Σκέψεις περί Μεγάλης Εβδομάδος...

jhonny

Παλαιό Μέλος
Άλλη μια Μ.Εβδομάδα έφτασε στο τέλος της και,για ακόμη μια φορά,με θλίψη,έκανα τις παρακάτω σκέψεις και διαπιστώσεις θέλοντας να τις μοιραστώ μαζί σας.

1)Οι ακολουθίες "express",η κούραση του εκκλησιάσματος και οι βιασύνες των ιερέων δεν αφήνουν πια χώρο για αργά μαθήματα:(
Κανείς πια δεν ψάλλει αργό "Ιδού ο Νυμφίος","Ότε οι ένδοξοι μαθηταί","Των παθών του Κυρίου","Ο Ιούδας τη γνώμει",αργά καθίσματα κτλ.Τα δε εγκώμια της Μ.Παρασκευής έχουν κατακρεουργηθεί σε σημείο που να έχουν μείνει τα μισά από κάθε στάση,ενώ από τις 15 προφητείες και αναγνώσματα του εσπερινού του Μ.Σαββάτου διαβάζονται πια μόνο οι 4!
2)Το θρησκευτικό συναίσθημα και η κατάνυξη των πιστών χρόνο με το χρόνο φθίνει,ευτελίζεται και παρακμάζει...Διάφοροι μιλούν μεταξύ τους,άλλοι κοιτάνε τα ρολόγια τους ή ρωτάνε πότε θα τελειώσει λες και κάνουν αγγαρεία,περαστικοί μπαίνουν στο Ναό,ασπάζονται την εικόνα,κάνουν μεταβολή και φεύγουν θεωρώντας ότι έκαναν το χρέος τους...Το πιο τραγικό όμως είναι τη Μ.Πέμπτη που,ενώ,μπροστά στο Σωλέα,ψάλλονται τα Απόστιχα μέχρι και του "Ήδη βάπτεται" οι "περαστικοί" που μπαίνουν και φεύγουν,περνάνε δίπλα από τους ψάλτες για να ασπαστούν την εικόνα σα να μη συμβαίνει τίποτα!
3)Η Ανάσταση έχει γίνει πανηγυράκι.Άντε να ακούσουμε το "Χριστός Ανέστη" να πετάξουμε καμιά κροτίδα και να την κάνουμε με ελαφρά.Ας πάρουμε και μια λαμπαδίτσα περίεργη να κάνουμε εντύπωση...Στην Άνδρο που είχα πάει κάποτε,μέχρι και ο παπάς είχε κροτίδες αυτοσχέδιες στην τσέπη του!
4)Ο Επιτάφιος έχει καταντήσει υγιεινός...περίπατος.Οι δε ενορίες συναγωνίζονται ποιός θα στολίσει τον πιο ωραίο Επιτάφιο λες και είναι νύφη!Μετά το πέρας των εγκωμίων επικρατεί αναστάτωση και ανησυχία επί τη αναμονή της λιτανείας με αποτέλεσμα ελάχιστοι να παρακολουθούν Αίνους και αργά Ευλογητάρια...
5)"Λαμπριάτικοι" ψάλτες εμφανίζονται από το πουθενά κάθε χρόνο τέτοιες μέρες(ξέρετε,αυτοί που πάνε στο αναλόγιο κάθε Χριστούγεννα και Πάσχα)μουρμουρίζοντας ότι τους κατέβει νομίζοντας ότι κάνουν ισοκράτημα και απαιτώντας να ψάλλουν ότι τους "γυαλίσει":mad:
Το γνωστό φαινόμενο βέβαια των τραγουδιστών και ηθοποιών να απαγγέλουν ύμνους "παπαγαλία" στα κανάλια τη Μ.Εβδομάδα δε λείπει ποτέ...

Αυτά και άλλα που τώρα δε μου έρχονται στο μυαλό.
Κάποτε που ήμουν μικρός περίμενα πως και πως με αγωνία τη Μ.Εβδομάδα που τη θεωρώ την πιο σημαντική και ιερή εβδομάδα του χρόνου για να βιώσω την πορεία προς το Πάθος,έβρισκα το βιβλιαράκι μου και περίμενα με λαχτάρα την καμπάνα να χτυπήσει για να τρέξω στην εκκλησία του χωριού.Και την Κυριακή του Πάσχα με έπιανε κατάθλιψη,γιατί μόλις είχε τελειώσει η πιο όμορφη εβδομάδα του χρόνου!


Τώρα πια δεν μου κάνει αίσθηση...
 

farlekas 1980

Παλαιό Μέλος
Άλλη μια Μ.Εβδομάδα έφτασε στο τέλος της και,για ακόμη μια φορά,με θλίψη,έκανα τις παρακάτω σκέψεις και διαπιστώσεις θέλοντας να τις μοιραστώ μαζί σας.

