Πάνσεπτος Πατριαρχικός Ναός Κων/πόλεως, Κυριακή 18-9-2016

athinaios

Νέο μέλος
Η δοξολογία άρχισε και κατήντησε αγώνας 100 m απο τον ιεροψαλτη στο δεξιό αναλογιο.ας ακούσει πως ερμηνεύει( και χρονικά)ο τεράστιος πριγγος αργες δοξολογίες.(βλ.κοινοποιησεις απο τον κ μπουλμπουτζη.
 

Παπαδόπουλος Δαυίδ

Μπαντιλίκι,στον άνω πά.
Η δοξολογία άρχισε και κατήντησε αγώνας 100 m απο τον ιεροψαλτη στο δεξιό αναλογιο.ας ακούσει πως ερμηνεύει( και χρονικά)ο τεράστιος πριγγος αργες δοξολογίες.(βλ.κοινοποιησεις απο τον κ μπουλμπουτζη.

Μία χαρά είναι ο χρόνος αγαπητέ το θέμα είναι αν τα καταφέρεις σε αυτό το χρόνο όπως το δεξί αναλογειο!
 

athinaios

Νέο μέλος
Δεν ψάλλει στη θεσσαλονικη πλεον, ας το αντιληφθεί πια.(αν το αντιλαμβάνεται και θελει να υπηρετήσει οπως πρέπει τον ΠΠΝ πρέπει άμεσα να αναθεωρησει το σύνολο της ψαλτικής του.δεν θα καταντήσει τον ΠΠΝ,ναό της σειράς.για τον χρόνο της δοξολογίας αποδεικνύετε το ελάχιστο των γνώσεων σας.με ολο το σεβασμό.χαιρεσθε.
 

Παπαδόπουλος Δαυίδ

Μπαντιλίκι,στον άνω πά.
Δεν ψάλλει στη θεσσαλονικη πλεον, ας το αντιληφθεί πια.(αν το αντιλαμβάνεται και θελει να υπηρετήσει οπως πρέπει τον ΠΠΝ πρέπει άμεσα να αναθεωρησει το σύνολο της ψαλτικής του.δεν θα καταντήσει τον ΠΠΝ,ναό της σειράς.για τον χρόνο της δοξολογίας αποδεικνύετε το ελάχιστο των γνώσεων σας.με ολο το σεβασμό.χαιρεσθε.

Και που ξέρετε ΕΣΕΊΣ τι γραμμή έχει πάρει από τον πατριαρχη;
μήπως ξέρετε;
Ο χρόνος είναι εξαιρετικός όπως και τα διαστηματα...
Για τον...αριστερό τι λετε?
 

Παπαδόπουλος Δαυίδ

Μπαντιλίκι,στον άνω πά.
Το...σχόλιο για την Θεσσαλονίκη; τι εννοείτε; ίσα ίσα από κει θύμιζε πατριαρχειο (να μην βάλω ποιο.).....
 

athinaios

Νέο μέλος
Ο πατριαρχης δεν δίνει γραμμή , δεν εχει ουτε ρόλο επι του θέματος ,ουτε γνώσεις.ο αριστερός στη δεδομένη περίοδο δεν με αφορά .αν "έπιανε "το δεξιό αναλογιο φυσικά και θα κρινόταν απο όλους για την ανάληψη της θεσεως.αυτη την περίοδο αλλος κρίνεται για την θέση που εκπροςωπει.με πρωτοψαλτεια μου περί τα 30ετη σε κεντρικό ναό ,συνεργασίες με πρώτο ψαλτες Αθηνών ,εκατοντάδες ώρες ηχογραφήσεων σε μονωδους και σύνολα,δεκάδες συναυλίες εντός και εκτός Ελλάδας ,θεωρώ οτι μου επιτρέπεται να υποστηρίζω οτι η δοξολογια(ες) δεν ψαλλονται σε αυτόν τον χρόνο.εκτος αν συντρέξουν λόγοι"ανωτέρας βίας".απο θεσσαλονικη μύριζε;δεν το νομίζω. προφανώς δεν συμπλεουμε ,έτερον εκατερον , χωρίς ίχνος αντιπαράθεσης και μείωσης προς το πρόσωπο σας ,κλείνω οριςτικως,απο πλευράς μου.και πάλι χαιρεσθε.
 

