Περί αποχώρησης/παραίτησης ιεροψαλτών

ktrifonidis

Τρυφωνίδης Κων/νος
Ο δάσκαλός μου και πρωτοψάλτης στην ενορία μας, λέει μια ωραία κουβέντα: ‘‘καλύτερα να λένε γιατί έφυγε παρά να λένε γιατί δεν φεύγει‘‘. Αυτό, βέβαια, διαφέρει από ό,τι γίνεται σήμερα στην συμπρωτεύουσα. Οσμίζομαι (υπηρετώ στον ψαλτικό χώρο της συμπρωτεύουσας) ότι υπάρχει μια προσπάθεια αντικατάστασης όλων των ηλικιωμένων πρωτοψαλτών άσχετα από το αν μπορούν ακόμα να προσφέρουν επάξια στο αναλόγιο, με σκοπό την προώθηση στις θέσεις των ‘‘καλών‘‘ αναλογίων ‘‘των δικών μας παιδιών‘‘. Θέλει μεγάλη προσοχή και σεβασμό σε αυτούς που τόσα χρόνια τίμησαν το χώρο και διέδωσαν ως μύστες και δεινοί εκτελεστές την πατροπαράδοτη μουσική μας. Ας μην τους τσουβαλιάζουμε όλους. Κάποιοι από αυτούς, κι ας είναι 76-77 χρονών, ψέλνουν από το ‘‘Θεός Κύριος‘‘ μέχρι το αντίδωρο (και όχι μόνο χερουβικό και δοξαστικό και ο νοών νοείτω) αποδίδοντας θαυμάσια, αλλά παρά ταύτα γίνονται προσπάθειες αντικατάστασής τους (όχι από τους υπεύθυνους της ενορίας, όπως θα ήταν το αναμενόμενο) με ύποπτα τηλεφωνήματα στους προϊσταμένους τους. Δεν θα υπεισέλθω σε λεπτομέρειες, αλλά αν διαβάζουν κάποιοι από αυτούς τα μηνύματα στο Αναλόγιον (και ξέρω ότι τα διαβάζουν) να σταματήσουν άμεσα αυτό το ύποπτο παιχνίδι γιατί μόνο κακό κάνει στο χώρο μας.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Ο άνθρωπος πρέπει να έχει αυτογνωσία και να ξέρει πότε να κάνει στην άκρη και να αποσύρεται.
Σε διαφορετική περίπτωση θα πρέπει να είναι έτοιμος να δεχτεί τις συνέπειες τουτέστιν, την απαξίωση.
Το ουδείς αναντικατάστατος ισχύει πάντα.
Οι πάντες και τα πάντα ακμάζουν και παρακμάζουν. Δεν μπορεί κάποιος να θέλει να επιβάλει την παρακμή του και την ακαταλληλότητα του σε όλους τους άλλους μόνο και μόνο γιατί κάποτε ήκμασε. Κανείς δεν είναι υποχρεωμένος να ανεχτεί κάτι τέτοιο.
Αυτός είναι και ο λόγος που γίνονται εκδηλώσεις τιμής και μνήμης. Θυμόμαστε, τιμούμε και βραβεύουμε την προσφορά ανθρώπων σε διάφορους τομείς ώστε να μην γινόμαστε αχάριστοι και αμνήμονες.
Από εκεί και πέρα είναι αφύσικο και παράλογο να απαιτεί κάποιος να παραμένει σε θέση που δεν μπορεί να υπηρετήσει αξιοπρεπώς. Σε αυτή την περίπτωση η απομάκρυνση αν μη τι άλλο, είναι προστασία της τιμής και της υστεροφημίας του ανθρώπου.
Χάρη στο YouTube βλέπουμε διάφορα βίντεο όπου άτομα πρότερης μεγάλης ικανότητας και φήμης αυτοεξευτελίζομαι γιατί επιλέγουν να αγνοήσουν το γεγονός ότι παρήκμασαν
Εν προκειμένω, στον τομέα της φωνητικής, πολλοί καλλιτέχνες διεθνούς φήμης σαν την Μαρία Κάλλας γιουχαρίστηκαν επί σκηνής γιατί δεν είχαν την απλότητα και ταπεινότητα να παραδεχτούν ότι έπρεπε να έχουν αποσυρθεί προ ετών.
Φοβερό πράγμα η ματαιοδοξία.
Για να μην παρεξηγηθώ, θα ήθελα να προσθέσω ότι αυτά δεν τα λέω μόνο για τον κ.Ταλιαδώρο και τον κάθε παππού ψάλτη που ανεβαίνει στο αναλόγιο.
Πολύ περισσότερο πιστεύω ότι ισχύουν για άτομα σε υψηλότερες και σημαντικότερες θέσεις. Μην ξεχνάμε ποιος είναι μητροπολίτης στην περί ης ο λόγος, Θεσσαλονίκη. Η γεροντική άνοια που τον κατατρέχει έχει προξενήσει τεράστιο κακό στην πόλη, τους πιστούς και την εικόνα της ίδιας της εκκλησίας. Μεγάλη αρετή η αυτογνωσία και δυσεύρετη....

Το οὐδείς ἀναντικατάστατος ΔΕΝ ἰσχύει πάντα.
Ὑπάρχουν καὶ ἐξαιρέσεις καμιὰ φορά. Ὅταν ἐκτιμᾶς κάποιον καὶ κεῖνος δὲν καταλαβαίνει, ΔΕΝ τὸν πετᾶς ἔξω, προσπαθεῖς νὰ τοῦ παρασταθεῖς μὲ τὸν προσήκοντα σεβασμὸ στὴν ἡλικία καὶ τὸ ἔργο του. Κι ἄν δὲν ἔχει αὐτογνωσία ποὺ εἶναι δυσεύρετη, ἄς τοῦ δανείσουμε λίγο ἀπὸ τὴ δική μας. Τοῦ ἀξίζει στὴν συγκεκριμένη περίπτωση.

