Ένα παλικάρι 20 χρονών

Pappous43

Παλαιό Μέλος
Η γραφή με την απλή με ξενίζει λίγο.

Πράγματι, συμφώνως πρός τούς κανόνας πού ἒχει συλλέξει ὁ π. Ἐφραίμ,
τό πρόγραμμα BZQ εὑρίσκει τό ἑξῆς λάθος:

Κανών_ Λάθος________Σωστόν
002α ΨΗΦΙΣΤΟΝ...(V) ΠΕΤΑΣΤΗ....(U)
036 a ΨΗΦΙΣΤΟΝ...(V) 2+ ΚΑΤΙΟΝΤΕΣ

Δηλαδή τό σωστόν εἶναι Πεταστή (ἀντί Ψηφιστοῦ) καί βεβαίως
κλάσμα (ἀντί ἁπλῆς).
 
Last edited:
Η γραφή με την απλή με ξενίζει λίγο.
Δηλαδή τό σωστόν εἶναι Πεταστή (ἀντί Ψηφιστοῦ) καί βεβαίως
κλάσμα (ἀντί ἁπλῆς).
Και η βαρεία στο «πόλεμο»; Καλύτερα απλά:
Κάτι τέτοιο εννοείτε;
Ένα παλικάρι είκοσι χρονώ - Διορθωμένο.jpg
ΥΓ
Ευχαριστώ όλους τους φίλους για τις παρατηρήσεις.
 

Diogenes

Νέο μέλος
Ναι, τώρα είναι σωστό.
Επειδή μόλις πρόσεξα ότι ο ρυθμός είναι 7σημος, μήπως θα ήταν καλύτερο να έχει στο τέλος παύση δύο χρόνων;
Πάντως πολύ ωραίο τραγούδι. Ευχαριστούμε για τον κόπο της καταγραφής. Να είστε πάντα καλά!
 

Diogenes

Νέο μέλος
Καλό είναι να παρατηρούμε πολύ την ορθογραφία στην πρώτες εκδόσεις των ψαλτικών βιβλίων για να μάθουμε καλή ορθογραφία. Στα σύγχρονα βιβλία υπάρχουν πολλές φορές λάθη. Και όταν ψέλνουμε μόνο από αυτά, υπάρχει ο κίνδυνος να συνηθήσουμε στα λάθη και να τα υιοθετήσουμε ασυνείδητα. Κι εγώ κάνω πολλά λάθη και γιαυτό αργώ να καταγράψω ένα κομμάτι.
 
Last edited:
Επειδή μόλις πρόσεξα ότι ο ρυθμός είναι 7σημος, μήπως θα ήταν καλύτερο να έχει στο τέλος παύση δύο χρόνων;
Σαφώς όχι, γιατί το μέτρο είναι ελλειπές και οι δύο χρόνοι που λείπουν από το τελευταίο μέτρο συμπληρώνονται από το πρώτο. (2+5=7)
Εξάλλου η επανάληψη δεν παραπέμπει μόνον στην επωδό αλλά και στην αρχή του μέλους με επανάληψη των στροφών με διαφορετικό στίχο.
Εδώ βέβαια, δεν πρόκειται για εκκλησιαστικό μέλος αλλά για εξωτερικό (musica mensurata).
 
Last edited:

Diogenes

Νέο μέλος
Ευχαριστώ πολύ για την διόρθωση.
Πρόκειται για εξωτερικό μέλος με ακρηβή περιγραφή του ρυθμού, αλλά όχι για musica mensurata. Αυτή η ορολογία χρησιμοποιείται για μία συγκεκριμένη μουσική της Δύσης του 13. έως 16. αιώνος.
 
Last edited:

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Μιας και πιάσαμε τις ορθογραφικές επισημάνσεις, ανοίξτε αν θέλετε τους κανόνες του π. Εφραίμ και διαβάστε τους πρώτους δύο. Είναι βασικοί και αφορούν σε πολλά λαθάκια που έχουν παρεισφρύσει στην καταγραφή. Επίσης, μετά από σύμπλεγμα με ολίγον σαν βάση, κάποιο φθόγγο αριστερά πάνω του και κεντήματα δεξιά πάνω του, δεν ακολουθεί ποτέ ανάβαση. Θα πρέπει να γραφεί χωρίς το ολίγον, σκέτοι δηλαδή οι χαρακτήρες.
 