Παπαδόπουλος Δαυίδ

Μπαντιλίκι,στον άνω πά.
Ο πατριαρχης δεν δίνει γραμμή , δεν εχει ουτε ρόλο επι του θέματος ,ουτε γνώσεις.ο αριστερός στη δεδομένη περίοδο δεν με αφορά .αν "έπιανε "το δεξιό αναλογιο φυσικά και θα κρινόταν απο όλους για την ανάληψη της θεσεως.αυτη την περίοδο αλλος κρίνεται για την θέση που εκπροςωπει.με πρωτοψαλτεια μου περί τα 30ετη σε κεντρικό ναό ,συνεργασίες με πρώτο ψαλτες Αθηνών ,εκατοντάδες ώρες ηχογραφήσεων σε μονωδους και σύνολα,δεκάδες συναυλίες εντός και εκτός Ελλάδας ,θεωρώ οτι μου επιτρέπεται να υποστηρίζω οτι η δοξολογια(ες) δεν ψαλλονται σε αυτόν τον χρόνο.εκτος αν συντρέξουν λόγοι"ανωτέρας βίας".απο θεσσαλονικη μύριζε;δεν το νομίζω. προφανώς δεν συμπλεουμε ,έτερον εκατερον , χωρίς ίχνος αντιπαράθεσης και μείωσης προς το πρόσωπο σας ,κλείνω οριςτικως,απο πλευράς μου.και πάλι χαιρεσθε.

.................:(
 

Μάριος

Μέλος
...θεωρώ οτι μου επιτρέπεται να υποστηρίζω οτι η δοξολογια(ες) δεν ψαλλονται σε αυτόν τον χρόνο.εκτος αν συντρέξουν λόγοι"ανωτέρας βίας".....

Απλά τονίζω την λέξη κλειδί στο συγκεκριμένο μήνυμα.
Ο καθένας είναι ελεύθερος να έχει και να διατυπώνει την προσωπική του άποψη αρκεί να μην προσβάλλει ή απαξιώνει τις απόψεις άλλων και μάλιστα χωρίς ιδιαίτερα στοιχεία.
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
και μάλιστα χωρίς ιδιαίτερα στοιχεία.

ας ακούσει πως ερμηνεύει( και χρονικά)ο τεράστιος πριγγος αργες δοξολογίες.

Εμένα μου αρκεί η παραπομπή στον Πρίγγο ως στοιχείο. Τι άλλο θέλατε να προσκομίσει ο άνθρωπος; Εγώ θα σας παραπέμψω και σε εκτελέσεις με το Στανίτσα από Ακολουθία του 1964 και εκτός εκκλησίας το 1957 με τον Πέττα (Στην τελευταία είναι σίγουρα πεσμένες οι στροφές, αλλά πόσο γοργότερο θα μπορούσε να είναι; ) Έψαξα και με τον Αστέρη, αλλά δε βρήκα το β' του Ιακώβου. Σας παραπέμπω στον πλ. δ' του Ιακώβου, αυτή που βρήκα στον πιο χτυπητό χρόνο.. Αν και πάλι δε σας φαίνονται αυτά ως στοιχεία, τι να πω! Μέχρι τώρα έχουν κάποιοι βγάλει ως μη απαραίτητα στοιχεία πατριαρχικής παραδόσεως τις ψαλλόμενες θέσεις, τις αναλύσεις, τον τρόπο εκτελέσεως συγκεκριμένων γραμμών, την έλξη του Γα στο άγια, τη χρονική αγωγή και το ρυθμό του Ν' Ψαλμού κα, ας βγάλουμε και το ρυθμό των Αργών Δοξολογιών. Να δούμε τι θα μείνει...
 

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΟΥΓΙΑΣ

Παλαιό Μέλος
......................................
Για τον...αριστερό τι λετε?