Τὸν κρατᾶς στὸ ἀναλόγιο, ψάλλει κάποια πράγματα γιὰ τὸ μεράκι του καὶ βάζεις δίπλα τὸν ἀντικαταστάτη του νὰ τὸν στηρίζει γιὰ κάποιο διάστημα, ὥστε καὶ ὁ ἡλικιωμένος νὰ κατανοήσει ἤρεμα τὴν κατάσταση ἀπὸ μόνος του καὶ νὰ ὑπάρξει μιὰ ὄμορφη συνέχεια.

Αὐτὸ δὲν φάνηκε στὴν περίπτωσή μας, ἁπλὰ μᾶλλον ἐπελέγη τὸ «σούταρέ τον γιατὶ μᾶς κάνει ρεζίλι» καὶ θὰ τὰ βολέψουμε.

Κάποιους ἀνθρώπους τοὺς προστατεύεις, ΔΕΝ τοὺς πετᾶς ἐν ὀνόματι τοῦ καθωσπρεπισμοῦ.

Ὑπάρχει καὶ ἄλλη παράμετρος. Κι ἄν ἀποφασίσει ὁ Ταλιαδῶρος νὰ μὴν κατέβει ἀπὸ τὸ ἀναλόγιο ἔτσι ἀπὸ πεῖσμα, τὶ θὰ κάνουν, θὰ βάλουν τὸν ἐπίτροπο νὰ τὸν κατεβάσει; Κι ἄν ξαφνικὰ πάθει κάτι ἀπὸ τὴ στενοχώρια του, τί θὰ γίνει; Δὲν εἶναι οἱ ἄνθρωποι μηχανὲς ποὺ τοὺς ἀποσύρεις ὅταν γεράσουν. Τοὺς συμπεριφέρεσαι μὲ ὑπομονὴ καὶ ἀξιοπρέπεια, θυσιάζοντας λίγο ἀπὸ τὸν ἐγωισμό σου.

ΥΓ. Στὸ YouTube ἐξευτελίζονται καὶ νεότεροι ταλαντοῦχοι ψάλτες καὶ μάλιστα κατὰ τὴν ραδιοφονικὴ μετάδοση, ἀλλὰ ΔΕΝ τοὺς διώχνουν γιὰ νὰ φέρουν ἄλλον.

Ἐπίσης, σὲ ζωντανὴ ἀναμετάδοση ἀπὸ τὴν Ἁγία Σοφία τὴν 19-5-2019, πριν ἀπὸ 8 μῆνες, μιὰ χαρὰ ἀκούγεται.
 
Last edited:

tzark

Μέλος
Ισως το χειρότερο πραγμα που ακουσα τελευταία.
Που βρίσκετε το χειρότερο? οι άνθρωποι έχουν πτυχίο βυζαντινής μουσικής ψάλλουν σε Εκκλησίες και σε λίγο δεν θα ζητούν αμοιβή ....θα το κάνουν για να βοηθήσουν την Εκκλησία....και την ψυχή τους .....εσείς τι ζόρι τραβάτε???
 

tzark

Μέλος
Χειρότερο για ποιον;
Αν κάποιος μας έλεγε ότι ετοιμάζεται σύλλογος μηχανικών αυτοκινήτων πυ θα επισκευάζει αυτοκίνητα χωρίς αμοιβή, αυτό θα ήταν καλό ή κακό;
Κι αν υποθέσουμε ότι υπήρχε τέτοιος σύλλογος (μηχανικών) εσύ θα πήγαινες το αυτοκίνητό σου εκεί, επειδή θα ήταν δωρεάν, ή θα ενδιαφερόσουν και για το ποιόν των επαγγελματιών και για το τελικό αποτέλεσμα;
Ποιος ενδιαφέρεται τελικά (εάν υπάρχει κάποιος) για την ποιότητα της ψαλτικής στην Ελλάδα;
Αυτό είναι το πραγματικό θέμνα/πρόβλημα και τα μέχρι τώρα δεδομένα είναι μάλλον δυσοίωνα.
Ατυχής η σύγκριση που κάνετε....αυτοί ήδη ψάλλουν σε Εκκλησίες με πτυχία και διπλώματα βυζαντινής μουσικής . Το αποτέλεσμα θα είναι το ίδιο μόνο που δεν θα ζητούν αμοιβή.....τόσο ΑΠΛΑ!!!!
 

ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΛΙΑΚΟΣ

Ο Χριστός δέν φορούσε φίμωτρο.
Το οὐδείς ἀναντικατάστατος ΔΕΝ ἰσχύει πάντα.
Ὑπάρχουν καὶ ἐξαιρέσεις καμιὰ φορά. Ὅταν ἐκτιμᾶς κάποιον καὶ κεῖνος δὲν καταλαβαίνει, ΔΕΝ τὸν πετᾶς ἔξω, προσπαθεῖς νὰ τοῦ παρασταθεῖς μὲ τὸν προσήκοντα σεβασμὸ στὴν ἡλικία καὶ τὸ ἔργο του. Κι ἄν δὲν ἔχει αὐτογνωσία ποὺ εἶναι δυσεύρετη, ἄς τοῦ δανείσουμε λίγο ἀπὸ τὴ δική μας. Τοῦ ἀξίζει στὴν συγκεκριμένη περίπτωση.

Τὸν κρατᾶς στὸ ἀναλόγιο, ψάλλει κάποια πράγματα γιὰ τὸ μεράκι του καὶ βάζεις δίπλα τὸν ἀντικαταστάτη του νὰ τὸν στηρίζει γιὰ κάποιο διάστημα, ὥστε καὶ ὁ ἡλικιωμένος νὰ κατανοήσει ἤρεμα τὴν κατάσταση ἀπὸ μόνος του καὶ νὰ ὑπάρξει μιὰ ὄμορφη συνέχεια.

