Ελευθέριος Γεωργιάδης

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Σας ευχαριστώ πολύ για την απάντηση! Θα με ενδιέφερε να μου πείτε σχετικά με τον χρόνο και τον Άρχοντα. Αν σας είπε τίποτα σχετικό για αυτό το μέτρημα, από ποιον δάσκαλο το διδάχθηκε, και εν γένει ότι αφορά τον χρόνο και το μέτρημά του. Τὸν εἴχατε δεῖ νὰ μετράει καὶ διαφορετικὰ τὸν χρόνο, ἢ νὰ μετράει κατὰ ρυθμό;

Σας ευχαριστώ.
Δεν έτυχε να κάνουμε τέτοια κουβέντα. Όταν πρωτοπήγα σε εκείνον, τα βασικά θεωρητικά τα είχα ήδη διδαχτεί. Μου έδωσε τις σημειώσεις της θεωρίας που έβγαλε ο ίδιος (βλ. εδώ) και κάναμε ένα ξεσκόνισμα σε όλη τη θεωρία τα 2-3 πρώτα μαθήματα. Δε θυμάμαι να μου υπέδειξε άλλο τρόπο μέτρησης από αυτόν που ήδη γνώριζα, αν και τώρα βλέπω πως στις σημειώσεις του προβλέπει απλό χρόνο, πάντως δεν επέμεινε σε αυτό. Εκείνος πολλές φορές μετρούσε με απλό, πολλές φορές, όμως, και με τους ρυθμικούς πόδες, όπως ακούω σε πολλά ηχογραφημένα μαθήματα.
Στην καταμέτρηση, θυμάμαι πως χτυπούσε δυνατά στις παύσεις για να μου δείξει τη χρονική τους αξία και για να μου επιστήσει την προσοχή ότι εδώ κόβουμε. Προς τούτο, μάλιστα, μπορεί να μη χτυπούσε την προηγούμενη θέση.
Αναρτώ ενδεικτικά το «Γεύσασθε». Το ότι δεν ακούγονται όλοι οι χτύποι δυνατά, δε σημαίνει ότι δεν κρατούσε χρόνο, απλά το έκανε πιο μαλακά. (Αν θυμάμαι καλά, κρατούσε ένα μολύβι απ' αυτά που έχουν πίσω σβήστρα και χτυπούσε με εκείνη). Όπου ακούγεται να κρατάει, όμως, είναι 2σημος και μόνο προς το τέλος, σε 1-2 σημεία χτυπάει και ενδιάμεσα τους χρόνους.
 

Attachments

  • 10 ''Γεύσασθε'', Ι. Κλαδά, Ήχ. α' Κε.mp3
    7.6 MB · Views: 44
Last edited:

Παναγιώτης

σκολιοὶ γὰρ λογισμοί, χωρίζουσιν ἀπὸ Θεοῦ
Δεν έτυχε να κάνουμε τέτοια κουβέντα. Όταν πρωτοπήγα σε εκείνον, τα βασικά θεωρητικά τα είχα ήδη διδαχτεί. Μου έδωσε τις σημειώσεις της θεωρίας που έβγαλε ο ίδιος (βλ. εδώ) και κάναμε ένα ξεσκόνισμα σε όλη τη θεωρία τα 2-3 πρώτα μαθήματα. Δε θυμάμαι να μου υπέδειξε άλλο τρόπο μέτρησης από αυτόν που ήδη γνώριζα, αν και τώρα βλέπω πως στις σημειώσεις του προβλέπει απλό χρόνο, πάντως δεν επέμεινε σε αυτό. Εκείνος πολλές φορές μετρούσε με απλό, πολλές φορές, όμως, και με τους ρυθμικούς πόδες, όπως ακούω σε πολλά ηχογραφημένα μαθήματα.
Στην καταμέτρηση, θυμάμαι πως χτυπούσε δυνατά στις παύσεις για να μου δείξει τη χρονική τους αξία και για να μου επιστήσει την προσοχή ότι εδώ κόβουμε. Προς τούτο, μάλιστα, μπορεί να μη χτυπούσε την προηγούμενη θέση.
Αναρτώ ενδεικτικά το «Γεύσασθε». Το ότι δεν ακούγονται όλοι οι χτύποι δυνατά, δε σημαίνει ότι δεν κρατούσε χρόνο, απλά το έκανε πιο μαλακά. (Αν θυμάμαι καλά, κρατούσε ένα μολύβι απ' αυτά που έχουν πίσω σβήστρα και χτυπούσε με εκείνη). Όπου ακούγεται να κρατάει, όμως, είναι 2σημος και μόνο προς το τέλος, σε 1-2 σημεία χτυπάει και ενδιάμεσα τους χρόνους.

Ευχαριστούμε.

Κατὰ τὴν γνώμη μου·

Φαίνεται η γενιά του (καὶ τοῦ Στανίτσα) ήταν η τελευταία γενιά του μεταιχμίου μεταξύ του ψάλλειν κατά χρόνον (προ Ψάχου), και ψάλλειν κατά ρυθμόν (Ψάχος κτλ.).

