Πρακτική εξάσκηση στις ωδειακές σχολές Βυζαντινής Μουσικής

ΑΛΕΞΙΟΣ ΝΙΚΟΛΟΥΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Φωτορεπόρτερ - Οπερατέρ Films Producer
Παρακαλώ θα ήθελα να ρωτήσω το εξής
Κάποιος αποφασίζει να ασχοληθεί με την βυζαντινή μουσική και γράφετε σε ένα ωδείο
Είναι πολύ κάλος και σχετικά τελειώνει σε 7 με 8 χρόνια σε μερικές σχολές και ποιο γρήγορα
Πηγαίνει στη εκκλησιά τακτικά όταν όμως άρχετε η ώρα να ανέβει στο αναλόγιο του κόβονται τα πόδια διότι δεν ξέρει την σειρά και ούτε τι θα κάνει σε διάφορα σημεία του όρθρου κτλ
Δεν θα έπρεπε οι σχολές να κάνουν πλέον ποιο πολύ πρακτική εξάσκηση και γνώση της τυπικής διάταξης της εκκλησίας
Καλή η θεωρία στην πράξη όμως τη γίνετε
 
Last edited:

vagelis

Antonia Xristoforaki Linardaki.
Παρακαλώ θα ήθελα να ρωτήσω το εξής
Κάποιος αποφασίζει να ασχοληθεί με την βυζαντινή μουσική και γράφετε σε ένα ωδείο
Είναι πολύ κάλος και σχετικά τελειώνει σε 7 με 8 χρόνια σε μερικές σχολές και ποιο γρήγορα
Πηγαίνει στη εκκλησιά τακτικά όταν όμως άρχετε η ώρα να ανέβει στο αναλόγιο του κόβονται τα πόδια διότι δεν ξέρει την σειρά και ούτε τι θα κάνει σε διάφορα σημεία του όρθρου κτλ
Δεν θα έπρεπε οι σχολές να κάνουν πλέον ποιο πολύ πρακτική εξάσκηση και γνώση της τυπικής διάταξης της εκκλησίας
Καλή η θεωρία στην πράξη όμως τη γίνετε

Αγαπητε Αλεξιε
Κατ' αρχην Καλως Ορισες στο φορουμ .
Δεν εχω ανακατωθει ΠΟΤΕ με σχολες και δεν ξερω αν διδασκουν Τυπικο . Κανονικα πρεπει ή θα επρεπε να διδασκουν . Παντως δεν ειναι εμποδιο-βουνο .
Υπαρχουν τα μικρα τυπικα που βοηθουν πολυ . Μπορει να σε βοηθεισει και ο ιερεας ή οι ιερεις του ναου . Φροντισε να μην σου ''κοβουνται τα ποδια'' . Και αν καμεις και κανενα λαθος δεν χαλασε ο κοσμος . ΟΛΟΙ καμαμε (και κανουμε)
λαθη . Ολα ειναι θεμα πειρας (τριβης , εξασκησης) . Πιστευω οτι σε ΛΙΓΟ καιρο
θα εισαι ξεφτερι . Απο μενα Καλη Δυναμη και Καλη Συναχεια .
 

kaelthas

Νεκτάριος Ρ.
Δεν εχω ανακατωθει ΠΟΤΕ με σχολες και δεν ξερω αν διδασκουν Τυπικο . Κανονικα πρεπει ή θα επρεπε να διδασκουν . Παντως δεν ειναι εμποδιο-βουνο .
Υπαρχουν τα μικρα τυπικα που βοηθουν πολυ . Μπορει να σε βοηθεισει και ο ιερεας ή οι ιερεις του ναου .


Πολύ σωστά έγραψε ο κ. Βαγγελης "κανονικά" θα έπρεπε να διδάσκεται τυπικό στις σχολες και στα ωδεία. Εξάλλου πάνω στα χαρτιά πτυχίο/δίπλωμα αναγράφεται και "τυπικο". Ωστοσο οι περισσότεροι δάσκαλοι δεν το κάνουν αφου ξέρουν πως η διδασλαλία του τυπικού στην αίθουσα δεν βοηθάει. Οι μαθητές το θεωρούν ανιαρό και άχρηστο, μέχρι
που θα τους κοπουν τα πόδια!
Τελικά όλη η δουλειά πάνω σε αυτό το θέμα γίνεται πάνω στο αναλόγιο. Καλά λέγανε οι παλαιοί δάσκαλοι πως το αναλόγιο είναι must για όλους του μαθητές
 

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
http://www.analogion.com/forum/showpost.php?p=13256&postcount=22

Για εμένα η παρουσία στο ψαλτήρι του δασκάλου μας από την πρώτη τάξη μέχρι και μετά το δίπλωμα, έπρεπε να είναι υποχρεωτική.

Σκεφτείτε μόνο: Πόσοι από εμάς έχουμε κάνει δομέστιχοι; Πόσοι από εμάς έχουμε κάνει λαμπαδάριοι; (εγώ δεν έκανα μέχρι τώρα, και το θεωρώ έλλειψή μου) Να μην αναφέρω για κανονάρχοι και παραδομέστιχοι...

