρχει πρόβλημα, ἐσὺ νὰ 'σαι καλά. Φόρεσε τὰ ὠραία σου ρούχα μὲ σεβασμὸ στὸ χῶρο καὶ στὸ ρόλο σου και εἰσαι μιὰ χαρά. Τώρα περὶ τῶν χαρακτηριστικῶν τοῦ σώματος, μήν τὸ σκέφτεσαι καθόλου οὕτε παίζει ρόλο στὸ ψαλτήρι ἀρκεῖ ἐσὺ νὰ προβάλεις τὴν σοβαρότητα τῆς θέσης μας ὡς ψαλτῶν. Ὅπως καὶ ἕνας ἄνδρας δὲν θὰ ἀνεβεῖ ποτὲ στὸ ἀναλόγιο μὲ κοντὸ παντελόνι κλπ. ἀκόμη κι ἄν φέρει ράσο καὶ δὲν «φαίνεται».
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Πάτερ ευλογείτε, την ευχή σας να έχουμε. Αντιλαμβανομαι ότι υπάρχει διάκριση μεταξύ ψαλτών και ψαλτριων (το γεγονός ότι βάλατε το θέμα σε διαφορετική κατηγορία, από την τοποθέτηση της ηγουμένης στην περίπτωση μου καθώς και σε άλλες περιπτώσεις που δεν μου επιτρέπουν να ψάλλω σε κάποιους ναούς) αλλά δεν καταλαβαίνω το .. γιατί! Απ' όσο γνωρίζω (παρακαλώ διορθώσετε με εφόσον σφάλλω), απαγορεύεται η ιερωσύνη σε γυναίκες, ενώ παλαιότερα επιτρεπόταν η διακονία των γυναικών (θεσμός των διακονισσων). Οι αναγνώστες/ψάλτες δεν ανέρχονται με την χειροθεσία τους σε βαθμίδα πρεσβυτέρου, έτσι γιατί να υφίσταται διάκριση στο φύλο;
Σας ευχαριστώ εκ των προτέρων για τις εμπεριστατωμένες απαντήσεις σας.

Ἀπὸ τὴν στιγμὴ ποὺ κανονικὸς ἐπίσκοπος σὲ χειροθέτησε κανονικῶς σὲ ἀναγνώστη, τότε εἶσαι ἀναγνώστης.

Ἡ διακονία τῶν γυναικῶν ἐπιτρέπεται άκόμη, δὲν ἔχει καταργηθεῖ, ἁπλὰ ἔχει ἀτονήσει γιὰ πολλὲς καὶ διάφορες ἀγκυλώσεις, ἀναίτιες, ἄτολμες καὶ ἐπιζήμιες.

Διάκριση δὲν ὑπάρχει. Μπορεῖς νὰ ἐγγραφεῖς ἄνετα στὸν οἰκεῖο σύλλογο ἱεροψαλτῶν καὶ νὰ ἀπολαμβάνεις τὰ ἴδια δικαιώματα ἤ ὑποχρεώσεις. Ἂπὸ κεῖ καὶ πέρα ἀπρεπεὶς συμπεριφορὲς ἀναμέσα σὲ ψάλτες συμβαἰνουν ἀσχέτως φύλου καὶ μάλιστα πάρα πολλἐς.

Τὸ κακὸ εἶναι πὼς συγκεκριμένες κυρίες συνάδελφοι συστήνουν συλλόγους γυναικῶν ψαλτῶν εἰσάγοντας τὸν φυλετικὸ διαχωρισμὸ ἀνάμεσά μας γιὰ λόγους δικούς τους. Ὁ φεμινισμὸς-σεξισμὸς δὲν ἔχει θέση οὕτε στὸ ἀναλόγιο οὕτε στὴν ἐκκλησία εἴτε ἀπὸ ἄνδρες εἴτε ἀπὸ γυναίκες. ἡ ΜΑΚΡΑΙΩΝΗ παράδοση τῆς ἐκκλησίας μας παρέχει λύσεις σὲ ὅλα τὰ πρακτικὰ προβλήματα. Τὰ καταστατικὰ τῶν ὑπαρχόντων συλλόγων δὲν διαχωρίζουν φύλο ἀπ' ὅσο γνωρίζω (διόρθωσέ με ἄν κάνω λάθος).
 

