[Ερώτηση] Επιτάφιος της Παναγίας

Εχει πέσει στην αντίληψη μου οτι η Ιερα Σύνοδος έχει απαγορεύσει το να ψάλλονται εγκώμια της Παναγίας και των Αγίων στις Εκκλησίες.

Παρακαλώ πολύ αν κάποιο μέλος του φόρουμ έχει αυτην την ανακοινωση ή εγκύκλιο που απαγορεύει να την αναρτήσει γιατι εδώ στον Βόλο παραγίνεται το κακό με τα εγκώμια της Παναγίας μας.

...
 

Attachments

  • 1.jpg
    1.jpg
    722.3 KB · Views: 230

ARGITAN

Παλαιό Μέλος
Π. Μάξιμε ευχαριστώ για την διευκρινιση, γιατί εδώ και καιρό τα έχω , και ένοιωθα ασεβής που δεν τα έψαλλα, διότι έμαθα ότι τα λένε σε κάποιους Ναούς.
Επισυνάπτω την 1η σελίδα
Βασίλης Κιαμηλίδης Βέροια.

Ο επιτάφιος της Παναγίας και η περιφορά του αποτελούν λατρευτική υπέρβαση,αφού ένας μόνο επιτάφιος γνωρίζεται, ο του Κυρίου.Όμως εγκώμια έχουν γραφεί και ψάλλονται και σε άλλες περιπτώσεις ,όπως του Σταυρού κ.λ.π.Να κάνουμε και εκεί επιτάφιο; Καλό θα είναι να μένουμε στις αρχαίες και γνήσιες παραδόσεις έστω και εάν αυτό αποτελεί ή μάλλον στερεί ευκαιρία θεάματος.Άλωστε η Μ.τ.Χ.Ε. είναι στο θέμα σαφής.
 
Last edited:

Doukellis

Ιωάννης Δουκέλλης
Σας επισυνάπτω το εισαγωγικό σημείωμα από την Ακολουθία του Εσπερινού της Κοιμήσεως της Θεοτόκου κατά την Λειτουργική παράδοση της Σάμου. Ακολουθία που έχει εκδοθεί επιμέλεια του Μητροπολίτου Σάμου & Ικαρίας κ.κ. Ευσεβίου, το 2009.
Στο εισαγωγικό σημείωμα αυτό δίνονται αρκετές απαντήσεις στο γιατί και πώς επικράτησε αυτή η παράδοση. Δεν αναρτώ ολόκληρη την ακολουθία λόγω πνευματικών δικαιωμάτων.
 

Attachments

  • Ακολουθία Εσπερινού Κοιμήσεως της Θεοτόκου μισή.pdf
    3.2 MB · Views: 209

KTsepas

Κωνσταντίνος Ε. Τσέππας
Καταθέτοντας και την δική μου μαρτυρία, στον Ι.Ν.Κοιμήσεως Θεοτόκου στο Π.Φάληρο, ψάλλονται κατά τα τελευταία έτη τα εγκώμια της Θεοτόκου, όχι μπροστά σε επιτάφιο της Θεοτόκου αλλά στην εικόνα της Κοιμήσεως κατά την διάρκεια της αγρυπνίας η οποία τελείται το βράδυ της 14ης προς την 15η Αυγούστου και αμέσως μετά το εξαποστειλάριο Απόστολοι εκ περάτων (τρις) και πριν από τους Αίνους της εορτής, όχι στον εσπερινό ούτε στον κανονικό όρθρο και Θεία Λειτουργία της εορτής (την επόμενη ημέρα το πρωί) !!! Γίνεται περιφορά της εικόνας της Κοιμήσεως αμέσως μετά τον αρχιερατικό εσπερινό χωρίς εγκώμια όμως!!!
 

Μακρυγιάννης

Κανάλια Μαγνήσιας
Καταθέτοντας και την δική μου μαρτυρία, στον Ι.Ν.Κοιμήσεως Θεοτόκου στο Π.Φάληρο, ψάλλονται κατά τα τελευταία έτη τα εγκώμια της Θεοτόκου, όχι μπροστά σε επιτάφιο της Θεοτόκου αλλά στην εικόνα της Κοιμήσεως κατά την διάρκεια της αγρυπνίας η οποία τελείται το βράδυ της 14ης προς την 15η Αυγούστου και αμέσως μετά το εξαποστειλάριο Απόστολοι εκ περάτων (τρις) και πριν από τους Αίνους της εορτής, όχι στον εσπερινό ούτε στον κανονικό όρθρο και Θεία Λειτουργία της εορτής (την επόμενη ημέρα το πρωί) !!! Γίνεται περιφορά της εικόνας της Κοιμήσεως αμέσως μετά τον αρχιερατικό εσπερινό χωρίς εγκώμια όμως!!!

