Δοξαστικό εσπερίων Κυριακής Παραλύτου "Ανέβη ο Ιησούς" Ι. Σακελλαρίδη

Ανεβάζω μεταξύ των άλλων ωραίων αναρτήσεων του περίτεχνου δοξαστικού των εσπερίων , της Κυριακής του παραλύτου , άλλη μία εξαιρετική ερμηνεία του καλλικέλαδου , πολυτάλαντου και φέρελπι Κωνσταντίνου Βαγενά .
Του ευχόμεθα και μέσω του ψαλτολογίου "καλός πολίτης " καλή πρόοδο και πάντα επιτυχίες και στα καλλιτεχνικά και στα επαγγελματικά.

Υ.Γ. Η σύνθεση , είναι του Ι.Σακελλαρίδη και κινείται στην ίδια λογική , της δραματοποίησης και της ανάδειξης του διαλόγου, όπως σημείωσα και εδώ.
Ο Κωνσταντίνος το αποδίδει καθαρά και ευδιάκριτα , όπως πάντα.
 

Attachments

  • Do3astiko Paralytou_kvagenas.mp3
    10.5 MB · Views: 139

ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΛΙΑΚΟΣ

Ο Χριστός δέν φορούσε φίμωτρο.
Υποκύπτω στον πειρασμό να σχολιάσω:
Ο κ. Βαγενάς είναι πράγματι καλλίφωνος και φαίνεται ότι έχει δυνατότητες για περαιτέρω εξέλιξη. Όμως, το συγκεκριμμένο μέλος τον αδικεί σημαντικά! Ο μελοποιός είναι ο γνωστός νεωτεριστής Σακκελαρίδης;
Προσωπικά δεν μου αρέσει καθόλου το μέλος, μάλλον σαν ψαλτοτράγουδο μου ακούγεται σε κάποια σημεία.
Θα πρότεινα στον κ. Βαγενά να δοκιμάση μέ κάτι από κάποιον πιο κλασικό μελοποιό.
 
Υποκύπτω στον πειρασμό να σχολιάσω:
Ο κ. Βαγενάς είναι πράγματι καλλίφωνος και φαίνεται ότι έχει δυνατότητες για περαιτέρω εξέλιξη. Όμως, το συγκεκριμμένο μέλος τον αδικεί σημαντικά! Ο μελοποιός είναι ο γνωστός νεωτεριστής Σακκελαρίδης;
Προσωπικά δεν μου αρέσει καθόλου το μέλος, μάλλον σαν ψαλτοτράγουδο μου ακούγεται σε κάποια σημεία.
Θα πρότεινα στον κ. Βαγενά να δοκιμάση μέ κάτι από κάποιον πιο κλασικό μελοποιό.
Και εγώ δράττομαι της ευκαιρίας να απαντήσω - όχι επειδή χρειάζεται υπεράσπιση ο Κων/νος (εξ άλλου αναγνωρίζετε και εσείς το τάλαντο..) - αλλά επειδή είμαι εγώ ο αναρτών.
Μάλλον δεν είδατε (βλέπω το είδατε..) το μήνυμά μου εδώ ...
Άλλο, πιο κλασικό , είναι του Πέτρου .
Ηδ άλλως , τα υπόλοιπα ," μοιράζονται" την ίδια ιδέα.
Το θέμα ύφους , είναι άλλο .
Υ.Γ. Για τον Σακελλαρίδη (και όχι Σακκελαρίδη ) , έχουμε κάνει κουβέντα αλλού και δεν είναι του θέματος (αδικούμε τον ερμηνευτή)
 
Ανεβάζω και το κείμενο από το δοξαστικό -έτσι για την Ιστορία - αλλά και για να είναι ολοκληρωμένη η ανάρτηση.
 

Attachments

  • anevi.pdf
    240.5 KB · Views: 144

Κων/νος Βαγενάς

Κωνσταντίνος
Ευχαριστώ πολύ τον Απόστολο για την ανάρτηση.