1)Οι ακολουθίες "express",η κούραση του εκκλησιάσματος
και οι βιασύνες των ιερέων
δεν αφήνουν πια χώρο για αργά μαθήματα:(
Κανείς πια δεν ψάλλει αργό "Ιδού ο Νυμφίος","Ότε οι ένδοξοι μαθηταί","Των παθών του Κυρίου","Ο Ιούδας τη γνώμει",αργά καθίσματα κτλ.Τα δε εγκώμια της Μ.Παρασκευής έχουν κατακρεουργηθεί σε σημείο που να έχουν μείνει τα μισά από κάθε στάση,ενώ από τις 15 προφητείες και αναγνώσματα του εσπερινού του Μ.Σαββάτου διαβάζονται πια μόνο οι 4!
2)Το θρησκευτικό συναίσθημα και η κατάνυξη των πιστών χρόνο με το χρόνο φθίνει,ευτελίζεται και παρακμάζει...Διάφοροι μιλούν μεταξύ τους,άλλοι κοιτάνε τα ρολόγια τους ή ρωτάνε πότε θα τελειώσει λες και κάνουν αγγαρεία,περαστικοί μπαίνουν στο Ναό,ασπάζονται την εικόνα,κάνουν μεταβολή και φεύγουν θεωρώντας ότι έκαναν το χρέος τους...Το πιο τραγικό όμως είναι τη Μ.Πέμπτη που,ενώ,μπροστά στο Σωλέα,ψάλλονται τα Απόστιχα μέχρι και του "Ήδη βάπτεται" οι "περαστικοί" που μπαίνουν και φεύγουν,περνάνε δίπλα από τους ψάλτες για να ασπαστούν την εικόνα σα να μη συμβαίνει τίποτα!
3)Η Ανάσταση έχει γίνει πανηγυράκι.Άντε να ακούσουμε το "Χριστός Ανέστη" να πετάξουμε καμιά κροτίδα και να την κάνουμε με ελαφρά.Ας πάρουμε και μια λαμπαδίτσα περίεργη να κάνουμε εντύπωση...Στην Άνδρο που είχα πάει κάποτε,μέχρι και ο παπάς είχε κροτίδες αυτοσχέδιες στην τσέπη του!
4)Ο Επιτάφιος έχει καταντήσει υγιεινός...περίπατος.Οι δε ενορίες συναγωνίζονται ποιός θα στολίσει τον πιο ωραίο Επιτάφιο λες και είναι νύφη!Μετά το πέρας των εγκωμίων επικρατεί αναστάτωση και ανησυχία επί τη αναμονή της λιτανείας με αποτέλεσμα ελάχιστοι να παρακολουθούν Αίνους και αργά Ευλογητάρια...
5)"Λαμπριάτικοι" ψάλτες εμφανίζονται από το πουθενά κάθε χρόνο τέτοιες μέρες(ξέρετε,αυτοί που πάνε στο αναλόγιο κάθε Χριστούγεννα και Πάσχα)μουρμουρίζοντας ότι τους κατέβει νομίζοντας ότι κάνουν ισοκράτημα και απαιτώντας να ψάλλουν ότι τους "γυαλίσει":mad:
Το γνωστό φαινόμενο βέβαια των τραγουδιστών και ηθοποιών να απαγγέλουν ύμνους "παπαγαλία" στα κανάλια τη Μ.Εβδομάδα δε λείπει ποτέ...

Αυτά και άλλα που τώρα δε μου έρχονται στο μυαλό.
Κάποτε που ήμουν μικρός περίμενα πως και πως με αγωνία τη Μ.Εβδομάδα που τη θεωρώ την πιο σημαντική και ιερή εβδομάδα του χρόνου για να βιώσω την πορεία προς το Πάθος,έβρισκα το βιβλιαράκι μου και περίμενα με λαχτάρα την καμπάνα να χτυπήσει για να τρέξω στην εκκλησία του χωριού.Και την Κυριακή του Πάσχα με έπιανε κατάθλιψη,γιατί μόλις είχε τελειώσει η πιο όμορφη εβδομάδα του χρόνου!


Τώρα πια δεν μου κάνει αίσθηση...

Αληθως λεγεις......
 

PavlosKouris

Pavlos Papadopaidi
Χριστός Ανέστη jhonny,
συμφωνώ απόλυτα με τις σκέψεις κ θα γράψω
ότι αισθάνομαι με αφορμή αυτές.

Άλλη μια Μ.Εβδομάδα έφτασε στο τέλος της και,για ακόμη μια φορά,με θλίψη,έκανα τις παρακάτω σκέψεις και διαπιστώσεις θέλοντας να τις μοιραστώ μαζί σας.

1)Οι ακολουθίες "express",η κούραση του εκκλησιάσματος και οι βιασύνες των ιερέων δεν αφήνουν πια χώρο για αργά μαθήματα:(
Κανείς πια δεν ψάλλει αργό "Ιδού ο Νυμφίος","Ότε οι ένδοξοι μαθηταί","Των παθών του Κυρίου","Ο Ιούδας τη γνώμει",αργά καθίσματα κτλ.Τα δε εγκώμια της Μ.Παρασκευής έχουν κατακρεουργηθεί σε σημείο που να έχουν μείνει τα μισά από κάθε στάση,ενώ από τις 15 προφητείες και αναγνώσματα του εσπερινού του Μ.Σαββάτου διαβάζονται πια μόνο οι 4!

Το θέμα με το ρολόϊ ΠΡΕΠΕΙ εμείς να το κόψουμε στους παπάδες
(όχι σε όλους υπάρχουν κ άξιοι λειτουργοί) κ να τελείωνει το
παραμύθι. Αν δεν μπορούν να κάτσουν στις ακολουθίες όση ώρα
πρέπει τότε αναρρωτική κ σπίτι τους. Αυτό ισχύει κ για εμάς τους
ψάλτες, μην βγάζουμε την "ουρίτσα" μας απ' έξω έχω ευθύνη, είμαστε
ΣΥΜΜΕΤΟΧΟΙ κ συνυπεύθυνοι.
Για το πρώτο θέμα του χρόνου των μαθημάτων κ της
μελοποιΐας πάλι (νομίζω) ότι όλα είναι ξεκαθαρισμένα.
Τα αργά μέλη δεν καθυστερούν την ακολουθία διότι
ψάλλονται αρκετά πιο γρήγορα (σύντομη χρονική αγωγή),
όσον αφορά τα Εγκώμια έχουν συντομευθεί (νομίζω 33
σε κάθε Στάση) κατόπιν αποφάσεως της Συνόδου.
(Αν κάνω λάθος διόρθώστε με παρακαλώ):)
Για το πλήθος των Προφητειών προκύπτει κ το εξής
τραγελαφικό,αναγινώσκεται από τη Γέννεση το πρώτο κ
μένει στη μέση, πάμε μια βόλτα στον Ιωνά κ καταλήγουμε
στους 3 Παίδες, χάνεται η αλληλουχία κ η συνοχή
που (οι καλώς διαταξάμενοι Πατέρες) θέσπισαν.

