Τί ψάλλουμε κατά την ώρα που κοινωνά ο ιερέας το νεοβάπτιστο;
Ποῦ καί πῶς συνηθίζεται αὐτή ἡ πρακτική μετά τήν ἀποσύνδεση τοῦ βαπτίσματος ἀπό τή θ. λειτουργία;Τί ψάλλουμε κατά την ώρα που κοινωνά ο ιερέας το νεοβάπτιστο;
Πάντως ἐμεῖς, πρό ἡμερῶν, σέ βάπτιση ἐνηλίκου, μετά τό εὐαγγέλιο καί τήν ἐκτενῆ (καί πρό τῶν εὐχῶν τῆς ἀπολούσεως) ἐκφωνήσαμε τό «Καὶ καταξίωσον ἡμᾶς, Δέσποτα...», ὁ χορός τό «Πάτερ ἡμῶν...», «Ὅτι σοῦ ἐστιν...», «Μετὰ φόβου Θεοῦ, πίστεως καὶ ἀγάπης πρόσελθε» (μετάληψη ἐκ τοῦ φυλασσομένου Ἁμνοῦ τῆς Μ. Πέμπτης) καί ὁ χορός σέ ἐμμελῆ ἀπαγγελία «Τοῦ δείπνου σου τοῦ μυστικοῦ...».
Σέ μιά λογική διεργασία προσωπική τῆς στιγμῆς ἀπό ἐμπειρία λειτουργικῶν θεμάτων. Ὅπως π.χ. στό γάμο τό «Πάτερ ἡμῶν...», ἀπομεινάρι τῆς συνδέσεως μέ τή λειτουργία, λογικά μιά προτροπή καί μιά εὐχή/ὕμνος συμμετοχῆς. Δίνουμε ἕνα διαφορετικό πλαίσιο τελετουργικῆς στό βάπτισμα τῶν ἐνηλίκων, πιστότερο στήν ἀρχαία πράξη, πού διασώζεται στό Εὐχολόγιο καί ἀλλοιώνεται (ἀναγκαστικά) στό νηπιοβαπτισμό (πρβλ. ἄρθρα καί ἀπαντήσεις Φουντούλη ἐπ᾿ αὐτῶν πού δέν ἔχω εὔκαιρα).Ποῦ στηρίζετε τὴν παραπάνω πράξη;
Σέ μιά λογική διεργασία προσωπική τῆς στιγμῆς ἀπό ἐμπειρία λειτουργικῶν θεμάτων. Ὅπως π.χ. στό γάμο τό «Πάτερ ἡμῶν...», ἀπομεινάρι τῆς συνδέσεως μέ τή λειτουργία, λογικά μιά προτροπή καί μιά εὐχή/ὕμνος συμμετοχῆς. Δίνουμε ἕνα διαφορετικό πλαίσιο τελετουργικῆς στό βάπτισμα τῶν ἐνηλίκων, πιστότερο στήν ἀρχαία πράξη, πού διασώζεται στό Εὐχολόγιο καί ἀλλοιώνεται (ἀναγκαστικά) στό νηπιοβαπτισμό (πρβλ. ἄρθρα καί ἀπαντήσεις Φουντούλη ἐπ᾿ αὐτῶν πού δέν ἔχω εὔκαιρα).
Ἐσύ μᾶς λές τί κάνουν στή Μακεδονία; Ἐμεῖς δέν κοινωνᾶμε τά μωρά ἐδῶ στό νότο. Ἔπρεπε νά μή θέσεις ἐντός τῆς παράθεσης τό πρῶτο μου ἐρώτημα. Ἄν γνωρίζεις ἀπάντησε. Τό ἐρώτημα τέθηκε γιά νήπια;
Αὐτά τηροῦμε κι ἐμεῖς. Τό ὅ,τι ὅμως τό ἔχω συναντήσει στή Μακεδονία εἶναι ἀδιαμφισβήτητο, ὅπως καί σέ ἄλλα μέρη (ἄς γράψουν οἱ ἔχοντες ἐμπειρία), προφανῶς καί ὁ ἐρωτῶν πού μᾶλλον εἶναι Κύπριος.Ἡ βάπτιση δὲν περιλαμβάνει μετάληψη πλέον καὶ αὐτὴ τὴν τάξη ἔχω δεῖ νὰ τελεῖται καὶ σὲ νήπια καὶ σὲ ἐνηλίκους.
Μετάληψη νηπίου μετὰ τὴν βάπτιση πρώτη φορὰ ἀκούω. Ἡ τοπικὴ συνήθεια ποὺ γνωρίζω είναι τὸ νεοφώτιστο νήπιο νὰ μεταλαμβάνει στὴν πιὸ κοντινὴ Θ. Λειτουργία μετὰ τὴν βάπτισή του.