κ.Δουκέλλη

Διαβάζοντας λιγο συντομα το εισαγωγικο σημείωμα αν καταλαβα καλά κεντρικο νοημα εχει οτι λόγω της στενης σχέσεως με το Πατρίαρχείο Ιεροσολύμων διαδόθηκε και στην Σαμο (ισως και σε κάποια άλλα νησιά) αυτή η τοπική συνήθεια του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων.

Σαν απαντηση στο κειμενο θα μπορούσα να πω οτι απ' όσο γνωρίζω αυτά τα κάπως "θεαματικα" και αναπαραστατικά τυπικά δεν τελούνται πάντου στις ενορίες του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων αλλά μόνον στα συγκεκριμένα Παναγία Προσκυνήματα πράγμα που αυτομάτως σημαίνει οτι δεν μπορεί να ενταχθεί στην ενοριακή ταξη μια τόσο τοπική πράξη που αφορά αυτα μόνο τα Πανάγια Προσκυνήματα.

Σκεφτείτε παρακάλω τι θα γίνει αν απο ευλάβει και οχι για κάποιο άλλο λόγο αρχισουμέ να αντιγράφουμε το πλήρες τυπικό του πανίερου Ναού της Αναστάσεως. Γιατί ίσως σε κάποιον να αρέσουν τα εγκώμια της Παναγίας (που ψάλλονται μόνον στον Θεομητορικό τάφο της Γεθσημανης), αλλά ίσως σε μενά να μου άρεσει ο Νιπτήρας, ή μια άλλη ακολουθια του τοπικού τυπικού...

Θα χαθεί το μέτρο (όπως και έχει χαθεί πλην ορισμένων φωτεινών εξαιρέσεων) και τοτε θα υπαρχει ανταγωνισμός μεταξύ των ενοριών ποια θα κάνει τα πιο εντυπωσιακά τυπικά...

θα πάψει να είναι λιτη, ταπεινή λατρεία του ζωντος Θεού και θα γίνει μια θεματική "ιερή παρασταση"...

Αυτά προς το παρόν θελοντας να συμβάλω σε ένα γόνιμο διάλογο προς.:)
 
Last edited:

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
κ.Δουκέλλη

Διαβάζοντας λιγο συντομα το εισαγωγικο σημείωμα αν καταλαβα καλά κεντρικο νοημα εχει οτι λόγω της στενης σχέσεως με το Πατρίαρχείο Ιεροσολύμων διαδόθηκε και στην Σαμο (ισως και σε κάποια άλλα νησιά) αυτή η τοπική συνήθεια του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων.

Σαν απαντηση στο κειμενο θα μπορούσα να πω οτι απ' όσο γνωρίζω αυτά τα κάπως "θεαματικα" και αναπαραστατικά τυπικά δεν τελούνται πάντου στις ενορίες του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων αλλά μόνον στα συγκεκριμένα Παναγία Προσκυνήματα πράγμα που αυτομάτως σημαίνει οτι δεν μπορεί να ενταχθεί στην ενοριακή ταξη μια τόσο τοπική πράξη που αφορά αυτα μόνο τα Πανάγια Προσκυνήματα.

Σκεφτείτε παρακάλω τι θα γίνει αν απο ευλάβει και οχι για κάποιο άλλο λόγο αρχισουμέ να αντιγράφουμε το πλήρες τυπικό του πανίερου Ναού της Αναστάσεως. Γιατί ίσως σε κάποιον να αρέσουν τα εγκώμια της Παναγίας (που ψάλλονται μόνον στον Θεομητορικό τάφο της Γεθσημανης), αλλά ίσως σε μενά να μου άρεσει ο Νιπτήρας, ή μια άλλη ακολουθια του τοπικού τυπικού...

Θα χαθεί το μέτρο (όπως και έχει χαθεί πλην ορισμένων φωτεινών εξαιρέσεων) και τοτε θα υπαρχει ανταγωνισμός μεταξύ των ενοριών ποια θα κάνει τα πιο εντυπωσιακά τυπικά...

