Εγώ πάλι που άκουσα το ηχογραφηθέν και πρόλαβα και λίγο τα Αντίφωνα της Μεγάλης Πέμπτης βρίσκω το ψάλσιμο στο Πατριαρχείο πολύ φτωχό για Πατριαρχείο, όπως κατά κανόνα σε πολλούς μητροπολιτικούς Ναούς που κάποιος πάλαι ποτέ σημαίνων ψάλτης έχει "καβαντζωθεί" η φωνή του δεν τον ακολουθεί πλέον, σε άλλες περιπτώσεις ήπια σε άλλες περιπτώσεις φρικτά, και για να ακούσεις πραγματική ψαλτική πρέπει να πας σε περιφερειακό ναό ή να ακούσεις λαμπαδάριο σε μεγάλο Ναό. Επίσης αυτό που ακούω σε μητροπολιτικούς ναούς είναι ένα συνοθύλευμα πολλών που πάντως σύνολο χορωδίας δεν συνιστούν.
Υ.Γ.: Η δε Πόλις, το Πατριαρχικό κλίμα δηλαδή, τουλάχιστον μετά τον 19ο αιώνα, μόνο άμοιρη ευθυνών δεν είναι στις διάφορες αλλοιώσεις σε ένα μεγάλο αριθμό τομέων της Ελληνικής μας Παραδόσεως, όπως η μουσική, η αγιογραφία, για να μην μιλήσει για το τυπικό και την θεολογία.
Το Πατριαρχείο έπρεπε να αποδίδει σε ρυθμούς και επίπεδα ηχογραφήσεως. και δεν αποδίδει, μόνο ακούω ακατάσχετη φιλολογία, περι κλίματος, ύφους, τάξεως και νεωτερισμών των άλλων. Λες και τα μακάμια στη Βυζαντινή, τα φέραν οι Αθηναίοι.
1) Απο το nickname μου θα πρέπει να καταλάβατε πως δεν είμαι Αθηναίος.
2) Εκείνο που δεν γνωρίζετε για εμένα είναι πως είμαι θεολόγος με ειδικότητα την Βυζαντινή Τέχνη. Αρχιτεκτονικά, αγιογραφικά και λιγότερο βέβαια ψαλτικά, το Πατριαρχείο, παρότι βαυκαλίζονταν για ταγός της παραδόσεως ως οφείλει να είναι, υιοθέτησε όταν μπόρεσε να κατασκευάσει τρουλαίους ναούς π.χ. βαυαρικούς νεοκλασσικούς ρυθμούς. Η έννοια σταυροειδής εγγεγραμμένος ναός στην αρχιτεκτονική των πατρίδων μετά τα μέσα του 19ου οπότε και άρχισαν να ξαναχτίζονται αρκετοί τρουλαίοι ναοί, δεν υπάρχει.
3) Η έννοια Βυζαντινή Εικονογραφική και εν γένει Διακοσμητική Τέχνη πριν τον Κόντογλου, δεν υπάρχει στην Πόλη: Ελαιογραφίες, Ναζαρηνές Ρωσσικές σχολές κ.τ.λ., όπως και στην υπόλοιπη Ελλάδα, που βάλθηκαν να ακολουθήσουν τα μητροπολιτικά πλην μη παραδοσιακά ξενόφερτα ρεύματα. Το Πατριαρχείο και μιλάω για Πολίτικους αγιογραφικούς οίκους δεν διατήρησε καμία σύνδεση, με την Ελληνική Τέχνη.
4) Όσο για την ίδια την Βυζαντινή Ψαλτική Τέχνη, ποια τα μαθήματα των παλαιοτέρων ήδη απο την Βυζαντινή Εποχή που διατηρήθηκαν επί του πρακτέου στο Πατριαρχικό Αναλόγιο. Μαθήματα πρωτοψαλτών του Πατριαρχείου του 20ου αιώνος, άντε και του Πέτρου Λαμπαδαρίου κυριαρχούν σήμερα. Σήμερα είναι πιο πιθανό να ακούσεις παλαιό μάθημα σε ένα χωριό παρά στο ίδιο το Πατριαρχείο.
