Διάρκεια-διακοπή χερουβικού ύμνου

Αντωνης Μιχελουδακης

παλαιόν στρουθίον μονάζον
Aγαπητέ Γιώργο επιβεβαιώνω τα γραφομενά σου για τον Καραμάνη αυτή ήταν η αφορμή για να παρατήσει το αναλόγιο του.Τώρα όσον αφορά το θέμα που συζητάτε επειδή υπήρξα κατά αποκλειστικότητα ιεροψάλτης για πολλά χρόνια-ζούσα δηλ από αυτό-έχω να πώ ότι πουθενά αλλού δεν συνάντησα περισσότερη σκληροκαρδία στις εργασιακές σχέσεις όσο στην εκκλησία.Οταν γνώρισα τον Νερατζή στον Αγιο Μηνά με ρώτησε τι δουλειά κάνω και όταν του είπα ψάλτης μου είπε αυτό δεν είναι δουλειά εννοώντας όχι τα περί διακονίας αλλά το δύσκολο του επαγγέλματος εξαιτίας του επαρχιωτισμού που μαστίζει τους ιερείς.Ο επαρχιωτισμός είναι παιδί της αμορφωσιάς του κλήρου σε θέματα λατρείας με αποτέλεσμα ο ψάλτης σε πολλές περιπτώσεις να έχει αναλάβει αυτός τον ρόλο του θεματοφύλακα της λατρείας.Εμένα στην εκκλησία μου -λυπούμε που το γράφω- έχω κατορθωσει να με φοβούνται σε τέτοιο βαθμό που δεν θα τολμούσαν να με διακόψουν ακόμη και αν έλεγα χερουβικό του Κωνσταντίνου.Εχω εφαρμόσει το όπου δεν πίπτει λόγος πίπτει ράβδος.Μαζί σου λοιπόν Ευθύμη που σε είχα χάσει και τώρα σε βλέπω πολύ φουριόζο
 
Last edited:

pransot

Πράντζος Σωτήρης
Μονο δυο ερωτησεις και θαθελα ειλικρινη απαντηση :
1η : Αν υποθεσουμε οτι απο αυριο επαυαν οι εκκλησιες να πληρωνουν τους ψαλτες τους , ποσοι ψαλτες νομιζεις θα συνεχιζαν ψαλλουν στις εκκλησιες τους ;
Λίγοι
2η : Αν υποθεσουμε οτι απο αυριο επαυε η πολλιτεια να μισθοδοτει τους ιερεις
και επανερχωμεθα στο παλιο καθεστως των αμισθων κληρικων , ποσοι ιερεις νομιζεις οτι θα συνεχιζαν και ποσοι νεοι θα επελεγαν την ιερωσυνη ;
Επίσης λίγοι
Είναι πράγματι και τα δύο θλιβερά, περιασότερο το δεύτερο. Δείχνουν τη νοσηρότητά μας ως εκκλησία. Ίσως είμαι πολύ απόλυτος γιατί δεν συντηρούμαι από αυτό (έχω κι εγώ οικογένεια και 2 παιδιά και δουλεύω πρωί-απόγευμα για τα προς το ζην). Πάντως αν ήμασταν πραγματικά ζωντανή εκκλησία οι ιερέις θα ιερωνόταν ανεξαρτήτως οικονομικής υποστήριξης (άλλο που αν χρειαζόταν, αυτονόητα θα τους στήριζε το πλήρωμα της εκκλησίας). Ομοίως και σε μια ζωντανή ενορία δε θα υπήρχε θέμα πληρωμένου ψάλτη, αλλά θα υπήρχε ζωντανός χορός αμίσθιων ψαλτών. Δεν το λέω ως θεωρία, ξέρω συγκεκριμένη περίπτωση όπου για 15 χρόνια υπήρχαν σε εκκλησία 3-5 καλοί άμισθοι ψάλτες κάθε μέρα πρωί απόγευμα.
Πάντως το να συμβιβαζόμαστε στην πράξη, λόγω αδυναμίας είναι κατανοητό και κανείς δεν μπορεί να καταδικάσει τον αδελφό του. Είναι όμως δυσάρεστο ο συμβιβασμόςτου ήθους και της λογικής μας.
Ποιος από όλους μας δε θα ήθελε να ψάλνει στην ενορία του, μαζί με άλλους συνενορίτες, μαζί με την οικογένειά του με τη στενή αλλά και την πνευματυική έννοια. Δε νομίζω να μας αρέσει που είμαστε στην πράξη ως υπάλληλοι, γνωριζόμαστε κυρίως με τον εργοδότη (ιερέας), πηγαίνουμε, εργαζόμαστε (ψέλνουμε), πληρωνόμαστε, φεύγουμε. Τότε σίγουρα δε λειτουργούμε ούτε λειτουργούμαστε ως πιστά μέλη της εκκλησίας, την πρώτη και κύριά μας ιδιότητα.
Δεν ήθλε με τίποτα να έχουμε τέτοιες έντονες αντιπαραθέσεις, ούτε ψέγομαι κανέναν για τις απόψεις του. Καλή χρονιά με ειρήνη στις καρδιές μας.
 

