Τυπικόν-λεπτομέρειες Μυστηρίου Βαπτίσματος μέσα στη Θεία Λειτουργία

Σάββας Πραστίτης

Σάββας Πραστίτης
Παρακαλούσα αν υπάρχει κάποιος να με κατατοπίσει με τις λεπτομερεις σχετικά με την τέλεση του Αγίου Βαπτίσματος κατά τη διάρκεια της Θείας Λειτουργίας.

Ευχαριστώ εκ των προτέρων.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Τό ἀπόσπασμα μέ σκανάρισμα ἀπό Δημ. Καλπακίδη καί ὀπτική ἀναγνώριση ἀπό τόν Νεκτάριο (nektar).​
 

Attachments

  • Τάξις Βαπτίσεως εν τη Θεία Λειτουργία.doc
    33 KB · Views: 375
  • Τάξις Βαπτίσεως εν τη Θεία Λειτουργία.pdf
    62.8 KB · Views: 586
Τὸ βάπτισμα ἐτελεῖτο μεταξὺ μεγάλης συναπτῆς καὶ τρισαγίου, στὴ θέση δηλαδὴ τῶν ἀντιφώνων. Αὐτὸ βεβαιώνεται ἀπὸ τὴν ἀναδρομὴ στὴ χειρόγραφη παραδοση καὶ στὶς ἄλλες σωζόμενες μαρτυρίες.

Σε ποιες μαρτυρίες αναφέρεται ο καθηγητής; Το Μέγα Σάββατον, τις παραμονές Χριστουγέννων και Θεοφανείων, το βάπτισμα γινόταν κατά την ανάγνωση των παλαιοδιαθηκικών αναγνωσμάτων. Το Σάββατο του Λαζάρου και την Πεντηκοστή γίνονταν πρωί, αλλά σώζονται λεπτομέρειες σχετικά με την τάξη ενσωμάτωσης στην πρωινή ακολουθία (μετά το πέρας του όρθρου ενδεχομένως - με προανάγνωσμα - ή κατά τη λειτουργία του Λόγου);
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
— Ἡ κατήχηση κλπ. γίνεται κατὰ τὸν ἑσπερινὸ τῆς προηγουμένης ἡμέρας.

Μᾶλλον εἶναι λίγο δύσκολο.

Πέραν αὐτοῦ θὰ ἤθελα νὰ καταθέσω ἕνα ἐρώτημα.

Ἄν ὅλοι ἤθελαν νὰ παντρεύονται καὶ νὰ βαπτίζουν ἑντὸς τῆς Θ. Λειτουργίας τὶ θὰ γινόταν;

Εὐτυχῶς περιορίζεται τὸ πράγμα σὲ ὁλίγους τινας εὐσεβεῖς καὶ ἀρχαιολάτρες.

Ἄλλωστε εἶναι πιὸ εὐλογημένο τὸ Μυστήριο ἔτσι, παρὰ τὸ ἀπόγευμα ἤ τὸ μεσημέρι ...
 
Last edited:
αγαπητε κ.αβραμιδη ειναι τοσο δυσκολο να γινει η βαπτισει μεσα στη θ.λειτουργια?

Πιστεύω ότι δεν είναι δύσκολο. Η ένστασή μου είναι ως προς τι μαρτυρείται. Νομίζω ότι δε μαρτυρείται πουθενά η ενσωμάτωση του μυστηρίου της βάπτισης στη λειτουργία του Λόγου. Ωστόσο, μπορεί να κάνω λάθος· ας δοθούν οι αντίστοιχες μαρτυρίες.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Σε ποιες μαρτυρίες αναφέρεται ο καθηγητής; Το Μέγα Σάββατον, τις παραμονές Χριστουγέννων και Θεοφανείων, το βάπτισμα γινόταν κατά την ανάγνωση των παλαιοδιαθηκικών αναγνωσμάτων. Το Σάββατο του Λαζάρου και την Πεντηκοστή γίνονταν πρωί, αλλά σώζονται λεπτομέρειες σχετικά με την τάξη ενσωμάτωσης στην πρωινή ακολουθία (μετά το πέρας του όρθρου ενδεχομένως - με προανάγνωσμα - ή κατά τη λειτουργία του Λόγου);

Πιστεύω ότι δεν είναι δύσκολο. Η ένστασή μου είναι ως προς τι μαρτυρείται. Νομίζω ότι δε μαρτυρείται πουθενά η ενσωμάτωση του μυστηρίου της βάπτισης στη λειτουργία του Λόγου. Ωστόσο, μπορεί να κάνω λάθος· ας δοθούν οι αντίστοιχες μαρτυρίες.


 
Last edited:

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
Πιστεύω ότι δεν είναι δύσκολο. Η ένστασή μου είναι ως προς τι μαρτυρείται. Νομίζω ότι δε μαρτυρείται πουθενά η ενσωμάτωση του μυστηρίου της βάπτισης στη λειτουργία του Λόγου. Ωστόσο, μπορεί να κάνω λάθος· ας δοθούν οι αντίστοιχες μαρτυρίες.



