Απολυτίκια και κοντάκια Ωρών

Rethymno force 33

Active member
Στις ζ' Ιανουαρίου λέμε κοντάκιο "Επεφάνης σήμερον" ή "Την σωματικήν σου παρουσίαν";
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
Καὶ κατὰ τὰ τυπικὰ Εὐεργέτιδος μεταξὺ τῶν ἐτῶν 1098-1118 σ. 385, Μεσσήνης τοῦ ἔτους 1131 σ. 104, Κασούλων τοῦ ἔτους 1173 σ. 104 καὶ χφ. Σινὰ 1094 ΤΑΣ ιβ' αἰ. φ. 36v.
 

Rethymno force 33

Active member
Καὶ κατὰ τὰ τυπικὰ Εὐεργέτιδος μεταξὺ τῶν ἐτῶν 1098-1118 σ. 385, Μεσσήνης τοῦ ἔτους 1131 σ. 104, Κασούλων τοῦ ἔτους 1173 σ. 104 καὶ χφ. Σινὰ 1094 ΤΑΣ ιβ' αἰ. φ. 36v.
1)Σε ποιο κεφάλαιο του ΤΑΣ αναφέρεται πως λέμε αυτό το κοντάκιο;
2) Τις υπόλοιπες μεθέορτες ημέρες των Θεοφανίων λέμε το κοντάκιο " Επεφάνης σήμερον";
 

Rethymno force 33

Active member
1)Το απολυτίκιο "Ο Μάρτυς σου Κύριε" τη θ' του Ιανουαρίου ( Αγίου Πολυεύκτου) λέγεται στις Ώρες;
2)Που αναφέρεται πως ο κανόνας ενός αγίου ψάλλεται εις στ' για να ψάλλει το απολυτίκιο του στις Ώρες;
 
Last edited:

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
1) Ὄχι.

2) Στὴ διάταξη τοῦ ὄρθρου χειρογράφων ἤ ἐντύπων τυπικῶν. Ὅταν συμψάλλονται δύο ἅγιοι καὶ ὁ ἕνας (π.χ. ὁ ἅγιος Στέφανος, ἤ Ἰωάννης ὁ θεολόγος (8 Μαΐου)) εἶναι προφανῶς ἑορταζόμενος, ὁ κανόνας του ψάλλεται εἰς 4, ἀλλὰ ψάλλεται τὸ ἀπολυτίκιό του στὶς ὧρες. Ὁμοίως σὲ ἑόρτιες περιόδους μὲ ἑορταζόμενο ἅγιο ποὺ ὁ κανόνας του ψάλλεται εἰς 4, ὅπως οἱ θεοπάτορες Ἰωακὶμ καὶ Ἄννα (9 Σεπτεμβρίου), οἱ Μακκαβαίοι (1 Αὐγούστου) καὶ οἱ ἀπόστολοι Ματθίας καὶ Θαδαῖος (9 καὶ 21 Αὐγούστου).


Τὰ πρώτα τροπάρια τῶν ὡρῶν ἀντικαθιστῶνται ἀπὸ τό, ἤ τὰ ἀπολυτίκια τῆς ἡμέρας μόνον ὅταν στὰ ἀρχαῖα τυπικὰ (Ἰβηριτικὸ συναξάριο, Κανονάριο Νίκωνος Μαυροορείτου, τυπικὰ Εὐεργέτιδος, Μεσσήνης, χφφ. ΤΑΣ) ὁρίζεται ὅτι ὁ κανόνας τῆς ἡμέρας ψάλλεται εἰς στ’ λόγῳ ἑορτασμοῦ, ἤ ὅτι εἶναι «Θεὸς Κύριος…» (βλ. μελέτη Πότε ἐστὶν Ἀλληλούια). Ἐπίσης κατὰ τὰ Σάββατα, τὴν Μ. Πέμπτη καὶ τὴν Μ. Παρασκευή. Ἡ ἐπέκταση τῆς ἀντικατάστασης φέρνει τὴν ἀπώλεια τοῦ νοήματος τῶν ἀκολουθιῶν αὐτῶν καὶ τὴν ἐγκατάλειψή τους.


Τὰ μεταγενέστερα μετὰ τὸ τρισάγιον τροπάρια ἀντικαθιστῶνται ἀπὸ κοντάκιο στὶς προηγούμενες περιπτώσεις τῶν πρώτων τροπαρίων, τὴν Τετάρτη τῆς μεσονηστίμου καὶ τὴν Πέμπτη τοῦ μεγάλου κανόνος.
 
Last edited:

Rethymno force 33

Active member
Το απολυτίκιο "Ο Θεός των Πατέρων ημων" τη ι' Ιανουαρίου ψάλλεται στις Ώρες κατά το ΤΑΣ και το ΤΓΡ;
 

Rethymno force 33

Active member
Το ΤΓΡ αναφέρει εάν ψάλλεται το απολυτίκιο των αγίων Αββάδων( στις Ώρες)την Κυριακή μετά τα Φώτα που όπως αναφέρει το ΤΓΡ ψάλλεται η ακολουθία τους αντί αυτής των μαρτύρων Ερμύλου και Στρατονίκου;
 
Last edited:

Rethymno force 33

Active member
Δὲν ἀναφέρει. Πρέπει ὅμως νὰ θεωρηθοῦν ἑορταζόμενοι, ἀφοῦ ἔχουν κάθισμα μετὰ τὴν β' στιχολογία, καὶ νὰ τηρηθεῖ ἡ διάταξη τῆς σ. 231 τοῦ τυπικοῦ τοῦ Ῥήγα.
Τι ακριβώς αναφέρει αυτή η διάταξη;
 

Rethymno force 33

Active member
Των αγίων της κβ' και κγ' του Ιανουαρίου σε καθημερινή ψάλλονται τα απολυτίκια και τα κοντάκια στις Ώρες κατά το ΤΑΣ και το Τυπικό του Ρήγα;
 
Top