Αντωνης Μιχελουδακης

παλαιόν στρουθίον μονάζον
Μονο δυο ερωτησεις και θαθελα ειλικρινη απαντηση :
1η : Αν υποθεσουμε οτι απο αυριο επαυαν οι εκκλησιες να πληρωνουν τους ψαλτες τους , ποσοι ψαλτες νομιζεις θα συνεχιζαν ψαλλουν στις εκκλησιες τους ;
Λίγοι
2η : Αν υποθεσουμε οτι απο αυριο επαυε η πολλιτεια να μισθοδοτει τους ιερεις
και επανερχωμεθα στο παλιο καθεστως των αμισθων κληρικων , ποσοι ιερεις νομιζεις οτι θα συνεχιζαν και ποσοι νεοι θα επελεγαν την ιερωσυνη ;
Επίσης λίγοι
Είναι πράγματι και τα δύο θλιβερά, περιασότερο το δεύτερο. Δείχνουν τη νοσηρότητά μας ως εκκλησία. Ίσως είμαι πολύ απόλυτος γιατί δεν συντηρούμαι από αυτό (έχω κι εγώ οικογένεια και 2 παιδιά και δουλεύω πρωί-απόγευμα για τα προς το ζην). Πάντως αν ήμασταν πραγματικά ζωντανή εκκλησία οι ιερέις θα ιερωνόταν ανεξαρτήτως οικονομικής υποστήριξης (άλλο που αν χρειαζόταν, αυτονόητα θα τους στήριζε το πλήρωμα της εκκλησίας). Ομοίως και σε μια ζωντανή ενορία δε θα υπήρχε θέμα πληρωμένου ψάλτη, αλλά θα υπήρχε ζωντανός χορός αμίσθιων ψαλτών. Δεν το λέω ως θεωρία, ξέρω συγκεκριμένη περίπτωση όπου για 15 χρόνια υπήρχαν σε εκκλησία 3-5 καλοί άμισθοι ψάλτες κάθε μέρα πρωί απόγευμα.
Πάντως το να συμβιβαζόμαστε στην πράξη, λόγω αδυναμίας είναι κατανοητό και κανείς δεν μπορεί να καταδικάσει τον αδελφό του. Είναι όμως δυσάρεστο ο συμβιβασμόςτου ήθους και της λογικής μας.
Ποιος από όλους μας δε θα ήθελε να ψάλνει στην ενορία του, μαζί με άλλους συνενορίτες, μαζί με την οικογένειά του με τη στενή αλλά και την πνευματυική έννοια. Δε νομίζω να μας αρέσει που είμαστε στην πράξη ως υπάλληλοι, γνωριζόμαστε κυρίως με τον εργοδότη (ιερέας), πηγαίνουμε, εργαζόμαστε (ψέλνουμε), πληρωνόμαστε, φεύγουμε. Τότε σίγουρα δε λειτουργούμε ούτε λειτουργούμαστε ως πιστά μέλη της εκκλησίας, την πρώτη και κύριά μας ιδιότητα.
Δεν ήθλε με τίποτα να έχουμε τέτοιες έντονες αντιπαραθέσεις, ούτε ψέγομαι κανέναν για τις απόψεις του. Καλή χρονιά με ειρήνη στις καρδιές μας.

Αγαπητέ φίλε Σωτήρη δεν νομίζω ότι το πρόβλημα είναι στα χρήματα αν και συμφωνώ με αυτά που λές έμμεσα ρωτώντας.Το πρόβλημα στην εκκλησία ειναι η έλλειψη παιδείας πρώτα από τους ιερείς και μετά από μας τους ιεροψάλτες.Οταν υπάρχει παιδεία τα πάντα μπορούν να ειναι με μέτρο.Ενω όταν δεν υπάρχει-η παιδεία- τότε η απόκτηση υλικών αγαθων αργά η γρήγορα θα γίνει αυτοσκοπός.Αλλά ο ψάλτης δεν έχει περιθώρια πλουτισμού όσο και να θέλει.....
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Aγαπητέ Γιώργο επιβεβαιώνω τα γραφομενά σου για τον Καραμάνη αυτή ήταν η αφορμή για να παρατήσει το αναλόγιο του.
Δέν ἤθελα νά τό μάθω αὐτό, οὔτε νά γραφτεῖ.

...με αποτέλεσμα ο ψάλτης σε πολλές περιπτώσεις να έχει αναλάβει αυτός τον ρόλο του θεματοφύλακα της λατρείας.
Ἔτσι τόν θέλω τόν ψάλτη. Τό ἔχω γράψει παλαιότερα. Νά μέ διδάσκει μέ τίς γνώσεις του, τό ἦθος του, τήν παιδεία του. Νά μοῦ ὑποδεικνύει. Ἔχει καί ποιμαντικό ῥόλο νά ἐπιτελέσει καί ὁ ψάλτης ὡς συλλειτουργός. Πρέπει νά ἐνδιαφέρεται κι αὐτός γιά τήν ὅσο καλλίτερη συμμετοχή τοῦ λαοῦ στά τῆς θείας λατρείας. Νά ἐμπνέει καί νά διδάσκει. Ἔχουν γραφεῖ ἀρκετά σέ ἄλλο θέμα.