Κάποια σημεία που χρήζουν σχολιασμού:

Η ηχογράφηση είναι... home made:D, με ένα απλό voice recorder (εξωτερική εγγραφή) και προσθήκη βάθους με πρόγραμμα εκ των υστέρων.
Το ισοκράτημα είναι synthesizer, ελπίζω δεν ενοχλεί, προσπάθησα να ακούγεται όσο το δυνατόν λιγότερο.

Ως προς το μέλος.
Σε δυο σημεία, "άγγελος δε" και "ελέους τυχείν" δεν ακολούθησα το κείμενο στην κατανομή των χρόνων διότι πρόκειται προφανώς περί τυπογραφικών λαθών, ιδίως το πρώτο.
Σε άλλα δυο σημεία "κολυμβήθρα" και "περιπάτει" δεν ακολούθησα τη γραφή του κειμένου, στην πρώτη εκ παραδρομής στη δεύτερη συνειδητά.
Στην λέξη "δύναμιν" άλλαξα εντελώς τη μουσική φράση, διότι αυτή που επιλέγει ο Σακελλαρίδης, καίτοι πολύ όμορφη και γνωστή, εντούτοις δεν ταιριάζει με τις συλλαβές και τον τονισμό της λέξης. Έτσι την αντικατέστησα με μια άλλη γνωστή αργή (=ισοβαρή) φράση.

Δεν μπορώ να καταλάβω πού φαίνεται κάτι το "ψαλτοτράγουδο"... Η σύνθεση είναι ισορροπημένη, με μικρές πινελιές προσωπικής εκτέλεσης και έντονο το διαλογικό στοιχείο. Οι φράσεις είναι όλες οι συνήθεις στιχηραρικές του ήχου. Με πάμπολλες ομοιότητες με τις συνθέσεις Ραιδεστηνού, Κων/νου κ.λπ. που κι εγώ δεν είχα συνειδητοποιήσει πόσες είναι.

Ευχαριστούμε και για την ανάρτηση του κειμένου.

Εγώ απ' τη μεριά μου θα προσπαθήσω να ανεβάσω όλα τα δοξαστικά του Πεντηκοσταρίου απ' τον Σακελλαρίδη, διότι πρόκειται περί πραγματικών διαμαντιών.
 
Last edited:

ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΛΙΑΚΟΣ

Ο Χριστός δέν φορούσε φίμωτρο.
...Δεν μπορώ να καταλάβω πού φαίνεται κάτι το "ψαλτοτράγουδο"...

Είπα "μάλλον" θέλοντας να εκφράσω την απαρέσκειά μου για το μέλος. Δεν μού ακουγόταν ένας καθαρός πλάγιος του Πρώτου ήχος. Αυτό που με "κράτησε" να το ακούσω μέχρι το τέλος ήταν ο ψάλλων! Εν πάσει περιπτώσει, εκφράζω την προσωπική μου προτίμηση, μπορεί άλλοι να έχουν διαφορετική προτίμηση.
Πάντως, από τους δασκάλους που είχα, αυτά που άκουγα για τον Σακελλαρίδη δεν ήταν και τα καλύτερα...
 

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Πάντως, από τους δασκάλους που είχα, αυτά που άκουγα για τον Σακελλαρίδη δεν ήταν και τα καλύτερα...

Αυτοί οι δάσκαλοι είχαν μελετήσει το έργο του Σακελλαρίδη στο σύνολό του; :rolleyes:
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Αυτό που με "κράτησε" να το ακούσω μέχρι το τέλος ήταν ο ψάλλων!

Σε σχέση με αυτό σας το σχόλιο, κ. Λιάκο, σας παραπέμπω σε μια γνώμη εδώ, όπου υποστηρίζω ότι ο Σακελλαρίδης είνα κάπως αδικημένος από τους ερμηνευτές του και μπορεί να το καταλάβει κανείς αυτό ακούγοντας μια πιο φυσική και εκκλησιαστική του ερμηνεία (όπως αυτή που μας προτείνει ο Κώστας).
 