Εδώ θέλει να γραφεί με σκέτο ίσον, κεντήματα με γοργό από κάτω και χωρίς σύνδεσμο
Σύνδεσμος.png
Εδώ νομίζω πως είναι απαραίτητη η ενέργεια του συνδέσμου, αλλιώς θα πρέπει να γραφεί υπεραναλυτικά με [ολίγον-κεντήματα-απόστροφο-κεντήματα και τρίγοργο στα πρώτα κεντήματα], αν θέλει κανείς να αποδώσει το μέλος με ακρίβεια και όχι μετροφωνικά.
Εξάλλου ταπεινή μου γνώμη είναι ότι στο εξωτερικό μέλος παρατηρούνται και θέσεις που δε συνηθίζονται στην ψαλτική.
Θα μπορούσε κανείς να παραθέσει πληθώρα παραδειγμάτων, αν δεν ήταν κάτι τέτοιο μάλλον εκτός εστίασης του παρόντος φόρουμ.
 
Αυτή η ορολογία χρησιμοποιείται για μία συγκεκριμένη μουσική της Δύσης του 13. έως 16. αιώνος.
Όχι αποκλειστικά.
Εδώ ο όρος χρησιμοποιήθηκε όχι με την ιστορική του έννοια αλλά κυριολεκτικά, ακριβώς για να αντιδιαστείλει το μέλος που υποτάσσεται σε συγκεκριμένο μέτρο απ' εκείνο του οποίου το μέτρο μεταβάλλεται διαρκώς, ή έχουμε "στάσεις ρυθμού" όπως για παράδειγμα στα "καθιστικά" παραδοσιακά μας μέλη (της τάβλας ή αργά κλέφτικα κλπ)
 

emakris

Μέλος
Αν έχετε την καλοσύνη, μπορείτε να μας εξηγήσετε σε ποιον ορθογραφικό κανόνα των 106 Κανόνων Ορθογραφίας αναφέρεστε; Ευχαριστώ!
Είναι ο κανών αρ. 28. Αλλά και χωρίς το ολίγον από κάτω να γραφεί, "χτυπάει" στον κανόνα αρ. 25, που θέλει τα έγγοργα κεντήματα να μη γράφονται πριν από πεταστή. Συμπέρασμα: στις καταγραφές ασμάτων δεν έχει νόημα να το "ψειρίζει" κανείς και πολύ. Γι' αυτό και η αρχική μου παρατήρηση αφορούσε μόνο κάτι "χοντρό", που τραβάει έντονα την προσοχή.
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Κοιτάξτε τον 28ο κανόνα, αλλά και ψάξτε όλα τα κλασικά κείμενα. Θα δείτε πως, μετά από σύμπλεγμα που έχει κεντήματα πάνω σε ολίγον, δεν ακολουθεί ποτέ ανάβαση. Μόνο ισότητα ή κατάβαση.
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Είναι ο κανών αρ. 28. Αλλά και χωρίς το ολίγον από κάτω να γραφεί, "χτυπάει" στον κανόνα αρ. 25, που θέλει τα έγγοργα κεντήματα να μη γράφονται πριν από πεταστή. Συμπέρασμα: στις καταγραφές ασμάτων δεν έχει νόημα να το "ψειρίζει" κανείς και πολύ. Γι' αυτό και η αρχική μου παρατήρηση αφορούσε μόνο κάτι "χοντρό", που τραβάει έντονα την προσοχή.
Σχετικά με τον κανόνα 25, κολλάω στην υποσημείωση, αφού κι εγώ έχω βρει κείμενα παλαιά που δεν το τηρούν. Πιστεύω πως είναι αρκετά σχολαστικός και μάλλον μπερδεύει.
 
Top