Ἐπί τοῦ θέματος, σέ μᾶς ποτέ δέν συνέβη καμμία διακοπή. Ὅλα ἔρχονται «ρολόϊ» πάντα. Γιά δευτερόλεπτα δέν τό συζητᾶμε. Ἤ θά περιμένουμε (σπάνια) ἤ θά χρειασθεῖ νά ἐπαναληφθεῖ τό «Ὡς τό βασιλέα...» (σπάνια).
Πολύ παλιά, ὅταν κάποιες φορές βγῆκα στό θυμίαμα πρό τοῦ «...τριάδι...», ὁ πρωτοψάλτης ἀπό εὐγένεια μετέβη εὐθύς στό «...τριάδι...». Μετά τοῦ ἐξήγησα ὅτι δέν πρέπει νά ἐπηρεάζεται ἀπό αὐτό καθόλου. Αὐτό ἔχει σχέση ἴσως μέ τό μέλος ἤ κάτι ἄλλο, μή σκόπιμο, καί νά ἑρμηνεύει κανονικά τό χερουβικό πού ἔχει ἐπιλέξει. Ἄλλωστε, ὅπως γράφτηκε, δέν εἶναι «νόμος» τό θυμίαμα στό «...τριάδι...».


 

ixadin

Ηχάδιν
Ἔτσι τόν θέλω τόν ψάλτη. Τό ἔχω γράψει παλαιότερα. Νά μέ διδάσκει μέ τίς γνώσεις του, τό ἦθος του, τήν παιδεία του. Νά μοῦ ὑποδεικνύει. Ἔχει καί ποιμαντικό ῥόλο νά ἐπιτελέσει καί ὁ ψάλτης ὡς συλλειτουργός. Πρέπει νά ἐνδιαφέρεται κι αὐτός γιά τήν ὅσο καλλίτερη συμμετοχή τοῦ λαοῦ στά τῆς θείας λατρείας. Νά ἐμπνέει καί νά διδάσκει. Ἔχουν γραφεῖ ἀρκετά σέ ἄλλο θέμα.

Αχ πάτερ μου! Αυτό είναι όνειρο θερινοτάτης νυκτός. Και σε αυτό φταίει η νοοτροπία της ΕΠΟΧΗΣ μας:

Το ιερατείο διακατέχεται από παποκαισαριστικά σύνδρομα και το πλήρωμα της Εκκλησίας από προτεσταντικές πρακτικές
 

souldatos

Στέφανος Σουλδάτος
Έτερον, να λειτουργεί επίσκοπος και στον όρθρο να έχεις ένα σύντομο χρόνο και να έρχονται όλοι να σου λένε το κοντό τους και το μακρύ τους

Μου έχει τύχει μια πολύ αστεία κατάσταση (μαντέψτε μητρόπολη). Πριν τη δοξολογία έρχεται ο διάκος και μου λέει "Αργή δοξολογία για να προλάβει να ντυθεί ο δεσπότης". Λέω τον πρώτο στίχο δοξολογίας σε πρώτο ήχο, οπότε έρχεται ο διάκος "Εντάξει, ντύθηκε. Συνεχίστε με σύντομη τώρα μη μας πάρει το μεσημέρι"! :):):D:D

Όσον αφορά στο ερώτημα "Αν υποθεσουμε οτι απο αυριο επαυαν οι εκκλησιες να πληρωνουν τους ψαλτες τους , ποσοι ψαλτες νομιζεις θα συνεχιζαν ψαλλουν στις εκκλησιες τους ;", εγώ προσωπικά δε θα σταματήσω να πηγαίνω στην εκκλησία, αλλά δε θα πηγαίνω από το Γαλάτσι στο Περιστέρι, ούτε θα ξυπνώ από τις 6.30. Θα σηκώνομαι γύρω στις 8 και θα πηγαίνω στη γειτονιά μου, θα κάθομαι στο ιερό και αν έχω όρεξη μπορεί να βγαίνω να βοηθήσω και τον ψάλτη. Γιατί άλλο η πίστη και άλλο η εθελοντική προσφορά...
 

vagelis

Antonia Xristoforaki Linardaki.
Όσον αφορά στο ερώτημα "Αν υποθεσουμε οτι απο αυριο επαυαν οι εκκλησιες να πληρωνουν τους ψαλτες τους , ποσοι ψαλτες νομιζεις θα συνεχιζαν ψαλλουν στις εκκλησιες τους ;", εγώ προσωπικά δε θα σταματήσω να πηγαίνω στην εκκλησία, αλλά δε θα πηγαίνω από το Γαλάτσι στο Περιστέρι, ούτε θα ξυπνώ από τις 6.30. Θα σηκώνομαι γύρω στις 8 και θα πηγαίνω στη γειτονιά μου, θα κάθομαι στο ιερό και αν έχω όρεξη μπορεί να βγαίνω να βοηθήσω και τον ψάλτη. Γιατί άλλο η πίστη και άλλο η εθελοντική προσφορά...

