Διαδικασίες Αλλαγής Προγράμματος Σπουδών

tb---

τσοπάνης
Περισσότερο στους νομικούς του φόρουμ, αλλά και σε όλα τα μέλη η πρόταση αυτή.

Τι απαιτείται για να αλλάξει το πρόγραμμα σπουδών της Βυζαντινής Μουσικής στα ωδεία και στις αντίστοιχες σχολές;

Ευχαριστώ~
 

evangeloskarp

Παλαιό Μέλος
Περισσότερο στους νομικούς του φόρουμ, αλλά και σε όλα τα μέλη η πρόταση αυτή.

Τι απαιτείται για να αλλάξει το πρόγραμμα σπουδών της Βυζαντινής Μουσικής στα ωδεία και στις αντίστοιχες σχολές;

Ευχαριστώ~

Άδεια από το πατριαρχείο
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Κυβέρνηση (υπουργείο) που να νοιάζεται...
 

tb---

τσοπάνης
Κυβέρνηση (υπουργείο) που να νοιάζεται...

Μάλιστα.
Το υπουργείο φαντάζομαι θα λάβει υπ οψην του κάποιες γνωμοδοτήσεις. Αυτές οι γνωμοδοτήσεις από ποιούς φορείς πρέπει να προέρχονται;

α) Αρμόδια επιτροπή της Ι.Συνόδου του Πατριαρχείου ;
β) " " της Εκκλησίας της Ελλάδος ;
γ) Της ΟΜΣΙΕ ;
δ) Του ΠΑΣΙΕ ;
ε) Του συλλογικού οργάνου των ωδείων και των μουσικών σχολών
στ) Του ιδρύματος Βυζαντινολογίας;
ζ) Των Πανεπιστημιακών Μουσικών Ιδρυμάτων;

...ή θα πρέπει να οριστεί ειδική επιτροπή και να εξετάσει εκ νέου το θέμα;
 
Όλοι (φαντάζομαι ) που προανέφερες .
Αλλά επίσης (φαντάζομαι ) , δεν νομίζω να επιθυμούν καμία αλλαγή στην υπάρχουσα κατάσταση.
Για μένα δεν φταίει (μόνον ) η ύλη αυτή καθ αυτή .
Παίζει ρόλο και ο τρόπος διδασκαλίας αλλά και οι ωδιακές νοοτροπίες .
Πως να ξεφύγεις ;
 

tb---

τσοπάνης
Το θέτω και σαν ερώτημα σε "παρθένες" περιοχές ανά τον κόσμο. π.χ Μητροπόλεις στην Λατινική Αμερική ή σε άλλες περιοχές που δεν έχουν την "ελληνική προιστορία"
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Μάλιστα.
Το υπουργείο φαντάζομαι θα λάβει υπ οψην του κάποιες γνωμοδοτήσεις. Αυτές οι γνωμοδοτήσεις από ποιούς φορείς πρέπει να προέρχονται;

α) Αρμόδια επιτροπή της Ι.Συνόδου του Πατριαρχείου ;
β) " " της Εκκλησίας της Ελλάδος ;
γ) Της ΟΜΣΙΕ ;
δ) Του ΠΑΣΙΕ ;
ε) Του συλλογικού οργάνου των ωδείων και των μουσικών σχολών
στ) Του ιδρύματος Βυζαντινολογίας;
ζ) Των Πανεπιστημιακών Μουσικών Ιδρυμάτων;

...ή θα πρέπει να οριστεί ειδική επιτροπή και να εξετάσει εκ νέου το θέμα;
Όπως το διαβάζω μάλλον το πέμπτο, εάν αυτό εννοείται και στην ισχύουσα διάταξη:
View attachment Κανονισμός.JPG
Τώρα εάν η εν λόγω Επιτροπή (αυτής της χώρας του παράλληλου σύμπαντος τέλος πάντων) απευθυνθεί και σε άλλους φορείς, έτερον εκάτερον.
 

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Η μέθοδος και το πρόγραμμα σπουδών της ψαλτικής είναι πολύ ενδιαφέρον ζήτημα.

Στη γειτονική Βουλγαρία υπάρχει μια σχολή ψαλτικής στη Σόφια (η ψαλτική διδάσκεται και στις ιερατικές σχολές αλλά αυτό είναι άλλο ζήτημα). Ακολουθεί πρόγραμμα παρεμφερές με το Ωδείο Αθηνών (παραλλαγή, αναστασιματάριο, ειρμολόγιο κλπ) σε 5 έτη (με διδασκαλία τυπικού, υμνολογίας, στοιχείων ευρωπαϊκής μουσικής και της εκκλησιαστικής σλαβικής γλώσσας). Από τα αρκετά αναστασιματάρια που κυκλοφορούν στη γείτονα χώρα χρησιμοποιείται το "παγιωμένο" στην εκκλησιαστική εκπαίδευση του Μανασσή Παπαθεοδώρου, αν και δεν είναι ούτε το πληρέστερο, ούτε το αρτιότερο, αλλά αυτό έχει να κάνει με το ότι ο ίδιος δίδασκε σε ιερατικές σχολές για το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του.