Μαρία Χριστίνα

Δόξα τω Θεώ
Ἀπὸ τὴν στιγμὴ ποὺ κανονικὸς ἐπίσκοπος σὲ χειροθέτησε κανονικῶς σὲ ἀναγνώστη, τότε εἶσαι ἀναγνώστης.

Ἡ διακονία τῶν γυναικῶν ἐπιτρέπεται άκόμη, δὲν ἔχει καταργηθεῖ, ἁπλὰ ἔχει ἀτονήσει γιὰ πολλὲς καὶ διάφορες ἀγκυλώσεις, ἀναίτιες, ἄτολμες καὶ ἐπιζήμιες.

Διάκριση δὲν ὑπάρχει. Μπορεῖς νὰ ἐγγραφεῖς ἄνετα στὸν οἰκεῖο σύλλογο ἱεροψαλτῶν καὶ νὰ ἀπολαμβάνεις τὰ ἴδια δικαιώματα ἤ ὑποχρεώσεις. Ἂπὸ κεῖ καὶ πέρα ἀπρεπεὶς συμπεριφορὲς ἀναμέσα σὲ ψάλτες συμβαἰνουν ἀσχέτως φύλου καὶ μάλιστα πάρα πολλἐς.

Τὸ κακὸ εἶναι πὼς συγκεκριμένες κυρίες συνάδελφοι συστήνουν συλλόγους γυναικῶν ψαλτῶν εἰσάγοντας τὸν φυλετικὸ διαχωρισμὸ ἀνάμεσά μας γιὰ λόγους δικούς τους. Ὁ φεμινισμὸς-σεξισμὸς δὲν ἔχει θέση οὕτε στὸ ἀναλόγιο οὕτε στὴν ἐκκλησία εἴτε ἀπὸ ἄνδρες εἴτε ἀπὸ γυναίκες. ἡ ΜΑΚΡΑΙΩΝΗ παράδοση τῆς ἐκκλησίας μας παρέχει λύσεις σὲ ὅλα τὰ πρακτικὰ προβλήματα. Τὰ καταστατικὰ τῶν ὑπαρχόντων συλλόγων δὲν διαχωρίζουν φύλο ἀπ' ὅσο γνωρίζω (διόρθωσέ με ἄν κάνω λάθος).

Ευχαριστώ πολύ για την απάντηση. Να καταθέσω βεβαίως ότι, από προσωπικές εμπειρίες, υφίσταται η διάκριση, η οποία, αν και μάλλον αβάσιμη, προφανώς, στηρίζεται σε κάποια επιχειρήματα π.χ. έχω ακούσει να λένε ότι το διακόνημα του ιεροψάλτη λογίζεται ως κατώτερος κλήρος και γι'αυτό δεν μπορεί να μετέχει μια γυναίκα ή ότι ο απόστολος Παύλος αναφέρει σε επιστολή του, προς Κορινθίους αν θυμάμαι καλά, ότι η γυναίκες δεν επιτρέπεται να θεολογουν κλπ. Φοβάμαι όμως ότι υπάρχουν και λόγοι ανταγωνισμού από συναδέλφους, ότι γίναμε με τις γυναίκες τώρα πολλοί, λιγότερα αναλόγια, μικρότεροι μισθοί, χώρια ότι υπάρχουν γυναίκες συνάδελφοι πολύ κατιρτισμενες μουσικά και καλλιφωνες και άρα προτιμητέες από άνδρες με λιγότερα προσόντα.
Επίσης, αρκετοί ιερείς δεν επιθυμούν τις ψαλτριες, γιατί όμως άραγε;
Ή γιατί να υπάρχει η ενότητα "γυναίκα και ψαλτική' και να γίνεται αυτή η διάκριση;
Τέλος, συμφωνώ ότι δεν θα έπρεπε να υπάρχει σύλλογος ψαλτριων , αλλά μήπως υπάρχει διότι υπάρχει όντως διαφορετική αντιμετώπιση στα δύο φυλα, προκειμένου να διεκδικήσει την ισότητα;
 