θα πάψει να είναι λιτη, ταπεινή λατρεία του ζωντος Θεού και θα γίνει μια θεματική "ιερή παρασταση"...

Αυτά προς το παρόν θελοντας να συμβάλω σε ένα γόνιμο διάλογο προς.:)

Μα ακριβώς αυτό έχει γίνει: έχει χαθεί το μέτρο και είμαστε σε κατάσταση παροξυσμού όχι αγάπης και καλών έργων (κατά την αποστολική προσταγή) αλλά υπερπαραγωγής και θεάματος, με απώτερο σκοπό την προσέλκυση περισσοτέρων θεατών (όπως έλεγε και μια γειτόνισσα στη μητέρα μου "εγώ θα πάω στην Χ. ενορία που τα κάνουν πολύ ωραία" δηλαδή θέατρα! Φυσικά όλα αυτά έχουν ένα κοινό παρονομαστή: την περιφρόνηση του τυπικού, η οποία και λαμβάνει ποικίλες εκφάνσεις (π.χ. πώς να ξεχάσω εκείνο το αμίμητο "ας πούμε και το τροπάριο του αγίου Χ. μην τον στενοχωρήσουμε! :mad::mad::mad:)

Πρόσφατα που ήμουν στο χωριό η θεία μου έφτιαχνε με τις εγγονές της κάποιο γλυκό (ραβανί! :)) και επέμενε στη δοσολογία της ζάχαρης, ότι πρέπει να μπει συγκεκριμένη ποσότητα, αλλιώς είτε θα είναι άγλυκο ή πολύ γλυκό και δεν θα ψηθεί καλά κλπ. Το "πεζό" μεν αλλά πρακτικό αυτό παράδειγμα της καθημερινότητας ισχύει και στις ιερές ακολουθίες κατά την ταπεινή μου άποψη. Και ένα "ανέκδοτο": σε κάποιο ναό παλαιότερα (την εποχή που δεν είχα μόνιμο αναλόγιο) ένας συνάδελφος ο οποίος υποχρεώθηκε να ψάλλει τα εγκώμια της Θεοτόκου μετ' επιταφίου κλπ. προσκάλεσε τον γράφοντα και άλλους "ειδικούς" στα τρίφωνα. Κάναμε λοιπόν το κομμάτι μας αν και ο προϊστάμενος ιερέας μας έριχνε άγριες ματιές. Στο τέλος του είπε τα "γνωστά": "τι είναι αυτά τα δυτικά, η εκκλησία τα έχει απαγορεύσει κλπ" για να λάβει την απάντηση "και ο Επιτάφιος της Θεοτόκου έχει απαγορευτεί"!!! :rolleyes::rolleyes::eek::eek:
 

Μ.Β.

Ματθαίος Βλάχος
εγώ πάντως, δεν κρατήθηκα και ευχήθηκα καλή ανάσταση !
 

Doukellis

Ιωάννης Δουκέλλης
κ.Δουκέλλη

Διαβάζοντας λιγο συντομα το εισαγωγικο σημείωμα αν καταλαβα καλά κεντρικο νοημα εχει οτι λόγω της στενης σχέσεως με το Πατρίαρχείο Ιεροσολύμων διαδόθηκε και στην Σαμο (ισως και σε κάποια άλλα νησιά) αυτή η τοπική συνήθεια του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων.

Σαν απαντηση στο κειμενο θα μπορούσα να πω οτι απ' όσο γνωρίζω αυτά τα κάπως "θεαματικα" και αναπαραστατικά τυπικά δεν τελούνται πάντου στις ενορίες του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων αλλά μόνον στα συγκεκριμένα Παναγία Προσκυνήματα πράγμα που αυτομάτως σημαίνει οτι δεν μπορεί να ενταχθεί στην ενοριακή ταξη μια τόσο τοπική πράξη που αφορά αυτα μόνο τα Πανάγια Προσκυνήματα.

Σκεφτείτε παρακάλω τι θα γίνει αν απο ευλάβει και οχι για κάποιο άλλο λόγο αρχισουμέ να αντιγράφουμε το πλήρες τυπικό του πανίερου Ναού της Αναστάσεως. Γιατί ίσως σε κάποιον να αρέσουν τα εγκώμια της Παναγίας (που ψάλλονται μόνον στον Θεομητορικό τάφο της Γεθσημανης), αλλά ίσως σε μενά να μου άρεσει ο Νιπτήρας, ή μια άλλη ακολουθια του τοπικού τυπικού...