Αν και αντι του Σωτηρη απαντησες εσυ και σε ευχαριστω για αυτο , εχω μια απορια . Θα υπηρχε ψαλτης για να τον βοηθησεις , αν βεβαια ειχες την ορεξη
(οπως λες) ;
 

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
Ἔτσι τόν θέλω τόν ψάλτη. Τό ἔχω γράψει παλαιότερα. Νά μέ διδάσκει μέ τίς γνώσεις του, τό ἦθος του, τήν παιδεία του. Νά μοῦ ὑποδεικνύει. Ἔχει καί ποιμαντικό ῥόλο νά ἐπιτελέσει καί ὁ ψάλτης ὡς συλλειτουργός. Πρέπει νά ἐνδιαφέρεται κι αὐτός γιά τήν ὅσο καλλίτερη συμμετοχή τοῦ λαοῦ στά τῆς θείας λατρείας. Νά ἐμπνέει καί νά διδάσκει.
Είθε π.Μάξιμε κάποια στιγμή να μπορέσουμε να γίνουμε κάπως έτσι, σαν ψάλτες! Αυτό πρέπει να είναι το μέτρο μας και όχι μόνο το μουσικό μας κριτήριο. Ασφαλώς και με αυτό πρέπει να πορευόμαστε, αλλά μέσα από το φίλτρο της διακονίας μας μέσα στα πλαίσια της λατρείας και όχι ανεξάρτητα από αυτήν.
 

ΠΛΗΘΩΝ ΜΒ

Παλαιόν Μέλος
Καλησπέρα σας, Καλή και ευλογημένη Χρονιά να έχουμε.
Ο "γείτονας" Στέφανος, μου θύμησε την πανήγυρή μας, που ξεκινάμε τη Δοξολογία σε (Δ΄), καθ' οδόν την κάνουμε (δ΄) προς το αργό (!), συνεχίζουμε (δ΄) προς το πιό σύντομο και καταλήγουμε στον (δ΄) τάχιστο...! Όμως αυτά συμβαίνουν (στην εποχή μας...).
Το θέμα δε είναι οτι δυστυχώς ή ευτυχώς, οι ψάλτες θα πρέπει να "οικονομούν" τον λειτουργικό χρόνο, ώστε να "προκάμουν" να λένε αυτά που πρέπει και αυτά που τους (μας) αρέσουν...Γιατί υπάρχει κι ο ύστερος φόβος, να ξεχάσουμε κι αυτά που ξέρουμε...Αν δεν τα ψάλλουμε...
Βέβαια σε "κεντρικούς" ναούς, αυτό γίνεται σε μικρότερη κλίμακα, στους "μικρούς" όμως ο κίνδυνος ελοχεύει...
 

George

Ιεροψάλτης
Αρχικό μήνυμα απο π. Μάξιμος Εμφάνιση μηνυμάτων
Ἔτσι τόν θέλω τόν ψάλτη. Τό ἔχω γράψει παλαιότερα. Νά μέ διδάσκει μέ τίς γνώσεις του, τό ἦθος του, τήν παιδεία του. Νά μοῦ ὑποδεικνύει. Ἔχει καί ποιμαντικό ῥόλο νά ἐπιτελέσει καί ὁ ψάλτης ὡς συλλειτουργός. Πρέπει νά ἐνδιαφέρεται κι αὐτός γιά τήν ὅσο καλλίτερη συμμετοχή τοῦ λαοῦ στά τῆς θείας λατρείας. Νά ἐμπνέει καί νά διδάσκει.

Μακάρι όλοι οι Ιερείς να ήταν όπως εσείς π. Μάξιμε.

Όταν ήμουνα μικρός πήγαινα σε έναν Ναό στην Νάουσα στον δάσκαλό μου κοντά, αυτός ο Ναός ήτανε ο μοναδικός στην Νάουσα μου η Θ. Λειτουργία τελείωνε πάντα στις 10:30, ο Ιερέας αποφάσισε ότι θα έπρεπε να τελειωνειουν στις 10 όπως όλοι οι Ναοί της πόλης, ξαφνικά πριν τελειώσει το χερουβικό βγήκε με τα Άγια, χωρις κανένα προηγούμενο. Ο δάσκαλός μου κατέβηκε από το αναλόγιο και έφυγε. Νομίζω ότι και οι 2 εδώ έκαναν λάθος, θα έπρεπε να τα λεγάνε ή πριν την Κυριακή ή έστω μετά το συμβάν.

Στον Ναό που έψαλα στην πατρίδα μου έχουν συμβεί κατά καιρούς πολλά.
Πολλές φορές έχουμε αργήσει να τελειώσουμε την Θ. Λειτουργία, όσες φορές και αν έγινε αυτό, τόσες φορές έχουν παραπονεθεί στον Μητροπολίτη για το θέμα αυτό από κάποιες γυναίκες και άκουγε ότι άκουγε ο Ιερέας για το θέμα αυτό μετά απο τον Μητροπολίτη.
Εγώ προσωπικά όταν ψάλω και βλέπω ότι ακολουθεί ο Ιερέας αρχιζω και ανατριχιάζω, όσο συνεχίζει αυτό τόσο και εγώ μπαίνω σε ποιο αργά μαθήματα, σαν να πετάω, σαν να μην είμαι εκεί, αλλα ίσως και να είμαι μπροστά στον Θεό και να τα ψάλω μπροστά του, δεν ξέρω αν είναι σωστό ή όχι αλλά τις στιγμές αυτές τις νιώθω, κάποιες στιγμές αρχίζω και δακρύζω.
Τις στιγμές αυτές ο χρόνος για μένα έχει σταματίσει, δεν με ενδιαφέρει αν η Θ. Λειτουργία τελειώσει και το μεσημέρη, αλλα δυστυχώς υπάρχουν και κάποιες γυναίκες (έχω παρατηρήσει ποιες είναι) έρχονται στην Εκκλησία από συνήθειο, έρχονται για να βλέπουν τί θα φορέσει η τάδε ή η τάδε.