μάρκελλος

Μάρκελλος Πιράρ, Γενικός συντονιστής
Αὐτὸ ποὺ λέτε, δηλαδὴ μιὰ ἡγουμένη ζήτησε νὰ μὴν φορᾶτε τὸ ράσο στὸ ναὸ τῆς μονῆς "διότι ράσο φορούν μόνο οι μοναχές της μονής", εἶναι κατ´ ἐμὲ θέμα ὑπακοῆς. Παρατήρησα τὸ ἴδιο κάποιες φορὲς στὸ Ἅγιον Ὄρος: κοσμικὸς ψάλτης μπῆκε στὸ ναὸ φορῶντας ράσο, ἀλλ´ ἀμέσως τοῦ εἰπώθηκε ὅτι "ἐδῶ μόνο οἱ μοναχοὶ φοροῦν ράσο" ...
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Πάτερ ευλογείτε, την ευχή σας να έχουμε. Αντιλαμβανομαι ότι υπάρχει διάκριση μεταξύ ψαλτών και ψαλτριων (το γεγονός ότι βάλατε το θέμα σε διαφορετική κατηγορία, από την τοποθέτηση της ηγουμένης στην περίπτωση μου καθώς και σε άλλες περιπτώσεις που δεν μου επιτρέπουν να ψάλλω σε κάποιους ναούς) αλλά δεν καταλαβαίνω το .. γιατί! Απ' όσο γνωρίζω (παρακαλώ διορθώσετε με εφόσον σφάλλω), απαγορεύεται η ιερωσύνη σε γυναίκες, ενώ παλαιότερα επιτρεπόταν η διακονία των γυναικών (θεσμός των διακονισσων). Οι αναγνώστες/ψάλτες δεν ανέρχονται με την χειροθεσία τους σε βαθμίδα πρεσβυτέρου, έτσι γιατί να υφίσταται διάκριση στο φύλο;
Σας ευχαριστώ εκ των προτέρων για τις εμπεριστατωμένες απαντήσεις σας.
Ὁ διαχωρισμός θεμάτων καί ἡ μετακίνηση μέ μόνιμη ἀνακατεύθυνση, πού σημαίνει ὅτι δέν φεύγει ὁλοκληρωτικά ἔνα θέμα ἀπό μιά ὑποενότητα, εἶναι θέμα κρίσεως τοῦ Συντονισμοῦ, καί στήν παρούσα περίπτωση ἔγινε μέ καλό λογισμό καί γνώμονα τήν περαιτέρω πληροφόρηση ἀπό ἄλλες γυναῖκες γιά νά γράψουν τή γνώμη τους. Ἡ ἄλλη ἐνότητα πάλι προέκυψε ἀπό τά θέματα πού συζητήθηκαν.

Δέν μοῦ ἀπαντήθηκε τό ἐρώτημα ἄν ὑπάρχει χειροθεσία Ἀναγνώστου / Ψάλτου γιά γυναῖκες. Δέν βλέπω στό Εὐχολόγιον καί στό Ἀρχιερατικόν.

Ἡ χειροτονία Διακονισσῶν, ἀτονήσασα, δέν ἔχει διασώσει τήν διάταξη στό Εὐχολόγιον καί στό Ἀρχιερατικόν. Καί εἶναι ἄλλο θέμα, ἱστορικό καί ὄχι πραγματικό.

Ἡ πραγματικότητα κατ᾿ ἐμέ δέν ἀποκλείει τίς γυναῖκες ἀπό τά ἀναλόγια. Ἐμεῖς ἔχουμε μαζί μέ τούς σπουδαστές Βυζ. Μουσικῆς καί σπουδάστριες, ἐνεργοί ὅλοι στά ψαλτήρια. Δέν προχωρήσαμε στή χειροθεσία Ἀναγνώστου καί οὔτε πρόκειται. Τά κορίτσια (μέ γνώσεις μουσικῆς ὑψηλοῦ ἐπιπέδου) ποτέ δέν λένε Ἀπόστολο (αὐτόν λένε μόνον Ἀναγνῶστες) καί εἶναι σεμνά ἐνδεδυμένες καί ποτέ μέ παντελόνια.