Ως προς την απόδοση του Πατριαρχικού Ναού, ναι δεν μου αρέσει το όλο αποτέλεσμα, σε έναν ναό που έπρεπε να αποτελεί πρότυπο χορωδιακής απόδοσης. Γιατί η Ψαλτική και λόγω αρχαίας παραδόσεως(έλλειψη μικροφώνων), είναι πρώτιστα δομημένη με φιλοσοφία χορωδίας. Αυτό που ακούμε σήμερα όχι μόνο στο Πατριαρχείο αλλά και τους λοιπούς μητροπολιτικούς ναούς είναι η επικράτηση της συναυλιακής δυτικής φιλοσοφίας: Κυρίαρχος ο σολίστας εν προκειμένω ο μονοφωνάρης. Στην Ψαλτική κυρίαρχος είναι ο χορός. Και στους πολλούς ναούς βέβαια υπάρχει μέγα πρόβλημα επάρκειας για να συγκροτήσεις χορωδία, στους καθεδρικούς ναούς όμως και πολύ περισσότερο στο Πατριαρχείο;
Υ.Γ. Τα άλογα δεν τα σκοτώνουν όταν γεράσουν αλλά τα μεταθέτουν είτε αριστερά, είτε επιβάλουν την συγκρότηση επαγγελματικού επιπέδου χορωδίας, ώστε το όλο αποτέλεσμα ελάχιστα να επηρεάζεται από την πτώση του χοράρχη. Έχω βαρεθεί να ακούω τον κόσμο να λέει: Αυτός γέρασε, δεν μπορώ να τον ακούω και άλλα τινά.
Υ.Γ.2 Και το θέμα δεν το πηγαίνω αλλού, ειδικά στο ουσιαστικά θεολογικό. Δεν είναι ο κατάλληλος χώρος. Σε αυτό έχετε λάθος.
στο αργό "αινείτε" ποιος ψάλλει;; διακρίνω αλλη φωνή. οι γνώστες ισως ξερουν.
μπορει να κανω κ λάθος.
Επαναλαμβάνω την ερώτηση, διότι, μάλλον, δεν ακούω καλα...
η φωνή που ακούγεται να "οδηγεί" τον αριστερό χορό ποιανού είναι;
Ο Άρχων Λαμπαδάριος το ψέλνει μαζί με τους βοηθούς του!!!
Σ' ευχαριστώ για την απάντηση.
Πάντως, δε μοιάζει............................
δες και το βιντεο που εχει ανεβει απο την ακολουθία να πειστεις.....
εγώ ρωτάω για τη φωνή που προεξέχει, διότι μου άρεσε.
εσύ δεν την ακούς;
εγώ ρωτάω για τη φωνή που προεξέχει, διότι μου άρεσε.
εσύ δεν την ακούς;
Το τί κατάρτιση έχω, τί επίπεδο σπουδών ,τί δημοσιεύσεις έχω ή δεν έχω αφήστε να το γνωρίζω καλύτερα απο εσάς και αφήστε παρακαλώ τις ειρωνείες, αγνοώντας την ευρύτητα της Θεολογίας καίτοι στον εκκλησιαστικό χώρο.
Τυπικά να σας πληροφορήσω καίτοι μου απευθύνεστε μια λιαν ειρωνικό ύφος, πως ανεξάρτητα με το τί έχω κάνει πέραν του ταπεινού προφανώς κατ΄εσάς πτυχίου της θεολογίας, πως χωρίς σημαντικές γνώσεις θεολογίας δεν μπορείς να έχεις ουσιαστική σχέση με κανένα είδος Βυζαντινής Τέχνης.