Έχω ψάλει αρκετές φορές με τον Παναγιώτατο Θεσσ/νίκης, ποτέ δεν βιαζότανε, πάντα τα λέγαμε μετά την Θ. Λειτουργία, ποτέ δεν είπε κάτι για βιασύνη.

Επίσης έχω ψάλει και αρκετές φορές με τον Άγιο Αλεξ/πόλεως, με το χαμόγελο στο στόμα πάντα, ποτέ δεν έκανε κάτι εναντίων των ψαλτών.

Αυτούς τους 2 Μητροπολίτες τους σέβομαι και τους αγαπώ περισσότερο και από τους γονείς μου. Δεν μπορώ να πω το ίδιο και για τον δικό μας Μητροπολίτη που δυστηχώς με κουράζουνε οι Διάκονοί του λέγοντάς μου να τα λέω πιο σύντομα, ή να αρχίζουν να "τρέχουν" αυτοί για να τελειώσουμε πιο γρήγορα. Ακόμα και σε πανήγυρη αυτό κάνουν.

Όλα αυτά που έγραψα βγήκανε από τα βάθη της καρδιάς μου, σαν παράπονα θέλετε να τα πείτε? δεν ξέρω.

Εγώ πάντως και χωρίς χρήματα θα πήγαινα και θα διακονούσα ως ψάλτης σε κάποιο Ναό που ο/οι Ιερέας/είς θα με καταλάβενε/αν.
 

master_yianni

Αργός και μετά μέλους
Εγω παλαιωτερα σαν φοιτητης, εμενα αναμεσα απο δυο εκκλησιες. Τον Αποστολο Βαρναβα και την Παναγια. Ενω ειχα δικο μου αναλογιο σε αλλη ενορια (πολυ μακρια), πολλες καθημερινες, και εφοσον δεν ειχα μαθημα στο πανεπιστημιο, παντοτε ανεβαινα στο ψαλτηρι αφιλοκερδως, και τις περισσοτερες φορες χωρις αριστερο ψαλτη. Αυτο το εκανα ωστε τα λιγοστα ατομα που πηγαιναν στην εκκλησια να μπορεσουν να λειτουργηθουν σωστα, και να κοινωνησουν, αλλα και ως πρακτικη εξασκηση για μαθηματα που θα ελεγα την Κυριακη στο δικο μου αναλογιο.

Παντως, αν αυριο σταματουσαν να μας πληρωνουν εγω θα συνεχιζα, αλλα μονο εφοσον θα υπηρχε και ο απαραιτητος σεβασμος, κατανοηση και αρμονικη συνεργασια.
 

vagelis

Antonia Xristoforaki Linardaki.
Παντως, αν αυριο σταματουσαν να μας πληρωνουν εγω θα συνεχιζα, αλλα μονο εφοσον θα υπηρχε και ο απαραιτητος σεβασμος, κατανοηση και αρμονικη συνεργασια.

Αντι αλλης απαντησεως , NO COMENT .
 

pransot

Πράντζος Σωτήρης
Απάντησα με το μήνυμα Νο 22. Δε φάνηκε επειδή δεν γνωρίζω καλά τα ιντερνετικά και δε φάνηκε σωστά η παράθεση. Ο ψάλτης νομίζω πληρώνεται για τη δέσμευση που έχει να βρίσκεται κάθε φορά στην ώρα του στην εκκλησία, όχι για τις γνώσεις του, τη φωνή του, τις ικανότητές του. Αυτά τα προσφέρει στη λατρεία του Θεού. Το άλλο δεν είναι εύκολο να το προσφέρει αυτονόητα λόγω των πολλαπλών (κυρίως οικογενειακών) υποχρεώσεών του.
Είναι νομίζω υπερβολικό να θέλουμε για τις λίγες αυτές ώρες δέσμευσης να έχουμε μισθό αποκλειστικής εργασίας. Το βοήθημα το καταλαβαίνω, ως εκεί όμως
 

petrosgrc

Πέτρος Γαλάνης
Αν και το θέμα έχει αρχίσει να ξεφεύγει προς τα συνδικαλιστικά πάλι, θέλω όμως αγαπητέ Σωτήρη να σε ρωτήσω: Σύμφωνα με τα όσα είπες, υπονοείς ότι ένας ο οποίος έχει αφιερώσει τη ζωή του για την ψαλτική, διδάσκει, ενημερώνεται, συγκροτεί χορωδία κλπ πρέπει να πληρώνεται το ίδιο με κάποιον ο οποίος δεν ξέρει μουσική ή ξέρει λίγη; Δεν είναι κάπως άδικο αυτό; Όπως είχε πει και ο αγαπητός Ιάκωβος από τη Φινλανδία:

Στην Ορθόδοξη εκκλησία της Φιλανδίας οι ψάλτες είναι υπάλληλοι της εκκλησίας και η δουλειά τους είναι μόνιμη. Όλοι έχουν τον ίδιο βασικό μισθό που δεν εξαρτάται από την εκπαίδευση, αλλά για να προσληφθείς πρέπει να έχεις μεταπτυχιακό από το τμήμα εκκλησιαστικής μουσικής στη θεολογική σχολή.

