Ανεβοκατέβασμα της βάσης και αιτίες

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
[Σημείωμα συντονιστή (ΔΚ)] Μεταφέρθηκε από άλλη άσχετη συζήτηση.

Θέλω να κάνω μια πολύ σοβαρή ερώτηση στα μέλη του φόρουμ, ειδικά όσα τυχαίνει να έχουν ασχοληθεί με ορθοφωνία ή με μέτρηση διαστημάτων.
Για ποιος λόγους πέφτει η βάση σταδιακά;
Όλοι ξέρουμε ότι το μουσικό διάστημα αποτελείται από μικρότερα μόρια, που όσο χάνονται σταδιακά από την πιθανή παραμικρή έλλειψη ακρίβειας, τόσο πιθανότερο είναι μετά από 5-10 λεπτά να έχει κατέβει η βάση, π.χ. έναν τόνο.
Το ερώτημα είναι: υπάρχουν παράγοντες που το ενισχύουν αυτό; Π.χ. η χροιά της φωνής του ψάλτη ή του ιερέα; Η έλλειψη ισοκρατήματος; Οι ποικίλες φθορές μέσα στο μέλος; Η εναλλαγή δεξιού και αριστερού ψάλτη; Και γιατί συμβαίνει αυτό ειδικά σε γυναικείες χορωδίες;
Και ξέρετε τρόπους να αποφευχθεί; (Εκτός από το να χτυπάς κάθε λίγο τη διαπασών....)
Ευχαριστώ.
 
Last edited by a moderator:

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Αν και νομίζω ότι το θέμα που έθιξες αξίζει την δημιουργία νέου thread (θέματος), πιστεύω οτι όπως πολύ σωστά ανέφερες, όλοι αυτοί οι παράγοντες παίζουν σημασία και πολλοί άλλοι ακόμη. Π.χ. εγώ έχω πρόβλημα διότι στον ένα Ναό που ψάλλω, ο κόσμος κάνει απίστευτη φασαρία (έως και συνταγές μαγειρικής ανταλλάσονται προφορικώς εν ώρα ακολουθίας για να καταλάβεις :)) με αποτέλεσμα να μην ακούω πραγματικά τι λέω. Με τον ομοιοπαθή αριστερό μου ψάχνουμε τρόπους να διορθώσουμε μία κατάσταση που στην ουσία πηγάζει από αλλού κι έτσι όλο προσπαθούμε να φτιάξουμε τα μικρόφωνα και άλλα παρόμοια. Το αποτέλεσμα είναι η αλλαγή της βάσης. Είναι και ένας λόγος που πλέον δεν χρησιμοποιώ τονοδότη, διότι βλέπω στο τέλος του ύμνου που "βρέθηκα" και αγχώνομαι περισσότερο.

Επίσης, μην θεωρείς ότι η πορεία μίας βάσης έχει απαραίτητα μόνο πτωτική πορεία. Ο δάσκαλός μου (από ότι τον θυμάμαι παλαιότερα τουλάχιστον) πάρα πολλές φορές στο τέλος ενός ύμνου παρατηρούσαμε όλοι ότι είχε ανέβει η βάση όταν έψαλλε. Έχει να κάνει με την χροιά της φωνής διότι ως τενόρος, καταλαβαίνεις κάποιες στιγμές "σπρώχνεται" η βάση, χωρίς όμως ούτε κι αυτό να είναι απόλυτο. Έχω συμψάλλει πολλές φορές με έναν τενόρο με κρυστάλλινη πραγματικά φωνή, ο οποίος όμως χωρίς να το καταλαβαίνει ρίχνει τη βάση λόγω κακής χρήσης της κλίμακας (π.χ. στους ήχους όπου ο Βου είναι στην φυσική του θέση, τον κάνει λίγο χαμηλώτερο, οπότε με την επανάλυψη όπως πολύ σωστά είπες, το αποτέλεσμα είναι η πτώση του τόνου).