Κων/νος Βαγενάς

Κωνσταντίνος
Σε σχέση με αυτό σας το σχόλιο, κ. Λιάκο, σας παραπέμπω σε μια γνώμη εδώ, όπου υποστηρίζω ότι ο Σακελλαρίδης είνα κάπως αδικημένος από τους ερμηνευτές του και μπορεί να το καταλάβει κανείς αυτό ακούγοντας μια πιο φυσική και εκκλησιαστική του ερμηνεία (όπως αυτή που μας προτείνει ο Κώστας).

Μα, να σου πω και κάτι άλλο, Γιώργο;
Οι "ερμηνευτές" του, όπως λες, δεν είπαν ποτέ αυτά τα μέλη. Γιατί; Γιατί απλούστατα δεν τα ήξεραν για να τα πουν κι ίσως ούτε να τα διαβάσουν δεν μπορούν αφού μόνο ευρωπαϊκή ξέρουν και φυσικά αυτά είναι γραμμένα μόνο σε παρασημαντική. Γιατί σε τελική ανάλυση δεν είναι ψάλτες και δεν πηγαίνουν καν στον Εσπερινό. Οι διάφορες χορωδίες λένε μόνο τα τρίφωνα κομμάτια της Λειτουργίας, άντε και της Κηδείας και τίποτε άλλο. Ποιος ασχολήθηκε με αυτά τα κομμάτια; Ποιοι είναι εντέλει οι ερμηνευτές του σε αυτά τα κομμάτια; Ουδείς.

Μιλάω, βέβαια, για τους εκτός του βασικού πυρήνα των επιγόνων Σ. Καψάσκη και Π. Μπετίνη στην Αγ. Ειρήνη κι έπειτα στον Αγ. Σπυρίδωνα Παγκρατίου.

Κι ακόμα να σημειώσω πως το συγκεκριμένο κομμάτι πολύ λίγο διαφοροποιείται από τα υπόλοιπα των συγχρόνων και μεταγενεστέρων του (σημ. το Πεντηκοστάριον εκδίδεται το 1903). Υπάρχουν άλλα κομμάτια - μιλώ πάντα για μονόφωνα βυζαντινά - με πολύ πιο ωραίες εμπνεύσεις και σαφώς πιο ενδιαφέρουσα μελωδική εξέλιξη.
 
Last edited:

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Μα, να σου πω και κάτι άλλο, Γιώργο;
Οι "ερμηνευτές" του, όπως λες, δεν είπαν ποτέ αυτά τα μέλη. Γιατί; Γιατί απλούστατα δεν τα ήξεραν για να τα πουν κι ίσως ούτε να τα διαβάσουν δεν μπορούν αφού μόνο ευρωπαϊκή ξέρουν και φυσικά αυτά είναι γραμμένα μόνο σε παρασημαντική. Γιατί σε τελική ανάλυση δεν είναι ψάλτες και δεν πηγαίνουν καν στον Εσπερινό. Οι διάφορες χορωδίες λένε μόνο τα τρίφωνα κομμάτια της Λειτουργίας, άντε και της Κηδείας και τίποτε άλλο. Ποιος ασχολήθηκε με αυτά τα κομμάτια; Ποιοι είναι εντέλει οι ερμηνευτές του σε αυτά τα κομμάτια; Ουδείς.

Μιλάω, βέβαια, για τους εκτός του βασικού πυρήνα των επιγόνων Σ. Καψάσκη και Π. Μπετίνη στην Αγ. Ειρήνη κι έπειτα στον Αγ. Σπυρίδωνα Παγκρατίου.