Όμως σε κάποιες ενορίες, αν έχουν τις οικονομικές δυνατότηες, πληρώνουν και παραπάνω, αν ο ψάλτης έχει ανώτερη εκπαίδευση (διδακτορικό κα.) ή σημαντική επαγγελματική πείρα.

Επίσημα ο ψάλτης δεν έχει ωράρια, δηλαδή αν έχει μια ξαφνική κηδεία ο ψάλτης είναι υποχρεωμένος να την ψάλλει αν και δεν κάνει τίποτε άλλο εκείνη την ημέρα. Έχει όμως το δικαίωμα για 30 περίπου μέρες διακοπές κάθε χρόνο, και στην πράξη πολλοί ψάλτες έχουν και μια άδεια την εβδομάδα. Ο ψάλτης ψέλνει ΟΛΕΣ τις ακολουθίες στην ενορία, είναι υποχρεωμένος να κάνει πρόβα τουλάχιστον 1 φορά την εβδομάδα με τη χορωδία, είναι υπεύθυνος για την μουσική εκπαίδευση στισ κατασκηνώσεις και διάφορες δραστηριότητες στην ενορία. Αν δεν φτάνουν όλες αυτές οι δουλιές, στις μικρές ενορίες δουλεύουν και στο γραφείο ή διδάσκουν θρησκευτικά στα σχολεία (στην εκπαιδεύση περιέχεται και πολλά μαθηματα θεολογίας).

Κανονικά σε όλες τις εκκλησίες έχουμε και χορωδίες, αλλά δεν παίρνουν λεφτά - μόνο αν ψάλλουν μυστήρια, πληρώνει η οικογένεια ΕΑΝ ΘΕΛΕΙ.

Όπως βλέπεις, είναι δυνατόν αν υπάρχει διάθεση, ο ψάλτης να είναι μόνιμος και να απασχολείται μονάχα από την ψαλτική. Ας μην κρίνουμε μονάχα από το τί γίνεται στην Ελλάδα:rolleyes: Μπορεί να έχουμε ένα μακραίωνο πολιτισμό ο οποίος χαρακτηρίζεται από συνέχεια, αλλά δυστυχώς κάποια ελαττώματά μας δεν έχουμε καταφέρει να τα κόψουμε!
 

souldatos

Στέφανος Σουλδάτος
αν βεβαια ειχες την ορεξη (οπως λες) ;

Εδώ και 20 χρόνια περίπου (από το δημοτικό), πηγαίνω κάθε Σάββατο στον εσπερινό στην ενορία μου χωρίς να έχω καμμιά υποχρέωση. Δεν υπάρχει περίπτωση να πάω και να μην ανέβω στο ψαλτήρι. ΌΜΩΣ, δεν είμαι και δεμένος. Συνήθως πάω αφού ακούσω την καμπάνα, άλλοτε μετά τον προοιμιακό, άλλοτε μετά το Κύριε Εκέκραξα. Αν πάλι έχω δουλειά στο σπίτι ή έχω κανονίσει να πάω κάπου, δεν πάω καθόλου. Γενικά πάω τα μισά Σάββατα του μήνα. Μπορεί η εκκλησία να βασιστεί σε εθελοντές που άλλοτε θα πηγαίνουν και άλλοτε όχι;


pransot said:
Είναι νομίζω υπερβολικό να θέλουμε για τις λίγες αυτές ώρες δέσμευσης να έχουμε μισθό αποκλειστικής εργασίας. Το βοήθημα το καταλαβαίνω, ως εκεί όμως

Τι εννοείς "μισθό αποκλειστικής εργασίας"; Εννοείς μισθό ανειδίκευτου των 700 ευρώ; Γιατί αν ο μισθός είναι ανειδίκευτου εργάτη, τότε και η απόδοση του ψάλτη ενδέχεται να είναι ανάλογη. Για τις σπουδές σου στη μουσική δεν πρέπει να πληρώνεσαι; Για το χρόνο που χάνεις στο διάβασμα ή στην ενασχόλησή σου με τη μουσική γενικότερα δε θα πρέπει να πληρώνεσαι; Για το χρόνο και χρήμα που χάνεις στα μαθήματα φωνητικής (αν τα έχεις ανάγκη φωνητικά) δε θα πρέπει να πληρώνεσαι; Τα cd και βιβλία που αγοράζεις (50 ευρώ πήρα τη λειτουργία του Σουρλατζή), δε θα πρέπει να καλύπτονται;


master_yianni said:
Παντως, αν αυριο σταματουσαν να μας πληρωνουν εγω θα συνεχιζα, αλλα μονο εφοσον θα υπηρχε και ο απαραιτητος σεβασμος, κατανοηση και αρμονικη συνεργασια.