Δεν γνωρίζω το τι γίνεται στις γυναικείες χορωδίες, όμως έχω παρατηρήσει ότι εάν τα ισοκρατήματα δεν είναι το δυνατόν σταθερά και αλλάζουν με το παραμικρό χάριν αρμονίας, εμφανίζεται και αυτό το φαινόμενο, που και πάλι δεν είναι απαραίτητα πτωτικό. Αυτό το έχω δει σε ανδρικές χορωδίες.

Σίγουρα κι άλλοι φίλοι μπορούν να αναφέρουν παρόμοια ή και άλλα βιώματα. Το σίγουρο για μένα είναι ότι στο τραγούδι που δεν έχει βοηθήματα (όργανα) όλα είναι πιθανά, πόσο μάλλον όταν χρησιμοποιούνται πολύπλοκες κλίμακες όπως στη μουσική μας.
 

Bασίλης

Παλαιό Μέλος
Θέλω να κάνω μια πολύ σοβαρή ερώτηση στα μέλη του φόρουμ, ειδικά όσα τυχαίνει να έχουν ασχοληθεί με ορθοφωνία ή με μέτρηση διαστημάτων.
Για ποιος λόγους πέφτει η βάση σταδιακά;
Όλοι ξέρουμε ότι το μουσικό διάστημα αποτελείται από μικρότερα μόρια, που όσο χάνονται σταδιακά από την πιθανή παραμικρή έλλειψη ακρίβειας, τόσο πιθανότερο είναι μετά από 5-10 λεπτά να έχει κατέβει η βάση, π.χ. έναν τόνο.
Το ερώτημα είναι: υπάρχουν παράγοντες που το ενισχύουν αυτό; Π.χ. η χροιά της φωνής του ψάλτη ή του ιερέα; Η έλλειψη ισοκρατήματος; Οι ποικίλες φθορές μέσα στο μέλος; Η εναλλαγή δεξιού και αριστερού ψάλτη; Και γιατί συμβαίνει αυτό ειδικά σε γυναικείες χορωδίες;
Και ξέρετε τρόπους να αποφευχθεί; (Εκτός από το να χτυπάς κάθε λίγο τη διαπασών....)
Ευχαριστώ.

....τότε για δύο λόγους κυρίως:

Ο πρώτος είναι αυτο που ο δάσκαλος μου έλεγε "ηλεκτρισμός της φωνής". Τώρα αυτό δεν εξηγείτε εύκολα... αλλά εκ πείρας μόνο να σας πω οτι εμένα μου συνέβαινε λόγω ενθουσιασμού και παρορμητισμού στην ερμηνεία του μαθήματος... όταν το έλεγα ηρεμος δεν ανέβαιναν....

Ο δεύτερος λόγος ο οποίος εξηγείται και ευκολότερα είναι θέμα φωνητικής και βάσεων.....
Λανθασμένη επιλογή βάσεως: Για παράδειγμα αν ένας βαρύτονος ψάλλει χερουβικό πλΔ από Ρε έχει μεγαλύτερες πιθανότητες να του πέσει η βάση από έναν τενόρο και αντιστρόφως βεβαία....

Απουσία "στηρίγματος": Γενικώς στη φωνητική μουσική πρέπει να στηρίζουμε τη φωνή μας από "χαμηλά"... διάφραγμα, σπλάχνα κτλ....αν αυτό δεν το κάνουμε και πατάμε τις νότες μόνο με το λαιμό υπάρχουν μεγάλες πιθανότητες οι βάσεις να ανεβοκατέβουν. Παράδειγμα: ¨Εστω τενόρος σε ψηλές γραμμές ανωθεν του ΝΗ για μεγάλο χρονικό διάστημα... θα στηρίξει τη φωνή του με διάφραγμα κυρίως πέρνοντας και κρατώντας αέρα στο κοιλιά και όχι στα πνευμόνια...αν χρειαστεί προσ στιγμήν να κατεβει μια οκτάβα στον Νη τις μέσης πρέπει πρέπει ολόκληρο το σώμα να λειτουργήσει ανάποδα (αερας στα πνευμόνια λιγότερο στηριγμα απο διάφραγμα, διατήρηση της χαλάρωσης κτλ....) αμα δεν το κάνει και πατήσει τη νότα με λαιμό το ποιο πιθανό είναι να φαλτσάρει.....βλ. Χρύσανθος....

