«Του δείπνου σου...» κοινωνικό κατά την θ. κοινωνία των πιστών; (απαγορευτική νέα εγκύκλιος Οικ. Πατρ.;)

pfilippou

Παναγιώτης Φιλίππου
Παράδειγμα άκυρης παρατήρησης σε ένα φίλο ψάλτη σε μια Σαββατιάτικη Καλοκαιρινή Λειτουργία:

-Στο «Του δείπνου σου» πρώτα λέμε το «μνήσθητί μου άγιε» και ύστερα το «μνήσθητί μου δέσποτα». (Ο φίλος μάλλον τα είπε ανάποδα.)

Και ο τύπος ήταν κάτω στον κόσμο! Του είπε ότι είναι παλιος ψάλτης και πως πρέπει να προσέχει το τυπικό.....

(Θα μπορούσε να μπει και στα ευτράπελα, έτσι;)

Για τους τύπους πάντως, το Τυπικό που επικαλέστηκε ο συγκεκριμένος κύριος δεν αναφέρει πουθενά ότι λέμε στην ώρα της Θ. Κοινωνίας το "Του Δείπνου Σου Του Μυστικού" και όταν το λέμε την Μ. Πέμπτη (ως Χερουβικόν και Κοινωνικόν), ΔΕΝ προσθέτουμε "μνήσθητί μου άγιε, δέσποτα" κ.λπ. Μάλιστα στον Π. Πατριαρχικό Ναό βγήκε προσφάτως και σχετική εγκύκλιος...
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
... Μάλιστα στον Π. Πατριαρχικό Ναό βγήκε προσφάτως και σχετική εγκύκλιος...

Μπορείς να δώσεις περισσότερες λεπτομέρειες;
 
T

Tzanakos_B

Guest
Μπορείς να δώσεις περισσότερες λεπτομέρειες;

Αυτος ο ωραιος υμνος , ως γνωστον ψαλλεται την Μ. Πεμπτην αντι χερουβικου αλλα και ως κονωνικον. Συνηθιζεται ομως να απαγγελλεται εμμελως σε χαμηλη ενταση και κατα την ωραν της θειας κοινωνιας , επαναλαμβανομενο και απο τους δυο ψαλτες. το ακουσα και το ειδα απο τηλεορασεως , εις τον πατριαρχικον Ναον πριν ενα ετος και μου αρεσε. Ηταν κατανυκτικο. Β. ΤΖΑΝ.
 

pfilippou

Παναγιώτης Φιλίππου
Μπορείς να δώσεις περισσότερες λεπτομέρειες;

Κάποιος γνωστός μου, ψάλλει σε Ναό της Κ/Πολης. Το Πατριαρχείο εξέδωσε εγκύκλιο να ψάλλεται το Κοινωνικόν της ημέρας και κατά την ώρα της Θ. Κοινωνίας, όπως πρέπει δηλ. να γίνεται. Θα πω στο γνωστό μου (εάν μπορεί) να μου την στείλει και να την αναρτήσω προς κοινήν ωφέλειαν. Άλλωστε και φέτος είδαμε (από τηλεοράσεως) στον Π. Πατριαρχικό Ναό (και στο ραδιοφωνικό σταθμό "Η ΗΧΩ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ" τις άλλες Κυριακές) να ψάλλεται το Κοινωνικόν και στην Θ. Κοινωνία.
 
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Σέ συνέντευξη πού ἔδωσε ὁ Ἄρχων Δημοσθ. Παϊκόπουλος τό 2006 στόν Δ. Ἀνατολικιώτη στήν Συμβολή (τεῦχος 13) ἀναφέρει ὅτι τὸ «Τοῦ Δείπνου σου» ὡς κοινωνικό στήν ΚΠολη ἐλέγετο μόνον κατά τήν Μ. Πέμπτη (πρβλ. ἐδῶ κι ἐδῶ).


 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης

Σέ συνέντευξη πού ἔδωσε ὁ Ἄρχων Δημοσθ. Παϊκόπουλος τό 2006 στόν Δ. Ἀνατολικιώτη στήν Συμβολή (τεῦχος 13) ἀναφέρει ὅτι τὸ «Τοῦ Δείπνου σου» ὡς κοινωνικό στήν ΚΠολη ἐλέγετο μόνον κατά τήν Μ. Πέμπτη (πρβλ. ἐδῶ κι ἐδῶ).