Αὐτά ἀπό μένα, χωρίς καμμία ὑπόχρεωση «για εμπεριστατωμένες απαντήσεις»...
 

Παναγιώτης

σκολιοὶ γὰρ λογισμοί, χωρίζουσιν ἀπὸ Θεοῦ
1.jpg


πρέπει νά ἀπαντηθεῖ
1ον τό ἐάν ἔχουμε χειροθεσία Ἀναγνώστριας / Ψάλτριας

Δεν έχουμε. Η παράδοση δεν αναφέρει τέτοια χειροθεσία.


Η χειροθεσία διακόνισσας (η οποία καταργήθηκε, με ελάχιστες εξαιρέσεις) απαιτούσε : Διάκονον μη χειροτονείσθαι γυναίκα πρό ετών τεσσαράκοντα, και ταύτην μετά ακριβούς δοκιμασίας. Ει δε γέ, δεξαμένη την χειροθεσίαν, και χρόνον τινά παραμείνασα τή λειτουργία, εαυτήν επιδώ γάμω, υβρίσασα την τού Θεού χάριν, η τοιαύτη αναθεματιζέσθω μετά τού αυτή συναφθέντος.

Δηλ. διακόνισσα δεν επιτρεπόταν να παντρευτεί.



Είναι ξεκάθαρη παράβαση της εντολής της Καινής Διαθήκης, του Αποστόλου Παύλου, και της ΣΤ' Οικουμενικής Συνόδου (Ο' Κανών) που την υιοθέτησε:

«γυναικὶ δὲ διδάσκειν οὐκ ἐπιτρέπω, οὐδὲ αὐθεντεῖν ἀνδρός, ἀλλ' εἶναι ἐν ἡσυχίᾳ.» Τιμ. β' 12.



Η γνώμη μου:

Ο ρόλος της γυναίκας είναι μόνο βοηθητικός, και αυτό μόνο σε πλήρη απουσία ανδρός ιεροψάλτου, και ασφαλώς, όχι πάνω από τα στασίδια του αναλογίου, αλλά δίπλα από το στασίδι.

Για αμφίεση ας έχει αμφίεση ανάλογη της Παναγίας. Μαντήλι (πᾶσα δὲ γυνὴ προσευχομένη ἢ προφητεύουσα ἀκατακαλύπτῳ τῇ κεφαλῇ καταισχύνει τὴν κεφαλὴν ἑαυτῆς· ἓν γάρ ἐστι καὶ τὸ αὐτὸ τῇ ἐξυρημένῃ - Α' Κορ. ια' 5), και φαρδιές φούστες και πουκάμισα.

Το ψάλσιμο της γυναίκας -κατά την ταπεινή μου γνώμη- πρέπει να γίνεται με προυποθέσεις. Δεν μπορούν (δεν πρέπει) ποτέ να συνυπάρχουν άνδρες με γυναίκες στο Αναλόγιον, πέραν από την παράβαση της Καινής Διαθήκης, και για τον σκανδαλισμό των πιστών και των ψαλτών (όσοι νομίζουν ότι έχουν φτάσει σε επίπεδα απάθειας ας προσέχουν μη πέσουν έστω και με τα μάτια μόνο) και για τον παραμονεύοντα διάβολο. Όταν ψάλλει μια γυναίκα επι πολύ καιρό σε μια ενορία απουσία Ψάλτου, και τύχει και εμφανιστεί Ψάλτης, η γυναίκα πρέπει να ταπεινώνεται και να σιωπά, και να πηγαίνει να κάθεται στο εκκλησίασμα, στις γυναίκες...