Κι ακόμα να σημειώσω πως το συγκεκριμένο κομμάτι πολύ λίγο διαφοροποιείται από τα υπόλοιπα των συγχρόνων και μεταγενεστέρων του (σημ. το Πεντηκοστάριον εκδίδεται το 1903). Υπάρχουν άλλα κομμάτια - μιλώ πάντα για μονόφωνα βυζαντινά - με πολύ πιο ωραίες εμπνεύσεις και σαφώς πιο ενδιαφέρουσα μελωδική εξέλιξη.

Κωνσταντίνε, με πρόλαβες- μην πω ότι διάβασες και τη σκέψη μου! :D
Ατυχώς η εντύπωση που έχουν οι περισσότεροι είναι ότι ο Σακελλαρίδης έγραψε κάποια πολυφωνικά κομμάτια στο πεντάγραμμο και τίποτε περισσότερο. Πολύ σωστά και όσα γράφεις περί των χορωδιών κλπ.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Ὑπερβολικὴ ἐκφραστικότητα στὴν τοποθέτηση τῆς φωνῆς ποὺ προσεγγιζει τὰ ὅρια ἠθοποιΐας καὶ ἠδυπάθειας. Προτιμητέα ἡ φωνητικὴ σταθερότητα σὲ ἕνα ἐπίπεδο,

Συλλαβικὴ ἀπόδοση τῶν φράσεων τοῦ κειμένου, ἡ προφορὰ τῶν συλλαβῶν παραήταν εὐδιακριτη. Εἴπαμε εὔληπτο κείμενο, ὄχι ὅμως καὶ συλλαβισμό.

Τέλος πάντων, μοῦ φάνηκε πολὺ ἐγκεφαλικὴ ἐκτέλεση, δὲν ἔβγαινε ἀβίαστα μὲ ρέον μέλος καὶ κείμενο συνάμα. Ἦταν σὰ νὰ δίσταζες πρὶνπεῖς τὴν κάθε μουσικὴ συλλαβὴ, προσπαθῶντας νὰ ἐκτιμήσεις ἐκείνη τὴ στιγμὴ πὼς θὰ τὸ πεῖς.

Τέλος πάντων ἔχω συνηθίσει ἄλλα ἀκούσματα σὰν τοῦ Συμεωνίδη γι' αὐτο μοῦ φάνηκε λίγο ... συβαριτικὴ ἡ ἐκτέλεση.

Ἀλλὰ ἅμα σοῦ ἀρέσει ἐσένα ...

Ὅσο γιὰ τὰ ... «διαμάντια» τοῦ Σακελαρίδη, οἱ ἀπόψεις μου εἶναι γνωστὲς, δὲν συμμερίζομαι καθόλου μὰ καθόλου τὴν ἄποψη, ἄλλωστε προβάλεται μόνο καὶ μόνο γιὰ νὰ δικαιωθοῦν ὅσοι τοὺς ἀρέσει ἡ ψαλτικὴ ἀλλὰ καὶ καμιὰ τριφωνία δὲν τοὺς χαλάει, ἀντὶ νὰ παραμένουν αὐστηρὰ προσηλωμένοι στὰ τῆς παραδόσεως μὲ πρῶτα φυσικὰ τὰ μέλη τοῦ Πέτρου, τουλάχιστον γιὰ τὸ Δοξαστάριο.
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Υπάρχει προσωπική αισθητική και συλλογική αισθητική. Όταν φεύγει κανείς από τους όρους και την επικράτεια της δεύτερης χρειάζεται ένα είδος code-switching.

Εν ολίγοις: δεν μπορείς να ακούς Σακελλαρίδη και να έχεις στο νου σου Ναυπλιώτη. Ή να ακούς Βαγενά και να έχεις στο νου σου Συμεωνίδη.

Για Σακελλαρίδης από Βαγενά (και όχι για Ναυπλιώτης από Συμεωνίδη) είναι πολύ καλύτερο από οτιδήποτε Σακελλαριδικό ξέρω.
 