2)Το θρησκευτικό συναίσθημα και η κατάνυξη των πιστών χρόνο με το χρόνο φθίνει,ευτελίζεται και παρακμάζει...Διάφοροι μιλούν μεταξύ τους,άλλοι κοιτάνε τα ρολόγια τους ή ρωτάνε πότε θα τελειώσει λες και κάνουν αγγαρεία,περαστικοί μπαίνουν στο Ναό,ασπάζονται την εικόνα,κάνουν μεταβολή και φεύγουν θεωρώντας ότι έκαναν το χρέος τους...Το πιο τραγικό όμως είναι τη Μ.Πέμπτη που,ενώ,μπροστά στο Σωλέα,ψάλλονται τα Απόστιχα μέχρι και του "Ήδη βάπτεται" οι "περαστικοί" που μπαίνουν και φεύγουν,περνάνε δίπλα από τους ψάλτες για να ασπαστούν την εικόνα σα να μη συμβαίνει τίποτα!

Διαφωνώ το θρησκευτικό συναίσθημα δεν παρακμάζει, ούτε
φθίνει. Αυτά που (καλώς αναφέρεις διότι συμβαίνουν) παρατηρούμε
έχουν να κάνουν με την κατήχηση των πιστών κ την παιδεία που
έχει ο καθένας μας.Είναι πρώτιστα ευθύνη των κληρικών των ενοριών
να κατηχούν το ποίμνιό τους κ εμείς ο κατώτερος κλήρος να βοηθάμε.

3)Η Ανάσταση έχει γίνει πανηγυράκι.Άντε να ακούσουμε το "Χριστός Ανέστη" να πετάξουμε καμιά κροτίδα και να την κάνουμε με ελαφρά.Ας πάρουμε και μια λαμπαδίτσα περίεργη να κάνουμε εντύπωση...Στην Άνδρο που είχα πάει κάποτε,μέχρι και ο παπάς είχε κροτίδες αυτοσχέδιες στην τσέπη του!
4)Ο Επιτάφιος έχει καταντήσει υγιεινός...περίπατος.Οι δε ενορίες συναγωνίζονται ποιός θα στολίσει τον πιο ωραίο Επιτάφιο λες και είναι νύφη!Μετά το πέρας των εγκωμίων επικρατεί αναστάτωση και ανησυχία επί τη αναμονή της λιτανείας με αποτέλεσμα ελάχιστοι να παρακολουθούν Αίνους και αργά Ευλογητάρια...

Για τις παρατηρήσεις 3 κ 4 δεν βρίσκω κάτι το κακό ο
λαός μας να τηρεί τα ήθη κ έθιμά του (πάντα με λογική,
σύνεση κ ασφάλεια) αλλά πρώτα να μετέχει στις ακολουθίες κ
να συναισθανόμαστε τα γεγονότα των ημερών. Για τον
ιερέα στην Άνδρο τα σχόλια περιττεύουν.:eek:
Επιτάφιος κ περιφορά του είναι μεγάλο θέμα. Καλώς κ
προσπαθεί η κάθε ενορία να αποδώσει στο νεκρό Ιησού την
μέγιστη τιμή με τον καλύτερο στολισμό αλλά κ εκεί μέτρο
(ορίζεται κ οστολισμός το πως πρέπει να γίνεται).

5)"Λαμπριάτικοι" ψάλτες εμφανίζονται από το πουθενά κάθε χρόνο τέτοιες μέρες(ξέρετε,αυτοί που πάνε στο αναλόγιο κάθε Χριστούγεννα και Πάσχα)μουρμουρίζοντας ότι τους κατέβει νομίζοντας ότι κάνουν ισοκράτημα και απαιτώντας να ψάλλουν ότι τους "γυαλίσει":mad:
Το γνωστό φαινόμενο βέβαια των τραγουδιστών και ηθοποιών να απαγγέλουν ύμνους "παπαγαλία" στα κανάλια τη Μ.Εβδομάδα δε λείπει ποτέ...

Για τους καλεσμένους ιεροψάλτες υπάρχει ωραιότατο
θέμα κ εκεί θα βρείς πολλές κ ενδιαφέρουσες προσεγγίσεις
αλλά κ λύσεις.:wink:


Αυτά και άλλα που τώρα δε μου έρχονται στο μυαλό.
Κάποτε που ήμουν μικρός περίμενα πως και πως με αγωνία τη Μ.Εβδομάδα που τη θεωρώ την πιο σημαντική και ιερή εβδομάδα του χρόνου για να βιώσω την πορεία προς το Πάθος,έβρισκα το βιβλιαράκι μου και περίμενα με λαχτάρα την καμπάνα να χτυπήσει για να τρέξω στην εκκλησία του χωριού.Και την Κυριακή του Πάσχα με έπιανε κατάθλιψη,γιατί μόλις είχε τελειώσει η πιο όμορφη εβδομάδα του χρόνου!
Τώρα πια δεν μου κάνει αίσθηση...