Ως Κοινωνικό. Την ώρα της Θ. Μεταλήψεως έλεγαν «Του δείπνου σου». Νομίζω πως και επί Ναυπλιώτη το ίδιο έκαναν. Κάποιοι νομίζω πως αποδίδουν την εισαγωγή του στον Ιωακείμ τον Γ'. Ευχαριστίες για τη συνέντευξη!
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος


Δὲν λέγεται τὸ «Τοῦ δείπνου σου τοῦ μυστικοῦ σήμερον» (=Μ. Πέμπτη· Ταμεῖον ἀνθολογίας Χουρμουζίου χαρτοφύλακος 1824 τ. 2 σ. 307, τυπικὸ π. Γ. Ρήγα σ. 130).
 
Last edited:
T

Tzanakos_B

Guest

Σέ συνέντευξη πού ἔδωσε ὁ Ἄρχων Δημοσθ. Παϊκόπουλος τό 2006 στόν Δ. Ἀνατολικιώτη στήν Συμβολή (τεῦχος 13) ἀναφέρει ὅτι τὸ «Τοῦ Δείπνου σου» ὡς κοινωνικό στήν ΚΠολη ἐλέγετο μόνον κατά τήν Μ. Πέμπτη (πρβλ. ἐδῶ κι ἐδῶ).



Ο κ Πα ι κοπουλος διατελεσας Δομεστικος του Πριγγου στον πατρ. ναο , ασφαλως ειναι μια γνησια πηγη πληροφορησις για τα Ψαλτικα. Πολλα κμως θεματα ταξεως αλλαζουν κατα καιρους ... Οαειμνηστος Στανιτσας ελεγε οτι οι ψαλτες στο Πατριαρχειο δεν αφηναν το Αναλογιον τους δια να ασπαστουν το ιερον ευαγγελιον, την ωρα που ψαλλοταν ο πεντηκοστος ψαλμος . Αυτο που εγραψα οτι ακουσα πριν ενα η ισως και δυο ετη να απαγγελλεται εμμελως '' Του Δειπνου σου .. '' ειναι πολυ προσφατο , επι πρωτοψαλτιας Λ. Αστερη. Προσωπικα το θεωρω καταλληλον διοτι εκ του Μυστικου Δειπνου καθιερωθηκε το Μυστηριον της Θειας Κοινωνιας. Το ορθοτερον ειναι να ψαλλεται το Κοινωνικον. Συνηθως ομως διακοπτεται για να γινει Κηρυγμα , το οποιο κανονικα γινεται [ πρεπει ] , αμεσως μετα την αναγνωσιν του ευαγγελιου. Κατα την ωρα της θειας κοινωνιας πολλοι ψαλλουμε Ψαλμους, πολυελεους , καταβασιες.... Σημερα ενας νεαρος εψαλλε αντι κοινωνικου το '' Ο καρπος της κοιλιας σου..... '' το ιδιο ειχε ψαλλει και Τα Χριστουγεννα σε εξεζητημενο στυλ ... μιμουμενος γνωστοτατον πρωτοψαλτην... Οσον για την χθεσινην εορτην ΤΗΣ ΥΠΑΠΑΝΤΗΣ , ο ιερεας εξηγησε οτι ειναι διπλη εορτη , Δεσποτικοθεομητορικη . Εκτος απο το κοινωνικον 'Ποτηριον στηριου ληψομαι... υπαρχει και δευτερον κοιμωνικον το '' Εγνωρισε κυριος το σωτηριον αυτου εναντιον παντων των εθνων.. ''.
 
Από άλλο θέμα...

Σε συζήτηση που είχαμε τις προάλλες με τον κυρ Δημοσθένη Παϊκόπουλο ανέφερε πως τη περίοδο που ήταν δομέστικος στο πατριαρχείο ψαλλόταν το κοινωνικό και κατά τη διάρκεια της μετάληψης. Η απαγγελία του 'του δείπνου σου' είναι νεώτερη προσθήκη.

