«Ἑλληνικὴ» ἐκκλησιαστικὴ μουσική; Στὴν Ἀθήνα;
Χα! Χα! Χα!Χα!Χα!Χα!Χα!Χα!Χα!Χα!Χα!Χα!Χα!Χα!Χα!Χα!Χα!Χα!Χα!Χα!Χα!Χα!
Σιγὰ μὴν εἶχες δάσκαλο τὸν Σόλωνα ...
Πότε τὴν ἀπέκτησε; Μὲ τὶς χαβιαροκαντάδες ἀπὸ τὸν Ὄθωνα καὶ μετά; Ἤξερε τὸ χωριουδάκι τῆς Ἀθήνας ποτὲ ἀπὸ «ἑλληνική μουσική»; Ἐκεῖ ποὺ γκρέμισαν δεκάδες ἀρχαῖες ἐκκλησίες, ποὺ σεβάστηκαν ἀκόμη και οἱ Ὀθωμανοί, γιὰ νὰ πάρουν πέτρα γιὰ τὴν Μητρόπολη;
Καὶ ποὺ τὸ 'δες ἐσὺ τὸ «δωρικὸ» ὕφος στὴν τετραφωνία καὶ στὶς φλούφλικες καντάδες;
Πότε ἀπέκτησε παράδοση ἡ Ἀθήνα στὴν ἐκκλησιαστικὴ μουσική ἢ γενικὰ στὴν ψαλτική;
Ἀπάντηση:ΠΟΤΕ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Μιὰ ζωὴ πιθίκιζε τὴν εὐρωπαϊκὴ καὶ ποτὲ δὲν μπόρεσε νὰ τὴν παντρέψει μὲ τὴν βυζαντινὴ, γεννῶντας μόνο μπάς κλασ χαβιαροκαντάδες, πρὸς τέρψιν νεοπλούτων καὶ ἀνεράστων γραϊδίων μιᾶς χωριατοπρωτεύουσας, συνοθύλευμα μουσικὸ καὶ πληθυσμιακὸ, ἕως καὶ ἀπολίτιστο.
Τὴν Ἀθήνα ἀπὸ ψαλτικῆς πλευρᾶς τὴν ἔσωσε ὁ Στανίτσας καὶ οἱ Πολίτες ποὺ ἦρθαν ἐκεῖ νὰ δείξουν τὶ θὰ πεῖ ψαλτικὴ καὶ ἐκκλησιαστικὴ μουσικὴ μέσα ἀπὸ τὴν μακραίωνη παράδοση τῆς Κωνσταντινούπολης.
Ὅσο γιὰ τὴ Σαλονίκη, διέθετε ἀστικὴ τάξη ὅταν στὶς στῆλες τοῦ Ὀλυμπίου Διός ἔβοσκαν γιδοπρόβατα (ἀκόμη βόσκουν ἀλλὰ δίποδα). Ὅσο γιὰ ἐκκλησιαστικὴ μουσικὴ, ἄνοιξε κανὰ βιβλίο βυζαντινῆς ἱστορίας νὰ μάθεις τὶ χωριὸ ἦταν ἡ Ἀθήνα μετὰ τὸ 300 μ.Χ., στὰ βυζαντινὰ καὶ μεταβυζαντινὰ χρόνια καὶ τὶ πολιτισμὸ εἶχε ἡ Σαλονίκη, ζευγάρι με τὴν Πόλη.
«Ἑλληνικὴ ἐκκλησιαστικὴ μουσική» στὴν Ἀθήνα; Γελᾶν κι οἱ πέτρες ...
ΥΓ. Εὐτυχῶς παραμένουμε Νέες Χῶρες, μακριὰ ἀπὸ ἐπιρροὲς κεῖ χάμου (ὅσο γίνεται). Μᾶλλον θὰ πρέπει νὰ βάλουμε συνοριακοὺς ἐλέγχους στ' Αὐλάκι, γιατὶ τὸ μόνο ποὺ μᾶς ἐξάγει ἡ Ἀθήνα τελευταία εἶναι ... ἄστο καλύτερα.
Πολύ ἀπορριπτικός είσαι για την Αθήνα και δεν ήταν έτσι τα πράγματα.
Παραδείγματα:
Πριν την απελευθέρωση:
Ασματική Ακολουθία τελούνταν στην Αθήνα (βλ. γραπτά του κ. Στάθη)
Ο Καρύκης ήταν από εδώ (και είχε ήδη μάθει μουσική εδώ. Βλ. γραπτά Δ. Καμπούρογλου)
Γεώργιος Οικονόμος ο Πράσινος, εξ Αθηνών. Ἐγραψε Στιχηράριο κά. (βλ. κ. Στάθη αναφορές σ' αυτόν)
Γεώργιος Κουτρικάς εξ Αθηνών (17ος-18ος, δεν ξέρω αν συμπίπτει με τον προηγούμενο). Μέλη του εμφανίζονται σε χφφ.
Το νεκρώσιμον Αγιος ο Θεός λέγεται "το εξ Αθηνών"
Στο ΕΒΕ 4085 πολλά μέλη (αργά) "εξ Αθηνών".
Μετά την απελευθέρωση:
Ζαφ. Ζαφειρόπουλος, Πρωτοψάλτης Αγ. Ειρήνης Αιόλου, Μαθητής Τριών Διδ. και δάσκαλος εδώ, υιός του Αποστ. Ζαφειροπούλου Πρωτοψάλτου Σμύρνης
Βλ. αναφορές του Αλ. Παπαδιαμάντη για Αν.Τσικνόπουλο κά. βυζαντινούς ψάλτες.
Δεν ήταν ποτέ μόνο κανταδούλες η Αθήνα, όσο κι αν επικράτησαν κάποιες εποχές.