Μια γενική παρατήρηση είναι ότι ο αξιόλογος Άρχ. Λαμπαδάριος, που έχει πάρει αρκετά στοιχεία του ύφους και του τρόπου της ψαλτικής του άρχ. Λ. Αστέρη, ηθελημένα ή αθέλητα καθυστερεί στο χρόνο! Αυτό παρατηρείται συστηματικά και σε πολλές εκτελέσεις διαφόρων μαθημάτων γίνεται εύκολα αντιληπτό, ότι δεν ακολουθεί τον Πρωτοψάλτη!
Το γιατί το κάνει, μόνο ο ίδιος γνωρίζει ν' απαντήσει...............
 

Μάριος

Μέλος
Το προφανές με τις ηχογραφήσεις που παραθέτεις φίλε Γιάννη είναι ότι αφενός μεν είναι πολύ λίγες, αφετέρου είναι παρμένες από ημέρες εορτών.
Ανάλογα με το πνεύμα της ημέρας είναι και το ψάλσιμο.
Αλλιώς ψάλλουμε σε γιορτή αλλιώς σε καθημερινή αλλιώς την κυριακή.
Οι δοξολογίες τόσο του Ιακώβου όσο και του Πέτρου είναι γραμμένες με τέτοιο τρόπο ώστε, μουσικά, να βγάζουν νόημα τόσο σε πιο αργούς όσο και γρηγορότερους ρυθμούς. Το θέμα είναι να μπορεί ο ψάλτης να ακολουθήσει τον γρήγορο ρυθμό χωρίς στραβοπατήματα.
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Το προφανές με τις ηχογραφήσεις που παραθέτεις φίλε Γιάννη είναι ότι αφενός μεν είναι πολύ λίγες, αφετέρου είναι παρμένες από ημέρες εορτών.
Ανάλογα με το πνεύμα της ημέρας είναι και το ψάλσιμο.
Αλλιώς ψάλλουμε σε γιορτή αλλιώς σε καθημερινή αλλιώς την κυριακή.
Οι δοξολογίες τόσο του Ιακώβου όσο και του Πέτρου είναι γραμμένες με τέτοιο τρόπο ώστε, μουσικά, να βγάζουν νόημα τόσο σε πιο αργούς όσο και γρηγορότερους ρυθμούς. Το θέμα είναι να μπορεί ο ψάλτης να ακολουθήσει τον γρήγορο ρυθμό χωρίς στραβοπατήματα.
Ωραία τότε! Επειδή με ενδιαφέρει η ως τώρα παράδοση συγκεκριμένα του Πατριαρχικού Ναού, παράπεμψέ με, σε παρακαλώ, σε ηχογραφήσεις αργών Δοξολογιών από ημέρα χωρίς εορτή.
 

