εννοειται πως κάνω πλάκα! σημασία έχει να ενωσουμε θεωρια και πραξη(ακουσματα) μαζι για ενα καλο αποτελεσμα..
Με τρομαξες προς στιγμην
εννοειται πως κάνω πλάκα! σημασία έχει να ενωσουμε θεωρια και πραξη(ακουσματα) μαζι για ενα καλο αποτελεσμα..
Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα που έχω για την εκτέλεση της έσω πεταστής με κλάσμα, είναι η αρχή της πασίγνωστης αργής δοξολογίας του Πέτρου Λαμπαδαρίου στον άγια και συγκεκρίμενα στη συλλαβή «τῷ δεί..».
Στο συγκεκριμένο σημείο είχα διαφωνία με ένα φίλο μου ο οποίος έχει θητεύσει στην ΕΛΒΥΧ. Θεωρούσε ότι έπρεπε εκεί να γίνει η πεταστή όπως το κάνουμε στην πρώτη συλλαβή του «Κύριε εκέκραξα» του πλ.α΄. Δηλαδή με πλήρη τον κυματισμό. Εγώ πάλι θεωρώ ότι ταιριάζει καλύτερα στο ύφος του συγκεκριμένου κομματιού η πιο «κοφτή» εκτέλεση της έσω πεταστής με κλάσμα (δυστυχώς δε μου έρχεται αυτήν τη στιγμή στο μυαλό κάποιο χαρακτηριστικό παράδειγμα). Πιστεύω ότι η δική μου άποψη εναρμονίζεται καλύτερα με την προφορική παράδοση και αναδεικνύει περισσότερο τη μουσική μελοποίηση του κομματιού. Ποιά είναι η γνώμη σας;
Φίλε μου, ψάλλουμε θέσεις, όχι μεμονωμένους φθόγγους. Είναι παραβατικό διότι εισάγεις καινούρια στοιχεία στο άκουσμα που δεν ακούς στη συγκεκριμένη θέση από παραδοσιακούς ψάλτες. Δε γίνεται η ίδια ανάλυση όπου βλέπουμε πεταστή κι έπειτα δυο αποστρόφους. Εν προκειμένω, στο «Άγιος Αθάνατος» του Καλογήρου είναι η ίδια θέση με το «ίνα κράζω σοι» του Καρά που καυτηριάζει τόσο εύστοχα ο Στανίτσας. Δε μοιάζει με τη θέση που ψάλλει ο Στανίτσας στο «Αινείτε».Ρε φιλε το ιδιο πραγμα λεμε.Ασχετα με το αν η αποστροφος ηταν πανω στην πεταστη η' κατω κτλ...Οταν ακολουθουν δυο αποστροφοι κ υπαρχει μπροστα τους πεταστη με κλασμα τι το "παραβατικο" υπαρχει στο να κανεις εναν λαρυγγισμο παρομοιο με του Στανιτσα? οπως εκανε η ΟΕΒΥΧ.Σε αλλο σημειο θα πεις ,σωστα, ομως κ παλι μεταβληθηκε κατι στο κομματι? χαθηκε η βαση? αλλαξε ο ηχος? δεν εκανε κατι πρωτακουστο! Ισα ισα που το ακουσσμα ειναι πανεμορφο..
Θα σου προτεινα να παρατηρησεις πως ψαλλουν το 70% των ψαλτων τα Ανοιξανταρια για παραδειγμα.Παρατηρησε οτι μετα την καταληξη στο φυσικο νη, κ οταν ακολουθει ανοδος απευθειας με πεταστη κ κλασμα στον ανω Νη, οτι ο ανω νη με την πεταστη εκτελειται με τσιμπημα φωνης κ λαρυγγισμο διοτι αφενος ακολουθουν δυο αποστροφοι κ αφετερου το κομματι ΞΕΣΠΑΕΙ σε εκεινο το σημειο.Ο μελοποιος για να βαζει πεταστη κ οχι απλο ισον ΠΡΟΦΑΝΩΣ θελει να τονισει κατι...
