Έκταση και όγκος της φωνής

Apostolis Kapuranis

Νέο μέλος
καλησπέρα, μήπως γνωρίζει κανείς μερικές βοηθητικές και χρήσιμες ασκήσεις, που μπορούν να δώσουν στη φωνή έκταση και όγκο;
(Είμαι αρχάριος, αλλά ενδιαφέρομαι να μάθω...):)
 

Nikos L.

Παλαιό Μέλος
όοοοοολες τις απορίες σου θα σου τις λύσει ο δάσκαλός σου...
αν έχεις, εμπιστεύσου τον...
αν δεν έχεις, να βρείς................
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Δάσκαλο βυζαντινής ή φωνητικής? Έχει διαφορά!

Η έκταση και ο όγκος της φωνής είναι αντικείμενο του δασκαλου φωνητικής (και μονον). Εκτός εάν ο δάσκαλος της βυζαντινής έχει και γνώσεις (επιστημονικές και όχι εμπειρικές) φωνητικής. Ο καθείς στο είδος του ...
 

Τσούκαλας Λεωνίδας

Παλαιό μέλος
Η έκταση και ο όγκος της φωνής είναι αντικείμενο του δασκαλου φωνητικής (και μονον). Εκτός εάν ο δάσκαλος της βυζαντινής έχει και γνώσεις (επιστημονικές και όχι εμπειρικές) φωνητικής. Ο καθείς στο είδος του ...

Γι' αυτό υπέβαλα αυτήν την ερώτηση! Αυτό ακριβώς ήθελα να επισημάνω και εγώ, αλλά είπα να το εξακριβώσω προτού το πω! :D:cool:
 
Last edited:

Nikos L.

Παλαιό Μέλος
Σωστά! Υγεία να έχουμε κι έχει ο Θεός!

έμαθε να ψάλλει κ αυτό που του λείπει είναι να αυξήσει τον όγκο της φωνής!!!
επίσης, εκατοντάδες χρόνια τώρα οι ψάλτες επισκέπτονταν δασκάλους φωνητικής για εκταση κ όγκο...:D
 

s_mikhalis

Μιχάλης Στρουμπάκης
Καλημέρα σε όλους. Έχω τη γνώμη ότι το μάθημα της βυζαντινής μουσικής συνδυάζεται απόλυτα με τη φωνητική καλλιέργεια. Μπορεί ο άνθρωπος να έχει μια αδύνατη φωνή και να θέλει να την καλλιεργήσει, ώστε και το μάθημα της βυζαντινής να του είναι ευχάριστο και αποδοτικό. Δεν βρίσκω κάτι κακό σ' αυτό...Αντίθετα κακό είναι να αποτρέπομε κάποιον από την αναζήτηση της γνώσης. Όσον αφορά τα περί εκατοντάδων χρόνων ψαλτικής διδασκαλίας, πράγματι αν πήγαινα κι εγώ σ'ένα δάσκαλο του βεληνεκούς πχ του Πρίγγου, που σύμφωνα με μαρτυρίες έλαβε μαθήματα φωνητικής, και εμιμούμην τη φωνητική του τοποθέτηση δια ζώσης πάντα κι όχι από ηχογραφήσεις, θα είχα πιθανόν μια θετική εξέλιξη στη φωνητική μου κατάρτιση και δεν θα χρειαζόμουν δάσκαλο φωνητικής.
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Αυτό που κάνει το μινιόν και φαίνεται αστείο ενεργοποιεί το διάφραγμα και δίνει και όγκο φωνής είναι η πιο έυκολη άσκηση το πρρρρρρ και το χαχανητό. Για αρχή νομίζω είναι ιδανικές :)
 

Τσούκαλας Λεωνίδας

Παλαιό μέλος
έμαθε να ψάλλει κ αυτό που του λείπει είναι να αυξήσει τον όγκο της φωνής!!!
επίσης, εκατοντάδες χρόνια τώρα οι ψάλτες επισκέπτονταν δασκάλους φωνητικής για εκταση κ όγκο...:D

Δεν είμαι ενάντια σ' αυτό! Ίσα ίσα που κάνω και εγώ φωνητική!
Πρέπει όμως κάποια στιγμή να μπουν τα πράγματα στη θέση τους και να πάψουν οι δάσκαλοι να λένε «Ααα! Μην κάνετε φωνητική...» «Ααα! Θα σας χαλάσει το ύφος, ααα ουυυ».
Στο δάσκαλο της βυζαντινής μαθαίνεις να ψάλλεις και στο δάσκαλο φωνητικής να χρησιμοποιείς τη φωνή σου! Τεχνική μαθαίνεις! Όχι να ψάλλεις!