athinaios

Νέο μέλος
1.Δηλαδή με πόσες ηχογραφήσεις θα καλυφθεις;2.οι χρόνοι σε ολα αλλα ιδίως σε βαριά μαθήματα και ομάδες μελών ειναι συγκεκριμένες (και χρονικά),ιδίως στον ΠΠΝ.μην θέλετε να υποβιβάςετε τον ΠΠΝ στα επίπεδα της ημιθανους ελληνικής ψαλτικής πραγματικοτητος.τα μέλη πρεπει να ψαλλονται ως ειθιςται .ολα ειναι συγκεκριμένα και δεν επιδέχονται ουδεμιάς αλλοίωσης και έκπτωσης.3.εν προκειμένω δεν κρίνεται ο α δομεστικος ,αν μπορει η θελει να ακολουθεί χρόνους του προςκληθεντος.δηλαδή αν ακολουθήσει τι;ειναι άξιος και αυτος;αν οχι στον καιαδα!(επιπλέον το θεωρείτε λογικό και πρέπον απο κάθε πλευρά, καποιος νεοεισερχόμενος, οπουδήποτε ,να "επιβάλλει" αυτος το παιχνίδι;ασχέτως εάν ο απέναντι ειναι παλαιότερος καλύτερος η χειρότερος.;δεν υπαρχει σεβασμός στην παραδοση;στον χώρο;
.κρινεται ο προσκληθεις για αλλοίωση έτσι θελικα του χρονου και άλλων παραμέτρων σε άλλες περιπτώσεις.προσωπικη ερμηνεία (κατά Πέτρον μαλλον ως λέγουν οι θιασώτες του,)στα ευλογηταρια ,κεκραγαρια ,πασαπνοαρια,χρήση λειτουργικών εκτος παράδοσης,κρατηματα εντός του ΠΠΝ,η στάση του επι του αναλογιου (με πολυ ιδιαίτερο στυλ οποιος εχει παρευρεθεί στον ΠΠΝ η και σε video καταλαβαίνει. ) και αρκετά αλλα που εχουν ειπωθεί.εχει ειπωθεί ξανά ,το ξαναλέμε.εχει δυνατότητες αλλα πρεπει να αναθεωρήσει.(και να τον "σπρώξουν οι αρμόδιοι" )στο φως το αληθινόν.γενοιτο.
ΥΓ δεν ειναι μόνο η συγκεκριμένη δοξολογια. Ο προσκληθεις τρέχει ,τρέχει πολυ .του εχουν πει οι αρμόδιοι;αν ναι τότε πρεπει να αναλόγιστει την ευθύνη που πήρε στους ώμους του έναντι των προγενεστερων και της παράδοσης ,η οποια γοητεύει μεγαλη μερίδα εξ ημων.καλο ξημέρωμα.
 

Μάριος

Μέλος
Αν είχα θα το έκανα.
Για αυτό όμως και δεν απαξιώνω την γρήγορη εκτέλεση η οποία μου φαίνεται πολύ ενδιαφέρουσα. Το σημαντικό είναι να είναι ακριβής στον ρυθμό με τον οποίο θα ξεκινήσει καθώς επίσης και στα διαστήματα.
 

tum15189

Νικόλαος Λαμπρινάκος
Εμένα μου αρκεί η παραπομπή στον Πρίγγο ως στοιχείο. Τι άλλο θέλατε να προσκομίσει ο άνθρωπος; Εγώ θα σας παραπέμψω και σε εκτελέσεις με το Στανίτσα από Ακολουθία του 1964 και εκτός εκκλησίας το 1957 με τον Πέττα (Στην τελευταία είναι σίγουρα πεσμένες οι στροφές, αλλά πόσο γοργότερο θα μπορούσε να είναι; ) Έψαξα και με τον Αστέρη, αλλά δε βρήκα το β' του Ιακώβου.

