Στυλιανὸς Τσολακίδης (190χ - +1987) : Ἐμπειρίες καὶ ἀναμνήσεις τοῦ ΓΚΜ, μαθητοῦ αὐτοῦ

ΒΑΙΟΣ ΝΤΕΛΗΣ

Παλαιό Μέλος
Στυλιανὸς Τσολακίδης (190χ - +1987) : Ἐμπειρίες καὶ ἀναμνήσεις τοῦ ΓΚΜ, μαθητοῦ αὐτοῦ

1 Περι ηχογραφησεων προ της αφηξεως του προς Καναδα

Εδιηγηθην ο παππους (οπως τον αποκαλουσαμε εν οικω) κυρ Στυλιανος (οπως τον αποκαλουσα εις τα συναντησεις μας) οτι ο ΚΑΡΑΜΑΝΗΣ, υστερον συναντησεως του, ειχε στειλε καποιον ΑΝΗΨΙΟΝ του να τον ηχογραφησει εις την Σπαρτην....

Εις το Μοντρεαλ ειχε καπου πεντε κασετες τις οποιες μου εχαρησε (ελαβε εναλλαξ ΑΝΤΙΓΡΑΦΟΝ τους) εκτος μιας ερυθρας, αντιγραφον δικο του της ηχογραφησεως της οποιας εστειλε εις τον Καραμανην και οπου εχει αναρτηθη ηδη σε ΚΑΘΑΡΟΤΕΡΗ μορφη εν τω Ψαλτολογιω


2 Περι μουσικων γνωσεων
Εδυσκολευετω εις την αναγωσιν λογου μυοπιας
Οταν, το 1980, εδωσα εις αυτον το του Ιωαννου Aναστηματαριον, το επλησιασεν εις τον αριστερον οφθαλμον και αρχισε παραλλαγην του Κεκραγαριου εις Α ηχον, αλλα εσταματησε λεγοντας οτι ΔΕΝ ητο το βιβλιον απο το οποιον ειχε διδαχθη.... και μου επαραλλαγησεν ΕΚ ΣΤΗΘΟΥΣ αυτο το οποιον επαραλλαγησαμεν αργοτερα μαζι, εκ φυλλαδας, το 1986, ητοι το της Μουσικης βιβλιοθηκης.
Τα πρωτα μαθηματα οπου επαραλλαγησαμεν μαζι ητο την εποχη του 1981 == αντεγραψα με μεγαλους χαρακτηρας το ΙΔΟΥ Ο ΝΥΜΦΙΟΣ (αργοτερα, εκαμνα φωτοτυπιες εις μεγαλον μεγεθος == επηγαινα επιτηδες εις φωτοτυποκαταστημα εις το κεντρον της πολεως, δηλαδη δυο ωρες διαδρομη σειρε ελα....) και μου επαραλλαγησε ιδιαιτερως τις δυσκολες θεσεις, και μου ειπε να προσεξω πως εις την εκτελεσιν θα ητο καπως διαφορετικες (πχ ινα μη εξω κλεισθης)== ητο Κυριακη των Βαϊων του 1981, και εχω αναρτηση την εν εκκλησια ηχογραφησιν ===εκεινη την εποχη ειχε υποφερη και απο πνευμονια αλλα παρ ολα ταυτα, η βασεις του ητο υψηλες
.
Εις το Μοντρεαλ, του εζητησα εκεινο το βραδυ να ψαλλει το ΙΔΟΥ ο ΝΥΜΦΙΟΣ χαμηλοτερα == και παλιν ητο πολυ υψηλον δια εμε == τελος, μου ειπε == ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΝΑΓΚΕΙ ΝΑ ΤΑ ΠΑΙΡΝΕΙΣ ΕΙΣ ΤΗΝ ΙΔΙΑΝ ΒΑΣΙΝ ΜΕ ΕΜΕΝΑ == χαθηκε ο κοσμος να την κατεβασεις;

Εις την Σπαρτην, εξηναγκαζετο να ΚΑΤΕΒΑΖΕΙ τας βασεις δια τους διπλανους. Ο ιδιος εψαλλε συνηθως εις τα δικας του, υψηλας βασεις, εκτος δια καποιες εν οικω ηχογραφησεις, οπου του επεβαλλα να ψαλλει χαμηλοφωνα δια να μην μας καμνουν παρατηρησιν οι ενοικιαστες.


3 Περι μονιμου θεσεως
Ο κυρ Στυλιανος ητο ικανος να ψαλλει συνεχως. ΔΕΝ υπηρχε ομως θεσις δια αυτον. Του επροτεινε καποιος ιερεας να ψαλλει δωρεαν ορισμενες Κυριακες αλλα ο κυρ Στυλιανος εξητησε εκατο δολλαρια το μηνα και μονιμοτητα και προβες κτλ. Μου υπογραμμισε οτι δεν ειχε αναγκη τα χρηματα, αλλα οτι ΔΕΝ γινεται η εκκλησια να μην πληρωνη ψαλτη, και ο ψαλτης να μην καμνει σοβαρα την εργασιαν του....


Παντως, ειχε την ψαλτικην εις το στομα του εις το καθε του βημα == εψαλλε εκ στηθους διοτι αγαπουσε την ψαλτικην τεχνην οπως την εδιδαχθηκε, του αρεσε πολυ, αλλα και δια να μην την ξεχασει.


4 Περι καταγραφης θεσεων

Οταν καποτε εβγαλα "χαρτι και καλαμαρι" να καταγραψω καποιες θεσεις, εσταματησε την πορειαν του και εθεωρησα οτι θα μου τα εψαλλε παλι λεπτομερως. Μου ειπε πως δεν εχρειαζετο να καμνω τον κοπον, και οτι ολα ηταν ηδη εγγεγραμμενα απο τους παλαιους, και οτι καθε παρεταιρω λεπτομερια θα ητο αχρηστος, διοτι, απλως, ορισμενα πραγματα απλουστατα #μανθανονται αλλ ου καταγραφονται#. Το επισοδιον αυτο ελαβε χωρα καποιο καλοκαιρι, εις την γωνιαν της Εκκλησιας Ευαγγελισμος της Θεοτοκου, απεναντι απο το ζαχαροπλαστειον Αφροδιτη. Αμεσως υπηκουσα και εχωσα "χαρτι και καλαμαρι" εις την οπισθηνην τσεπην. Ειχα απολυτη εμπιστοσυνη εις τον παππουν.