Ψάλλω σε αναλόγιο 20 χρόνια επίσημα κ (30 ανεπίσημα:p),
ακόμα δεν χορταίνω την Μ.Εβδομάδα, ακόμα ψάχνω καινούργια
μαθήματα ακόμα έχω την αγωνία πως θα κυλήσουν οι Άγιες μέρες,
ακόμα την περιμένω με λαχτάρα παρά την κούραση, τα νεύρα (τσαντίζομαι
πανεύκολα) κ παλεύω με το παλιοχαρακτήρα μου. Παλεύω να προσευχηθώ
έστω κ 2-3 λεπτά (δεν είναι εύκολο στο ψαλτήρι) να διώξω τις "κακές"
σκέψεις (έρχονται συνέχεια κ είναι πολύ κακές). Με λίγα λόγια έχω
πολλά να κάνω κ να ασχοληθώ κ έχουν ενδιαφέρον. Δοκίμασέ το
ίσως σε βολέψει.:D
Συγγνώμη κ πάλι αλλά αυτά σκέφθηκα.:eek:
 

ilias nektarios

Παλιο-μέλος... και μισό!
Εγω για 1η φορα φετος,εψαλλα αργο Ιδου Νυμφιος,καποια αργα καθισματα και καποιες επιλογες θεσεων,απο την Κασσιανη του Πετρου,προσαρμοσμενες στην κασσιανη του Πριγγου.
Οντως,αυτο το δεος των ημερων της Μ. Εβδομαδας,σαν να εχουν ξεφτισει και οι λογοι,σχεδον προαναφερθηκαν ολοι απο τους προλαλησαντες.
Φετος ομως,οταν τελειωνα το Εξηγορασας ημας(προς το τελος της ακολουθιας-Μ. Πεμπτη) σκεφτηκα: ''Μα,καλα,αυτο ηταν η Μ. Πεμπτη; Αυτη ηταν δυσκολια;....Που ηταν η κουραση;...''

Πειρασμος;... Η' καθε χρονο,ολοκληρωνομαστε σαν ψαλτες,μεγαλωνει η εμπειρια μας και αντιμετωπιζουμε με τον καταλληλο τροπο και συνεση την καθε ακολουθια και τις δυσκολιες της,χωρις να κουραζομαστε;...:wink:

Αληθεια,με αφορμη αυτο:
''Ο Επιτάφιος έχει καταντήσει υγιεινός...περίπατος.Οι δε ενορίες συναγωνίζονται ποιός θα στολίσει τον πιο ωραίο Επιτάφιο λες και είναι νύφη!Μετά το πέρας των εγκωμίων επικρατεί αναστάτωση και ανησυχία επί τη αναμονή της λιτανείας με αποτέλεσμα ελάχιστοι να παρακολουθούν Αίνους και αργά Ευλογητάρια...''
Εχουμε εφαρμοσει το εξης,τα εγκωμια και την περιφορα του Επιταφιου,να την κανουμε στο τελος της ακολουθιας,μετα το ασματικο Αγιος ο Θεος.
Και στην επιστροφη,διαβαζουμε την προφητεια,κλπ.
Ειτε ειναι σωστο, ειτε ειναι λαθος,δεν γινεται διαφορετικα.:wink:
 

Μιχαήλ Τσαβαρής

Ιερός Καθεδρικός Ναός Ευαγγελισμού της Θεοτόκου
Αγαπητέ Γιάννη. Χριστός Ανέστη! Θα σου πω κάποια πράγματα που ισχύουν για μένα στην ενορία μου αλλά και που θα ισχύσουν σε όποια ενορία παω στο μέλλον αν θέλουν να είμαι εγώ ο ψάλτης τους. Ο πρώτος κανόνας είναι οτι ο καθένας κάνει κουμάντο εκεί που πρέπει! Ο Ιερέας εχει δικαίωμα από το Ιερό μέχρι και το τελευταίο στασίδι του Ναού. Όταν όμως φτάσει στα αναλογία κουμάντο κάνει ο εκάστοτε Ιεροψάλτης. Αυτά ειναι συμφωνημένα πριν αναλάβω κάποιο αναλόγιο. Γι αυτό και αργό Ιδού ο Νυμφίος θα πω. Και αργά καθίσματα και στους κανόνες σε αργό μέλος τους ειρμούς και δοξαστικό της Κασσιανής (Πετρου - Φωκαεως) που θα κρατήσει 25-30 λεπτά. Δεν έχει έρθει ο παπάς να μου πει μην πεις αυτο μην πεις εκείνο! Αμέσως θα χαλαστουν οι καρδιές μας και θα έχουμε προβλήματα συνεργασίας. Αν κρίνω εγω σαν Πρωτοψάλτης του Ναού οτι το εκάστοτε μέλος πρέπει να είναι αργό τότε θα ειναι αργό! Πάει και τελείωσε. Δεν θα θυσιάζουμε το καθετί στον βωμό της συντομίας! Προσπαθείς να τα συνδυάσεις κάπως. Εγω εχω δει π.χ. Τα απόστιχα να τα λένε σαν χερουβικό. Είναι γνωστό οτι έχουν σύντομο χρόνο. Τοτε όμως δεν θα φταίει ο ιερέας αν κανει παρατήρηση! Ολα λέγονται με κάποιο συγκεκριμένο χρόνο.
Και αν εχεις συνέχεια προβλήματα και δεν λύνονται με όμορφη συζήτηση ε πέταξε και κανένα βιβλίο(αλλά μην βρεις κανένα κεφάλι χαχαχαχα:D) Εγώ δεν σου μιλάω μονο για την Μεγάλη Εβδομάδα αλλά και για τις Κυριακές! Και εκει θέλει μεγάλη προσοχή! Δεν μπορείς να τελειώνεις στις 12 το μεσημέρι μια λειτουργία! Αλλα πίστεψε με εαν τα λες στον σωστό χρόνο παραπάνω απο τις 10 και 30 δύσκολα θα πάει. Ε εαν τώρα ο Ιερέας θέλει να τελειώνει στις 9 30 ας τα πει μόνος του η ας βρει κάποιον που απλά ψάλλει για να τα παίρνει. Και μένα μου αρέσουν τα μετρητά αλλά μου αρέσει να ευχαριστιέμαι την Θ. Λειτουργία! Τώρα για τους Επιτάφιους! Δεν πειράζει! Ετσι θα υπάρχει ανταγωνισμός και θα ειναι πιο όμορφα στολισμένοι!:D:D
Να είσαι καλα.