Αὐτὸ δὲν φάνηκε στὴν περίπτωσή μας, ἁπλὰ μᾶλλον ἐπελέγη τὸ «σούταρέ τον γιατὶ μᾶς κάνει ρεζίλι» καὶ θὰ τὰ βολέψουμε.

Κάποιους ἀνθρώπους τοὺς προστατεύεις, ΔΕΝ τοὺς πετᾶς ἐν ὀνόματι τοῦ καθωσπρεπισμοῦ.

Ὑπάρχει καὶ ἄλλη παράμετρος. Κι ἄν ἀποφασίσει ὁ Ταλιαδῶρος νὰ μὴν κατέβει ἀπὸ τὸ ἀναλόγιο ἔτσι ἀπὸ πεῖσμα, τὶ θὰ κάνουν, θὰ βάλουν τὸν ἐπίτροπο νὰ τὸν κατεβάσει; Κι ἄν ξαφνικὰ πάθει κάτι ἀπὸ τὴ στενοχώρια του, τί θὰ γίνει; Δὲν εἶναι οἱ ἄνθρωποι μηχανὲς ποὺ τοὺς ἀποσύρεις ὅταν γεράσουν. Τοὺς συμπεριφέρεσαι μὲ ὑπομονὴ καὶ ἀξιοπρέπεια, θυσιάζοντας λίγο ἀπὸ τὸν ἐγωισμό σου.

ΥΓ. Στὸ YouTube ἐξευτελίζονται καὶ νεότεροι ταλαντοῦχοι ψάλτες καὶ μάλιστα κατὰ τὴν ραδιοφονικὴ μετάδοση, ἀλλὰ ΔΕΝ τοὺς διώχνουν γιὰ νὰ φέρουν ἄλλον.

Ἐπίσης, σὲ ζωντανὴ ἀναμετάδοση ἀπὸ τὴν Ἁγία Σοφία τὴν 19-5-2010, πριν ἀπὸ 8 μῆνες, μιὰ χαρὰ ἀκούγεται.
Ο αριστερός έχει τήν φωνή καί τό ύφος τού Ταλιαδώρου! Ξέρει κάποιος τό όνομά του;
 
Χειρότερο για ποιον;
Αν κάποιος μας έλεγε ότι ετοιμάζεται σύλλογος μηχανικών αυτοκινήτων πυ θα επισκευάζει αυτοκίνητα χωρίς αμοιβή, αυτό θα ήταν καλό ή κακό;
Κι αν υποθέσουμε ότι υπήρχε τέτοιος σύλλογος (μηχανικών) εσύ θα πήγαινες το αυτοκίνητό σου εκεί, επειδή θα ήταν δωρεάν, ή θα ενδιαφερόσουν και για το ποιόν των επαγγελματιών και για το τελικό αποτέλεσμα;
Ποιος ενδιαφέρεται τελικά (εάν υπάρχει κάποιος) για την ποιότητα της ψαλτικής στην Ελλάδα;
Αυτό είναι το πραγματικό θέμνα/πρόβλημα και τα μέχρι τώρα δεδομένα είναι μάλλον δυσοίωνα.
Πρώτον θεωρώ ατυχες το παράδειγμα του μηχανικού. Δευτερον το να εμφανιστω σε εναν μεγάλο και κεντρικό ναο της Αθήνας ή της Θεσσαλονίκης και να πω θελω να ψαλλω χωρις να πληρώνομαι ενω στην πραγματικότητα ψαλλω μέτρια το θεωρω προσβολή. Αν κάποιος θελει πραγματικά να προσφέρει υπαρχουν πολλά χωρια και επαρχίες που στερούνται εστω και μέτριου ψάλτη. Εκει να δω την εγνοια σας για την εκκλησία κι οχι στους μεγάλους και κεντρικούς ναούς.
 

Μάριος

Μέλος
Δομέστιχε συμφωνώ με όσα λες και ιδιαίτερα με τον σεβασμό με τον οποίο πρέπει να αντιμετωπίζουμε ανθρώπους που έχουν προσφέρει.

Το είπα και σε προηγούμενο post μου ότι έχω πλήρη άγνοια των συνθηκών της συγκεκριμένης περίπτωσης.
Δεν ξέρω αν οι προϊστάμενοι του ναού προσπαθούν να ξεφορτωθούν έναν άνθρωπο που έχει προσφέρει και έχει εμπνεύσει γενιές ψαλτών ή αν η ευγένεια και λεπτότητα τους είναι που έχει επιτρέψει σε έναν άνθρωπο σχεδόν 100 χρονών να είναι ακόμα πρωτοψάλτης στον κεντρικότερο ναό της Θεσσαλονίκης.
Δεν ξέρω τι ανάγκες, τι δυνατότητες έχει ο ναός ή τι χαρακτήρες τον στελεχώνουν.

Ξέρω όμως καλά ότι άνθρωπος 100 ετών είναι αδύνατον να ανταποκριθεί σωστά σε μια απαιτητική θέση.

Λες ότι οι άνθρωποι δεν είναι μηχανές που τους αποσύρεις όταν γεράσουν και σωστά το λες.
Το ερώτημα είναι αν το καταλαβαίνουν οι ίδιοι ότι δεν είναι μηχανές και ότι φθείρονται.
Καταλαβαίνουν ότι με το να μην αποσύρονται επιβαρύνουν τον εαυτό τους, τον περίγυρο τους και τους συνεργάτες τους;
Αν το καταλάβαιναν και έκαναν στην άκρη εγκαίρως, θα υπήρχε θέμα;
Θα γράφονταν διάφορα σε forums και θα κατακεραύνωναν οι μεν τους δε κλπ;

Αυτό ήταν που με προβλημάτισε και για αυτό ανέφερα και την αυτογνωσία στο αρχικό μου post.