5 Περι ηχογραφησεων Ιακωβου
Τις ηκουσαμεν σχεδον ολες μαζι. Ειχα τοτε εις την διαθεσην μου καποιο διαστημα ενα κασετοφωνον δια αναπειρους, το οποιον επαιζε μονοφωνικως και διηθετε την ικανοτηταν επιβρανδυσεως η και επιταγχυσεως της κασετας, το οποιον ανηκε εις φιλον, επωνοματι Νικολαντωνακη. Οντως, αι ηχογραφησεις εκ γραμμοφωνου οπου μου ειχε στειλη ο Κων νος Κατσουλης ηταν ολιγον τι γρηγορες.

Υστερον ρυθμισεως, ο κυρ Στυλιανος μου επισημανε οτι η χρονικη αγωγη και αι αναλυσεις ΔΕΝ ητο ΑΥΤΕΣ οπου εκτελουσε εις τον Πατριαρχικον ναον, και οτι ο ηχογραφημενος τροπος ητο ο ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΣ ο οποιος εχρηζετο εις τα κατ οικον η και εν τη Σχολη μαθηματα


6 Περι παραλλαγης
Χαρακτηριστικον εις την παραλλαγην του κυρ Στυλιανου ητο οτι ΔΕΝ επαραλλάγιζε τας αναλυσεις κατα γραμμα οπως ο Στανιτσας η ο Κατσουλης, αλλα κατα πολικον φθογγον, φαινομενο εναντι του οποιου, οπως και ανεγνωσα αργοτερα, απεφάνθη και εκατηγορησεν ο Ψαχος.


7 Περι μαθητειας
Εις πολλους διδασκαλους εμαθητευσα, ητε σποραδιακως ητε συστηματικως, αλλα μαθητης υπαρχω μονον τριων = Τσολακιδη, Νικ Ξηροδημα και Αλεκου Μαρδα.
Το οτι με εδιδαδαξαν/εξητασαν και αλλοι εξ αυτων των διδασκαλων, οπως ο Ματθ Ανδρεου, με τον οποιον ειχα και πολλακις ψαλλει μαζι, ΔΕΝ μου επιτρεπει να αποκαλουμαι μαθητης των, οπως μου to υπογραμμισε και ο ιδιος =
#Πολυ καλος εισαι, Γιωργακη, αλλα να μην γραψης πουθενα οτι ησουν και μαθητης μου#.
Μαθητες του, πχ, εθεωρη τον Νικ Γιαννου, ως και τον νυν Πρωτοψαλτην του Καθεδρικου Ναου Μοντρεαλ, αλλα και τον Νικολαον Παντελοπουλον, ο οποιος εχρηματησε σοβαρος μαθητης του, και τον οποιον εχαρακτηρησε ο Ανδρεου ως #τον πιο διαβασμενον απ ολους σας#.

Μαθητης ουτως λεγεται ουχι μονον ο εχων παραλλαβη ΑΡΚΕΤΑ μαθηματα απο διδασκαλον τινα, αλλα και ο εχων, προ παντων, λαβη την ΑΝΑΓΝΩΡΗΣΙΝ του διδασκαλου, ει δυνατον εγγραπτως (πιστοποιητικον η ευχη εντος βιβλιου η αυτογραφου), οπως πχ ο Μαρδας απο τον Χαντησταματην, και εγω ο ιδιος απο τον Τσολακιδην.
 
Last edited:

ΒΑΙΟΣ ΝΤΕΛΗΣ

Παλαιό Μέλος
8 Περι διακοπης υπο εν Σπαρτη (I N Αγιου Σπυριδωνος) ιερεως τινος του Την γαρ σην μητραν
Η ερυθρα κασετα περιηχε εισαγωγην η οποια ΔΕΝ ητο ολοκληρως εις το αντιγραφον το οποιο και ειχε κρατησε == την ακουσα ολοκληρως εις τας εδω αναρτησεις == εκαταλαβα τωρα εις ποιον ελεγε το #σε φιλω# και οτι ητο ημερα πενθημος.
Εις αλλας ηχογραφησεις ακουγεται να ομιλει καποια γυναικεια φωνη == επροκειτο δια την συζηγον του == μου διαφευγει το ονομα της == η οποια ηρεσκετο να τον ακροατε, οπως μου ομολογησε ο ιδιος. Το καταλαβαινω, διοτι τον ιδιον θαυμασμον και με ιδιον δεον τον ακουγαν η μητερα μου και η συγχωρεμενη αδελφη της και θεια μου.

Ημερα πενθημος == μηπως προκειται δια συγγενουσαν εποχην ως προς τον θανατον της συζυγου του, υστερον απο πτωσιν σκαλοπατιων;

Τελος παντων, οσον αφορα την διακοπην, τον ερωτησα τι εγινε == Τι να γινει == Υπακουσατε; == Ναι, ειμουν υποχρεωμενος, ητο ακολουθεια == Και υστερον; == Υστερον, εισηλθα στο ιερο και του τα εψαλλα!

9 Περι κατ εποχην και τοποθεσιαν διαφορας αποδοχης του Πατριαρχικου υφουs
ΓΚΜ Εις την Ελλαδαν, ΔΕΝ ειχον ιδεαν οι ανθρωποι απο χρονικην αγωγην και υφος. Ειχα ακουση ΚΟΜΨΟ ψαλσημο απο τον θειον μου Νικολαον #Κουβεντη# Ξηροδημαν απο ηλικια 4 ετων, και κρυσταλλινες φωνες εις το χωριον Βρονταμας == οπως του Δημητριου #Σκουφακι#. Οταν πρωτο εγνωρησα τον Τσολακιδην, εγνωριζα ειδη σημειογραφειαν, και εγνωριζα πολλα μαθηματα εκ στηθους απο κασετας οπου αντεγραφαν διαφοραι Χρισατιανικαι αδελφοτηται εις το Μοντρεαλ ητοι του Καραμανη, Ταλιαδωρου, Χαντζημαρκο, Βασιλικο, Μπελουση και Ζωη, Αγιορειτας πατερας, κτλ == Ειχα ακουση Ματθ Ανδρεου, Κωνσαταντινον Λαγουρον και αλλους αξιολογους ψαλτας τους οποιους εθεωρουσα ΚΑΛΥΤΕΡΟΥΣ απο τους εν Ελλαδι ψαλτας.
Μμε τον Τσολακιδην, ομως, αυθης ΕΞΕΠΛΑΓΗΝ, οπως και η μητερα μου και θεια μου, αι οποιαι ειχαν μεγαλωση με Ξηροδημα, αλλα και με τας οποιας ακουγαμε τακτικα κασετας διαφορων ψαλτων. #ΑΥΤΟΣ ειναι ψαλτης#, εσυμφωνησαν μαζι μου.