Πολλά είπα..... καλά είναι.....
 

kostaeri

Μπουσδέκης Κώστας
οταν φαλτσάρουμε οι βάσεις ανεβαίνουν, είναι απολύτως φυσιολογικό. Κ δε μιλάμε για καθαρό φάλτσο, αλλά για διαστηματα που δεν πατάμε καλά μεσα στο κομμάτι και ιδίως στις καταλήξεις κ σιγα σιγα μας ανεβοκατεβαινει η βαση. επίσης, μπορεί να ανεβεί λόγω του ισοκράτη.
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Εστω τενόρος σε ψηλές γραμμές ανωθεν του ΝΗ για μεγάλο χρονικό διάστημα... θα στηρίξει τη φωνή του με διάφραγμα κυρίως πέρνοντας και κρατώντας αέρα στο κοιλιά και όχι στα πνευμόνια...αν χρειαστεί προσ στιγμήν να κατεβει μια οκτάβα στον Νη τις μέσης πρέπει πρέπει ολόκληρο το σώμα να λειτουργήσει ανάποδα (αερας στα πνευμόνια λιγότερο στηριγμα απο διάφραγμα, διατήρηση της χαλάρωσης κτλ....) αμα δεν το κάνει και πατήσει τη νότα με λαιμό το ποιο πιθανό είναι να φαλτσάρει.....βλ. Χρύσανθος....
Εεεεεεπ!!! Τι μπηχτή ήταν αυτή για το Χρύσανθο Θεοδοσόπουλο;;; Εντάξει, δε λέω, ανέβαινε κάργα στις βάσεις κάποιες φορές (ειδικά στα χερουβικά, έχω επισυνάψει σχετικά κάμποσα στις ηχογραφήσεις), αλλά στη φράση "να φαλτσάρει... βλ. Χρύσανθος" δεν ξέρω, κάτι μου κάθεται στο λαιμό... :mad:
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Bασίλης;17119 said:
....τότε για δύο λόγους κυρίως:

Απουσία "στηρίγματος": Γενικώς στη φωνητική μουσική πρέπει να στηρίζουμε τη φωνή μας από "χαμηλά"... διάφραγμα, σπλάχνα κτλ....αν αυτό δεν το κάνουμε και πατάμε τις νότες μόνο με το λαιμό υπάρχουν μεγάλες πιθανότητες οι βάσεις να ανεβοκατέβουν. Παράδειγμα: ¨Εστω τενόρος σε ψηλές γραμμές ανωθεν του ΝΗ για μεγάλο χρονικό διάστημα... θα στηρίξει τη φωνή του με διάφραγμα κυρίως πέρνοντας και κρατώντας αέρα στο κοιλιά και όχι στα πνευμόνια...αν χρειαστεί προσ στιγμήν να κατεβει μια οκτάβα στον Νη τις μέσης πρέπει πρέπει ολόκληρο το σώμα να λειτουργήσει ανάποδα (αερας στα πνευμόνια λιγότερο στηριγμα απο διάφραγμα, διατήρηση της χαλάρωσης κτλ....) αμα δεν το κάνει και πατήσει τη νότα με λαιμό το ποιο πιθανό είναι να φαλτσάρει.....βλ. Χρύσανθος....

Πραγματικά πάρα πολύ χρήσιμες οι παρατηρήσεις αυτές και ευχαριστώ πολύ (όπως και τους προηγούμενους φίλους που απάντησαν). Δεν είχα φανταστεί ότι ο τρόπος παραγωγής της φωνής παίζει ρόλο στις βάσεις...