Από εκεί και πέρα όταν κάποιος φτάνει να είναι εκατό ( 100 ) χρονών χωρίς να αποσύρεται, δείχνει προβληματικό χαρακτήρα. Πιθανότατα πολύ εγωκεντρικό και εγωιστικό κάτι το οποίο κάνει εξ ορισμού και πολύ δύσκολη τη συνεννόηση μαζί του. Πως να πεις σε έναν άνθρωπο που παρόλο που είναι εκατό ( 100 ) χρονών δεν κάνει στην άκρη, ότι του έφερες τον αντικαταστάτη του να συνεργαστεί μαζί του. Και πότε θα τον αντικαταστήσει; Όταν πεθάνει; Ποιος θα δεχτεί να έχει έναν δύστροπο παππού στο κεφάλι του επ'αορίστω. Στο video που έστειλες βλέπω ένα ψαλτήρι που με κάνει να μελαγχολώ. Άνθρωποι με το ένα πόδι στον τάφο και πλήρης ανυπαρξία νέου αίματος με εξαίρεση ένα παιδί που κάθεται στην άκρη.
Ποιος θα εμπνεύσει και θα παρακινήσει τα δεκάδες παπαδάκια που κάθονται και χαραμίζονται στο ιερό; Ο εκατοστάχρονος παππούς;
Όταν η κάμερα πάει από το ψαλτήρι στους επισκόπους παραλίγο να με πιάσουν τα γέλια. Ίδια τραγική κατάσταση.

Αυτογνωσία και αξιοπρέπεια! Ο άνθρωπος δεν είναι αιώνιος.
 

tzark

Μέλος
Πρώτον θεωρώ ατυχες το παράδειγμα του μηχανικού. Δευτερον το να εμφανιστω σε εναν μεγάλο και κεντρικό ναο της Αθήνας ή της Θεσσαλονίκης και να πω θελω να ψαλλω χωρις να πληρώνομαι ενω στην πραγματικότητα ψαλλω μέτρια το θεωρω προσβολή. Αν κάποιος θελει πραγματικά να προσφέρει υπαρχουν πολλά χωρια και επαρχίες που στερούνται εστω και μέτριου ψάλτη. Εκει να δω την εγνοια σας για την εκκλησία κι οχι στους μεγάλους και κεντρικούς ναούς.
Μάλλον δεν καταλάβατε καλά.....μιλάμε για ψάλτες που ήδη ψάλλουν σε αναλόγια....και δεν θα δέχονται αμοιβές ( έχουν ήδη μισθούς ή άλλα εισοδήματα ) !!!... και να δούμε αν τελικά γίνει γιατί υπάρχουν αντιδράσεις.
 

emakris

Μέλος
Μάλλον δεν καταλάβατε καλά.....μιλάμε για ψάλτες που ήδη ψάλλουν σε αναλόγια....και δεν θα δέχονται αμοιβές ( έχουν ήδη μισθούς ή άλλα εισοδήματα ) !!!... και να δούμε αν τελικά γίνει γιατί υπάρχουν αντιδράσεις.
Η αμοιβή του ιεροψάλτη δεν δίδεται διότι δεν υπάρχουν "άλλα εισοδήματα" (αυτό είναι πλέον εξαιρετικά σπάνιο), αλλά α) ως έμπρακτη αναγνώριση της σημασίας του καλλιτεχνικού και λειτουργικού του ρόλου, αλλά και της καλής του απόδοσης και β) ως έκφραση της δέσμευσής του να είναι εκεί κάθε εβδομάδα, αντί να ξεκουράζεται π.χ. με την οικογένειά του. Δωρεάν παροχή έργου δεν είναι κάτι υγιές, όταν γίνεται σε μόνιμη βάση. Θέλουμε σοβαρούς και κατηρτισμένους επαγγελματίες, όχι (παθιασμένους, έστω) ερασιτέχνες.
 

tzark

Μέλος
Η αμοιβή του ιεροψάλτη δεν δίδεται διότι δεν υπάρχουν "άλλα εισοδήματα" (αυτό είναι πλέον εξαιρετικά σπάνιο), αλλά α) ως έμπρακτη αναγνώριση της σημασίας του καλλιτεχνικού και λειτουργικού του ρόλου, αλλά και της καλής του απόδοσης και β) ως έκφραση της δέσμευσής του να είναι εκεί κάθε εβδομάδα, αντί να ξεκουράζεται π.χ. με την οικογένειά του. Δωρεάν παροχή έργου δεν είναι κάτι υγιές, όταν γίνεται σε μόνιμη βάση. Θέλουμε σοβαρούς και κατηρτισμένους επαγγελματίες, όχι (παθιασμένους, έστω) ερασιτέχνες.
Καλά κάνετε πως δεν καταλαβαίνετε??? σας λέμε είναι ήδη Ψάλτες σε αναλόγια με σπουδές και πτυχία αλλά μπορεί να είναι π.χ και δικηγόροι ή καθηγητές σε σχολές και να μην χρειάζονται αμοιβή .....πω πω ζόρι....το σοβαρούς ποιος το κρίνει αυτός που διώχνει τον Μεγάλο Άρχοντα Ταλιαδώρο???
 
Last edited:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Δομέστιχε συμφωνώ με όσα λες και ιδιαίτερα με τον σεβασμό με τον οποίο πρέπει να αντιμετωπίζουμε ανθρώπους που έχουν προσφέρει.