Δεν εννοείται άνδρα παρόντος, να ψάλλει γυναίκα. Είναι ξεκάθαρη και διπλή παράβαση της Καινής Διαθήκης.


Τώρα για τον Επίσκοπο που χειροθέτησε αναγνώστρια τι να πω; Ο Θεός να τον φωτίσει και να τον ελεήσει, και μένα τον αμαρτωλό μαζί.
 

ΠΜΧ

...
Χαίρετε! Κάποιες σκέψεις σε αυτά που γράψατε
Να καταθέσω βεβαίως ότι, από προσωπικές εμπειρίες, υφίσταται η διάκριση, η οποία, αν και μάλλον αβάσιμη, προφανώς, στηρίζεται σε κάποια επιχειρήματα π.χ. έχω ακούσει να λένε ότι το διακόνημα του ιεροψάλτη λογίζεται ως κατώτερος κλήρος και γι'αυτό δεν μπορεί να μετέχει μια γυναίκα ή ότι ο απόστολος Παύλος αναφέρει σε επιστολή του, προς Κορινθίους αν θυμάμαι καλά, ότι η γυναίκες δεν επιτρέπεται να θεολογουν κλπ.
Μα, αν υπάρχει όντως θεολογική κατοχύρωση (που, όπως λέει και ο κ. Παναγιώτης, υπάρχει) πώς γίνεται να είναι αβάσιμη η διάκριση;

υπάρχουν γυναίκες συνάδελφοι πολύ κατιρτισμενες μουσικά και καλλιφωνες και άρα προτιμητέες από άνδρες με λιγότερα προσόντα.
Σίγουρα! Μάλιστα, πολλές εξ' αυτών, ασύγκριτα καλύτερες από "τρανούς" Πρωτοψάλτες (χωρίς κακία το λέω). Όταν μάλιστα συνδυάζεται και με παραδοσιακό ύφος, πράγμα σπάνιο βέβαια, είναι εξαίσιο το αποτέλεσμα!

Επίσης, αρκετοί ιερείς δεν επιθυμούν τις ψαλτριες, γιατί όμως άραγε;
Εικάζω για λόγους σκανδαλισμού ή για λόγους όπως αυτούς που ανέφερε ο κ. Παναγιώτης.

Ή γιατί να υπάρχει η ενότητα "γυναίκα και ψαλτική' και να γίνεται αυτή η διάκριση;
Αρμόδιοι να απαντήσουν είναι οι συντονιστές. Πάλι εικάζω, όμως, πως, όταν φτιάχτηκε το Ψαλτολόγιο, προ 10+ έτη, δεν ήταν τόσο διαδεδομένη η γυναικεία ψαλτική ούτε υπήρχαν πολλές γνωστές ψάλτριες.
 

tzark

Μέλος
Όπως έλεγε ο μακαριστός Αρχιεπίσκοπος Σεραφείμ στην Μητρόπολη Αθηνών....ο κάθε ένας κάνει ότι θέλει....σιγά μην τηρηθούν οι Αγιοι κανόνες......και οι Οικουμενικοί Σύνοδοι της Εκκλησίας!!!
 

dimitris

Παλαιό Μέλος
Ει δε γέ, δεξαμένη την χειροθεσίαν, και χρόνον τινά παραμείνασα τή λειτουργία, εαυτήν επιδώ γάμω, υβρίσασα την τού Θεού χάριν, η τοιαύτη αναθεματιζέσθω μετά τού αυτή συναφθέντος.

Δηλ. διακόνισσα δεν επιτρεπόταν να παντρευτεί.

Δηλ. εάν η εκκλησία την παντρεύει βρίζει η εκκλησία.
Εντάξει επειδή όλοι είμαστε παράνομοι διότι ο νόμος είναι αυστηρός και με τους άνδρες ας παραβλέψουμε το σχοινί.