Εις τον καθε πληθυσμον, υπαρχουν οι εκ ΦΥΣΕΩΣ γνωσται, οι οποιοι #κρατουν μουσικην φλεβαν# === απο πλευρας μητερας μου τυγχανει το ΦΑΡΛΕΚΑΙΚΟ == η μητερα της, Σοφια Φαρλεκα, ητο απογονος του αδελφου του Εμμανουηλ Φαρλεκα, διδασκαλου πολλων, πχ Βασιλειου Κατσιφη.

Αυτοι οι εκ φυσεως αλλα και οι εκ παιδαγωγησεως ΓΝΩΣΤΑΙ της ΣΩΣΤΗΣ παραδοσεως συμβαλλουν εις την ΔΙΑΣΩΣΗΝ της ψαλτικης και του πολιτισμου, ΜΗ επιτρεπωντας εις τους αρχοντας νοθευτικες παρεμβασεις.

Εις την Πολιν υπηρχαν αρκετοι, μου ειχε ειπει ο Τσολακιδης == ως Κανοναρχον, το εκκλησιασμα τον ειχε #μη σταξει και μη βρεξει#
Ελαμβανε μισθον απο το παγκαρι == καπου 6 γροσια το μηνα == αργοτερα ελαμβανε 12 ητοι 8 εις τον Αγιον Χωαννη τον Χιον = Γεωρ Βινακης =και αλλα 4 εις την Παναγιαν Καφατιανην = υπερηλιξ Νηλεας Καμαραδος == ελεγε τον Αποστολον εις την μιαν και υστερο ΕΤΡΕΧΕ καπου 200 μετρα και τον εψαλλε και εις την αλλην.

Επισης, ελαμβανε επι πλεον χρηματα δια να αγορασει τα βιβλια απο τα οποια θα εμελετουσε

Μουσικη και παραλλαγη εκαμνε καπου ενα εως δυο ετοι με τον Ιακωβον.
Αργοτερα, εμανθανε εκ ΣΤΗΘΟΥΣ τα μαθηματα τα οποια εδιαβαζε εκ των βιβλιων οπου ειχε αγορασει, και τα ανελυε με τον Ιακωβον εις την οικειαν του Ιακωβου.

Υπογραμμισε δε οτι ΜΟΝΟΝ ο πρωτοκανοναρχος ειχε αυτο το προτεριμα =προνομοιο, δηλαδη, το να διδασκεται υπο του Πρωτοψαλτου εν τη οικεια αυτου.

Μου εξηγησε οτι 12 γροσια την εποχην εκεινην αντιστοιχουσε σχεδον με το ημιση ενοικιου οικογενειακου διαμερισματος,.

Δια τα 6 γροσια τα οποια ελαμβανε εκ του παγκαριου του Πατριαρχικου ναου ειχε ΠΟΛΛΕΣ υποχρεωσεις == ΔΕΝ του εμενε χρονος να παιξει με τους συνομιλικες του. Μετα απο το σχολειον == Μεγαλη του γενους Σχολη οπου εδιδασκετο ΚΑΙ ΕΚΕΙ πατα τω Ιακωβω== επεστρεφεν εις τον οικον του ΚΑΙ ΕΜΕΛΕΤΟΥΣΕ == εθεωρει τον εαυτον του ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΑΝ και ειχε ηδη ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΝ συνηδεισιν! ΔΕΝ του επιτρεποταν λαθος == και εκαμνε το ΠΑΝ ωστε ο ιακωβος να ΜΗΝ τον παρατηρει δια βασικα θεματα

Υστερον του επισοδειου του τουρκοφιλου παπα Ευθημ, οπου ειχε λαβει θεσιν αντικρουσεως κατα του παπα Ευθημ και της Τουρκικης αστυμονιας, εδραπετευσε εις την Ελλαδαν #χωρις βαλιτσα# εαν ενθυμουμαι ορθως. τελος παντων, τον εκινηγουσε η αστυνομια, και ουτως, οπως μου ανεφερε, ΔΕΝ εφερε μαζι του βιβλια η αλλα αξιολογα υπαρχοντα. Εις την φυγην του και εν Ελλαδι εγγαταστασιν συνεβαλλε η τοτε ΑΝΤΑΛΛΑΓΗ ΤΩΝ ΠΛΗΘΥΣΜΩΝ

Περι ποδοσφαιρου θα αναφερθω αλλου. Ενα ολιγοις, επαιξε δια καποια ποσα εις μεγαλους ομιλους == εαν και μικρος εις το αναστημα ητο ΜΕΓΑΣ εις το σαλτο == τω καιρω οπου το ποδοσφαιρον ητο ΕΡΑΣΗΤΕΧΝΙΚΟΝ και οπου ΔΕΝ επετρεπετο η πληρωμη == τελος επαιξε και εις την ΑΕΚ, πριν κατεωη Σπαρτη.

Ητο οδοντοτεχνιτης το επαγγελμα == δεν ενθημουμαι εαν ειχε αρχισει καποια μελετη εις την Πολην.

Εις την Ελλαδαν, η ψαλτικη ητο διαφορετικη. Δεν εκαταλαβαινε ο κοσμος της Αιηνα η ακομη και της Σπαρτης απο πατριχαρχικον υφος == ΔΕΝ υπηρχε θεσις δια το ψαλσημο του Τσολακιδη....

