Δοξολογία βαρέος πεστεγκιάρ Χριστοδούλου Κεσσανιέως

Λεωνίδας

Λεωνίδας Γαρουφαλῆς
Ἀναρτῶ τήν ἐν θέματι δοξολογία. Ἦχος βαρύς διατονικός ἐκ τοῦ Ζω, καλούμενος πεστεγκιάρ, ἐπειδή τό Δι εἶναι κυρίως μέ ὕφεση, πού δηλώνεται, ὄχι πάντα ὅμως.
Συνθέτης ὁ Χριστόδουλος Κεσσανιεύς. Τήν βρῆκα στό ταμεῖο ανθολογίας.
 

Attachments

  • δοξολογία βαρέως πεστεγκιάρ [Χριστοδούλου Κεσσανιέως].pdf
    923.1 KB · Views: 309

Fraristos ioannis

Παλαιό Μέλος
Παρακαλώ όποιος έχει την εν λόγω δοξολογία να συμπληρώσει το φύλλο που λείπει μετά τον στίχο "ότι παρα σοι πηγή ζωής" και να το αναρτήσει.

Ευχαριστώ εκ των προτέρων.
 
Ἀναρτῶ τήν ἐν θέματι δοξολογία. Ἦχος βαρύς διατονικός ἐκ τοῦ Ζω, καλούμενος πεστεγκιάρ, ἐπειδή τό Δι εἶναι κυρίως μέ ὕφεση, πού δηλώνεται, ὄχι πάντα ὅμως.
Συνθέτης ὁ Χριστόδουλος Κεσσανιεύς. Τήν βρῆκα στό ταμεῖο ανθολογίας.

Σωστά το μακάμ είναι πεστεγκιάρ αλλά όχι λόγω του ΔΙ που μερικές φορές είναι ανάγκη να λέγεται με ύφεση, απλά γιατί ο βαρύς τετραφωνεί.......
(πεστεγκιαρ=βαρύς τετράφωνος)
 

ΒΑΙΟΣ ΝΤΕΛΗΣ

Παλαιό Μέλος
Σωστά το μακάμ είναι πεστεγκιάρ αλλά όχι λόγω του ΔΙ που μερικές φορές είναι ανάγκη να λέγεται με ύφεση, απλά γιατί ο βαρύς τετραφωνεί.......
(πεστεγκιαρ=βαρύς τετράφωνος)
η οποιαδήποτε έλξη γίνεται για έναν λόγο: να δημιουργούνται συμφωνίες. Επειδή στον βαρύ διατονικό χαμηλώνει ο ζω, πρέπει να χαμηλώσει και ο δι (κατερχόμενος) ώστε να συμφωνήσει με τον κάτω ζω.
Ευχαριστώ! :)

Υ.Γ.: αυτήν την άποψη την έχει εκφράσει πρώτος(;) ο Ε.Σολδάτος. Ελπίζω να μην κάνω γκάφα!! :D
 
η οποιαδήποτε έλξη γίνεται για έναν λόγο: να δημιουργούνται συμφωνίες. Επειδή στον βαρύ διατονικό χαμηλώνει ο ζω, πρέπει να χαμηλώσει και ο δι (κατερχόμενος) ώστε να συμφωνήσει με τον κάτω ζω.
Ευχαριστώ! :)

Υ.Γ.: αυτήν την άποψη την έχει εκφράσει πρώτος(;) ο Ε.Σολδάτος. Ελπίζω να μην κάνω γκάφα!! :D

Μα πάντα όταν κανουμε χρήση πενταχόρδου και δεν το ξεπερναμε, τότε ο 6 φθόγγος απο πάνω ειναι με ύφεση και ξεχωρίζει στο άκουσμα. Βασική προυπόθεση κυρίως για να πείς λέγετο ή βαρύ(ΖΩ-ΓΑ, ΒΟΥ-ΖΩ)
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
η οποιαδήποτε έλξη γίνεται για έναν λόγο: να δημιουργούνται συμφωνίες. Επειδή στον βαρύ διατονικό χαμηλώνει ο ζω, πρέπει να χαμηλώσει και ο δι (κατερχόμενος) ώστε να συμφωνήσει με τον κάτω ζω.
Ευχαριστώ! :)

Υ.Γ.: αυτήν την άποψη την έχει εκφράσει πρώτος(;) ο Ε.Σολδάτος. Ελπίζω να μην κάνω γκάφα!! :D