Εδώ ηχογράφηση από τον Σύλλογο Μουσικοφίλων Κων/πόλεως
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Αν είχα θα το έκανα.
Για αυτό όμως και δεν απαξιώνω την γρήγορη εκτέλεση η οποία μου φαίνεται πολύ ενδιαφέρουσα. Το σημαντικό είναι να είναι ακριβής στον ρυθμό με τον οποίο θα ξεκινήσει καθώς επίσης και στα διαστήματα.
Μήπως τότε θα έπρεπε να αναθεωρήσετε τα συμπεράσματά σας μέχρι αποδείξεως του αντιθέτου; Γιατί σε μέρες πλην των εορτών, θα βρείτε από όλους τους πατριαρχικούς να ψάλλουνε σύντομες Δοξολογίες, δεν είναι κακό. Τις αργές, όμως, τις λένε πάντοτε με άνεση και αρχοντιά στο χρόνο. Και σε άλλους παλαιούς ψάλτες απ' αυτούς που επικαλούνταν πατριαρχική παράδοση αν ανατρέξετε, όπως στο γνωστό κύλινδρο φωνογράφου του Ψάχου ή το δίσκο γραμμοφώνου του Μητροπολίτου Σάμου κυρού Ειρηναίου στη Μερλιέ, την ίδια άνεση χρόνου θα ακούσετε στις αργές Δοξολογίες, κι ας ήταν σφιχτοί οι χρονικοί περιορισμοί των ηχογραφήσεων.
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Η δοξολογία με όσα γνωρίζω όντως θέλει αρκετά πιο αργά από την χρονική αγωγή του κ. Νεοχωρίτη.
Η δοξολογία για όσους δεν γνωρίζουν ανήκει στο παπαδικό μέλος(αυτό δεν συνεπάγεται αναγκαστικά αργή χρονική αγωγή αλλά συνήθως αυτό παρατηρείται στις περισσότερες των περιπτώσεων )
Όλες οι παλαιές ηχογραφήσεις που υπάρχουν το πιστοποιούν.
Ένα άλλο παράδειγμα που το επιβεβαιώνει, ο κανόνας Κύματι θαλάσσης του Μ. Σαββάτου ψάλλεται επίσης πιο αργά "στο χρόνο της δοξολογίας" όπως γνωρίζουμε (όσοι γνωρίζουν) από τους παλιούς ψάλτες.
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Όπως μου υπενθύμισε ένας φίλος, στο «Μουσικόν Τριώδιον» του Θρασυβούλου Στανίτσα (1969), στη σελίδα 339, ορίζεται η χρονική αγωγή των αργών Δοξολογιών σε 112 χτύπους το λεπτό. Μονοσήμαντα φυσικά, χωρίς αστερίσκο για απλές Κυριακές. Επισυνάπτω το αντίστοιχο απόσπασμα.
Για όποιον ενδιαφέρεται, μετρονόμος υπάρχει εδώ. Μπορείτε να τον βάλετε και να συγκρίνετε τη χρονική αγωγή με την πρόσφατη ηχογράφηση.
 

Attachments

  • Χρονική αγωγή Δοξολογιών.png
    38.8 KB · Views: 13

dimitrios.zaganas

Παλαιό Μέλος
Από την ιστοσελίδα του Οικ. Πατριαρχείου:
...Ο δε Κωνσταντίνος Πρίγγος στον πρόλογο του της Μουσικής Κυψέλης, χαρακτηρίζει το ύφος το πατριαρχικό «σεμνό, απέριττο, μυστικοπαθές», και για την μετάδοσή του με την ακοή όμως λέγει στην απαθανατίζουσα την φωνή του κασσέτα ο ίδιος τα εξής: «... διότι σε σας αν τα πω και τ’ ακούσετε, θα τα λέτε μεθαύριο σαν κι εμένα». Και άλλη φορά πάλι: «...μπράβο ρέ Μήτσο, ωραία τα κατάφερες μα εσύ με μιμείσαι χωρίς να με έχεις ακούσει , μπράβο παιδί μου, φαίνεται ότι είσαι γεννημένος για ψάλτης». Kαι άλλοτε πάλι μας διηγήθηκε ο ίδιος: Σ' ένα ταξίδι του στην Ελλάδα από την Κωνσταντινούπολη και μετά από μια Λειτουργία μαζεύτηκαν στο τέλος στην αίθουσα του ναoύ οι ψάλτες και συζητούσαν γύρω από την ψαλτική τέχνη. Όπως συνήθιζε, τους έψαλε μερικά μαθήματα. Οι ακροατές του Πρωτοψάλτες κ.λπ. του είπαν σε μια στιγμή vα ψάλλουν κι αυτοί, να τους ακούσει, για να τους πει τη γνώμη του. Πράγματι έψαλαν και αυτοί διάφορα μαθήματα και στο τέλος περίμεναν όλοι να ακούσουν τη γνώμη του Μεγάλου Δάσκαλου που τους είπε: «Βρε παιδιά, όλοι σας καλλίφωνοι είσθε, όλοι σας μουσικά ξέρετε, όλοι σας στις εκκλησίες ψάλλετε, αλλά Ψάλτες δεν είσθε. Γ ι α τ ί; Γιατί δεν ΑΚΟΥΣΑΤΕ. Και για vα γίνει πιο αντιληπτός χρησιμοποιούσε την παρομοίωση μιας ξένης γλώσσας και της προφοράς της, που δε γράφεται και ούτε διαβάζεται, παρά μόνο με το ΑΥΤΙ αποκτάται.
 
Top