Καλημέρα σε όλους. Έχω τη γνώμη ότι το μάθημα της βυζαντινής μουσικής συνδυάζεται απόλυτα με τη φωνητική καλλιέργεια. Μπορεί ο άνθρωπος να έχει μια αδύνατη φωνή και να θέλει να την καλλιεργήσει, ώστε και το μάθημα της βυζαντινής να του είναι ευχάριστο και αποδοτικό. Δεν βρίσκω κάτι κακό σ' αυτό...Αντίθετα κακό είναι να αποτρέπομε κάποιον από την αναζήτηση της γνώσης.

Στα λόγια μου έρχεστε!

Όσον αφορά τα περί εκατοντάδων χρόνων ψαλτικής διδασκαλίας, πράγματι αν πήγαινα κι εγώ σ'ένα δάσκαλο του βεληνεκούς πχ του Πρίγγου, που σύμφωνα με μαρτυρίες έλαβε μαθήματα φωνητικής, και εμιμούμην τη φωνητική του τοποθέτηση δια ζώσης πάντα κι όχι από ηχογραφήσεις, θα είχα πιθανόν μια θετική εξέλιξη στη φωνητική μου κατάρτιση και δεν θα χρειαζόμουν δάσκαλο φωνητικής.

Αυτό φυσικά και ΔΕΝ μπορεί να γίνει! Είμαστε διαφορετικά άτομα! Και το ηχόχρωμα της φωνής προκύπτει από τα διάφορα αντιχεία του σώματος! Γι' αυτό έχουμε και διαφορετικές φωνές! Ως αποτέλεσμα αυτού, άνθρωπος με άνθρωπο έχει διαφορετική τοποθέτηση φωνής! Δεν μπορούμε όλοι να έχουμε την ίδια τοποθέτηση φωνής! Μπορούμε όλοι να έχουμε την ΣΩΣΤΗ τοποθέτηση φωνής και αυτό είτε επιτυγχάνεται με δάσκαλο, είτε το έχουμε ως «άνωθεν χάρισμα» και φυσικά είναι μοναδικό για τον καθένα μας ξεχωριστά. Η μίμηση είναι πολύ χειρότερη, καθώς πιο πολύ ζημιά κάνει παρά καλό! Αν πάλι αρέσκεστε (γενικά το λέω, όχι εσείς προσωπικά) στο να μιμείστε και να γίνεστε φερέφωνα, φθηνά αντίγραφα χωρίς προσωπικό χαρακτήρα και γνώρισμα, απλά για να αρέσετε επειδή κάποιος κάποτε άρεσε/αρέσει σε κάποιους με 'γειά σας με χαρά σας! Πάντα όμως θα λένε πχ. 2ος Πρίγγος, 2ος Στανίτσας και όχι Στρουμπάκης, Τσούκαλας κλπ.


Υγ. Αυτά που λέω δεν είναι επί προσωπικού! Και δεν έχω κάτι με κάποιον!
 
Last edited:

s_mikhalis

Μιχάλης Στρουμπάκης
Κύριε Τσούκαλα, θα συμφωνήσω μαζί σας στο θέμα της φωνητικής μίμησης. Ο καθένας μας έχει διαφορετική φωνή. Εννοείται. Το παράδειγμα που ανέφερα αφορούσε τη δυνατότητα "υφαρπαγής" γενικών τεχνικών στοιχείων και εφαρμογής τους με πολύ κόπο και προσπάθεια στο μοναδικό φωνητικό όργανο που έχει ο καθείς, στην περίπτωση που δεν υπάρχει δάσκαλος φωνητικής. Δεν νομίζω να αρνείστε την ύπαρξη γενικών αρχών τεχνικής. Ας μην ξεχνάμε ότι η μίμηση δεν μπορεί να έχει πάντα αρνητικό περιεχόμενο, δηλαδή άκριτη αποδοχή στοιχείων, αλλά και θετικό: πρόσληψη στοιχείων έπειτα από εξατομίκευση...Αν ο δάσκαλος είναι σωστός, θα βοηθήσει το μαθητή στο σημείο αυτό.
 