Το είπα και σε προηγούμενο post μου ότι έχω πλήρη άγνοια των συνθηκών της συγκεκριμένης περίπτωσης.
Δεν ξέρω αν οι προϊστάμενοι του ναού προσπαθούν να ξεφορτωθούν έναν άνθρωπο που έχει προσφέρει και έχει εμπνεύσει γενιές ψαλτών ή αν η ευγένεια και λεπτότητα τους είναι που έχει επιτρέψει σε έναν άνθρωπο σχεδόν 100 χρονών να είναι ακόμα πρωτοψάλτης στον κεντρικότερο ναό της Θεσσαλονίκης.
Δεν ξέρω τι ανάγκες, τι δυνατότητες έχει ο ναός ή τι χαρακτήρες τον στελεχώνουν.

Ξέρω όμως καλά ότι άνθρωπος 100 ετών είναι αδύνατον να ανταποκριθεί σωστά σε μια απαιτητική θέση.

Λες ότι οι άνθρωποι δεν είναι μηχανές που τους αποσύρεις όταν γεράσουν και σωστά το λες.
Το ερώτημα είναι αν το καταλαβαίνουν οι ίδιοι ότι δεν είναι μηχανές και ότι φθείρονται.
Καταλαβαίνουν ότι με το να μην αποσύρονται επιβαρύνουν τον εαυτό τους, τον περίγυρο τους και τους συνεργάτες τους;
Αν το καταλάβαιναν και έκαναν στην άκρη εγκαίρως, θα υπήρχε θέμα;
Θα γράφονταν διάφορα σε forums και θα κατακεραύνωναν οι μεν τους δε κλπ;

Αυτό ήταν που με προβλημάτισε και για αυτό ανέφερα και την αυτογνωσία στο αρχικό μου post.

Από εκεί και πέρα όταν κάποιος φτάνει να είναι εκατό ( 100 ) χρονών χωρίς να αποσύρεται, δείχνει προβληματικό χαρακτήρα. Πιθανότατα πολύ εγωκεντρικό και εγωιστικό κάτι το οποίο κάνει εξ ορισμού και πολύ δύσκολη τη συνεννόηση μαζί του. Πως να πεις σε έναν άνθρωπο που παρόλο που είναι εκατό ( 100 ) χρονών δεν κάνει στην άκρη, ότι του έφερες τον αντικαταστάτη του να συνεργαστεί μαζί του. Και πότε θα τον αντικαταστήσει; Όταν πεθάνει; Ποιος θα δεχτεί να έχει έναν δύστροπο παππού στο κεφάλι του επ'αορίστω. Στο video που έστειλες βλέπω ένα ψαλτήρι που με κάνει να μελαγχολώ. Άνθρωποι με το ένα πόδι στον τάφο και πλήρης ανυπαρξία νέου αίματος με εξαίρεση ένα παιδί που κάθεται στην άκρη.
Ποιος θα εμπνεύσει και θα παρακινήσει τα δεκάδες παπαδάκια που κάθονται και χαραμίζονται στο ιερό; Ο εκατοστάχρονος παππούς;
Όταν η κάμερα πάει από το ψαλτήρι στους επισκόπους παραλίγο να με πιάσουν τα γέλια. Ίδια τραγική κατάσταση.

Αυτογνωσία και αξιοπρέπεια! Ο άνθρωπος δεν είναι αιώνιος.

Ἄς ἔχει προβληματικὸ χαρακτήρα! Καὶ ἐγωκεντρικὸ καὶ ἐγωιστικό! Τὸ δικαιοῦται! Καὶ μόνο ἡ παρουσία τοῦ τελευταίου μεγάλου ψάλτη τῆς Θεσσαλονίκης ἀποτελεῖ συνδετικὸ κρίκο μὲ τὸ ἡρωϊκὸ παρελθόν τῆς ψαλτικῆς. Μολονότι διαφωνῶ κάποτε με τὶς ψαλτικές του ἐπιλογές.

Δικαιοῦται νὰ τὸν σέβονται μέχρι τέλους καὶ νὰ τὸν παραστέκουν. ΤΟ ΚΕΡΔΙΣΕ!

Ναὶ, ἄν δὲν γίνεται ἀλλιῶς, ἄς τὸν ἀντικαταστησει ὅταν πεθάνει. Τὶ πρέπει νὰ γίνει, νὰ τὸν πεθάνουμε πρὶν τὴν ὥρα του; Μόνο καὶ μόνο γιατὶ κάποιος θέλει τὸ γωνιακὸ μαγαζί; Ἄν δὲν θέλει τὸν «δύστροπο παπποῦ» ἄς μείνει στὴν πλούσια ἑνορία ποὺ ἤδη διαθέτει. Ὀφείλει νὰ τὸν γηροκομήσει «ψαλτικά» κι αὐτὸς καὶ ὅλοι οἱ νεόκοποι ἐφημέριοι.

Καί στὸ κάτω κάτω ἀκουγόταν πολὺ καλύτερα ἀπὸ πολλοὺς νεόκοπους «ψαλτάδες» τοῦ youtube καὶ μάλιστα σὲ μάχιμη 'ηχογράφηση ἀπὸ τὸ πρωί, ὄχι στουντιακὴ κονσέρβα μὲ δέκα φίλτρα.

Ὅσο γιὰ τὴν ἐπάνδρωση τοῦ ἀναλογίου, ἔχεις δεῖ πολλὰ ἀναλόγια μὲ νέους ἀνθρώπους γύρω; Πληρώνουν οἱ ναοὶ χορωδίες καὶ δὲν τὸ ξέρω; Πάλι καλὰ ποὺ ὑπάρχουν κι αὐτοὶ οἱ βοηθοί! Περισσεύει τίποτε γιὰ τὴν ψαλτική; Ποιὸ νέο αἶμα; Ποῦ; Στὸ ἱερατεῖο; Στὴν ψαλτική; Πoῦ στὴν ἐκκλησία πέρα ἀπὸ θρησκόληπτους ἤ φραγκοφονιάδες;

Καὶ γιὰ ποιὰ δεκάδες παπαδάκια μιλᾶς; Εἶσαι σίγουρος;

O tempora! O mores! Σεβασμὸς στὸν παπποῦ τῆς ψαλτικῆς στὴ Θεσσαλονίκη! Δὲν πειράζει.
Ἄν δὲν φύγει ἄς τοὺ δώσουν μιὰ καὶ νὰ τοὺς ἀδειάσει τὴν γωνιὰ, νὰ ῤθει ὁ φέρελπις σωτήρ.