Βλ. Π. Τρεμπέλα Μικρὸν εὐχολόγιον τ. 1 ἔκδ. β' 1998 σσ. 309-311 καὶ 369-371.
 

Μακρυγιάννης

Κανάλια Μαγνήσιας
Θα ήθελα να ρώτησω αν κάποιο μέλος έχει την τάξη Βαπτίσεως κατα την Θεία λειτουργία αναλυτικώς. (τα λεγόμενα υπο του ιερέως και του ιεροψάλτου)
 
Last edited:

Μακρυγιάννης

Κανάλια Μαγνήσιας
Έφτιαξα αυτό που μάλλον ανταποκρίνεται στο σχεδιάγραμμα του Ι. Φουντούλη. Είναι αρκετα πρακτικό γιατί δεν βρήκα κατί να κυκλοφορεί ουτε στο εμπόριο αλλά ούτε και διαδυκτιακα. Ευχομαι να φανεί χρήσιμο. :)
 

Attachments

  • ΤΑΞΙΣ ΤΟΥ ΜΥΣΤΗΡΙΟΥ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΒΑΠΤΙΣΜΑΤΟΣ ΕΝ ΤΗ ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ.pdf
    4 MB · Views: 409
Last edited:

V.Michael

Νέο μέλος
Έφτιαξα αυτό που μάλλον ανταποκρίνεται στο σχεδιάγραμμα του Ι. Φουντούλη. Είναι αρκετα πρακτικό γιατί δεν βρήκα κατί να κυκλοφορεί ουτε στο εμπόριο αλλά ούτε και διαδυκτιακα. Ευχομαι να φανεί χρήσιμο. :)


Αναζητώντας σχετικές πληροφορίες επί του θέματος, με μία πρώτη ματιά, βρήκα εξαιρετικά χρήσιμο και όμορφα επιμελημένο το pdf έγγραφο που έχετε ανεβάσει!
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Χριστός ανέστη!
Επειδή έχουμε κάνει ήδη μια βάφτιση μέσα στη Θεία Λειτουργία πρέπει οι ευχές να ενσωματωθούν στην ακολουθία της Θείας Λειτουργία, γι' αυτό συγγνώμη αλλά πρέπει να ανάμεσα στις ευχές να ενσωματωθούν τα αντίφωνα, η μικρή είσοδος και τα απολυτίκια κοντάκια.
Μᾶλλον κάτι δέν θυμᾶστε καλά. Ποῦ ὑπάρχει τέτοια διάταξη; Στό Γάμο ἔτσι γίνεται, ὄχι ὅμως στό Βάπτισμα.
Τό γιατί μπορεῖτε νά τό διαβάσετε στό Νέναντ Σ. Μιλόσεβιτς. Η Θεία Ευχαριστία ως κέντρον της θείας λατρείας. Η σύνδεσις των μυστηρίων μετά της Θείας Ευχαριστίας, σελ. 129 κ.ἑ.. Στή διατριβή σελ. 80 κ.ἑ..

Δεῖτε ἐπίσης (Νέον) Ἀρχιερατικόν ἐκδ. Ἀποστολικῆς Διακονίας 2013, σελ. 180/1.
 
  • Κατά το τυπικό της Μεγάλης Εκκλησίας, το Μέγα Σάββατον, τις παραμονές Χριστουγέννων και Θεοφανείων, το βάπτισμα γινόταν στις εσπερινές θείες λειτουργίες, κατά την ανάγνωση των (πολλών) παλαιοδιαθηκικών αναγνωσμάτων (μαζί με ενδιάμεση ψαλμωδία αντιφώνων, όπως ακριβώς σώζονται στα λειτουργικά βιβλία), στο βαπτιστήριο (διαφορετικό δηλαδή χώρο από αυτό που βρίσκονται οι πιστοί προσευχόμενοι).
  • Το Σάββατο του Λαζάρου και την Πεντηκοστή γίνονταν πρωί, μετά το πέρας του όρθρου όσο λάμβανε χώρα προανάγνωσμα. Τα αντίφωνα της λειτουργίας λέγονταν κανονικά, μετά την είσοδο των νεοφωτίστων και δεύτερο προανάγνωσμα.
  • Τα βαπτίσματα τελούσε ο Πατριάρχης, και τις πέντε φορές του έτους.
  • Το μόνο που έβλεπαν οι πιστοί από την ακολουθία των βαπτισμάτων ήταν η είσοδος των νεοφωτίστων στο ναό, με τον ψάλτη να ψάλλει το Μακάριοι ων αφέθησαν αι ανομίαι... μαζί με στίχους του ίδιου ψαλμού, τόσους όσους χρειάζεται για να ολοκληρωθεί η είσοδος των νεοφωτίστων (έως ου δώσει αυτώ ο διάκονος).
 
Top