Τσούκαλας Λεωνίδας

Παλαιό μέλος
Κύριε Τσούκαλα, θα συμφωνήσω μαζί σας στο θέμα της φωνητικής μίμησης. Ο καθένας μας έχει διαφορετική φωνή. Εννοείται. Το παράδειγμα που ανέφερα αφορούσε τη δυνατότητα "υφαρπαγής" γενικών τεχνικών στοιχείων και εφαρμογής τους με πολύ κόπο και προσπάθεια στο μοναδικό φωνητικό όργανο που έχει ο καθείς, στην περίπτωση που δεν υπάρχει δάσκαλος φωνητικής. Δεν νομίζω να αρνείστε την ύπαρξη γενικών αρχών τεχνικής. Ας μην ξεχνάμε ότι η μίμηση δεν μπορεί να έχει πάντα αρνητικό περιεχόμενο, δηλαδή άκριτη αποδοχή στοιχείων, αλλά και θετικό: πρόσληψη στοιχείων έπειτα από εξατομίκευση...Αν ο δάσκαλος είναι σωστός, θα βοηθήσει το μαθητή στο σημείο αυτό.

Έτσι ακριβώς! Κλέβουμε μόνο ότι έχει να κάνει με την τεχνική! Και αφού το επεξεργαστούμε και το ράψουμε στα μέτρα μας, τότε ΝΑΙ ας μιμηθούμε!
 

Nikos L.

Παλαιό Μέλος
Δεν είμαι ενάντια σ' αυτό! Ίσα ίσα που κάνω και εγώ φωνητική!
Πρέπει όμως κάποια στιγμή να μπουν τα πράγματα στη θέση τους και να πάψουν οι δάσκαλοι να λένε «Ααα! Μην κάνετε φωνητική...» «Ααα! Θα σας χαλάσει το ύφος, ααα ουυυ».
Στο δάσκαλο της βυζαντινής μαθαίνεις να ψάλλεις και στο δάσκαλο φωνητικής να χρησιμοποιείς τη φωνή σου! Τεχνική μαθαίνεις! Όχι να ψάλλεις!
...............
Υγ. Αυτά που λέω δεν είναι επί προσωπικού! Και δεν έχω κάτι με κάποιον!

αν καταλάβατε ότι είμαι εναντίον της φωνητικής, τότε δε γράφω σωστά.
είπα: ας μάθει πρώτα να παβουγαδιζει και μετά θα κρίνει ο δάσκαλός του εάν συντρέχει λόγος φωνητικής. Αν ο δάσκαλος της Βυζαντινής είναι ΣΩΣΤΟΣ θα υποδείξει στο μαθητή τις ατέλειές του κ θα τον προτρέψει - παραπέμψει αλλού.
ο φίλος στο πρώτο μήνυμα δηλώνει αρχάριος κ κατευθείαν θέλει να δώσει ΟΓΚΟ κ έκταση στη φωνή...

απ΄την άλλη, είπα ότι τόσα χρόνια (εκατοντάδες) οι ψάλτες δεν έκαναν φωνητική, κι όμως ανεδείχθηκε ένας Κουκουζέλης, Ιωάννης Τραπεζούντιος, Ιακωβος, Πέτρος, Ραιδεστηνός, Βιολάκης, Ναυπλιώτης (ενδεικτικά αναφέρω τα ονόματα) σταματώντας εκεί... εννοώντας ότι το βασικό είναι η γνώση της Βυζαντινής Μουσικής πρώτα.

με καλή διάθεση...
 

Nikos L.

Παλαιό Μέλος
Ας μην ξεχνάμε ότι η μίμηση δεν μπορεί να έχει πάντα αρνητικό περιεχόμενο, δηλαδή άκριτη αποδοχή στοιχείων, αλλά και θετικό: πρόσληψη στοιχείων έπειτα από εξατομίκευση...Αν ο δάσκαλος είναι σωστός, θα βοηθήσει το μαθητή στο σημείο αυτό.

μερικές φορές δυσκολεύομαι να ξεχωρίσω ποιός ψάλλει δεξιά κ ποιός αριστερά...
 