Για το πρόγραμμα διδασκαλίας της ψαλτικής είχα μεγάλη συζήτηση σε χώρα της πρώην Γιουγκοσλαβίας. Εγώ επέμενα στη σωστή (κατ' εμέ) σταδιακή διδασκαλία της ψαλτικής (παραλλαγή, αναστασιματάριο κλπ). Ο συνομιλητής μου, επηρεασμένος από το τι συνέβαινε παλιά με την πρακτική ακουστική εκμάθηση της Σερβικής λαϊκής ψαλτικής πρότεινε να αρχίζει το πρόγραμμα από τη λειτουργία! :eek:

Με ένα φίλο από Αραβόφωνη χώρα κάναμε μεγάλη συζήτηση για το τι χρειάζεται να ξέρει ένας ιερέας, ένας ψάλτης σε χωριό κλπ.

Για την Ελλάδα και εγώ είμαι της άποψης ότι πρέπει να γίνει μια "ρεαλιστική" αναθεώρηση της ύλης (για τον ίδιο λόγο που θεωρώ ότι πρέπει να γίνει μια ρεαλιστική επανέκδοση του Τριωδίου και του Πεντηκοσταρίου, χωρίς αναφορές στον λόγο για την πληγή της χαλάζης και άλλα τέτοια ωραία! :rolleyes:) Για μένα οι πολυέλεοι (τόσο ωραίοι μεν, αλλά εκτός χρήσης πλην σπανίων περιστάσεων, εγώ δεν θυμάμαι πότε έψαλα πολυέλεο τελευταία φορά!), τα ιδιόμελα του Ιακώβου (πόσοι πια πάνε σε κατανυκτικούς εσπερινούς σε ένα συνοικιακό ναό;:rolleyes: Εγώ έψαλα λίγες φορές το ιδιόμελο της Κυριακής της Τυρινής και έως εκεί!) και άλλοι ύμνοι έχοντες σαν μαθήματα σκοπιμότητα εξάσκησης, όχι όμως "καθημερινότητα" μπορούν να μπουν σαν μαθήματα επιλογής ή σαν σεμινάρια επιμόρφωσης.

Φυσικά, κάτι τέτοιο ακούγεται "σκληρό" και δυσάρεστο. Νομίζω όμως ότι χρειάζεται ρεαλισμός και δεν θίγουμε και κανένα θέμα πίστεως. Ίσως κάποιοι πρέπει να βιώσουν τη σκληρή πραγματικότητα λίγο περισσότερο. Γνωρίζω περιπτώσεις παιδιών από χωριά με όρεξη που σκόνταψαν στις υπερβολικές απαιτήσεις του εν χρήσει προγράμματος. Ίσως εκεί να έχει εφαρμογή το απλουστευμένο πρόγραμμα που έχω κατά νου.
 

tb---

τσοπάνης
Ίσως εκεί να έχει εφαρμογή το απλουστευμένο πρόγραμμα που έχω κατά νου.

Αν είναι εύκολο μπορείς να καταθέσεις την άποψή σου πάνω στο πρόγραμμα ;
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Τα τρία πρώτα δικά μου -προτεινόμενα- στάδια:
1) Εκμάθηση παρασημαντικής
2) Υποχρεωτική συμμετοχή στην λατρεία. Εμμελής απαγγελία.
3) Ειρμολόγιον σύντομον Πέτρου Βυζαντίου (ειρμοί-προσόμοια)
...
...
...
 
Εν πολλοίς με βρίσκει σύμφωνο ο τρόπος σκέψης του Παναγιώτη.
Δεν μπορεί κάποιος να διδάσκεται καλοφωνικό ειρμό (και πότε θα τον ψάλει άλλο θέμα ....και αρχίζουν τα πειράματα ψαλμώδησης αντί κοινωνικών και άστα - βράστα..) , όταν καλά - καλά δεν ξέρει να πει τον ειρμό (ή και τι θα πει ειρμός ...)
 

tb---

τσοπάνης
Τα τρία πρώτα δικά μου -προτεινόμενα- στάδια:
1) Εκμάθηση παρασημαντικής
2) Υποχρεωτική συμμετοχή στην λατρεία. Εμμελής απαγγελία.
3) Ειρμολόγιον σύντομον Πέτρου Βυζαντίου (ειρμοί-προσόμοια)
...
...
...

στο 1 ) χωράει αρκετή συζήτηση γιατί νομίζω είναι πιό χρήσιμη η εκμάθηση της παρασημαντικής σε θέσεις , και όχι όπως την ορίζουν τα θεωρητικά πχ. Νηνη-παπα-βουβου, κτλ , που οδηγεί σε σολφέζ τακτικές.
Πολύτιμη εδώ η εργασία του π. Εφραίμ φρομ Αριζόνα, αλλά και η εμπειρία του διδασκάλου.
 
Προσπαθώντας να τους κάνεις να αγαπήσουν την Ψαλτική Τέχνη.

Α! Με εικασίες και ευχολόγια δεν γίνεται τίποτε .
Στην πράξη , εφαρμόσιμα πράγματα.
Αν το αγαπάς - χαίρω πολύ , θα πηγαίνεις μέχρι και στους καθημερινούς εσπερινούς για να μάθεις τυπικό και προσόμοια ... Αλλά ...
 

tb---

τσοπάνης
αυτό πως θα το πετύχεις ; ή πως θα το διασφαλίσεις ;

...αυτό θέλει 20 χρόνια για να το πετύχουμε, δίνοντας σωστά ερεθίσματα στα μικρά παιδιά μας, ώστε από μόνα τους να το αγαπήσουν.
 
Top