Μιχάλης.
 
P

PANROUST

Guest
Κάποτε που ήμουν μικρός περίμενα πως και πως με αγωνία τη Μ.Εβδομάδα που τη θεωρώ την πιο σημαντική και ιερή εβδομάδα του χρόνου για να βιώσω την πορεία προς το Πάθος,έβρισκα το βιβλιαράκι μου και περίμενα με λαχτάρα την καμπάνα να χτυπήσει για να τρέξω στην εκκλησία του χωριού.Και την Κυριακή του Πάσχα με έπιανε κατάθλιψη,γιατί μόλις είχε τελειώσει η πιο όμορφη εβδομάδα του χρόνου!


Τώρα πια δεν μου κάνει αίσθηση...
Και εγώ νόμιζα πως ήμουν μόνος.Μέχρι να τελειώσω το σχολείο έτσι ήμουν και εγώ.Όταν το τελείωσα το σχολείο και μπήκα στην εργασία,από κει και πέρα δεν καταλαβαίνω πότε φτάνει η Σαρακοστή,πότε η Μ.Εβδομάδα και πότε τελειώνουν όλα αυτά.Όταν είσαι μικρός τα βλέπεις με ένα άλλο μάτι.
 
Last edited:
Άλλη μια Μ.Εβδομάδα έφτασε στο τέλος της και,για ακόμη μια φορά,με θλίψη,έκανα τις παρακάτω σκέψεις και διαπιστώσεις θέλοντας να τις μοιραστώ μαζί σας.

1)Οι ακολουθίες "express",η κούραση του εκκλησιάσματος και οι βιασύνες των ιερέων δεν αφήνουν πια χώρο για αργά μαθήματα:(
Κανείς πια δεν ψάλλει αργό "Ιδού ο Νυμφίος","Ότε οι ένδοξοι μαθηταί","Των παθών του Κυρίου","Ο Ιούδας τη γνώμει",αργά καθίσματα κτλ.Τα δε εγκώμια της Μ.Παρασκευής έχουν κατακρεουργηθεί σε σημείο που να έχουν μείνει τα μισά από κάθε στάση,ενώ από τις 15 προφητείες και αναγνώσματα του εσπερινού του Μ.Σαββάτου διαβάζονται πια μόνο οι 4!
2)Το θρησκευτικό συναίσθημα και η κατάνυξη των πιστών χρόνο με το χρόνο φθίνει,ευτελίζεται και παρακμάζει...Διάφοροι μιλούν μεταξύ τους,άλλοι κοιτάνε τα ρολόγια τους ή ρωτάνε πότε θα τελειώσει λες και κάνουν αγγαρεία,περαστικοί μπαίνουν στο Ναό,ασπάζονται την εικόνα,κάνουν μεταβολή και φεύγουν θεωρώντας ότι έκαναν το χρέος τους...Το πιο τραγικό όμως είναι τη Μ.Πέμπτη που,ενώ,μπροστά στο Σωλέα,ψάλλονται τα Απόστιχα μέχρι και του "Ήδη βάπτεται" οι "περαστικοί" που μπαίνουν και φεύγουν,περνάνε δίπλα από τους ψάλτες για να ασπαστούν την εικόνα σα να μη συμβαίνει τίποτα!
3)Η Ανάσταση έχει γίνει πανηγυράκι.Άντε να ακούσουμε το "Χριστός Ανέστη" να πετάξουμε καμιά κροτίδα και να την κάνουμε με ελαφρά.Ας πάρουμε και μια λαμπαδίτσα περίεργη να κάνουμε εντύπωση...Στην Άνδρο που είχα πάει κάποτε,μέχρι και ο παπάς είχε κροτίδες αυτοσχέδιες στην τσέπη του!
4)Ο Επιτάφιος έχει καταντήσει υγιεινός...περίπατος.Οι δε ενορίες συναγωνίζονται ποιός θα στολίσει τον πιο ωραίο Επιτάφιο λες και είναι νύφη!Μετά το πέρας των εγκωμίων επικρατεί αναστάτωση και ανησυχία επί τη αναμονή της λιτανείας με αποτέλεσμα ελάχιστοι να παρακολουθούν Αίνους και αργά Ευλογητάρια...
5)"Λαμπριάτικοι" ψάλτες εμφανίζονται από το πουθενά κάθε χρόνο τέτοιες μέρες(ξέρετε,αυτοί που πάνε στο αναλόγιο κάθε Χριστούγεννα και Πάσχα)μουρμουρίζοντας ότι τους κατέβει νομίζοντας ότι κάνουν ισοκράτημα και απαιτώντας να ψάλλουν ότι τους "γυαλίσει":mad:
Το γνωστό φαινόμενο βέβαια των τραγουδιστών και ηθοποιών να απαγγέλουν ύμνους "παπαγαλία" στα κανάλια τη Μ.Εβδομάδα δε λείπει ποτέ...