Σπανιότερα, όταν μεταλάμβανε μεγάλος αριθμός πιστών ήταν στη διακριτική ευχέρεια του πρωτοψάλτη να ξεκινήσει τη ψαλμώδηση του πολυέλαιου της ημέρας, σε αργότερη χρονική αγωγή (και μας έψαλε την αρχή του 'Δούλοι Κύριον', όπως τον έλεγε ο Πρίγγος :D).
 

pfilippou

Παναγιώτης Φιλίππου
Δὲν λέγεται τὸ «Τοῦ δείπνου σου τοῦ μυστικοῦ σήμερον» (=Μ. Πέμπτη· Ταμεῖον ἀνθολογίας Χουρμουζίου χαρτοφύλακος 1824 τ. 2 σ. 307, τυπικὸ π. Γ. Ρήγα σ. 130).

Και στην Προθεωρία του ισχύοντος Τυπικού της ΜτΧΕ (aka του Βιολάκη) είναι σαφέστατο το ότι λέμε το Κοινωνικόν της ημέρας και μόνον (σελ. 38-40). Επομένως, ανεξάρτητα από την προαναφερθείσα εγκύκλιο, η ουσία παραμένει η αυτή.
 

Roumelis Ioannis

Παλαιό Μέλος
Πριν 2 περίπου χρόνια, σε ναό της Πόλης, ξεκινήσαμε να ψάλλουμε το «Του δείπνου Σου» κατά την μετάληψη (για να μην χαλάσουμε την «τάξη»), και ο Σεβ. Δέρκων μας διέκοψε και μας είπε να συνεχίσουμε το Κοινωνικό, και ότι στο Πατριαρχείο έπαψαν να το ψάλλουν και συνεχίζουν κανονικά με Κοινωνικό. Όσες φορές μετέπειτα ψάλλαμε ξανά στην Πόλη, πάντα λέγαμε Κοινωνικό μόνο.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Την ώρα της Θ. Μεταλήψεως έλεγαν «Του δείπνου σου».
Ἀκριβῶς λέει ὅτι οὔτε μετά τό «Μετὰ φόβου...» ἔλεγαν ποτέ τό «Τοῦ Δείπνου σου». Ἄλλωστε γιατί νά τό ἐπαναλάβω σ᾿ αὐτό τό θέμα...
Αὐτό ἄλλωστε ρώταγε ὁ Διονύσιος...

Ευχαριστίες για τη συνέντευξη!
Δέν ἀναρτήθηκε...

 
T

Tzanakos_B

Guest
Απο τις αποψεις ολων των συναδελφων αλλα και του π. Μαξιμου , ο οποιος ειναι ενημερος σε ολα τα θεματα και παραθετει και μαρτυριες , πιστευω οτι ολοι συμφωνουμε οτι το Κοινωνικον πρεπει να ψαλλεται , αμεσως μετα το '' Εις αγιος εις Κυριος... '' Μεσα εις το Αγιον Βημα ο ιερεας η` οι ιερεις , τελουν το μυστηριον της Θ. Κοινωνιας , αργα, κατανυκτικα , και κοινωνουν απ ευθειας απο το Αγιον Ποτηριον !!! Ειναι ισως η ιεροτερη στιγμη της Θ. Λειτουργιας... Ο αριστερος ψαλτης η ` Χορος Ψαλλει αργα και κατανυκτικα Το Κοινωνικον. Προτιμουνται τα συντομα κοινωνικα γιατι στα αργα θα μας διακοψουν σιγουρα... Εαν ο ιερεας εκφωνησει το ''Μετα φοβου Θεου πιστεως.... '' μπορουμε καλλιστα να συνεχισου ψαλλουμεμε το κοινωνικον. Εαν πολλοι πιστοι συνεχιζουμε το η`ψαλλουμε καποιον πολυελεο η`ψαλμο η Του Δειπνου σου..... Μην παραβλεπουμε ποτε οτι υπαρχει το Εκκλησιασμα και συμμετεχει , ακουει , κρινει ... Οι παλαιοτεροι το ζουμε αυτο πολλα χρονια !!!!!! Β. ΤΖΑΝΑΚΟΣ.
 