ΥΓ. Καὶ ναί! τὸ συναίσθημα καμιὰ φορὰ ξεπερνᾶ τὴ λογική.

ΥΓ2: Ἄς διώξουν πρώτα τὰ σούργελα τῆς ψαλτικῆς στὸ ραδιόφωνο καὶ μετὰ νὰ βάλουν χέρι στοὺς παπποῦδες.
 
Last edited:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Συμπαθᾶτε με γιὰ τὸ φορτισμένο ὕφος μου, ἀλλὰ ἔχω κουραστεῖ νὰ ἀκούω γιὰ ἡλικιωμένους ψάλτες αλλὰ καὶ ἱερεῖς ποὺ ἐργάσθηκαν σκληρὰ γιὰ τὴν ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ, προσέφεραν τὸν ἑαυτό τους, ἔκαναν ἔργο ποὺ τὸ βρίσκουν ΕΤΟΙΜΟ οἱ νεότεροι καὶ ξαφνικὰ ἔρχονται νεόκοποι «σωτῆρες» νὰ σφετερισθοῦν τὸ ἔργο τους, νὰ τὸ ἐκμεταλλευθοῦν, ἀφοῦ πρῶτα πετάξουν μὲ ἴντριγκα καὶ ποταπὴ δολοπλοκία τὸν «παπποῦ».

Καὶ ναὶ κάθε ἄνθρωπος ἔχει καὶ τὰ ἐλαττώματά του, ἀλλὰ δὲν σκοτώνεις αὐτὸν ποὺ ἀφιέρωσε χρόνο καὶ κόπο ἀμέτρητο ΜΕΣΑ στὴν ἐκκλησία καὶ ὄχι ἀπ' ΕΞΩ, στὸ γραφεῖο, εἰσπράττοντας ἐξτραδάκια.
Δὲν διώχνεις τὸν κτήτορα ἀπὸ τὸ κτίσμα, ἀκόμη κι ἄν εἶναι κάποιος δύσκολος ἡλικιωμένος.

Τὸν κρατᾶς καὶ τὸν σέβεσαι γι' αὐτὸ ποὺ ἦταν καὶ τὸν παραστέκεις σ' αὐτὸ ποὺ εἶναι τώρα, ὅποιο κι εἶναι αὐτό. Ὁ ἴδιος ἄνθρωπος εἶναι, ἁπλὰ γέρασε καὶ θέλει στήριξη καὶ παρηγοριά.
Ἑκτὸ κι ἄν τὸν διώχνεις γιατὶ κάποιος φοβᾶται τὴν σύγκριση. Καὶ πολὺ καλὰ κάνει ἀπέναντι στὸν Ταλιαδῶρο.

Στὴν περίπτωση τοῦ Ἄρχοντος τοῦ χρωστᾶνε νὰ τὸν ἀφήσουν ὅσο ἐπιθυμεῖ στὸ ἀναλόγιο ποὺ ἔχει ποτισθεῖ ἀπὸ τὴ μυρωδιὰ τῆς σάρκας του καὶ πάλλεται τὸ ξύλο ἀκόμη στὸν τόνο τῆς φωνῆς του καὶ ἄς βροῦνε ἕνα modus vivendi μὲ κάποιον διάδοχο, κατὰ προτίμηση τὸν ἀριστερό του, σύμφωνα καὶ μὲ τὴν παλαιὰ ἐκκλησιαστικὴ παράδοση.

Καὶ γιὰ τὸ οἰκονομικὸ ἀκόμη ἡ Ἁγια-Σοφιὰ δὲν ἔχει ἀνάγκη, γωνιακὸ μαγαζί εἶναι ...
 

tzark

Μέλος
Συμπαθᾶτε με γιὰ τὸ φορτισμένο ὕφος μου, ἀλλὰ ἔχω κουραστεῖ νὰ ἀκούω γιὰ ἡλικιωμένους ψάλτες αλλὰ καὶ ἱερεῖς ποὺ ἐργάσθηκαν σκληρὰ γιὰ τὴν ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ, προσέφεραν τὸν ἑαυτό τους, ἔκαναν ἔργο ποὺ τὸ βρίσκουν ΕΤΟΙΜΟ οἱ νεότεροι καὶ ξαφνικὰ ἔρχονται νεόκοποι «σωτῆρες» νὰ σφετερισθοῦν τὸ ἔργο τους, νὰ τὸ ἐκμεταλλευθοῦν, ἀφοῦ πρῶτα πετάξουν μὲ ἴντριγκα καὶ ποταπὴ δολοπλοκία τὸν «παπποῦ».

Καὶ ναὶ κάθε ἄνθρωπος ἔχει καὶ τὰ ἐλαττώματά του, ἀλλὰ δὲν σκοτώνεις αὐτὸν ποὺ ἀφιέρωσε χρόνο καὶ κόπο ἀμέτρητο ΜΕΣΑ στὴν ἐκκλησία καὶ ὄχι ἀπ' ΕΞΩ, στὸ γραφεῖο, εἰσπράττοντας ἐξτραδάκια.
Δὲν διώχνεις τὸν κτήτορα ἀπὸ τὸ κτίσμα, ἀκόμη κι ἄν εἶναι κάποιος δύσκολος ἡλικιωμένος.