Υπηρξαν καποιοι θαυμαστες του, αλλα, δυστηχως, ΔΕΝ εζητησα ονοματε εκεινη την εποχη...


Εις το Μοντρεαλ, παντως, τον ειχαν ακουση αρκετοι, και του επετρεπαν να ψαλλει εις το τελος της ακολουθειας πχ ο Ματθ Ανδρεου και ο Παναγιωτης Καραμπελας.

Παντως, εις την παλαιοημερολογητικην εκκλησιαν την οποιαν υπηρετουσα τοτε, Αγια της Του Θεου Σοφια == η οποια εχει πλεον κατιδαφησθει == ητο παντοτε ευπροσδεκτος, και ελαμβανε κεντρικην και τιμητικην θεσιν οποτε μας επισκεπτωταν ==
Πολλες φορε, ειχε ελθη κατοπιν παρακλησεως μου, δια να ακουσω εκ ζωσης καποια μαθηματα οπως το Αξιον εστιν Ανωνυμου και αλλα === δια χαρην μου, εκαμνε εξαιρεσιν εις το να μη ψαλλει ανευ πληρωμης.

Παντως, απο εμενα, δεν επειρε CENTS παρ ολες τις παρακλησεις της μητερας μου δια τον κοπον του == Αυτα ΔΕΝ πληρωνοντε, της ειπε, αλλα ΜΟΝΟΝ μεταδιδονται.


9 Περι εν Μοντρεαλ ιερεων και ψαλτων
Ο Τσολακιδης εθεωρη οτι το Μοντρεαλ ειχε αξιολογους ψαλτας και ιερειςμ πολυ καλυτερους απο την Ελλαδα

Οντως ειχε ακουση πατερας Κωνσταντινον Χαλκιαν μαθητην του Πριγγου, Γεωργιον Σαϊτανη μαθητην του Περιστερη και Παναγιωτην Σαλατελην εκ του Ωδειου Αθηνων == υπηρξαν/υπαρχουν ολοι τους μηστες της μουσικης μας τοσο εις τας εκφωνησεις και απαγγελιας αναγνωσματως οσο και εις την ψαλτικην


Ομοιως, εθεωρη οτι
=== ο Αλεκος Μαρδαε ειχε Πατριαρχικα ακουσματα και υφος και και οτι καπως ομοιαζε, επισης εις τον Βινακην == παρεπιπτωντος, ο Αλ Μαρδας μας ειχε ειπει καποτε οτι υπαρχη δισκος γραμμοφωνου του ΒΙΝΑΚΗ....
=== ο Ματθαιος Ανδρεου ητο σοβαρος ψαλτης και ειχε καποιες τασεις προς τα το Ιακωβητικον υφος
=== ο Κων νος Λαγουρος ειχε καθαρο Πολιτικον υφος

Με ολα αυταμ εννοειτε οτι οι ανθρωπο αυτοι ΔΕΝ εψαχναν να εντυποσιασουν με εθφευρεσεις οπως οι εν Ελλαδι #ΑΣΤΕΡΕΣ# της ψαλτικης

Ητο ολοι τους ΑΨΩΓΟΙ εις τα διαστηματα και ειχαν καλον χρονον == υπηρχε ΡΟΗ εις το μελος


10 Περι Σιμωνος Καρα
Καποτε, περιπου το 1985, ανεκαλυψα δισκους του Καρα εις την πανεπηστιμιακην βιβλιοθηκην του McGill. Ειχαν, ευτυχως, οτι εχρειαζετο κανεις δια να αντιγραψει δισκον τινα εις κασεταν, με καλην ποιοτηταν, μαλιστα == εξηπακουεται οτι, δια δισκους των 78 στροφων, ειχαν χονδρην βελλοναν. Τελος παντων, ακουσα καποιους υμνους μετα κανοναρχησματος, και ηχογραφησα τα απαντα εκ των βινυλλιων 45 στροφων.
Ακουσε ορισμενα ο κυρ Στυλιανος
Ετσι τα ελεγατε εις το Πατριαρχειον ως κανοναρχος; == Οχι ακριβως == τα ελεγα οπως σου εμαθα, ΠΡΙΝ τελειωση ο ψαλτης και ΓΟΡΓΟΤΕΡΑ
Ετσι ακουγωταν η χορωδια; Καμια σχεση
Λεει τιποτες η ηχογραφησης αυτη; Εσηκωσε τους ωμους λεγοντας Τι να ειπη κανεις;

Και συμπληρωνω == οτι ειχαμε να ειπουμε, τα ειπαμε, και ας ερχονται αλλοι κανοναρχαι του Ιακωβου, οι οποιοι εχουν ΗΔΗ αλλαξει τα διαστηματα τους και το υφος τους, να μας ειπουν το αντιθετον, υστερον εντρυφησεως τους και αναδειξεως τους εις την εν λογω σχολη.
 

ΒΑΙΟΣ ΝΤΕΛΗΣ

Παλαιό Μέλος
11 Περι ΓΚΜ
Ο καθενας εχει το ταλαντον του. Ο Τσολακιδης επιλεχθη εκ συνολου ΠΟΛΛΩΝ δια να λαβει μιαν αξιοζηλευτον θεσιν, οπως ειχε λαβει και ο Ιακωβος, με την διαφορα οτι ο Τσολακιδης αρχισε αρκετα μικρος εντος του Πατριαρχικου ναου.

Πιστευω οτι εαν θα εμενε εις την Πολην, το αναλογιον του Πατριαρχειου θα ειχε ΑΛΛΗΝ εξελιξην, ΑΝΕΥ Στανιτσα, ΑΝΕΥ τσιρισματων, ΑΝΕΥ φαλτσων και ΑΝΕΥ συγχρονου ΑΧΡΟΝΟ ασματωδιας....

Ο κυρ Στυλιανος μου ομιλουσε ΠΑΝΤΟΤΕ μετα δεους δια τον Ιακωβον. Οταν καποτε ακουσα τις ηχογραφησεις του Ιακωβου, εθεωρησα οτι ο Τσολακιδης ητο ΣΙΓΟΥΡΑ καλυτερος!