Θα χαθεί το μέτρο (όπως και έχει χαθεί πλην ορισμένων φωτεινών εξαιρέσεων) και τοτε θα υπαρχει ανταγωνισμός μεταξύ των ενοριών ποια θα κάνει τα πιο εντυπωσιακά τυπικά...

θα πάψει να είναι λιτη, ταπεινή λατρεία του ζωντος Θεού και θα γίνει μια θεματική "ιερή παρασταση"...

Αυτά προς το παρόν θελοντας να συμβάλω σε ένα γόνιμο διάλογο προς.:)
Δεν διαφωνώ μαζί σας. Την ανάρτηση την έκανα για να δώσω περισσότερα ερεθίσματα για διάλογο.
Πρέπει βέβαια να ομολογήσω ότι προσωπικά δεν συμφωνώ με τη χρήση νεωτερισμών στις Ιερές Ακολουθίες ιδιαίτερα σε περιπτώσεις όπως αυτή, που αντικαθίστανται τα Απόστιχα και το Δοξαστικό των Αποστίχων της ακολουθίας του μηναίου, με κάποια άλλα που συμπεριλαμβάνονται στην ανωτέρω ακολουθία.
Στον Ι.Ν. που υπηρετώ από τον 1ο του 2011 (Μεταμόρφωση του Σωτήρος) κλήθηκα πέρυσι για πρώτη μου φορά να ψάλλω το Μ. Εσπερινό της Κοιμήσεως της Θεοτόκου, (στην Εκκλησία που υπηρετούσα πριν δεν κάναμε Μ. Εσπερινό γιατί πανηγύριζε η Μητρόπολη του χωρίου και πηγαίναμε όλοι εκεί), προετοιμάστηκα και εγώ, πρώτη μου φορά άλλωστε σαν δεξιός ψάλτης δεκαπενταύγουστο, πήρα μαζί μου τη Μουσική Κυψέλη του Στεφάνου Λαμπαδαρίου που τα έχει όλα συγκεντρωμένα και πήγα στο ναό. Εκεί ο Ιερέας μου εμφανίζει την εν λόγω ακολουθία και αναγκάζομαι να ψάλλω το δοξαστικό των αποστίχων ''Σε την Αγνώς'' απέξω. Πάλι καλά που θυμόμουν κάποιες θέσεις από το ''Σε τον Αναβαλλόμενον''.
Παρεμπίπτοντος στη Σάμο κάνουμε και την τελετή του Νιπτήρα :D
Όμως η παράδοση είναι πολύ ισχυρή σε κάποιες περιοχές και αναγκάζει και τους προϊσταμένους των Ι. Ναών να δέχονται τέτοιες καινοτομίες.
Ίσως σήμερα το μυαλό μας να σκέφτεται λίγο πονηρά και να μας φαίνονται λογικά αυτά που γράφει ο Panagiotis στο παραπάνω μήνυμα περί θεατών στους Ι. Ναούς κτλ., αλλά οι περισσότερες από αυτές τις παραδόσεις καθιερώθηκαν εδώ και πολλά χρόνια, σε εποχές που οι Ιερείς και οι πιστοί μάλλον από υπερβολική ευλάβεια και ζήλο διακατέχονταν παρά από άλλες πονηρές σκέψεις.
 

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Ίσως σήμερα το μυαλό μας να σκέφτεται λίγο πονηρά και να μας φαίνονται λογικά αυτά που γράφει ο Panagiotis στο παραπάνω μήνυμα περί θεατών στους Ι. Ναούς κτλ., αλλά οι περισσότερες από αυτές τις παραδόσεις καθιερώθηκαν εδώ και πολλά χρόνια, σε εποχές που οι Ιερείς και οι πιστοί μάλλον από υπερβολική ευλάβεια και ζήλο διακατέχονταν παρά από άλλες πονηρές σκέψεις.