Τὸν κρατᾶς καὶ τὸν σέβεσαι γι' αὐτὸ ποὺ ἦταν καὶ τὸν παραστέκεις σ' αὐτὸ ποὺ εἶναι τώρα, ὅποιο κι εἶναι αὐτό. Ὁ ἴδιος ἄνθρωπος εἶναι, ἁπλὰ γέρασε καὶ θέλει στήριξη καὶ παρηγοριά.
Ἑκτὸ κι ἄν τὸν διώχνεις γιατὶ κάποιος φοβᾶται τὴν σύγκριση. Καὶ πολὺ καλὰ κάνει ἀπέναντι στὸν Ταλιαδῶρο.

Στὴν περίπτωση τοῦ Ἄρχοντος τοῦ χρωστᾶνε νὰ τὸν ἀφήσουν ὅσο ἐπιθυμεῖ στὸ ἀναλόγιο ποὺ ἔχει ποτισθεῖ ἀπὸ τὴ μυρωδιὰ τῆς σάρκας του καὶ πάλλεται τὸ ξύλο ἀκόμη στὸν τόνο τῆς φωνῆς του καὶ ἄς βροῦνε ἕνα modus vivendi μὲ κάποιον διάδοχο, κατὰ προτίμηση τὸν ἀριστερό του, σύμφωνα καὶ μὲ τὴν παλαιὰ ἐκκλησιαστικὴ παράδοση.

Καὶ γιὰ τὸ οἰκονομικὸ ἀκόμη ἡ Ἁγια-Σοφιὰ δὲν ἔχει ἀνάγκη, γωνιακὸ μαγαζί εἶναι ...

Ένα ΜΕΓΑΛΟ μπράβο .....να είσαι πάντα καλά.....η ωραιότερη πρόταση που έχει ειπωθεί για την υπόθεση αυτή:

" Στὴν περίπτωση τοῦ Ἄρχοντος τοῦ χρωστᾶνε νὰ τὸν ἀφήσουν ὅσο ἐπιθυμεῖ στὸ ἀναλόγιο ποὺ ἔχει ποτισθεῖ ἀπὸ τὴ μυρωδιὰ τῆς σάρκας του καὶ πάλλεται τὸ ξύλο ἀκόμη στὸν τόνο τῆς φωνῆς του καὶ ἄς βροῦνε ἕνα modus vivendi μὲ κάποιον διάδοχο, κατὰ προτίμηση τὸν ἀριστερό του, σύμφωνα καὶ μὲ τὴν παλαιὰ ἐκκλησιαστικὴ παράδοση. "

Όσο υπάρχουν φωνές σαν την δική σου.....υπάρχει ακόμη ΕΛΠΙΔΑ για τους ανθρώπους του αναλογίου!!!
 

soussanis

New member
Καλή η ανάλυση του Μάριου. Με απλά λόγια θα πρέπει να υπάρχει διάκριση στον ψάλτη. Οταν δεν βοηθάει η φωνή του λόγω ηλικιας δεν πρέπει να ανεβαίνει στο αναλόγιο. Βλάπτει τον ίδιο και το εκκλησίασμα.
Ο ψάλτης βοηθάει στην μυσταγωγία της λειτουρίας και οχι να διωχνει κόσμο
 

tzark

Μέλος
Καλή η ανάλυση του Μάριου. Με απλά λόγια θα πρέπει να υπάρχει διάκριση στον ψάλτη. Οταν δεν βοηθάει η φωνή του λόγω ηλικιας δεν πρέπει να ανεβαίνει στο αναλόγιο. Βλάπτει τον ίδιο και το εκκλησίασμα.
Ο ψάλτης βοηθάει στην μυσταγωγία της λειτουρίας και οχι να διωχνει κόσμο
Για να είσαι σωστός βγάλε το"λόγω ηλικίας" συμβαίνει και σε νέους.....!!!!
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Για να είσαι σωστός βγάλε το"λόγω ηλικίας" συμβαίνει και σε νέους.....!!!!
Καὶ μᾶλλον περισσότερο, ἀλλὰ ἄμα εἶσαι νέος θὰ ... βελτιωθεῖς.

Καὶ τότε ὁ ... νέος ψάλταρος πάει καὶ βάζει στὸ σμαρτφον ἕνα μούφα ἰσοκράτη καὶ ἀπολαμβάνουμε ὅλοι τὸ ... πλειμπακ.

Ἀλλὰ ἡ ... νεότητα δικαιολογεῖ τὰ πάντα σήμερα ...
 

tzark

Μέλος
Καὶ μᾶλλον περισσότερο, ἀλλὰ ἄμα εἶσαι νέος θὰ ... βελτιωθεῖς.

Καὶ τότε ὁ ... νέος ψάλταρος πάει καὶ βάζει στὸ σμαρτφον ἕνα μούφα ἰσοκράτη καὶ ἀπολαμβάνουμε ὅλοι τὸ ... πλειμπακ.

Ἀλλὰ ἡ ... νεότητα δικαιολογεῖ τὰ πάντα σήμερα ...