Κων/νος Βαγενάς

Κωνσταντίνος

Ὅσο γιὰ τὰ ... «διαμάντια» τοῦ Σακελαρίδη, οἱ ἀπόψεις μου εἶναι γνωστὲς, δὲν συμμερίζομαι καθόλου μὰ καθόλου τὴν ἄποψη, ἄλλωστε προβάλεται μόνο καὶ μόνο γιὰ νὰ δικαιωθοῦν ὅσοι τοὺς ἀρέσει ἡ ψαλτικὴ ἀλλὰ καὶ καμιὰ τριφωνία δὲν τοὺς χαλάει, ἀντὶ νὰ παραμένουν αὐστηρὰ προσηλωμένοι στὰ τῆς παραδόσεως μὲ πρῶτα φυσικὰ τὰ μέλη τοῦ Πέτρου, τουλάχιστον γιὰ τὸ Δοξαστάριο.

Πέρα από την προσωπική προτίμηση και την κρίση περί της δικής μου εκτέλεσης, πράγματα απολύτως αποδεκτά (άλλωστε απ' τη στιγμή που αναρτώ κάτι είμαι διατεθειμένος να δεχτώ την οποιαδήποτε κριτική), είμαι κάθετα αντίθετος με την παραπάνω γενίκευση που είναι και προσβλητική και σε τελική ανάλυση δεν μπορείς να κρίνεις εσύ γιατί κάποιος επιλέγει αυτή ή την άλλη μουσική παράδοση, αυτό ή το άλλο μουσικό κείμενο. Αν εσύ ψάλλεις μόνο Πέτρο, με γεια σου με χαρά σου, καλά κάνεις, τότε όμως θα πρέπει να απορρίπτεις ΟΛΑ τα υπόλοιπα. Η... αναδίφηση των προθέσεων τρίτων, ας μην είναι στα χόμπι σου.
 
Last edited:

petrosgrc

Πέτρος Γαλάνης
Δεν ξέρω αν το έχεις παρατηρήσει Κων/νε, αλλά η φωνή σου μοιάζει πολύ με αυτήν του Γιώργου Ζωγράφου, του ερμηνευτή του νέου κύματος ο οποίος έφυγε από τη ζωή πριν από μερικά χρόνια...


Σχετικά τώρα με την εκτέλεση, είναι ακριβώς αυτό· «νεοκυματική». Αν και δεν είμαι φαν αυτού του ύφους, ομολογώ ότι έχει κάτι το ρετρό και εγώ είμαι ρετρόφιλος οπότε σαν άκουσμα δε με χάλασε. Σε κάποια σημεία πάντως έχει και στοιχεία από ριζίτικο και ήθελα να σε ρωτήσω Κων/νε αν στα μουσικά σου ακούσματα περιλαμβάνεται και κάτι τέτοιο...


Όσον αφορά τέλος στη σύνθεση του Σακελλαρίδη, ούτε κρύο ούτε ζέστη. Ούτε μπορώ να πω ότι είναι εκτός βυζαντινής μουσικής αλλά ούτε ότι είχε κάποιο στοιχείο που να με συγκινήσει ιδιαίτερα. Αυτά βέβαια είναι και υποκειμενικά.
 
Last edited by a moderator:

ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΛΙΑΚΟΣ

Ο Χριστός δέν φορούσε φίμωτρο.
Ὑπερβολικὴ ἐκφραστικότητα στὴν τοποθέτηση τῆς φωνῆς ποὺ προσεγγιζει τὰ ὅρια ἠθοποιΐας καὶ ἠδυπάθειας. Προτιμητέα ἡ φωνητικὴ σταθερότητα σὲ ἕνα ἐπίπεδο,

Συλλαβικὴ ἀπόδοση τῶν φράσεων τοῦ κειμένου, ἡ προφορὰ τῶν συλλαβῶν παραήταν εὐδιακριτη. Εἴπαμε εὔληπτο κείμενο, ὄχι ὅμως καὶ συλλαβισμό.