Είσαι σίγουρος πως ο προϊστάμενός σου δε διαβάζει το φόρουμ; :):):)
 
Last edited:

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Αφού διάβασα όλα τα προηγηθέντα μηνύματα, να πω κι εγώ τα δικά μου, ξεκινώντας από το περί διακοπής του χερουβικού ύμνου θέμα.

Προσωπικά "ρυθμίζω" το χερουβικό αναλόγως των ενεργειών του λειτουργοὐ ιερέα και προτιμώ να λέω μικρά χερουβικά σε πολύ αργό χρόνο (Μ.Μ. 45-60) και αρκετές παύσεις, συνηθισμένος ίσως από τα αρκετά χρόνια που έψαλλα "ευρωπαΐζουσες" συνθέσεις χερουβικών που εκτελούνται έτσι.

Δεύτερον, υπήρξα επί 4-5 έτη επαγγελματίας ιεροψάλτης με μοναδικό εισόδημα την ψαλτική και αργότερα (μέχρι το 2006) ναι μεν είχα και άλλη εργασία, ωστόσο τα εκ της ψαλτικἠς ἐσοδα τα ελάμβανα σοβαρά υπόψη στον προϋπολογισμό μου.

Λόγω προαγωγής μου στην εταιρεία απεχώρησα από την επαγγελματική ψαλτική και μετά από μια διακοπή διετίας (στην οποία έψαλλα συνήθως δωρεάν για να εξυπηρετήσω φίλους ιερείς και ψάλτες σε έκτακτες περιπτώσεις) επανήλθα στο αναλόγιο λόγω δανείου για αγορά κατοικίας. Εάν αύριο το εισόδημά μου βελτιωνόταν "αγαλλομένω ποδί" θα αποχωρούσα από το αναλόγιον ως επαγγελματίας, διότι "μηδέν ωφελεί αλλά μάλλον θόρυβος γίνεται".

Για το λόγο αυτό δεν κάνω ούτε σχόλια ούτε υποδείξεις σε λειτουργούς ιερείς και συναδέλφους ψάλτες (πριν ή μετά την ακολουθία) οι οποίοι θα το εκλάβουν ως προσβολή, δεδομένου ότι στο παρελθόν το επιχείρησα με κοσμιότητα, διακριτικότητα κλπ. αλλά δεν είδα αποτέλεσμα. Αν μείνω για καφέ μετά τη λειτουργία (διότι τα δρομολόγια των λεωφορείων την Κυριακή είναι αραιά και δε θέλω να φτάσω σπίτι μου αργά) μιλάμε για "ακαδημαϊκά θέματα" (π.χ. "πήγα χτες στη λαϊκή και είχαν €1, 5 τα κολοκυθάκια... μα τι ακρίβεια κι αυτή! κλπ κλπ) :D

Προτιμώ την ενέργεια και το χρόνο μου να τα διαθέτω ασχολούμενος με τα emails των φίλων ομοδόξων φιλομούσων, δεδομένου ότι λαμβάνω αρκετά-ιδίως μετά την δραστηριοποίησή μου στο ψαλτολόγιον. :)

Να επανέλθω όμως στο θέμα της διακοπής του χερουβικού με μια πρόσφατη εμπειρία μου από γείτονα ομόδοξη χώρα (από την οποία γύρισα χτες-δυστυχώς εκεί δεν παραλύουν όλα λόγω χιονιού! :rolleyes:). Λειτουργός κάποιος επίσκοπος γνωστός για τα ανθελληνικά, ρωσόφιλα και εναντίον της ψαλτικής μουσικής αισθήματά του, ο οποίος στο χερουβικό καθυστερεί πολύ με αποτέλεσμα η κακίστης ποιότητος τετράφωνη χορωδία γραϊδίων να ψάλλει έως και 3 χερουβικά ρωσικού τύπου. Ο νέος εφημέριος όμως τις έβγαλε στη σύνταξη! :D Λειτουργός λοιπόν πάλι ο ίδιος επίσκοπος και ο δεξιός ψάλτης προτείνει σε μένα να πω το χερουβικό στην ελληνική. Είπα λοιπόν με λίγους αυτοσχεδιασμούς (ελλείψει παρτιτούρας) το χερουβικό α΄ ήχου του Φωκαέως. Ο επίσκοπος από τα νεύρα του :rolleyes: τα είχε τελειώσει όλα στο δεύτερο "Τριάδι"... Αυτά και καλή χρονιά! :)
 

koudounellis

Ευστράτιος Κουδουνέλλης
Αν μείνω για καφέ μετά τη λειτουργία μιλάμε για "ακαδημαϊκά θέματα" (π.χ. "πήγα χτες στη λαϊκή και είχαν €1, 5 τα κολοκυθάκια... μα τι ακρίβεια κι αυτή! κλπ κλπ) :D

Χρυσή τακτική αυτή την έχουν σε πολλές ενορίες όταν πίνουν καφέ .
Η συνενόηση για φλέγοντα θέματα γίνονται στο πόδι και άμα τον προλάβεις τον παπά. Αμα ζορίσεις και πολύ τα πράγματα μπορεί να σου δείξει και την πόρτα της εξόδου .Κατά τα άλλα φταίει ο .... και ο........ και ο......
Είπαμε τα πρώτα 130 χρόνια είναι δύσκολα μετά όλα στρώνουν.
 

ixadin

Ηχάδιν
Και εγώ υπερθεματίζω αυτήν την τακτική.