Μήπως τώρα έχουμε τη βάση για να ερμηνεύσουμε και την περίπτωση των γυναικείων φωνών (που με ενδιαφέρει, γιατί ρωτήθηκα). Μήπως δηλαδή έχει να κανει με την ιδιοσυστασία της γυναικείας φωνής ως προς την παραγωγή;)

ΥΓ Όσο για τον Χρύσανθο, κι εγώ τον έχω ως πρότυπο, (φίλε Nikosthe) για άλλους λόγους, όχι φωνητικούς, αλλά ας μην παρερμηνεύσουμε το σχόλιο, ήταν αθώο.
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Όσον αφορά στο διάφραγμα, οι γυναίκες έχουν ένα παραπάνω μειονέκτημα που γίνεται αντιληπτό κυρίως στις προχωρημένες ηλικίες. Ιδιαιτέρως εάν έχουν υποστεί γέννα(ες) τα πράγματα είναι ακόμη δυσκολότερα γιαυτές. Θα παρατηρήσει κανείς εάν ακούσει μία ηλικιωμένη κυρία να ψάλλει (ή να τραγουδάει) ένα έντονο και αρραιό σε συχνότητα τρέμολο στην φωνή, το οποίο δεν έχει να κάνει με τις φωνητικές χορδές, παρά με την μη (ή ελλειπή) υποστήριξη από το διάφραγμα. Μπορεί να γίνει αντιλυπτό ακούγοντας σήμερα λαϊκές τραγουδίστριες του χθες (φυσικά πάντα υπάρχουν και εξαιρέσεις). Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την ανεπάρκεια της αναπνοής και κατ' επέκταση (εάν τραγουδάει ακαπέλα) και την πιθανή πτώση του τόνου.

Γενικώς οι άνδρες δεν ταλαιπωρούμαστε αρκετά σε αυτό το σημείο του σώματος στη ζωή μας, γι'αυτό και απαιτήται περισσότερη προσοχή από το "αδύναμο φύλο". Επίσης, είναι άγραφος κανόνας στην όπερα, ότι πριν από κάποια συναυλία ή παράσταση γενικότερα, κάποιες μέρες πριν, οι τραγουδίστριες δεν πρέπει να συνευρεθούν ερωτικά, διότι επηρρεάζει αρνητικά την λειτουργία του διαφράγματος.
 

Bασίλης

Παλαιό Μέλος
Όσον αφορά στο διάφραγμα, οι γυναίκες έχουν ένα παραπάνω μειονέκτημα που γίνεται αντιληπτό κυρίως στις προχωρημένες ηλικίες. Ιδιαιτέρως εάν έχουν υποστεί γέννα(ες) τα πράγματα είναι ακόμη δυσκολότερα γιαυτές. Θα παρατηρήσει κανείς εάν ακούσει μία ηλικιωμένη κυρία να ψάλλει (ή να τραγουδάει) ένα έντονο και αρραιό σε συχνότητα τρέμολο στην φωνή, το οποίο δεν έχει να κάνει με τις φωνητικές χορδές, παρά με την μη (ή ελλειπή) υποστήριξη από το διάφραγμα. Μπορεί να γίνει αντιλυπτό ακούγοντας σήμερα λαϊκές τραγουδίστριες του χθες (φυσικά πάντα υπάρχουν και εξαιρέσεις). Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την ανεπάρκεια της αναπνοής και κατ' επέκταση (εάν τραγουδάει ακαπέλα) και την πιθανή πτώση του τόνου.



Γενικώς οι άνδρες δεν ταλαιπωρούμαστε αρκετά σε αυτό το σημείο του σώματος στη ζωή μας, γι'αυτό και απαιτήται περισσότερη προσοχή από το "αδύναμο φύλο". Επίσης, είναι άγραφος κανόνας στην όπερα, ότι πριν από κάποια συναυλία ή παράσταση γενικότερα, κάποιες μέρες πριν, οι τραγουδίστριες δεν πρέπει να συνευρεθούν ερωτικά, διότι επηρρεάζει αρνητικά την λειτουργία του διαφράγματος.

Ω βεβαίως!! Απλό παράδειγμα η Κάλας η οποία μεσουρανούσε με 20 κιλά παραπάνω και μολις τα έχασε (έρωτας γαρ.....) είχε αυτο το τρέμουλο ή αλλιώς παρατεταμένο και εκτενές vibrato.... αλλά νομίζω αυτό συμβαίνει και με τισ ανδρικές φωνές....... Περί γέννας αγνοώ....