Οταν του ειπα οτι αυτα οπου ψαλλει ο ιδιος ητο πιο ζωντανα, μου απηντησε == πολλοι ειπαν οτι εθυμιζα αρκετα Ιακωβον οταν εψαλλα τα Πατριαρχικα μαθηματα. Εκει, εσταματησε αποτομα εις τον δρομον Champagneur, ακριβως απεναντι απ οπου εκατοικουσα, και επροσθεσε == Καποιος ΕΤΟΛΜΗΣΕ να ειπει οτι επερασα τον Ιακωβον, αλλα τον εβαλα αμεσως στην θεσιν του. Ο Ιακωβος ητο ΑΦΘΑΣΤΟΣ, και ας μην πηγαινε οσο ψηλα επηγαινε ο Βινακης η, στο κατω κατω εγω. Οι ηχογραφησεις του, μου εξηγησε, ΔΕΝ αντιπροσοπευουν το τι γινοταν εις τον Πατριαρχικον ναον.

Επι ετων πολλων τον ερωτουσα εαν ειχα κι εγω καταλαβει κατι περι υφους

Παντοτε ελεγε == Ε.....

Τελος, ενα καλοκαιρι, υστερον απο χρονια, απηντησε == ΜΜΜΜ ας το εξετασωμεν.

Και εκει, επερασα καπου 5 εως 6 ωρες εξετασην == απο γνωστα πλεον δι εμε ασματα εκ στηθους, ως και καινα, οπως κεκραγαριον Δαμασκηνου
Το πρωι ειχε καταντησει απογευμα....
Τελος, μου ειπε == Εχεις καταλαβει το υφος == εισαι το 95% απ οτι ειμαι εγω == συνηθιζω, ομως να γραφω 90% =εχεις ηχογραφησεις μου, εχεις και του Ιακωβου, θα δωσεις καλην συνεχειαν εις το υφος
Και μου εδωσε εγγραφον πιστοποιητικον.

Εαν και λεγω δοξα τω Θεω οπου αξιοθηκα να γνωρισω αυτον τον ανθρωπον και να καταλαβω κατι, λυπαμαι οπου η φωνη μου ΑΔΙΚΗ το καυχημα μου οτι υπηρξα μαθητης του, διοτι ΔΕΝ μου επιτρεπει να εκτελεσω τους υμνους οπως θα επρεπε.

Παντως, χαιρομαι οπου αλλοι, οπως ο Ευαγελος Σολδατος και ιδιαιτερως ο Βαϊος Ντελης εχουν μπει κανονικα εις το νοημα. Τελευταια, δυναμαι να ειπω οτι εσυγκινηθην ακουγοντας τον Βαϊον εις καποιες γραμμες == φθηστος Τσολακιδης == εγω ποτε δεν ηδυνηθηκα ουτε δυναμαι να τα ειπω με τοιαυτην ομοιωτηταν


Η γνωριμια μου με τον κυρ Στυλιανον ητο ευλογια Θεου, απαντησις εις παιδικην μου προσευχην.
Συνεβαλλε ωστε ο Κων νος Κατσουλης να με ενθαρρυνη με την επιστολογραφιαν του, και να μου εμπιστυθει τις διαφορες ηχογραφησεις του τις οποιες ειχε συναρμολογησει μετα μοχθου, οπως ειχε αναφερει == μαθηματα Τριωδιου δικα του κτλ αλλα και ηχογραφησεις του Πατριαρχειου εξ ον 5 κασετας του Ιακωβου == παντοτες θα εγκωμιαζω αυτον τον ΑΝΘΡΩΠΟΝ, τον Κων νον Κατσουλην
Συνεβαλλε εις το να γινω ΠΑΡΑΤΗΡΙΤΙΚΟΣ τη στιγμη οπου ειχα την πρεπουσαν μουσικην καταρτησιν αλλα και γνωσην πολλων υμνων == επροσπαθουσα να καταλαβω ΤΙ εκαμνε το ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΝ ο κυρ Στυλιανος εν συγγρισει με αλλους.

Συνεβαλλε εις το να καταγραψω δοκιμιον περι ΠΑΡΑΜΕΤΡΩΝ της ψαλτικης, και να γινω κι εγω, τροπος του λεγειν, ενας ΠΡΟΠΟΝΙΤΗΣ δια μελλοντικους φωνητικους ταλαντουχους.

Εαν και ΑΔΙΚΩ τον διδασκαλον μου αυτον, αλλα και τους αλλους, με την κουρασμενην και ανεπαρκην φωνην μου, θελω να ελπιζω οτι η συνδρομη μου θα υπαρξη απαντησις προσευχων αλλων νεων, οι οποιοι/αι οποιαι θα θελησουν να μαθουν ΔΩΡΕΑΝ τα οσα εχει να τους προσφερει η ιστορια αυτη.
 
Ευχαριστώ τον κ. Μιχαλάκη και τον κ. Ντελή για την σπουδαία αυτή (από πλευράς πολλών απόψεων) ανάρτηση! Να τους δίνει ο Θεός υγεία.
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
παρεπιπτωντος, ο Αλ Μαρδας μας ειχε ειπει καποτε οτι υπαρχη δισκος γραμμοφωνου του ΒΙΝΑΚΗ....
Αυτό είναι είδηση! Άραγε γνωρίζουν κάτι σχετικό οι μαθητές των μαθητών του; Ας στρέψουν και προς αυτή την κατεύθυνση οι εντρυφώντες στην παράδοση της Χίου που ως ένα από τους βασικούς διαμορφωτές της επικαλείται τον ψάλτη αυτόν.

Επίσης, αν κάποιος έχει ή μπορεί να βρει επικοινωνία με την οικογένεια αυτού του Αλ. Μαρδά, ας κάνει κάποια κίνηση μήπως βρίσκεται εκεί ο περί ου ο λόγος δίσκος ή, έστω, κάποια μεταφορά του σε κασέτα.
 

ΒΑΙΟΣ ΝΤΕΛΗΣ

Παλαιό Μέλος
Αυτό είναι είδηση! Άραγε γνωρίζουν κάτι σχετικό οι μαθητές των μαθητών του; Ας στρέψουν και προς αυτή την κατεύθυνση οι εντρυφώντες στην παράδοση της Χίου που ως ένα από τους βασικούς διαμορφωτές της επικαλείται τον ψάλτη αυτόν.