Μόνο να ρωτήσω: αυτά τα 130 χρόνια πότε άρχισαν, για να κάνω τους υπολογισμούς μου:wink:
 

agrippas

Μέλος
Είναι λάθος 100% η αντίληψη ότι το χερουβικό είναι εκεί για να μη βαριούνται οι πιστοί την ώρα που κάνει τη δουλειά του μέσα ο παπάς. ΛΑΘΟΣ ΜΕΓΑ.

Ξέρετε όλοι πολύ καλά, ότι για να καλύψει το χρόνο το χερουβικό είναι αργό, αλλά πλέον σήμερα με την ποικιλία αριστουργηματικών μαθημάτων που υπάρχουν, τα περισσότερα χερουβικά είναι έργα τέχνης. Όταν ο ψάλτης ερμηνεύει ένα τέτοιο αριστούργημα με τη μεγαλοπρέπεια που του αρμόζει, είναι τουλάχιστον μικροπρεπής και χοντροκομμένος ο παπάς που θα το διακόψει 1-2 λεπτά πριν το τέλος. Ο παπάς πρέπει να περιμένει τα 1-2 λεπτά, για να τελειώσει ο χερουβικός ύμνος, παρεκτός κι αν ο ψάλτης έχει ξεφύγει τελείως από κάθε λογική και έχει βάλει ένα γελοία αργό χερουβικό.
 

Doryforos

<Αραιός πελάτης>
Ακόμη κι αν εγώ κάνω το λάθος να επιλέξω ένα πολύ μεγάλο Χερουβικό για Κυριακή και πάλι πρέπει να περιμένουν και ό,τι θέμα έχει προκύψει από αυτό μου το λάθος (και από άλλα που σίγουρα όλοι κάνουμε) το κουβεντιάζουμε εκτός ακολουθίας ώστε να μην επαναληφθεί και ποτέ δεν το κάνουμε αιτία αναστάσωσης του εκκλησιάσματος εν ώρα κοινής προσευχής.

...δεν θέλω να πάμε στο άλλο άκρο και να θεωρήσουμε εαυτούς αφέντες και προϊστάμενους, απλά να καταλάβουμε όλοι (ακόμη και αυτοί που δεν το έχουν καταλάβει ακόμη), ότι στο Ναό ένας είναι ο Βασιλεύς και ΟΛΟΙ εμείς οι ψάλτες και οι Ιερείς, ταπεινοί διάκονοι και υπηρέτες Του.

Ν'αγιάσει το στόμα σου!...

Εγώ προσωπικά όταν ψάλλω και βλέπω ότι ακολουθεί ο Ιερέας αρχίζω και ανατριχιάζω, όσο συνεχίζει αυτό τόσο και εγώ μπαίνω σε πιο αργά μαθήματα, σαν να πετάω, σαν να μην είμαι εκεί, αλλά ίσως και να είμαι μπροστά στον Θεό και να τα ψάλλω μπροστά του, δεν ξέρω αν είναι σωστό ή όχι αλλά τις στιγμές αυτές τις νιώθω, κάποιες στιγμές αρχίζω και δακρύζω.
Τις στιγμές αυτές ο χρόνος για μένα έχει σταματήσει, δεν με ενδιαφέρει αν η Θ. Λειτουργία τελειώσει και το μεσημέρι...

Πιάνομαι από αυτό το "πετάω", για να πω δυο πράγματα:

1)Φανταστείτε να ήταν ο ψάλτης και ο ιερέας, πιλότοι σε δύο διαφορετικά αεροπλάνα, το εκκλησίασμα οι επιβάτες και στην περίπτωση διακοπής του Χερουβικού, το δεύτερο αεροπλάνο(ιερέας), κατά παράβαση των εντολών του Πύργου Ελέγχου(Τυπικού) να απογειωνόταν πριν το πρώτο αεροπλάνο(ψάλτης) προσγειωθεί! :eek:
Εδώ μιλάμε για κίνδυνο σύγκρουσης(πνευματικής και όχι μόνο) και ας σκεφτούμε και ότι για τους επιβάτες το δεύτερο αεροπλάνο ήταν γραμμή ανταπόκρισης για να τους πάει στον επόμενο προορισμό! Επομένως θα έπρεπε, για να το προλάβουν, να πηδήξουν έξω απ΄το πρώτο στον αέρα (και χωρίς αλεξίπτωτο) για να πιαστούν και να μπουν στο δεύτερο!! :eek:(Ευτυχώς που οι κανονικοί πιλότοι δεν είναι τόσο απαράδεκτοι)

2)Αγαπητέ George, αυτό το "πέταγμα" είναι επιθυμητό, πρόσεχε μονάχα να μην "πετάς" πολύ ψηλά, αλλά να βάζεις τα σωστά (πάνω και κάτω) όρια που σου ορίζει η συνείδηση, μην τυχόν και όταν δακρύζεις, ο πειρασμός σε οδηγήσει υπερβολικά ψηλά και "λιώσουν τα φτερά σου" λόγω του καρδιογνώστη "ήλιου" και πέσεις σαν άλλος Ίκαρος. :wink:
 
Last edited:
Top