Ολο το χρόνο αναφερόμαστε στόν ύμνο των τριών παίδων.
Ακόμη και το σκότος υμνεί τόν Θεό και τά «άψυχα» και απαγορεύεται να τον υμνεί άνθρωπος; Βλέπουμε ότι μια φορά το χρόνο η φύση συμπάσχει και νομίζουμε ότι είναι θαύμα αλλά είναι πραγματικότητα.
Εὐλογεῖτε, πάντα τὰ ἔργα Κυρίου τὸν Κύριον· ὑμνεῖτε καὶ ὑπερυψοῦτε αὐτὸν εἰς τοὺς αἰῶνας.


Ο ύμνος των τριών Παίδων:

Τὸν Κύριον ὑμνεῖτε, καὶ ὑπερυψοῦτε εἰς πάντας τοὺς αἰῶνας.


Εὐλογεῖτε, πάντα τὰ ἔργα Κυρίου, τὸν Κύριον· ὑμνεῖτε καὶ ὑπερυψοῦτε αὐτὸν εἰς τοὺς αἰῶνας.


Εὐλογεῖτε, Ἄγγελοι Κυρίου, οὐρανοὶ Κυρίου, τὸν Κύριον· ὑμνεῖτε καὶ ὑπερυψοῦτε αὐτὸν εἰς τοὺς αἰῶνας.


Εὐλογεῖτε, ὕδατα πάντα τὰ ὑπεράνω τῶν οὐρανῶν, πᾶσαι αἱ Δυνάμεις Κυρίου, τὸν Κύριον· ὑμνεῖτε καὶ ὑπερυψοῦτε αὐτὸν εἰς τοὺς αἰῶνας.


Εὐλογεῖτε, ἥλιος καὶ σελήνη, ἄστρα τοῦ οὐρανοῦ, τὸν Κύριον· ὑμνεῖτε καὶ ὑπερυψοῦτε αὐτὸν εἰς τοὺς αἰῶνας.


Εὐλογεῖτε, φῶς καὶ σκότος, νύκτες καὶ ἡμέραι, τὸν Κύριον· ὑμνεῖτε καὶ ὑπερυψοῦτε αὐτὸν εἰς τοὺς αἰῶνας.


Εὐλογεῖτε, πᾶς ὄμβρος καὶ δρόσος, πάντα τὰ πνεύματα, τὸν Κύριον· ὑμνεῖτε καὶ ὑπερυψοῦτε αὐτὸν εἰς τοὺς αἰῶνας.


Εὐλογεῖτε, πῦρ καὶ καῦμα, ψῦχος καὶ καύσων, τὸν Κύριον· ὑμνεῖτε καὶ ὑπερυψοῦτε αὐτὸν εἰς τοὺς αἰῶνας.


Εὐλογεῖτε δρόσοι καὶ νιφετοί, πάγοι καὶ ψῦχος, τὸν Κύριον· ὑμνεῖτε καὶ ὑπερυψοῦτε αὐτὸν εἰς τοὺς αἰῶνας.


Εὐλογεῖτε, πάχναι καὶ χιόνες, ἀστραπαὶ καὶ νεφέλαι τὸν Κύριον· ὑμνεῖτε καὶ ὑπερυψοῦτε αὐτὸν εἰς τοὺς αἰῶνας. .


Εὐλογεῖτε, γῆ, ὄρη καὶ βουνοί, καὶ πάντα τὰ φυόμενα ἐν αὐτῇ, τὸν Κύριον· ὑμνεῖτε καὶ ὑπερυψοῦτε αὐτὸν εἰς τοὺς αἰῶνας.


Εὐλογεῖτε, πηγαί, θάλασσα, καὶ ποταμοί, κήτη, καὶ πάντα τὰ κινούμενα ἐν τοῖς ὕδασι, τὸν Κύριον· ὑμνεῖτε καὶ ὑπερυψοῦτε αὐτὸν εἰς τοὺς αἰῶνας.


Εὐλογεῖτε, πάντα τὰ πετεινὰ τοῦ οὐρανοῦ, τὰ θηρία καὶ πάντα τὰ κτήνη, τὸν Κύριον· ὑμνεῖτε καὶ ὑπερυψοῦτε αὐτὸν εἰς τοὺς αἰῶνας.