T

Tzanakos_B

Guest
Ως Κοινωνικό. Την ώρα της Θ. Μεταλήψεως έλεγαν «Του δείπνου σου». Νομίζω πως και επί Ναυπλιώτη το ίδιο έκαναν. Κάποιοι νομίζω πως αποδίδουν την εισαγωγή του στον Ιωακείμ τον Γ'. Ευχαριστίες για τη συνέντευξη!

Συμπληρωνοντας αυτα που γραφει ο συναδελφος Γιαννης θα ελεγα οτι το κοινωνικον δεν παραλειπεται ποτε... Το ιδιο αλλωστε συμβαινει και με τον Χερουβικο υμνο. Η ονομασια Κοινωνικον, εχει αμεση σχεση με την Θεια Κοινωνια.. Οταν ομως χτυπησει ο Ιερεας το Δισκαριον , που σημαινει '' τελειωνε ψαλτη'' , τοτε βγαινει εξω και εκφωνει το '' Μετα φοβου.... '' και αρχιζει η Θ. Κοινωνια. Κανονικα πρεπει να τελειωσει το Κοινωνικον και μετα [ γνωμη μου ] συνεχιζει με το '' Του Δειπνου σου του Μυστικου... '' Πολλοι Λειτουργοι ειναι πολυ αυστηροι σε αυτο και αν αρχισεις κατι αλλο σε διακοπτουν... Ολα πιστευω οτι επιλυονται , οταν υπαρχει καλη διαθεση και συνεννοησις Ιερεως...... Ψαλτων.!!!!!
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Το απόσπασμα του καθηγητή Ι. Φουντούλη για το θέμα από τις λειτουργικές απορίες. Είναι αξιοσημείωτος ο χορταστικός πρόλογος που παραθέτει ο αείμνηστος καθηγητής για να μας δείξει ποιο θα πρέπει να είναι το πνεύμα το οποίο θα διέπει τις όποιες επιλογές όλων εμάς που αποτελούμε τον κλήρο.


Είναι λυπηρό το ότι σε αυτή την διαδικτυακή μικρογραφία του ψαλτικού συνόλου αυτές οι απόψεις εκφράζουν μόνο ένα μικρό σχετικά ποσοστό της...
 

Attachments

  • Φουντούλης περί του Κοινωνικού.pdf
    4.7 MB · Views: 382

Λάτρης Β.Μ.

Παράφωνος ερασιτέχνης!
Άρα:
Όταν υπάρχει κόσμος πολύς να κοινωνήσει, βάζουμε ένα αργό κοινωνικό από την Μουσική Συλλογή του Πρωγάκη ...και είμαστε κομπλέ :D
Και αν τυχαίνει να είναι και λίγο αργός ο ιερέας, τόσο στην προετοιμασία της Θείας Κοινωνίας, όσο και κατά την μετάδοσή της, ακόμα καλύτερα:D
(Εμ, τι τα γράψανε οι άνθρωποι)

Πάντως, πέρα από την πλάκα, κάποια στιγμή πρέπει να μπει ένα τέλος σ' αυτήν την ΑΝΑΡΧΊΑ που επικρατεί στο κοινωνικό. :confused:
 
Να υπενθυμίσω μια ενδιαφέρουσα -κατ΄εμέ- υποσυζήτηση για το μέλος του κοινωνικού, που σχετίζεται και με την εναλλακτική πρόταση που διατυπώνει ο αείμνηστος καθηγητής από τη σελ. 95 (κάτω παράγραφος) και εξής της ανωτέρω επισύναψης, περί ψαλμώδησης δηλαδή του κοινωνικού αντιφωνικά ως ολόκληρου ψαλμού.
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος


Τὸ «Τοῦ δείπνου σου...» δὲν προβλέπεται οὔ τε ἀπὸ τυπικὸ τοῦ Βιολάκη σ. 62, οὔ τε ἀπὸ τὴν Ἀκολουθία τοῦ Ἀναγνώστου ἔκδ. 1890 σ. 31.
 
Top