Επίσης, αν κάποιος έχει ή μπορεί να βρει επικοινωνία με την οικογένεια αυτού του Αλ. Μαρδά, ας κάνει κάποια κίνηση μήπως βρίσκεται εκεί ο περί ου ο λόγος δίσκος ή, έστω, κάποια μεταφορά του σε κασέτα.

Θα τακτοποιηθη το θεμα οταν με το καλο επιστρεψη ο Μιχαλακης εις τον Καναδα

Χρειαζεται ειδικη βαλιτσα, να υπαγουν εις ΜΑΖΙ με τον διδασκαλον εις την βιβλιοθηκην του McGill και να γινει η ψηφοποιησις δεοντως και πρεποντως μετα συγχρονου παντοτε τεχνολογιας == εαν βεβαια διατιθεται ο δισκος

Αυτη η πληροφορια εχει δοθει απο καιρο

Επισης, ο Γιαννουκακης μου ειχε ειπει καποτε, την εποχην 1985, οτι ειχε δει δισκον Ιακωβου με Χερουβικον εις ηχον Β ΔΕΥΤΕΡΟΝ εν τη οικεια του Ανδρεου == ητο σχεδον κατηγορηματικος δια τον τιτλον και τον ηχον
 
Στυλιανὸς Τσολακίδης (190χ - +1987) : Ἐμπειρίες καὶ ἀναμνήσεις τοῦ ΓΚΜ, μαθητοῦ αὐτοῦ



6 Περι παραλλαγης
Χαρακτηριστικον εις την παραλλαγην του κυρ Στυλιανου ητο οτι ΔΕΝ επαραλλάγιζε τας αναλυσεις κατα γραμμα οπως ο Στανιτσας η ο Κατσουλης, αλλα κατα πολικον φθογγον, φαινομενο εναντι του οποιου, οπως και ανεγνωσα αργοτερα, απεφάνθη και εκατηγορησεν ο Ψαχος.

.

παρακαλω δωστε μας την εννοια του πολικου φθογγου
 

ΒΑΙΟΣ ΝΤΕΛΗΣ

Παλαιό Μέλος
Κατεβάστε τα 2 συνημμένα.

Παρατηρήστε στην εικόνα ότι 3 φορές υπάρχει η στίξη στον φθόγγο Βου (κεντήματα, συλλαβή "ρει"), στην μουσική γραμμή με κόκκινο χρώμα, η οποία περιστρέφεται γύρω απ'τον φθόγγο Πα, ενώ 1 φορά υπάρχει αριστερά. Επίσης, 1 φορά και μάλιστα δεξιά, υπάρχει στίξη στον φθόγγο Πα (πράσινη απόστροφος, συλλαβή "ει"). Περίπου το αντίθετο συμβαίνει με τις πράσινες γραμμές, οι οποίες περιστρέφονται γύρω απ'τον Γα. Τρεις φορές δεν υπάρχει στίξη, ενώ 1 φορά υπάρχει και αυτήν βρίσκεται δεξιά.

Η γραφή αυτή υποδηλώνει ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ και καταλλαγή χρόνου ταυτόχρονα (δηλαδή διαφορετικός εσωτερικός χωρισμός των χρόνων με ίσο σύνολο, που σημαίνει ότι ΔΕΝ αναλύονται όλα ισόχρονα), οπότε, στην γραμμή περί του Πα, στο 75% των περιπτώσεων, η ανάλυση θα γίνει με την στίξη δεξιά στο Βου, ενώ 25% με την στίξη αριστερά και 25% με την στίξη δεξιά στον Πα, ενώ 75% χωρίς στίξη. Στην γραμμή περί του Γα, 75% δεν θα μπει στίξη, ενώ 25% θα μπει και μάλιστα δεξιά.

Αυτό βέβαια, δεν είναι κανόνας, δηλαδή δεν είμαστε πάντα υποχρεωμένοι να το τηρούμε κατά γράμμα. Απλώς μας δείχνει την λογική των αναλύσεων, τον τρόπο να τις εκτελέσουμε και το πόσες, κατά βάσιν, αλλά όχι υποχρεωτικά πάντα, φορές θα βάλουμε την ίδια ανάλυση στις ίδιες γραμμές του ίδιου ύμνου ή και όπου αλλού υπάρχουν αυτές.

Προσοχή!!! Αν αντιστραφούν τα ποσοστά, πέφτουμε σε στατιστικό σφάλμα. Επίσης, αν κάποια ανάλυση γίνει 100% αντί για 75%, πάλι πέφτουμε σε σφάλμα (αυτό το διέπραξε ο Καράς και σια). Δεν είναι ντε και καλά υποχρεωτικό να το κάνουμε πάντα έτσι, αλλά να μην φτάσουμε και στο άλλο άκρο.

Τέλος, αν κάποιος έχει υπόψιν του το άρθρο του Ψάχου, στο οποίο κρίνει τον Πατριαρχικόν τρόπον του παραλλαγίζειν και μπορεί να βρει τον σύνδεσμο, να το αναρτήσει στο παρόν θέμα.

Ευχαριστώ! :)
 

Attachments

  • GKM Parallagi kata polikon fthongon 001.png
    GKM Parallagi kata polikon fthongon 001.png
    141.8 KB · Views: 87
  • GKM peri polikon fthongon en ti parallagi te kai ektelsei.mp3
    4.6 MB · Views: 92
Last edited:

ΒΑΙΟΣ ΝΤΕΛΗΣ

Παλαιό Μέλος
εκτελεση απο το Ναυπλιωτη....

Για περίπτωση που υπονοείται το οτιδήποτε, θυμηθείτε ότι οι συγκεκριμένες εκτελέσεις απ'τον Ιάκωβο (δηλαδή σ'αυτές που είναι μαζί με τον Πρίγγο) είναι παιδαγωγικές, ήτοι ΟΧΙ όπως θα το έψαλλε (με έναν απ'τους τρόπους που ήξερε) στην εκκλησία.

