!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!δεν χρειάζεται να έχει καμία μουσική κατάρτηση.
....
Είναι δηλάδή περίσιο να ξέρει να εκφωνεί και τους 8 ήχους της Μουσικής μας?
....
Επειδή έγραψα πιό πάνω για μουσική κατάρτιση, διορθώνω και συμφωνώ με αυτήν την θέση....δὲν χρειάζονται μουσικὴ κατάρτιση ἀλλὰ ΨΑΛΤΙΚΗ κατάρτιση
Περίσσιο καὶ οὐδόλως ἀπαραίτητο.
Ἄς μάθει πρώτα τυπικό καὶ τελετουργική, τὶ ἀκριβῶς τελεῖ καὶ γιατὶ καὶ ποιὰ ἡ ἐξέλιξη τῆς λατρείας ἐκκλησιαστικὰ, ἱστορικά καὶ θεολογικά καὶ τότε θὰ καταλάβει γιατὶ εἶναι περίσσιο.
Ἀπὸ κεῖ καὶ πέρα ἡ μουσικὴ κατάρτιση εἶναι ἀπαραίτητη ὥστε νὰ βοηθᾶ στὸ ἀναλόγιο, ἄν ἀπαιτηθεῖ ἀλλὰ καὶ γιὰ νὰ ἐλέγχει τὸν ὑφιστάμενο ψάλτη, ὥστε νὰ μὴν ψάλλει ὅ,τι τοῦ γουστάρει ...
Ὅσα γιὰ τὰ μέλη ποὺ προαναφέρατε δὲν χρειάζονται μουσικὴ κατάρτιση ἀλλὰ ΨΑΛΤΙΚΗ κατάρτιση. Ἑκτὸς κι ἀν προετοιμάζεται ὁ ἱερέας γιὰ ραδιοφονικὴ ἀναμετάδοση καὶ τὴν συνεπακόλουθη ... κατάντια τῆς ἀκολουθίας, ὅπως συχνὰ ἀκοῦμε καὶ φρίττουμε σὲ συγκεκριμένο ραδιοσταθμό ...
Εκφώνηση εντός κάποιου ήχου δεν υφίσταται, διότι εκφώνηση δεν είναι μόνο η χρονική αγωγή που χρησιμοποιείται, αλλά και ο τρόπος εκφοράς του λόγου. Η παράδοση έχει θεσπίσει ποιος είναι ο τρόπος των εκφωνήσεων και τα ακούσματα από τα αναγνώσματα του Ναυπλιώτη αυτό δείχνουν. Απόδειξη επίσης είναι το ότι κανένα θεωρητικό βιβλίο (που να μπορούμε να θεωρήσουμε ως πηγή τουλάχιστον) δεν αναφέρεται στις ιερατικές εκφωνήσεις σε σχέση με τους ήχους της ψαλτικής, ούτε έχω διαβάσει πουθενά ότι στον ήχο αυτόν ο ιερέας πατάει πάνω στην κλίμακα και αρχίζει να "δημιουργεί". Τα μινοράκια την ίδια ημιμάθεια, αλλά και έλλειψη ιεροπρέπειας μαρτυρούν και δεν είναι η ποικιλία αυτή που θα "σώσει" όσους επιμόνως τα χρησιμοποιούν. Εκφωνητικό μέλος είναι το κλιτόν μόνο. Τα υπόλοιπα είναι νεώτερα και ας το παραδεχτούμε, ότι τα ψηλαφούμε για να φανούμε και μεις σε σχέση με τον ψάλτη, ο οποίος υποτίθεται πέρνει όλη την δόξα (αυτοπαραμυθιαζόμαστε δηλαδή, διότι ο κόσμος είναι τόσο μακριά απ' όλες αυτές τις φανφάρες, άσχετα αν το φολκλόρ που επιμόνως προσπαθούμε να του περάσουμε ως ακολουθία το έχει ήδη εστερνιστεί, εφόσον με το πες πες έμαθε και αυτός ότι έτσι είναι το σωστό). Δεν αναφέρομαι προσωπικά, είναι γενικό το κακό. Αντί να κοιτάμε το πως θα κάνουμε τις ακολουθίες πιο ιεροπρεπείς και εσωτερικές, με απλά αλλά βαθιά διδάγματα, κηρύγματα και ψάλματα καθοδηγούμενοι από τον Αρχηγό της πίστεώς μας, ασχολούμαστε με τις μουσικές ως αυτοσκοπό, θεωρώντας ότι έτσι κάτι θα φτιάξει κι ας μένουμε εμείς, ψάλτες και ιερείς, όχι απλά αποστασιοποιημένοι, αλλά και υπερήφανοι διότι κάναμε και σήμερα μία λειτουργία μουσικότατη και τονικώς αρμονική, αισθανόμενοι και κάπου βαθιά μία μικρή πικρία που δεν μας ζητάει κανείς αυτόγραφο. Πρέπει να το πάρουμε χαμπάρι ότι μία λασπότουρτα όση σαντιγί κι αν της βάλουμε, δοκιμάζοντάς την η γεύση ελάχιστα (έως καθόλου) θα διαφέρει.