Καλύτερο θά ἦταν. Ἀλλά ὁ ἱερέας πού τοῦ εἴχαμε ἀναθέσει τήν κατήχηση τόν εἶχε ἑτοιμάσει καί γιά θεία κοινωνία (τά τρία μυστήρια τῆς μυήσεως μαζί —πρβλ. εὐχή Ἁγ. Μύρου: «... χάρισαι αὐτῷ καὶ τὴν σφραγῖδα τῆς δωρεᾶς τοῦ ἁγίου καὶ παντοδυνάμου καὶ προσκυνητοῦ σου Πνεύματος, καὶ τὴν μετάληψιν τοῦ ἁγίου Σώματος καὶ τοῦ τιμίου Αἵματος τοῦ Χριστοῦ σου...»—) καί βρέθηκα πρό ἀπροόπτου, χωρίς ὅμως νά προβληματιστῶ ἤ νά ἐκπλαγῶ, τελῶντας στή στιγμή αὐτά πού ἔγραψα, αἰτιολογῶντάς τα.
Προσωπικὰ διατηρῶ κάποια ἐπιφύλαξη μὲ τὴν ἐπιλογή σας. Δὲν θὰ ἦταν προτιμότερο εἴτε νὰ μεταλάβει ὁ ἐνήλικος νεοφώτιστος στὴν ἐπόμενη Θ. Λειτουργία εἴτε νὰ ἐνταχθεῖ τὸ μυστήριο κανονικῶς ἑντός τῆς διάταξης τῆς Θ. Λειτουργίας, σύμφωνα μὲ τὶς ἀρχαῖες διατάξεις ποὺ γνωρίζω ὅτι κατέχετε ἱκανῶς.
Ποῦ καί πῶς συνηθίζεται αὐτή ἡ πρακτική μετά τήν ἀποσύνδεση τοῦ βαπτίσματος ἀπό τή θ. λειτουργία;
Γιά ἔκτακτες ἀνάγκες, ἑτοιμοθανάτων, κατακοίτων ἀσθενῶν...... «αὐτὰ τῆς Μεγάλης Πέμπτης τί τὰ κρατᾶς» ...
Ἡ χρήση τοῦ Ἄρτου τῆς Μ. Πέμπτης δὲν εἶναι δυνατὸ νὰ χρησιμοποιεῖται συστηματικὰ πρὸς ἀντικατάσταση τοῦ Μυστηρίου τῆς Θ. Εὐχαριστίας.
Ἀκόμη χειρότερο τὸ περι ὑπολείμματος τῆς κατάλυσης ποὺ προανεφέρθη.
Τὸ Μυστήριο δὲν μπορεῖ νὰ ὑποκατασταθεῖ ἀπὸ τίποτε, οὕτε εἶναι σκόπιμο νὰ ἀποκοπεῖ ἀπὸ τὴν ἀκολουθία τῆς Θ. Λειτουργίας.
Γιά τήν ἀκολουθία τοῦ γάμου μέ κοινωνία προηγιασμένων ἔχει ἀσχοληθεῖ ἐκτενῶς ὁ κ. Π. Σκαλτσῆς (καθηγητής ΑΠΘ) στό βιβλίο του Γάμος και Θεία Λειτουργία καί γενικότερα ὁ ΜΙΛΟΣΕΒΙΤΣ ΝΕΝΑΝΤ.Αν δεν κάνω λάθος (δεν τα έχω μπροστά μου για επαλήθευση) υπάρχουν Ακολουθίες Γάμου και Βαπτίσματος με ενταγμένη την μετάληψη Προηγιασμένων σε Ευχολόγια Λειμώνος, Κρυπτοφέρρης ( και Συλλογή Δημητριέφσκη. Όποιος μπορεί ας επιβεβαιώσει, αλλιώς θα επανέλθω αργότερα.
Καλησπέρα.
Απο προσωπική εμπειρία (όταν βαπτίσαμε τα παιδιά μου) κοινωνισανε λιγο προν την απολυση εν σιγή απο κοινό άγιο Ποτήριο της Κυριακάτικης Θείας Λειτουργίας. Για να γίνει φυσικά αυτό εμείς οι γονείς είχαμε την πρωτοβουλία (μάλλον την απαίτηση) διοτι διαφορετικά δεν συνηθίζεται στην περιοχή μας.
Η προσωπική μου άποψη είναι οτι με κάποιον τρόπο πρέπει η Βαπτιση πρέπει να επασυνδεθεί με την έννοια της μετοχής στα της Εκκλησίας και οχι τόσο στην ονοματοδοσία (όπως επικρατεί). Ένα βήμα είναι και αυτή η πράξη που ίσως δεν τελείται κατά το τυπικό είναι και αυτή.
Φυσικά για εμένα η τέλεια μορφή θα ήταν επιστροφή στις Βαπτίσεις και τους Γάμους κατα την Θεία Λειτουργία και ομαδικά!
ΕΜΠΡΟΣ ΠΙΣΩ!!!
Τί ψάλλουμε κατά την ώρα που κοινωνά ο ιερέας το νεοβάπτιστο;
...Η προσωπική μου άποψη είναι οτι με κάποιον τρόπο πρέπει η Βαπτιση πρέπει να επασυνδεθεί με την έννοια της μετοχής στα της Εκκλησίας και οχι τόσο στην ονοματοδοσία (όπως επικρατεί). Ένα βήμα είναι και αυτή η πράξη που ίσως δεν τελείται κατά το τυπικό είναι και αυτή.
Φυσικά για εμένα η τέλεια μορφή θα ήταν επιστροφή στις Βαπτίσεις και τους Γάμους κατα την Θεία Λειτουργία και ομαδικά!...