Eγώ έζησα εκτός Ελλάδος κάποια χρόνια (τέλη 80 με τέλη 90). Όταν έφυγα για Αγγλία τα εγκώμια της Θεοτόκου ήταν (και είναι) σε πολλές περιοχές της Ελλάδας κάτι άγνωστο. Αντιθέτως από τα τέλη της δεκαετίας του 90 και έπειτα γνώρισαν πολύ "σουξέ", σε ναούς που δεν ήταν καν αφιερωμένοι στη Θεομήτορα και στους οποίους το εκκλησίασμα δεν τα είχα ματαξανακούσει! :rolleyes: Εκεί που τα εγκώμια της Θεοτόκου ή ο Νιπτήρας ή κάποια άλλη τέτοια έκτακτη τελετή τελούνται από πολλών ετών, ίσως μπορεί να γίνει μια οικονομία. Αλλά νομίζω ότι το φαινόμενο (μαζί με αυτό της αγρυπνίας της αποδόσεως της Αναστάσεως και άλλα παρόμοια επονείδιστα!) έχει πάρει ανεξέλεγκτες διαστάσεις και ότι η Ιερά Σύνοδος πρέπει να βάλει τα πράγματα στη θέση τους!
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Αλλά νομίζω ότι το φαινόμενο (μαζί με αυτό της αγρυπνίας της αποδόσεως της Αναστάσεως και άλλα παρόμοια επονείδιστα!) έχει πάρει ανεξέλεγκτες διαστάσεις και ότι η Ιερά Σύνοδος πρέπει να βάλει τα πράγματα στη θέση τους!

Γιατὶ νὰ ἀπαγορευθεῖ ἡ τέλεση νυχτερινῆς λειτουργίας ἐπὶ τῇ ἀποδόσει δεσποτικῆς ἑορτῆς; Ὑπάρχει κάτι ἀντικανονικό;

ΥΓ. Φυσικὰ δὲν μιλᾶμε νὰ στηθεῖ ἐξέδρα για]τὸ Χριστὸς Ἀνέστη, ἀλλὰ νὰ ψαλλεῖ ἡ Ἀκολουθία ὡς ὁρίζει τὸ Πεντηκοστάριο
 

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Γιατὶ νὰ ἀπαγορευθεῖ ἡ τέλεση νυχτερινῆς λειτουργίας ἐπὶ τῇ ἀποδόσει δεσποτικῆς ἑορτῆς; Ὑπάρχει κάτι ἀντικανονικό;

ΥΓ. Φυσικὰ δὲν μιλᾶμε νὰ στηθεῖ ἐξέδρα για]τὸ Χριστὸς Ἀνέστη, ἀλλὰ νὰ ψαλλεῖ ἡ Ἀκολουθία ὡς ὁρίζει τὸ Πεντηκοστάριο

Μα για την απομίμηση της ακολουθίας της Αναστάσεως μιλάω ("Δεύτε λάβετε φως" κλπ) και αυτά ελπίζω να σταματήσουν.
 

Λάτρης Β.Μ.

Παράφωνος ερασιτέχνης!
Και εγώ ρωτάω γιατί δεν ξέρω:
Δεν θα 'τανε πιο ωραίο εφ' όσον θέλουμε να αποδώσουμε περίσσια τιμή στο πρόσωπο της Παναγίας, ή και των άλλων αγίων, να ψάλλουμε όλες τις ωδές στον όρθρο, τα τυπικά, τους μακαρισμούς και να αποφύγουμε τα θέατρα και τις κακέκτυπες απομιμήσεις; Υπάρχει καλύτερο από αυτό;
 

Doukellis

Ιωάννης Δουκέλλης
... Εκεί που τα εγκώμια της Θεοτόκου ή ο Νιπτήρας ή κάποια άλλη τέτοια έκτακτη τελετή τελούνται από πολλών ετών, ίσως μπορεί να γίνει μια οικονομία. Αλλά νομίζω ότι το φαινόμενο (μαζί με αυτό της αγρυπνίας της αποδόσεως της Αναστάσεως και άλλα παρόμοια επονείδιστα!) έχει πάρει ανεξέλεγκτες διαστάσεις και ότι η Ιερά Σύνοδος πρέπει να βάλει τα πράγματα στη θέση τους!
Συμφωνούμε. Η Ιερά Σύνοδος θα έπρεπε να είχε βάλει και πολλά άλλα πράγματα στη θέση τους αλλά...
Η εν λόγω παράδοση στη Σάμο την οποία και ανέφερα χρονολογείται προ του 1913 δηλαδή εδώ και 100 χρόνια (Σημειωτέον ότι την περίοδο εκείνη η Σάμος είχε μόλις ένα χρόνο ενωθεί με την μητέρα Ελλάδα, μετά από αρκετά χρόνια σε ένα ιδιαίτερο ημιαυτόνομο καθεστώς Ηγεμονίας που πιθανόν και αυτό να έχει επηρεάσει σε κάποιο βαθμό στην επικράτηση αυτής της παράδοσης. Είναι γνωστή άλλωστε η τακτική ''άρτος και θεάματα'' τέτοιων εξουσιών).
Εννοείται ότι πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί στην εισαγωγή νεωτερισμών στην λατρευτική ζωή της Εκκλησίας μας και ιδιαιτέρως σε κάποιες θεατρινίστικες τελετές.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Μα για την απομίμηση της ακολουθίας της Αναστάσεως μιλάω ("Δεύτε λάβετε φως" κλπ) και αυτά ελπίζω να σταματήσουν.