Αυτά και άλλα που τώρα δε μου έρχονται στο μυαλό.
Κάποτε που ήμουν μικρός περίμενα πως και πως με αγωνία τη Μ.Εβδομάδα που τη θεωρώ την πιο σημαντική και ιερή εβδομάδα του χρόνου για να βιώσω την πορεία προς το Πάθος,έβρισκα το βιβλιαράκι μου και περίμενα με λαχτάρα την καμπάνα να χτυπήσει για να τρέξω στην εκκλησία του χωριού.Και την Κυριακή του Πάσχα με έπιανε κατάθλιψη,γιατί μόλις είχε τελειώσει η πιο όμορφη εβδομάδα του χρόνου!


Τώρα πια δεν μου κάνει αίσθηση...
Ὑπάρχουν καί ἐξαιρέσεις. Κάποιες ἐνορίες διατηροῦν στοιχεῖα ἐποχῆς παπα Νικόλα Πλανᾶ καί Παπαδιαμάντη. Μά ὃπως τότε, ἒτσι καί τώρα στά κρυφά...
 
Και εγώ νόμιζα πως ήμουν μόνος.Μέχρι να τελειώσω το σχολείο έτσι ήμουν και εγώ.Όταν το τελείωσα το σχολείο και μπήκα στην εργασία,από κει και πέρα δεν καταλαβαίνω πότε φτάνει η Σαρακοστή,πότε η Μ.Εβδομάδα και πότε τελειώνουν όλα αυτά.Όταν είσαι μικρός τα βλέπεις με ένα άλλο μάτι.
Ἂς μήν ἀναπολοῦμαι μόνο σά νά ναι ἂπιαστο ὂνειρο! Καί ὂταν μεγαλώσεις ἒχεις αὐτόν τόν σκοπό, συμφώνως μέ τά κάτωθι:
«Προσῆλθον οἱ μαθηταί τῳ Ιησοῦ λέγοντες: τίς ἂρα μείζων ἐστίν ἐν τῃ βασιλείᾳ τῶν οὐρανῶν; καί προσκαλεσάμενος ὁ Ἰησούς παιδίον, ἒστησεν αὐτό ἐν μέσω αὐτῶν καί εἶπεν: ἀμήν λέγω ὑμῖν, ἐάν μή στραφῆτε καί γένησθε ὡς τά παιδία, οὐ μή εἰσέλθητε εἰς τήν βασιλείαν τῶν οὐρανῶν. Ὃστις οὖν ταπεινώσει ἑαυτόν ὡς τό παιδίον τοῦτο, οὖτος ἐστίν ὁ μείζων ἐν τῃ βασιλείᾳ τῶν οὐρανῶν» (Μτ. 18, 1-4).
 

Θανασακης

Παλαιό Μέλος
Πειτε τα συναδελφοι! Πειτε τα!!! Για να μην αναφερθουμε στην Λειτουργια μετα το Χριστος Ανεστη οπου αποδεκατιζεται το εκκλησιασμα σε χρονο dt!! Και ειναι ισως μια απο τις καλυτερες Λειτουργιες του χρονου με τους φοβερους υμνους που περιεχει!
 

ilias nektarios

Παλιο-μέλος... και μισό!
Πειτε τα συναδελφοι! Πειτε τα!!! Για να μην αναφερθουμε στην Λειτουργια μετα το Χριστος Ανεστη οπου αποδεκατιζεται το εκκλησιασμα σε χρονο dt!! Και ειναι ισως μια απο τις καλυτερες Λειτουργιες του χρονου με τους φοβερους υμνους που περιεχει!

Αποδεκατιζεται,γιατι θελει να παει να φαει μαγειριτσα,ή να δει την ...Ταμτα, ή να παει για ποτο!...(Καποτε βεβαια,πηγαινα και εγω,αλλα μετα την Λειτουργια!...:wink: )
Σηκωθηκες ομως το πρωι,κοιταχτηκες στον καθρεφτη και αναρωτηθηκες,γιατι συμβαινουν τετοια φαινομενα;...
Κατα τη δικη μας κριση,ναι,η Λειτουργια της Αναστασεως περιεχει τους καλυτερους υμνους... Τους πιστους ομως,γιατι δεν τους νοιαζει;... Ρωτησες τον εαυτο σου ποτε;...:wink: Οχι μονο εσυ και ολοι μας... Αναρωτηθηκαμε ποτε;...:(
Παντα οι πιστοι δηλ. θα φταινε; Εμεις,ποτέ;...:wink:
 