Τέλος πάντων, μοῦ φάνηκε πολὺ ἐγκεφαλικὴ ἐκτέλεση, δὲν ἔβγαινε ἀβίαστα μὲ ρέον μέλος καὶ κείμενο συνάμα. Ἦταν σὰ νὰ δίσταζες πρὶνπεῖς τὴν κάθε μουσικὴ συλλαβὴ, προσπαθῶντας νὰ ἐκτιμήσεις ἐκείνη τὴ στιγμὴ πὼς θὰ τὸ πεῖς.

Τέλος πάντων ἔχω συνηθίσει ἄλλα ἀκούσματα σὰν τοῦ Συμεωνίδη γι' αὐτο μοῦ φάνηκε λίγο ... συβαριτικὴ ἡ ἐκτέλεση.

Ἀλλὰ ἅμα σοῦ ἀρέσει ἐσένα ...

Ὅσο γιὰ τὰ ... «διαμάντια» τοῦ Σακελαρίδη, οἱ ἀπόψεις μου εἶναι γνωστὲς, δὲν συμμερίζομαι καθόλου μὰ καθόλου τὴν ἄποψη, ἄλλωστε προβάλεται μόνο καὶ μόνο γιὰ νὰ δικαιωθοῦν ὅσοι τοὺς ἀρέσει ἡ ψαλτικὴ ἀλλὰ καὶ καμιὰ τριφωνία δὲν τοὺς χαλάει, ἀντὶ νὰ παραμένουν αὐστηρὰ προσηλωμένοι στὰ τῆς παραδόσεως μὲ πρῶτα φυσικὰ τὰ μέλη τοῦ Πέτρου, τουλάχιστον γιὰ τὸ Δοξαστάριο.
Όταν διαβάζω τα σχόλιά σου, το μάτι μου παίζει μεταξύ αυτών που γράφεις και του κατατεθέντος σήματος κάτωθεν του ψευδωνύμου σου "Λύκος μαύρος" και λέω μέσα μου : πολύ ταιριαστό πράγματι. Δεν έχει σημασία άν συμφωνώ ή όχι, αυτό που παρατηρώ είναι ότι δεν διστάζης να πής αυτό που αισθάνεσαι και πολύ το χαίρομαι!:)
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Πέρα από την προσωπική προτίμηση και την κρίση περί της δικής μου εκτέλεσης, πράγματα απολύτως αποδεκτά (άλλωστε απ' τη στιγμή που αναρτώ κάτι είμαι διατεθειμένος να δεχτώ την οποιαδήποτε κριτική), είμαι κάθετα αντίθετος με την παραπάνω γενίκευση που είναι και προσβλητική και σε τελική ανάλυση δεν μπορείς να κρίνεις εσύ γιατί κάποιος επιλέγει αυτή ή την άλλη μουσική παράδοση, αυτό ή το άλλο μουσικό κείμενο. Αν εσύ ψάλλεις μόνο Πέτρο, με γεια σου με χαρά σου, καλά κάνεις, τότε όμως θα πρέπει να απορρίπτεις ΟΛΑ τα υπόλοιπα. Η... αναδίφηση των προθέσεων τρίτων, ας μην είναι στα χόμπι σου.

Ἀπ' ὅτι βλέπω σὲ χάλασε ἡ ἀναφορικοϋποθετική μου πρόταση.

Ἐγὼ ἔγραψα μὲ γενικὸ ἀποδέκτη, ἄν ΣΥ ἀναγνωρίζεις πρόσωπα καὶ πράγματα κι αἰσθάνεσαι θιγμένος, δὲ φταίω ἐγώ, ἀλλοῦ νὰ ἀναζητήσεις.

Ἐπίσης ἐκεῖνο τὸ δυνητικὸ σου «θὰ πρέπει», μᾶλλον σὲ κατατάσσει ἐπίσης στὴν κατηγορία ... ἀναδίφησης προθέσεων τρίτων κατὰ τὰ λεγόμενά σου.
 
Last edited:
Top