Συγγνώμη γιᾶ τὴν ἐρώτηση, γίνεται κάπου στὴν Ἀπόδοση τοῦ Πάσχα, ξανὰ ἡ ΙΔΙΑ ἀκουλουθία ὅπως τὴν ἡμέρα τοῦ Πάσχα;

Μᾶλλον ἔχω χάσει ἐπεισόδια ...
 

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Συγγνώμη γιᾶ τὴν ἐρώτηση, γίνεται κάπου στὴν Ἀπόδοση τοῦ Πάσχα, ξανὰ ἡ ΙΔΙΑ ἀκουλουθία ὅπως τὴν ἡμέρα τοῦ Πάσχα;

Μᾶλλον ἔχω χάσει ἐπεισόδια ...

Ω, ναι!:rolleyes:
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
Εἰς τὸ χφ. Μ. Λαύρας Γ-11 ιβ’ αἰ. περιέχονται «Μεγαλυνάρια τοῦ Μεγάλου Σαββάτου» (φφ. 109r-119v) καὶ «Μεγαλυνάρια εἰς τὴν Κοίμησιν τῆς Θεοτόκου» (φφ. 182r-186v). Μακαριστάρια εἰς τὴν Κοίμησιν τῆς Θεοτόκου ὑπάρχουν καὶ στὸ χφ. Vat. gr. 1661 ἑρμηνεία στὸ Κατὰ Λουκᾶν τοῦ ἔτους 1116-1117 φ. 86r.

«Στιχηρὸν πρὸς Τῶν ἀγγέλων. Εἰς τὸν ἄμωμον[1].


Τῶν ἀγγέλων ὁ δῆμος κατεπλάγη ὁρῶν σε τὴν τὸν κτίστην τεκοῦσαν Θεοτόκε Μαρία ἐν Σιὼν τεθαμμένην καὶ δεσποτικαῖς ὕπερθεν παλάμεσιν αἰρομένην ἀπὸ γῆς μετάρσιον»

(χφ. Σινὰ ΜΓ 84 θ’-ι’ αἰ. (Τὰ νέα εὑρήματα, φωτογραφία 97)). Δεκατέσσερα εὐλογητάρια τῆς Κοιμήσεως τῆς Θεοτόκου βλ. στὸ χφ. Σινὰ 30 ἀνθολόγιο ιδ’ αἰ. φφ. 414v-417v.





[1] Τυπικὸ Εὐεργέτιδος σ. 487, χφφ. Σινὰ 656 ἀνθολόγιο ιβ’ αἰ. φ. 46r, 1096 ΤΑΣ ιβ’ αἰ φ. 125r, 1097 τυπικὸ Συμεὼν ἀρχιεπισκόπου Σινὰ τοῦ ἔτους 1214 φ. 136v, 1103 Σιναϊτικὸ τυπικὸ ιδ’ αἰ. φ. 106v.


 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Ξημερώνει τῆς Παναγίας μέ τό παλαιό ἡμερολόγιο καί μοῦ κάνει ἐντύπωση αὐτά πού βλέπω σέ Ρωσία, Οὐκρανία κ.λ.π..
Δέν μπορεῖ νά εἶναι νεωτερισμοί...
Αὐτοί ὅ,τι παρέλαβαν κρατοῦν...
«Ἐπιτάφιος» ἐπί Ἁγ. Τραπέζης καί σέ ὅλους τούς ναούς στολισμένο τραπέζιον γιά τήν ἐναπόθεση;
Ἀπό Πατριαρχικό Ναό Μόσχας καί ἀπό Λαύρα στήν Οὐκρανία κ.ἄ..

epi1.jpgepi2.jpgepi3.jpg


epi4.jpgepi5.jpgepi6.jpg
 
Last edited:
Top