Τυπικά όμως να σας πω πως έχω δημοσιεύσεις Χριστιανικής Αρχαιολογίας, τόσο αρχιτεκτονικές, όσο και εικαστικές, αν αυτό αμβλύνει λίγο το ύφος σας.
Και αν και δεν οφείλω να σας απολογηθώ, οι σχέσεις μου με την Αρχαιολογία, τουλάχιστον με την Βυζαντινή αλλά και όχι μόνο, είναι αρκετά καλές και καθημερινές. Γενικά ως Έλλην προσπαθώ να έχω συνολικά καλή σχέση με ότι συνεπάγεται το σώμα που καλούμε γενικώς "Ελληνικός Πολιτισμός".
Επίσης επειδή διατηρώ ανάλογα καλές σχέσεις με την Ιστορία, τουλάχιστον αυτό διεκδικώ και νομίζω, γνωρίζω καλά τις τραγωδίες του Μείζονος Ελληνισμού και δη του εν Κωνσταντινουπόλει. Και επειδή και οι πρόγονοι μου από την μεριά της γυναικός μου ξεριζώθηκαν από εκεί, μάλλον έχω κάποια ευαισθησία και εμπειρία των επικρατουσών συνθηκών.
Κανείς όμως Ισλαμιστής, δεν λέω Τούρκος γιατί είναι πολύ μικρό το ποσοστό τους στον εξισλαμισμένο πληθυσμό της περιοχής, δεν επέβαλε τους εκκλησιαστικούς ρυθμούς, τις εικονογραφικές μανιέρες, τα μαθήματα και τις τελικές επιλογές αυτών στα μητροπολιτικά και όχι μόνο αναλόγια.
Οι παθογένειες της επικρατούσης καταστάσεως δεν έχουν να κάνουν με την Οθωμανική Κατοχή αλλά με τις επιλογές των Ελλήνων κρατούντων αλλά και την αδιαφορία μας, ελλείψει Ελληνικής και Ορθοδόξου Παιδείας.
Η Αθήνα, μιας και την αναφέρατε, μετά το Σχίσμα του 1833, ακολούθησε γοργά τον δρόμο της Εσπερίας: Και μπορεί σε κάποιες περιπτώσεις να έκανε και καλό, εισαγωγή π.χ. στις κοσμική αρχιτεκτονική του λεγομένου νεο-κλασικισμού, εντούτοις κατέστρεψε και συνεχίζει να καταστρέφει ότι ελληνικό. Και αν στην Ελλάδα υπήρχε γενικό σχέδιο "εξελληνισμού" της "Ανατολής", στην Πόλη κανένα Διβάνιον και καμιά Υψηλή Πύλη δεν επέβαλε στις Τέχνες τις εκκλησιαστικές μας επιλογές.
Η πραγματικά Βυζαντινή Εκκλησιαστική Μουσική, ποιός σας είπε πως δεν τέρπει; Έχετε την εντύπωση πλέον πως το Α και το Ω συγκεφαλαιώνεται στους μητροπολιτικούς Ναούς;
Το εάν οι τοποθετήσεις μου κρίνονται ως "ἐξαιρετικὰ ἄστοχες ὑποκειμενικὲς ἑρμηνεῖες", είναι δικαίωμά σας. Το ίδιο δικαίωμα διατηρώ και εγώ για να μαρτυρώ την αλήθεια, όπως εγώ την αντιλαμβάνομαι, δια σπουδής πάντως και ουχί εκ της ασφαλείας του γραφείου μου και της χαλαρότητος του χ Καϊφέ Χανέ. Ο πόνος μου για τον Ελληνικό Πολιτισμό και εν γένει τον Ορθόδοξο, από μέρη στα οποία έζησαν και διώχτηκαν οι προγονοί μου, ήδη από το 1915, με κάνει να τοποθετούμαι και όχι το επιπόλαιο της στιγμής, έτσι για να κάνουμε εντύπωση.