Θανασακης

Παλαιό Μέλος
Και εγω συναδελφε πηγα για μαγειριτσα αλλα αφου τελειωσε η Λειτουργια! Αυτες οι συνηθειες πρεπει να κοπουν.Δεν θα κρυωσει η μαγειριτσα εαν περιμενει μια ωριτσα ακομη,υποτιθεται οτι σαν καλοι νηστευσαντες χριστιανοι εχουν αντεξει 7 ημερες νηστειας το λιγοτερο.Στη μια ωρα τα βρισκουν σκουρα? Δε νομιζω.Εξαλλου οσοι εχουν παραμεινει στην Λειτουργια μετα την Ανασταση παραδεχονται μαζικα οτι ηταν απο τις καλυτερες που εχουν παραβρεθει.Και αυτο ειναι γνωστο ,μην μου πειτε οτι δεν το εχετε ακουσει απο τους πιστους να το λενε! :wink: Η καλυτερη ωρα για εκκλησια ειναι νυχτα,ετσι εχω διαπιστωσει. Ενας μονο λογος υπαρχει που οι χριστιανοι φευγουν κ αυτος ειναι κατα το μεγαλυτερο ποσοστο Η ΣΥΝΗΘΕΙΑ! Ετσι εμαθαν απο τις οικογενειες τους αλλα μπορουν κ να ξεμαθουν βεβαια ποτε δεν ειναι αργα.Και εμενα οι δικοι μου ποτε δεν καθονταν ,εγω ομως...Εξαλλου εαν θελουν να πανε σε κλαμπ υπαρχει κ η Κυριακη του Πασχα που ενδεικνυται πολυ περισσοτερο κατα την οποια βγαινω κ εγω.Το καθε πραγμα στην ωρα του.Δεν εχουμε μαθει να ζουμε με ΔΙΑΚΡΙΣΗ.Δεν ξερουμε να ξεχωριζουμε τις ωρες.Να λεμε "Σημερα ειναι μερα για Εκκλησια",αυριο "για καφε"...Ετσι ειναι ολα να γινονται συν Θεω με μετρο.Οχι σαν σημερα που τα εχουμε ισοπεδωσει ολα.Η' θα λεμε τον ενα "αυτος ειναι παπαδοπαιδι,παει εκκλησια" η' θα λεμε "αυτος ειναι αλητης,γυρναει στα μπαρακια".Δεν υπαρχει μεσοτητα σημερα.
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Αγαπητοί συνάδελφοι.
Διαβάζω με προσοχή τα μηνύματά σας στις "Σκέψεις περί Μεγάλης Εβδομάδος".

Θα ήθελα όμως να καταθέσω και την δική μου σκέψη, που ίσως δώσει αφορμή και για υπόλοιπες σκέψεις γενικότερα περί του χρόνου των ακολουθιών και την σύντμηση αυτών:

Η στιχολογία των Καθισμάτων παραλείπεται στις Ενορίες παρότι οι Πατέρες τις Εκκλησίας θεωρούν την ανάγνωση του Ψαλτηρίου πνευματική τροφή των πιστών, τα δε τροπάρια καθίσματα δεν διπλασιάζονται αν και ψάλλονται αργώς.
Οι κανόνες δεν ψάλλονται μετά στιχολογίας εις 14 αλλά εις 6 (στην καλύτερη περίπτωση) ή εις 4, στους αίνους παραλείπονται οι στίχοι των Αίνων, ενώ και στον εσπερινό σπάνια ακούς (την Μεγάλη Εβδομάδα) την Στιχολογία των Ψαλμών του Λυχνικού. Την Μεγάλη Πέμπτη η προφητεία ενσωματώνεται στον Όρθρο της ίδιας ημέρας, ενώ οι Ώρες της Μεγάλης Πέμπτης και του Μεγάλου Σαββάτου παραλείπονται. Τα τροπάρια των Αντιφώνων πλέον δεν διπλασιάζονται την Μεγάλη Παρασκευή, ενώ και εκεί η Στιχολογία έχει εκπέσει. Ομοίως για την ακολουθία του Μεγάλου Σαββάτου οι διευθετήσεις είναι πάρα πολλές.

Άλλες συντομεύσεις έχουν προβλεφθεί από το ισχύον ΤΜΕ, κι άλλες γίνονται σιγά σιγά έθος, σε σημείο να μη είναι πολλές εφικτή η επαναφορά παλαιότερης διάταξης. Άλλες διευθετήσεις είναι μεν αναγκαίες και ανεκτές, άλλες όμως είναι καταστροφικές για την ορθή δομή των ακολουθιών.

Άποψή μου είναι ότι πρέπει να τηρείται -κατά το δυνατόν- το ΤΜΕ στις ενορίες.

Για το θέμα των αργών μελών:
Δεν πρέπει να το ανάγουμε σε δόγμα. Και εμένα μου αρέσουν κάποιες αργές μελωδίες τις οποίες ψάλλουμε την μεγάλη εβδομάδα.
Δεν είναι απαραίτητο όμως δε και καλά να ψαλεί το αργό "Αλληλουϊάριο" και το αργό "Ιδού ο Νυμφίος" όταν μάλιστα ο ψάλτης δε μπορεί να το αποδώσει από το μουσικό κείμενο...
Εμείς π.χ. στον Ιερό Ναό Αγίου Γεωργίου Βεροίας ψάλλαμε:
ΜΕΓΑΛΗ ΔΕΥΤΕΡΑ ¨Ιδού ο Νυμφίος¨ δις αργό - άπαξ σύντομο
ΜΕΓΑΛΗ ΤΡΙΤΗ ¨Ιδού ο Νυμφίος¨ άπαξ αργό - δις σύντομο
ΜΕΓΑΛΗ ΤΕΤΑΡΤΗ ¨Ιδού ο Νυμφίος¨ άπαξ αργό - δις σύντομο
ΜΕΓΑΛΗ ΠΕΜΠΤΗ ¨Ότε οι ένδοξοι¨ τρις σύντομο.

Για το θέμα του Όρθρου του Πάσχα:
Υπάρχουν σημεία της ακολουθίας που μπορούν να συντμηθούν- παραλειφθούν βάση των παλαιών τυπικών, ώστε η ακολουθία να μή γίνεται με βιασύνη (η οποία και σκανδαλίζει) αλλά με συντομία και άνεση. Το θέμα όμως είναι τεράστιο και προσκρούει σε αντιλήψεις περί της συντόμευσης των ιερών ακολουθιών.
Πάντως, δείτε τί κάνουμε όλο τον χρόνο με τους Όρθρους των Κυριακών...
 