Καλά, ίσιος δρόμος δεν υπάρχει; Η θα εκφωνούμε σε κλιτό ή θα κάνουμε επίδειξη γνώσεων στην οκταηχία με φανφάρες και αυτοθαμασμό; Δεν μπορώ να το καταλάβω. Δες τη Λειτουργία του Καραμάνη. Έχει απλές λιτές εκφωνήσεις σε διάφορους ήχους, που το μόνο που επιδιώκουν, εάν φυσικά και ο εκφωνών ιερεύς το αποδέχεται, είναι να δένουν αρμονικά με τον ψάλτη, που είναι τόσο κακό όσο και το να προσπαθεί ο ψάλτης να αποδώσει σωστά και χωρίς επίδειξη το ψάλσιμο στους διάφορους ήχους. Αλλά ξέχασα! Για κάποιους κι αυτό είναι μεμπτό, γιατί και όλα τα λειτουργικά "οφείλουν" να είναι σε κλιτό. Μη τραβάμε το σχοινί προς τη μια πλευρά, για να μη το τραβάνε άλλοι προς την άλλη και στο τέλος σπάσει. Όλα με μέτρο και ταπείνωση και αρμονία. Είναι δυνατόν να γίνει.
Δὲν μπορεῖ νὰ γίνει. Ὁ Καραμάνης τὶς ἔχει ἀλλὰ μέτρα σὲ πόσες ἐνορίες ἔχεις ἀκούσει λιτὲς ἐκφωνήσεις ...
Ὁ μέσος δρόμος εἶνια θεωρία καὶ μόνο. Στὴν ἐκκλησιαστικὴ πράξη ἐπικρατεῖ πλέον ἡ ἐπίδειξη....
Ως γνωστόν, η γενίκευση σπανίως επιτυγχάνει τον στόχο. Κι εγώ από την πείρα μου μιλάω, κι ας είναι από ένα κυρίως ναό. Ακόμη κι οι επισκέπτες ιερείς σπανίως ξεφεύγουν σε μελωδική επιμήκυνση των εκφωνήσεων, κι ας είναι γνώστες και καλλίφωνοι. Συμβαίνει κι είναι πολύ καλό. Άρα όσοι το επιδιώκουν, την λιτότητα μαζί με την μελωδικότητα της οκταηχίας, καλά κάνουν. Κι όσοι προτιμούν τις εκφωνήσεις σε κλιτόν, κι αυτοί καλά κάνουν. Το θέμα δεν είναι να πιάσουμε το ένα (καλό) άκρο και να κολλήσουμε εκεί, αλλά να στηλιτεύσουμε τις υπερβολές.
Αυτό ανήκει στους ιερείς;Το "Φωνή Κυρίου..." του Μεγάλου Αγιασμού?
Αυτό ανήκει στους ιερείς;
Συνηθίζεται πάντως (σε μας, άρα κι αλλού).