Αυτό περί αγράφου κανόνος το έχω ξανακούσει αλλά δεν νομίζω ότι έχει βάση..... τουλάχιστον η δασκάλα μου το απέριπτε όπως και εγώ.... εξ ιδίων κρίνοντας τα αλλότρια.....
 

Βασίλης Κιαμηλίδης

Βασίλης Κιαμηλίδης
Ω βεβαίως!! Απλό παράδειγμα η Κάλας η οποία μεσουρανούσε με 20 κιλά παραπάνω και μολις τα έχασε (έρωτας γαρ.....) είχε αυτο το τρέμουλο ή αλλιώς παρατεταμένο και εκτενές vibrato.... αλλά νομίζω αυτό συμβαίνει και με τισ ανδρικές φωνές....... Περί γέννας αγνοώ....


Αυτό περί αγράφου κανόνος το έχω ξανακούσει αλλά δεν νομίζω ότι έχει βάση..... τουλάχιστον η δασκάλα μου το απέριπτε όπως και εγώ.... εξ ιδίων κρίνοντας τα αλλότρια.....

Σχετικά με τα προβλήματα που έχουν οι ευτραφείς ψάλτες και τραγουδίστριες, σε κάποιο βιβλίο διάβασα ότι αυτό οφείλεται κυρίως στο ότι τα ευτραφεί άτομα κατά κανόνα είναι χαλαρά και όχι σφυγμένα, και ως εκ τουτου έχουν στηριγμένη φωνή χωρίς να κάνουν ουσιαστική προσπάθεια, ενώ τα κανονικού βάρους και τα αδύνατα άτομα είναι σφιγμένα, και ως εκ τούτου πρέπει να κ΄νουν ασκήσεις χαλάρωσης, για να μη καταπονούνται τα όργανα της φώνησης.
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Όσο για τον Χρύσανθο, κι εγώ τον έχω ως πρότυπο, (φίλε Nikosthe) για άλλους λόγους, όχι φωνητικούς, αλλά ας μην παρερμηνεύσουμε το σχόλιο, ήταν αθώο.
Εννοείται, μεταξύ σοβαρού και αστείου το είπα, αφού όλοι εδώ μέσα ξέρουν τη λόξα μου με το Χρύσανθο... Εγώ τον έχω πρότυπο λιγουλάαααααακι και για φωνητικούς λόγους! :D:D
 
Last edited:

Firfiris

Κωστόπουλος Ευθύμιος
...σε κάποιο βιβλίο διάβασα ότι αυτό οφείλεται κυρίως στο ότι τα ευτραφεί άτομα κατά κανόνα είναι χαλαρά και όχι σφυγμένα, και ως εκ τουτου έχουν στηριγμένη φωνή χωρίς να κάνουν ουσιαστική προσπάθεια, ενώ τα κανονικού βάρους και τα αδύνατα άτομα είναι σφιγμένα, και ως εκ τούτου πρέπει να κ΄νουν ασκήσεις χαλάρωσης, για να μη καταπονούνται τα όργανα της φώνησης.

Λοιπόν, για πρωινό προτείνω 3 σάντουιτς, 5-6 μερίδες πατάτες τηγανητές με μπιφτέκι, 2 πάστες ή προφιτερόλ, 1 παγωτό με συνοδευτικά μπισκότα και... τέλεια φωνή :D
 

Βασίλης Κιαμηλίδης

Βασίλης Κιαμηλίδης
Λοιπόν, για πρωινό προτείνω 3 σάντουιτς, 5-6 μερίδες πατάτες τηγανητές με μπιφτέκι, 2 πάστες ή προφιτερόλ, 1 παγωτό με συνοδευτικά μπισκότα και... τέλεια φωνή :D

Κύριε Ελέησον μ΄φορές
Είναι το μόνο ''θετικό'' ( που δεν είναι θετικό ) που έχουν οι ''ευτραφείς'' αοιδοί, όλα τα άλλα είναι αρνητικά.
Βασίλης Κιαμηλίδης
 