Εννοείται αυτό. Για το συγκεκριμένο παράδειγμα μιλώ, όπου το «Αινείτε αυτόν» μου ακούγεται παράτονα ως «Αινειτέ αυτόν». Άλλοι, νομίζω αλλού και ο ίδιος ο Στανίτσας, δεν κάνουν τόσο εκτενή ανάλυση στο «τε» αλλά εκτείνουν περισσότερο και τονίζουν το «νει».Αν η λέξη τονίζεται στη λήγουσα, να την τονίσουμε και μουσικά. Αν δεν τονίζεται ή τονίζεται πιο ελαφρά πχ ο άνθρωπός μου, η κατάστασή μου κτλ κτλ...
τότε ή δεν κάνουμε κάποια ανάλυση ή κάνουμε μια πιο "ελαφριά" ανάλυση, που δεν είναι τόσο έντονη όσο η επιπλέον 2 φωνές.
τότε ένας που ξέρει μουσικα με έναν που δεν ξέρει ειναι το ιδιο πραγμα! αρκει να ακουν απο κασσετες τα γυρισματα και να μιμουνται τα ακουσματα μεγάλων ψαλτων! η θεωρία ειναι η βαση φίλτατοι θελωντας και μη, χωρις θεωρια δεν παμε πουθενα!
Φιλε papaza αν κατσεις να γραψεις αναλυτικα και τις δυο πεταστες θα τις γραψεις το ιδιο. ΟΜΩΣ δεν ειναι το ιδιο! Ο Στανιτσας εχει ΠΟΙΟΤΗΤΑ. Αυτη τη ποιοτητα δεν στη μαθαινει κανενα θεωρητικο! Κατσε ακου καναν παλιο αγιορειτη η καναν παλιο πατριαρχικο (εντως πατριαρχειου παντα) , διαβασε και τη θεωρια οποια θελεις και εισαι κομπλε. Αμα ακους σωστους ψαλτες οτι θεωρια και να διαβασεις σωστος θα βγεις.
Υ.Γ. Θα βγω στο τελος και στανιτσικος μ ' αυτα που ακουω...απαγε...
ΠΑΛΙ το ιδιο λεμε! Σαφως και ΔΕΝ γραφονται το ιδιο δυο πεταστες!!
Υ.Γ.Οσον αφορα τους Αγιορειτες εχω ηχογραφηση ετσι συντομουλα στην οποια εκτελουν πεταστη σαν της ΟΕΒΥΧ κ πιο εντονη,σε ηχο πλαγιο του δευτερου..
Συντροφε και συανγωνιστη Papaza (μου αρεσει το ψευδωνυμο) ΔΕΝ λεμε το ιδιο. Εγω πιο πανω ειπα οτι αν τις γραψεις αναλυτικα θα γραψεις το ιδιο πραγμα...
Παλι τα ιδια επιχειρηματα βρε συντροφε; Σου ειπα την αποψη μου. Δεν ειναι θεμα τι κινηση κανει η φωνη μετροφωνικα... ειναι το θεμα της ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ...
Υ.Γ. Μην μου βαλεις τιποτα βατοπεδινους γιατι θα σε ξεκοψω απο συντροφο :wink:
Συντροφε και συανγωνιστη Papaza (μου αρεσει το ψευδωνυμο) ΔΕΝ λεμε το ιδιο. Εγω πιο πανω ειπα οτι αν τις γραψεις αναλυτικα θα γραψεις το ιδιο πραγμα...
Παλι τα ιδια επιχειρηματα βρε συντροφε; Σου ειπα την αποψη μου. Δεν ειναι θεμα τι κινηση κανει η φωνη μετροφωνικα... ειναι το θεμα της ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ...
Υ.Γ. Μην μου βαλεις τιποτα βατοπεδινους γιατι θα σε ξεκοψω απο συντροφο :wink:
Συμφωνώ πως έχει να κάνει με τον τονισμό, όταν μιλάμε για αναλύσεις που γίνονται. Το θέμα είναι αν γίνεται η ανάλυση στη συγκεκριμένη μουσική φράση, που δεν περιορίζεται στην πεταστή και τις δύο ακολουθούμενες αποστρόφους αλλά από την ευρύτερη μουσική φόρμα και, αν ναι, πότε;Κάποια σημεία που μας αναφέρει το μέλος Papaza τα βρίσκω πολύ σωστά και βοηθητικά και τον ευχαριστώ πολύ.