Εὐλογεῖτε, υἱοὶ τῶν ἀνθρώπων, εὐλογείτω Ἰσραὴλ τὸν Κύριον· ὑμνεῖτε καὶ ὑπερυψοῦτε αὐτὸν εἰς τοὺς αἰῶνας.


Εὐλογεῖτε, Ἱερεῖς Κυρίου, δοῦλοι Κυρίου, τὸν Κύριον· ὑμνεῖτε καὶ ὑπερυψοῦτε αὐτὸν εἰς τοὺς αἰῶνας.


Εὐλογεῖτε, πνεύματα καὶ ψυχαὶ Δικαίων, ὅσιοι καὶ ταπεινοὶ τῇ καρδίᾳ, τὸν Κύριον· ὑμνεῖτε καὶ ὑπερυψοῦτε αὐτὸν εἰς τοὺς αἰῶνας. ·


Εὐλογεῖτε, Ἀνανία, Ἀζαρία, καὶ Μισαήλ, τὸν Κύριον· ὑμνεῖτε καὶ ὑπερυψοῦτε αὐτὸν εἰς τοὺς αἰῶνας.


Εὐλογεῖτε, Ἀπόστολοι, Προφῆται, καὶ Μάρτυρες Κυρίου, τὸν Κύριον· ὑμνεῖτε καὶ ὑπερυψοῦτε αὐτὸν εἰς τοὺς αἰῶνας.


Εὐλογοῦμεν Πατέρα Υἱόν, καὶ ἅγιον Πνεῦμα. Υμνοῦμεν καὶ ὑπερυψοῦμεν αὐτὸν εἰς τοὺς αἰῶνας.


Αἰνοῦμεν, εὐλογοῦμεν, καὶ προσκυνοῦμεν τὸν Κύριον.


Τὸν Κύριον ὑμνοῦμεν, καὶ δοξολογοῦμεν εἰς πάντας τοὺς αἰῶνας.


Τὸν Κύριον ὑμνεῖτε, καὶ ὑπερυψοῦτε εἰς πάντας τοὺς αἰῶνας.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Πάντως ὅ ἅγιος Νεκτάριος χειροτόνησε διακόνισσα μολονότι ἑκτὸς Ἱερατικοῦ ἢ Ἀρχιερατικοῦ, τὴν Μοναχή Μαγδαληνή Μουστάκα μέλος της γυναικείας ἀδελφότητος Μονῆς Ἁγίας Τριάδος Αἰγίνης. Ἀλλὰ καὶ ὁ ἐπίσκοπος τῶν ΓΟΧ Ματθαῖος καρπαθάκης εἶχε χειροτονήσει δύο διακόνισσες. Ἔχω ἀκούσει καὶ γιὰ τὸν ὅσιο Ἀμφιλόχιο Μακρῆ.


Ἄρα οἱ παραπάνω παραβίασαν ἐκουσἰως τὰ διδάγματα τοῦ Ἀπόστόλου Παύλου. Χμ. ....

Ἐπίσης κάποια τάξη χειροτονίας/χειροθεσίας ἐφήρμοσαν. Ἑκτὸς Ἱερατικοῦ/'Αρχιερατικοῦ βέβαια, ἀλλὰ πάντως ἔγινε. Χμ ...

Γυναῖκες μὲ εὐλογία τοῦ ἱερέως μποροῦν νὰ καλύψουν ψαλτικὴ ἀνάγκη ΚΑΙ ἐπὶ τοῦ ἀναλογίου, ἐνδεδυμένες σεμνῶς ὅπως καὶ οἱ ἄνδρες φυσικά.
Συμψαλμωδία τῶν δύο φύλων δὲν συμφωνῶ γιὰ φωνητικοὺς λόγους ἀλλὰ καὶ γιὰ τὸν πειρασμό.

Ἐφ΄ ὅσον μιὰ συνάδελφος καλύπτει θέση ψάλτη φυσικὰ καὶ ΔΕΝ θὰ ἀποχωρήσει ἄν ἐμφανιστεῖ κάποιος ἀρσενικός ψάλτης. Ἁπλῶς ὁ ἀρσενικὸς ΔΕΝ θὰ ἀνεβεῖ στὸ ἀναλόγιο γιὰ τοὺς παραπάνω λόγους.