Firfiris

Κωστόπουλος Ευθύμιος
Βασίλης Κιαμηλίδης;17176 said:
Κύριε Ελέησον μ΄φορές

Αυτό το έχεις ξαναβάλει και σε άλλο θέμα :)
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Αυτό το έχεις ξαναβάλει και σε άλλο θέμα :)

Μάλλον αναφέρεται κατ' απαίτησιν του τυπικού και λογικά εδώ χρειαζόταν :D
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Θά μποροῦσα νά γράψω πολλά σχετικά μέ τό θέμα τοῦ ἀνεβάσματος (κυρίως ἤ καί κατεβάσματος) τῆς βάσης ἀπό ἱερεῖς καί διακόνους, ψάλτες, δεξιούς καί ἀριστερούς, χορωδούς, ἱσοκράτες, ἀπό τήν πεῖρα μου καί τήν κρίση μου, ἀλλά νομίζω ὅτι ὁ κ. Τσακίρογλου στό #66, κυρίως ὅμως ὁ Βασίλης στό #67 ἔδωσαν σωστές πληροφορίες καί θέσεις γιά τό πρόβλημα, τίς αἰτίες του καί τήν θεραπεία του.
Ὄντως πολλά πράγματα δέν διορθώνονται, ἀλλά πολλά πού δημιουργοῦνται κυρίως ἀπό θέμα ἄγχους, φόβου, ζήλου, ἐνθουσιασμοῦ, παρορμητισμοῦ, φασαρίας καί ἐκνευρισμῶν, διασπάσεως τῆς προσοχῆς, συντονισμοῦ χορωδίας καί προσπάθειας ἐπισκιάσεως λαθῶν ἄλλων καί ὄχι (κατ᾿ ἀνάγκην) τοῦ προεξάρχοντος τῶν ἱερέων ἤ τοῦ χοροῦ, μποροῦν νά διορθώνονται ἄν ἔχουμε ἐξασφαλίσει τήν ἠρεμία καί τήν κατάνυξη στή λατρεία, τόν συντονισμό καί τήν συνεργασία σέ ἤπιους τόνους «χωρίς φόβο καί πάθος».

 
Last edited:

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Κύριε Ελέησον μ΄φορές
Είναι το μόνο ''θετικό'' ( που δεν είναι θετικό ) που έχουν οι ''ευτραφείς'' αοιδοί, όλα τα άλλα είναι αρνητικά.
Βασίλης Κιαμηλίδης

Δηλαδή εγώ ως ευτραφής, χαλαρός (δεν αγχώνομαι ιδιαίτερα ακόμη και στην εργασία μου!) και Βρετανός στη νοοτροπία έχω αρκετά θετικά! :D:D:D
 

mmamais

Μαμάης Μιχάλης
Ανεβάζεις επίσης (η κατεβάζεις) τη βάση όταν καλείσαι να ψάλλεις ένα μάθημα που δε το ξέρεις και πολύ καλά. Λόγω έλλειψης αυτοπεποίθησης μάλλον, πελαγοδρομείς μέσα στο κομμάτι κ η βάση είναι το τελευταίο που προσέχεις.

Επίσης, έχω προσέξει ότι κυρίως στις καταλήξεις γίνεται....η ζημιά. Λες τις διάφορες μουσικές γραμμές σωστά αλλά όταν φτάσεις σε μια καταληκτική, δε χτυπάς καλά το τελευταίο διάστημα για να πιάσεις βάση κ μετατοπίζεται.
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Εννοείται όπως είπε και ο κ. Μαμάης ότι στις καταλύξεις παρατηρήται η αλλαγή του τόνου και θεωρώ ότι και αυτό έχει να κάνει με την κακή χρήση της αναπνοής. Όταν φτάνουμε στις καταλύξεις μη έχοντας πλέον αποθέματα αέρα, είναι λογικό να πέφτει ο τόνος χωρίς την ανάλογη υποστήριξη.