Εἴχαν ἐνστερνισθεῖ τὶς ἰδέες τοῦ Ψάχου κτλ. περὶ «τονικοῦ» ρυθμοῦ, ἀλλὰ ταυτοχρόνως κρατοῦσαν (προφανῶς ἀπὸ τοὺς δασκάλους τους) καὶ τὴν ἀρχαῖα παράδοση τοῦ κατὰ χρόνον ψάλλειν.

Τὴν σήμερον, ὁ χρόνος (θέση + άρσις = 1 χρόνος = 1 χαρακτήρας) δὲν φαίνεται κἂν νὰ διδάσκεται. Ἀναφέρομαι βέβαια μόνον στὴν ἐκκλησιαστικὴ βυζαντινὴ μουσική.

Πολλὲς φορὲς καὶ ἐγὼ μετράω «δίσημο», ἀλλὰ τὸ κάνω ὄχι γιὰ νὰ κρατήσω ρυθμό, ἀλλὰ χρόνο (κάθε δεύτερο, εἴτε λόγω κούρασης, είτε λόγω συντομότερου μέλους).
 
Last edited:

ΠΜΧ

...
Τὴν σήμερον, ὁ χρόνος (θέση + άρσις = 1 χρόνος = 1 χαρακτήρας) δὲν φαίνεται κἂν νὰ διδάσκεται. Ἀναφέρομαι βέβαια μόνον στὴν ἐκκλησιαστικὴ βυζαντινὴ μουσική.

Διαφωνώ... Θαρρώ πως είναι ξεκάθαρα θέμα δασκάλου. Μιλώ βάσει παραδειγμάτων από γνωστούς μου. Πάντως υφίσταται ακόμα.
 

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΟΥΓΙΑΣ

Παλαιό Μέλος
............................................................................. τα πρωτότυπα από τις παρτιτούρες που μας έδινε, εξαιτίας της καλλιγραφίας του και της διχρωμίας. Έτσι δεν αντιστάθηκα στον πειρασμό και του απέσπασα μερικές φορές τα πρωτότυπα. Μάλιστα τα χρησιμοποιώ και στην δική μου χορωδία...........
Χαίρετε!
κ. Αντώνη, θα μπορούσαν ν' αναρτηθούν τα μουσικά κείμενα "των μαθημάτων", που έχετε από τον μακαριστό Άρχοντα;
 

Υάκινθος B

Well-known member
Είχα γνωρίσει το δάσκαλο Γεωργιάδη από πολύ κοντά διότι πήρα δίπλωμα απ αυτόν και μου έκανε μαθήματα σπίτι του επειδή δεν βόλευαν οι ώρες. Η γυναίκα του, αρχόντισσα ,πολίτισα πάντα μου πρόσφερε θαυμάσια λικέρ που τα έκανε μόνη της και μου παραπονιόταν ότι όλη τη μέρα ο Ελευθέριος γράφει και την αφήνει μόνη της να βλέπει τηλεόραση ," αλλά τι να κάνω αφού του αρέσει " συμπλήρωνε.
Ο Δάσκαλος μου έλεγε και κάποιες ιστορίες από την πόλη και περισσότερο για τον Στανίτσα που είχαν φιλικές σχέσεις.
πράγματι προτιμούσε να ισοκρατεί για να μαθαίνουν οι μαθητές σωστό ισοκράτημα. να προτιμάς τα λίγα ισοκρατήματα, τα βασικά ,μου έλεγε τακτικά. Τα πολλά καταστρέφουν τη σοβαρότητα του μέλους. Στο αναλόγιο του είχα πάει κάποιες φορές, όπως επίσης και στις χορωδίες του. Στην εκκλησία αν έκλεινες τα μάτια σου νόμιζες ότι βρίσκεσαι στο πατριαρχείο. Στη Θεσσαλονίκη δυστυχώς τον είχαν παραγκωνισμένο, όπως και τον Σουρλατζή και ποτέ δεν του πρότειναν να διδάξει στη σχολή της Μητροπόλεως Θεσσαλονίκης. Μάλιστα όταν έψαλλα ως Λαμπαδάριος έλεγα πάντα τα κοινωνικά του Γεωργιάδη και κάποιος , μεγάλος δάσκαλος κι αυτός στη Θεσσαλονίκη , που έχοντας παραιτηθεί από το αναλόγιο ερχόταν στο ναό μας, μου έκανε παρατήρηση γιατί ψάλλω αυτά τα κοινωνικά . " Του Καραμάνη είναι τα καλύτερα" μου είχε πει. Ευτυχώς πήρα όλα τα βιβλία του αλλά δεν έχω τίποτα ηχογραφημένο. Ως εκ τούτου ευχαριστούμε όσους ανέβασαν ηχητικά και τον κ Μπουλμπουτζή που έβαλε θέμα σχετικά με τον χαλκέντερο , ηδύμολπο ,μέγα διδάσκαλο της ψαλτικής τέχνης.
 