Βάιε o δι δεν κάνει καμία συμφωνία με τον ζω.
Ο Δι επιδιώκει να συμφωνεί με τον Νη κατά την δια πέντε συμφωνία΄
έτσι όσο χαμηλώνουμε τον νη προς τον ζω (του τροχού), για να ακουστεί ο βαρύς σαν λέγετος (δεύτερος και τρίτος=δευτερότριτος κατά τον Αγ. Δαμασκηνό), τόσο χαμηλώνει και ο δι κατά τον ίδιο τρόπο.
Άλλωστε ότι ήχο έχουμε στον γα έχουμε και στον κάτω ζω, βαρύ δηλαδή. Ό, τι γίνεται στον γα γίνεται και στον ζω.

Την άποψη ή μάλλον πιο σωστά διαπίστωση του χαμηλού ζω=ίδια θέση ο "εναρμόνιος" με "διατονικό" την έχει εκφράσει ο Καραμάνης ο Μηναϊδης και άλλοι εγώ απλά την τεκμηρίωσα μέσα από τις περιγραφές της παλαιάς θεωρίας της μουσικής.
 
Last edited:

ΒΑΙΟΣ ΝΤΕΛΗΣ

Παλαιό Μέλος
Βάιε o δι δεν κάνει καμία συμφωνία με τον ζω.
Ο Δι επιδιώκει να συμφωνεί με τον Νη κατά την δια πέντε συμφωνία΄
έτσι όσο χαμηλώνουμε τον νη προς τον ζω (του τροχού), για να ακουστεί ο βαρύς σαν λέγετος (δεύτερος και τρίτος=δευτερότριτος κατά τον Αγ. Δαμασκηνό), τόσο χαμηλώνει και ο δι κατά τον ίδιο τρόπο.
Άλλωστε ότι ήχο έχουμε στον γα έχουμε και στον κάτω ζω, βαρύ δηλαδή. Ό, τι γίνεται στον γα γίνεται και στον ζω.

Την άποψη ή μάλλον πιο σωστά διαπίστωση του χαμηλού ζω=ίδια θέση ο "εναρμόνιος" με "διατονικό" την έχει εκφράσει ο Καραμάνης ο Μηναϊδης και άλλοι εγώ απλά την τεκμηρίωσα μέσα από τις περιγραφές της παλαιάς θεωρίας της μουσικής.

Α, με τον νη θέλει να συμφωνήσει; οκ....
Ναι, βασικά αυτό είχα στο μυαλό μου κι εγώ για την διαπίστωση, αλλά δεν το έγραψα καλά!
 
Την άποψη ή μάλλον πιο σωστά διαπίστωση του χαμηλού ζω=ίδια θέση ο "εναρμόνιος" με "διατονικό" την έχει εκφράσει ο Καραμάνης ο Μηναϊδης και άλλοι εγώ απλά την τεκμηρίωσα μέσα από τις περιγραφές της παλαιάς θεωρίας της μουσικής.

Έχει συζητηθεί παλαιότερα σε αυτό το θέμα στις τελευταίες του σελίδες αυτή η άποψη που βλέπουμε συχνά στην πράξη. http://analogion.com/forum/showthread.php?t=17

Θα ήθελα να γίνει μια κουβέντα, από τους ειδήμονες, σε ένα θέμα και να δούμε αν τελικά πάντα το ζω-πα είναι ~24άτι και τι συμβαίνει ακριβώς όταν η μελωδία κινείται στο Ζω (άνω). Έχουμε πάλι Ζω-Πα ~24άρι; Αν όχι, πότε συμπεριφέρεται έτσι η μελωδία και πότε σαν ζω-πα=βου-δι ; Είτε στη βάση είτε στον ψηλό Ζω.

Επίσης έχει κανείς "σύγγραμμα" του Καραμάνη να δούμε πως ακριβώς το παρουσιάζει;
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Έχει συζητηθεί παλαιότερα σε αυτό το θέμα στις τελευταίες του σελίδες αυτή η άποψη που βλέπουμε συχνά στην πράξη. http://analogion.com/forum/showthread.php?t=17

Θα ήθελα να γίνει μια κουβέντα, από τους ειδήμονες, σε ένα θέμα και να δούμε αν τελικά πάντα το ζω-πα είναι ~24άτι και τι συμβαίνει ακριβώς όταν η μελωδία κινείται στο Ζω (άνω). Έχουμε πάλι Ζω-Πα ~24άρι; Αν όχι, πότε συμπεριφέρεται έτσι η μελωδία και πότε σαν ζω-πα=βου-δι ; Είτε στη βάση είτε στον ψηλό Ζω.