Όλα είναι τακτοποιημένα !!!!
 

pransot

Πράντζος Σωτήρης
Μια σκέψη που μου γεννήθηκε από το αναφυεν θέμα λόγω Ταλιαδώρου και μιας συζήτησης για τα περί παραίτησης των επισκόπων.
Οι περισσότεροι ψάλτες εδώ εκφράστηκαν κατά της απόφασης της απόλυσης του σπουδαίου Πρωτοψάλτη. Μάλιστα αναφέρθηκε το εξής λογικό: ο κυρίως υπεύθυνος για την απόλυση είναι και αυτός υπό παραίτηση λόγω γήρατος ( ο μητροπολίτης).
Από την άλλη το κυρίαρχο κλίμα στη σύγχρονη εκκλησιαστική πραγματικότητα είναι πως το προβλημα των ανημπορων μη παραιτουμενων μητροπολιτών πρέπει να επιλύεται άνωθεν (Ιερά σύνοδος, επιτροπή κτλ) και αυτοί να αντικαθίστανται.
Το θεωρώ ανακόλουθο και νομίζω πως στη "δίκαια" οργή μας υπάρχει μια συντεχνιακό τητα, μια πίκρα από δικές μας προσωπικές εμπειρίες, ένας φόβος για το μέλλον μας. Υπεράνω όμως αυτών πρέπει να ίσταται το συμφέρον τη εκκλησίας, πνευματικώς θεωρούμενο.
Φέρνω στο νου μου την περίπτωση του πρώην Κίτρους Αγαθόνικου, Αγίου και αγαπητού μητροπολίτη, που αδυνατούσε να ανταποκριθεί στα καθήκοντά του αλλά και να παραιτηθει. Παρά την αγάπη του ποιμνίου και την αναγνώριση στο πρόσωπο του, όταν μετά από καιρό φάνηκε ότι η πορεία της υγείας του είναι μη αναστρέψιμη, προχώρησε η διαδικασία αντικατάστασης του.

Το ερώτημα που μου γεννήθηκε είναι:
Είναι δυνατόν να λέμε πως ο επίσκοπος μας ΠΡΕΠΕΙ να αντικατασταθεί, ενώ ο ψάλτης πρέπει λογω αναγνώρισης, σεβασμου κτλ να πεθάνει στο στασίδι του; Μου φαίνεται παράλογο.

Βεβαίως όλα αυτά συνιστούν πρόβλημα από τη στιγμή που δεν παραιτείται κανεις στην ώρα του.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Μια σκέψη που μου γεννήθηκε από το αναφυεν θέμα λόγω Ταλιαδώρου και μιας συζήτησης για τα περί παραίτησης των επισκόπων.
Οι περισσότεροι ψάλτες εδώ εκφράστηκαν κατά της απόφασης της απόλυσης του σπουδαίου Πρωτοψάλτη. Μάλιστα αναφέρθηκε το εξής λογικό: ο κυρίως υπεύθυνος για την απόλυση είναι και αυτός υπό παραίτηση λόγω γήρατος ( ο μητροπολίτης).
Από την άλλη το κυρίαρχο κλίμα στη σύγχρονη εκκλησιαστική πραγματικότητα είναι πως το προβλημα των ανημπορων μη παραιτουμενων μητροπολιτών πρέπει να επιλύεται άνωθεν (Ιερά σύνοδος, επιτροπή κτλ) και αυτοί να αντικαθίστανται.
Το θεωρώ ανακόλουθο και νομίζω πως στη "δίκαια" οργή μας υπάρχει μια συντεχνιακό τητα, μια πίκρα από δικές μας προσωπικές εμπειρίες, ένας φόβος για το μέλλον μας. Υπεράνω όμως αυτών πρέπει να ίσταται το συμφέρον τη εκκλησίας, πνευματικώς θεωρούμενο.
Φέρνω στο νου μου την περίπτωση του πρώην Κίτρους Αγαθόνικου, Αγίου και αγαπητού μητροπολίτη, που αδυνατούσε να ανταποκριθεί στα καθήκοντά του αλλά και να παραιτηθει. Παρά την αγάπη του ποιμνίου και την αναγνώριση στο πρόσωπο του, όταν μετά από καιρό φάνηκε ότι η πορεία της υγείας του είναι μη αναστρέψιμη, προχώρησε η διαδικασία αντικατάστασης του.

Το ερώτημα που μου γεννήθηκε είναι:
Είναι δυνατόν να λέμε πως ο επίσκοπος μας ΠΡΕΠΕΙ να αντικατασταθεί, ενώ ο ψάλτης πρέπει λογω αναγνώρισης, σεβασμου κτλ να πεθάνει στο στασίδι του; Μου φαίνεται παράλογο.

Βεβαίως όλα αυτά συνιστούν πρόβλημα από τη στιγμή που δεν παραιτείται κανεις

Βέβαια ὑπάρχουνκάποιες διαφορὲς ἀξιοπρόσεκτες.

Ὁ Ταλιαδῶρος ΔΕΝ εἶναι ραμολιμέντο οὕτε τον ὑποβαστάζουν στὸ ἀναλόγιο, τουλάχιστον ὅπως προκύπτει ἀπὸ τὸ βίντεο τῆς ζωντανῆς ἀναμετάδοσης πρὸ 6μήνου. Ἄν ἔχει ἐπιδεινωθεῖ ἡ ὑγεία του στὸ ἐνδιάμεσο, δὲν ἔχω ἀκούσει κάτι.

Δεύτερον συζητήθηκε ἡ ἐξαίρεση τοῦ Ταλιαδώρου λόγω τῆς ἰδιαίτερης θέσης καὶ ἀξίας του καὶ ἀκόμη μπορεῖ νὰ ἀνταπεξέλθει.

Ὅσο γιὰ τὴν παραίτηση, ἕνας πετυχημένος ἀλλὰ ἠλικιωμένος ἄνθρωπος χρειάζεται εἰδικὸ χειρισμὸ ὥστε νὰ δεχθεῖ νὰ αποχωρήσει. Συνεπῶς μποροῦσε νὰ βρεθεῖ κάποιιος τρόπος με τὸν Ταλιαδῶρο ὡς δείγμα ἐκτίμησης στὴν ἀξία του.

Δὲν βλέπω νὰ γίνεται αὐτό.

Τώρα ἄν ἐσὺ συμφωνεῖς μὲ τὴν κακομεταχείριση τοῦ Πρωτοψάλτου, δικαίωμά σου.
 
Last edited:
Top