Diogenes

Νέο μέλος
Στη Θεσσαλονίκη δυστυχώς τον είχαν παραγκωνισμένο, όπως και τον Σουρλατζή και ποτέ δεν του πρότειναν να διδάξει στη σχολή της Μητροπόλεως Θεσσαλονίκης. Μάλιστα όταν έψαλλα ως Λαμπαδάριος έλεγα πάντα τα κοινωνικά του Γεωργιάδη και κάποιος , μεγάλος δάσκαλος κι αυτός στη Θεσσαλονίκη , που έχοντας παραιτηθεί από το αναλόγιο ερχόταν στο ναό μας, μου έκανε παρατήρηση γιατί ψάλλω αυτά τα κοινωνικά . " Του Καραμάνη είναι τα καλύτερα" μου είχε πει.
Και ο Σουρλαντζής, όπως πολύ σωστά αναφέρετε, ήταν πολύ παραγκωνισμένος. Γι'αυτό δεν ξέρουν πολλοί ούτε καλά-καλά το όνομά του το οποίο γράφεται με «ντζ»· Σουρλαντζής. Αυτοί οι δύο μεγάλοι Δάσκαλοι ήταν πράγματι εντελώς παραγκωνισμένοι!
Φαντάζομαι ο ψάλτης που είχε παραιτηθεί από το αναλόγιο ήταν ο μαθητής του Καραμάνη Μ. Δ. . ;) (Έβαλα μόνο τα αρχικά του ονόματός του)
 

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΟΥΓΙΑΣ

Παλαιό Μέλος
Και ο Σουρλαντζής, όπως πολύ σωστά αναφέρετε, ήταν πολύ παραγκωνισμένος. Γι'αυτό δεν ξέρουν πολλοί ούτε καλά-καλά το όνομά του το οποίο γράφεται με «ντζ»· Σουρλαντζής. Αυτοί οι δύο μεγάλοι Δάσκαλοι ήταν πράγματι εντελώς παραγκωνισμένοι!....................................
Θα συμφωνήσω μαζί σας συμπεριλαμβάνοντας και τον αείμνηστο μουσικοδιδάσκαλο Θρασύβουλο Παπανικολάου, εδώ, θεωρώντας, ταυτόχρονα, ότι η συγκεκριμένη τριανδρία, με το σημαντικό & αξιόλογο έργο της, που μας αφήνει ως παρακαταθήκη, ακολουθεί & διαδέχεται επάξια την απερχόμενη πεντάδα των σημαντικών ιεροψαλτικών μορφών, του β’ μισού του 20ού αιώνα, της Θεσσαλονίκης, εδώ.
ΑΙΩΝΙΑ Η ΜΝΉΜΗ!
 

Υάκινθος B

Well-known member
Και ο Σουρλαντζής, όπως πολύ σωστά αναφέρετε, ήταν πολύ παραγκωνισμένος. Γι'αυτό δεν ξέρουν πολλοί ούτε καλά-καλά το όνομά του το οποίο γράφεται με «ντζ»· Σουρλαντζής. Αυτοί οι δύο μεγάλοι Δάσκαλοι ήταν πράγματι εντελώς παραγκωνισμένοι!
Ευχαριστούμε για την επισήμανση ! προσωπικά και αν το είχα προσέξει , μετά από τόσα χρόνια είχα ξεχάσει πως γράφετε το όνομά του ,δεν τον ψάλλω κιόλας.
Φαντάζομαι ο ψάλτης που είχε παραιτηθεί από το αναλόγιο ήταν ο μαθητής του Καραμάνη Μ. Δ. . ;) (Έβαλα μόνο τα αρχικά του ονόματός του)
Μάλλον κατάλαβα για ποιόν λες , όχι δεν ήταν αυτός. Αυτός απ ότι ήξερα δεν ήταν μαθητής του Καραμάνη. Ήταν μέλος της χορωδίας του , είχε πάρει μέρος σε κάποιες ηχογραφήσεις του και έλεγε ότι είναι μαθητής του. Όταν το έμαθε ο Καραμάνης είπε "καλά πότε τον είχα εγώ μαθητή και δεν το ξέρω "
Αυτός που μου έκενε την παρατήρηση δεν ήταν μαθητής του Καραμάνη αλλά υπηρχε μεγάλη αλληλοεκτίμηση.
Θα συμφωνήσω μαζί σας συμπεριλαμβάνοντας και τον αείμνηστο μουσικοδιδάσκαλο Θρασύβουλο Παπανικολάου,
Ο Θ. Παπανικολάου δεν ήταν καθόλου παραγκωνισμένος ,επί σειρά ετών ήταν δάσκαλος της σχολής της Μητροπόλεως Θεσσαλονίκης, έχαιρε εκτιμήσεως απ όλους και έψαλλε σε σχετικά καλούς ναούς με τελευταίο τη Μητρόπολη Νεαπόλεως. μετά πήγε ο Νεοχωρίτης. Απλά ο Θ.Παπανικολάου ήταν άνθρωπος χαμηλών τόνων χωρίς να κυνηγάει τις πρωτοκαθεδρίες.
 
Top