Ἀμφίεση δὲν θὰ ἔχει σίγουρα σὰν τῆς Παναγίας, ἀφοῦ καὶ μεῖς δὲν φοροῦμε τὴν ἀμφίεση τοῦ Χριστοῦ κι ἐπίσης ΣΙΓΟΥΡΑ δὲν συμπεριφερόμαστε ὅπως Ἐκεῖνος. Νὰ ζητοῦμε πράγματα ποὺ πρῶτα ἐφαρμόζουμε ἐμεῖς.

Ἡ γυναικεία παρουσία στὰ ἀναλόγια εἶναι πλέον πραγματικότητα. Ἢ θὰ ἀνατρέξουμε στὴν παράδοση τῆς Ἐκκλησίας γιὰ νὰ τακτοποιηθεῖ τὸ θέμα ἤ θὰ στρουθοκαμηλίζουμε ΥΠΟΚΡΙΝΟΜΕΝΟΙ πὼς δὲν ὑπάρχουν γυναῖκες ψάλτες. Ἔτσι δημιουργοῦμε διακρίσεις καὶ δημιουργοῦνται διχαστικὲς τάσεις. Στὸ κάτω κάτω εἶναι ἐπίσης ΥΠΟΚΡΙΤΙΚΟ γυναῖκες νὰ γίνονται δεκτὲς σὲ σχολὲς ψαλτικὴς καὶ βυζαντινῆς μουσικῆς καὶ νὰ διδάσκονται ψαλτική ἀλλὰ νὰ μὴν ἐπιτρέπεται νὰ καταλάβουν θέση ψάλτου. Ἄς ἀποφασίσουν οἱ μητροπόλεις νὰ ΜΗΝ δέχονται γυναίκες στὶς διάφορες σχολές, νὰ ΜΗΝ διδάσκονται ψαλτικὴ κι ὅλα καλά. Γιατὶ δὲν τὸ κάνουν; Ἔ; Χμ.......img1544.PNGimg1570.PNG
 

Greekψαλτης

Ψαλῶ τῶ Θεῶ μου, ἕως ὑπάρχω.
Πάντως ὅ ἅγιος Νεκτάριος χειροτόνησε διακόνισσα μολονότι ἑκτὸς Ἱερατικοῦ ἢ Ἀρχιερατικοῦ, τὴν Μοναχή Μαγδαληνή Μουστάκα μέλος της γυναικείας ἀδελφότητος Μονῆς Ἁγίας Τριάδος Αἰγίνης. Ἀλλὰ καὶ ὁ ἐπίσκοπος τῶν ΓΟΧ Ματθαῖος καρπαθάκης εἶχε χειροτονήσει δύο διακόνισσες.
Γιατί μπερδεύεις τα "μήλα" με τα "πορτοκάλια"? Και στις 2 αναφερθείσες περιπτώσεις, οι γυναίκες οι οποίες χειροτονήθηκαν διακόνισσες ήσαν πρώτα μοναχές, δηλ. είχαν το Αγγελικό σχήμα, σωστά(?), κ' οι οποίες, προφανώς, για λόγους διακονίας στις Ι. Μονές στις οποίες ανήκαν έλαβαν τη χειροτονία αυτή. Τι σχέση έχει αυτό με τις γυναίκες στο κόσμο? Αρκετοι (γενικα μιλω και δεν αναφερομαι σε σενα Δομεστικε), συγχεουν τις μοναχες με τις κοσμικες γυναικες, και βγαζουν τα πιο τρελα κ' αυθαιρετα συμπερασματα για θεματα σαν και αυτο της συμμετοχής των γυναικών στα αναλόγια! Δεν παίρνω θέση, απλα δεν μπορούμε κάποια πράγματα να τα βάζουμε σε ενα μιξερ και να τα ανακατευουμε, δεν γινεται!
 
Status
Not open for further replies.
Top