Αρχικά θέλω να ευχαριστήσω όλους τους φίλους, που αφιερώνουν τον χρόνο τους για να εξετάσουν το χειρόγραφο που ανέβασα. Συμφωνώ με όλους, αλλά επειδή συζήτηση κάνουμε όπως ειπώθηκε, να πω και εγώ δυο λόγια, χωρίς να διεκδικώ την αλήθεια.
Πράγματι υπάρχει μεγάλη ομοιότητα, αλλά και κάποιες διαφορές. Δείτε και αυτό
http://www.analogion.com/forum/showpost.php?p=1254&postcount=1
Κοίταξα κι εγώ το χειρόγραφο που ανέβασε ο κ. Ζάχαρης.
Πρώτη ο σύνδεσμος ΚΑΙ. Ο Γρηγόριος το κάνει αλλιώς. Θα ανεβάσω κάποιο δείγμα μόλις μπορέσω.
Χωρίς να μπορώ να είμαι σίγουρος, νομίζω πως οι γραφές είναι αρκετά κοντά και θα μπορούσε μέσα σε ένα διάστημα μερικών ετών (καθώς το Δοξαστάριο θα είναι μάλλον από τα πρώτα βιβλία που εξήγησε στη νέα γραφή ο Γρηγόριος) να έχει επέλθει αυτή η μικρή αλλαγή.
Δεύτερη η υψηλή. Ο Γρηγόριος την κάνει αλλιώς. Χωρίς αυτή την καμπύλη που έχει αυτό το χειρόγραφο. Θα ανεβάσω επίσης δείγμα.
Η σύγκριση είναι αρκετά δύσκολη, γιατί δεν είναι έγχρωμο και είναι γραμμένο με χοντρότερη πένα. Έτσι στην αρκετά λεπτότερη πένα με την οποία γράφει στο Δοξαστάριο
θα μπορούσε, να κάνει και μια μικρή καμπύλη. Η θέση πάντως που βάζει τις υψηλές (σε σχέση με το κέντημα, το ολίγον κ.λ.π.), καθώς και η κλίση της είναι πανομοιότυπη.
Τρίτη. Απ' όσο έχω δει, ο Γρηγόριος γράφει πάντα "παρ' εμού". Εδώ δεν το γράφει.
Γι αυτό δεν μπορούμε να είμαστε σίγουροι. Εδώ ο κ. Γιαννόπουλος λέει οτι και οι μαθητές του έβαζαν το "παρ' εμού". Ίσως πάλι, στα πρώτα βιβλία που μετέγραψε ο ίδιος Γρηγόριος να μην το έβαζε.
Τέταρτη. Ο Γρηγόριος έχει ενιαία γραφή από την αρχή έως το τέλος των χειρογράφων του. Αυτό προς το τέλος χαλάει δραματικά και όχι λόγω φθοράς.
Δεν νομίζω οτι χαλάει και τόσο. Κρατώντας το βιβλίο στα χέρια μου και κοιτάζοντας την πρώτη και την τελευταία σελίδα (από τη μέση και κάτω) η εντύπωση που αποκομίζει κανείς, είναι οτι δεν υπάρχει διαφορά. Και αν υπάρχει είναι η φυσιολογική διαφορά μεταξύ δυο διαφορετικών ημερών του ίδιου γραφέα κάτω από πιθανόν διαφορετικές εξωτερικές και εσωτερικές συνθήκες. Με τίποτα δεν μπορώ να πω οτι χαλάει "δραματικά", όχι. Παρεμπιπτόντως, τα δύο τελευταία φύλλα (τα άσχετα), όπως θα είδατε, είναι γραμμένα στην παλαιότερη γραφή του Πέτρου
Πέμπτη. Είναι ανορθόγραφος. Ο Γρηγόριος δεν ήταν. (ή ήταν ελάχιστες οι φορές)
Κι εδώ λίγες φορές είναι πραγματικά ανορθόγραφος. Τις περισσότερες πρόκειται για διαφορετική ορθογραφία, που στις αρχές του 19ου αιώνα είναι σύνηθες φαινόμενο. Να γράφονται δηλαδή κάποιες λέξεις με διαφορετικές ορθογραφίες, ενώ αργότερα προκρίθηκε η μία γραφή ως σωστή.
Δεν ξέρω αν έχω αυτή την τελευταία ιδιότητα την οποία ευγενώς μου αποδίδετε. Ένας απλός άνθρωπος είμαι κι εγώ, όπως όλοι. Όμως, έστω κι έτσι, αυτές τις ημέρες δεν μπορώ να ασχοληθώ. Ίσως αργότερα.
Εντάξει, κε Γιαννόπουλε, γνωρίζουμε οτι είστε ταπεινός άνθρωπος, αλλά όλα αυτά που αναφέρετε (για βιβλιογραφικό εργαστήριο, για μίμηση ακόμα και στην υπογραφή, για το οτι δεν έχει βρεθεί το αυτόγραφο του Δοξασταρίου του Γρηγορίου κ.λ.π.) δεν μπορεί να τα γνωρίζει ο καθένας έτσι; Ούτε και να έχει εξετάσει, φωτογραφήσει και μελετήσει τα πρωτότυπα τόσων Κωδίκων όπως εσείς. Άρα είστε ειδήμων (σε κάποιο βαθμό τουλάχιστον). Και φυσικά περιμένω να βρείτε καιρό να ασχοληθείτε περισσότερο (ίσως να και να το εξετάζατε από κοντά, ει δυνατόν). :wink:
Κι ας μην ξεχνούμε ότι το αυτόγραφο της εξηγήσεως του Δοξασταρίου του Πέτρου δεν έχει εντοπιστεί ακόμη (εάν φυσικά όντως είναι το παρόν της συλλογής σας, τότε, το βρήκαμε!), και το μόνο που είχαμε ως στοιχείο έως τώρα ήταν η έκδοσή του στο Βουκουρέστι.
Αυτό δεν το γνώριζα και θα έλεγα ψέμματα αν υποστήριζα οτι με αφήνει αδιάφορο, το γεγονός οτι μπορεί και να έχω στην κατοχή μου το μοναδικό πρωτότυπο.
Ευχαριστώ.