Γενικά στο θέμα θα ήθελα να προσθέσω, ότι κατά την γνώμη μου επιτυχία σε μία εκτέλεση δεν είναι όταν αυτή ολοκληρωθεί να έχουμε ανέβει τονικά (όπως πολλές φορές παρατηρείται) ή να ξεκινήσουμε το μέλος σε έναν οποιονδήποτε ψηλό τόνο για να θεωρήσουμε εαυτούς τενόρους (είμαστε δεν είμαστε), αλλά έχοντας πάρει την πρέπουσα για την φωνή μας αλλά και για την φωνητική έκταση του μέλους τονική βάση, να τελιώσουμε και σε αυτήν (κατά το δυνατόν πάντα) διότι αυτό συνεπάγεται με σωστή διαχείρηση των διαστημάτων στη πορεία. Όχι πως αυτό είναι και απόλυτο, διότι μπορεί κάποιος κατά τύχη να τελιώσει εκεί απ' όπου ξεκίνησε, αλλά στην πορεία του μέλους να τα έκανε θάλασσα, εδώ μιλάμε για μία ορθή εκτέλεση που όπως πολύ σωστά προαναφέρθηκε να γίνεται με πλήρη γνώση του ψαλλομένου μέλους και όχι prima vista.

Υ.Γ. (και λίγο off topic) O παραπάνω, είναι άλλος ένας λόγος για τον οποίο έγραφαν όπως έγραφαν οι παλαιότεροι την μουσική, διότι το μέλος "μαθαίνεται" εύκολα και έτσι πάει κανείς πιο εύκολα στα "παρακάτω" που αφορούν την ερμηνεία, εάν πρέπει σε κάθε εκτέλεση να ψάχνουμε τα δίγοργα και τα παρεστηγμένα, στην ερμηνεία δεν θα φτάσουμε ποτέ.
 
:p η βάση φίλοι μου, ανεβοκατεβαίνει!! οπως το ασανσερ,στα μαθήματα που προσπαθούμε να ψάλουμε, σύμφωνα με το δάσκαλό μου Παύλο Φορτωμά κι εχει απόλυτα δίκαιο,εινα γιατι Δεν εκτελούμε σωστά τα Διαστήματα της κλίμακας του εκάστοτε ψαλομένου ήχου
 

Stathis

Ευστάθιος Μεντζάς
:p η βάση φίλοι μου, ανεβοκατεβαίνει!! οπως το ασανσερ,στα μαθήματα που προσπαθούμε να ψάλουμε, σύμφωνα με το δάσκαλό μου Παύλο Φορτωμά κι εχει απόλυτα δίκαιο,εινα γιατι Δεν εκτελούμε σωστά τα Διαστήματα της κλίμακας του εκάστοτε ψαλομένου ήχου

Αν δοκιμασετε να ψαλλετε ενα κομματι με ζεστη αλλά ξεκουραστη φωνη, οι πιθανοτητες να πεσει ή να ανεβει ειναι μικρες... αλλά η γνωση των διαστηματων παραμενει η ιδια!

Οπως λεει και ο Χρηστος, η σωστη επιλογη βασης ειναι το βασικοτερο...
ψαλλουμε χαμηλοτερα το πρωι και σιγα σιγα ανεβαινουμε... γι αυτο και θα πρεπε οι δυο ψαλτες ενος ναου να εχουν παρομοιας φωνητικης εκτασης φωνη.

Αν ειστε΄άϋπνοι και πατε πρωι στην εκκλησια να ψαλλετε μπορειτε να κρατηστε βαση; ή ακομη χειροτερα ειχατε παει στο χθεσινο ντερμπυ στο γηπεδο:p; και φωναζατε;

Θελω να πω οτι υπαρχουν καποιες βασικες αρχες συντηρησης της φωνης και επειτα ερχονται τα τεχνικα: ευτραφης, τενορος, κλπ κλπ.

Τελος και βασικοτερο πρεπει να γνωριζουμε σε γενικες γραμμες το κομματι που θα ψαλλουμε.
 
Top