Επίσης έχει κανείς "σύγγραμμα" του Καραμάνη να δούμε πως ακριβώς το παρουσιάζει;

Η τρίτη Πα-Ζω συμπεριφέρεται παρόμοια με την Δι-Βου. Η διαφορά είναι ότι ο Ζω είναι μέσος του πρώτου ενώ ο βου μέσος τετάρτου. Αυτό σημαίνει ότι στην πρώτη περίπτωση το πα-γα κάνει συνήθως άκουσμα πρώτου ήχου και αυτό συνεπάγεται πα-γα=τρίτη μικρή=18 τμήματα ίσως και λιγότερα ενώ το δι-ζω μπορεί να είναι από 18 μέ 21. Το δι-βου γίνεται κι αυτό 24 και το άκουσμα-ποιότητα άγια στο δι-ζω επιτυγχάνεται με μεγάλο δι-κε, ο κε κολλάει στον ζω ύφεση (δι15κε3ζω).
Όλα αυτά γίνονται γιατί
στον ζω ο ήχος είναι τρίτος και δεύτερος
στον πα ο ήχος είναι πρώτος και δεύτερος
στον βου ο ήχος είναι δεύτερος που γίνεται επίσης βαρύς(τρίτος) και συμφωνεί με τον ζω
στον γα ο ήχος είναι όπως και στον ζω τρίτος και δεύτερος
στον δι ο ήχος είναι τέταρτος και πρώτος και κάποιες φορές γίνεται και τρίτος όπως στο φεραχνάκ, εδώ ο άνω ζω είναι πιο σηκωμένος και επόμενο είναι στην αντιφωνία του να είναι επίσης το ίδιο για να συμφωνεί κατά την διαπασών συμφωνία. Το φεραχνάκ όμως ο Κηλτζανίδης στην δοξολογία του το κατατάσσει στον τέταρτο ήχο κι όχι στον βαρύ :wink:
Τα εξηγώ όλα αυτά στα βιντεάκια στο blog (κατηγορία διπλοπαραλλαγή) , όποιος δεν βαριέται ποπ κορν και παρακολουθάει :)
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Ορίστε χαρακτηριστικές περιπτώσεις που θα καταλάβετε πως κινείται ο βαρύς(τα διαστήματα είναι ενδεικτικά όλες οι περιπτώσεις κάπου συναντιούνται και μπλέκονται).

Φεραχνάκ (δίφωνος άγια-τεταρτότριτος αντιφωνών) ζω9νη12πα12βου9γα9δι12κε9ζω:


Μπεστενγιάρ (βαρύς-δευτερότριτος διατονικός)
ανεβαίνωντας:ζω10νη14πα9βου7γα12δι14κε4ζω:
κατεβαίνωντας:ζω10νη14πα9βου7γα9δι18κε4ζω


Πειραιώτικος (Βαρύς-δευτερότριτος χρωματικός)
ζω9νη15πα12βου6γα6δι18κε6ζω:


ΥΓ Τα διαστήματα δεν είναι καρφωμένα αν τα δείτε έτσι οι κλίμακες μόνες τους δεν στέκουν. Τα έβαλα μόνο για μια ιδέα πως κινούνται οι φθόγγοι. Το κλειδί είναι να γίνει κατανοητό πως πλέκονται οι ήχοι στην Σοφοτάτη παραλλαγή. Στόχος μου είναι να το περιγράψω όσο πιο καλά γίνεται και να σας το παρουσιάσω ολοκληρωμένα κάποια στιγμή. Το κλειδί πάντα είναι η προφορική παράδοση η οποία όπως εγώ έχω διαπιστώσει έχει διατηρηθεί τουλάχιστον για πάνω από 500 χρόνια
 
Last edited:
Στόχος μου είναι να το περιγράψω όσο πιο καλά γίνεται και να σας το παρουσιάσω ολοκληρωμένα κάποια στιγμή.

Αναμένουμε!

Το κλειδί πάντα είναι η προφορική παράδοση η οποία όπως εγώ έχω διαπιστώσει έχει διατηρηθεί τουλάχιστον για πάνω από 500 χρόνια
 
Top