Greekψαλτης

Ψαλῶ τῶ Θεῶ μου, ἕως ὑπάρχω.
...απ΄την άλλη, είπα ότι τόσα χρόνια (εκατοντάδες) οι ψάλτες δεν έκαναν φωνητική, κι όμως ανεδείχθηκε ένας Κουκουζέλης, Ιωάννης Τραπεζούντιος, Ιακωβος, Πέτρος, Ραιδεστηνός, Βιολάκης, Ναυπλιώτης (ενδεικτικά αναφέρω τα ονόματα) σταματώντας εκεί... εννοώντας ότι το βασικό είναι η γνώση της Βυζαντινής Μουσικής πρώτα.
Και ποιος σας ειπε οτι οι προαναφερθεντες ή πολυ περισσοτερο οι εκατονταδες των ιεροψαλτων ανα τους αιωνες, οπως χαρακτηριστικα αναφερατε (άραγε που το στηριζετε αυτο?), δεν ειχαν γνωσεις φωνητικης, ήτοι σωστης εκφορας των φωνηεντων κ' γενικοτερης τοποθετησης της φωνης? Θα αναφερθω ξανα στον Αρχοντα κ. Λ. Αστερη ο οποιος σε σεμιναριο ανεφερε πως ολη αυτη η γνωση περι φωνητικης κ' τα σχετικα, ηταν δικη μας κ' (δυστυχως) την απωλεσαμε! Επισης υπαρχουν κ' μαρτυριες παλαιων Πρωτοψαλτων της Πολης περι μαθηματων φωνητικης κ' μαλιστα σε ξενους δασκαλους.
Ειλικρινα αυτη την αντιφαση (γενικη διαπιστωση) περι της φωνητικης, οπου ναι μεν ειναι καλη κ' χρησιμη απο τη μια αλλα απο την αλλη ειναι κ' τροπον τινα περιττη, κανοντας επικληση στοιχειων τα οποια δεν ξερω εαν κ' κατα ποσο εχουν βαση, δεν τη καταλαβαινω. Τη στιγμη μαλιστα οπου μεγαλοι Πρωτοψαλτες μας βεβαιωνουν για το αντιθετο αλλα κ' κανουν λογο για τη χρηση της στο μακρινο παρελθον! Θα πρεπει καποια στιγμη να ξεκολλησουμε απο αγκυλωσεις κ' αντιληψεις οι οποιες οπως αποδεικνύεται καμμια σχεση δεν εχουν με τη μουσικη μας παραδοση. Κ' στη τελικη, εαν καποιος μεγαλος Πρωτοψαλτης οντως δεν ειχε αυτες τις γνωσεις, αυτο δεν σημαινει οτι μπορει κ' πρεπει ν'αποτελεσει προτυπο (ως προς αυτο) για εμας τους υπολοιπους κ' οποιαδηποτε αναφορα ειναι περιττη.
με καλή διάθεση...
Παντα!

Υ.Γ. Εαν δεν ξερει καποιος ουτε στο ελαχιστο πως ν'αναπνέει ή να ανοιγει το στοματακι του, ουτε ογκο θ'αποκτησει αλλα ουτε κ' εκταση φωνης! Αυτα ειναι πραγματα δεδομενα κ' απορω γιατι ακομη εν έτει 2016 τα κουβεντιαζουμε?
 
Last edited:

Nikos L.

Παλαιό Μέλος
Και ποιος σας ειπε οτι οι προαναφερθεντες ή πολυ περισσοτερο οι εκατονταδες των ιεροψαλτων ανα τους αιωνες, οπως χαρακτηριστικα αναφερατε (άραγε που το στηριζετε αυτο?), δεν ειχαν γνωσεις φωνητικης, ήτοι σωστης εκφορας των φωνηεντων κ' γενικοτερης τοποθετησης της φωνης?

αντιστρέφω το ερώτημα: εσείς πού στηρίζετε ότι οι ψάλτες πριν τον 20ο αι. έκαναν μαθήματα φωνητικής σε ειδικό δάσκαλο κ όχι στο δάσκαλο της Βυζαντινής μουσικής;;;;;;;;;;;;;;;;
υπάρχει κάποια γραπτή αναφορά;;
αν ναι, ευχαρίστως θα πώ ότι δεν το ήξερα.
περιμένω.
 