Θα ήθελα να προσθέσω και το δικό μου προβληματισμό στο θέμα. Μήπως θα έπρεπε να μας προβληματίσει το γεγονός ότι στο θέμα της ανάλυσης της πεταστής, προστέθηκε χωρίς να υπάρχει σκοπιμότητα από κανέναν, και ο τονισμός (του κειμένου ή ο μουσικός ή και αμφότεροι);
Δηλαδή προσπαθώ να πω ότι καθώς ο τονισμός έχει άμεση σχέση με το ρυθμό και με τους πόδες, τότε ίσως μπορεί να εξηγηθεί γιατί κάποιο χαρακτήρα τον χτυπάμε πιο ισχυρά, ας μην έχει τόνο στο κείμενο, και από κει και πέρα πότε και γιατί έχουμε ισχυρό ή λιγότερο ισχυρό πόδα πιθανό να εξηγεί και την τοποθέτηση συγκεκριμένων χαρακτήρων σε συγκεκριμένες θέσεις, όπως πεταστής στην προκειμένη περίπτωση, και γιατί σε άλλες περιπτώσεις αναλύεται με τον άλφα, βήτα τρόπο κ.ο.κ. Νομίζω λοιπόν πως δεν είναι απλά θέμα ορθογραφίας η τοποθέτηση της πεταστής, ούτε η ποικιλία στην ανάλυσή της τυχαία. Δεν έχω το χρόνο να ασχοληθώ περαιτέρω με το θέμα. Γνωρίζω πως θα αμφισβητηθούν αυτά μακάρι να συμβεί αυτό με επιχειρήματα ώστε να κατανοήσω το λάθος συλλογισμό μου. Η γνώμη μου όμως μέχρι τώρα είναι πως η κατάργηση των λεγόμενων «συνεπτυγμένων» ρυθμών και η εμμονή στο γνωστό δίσημο μας απομακρύνει ακόμα περισσότερο από την κατανόηση τέτοιων φαινομένων και την εξήγησή τους. Έτσι σε αντίθεση με αυτό που γράφτηκε παραπάνω, η θεωρία μπορεί να βοηθήσει κάποιον να ψάλλει καλύτερα, αρκεί να μην είναι ξεκομμένη από την πράξη.
Παρακαλώ ηχογράφηση μέχρι και τη δεκαετία του '80. Μετά πολλά πράγματα πιστεύω πως εισήχθησαν...Αρα θεωρεις οτι η ΟΕΒΥΧ που εκτελει ετσι την πεταστη το κανει κακως λογω μετροφωνιας?...Αυτο συμπεραινω.
Σιγουρα η ποιοτητα παιζει ρολο κ η ανεση με την οποια λες το κομματι ομως οπως ειπε κ ο EIRYK πιο πριν παιζει ρολο κ ο τονισμος της λεξης ωστε στο σημειο που τονιζεται ΕΑΝ κ ΕΦΟΣΟΝ υπαρχει πεταστη τοτε να εκτελειται πιο εντονα..
Οσο για το τελευταιο μην μου ανησυχεις Καρακαλλινους ακους? Δεν θα χαλασουμε τη συντροφια μας ,αν και γιατι ετσι με την Βατοπεδιου? Νομιζω οτι γενικη αληθεια οτι εχουν την πιο δυνατη χορωδια στο Ορος...
Η ΟΕΒΥΧ ειναι χορωδια που διευθυνει ο Λυκουργος Αγγελοπουλος η ο Μιχαλης Μακρης;.
Ειρηνη αδερφοι..Τον ιδιο Θεο ψαλλουμε Μη φαγωθουμε για τις πεταστες.
Μη μασας συντροφε! Κουβεντα να γινεται...
Υ.Γ. Να σου πω παπαζα ειναι η παπατζα;