Ευχαριστώ! :)
 

ΒΑΙΟΣ ΝΤΕΛΗΣ

Παλαιό Μέλος
Εαν και ειχα ακουση ΟΡΙΣΜΕΝΑΣ ηχογραφησεις του πατρος Παναρετου απο τας εδω αναρτηθησαςαι οποιοα εισιν πολυ καθαρωτερας ποιοτητας, η παρουσα

http://analogion.com/forum/showpost.php?p=194604&postcount=1

ειναι αποκαλυπτικη.

Επι τη ακροαση αυτης, συντασσω καποιες σκεψεις και αναμνησεις.

Εις την φωνην και εις διαφορους θεσεις, αλλα και την καταπληκτικην ακριβειαν των διαστηματων, ο πατηρ Παναρετος ομοιαζει πολυ με τον Αρχοντα Κων Λαγουρον, τα οποια εισιν χαρσκτηριστικα ψαλτων της σχολης Συρκα.

Ενδιαφερον θα ειχε εαν εγενετο καποια ψαλτοβιογραφικη αναρτησις.

Τελος, αναδεικνυεται οτι η μονη Φιλοθεου ειχε σοβαρην μουσικην μεριμναν, κατω απο την ηγεσιαν του Ηγουμενου Εφραιμ, νυν εν Αριζονα

http://vassileia.blogspot.fr/2014/02/elder-ephrem-of-arizona.html
http://www.diakonima.gr/2011/01/08/η-ορθοδοξία-βασιλεύει-στην-αμερική-γέ/



Περι Παναρετου Φιλοθεϊτου == δυστυχως δεν ειχα εις την διαθεσιν μου τας ηχογραφησεις αυτας δια να τας ακουσωμεν με τον Τσολακιδην == ο Κυριακος Τσιαππουτας εκ Κυπρου μου ειχε καποτε ειπει οτι ειχε ηχογραφησει δι αυτον == παιδι τοτε == ορισμενα μαθηματα ο π Παναρετος και του τα ειχε στειλει εις την Κυπρον, οπου εκλαιετο ο παππους θειος του περι εγκατελλειμενων μουσικων βιβλιων (οπως το Μαθηματαριον) εν τη Τουρκοκρατουμενη Κυπρω.... Ευτηχως οπου η συγχρονος τεχνολογια τα εχει διασωση...


Αντιθετως, μας ειχε φερει o Γερον Εφραιμ, κασσετας με τον μακαριστον Εφραιμ, πνευματικον τεκνον αυτου και αργοτερον ηγουμενον Ξηροποταμου. Την πρωτην την οποιαν επαραλαβαμεν, ακουγα καποτε εναλλαξ με τας ηχογραφησεις των Ιακωβου και Τσολακιδη.

Πολλες μητερες μας ορμηνευαν εμας τα ψαλτακια == ετσι, ωραια και ταπεινα να τα λετε, και οχι να φωναζετε....


Με τo που ακουσαν καποιοι νεοι της ηλικιας μου τοτε η και μικροτεροι, εις το Μοντρεαλ, την κασεταν αυτην, αμεσως εφυγαν δια ψαλτικην περιοδιαν = περιπου ενος ετους =εις την εν λογω μονην!

Εθεωρω αυτους τυχερους διοτι θα ετυγχανον συστηματικης και καθημερινης μαθησεως εντος σχολειου.


Ακουσε καποτε και καποια αποσπασματα ο Τσολακιδης == εκ των οποιων και το φημισμενον Πολυελεον = Δουλοι Κυριον και εξομολογεισθαι.... εκ του μακαριστου Εφραιμ


Σχεσις με το Πατριαρχειον; ουδεμια (τουλαχιστον οσον αφορα την εκτελεσην του συγκεκριμμενου Πολυελεου)
"Οντως, τα ψαλλουν οπως οι μοναχοι" == ειχε ακουση καποιους εισκεπτας μοναχους εις την Πολην, με τους οποιους ειχε ομιλησει ως παιδι == καπως οπως θα επραττα κι εγω αργοτερα.


Ας μην ξεχασω οτι, κατ ιδιον τροπον, ειχε συναντηση και παρακολουθηση καποια μαθηματα απο αλλα και ειχε ακουση να ψαλλη τον Ραιδεστινον (!) === εφηβος τοτε, εθεωρησα οτι ισως με καποιον αλλον εκαμνε συγχησιν ο Τσολακιδης, τη στιγμη οπου ο Γεωργιος Ραιδεστινος ΔΕΝ ζουσε πλεον εις την εποχην του Τσολακιδη.

Εκαταλαβα αργοτερα οτι επροκειτο περι του Νικολαου Ραιδεστινου, υιου του Πρωτοψαλτου αλλα και διδασκαλου του Γεωργιου Βινακη....
 

ΒΑΙΟΣ ΝΤΕΛΗΣ

Παλαιό Μέλος
http://analogion.com/forum/showthread.php?p=195482#post195482

Εις την Δοξολογιαν του Σταυρου ο ΑΡΙΣΤΕΡΟΣ ειναι ΑΡΙΣΤΟΣ απο πλευρας διαστηματων, αλλα ο χρονος του, εαν και καλος, παραμενει ΑΠΛΟΣ.
Ακουσατε τις καταληξεις του διαστηματος Δι Βου, τον ομορφον υπερμειζωνα τονον του Δι Κε, τον Ζω εις την ΨΑΛΤΙΚΗΝ θεσιν, και την ΧΡΩΜΑΤΙΚΗΝ θεσιν κατα την Διλοπαραλλαγην του Σολδατου.

Οι δεξιοι ψαλλουν ΔΥΤΙΚΑ διαστηματα == τουτεστι ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ και ουτε που ξερουν ποθεν ηκει το μελος.

Ο Τσολακιδης το ειχε ηχογραφησει διοτι του αρεσε Ο ΑΡΙΣΤΕΡΟΣ =εν συγκρισει με τους δεξιους.