Greekψαλτης

Ψαλῶ τῶ Θεῶ μου, ἕως ὑπάρχω.
αντιστρέφω το ερώτημα: εσείς πού στηρίζετε ότι οι ψάλτες πριν τον 20ο αι. έκαναν μαθήματα φωνητικής σε ειδικό δάσκαλο κ όχι στο δάσκαλο της Βυζαντινής μουσικής;;;;;;;;;;;;;;;;
υπάρχει κάποια γραπτή αναφορά;;
αν ναι, ευχαρίστως θα πώ ότι δεν το ήξερα.
περιμένω.
Αυτο που ρωτατε ειναι διαφορετικο απο αυτο που αναφερατε παραπανω κ' στο οποιο εδωσα πιστευω μια απαντηση. Ως προς αυτο που λετε, το θεμα μας δεν ειναι εαν τις γνωσεις της φωνητικης τις μετεδιδε ο δασκαλος της Β. μουσικης αλλα εαν οντως υπηρχαν οι γνωσεις αυτες προς χρηση στο χωρο της ψαλτικης τεχνης (που φυσικα κ' υπηρχαν), κ' δεν ειναι οπως τραγικα κ' εσφαλμενα πιστευουμε σημερα εμεις κατι ξενο προς εμας, με κινδυνο (κ' καλα) αλλοίωσης της μουσικης μας έκφρασης. Δυστυχως εχουν βαπτισει καποιοι το "μουγκριτο" κ' το "μασημα" των λεξεων "Πατριαρχικον ύφος", πραγμα τουλαχιστον φαιδρο. (https://www.youtube.com/watch?v=WzL3fUO49Fs) Οριστε κ' το βιντεο με τον Αρχοντα Αστέρη σχετικα με τη φωνητικη κ' τη χρησιμοτητα της. Εκει θ' ακουσετε να λεει κ' αυτο που ανεφερα παραπανω. Κατι παραπανω ξερει, ετσι δεν ειναι? Καλο ειναι να στηριζουμε αυτα που γραφουμε κ' να μην περιοριζομαστε μονο σε προσωπικες αποψεις, ιδιως σε θεματα οπως αυτο που η προσωπικη αποψη περισσευει τη στιγμη που τα δεδομενα επαρκουν.
 

Nikos L.

Παλαιό Μέλος
Αυτο που ρωτατε ειναι διαφορετικο απο αυτο που αναφερατε παραπανω κ' στο οποιο εδωσα πιστευω μια απαντηση. Ως προς αυτο που λετε, το θεμα μας δεν ειναι εαν τις γνωσεις της φωνητικης τις μετεδιδε ο δασκαλος της Β. μουσικης αλλα εαν οντως υπηρχαν οι γνωσεις αυτες προς χρηση στο χωρο της ψαλτικης τεχνης (που φυσικα κ' υπηρχαν), κ' δεν ειναι οπως τραγικα κ' εσφαλμενα πιστευουμε σημερα εμεις κατι ξενο προς εμας, με κινδυνο (κ' καλα) αλλοίωσης της μουσικης μας έκφρασης. Δυστυχως εχουν βαπτισει καποιοι το "μουγκριτο" κ' το "μασημα" των λεξεων "Πατριαρχικον ύφος", πραγμα τουλαχιστον φαιδρο. (https://www.youtube.com/watch?v=WzL3fUO49Fs) Οριστε κ' το βιντεο με τον Αρχοντα Αστέρη σχετικα με τη φωνητικη κ' τη χρησιμοτητα της. Εκει θ' ακουσετε να λεει κ' αυτο που ανεφερα παραπανω. Κατι παραπανω ξερει, ετσι δεν ειναι? Καλο ειναι να στηριζουμε αυτα που γραφουμε κ' να μην περιοριζομαστε μονο σε προσωπικες αποψεις, ιδιως σε θεματα οπως αυτο που η προσωπικη αποψη περισσευει τη στιγμη που τα δεδομενα επαρκουν.

όπως καταλαβαίνεις...
καλό βράδυ.
 

Greekψαλτης

Ψαλῶ τῶ Θεῶ μου, ἕως ὑπάρχω.
όπως καταλαβαίνεις...
καλό βράδυ.
Επειδη δεν καταλαβαινω, παρακαλω διαφωτισε με.
Σοβαρα τωρα, εαν καποιοι δεν αντεχετε το διαλογο με στοιχεια καλο ειναι να μην ξεκινατε συζητησεις κ' πετατε φωτοβολιδες. Να τις κρατησετε για την Ανασταση, θα φανουν πιο χρησιμες εκει.
Καλο ξημερωμα.
 
Top