κ.Δουκέλλη
Διαβάζοντας λιγο συντομα το εισαγωγικο σημείωμα αν καταλαβα καλά κεντρικο νοημα εχει οτι λόγω της στενης σχέσεως με το Πατρίαρχείο Ιεροσολύμων διαδόθηκε και στην Σαμο (ισως και σε κάποια άλλα νησιά) αυτή η τοπική συνήθεια του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων.
Σαν απαντηση στο κειμενο θα μπορούσα να πω οτι απ' όσο γνωρίζω αυτά τα κάπως "θεαματικα" και αναπαραστατικά τυπικά δεν τελούνται πάντου στις ενορίες του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων
αλλά μόνον στα συγκεκριμένα Παναγία Προσκυνήματα πράγμα που αυτομάτως σημαίνει οτι δεν μπορεί να ενταχθεί στην ενοριακή ταξη μια τόσο τοπική πράξη που αφορά αυτα μόνο τα Πανάγια Προσκυνήματα.
Σκεφτείτε παρακάλω τι θα γίνει αν απο ευλάβει και οχι για κάποιο άλλο λόγο αρχισουμέ να αντιγράφουμε το πλήρες τυπικό του πανίερου Ναού της Αναστάσεως. Γιατί ίσως σε κάποιον να αρέσουν τα εγκώμια της Παναγίας (που ψάλλονται μόνον στον Θεομητορικό τάφο της Γεθσημανης), αλλά ίσως σε μενά να μου άρεσει ο Νιπτήρας, ή μια άλλη ακολουθια του τοπικού τυπικού...
Θα χαθεί το μέτρο (όπως και έχει χαθεί πλην ορισμένων φωτεινών εξαιρέσεων) και τοτε θα υπαρχει ανταγωνισμός μεταξύ των ενοριών ποια θα κάνει τα πιο εντυπωσιακά τυπικά...
θα πάψει να είναι λιτη, ταπεινή λατρεία του ζωντος Θεού και θα γίνει μια θεματική "ιερή παρασταση"...
Αυτά προς το παρόν θελοντας να συμβάλω σε ένα γόνιμο διάλογο προς.