Τελος, μου εψαλλε και το μαθημα (με αλλον χρονον, ΗΓΕΜΟΝΙΚΟΝ, βεβαια), το οποιον ειχα επισης ακουση απο τον A. Μαρδα....
 

dimitrios.zaganas

Παλαιό Μέλος
...Ας μην ξεχασω οτι, κατ ιδιον τροπον, ειχε συναντηση και παρακολουθηση καποια μαθηματα απο αλλα και ειχε ακουση να ψαλλη τον Ραιδεστινον (!) === εφηβος τοτε, εθεωρησα οτι ισως με καποιον αλλον εκαμνε συγχησιν ο Τσολακιδης, τη στιγμη οπου ο Γεωργιος Ραιδεστινος ΔΕΝ ζουσε πλεον εις την εποχην του Τσολακιδη.

Εκαταλαβα αργοτερα οτι επροκειτο περι του Νικολαου Ραιδεστινου, υιου του Πρωτοψαλτου αλλα και διδασκαλου του Γεωργιου Βινακη....

Ο Γεώργιος Βινάκης υπήρξε μαθητής και γαμπρός του Γεωργίου Ραιδεστηνού.
...Γεώργιος Βινάκης Ονομαστός πρωτοψάλτης και μουσικοδιδάσκαλος. Γεννήθηκε στην Αφθόνη του Μαρμαρά το 1865. Σε μικρή ακόμη ηλικία, λόγω εξαιρετικού φωνητικού τάλαντου, τον πρόσεξε ο Γεώργιος Ραιδεστηνός (πρωτοψάλτης της Μ. Εκκλησίας 1871-1876) και τον επέλεξε για μαθητή του. Εκτιμώντας στη συνέχεια και τη μουσική του ιδιοφυία, έβλεπε στο πρόσωπό του τον αντάξιο διάδοχο του. Μάλιστα, ο Βινάκης έγινε και γαμπρός του Ραιδεστηνού. ...
 

ΒΑΙΟΣ ΝΤΕΛΗΣ

Παλαιό Μέλος
Ο Γεώργιος Βινάκης υπήρξε μαθητής και γαμπρός του Γεωργίου Ραιδεστηνού.

Δεν αντιλέγω.
Εκ μνήμης, και ο Βουδούρης είχε γράψει επίσης περί του Νικαλάου Ραιδεστηνού και ότι ήταν κι αυτός δάσκαλος του Βινάκη.
Είτε δεν θυμάμαι σωστά, είτε έκανε λάθος ο Βουδούρης και αντί για Νικόλαος έπρεπε να γράφει Γεώργιος, είτε ήταν όντως και οι 2 δάσκαλοι του Βινάκη, έστω κι αν η διαφορά της ηλικίας τους, μεταξύ Νικολάου και Βινάκη, δεν ήταν και πολύ μεγάλη.
Το 1833 γεννήθηκε ο Γεώργιος Ραιδεστηνός, οπότε το 1865, που γεννήθηκε ο Βινάκης, ήταν 32 ετών. Πότε γεννήθηκε ο Νικόλαος Ραιδεστηνός;;

Πάντως, ο Τσολακίδης είχε γνωρίσει κάποιον Ραιδεστηνό, την εποχή που ήταν πλησίον του Ιακώβου. Λογικά ήταν ο Νικόλαος (εκτός κι αν ήταν κάποιος άλλος, ΜΕΓΑΛΟΣ ψάλτης, συγγενής του Γ.Ραιδεστηνού).

Ευχαριστώ! :)
 
Last edited:

Π.Κατσουλιέρης

Παλαιό Μέλος
Από ΓΚΜ:

Ἡ παροῦσα ἠχογράφησις ἐγένετο ἐν τῇ νήσῳ Montreal, CANADA
ἐν ὥρᾳ δοκιμῆς ὕστερον μελέτης τῶν μαθημάτων.

Ὁ Στυλιανὸς Τσολακίδης ἐχαμήλωσεν τὰς βάσεις ἴνα μὴν κουράσει τὸν ἔφηβον μαθητὴν αὐτοῦ,
ΓΚΜ, ἡλικίας κάτω τῶν 15 ἐτῶν.

Πρόκειται πιθανῶς περὶ Σαββάτου, μᾶλλον τοῦ Λαζάρου, 1981 ἢ 1982 λόγου τοῦ θορύβου τῶν μαθητῶν τοῦ ἀπογευματινοῦ Ἑλληνικοῦ σχολείου, τοῦ κατακρεμμισμένου πλέον ἱεροῦ Ναοῦ Ἁγίας τῆς Τοῦ Θεοῦ Σοφίας, τοῦ παλαιοῦ ἑορτολογίου (ΓΟΧ, πατὴρ Βίκτωρ Τσέκερης).

Τὸ ἰσοκράτημα ἐπὶ τόπου, ἀλλ'ἴσως καὶ ἐκ τῶν ὑστέρων παρὰ τοῦ ΓΚΜ.

Οὐδεμία ἄλλη ἐκκλησία ἐπροσφέρετω πρὸς χῶρον διδασκαλίας....
ἡ ὁποία ἐγένετο εἰς τὰς διαφόρους ὀδοὺς καὶ τὸ Jarry Park (μετονομασθέντος ὕστερον ἐπισκέψεως τοῦ Πάπα).

Ἡ φωνὴ τοῦ ΓΚΜ ἔχει ἀλλάξει πλέον.
Μανθάνει περὶ λαρυγγισμῶν καὶ περὶ Πατριαρχικοῦ χρόνου, τὸν ὁποίον ΔΕΝ τολμᾶ νὰ προσπαθήσει εἰς τὴν ἐξῆς ἠχρογράφησιν.

Διορθώνεται εἰς τὸ κανονάρχησμα.

Ἔτοι ἀργότερα ἁπλοποιεῖ ἐπὶ τέλους τὸ ἰσοκράτημα , ἀλλὰ καὶ τὸ κανονάρχησμα, εἰς τὴν ἁπλουστέραν αὐτῶν μορφήν, ἢτοι, τὴν κατὰ δύναμιν ἀμετάβλητον.
 

Attachments

  • _Tsolakidis_Stylianos_GKM_Practice_1981or2_Nymphios_LQ.mp3
    4.2 MB · Views: 159
Last edited:
Θερμές ευχαριστίες στον κ. Μιχαλάκη για αυτόν τον θησαυρό!
Ο Κύριος να αναπαύσει την ψυχή του αειμνήστου Τσολακίδου
 
Top