Όλοι παίρνουμε ένα δίπλωμα και γινόμαστε πρωτοψάλτες, κι ας μην μπορούμε να πούμε ούτε μισό κανόνα (ιδίως αν δεν υπάρχει και μελοποιημένος....).

Στην θεωρία δεν μαθαίνουμε να ψάλλουμε, θεωρία και νότες μαθαίνουμε. Στο ψαλτήρι μαθαίνουμε να ψάλλουμε (παράλληλα με τα θεωρητικά).

Και το τυπικό και το εκκλησιαστικό ήθος που θα τα μάθουμε, αν όχι στο ψαλτήρι του δασκάλου μας; Δεν φτάνει λοιπόν μια σχολή, κι ένας δάσκαλος.
 

Λεωνίδας

Λεωνίδας Γαρουφαλῆς
Για εμένα η παρουσία στο ψαλτήρι του δασκάλου μας από την πρώτη τάξη μέχρι και μετά το δίπλωμα, έπρεπε να είναι υποχρεωτική.

Να 'σαι καλά, Βασίλη, που λες τα πράγματα με τ' όνομά τους. Δυστυχώς, ελάχιστα παιδιά των σχολών ανεβαίνουν στο αναλόγιο, γι' αυτό και τα εγκαταλείπουν αργότερα. Να προσθέσω κάτι ακόμα: Μπορεί κάποιος να μην πηγαίνει στο αναλόγιο του δασκάλου του για ποικίλλους λόγους. Όμως, πρέπει να πηγαίνει σε άλλους παραδοσιακούς ιεροψάλτες, οπότε θα ωφελείται. Αυτό συνέβη σε μένα, γι' αυτό το αναφέρω ως εναλλακτική λύση.
 

souldatos

Στέφανος Σουλδάτος
Έχω την εντύπωση ότι όταν ήμασταν εμείς νέοι, πηγαίναμε σε περισσότερες ακολουθίες από ότι οι νεότεροι τώρα και μαθαίναμε στην πράξη πολύ περισσότερα. Ψέλναμε/παρακολουθούσαμε εσπερινούς Σαββάτων και καθημερινών, λειτουργίες αγίων και Σαββάτων κλπ.

[Χαρακτηριστικά θυμάμαι, όταν πήγαινα στο δημοτικό που ανέβαινα στο ψαλτήρι μαζί με τον πατέρα μου, όταν ο εσπερινός στη γειτονιά μου ήταν να αρχίσει 18.00, άρχιζε 18.15 γιατί το δημοτικό σχόλαγε 18.10 και ο συγχωρεμένος ο π. Κώστας δεν ξεκινούσε πριν φτάσω και εγώ στο ψαλτήρι.]

Τώρα, όμως, ελάχιστοι πηγαίνουν στις ακολουθίες και οι μαθητές βυζαντινής μουσικής αρκούνται στη λειτουργία της Κυριακής (άντε και στον εσπερινό του Σαββάτου). Πως θα μάθεις π.χ. την τάξη της λειτουργίας του Σαββάτου αν δεν έχεις ψάλλει ποτέ Σάββατο; Κάποια εποχή, στην ενορία μου ψέλναμε Αλληλούια αντί για Θεός Κύριος σε Σάββατα με μη εορταζόμενους Αγίους. Είχαμε την τάξη του Σαββάτου του Φαρλέκα και την είχαμε ξεσκονήσει! Οι νεότεροι δεν τα μαθαίνουν αυτά. Τους αρκεί να μάθουν να ψέλνουν Κυριακές...
 
Last edited:

duodim

Δημήτρης Δημητρακόπουλος
Αγαπητε Αλεξιε
Κατ' αρχην Καλως Ορισες στο φορουμ .
Δεν εχω ανακατωθει ΠΟΤΕ με σχολες και δεν ξερω αν διδασκουν Τυπικο . Κανονικα πρεπει ή θα επρεπε να διδασκουν . Παντως δεν ειναι εμποδιο-βουνο .
Υπαρχουν τα μικρα τυπικα που βοηθουν πολυ . Μπορει να σε βοηθεισει και ο ιερεας ή οι ιερεις του ναου . Φροντισε να μην σου ''κοβουνται τα ποδια'' . Και αν καμεις και κανενα λαθος δεν χαλασε ο κοσμος . ΟΛΟΙ καμαμε (και κανουμε)
λαθη . Ολα ειναι θεμα πειρας (τριβης , εξασκησης) . Πιστευω οτι σε ΛΙΓΟ καιρο
θα εισαι ξεφτερι . Απο μενα Καλη Δυναμη και Καλη Συναχεια .

Προσυπογράφω τα του Βαγγέλη. Το τυπικό σε σχολές, όπως γνωρίζω, περιλαμβάνεται στα υποχρεωτικά μαθήματα. Η διδασκαλία όμως γίνεται συνήθως στα χαρτιά, άντε και με κάποια "πρακτική εξάσκηση" αλλά στο θρανίο. Ψαλτήρι, ψαλτήρι, ψαλτήρι αποτελεί τη λύση. Και στα πρώτα βήματα ένα καλώς εννοούμενο "θράσος". Καλή δύναμη.
 
Top