Last edited:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Γιὰ τοὺς χρόνους τέλεσης τῶν ἀκολουθιῶν ἐκδίδεται συνήθως προγραμμα σὲ κάθε μητρόπολη. Βάσει αὐτοῦ ὁ κάθε ψάλτης εἶναι ΥΠΟΧΡΕΩΜΕΝΟΣ νὰ κινηθεῖ. Ἄν θὰ τὰ πεῖ ἀργὰ ἤ γρήγορα δικό ου θέμα, ἀρκεῖ νὰ σέβεται τὸ ΠΡΟκαθορισμένο πρὀγραμμα ποὺ ἔχει ἀνακοινωθεῖ στοὺς πιστοὺς.
 
E

emakris

Guest
Εγώ θα ήθελα να θέσω το ερώτημα ανάποδα: Γιατί θα πρέπει π.χ. να ψαλεί το Ιδού ο Νυμφίος αργό (εκτός από την πρώτη φορά την Κυριακή το βράδυ, που έχει κάποιο λειτουργικό νόημα, λόγω της λιτανεύσεως της εικόνος, εάν ο ναός είναι μεγάλος);;; Αναζητώ κάποια πιο ουσιαστική απάντηση από το "να ευχαριστηθούν οι ψάλτες" (που μάλλον αυτό ισχύει συνήθως) ή από κάποιο λογύδριο περί προφορικής και γραπτής παράδοσης κ.τ.ό. Βάζοντας τον ευτό μου στη θέση του απλού πιστού, διαπιστώνω ότι δεν θα είχα καμία όρεξη να το ακούσω περισσότερες της μίας φορές από τον ψάλτη της ενορίας μου. Αυτά τα μέλη είναι καταλληλότερα για συναυλίες, με οργανωμένη χορωδία, προσεγμένο ισοκράτημα κ.λπ. Κάθεσαι και το απολαμβάνεις χωρίς πίεση χρόνου.
 
Last edited:

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Εγώ θα ήθελα να θέσω το ερώτημα ανάποδα: Γιατί θα πρέπει π.χ. να ψαλεί το Ιδού ο Νυμφίος αργό (εκτός από την πρώτη φορά την Κυριακή το βράδυ, που έχει κάποιο λειτουργικό νόημα, λόγω της λιτανεύσεως της εικόνος, εάν ο ναός είναι μεγάλος)
Κατά νεώτερη τάξη η οποία δεν υπάρχει σε κανένα παλαιό τυπικό, ούτε προβλέπεται από το ΤΜΕ...

Αναζητώ κάποια πιο ουσιαστική απάντηση από το "να ευχαριστηθούν οι ψάλτες" (που μάλλον αυτό ισχύει συνήθως) ή από κάποιο λογύδριο περί προφορικής και γραπτής παράδοσης κ.τ.ό. Βάζοντας τον ευτό μου στη θέση του απλού πιστού, διαπιστώνω ότι δεν θα είχα καμία όρεξη να το ακούσω περισσότερες της μίας φορές από τον ψάλτη της ενορίας μου. Αυτά τα μέλη είναι καταλληλότερα για συναυλίες, με οργανωμένη χορωδία, προσεγμένο ισοκράτημα κ.λπ. Κάθεσαι και το απολαμβάνεις χωρίς πίεση χρόνου.
Γενικά δεν είμαι υπέρ του μουσικο-λειτουργικού οδοστρωτήρα. Θα πάει "πολύ μακρυά η βαλίτσα", αν αρχίζουμε να συζητάμε, γιατί να ψάλλουμε αργά Ευλογητάρια, αργές καταβασίες, αργές Δοξολογίες, Αργά Κεκραγάρια.
Η "ποικιλία με μέτρο" νομίζω ότι είναι ωφέλιμη στην λατρεία.
Η άποψή μου είναι ότι τα αργά μαθήματα πρέπει να χρησιμοποιούνται με ιδιαίτερη προσοχή στην λατρεία. Σε αυτό νομίζω συμφωνούμε.
 

vaiacum

Ποιος είπε ότι ο Δημήτρης Μητροπάνος δεν ζει πια;;
Δόξα τω Θεώ, που ο κ. Μακρής έθεσε το ζήτημα σε άλλη βάση, γιατί άρχισα να νιώθω τύψεις που τα έψαλλα όλα σύντομα και φέτος!!!
Υπάρχει καλύτερο πράγμα από το να βλέπεις τον πιστό να ψέλνει μαζί σου;;; Τα σύντομα "Ιδού ο Νυμφίος" και "Ότε οι ένδοξοι" μπορούν να τα ψάλλουν πολλοί από το εκκλησίασμα μαζί σου, υπάρχει λόγος να πειραματιστείς με τα αργά μαθήματα (γιατί, για τους περισσότερους κατόχους αναλογίων, περί πειράματος πρόκειται...);
Εγώ, εδώ και καιρό, κινούμενος με το σκεπτικό της εν δυνάμει συμμετοχής του εκκλησιάσματος στις ακολουθίες , κάποια μέλη τα λέω ΜΟΝΙΜΩΣ με τον ίδιο τρόπο (π.χ. τρισάγιο Αποστόλου, αντίφωνα κτλ). Ας δώσουμε λοιπόν μια ευκαιρία στους πιστούς (σε όσους τέλος πάντων ενδιαφέρονται) να μάς ακολουθούν στην ψαλμωδία. Τη Μεγάλη Εβδομάδα πολλά μέλη είναι γνωστά, και προσφέρεται για συμμετοχή όλων.

υ.γ. Όσες φορές δοκίμασα κάποιο αργό μέλος (π.χ. δοξολογία) δύο άσχημα πράγματα παρατήρησα: 1) το εκκλησίασμα δυσανασχέτησε με το "Δόοοοξααααα σοιοιοιοι τωωωωω δείειειειειξααααααντιιιιιιι...." και 2) ο "βηθός" που έψελνε δίπλα μου άρχισε τους αμανέδες, πράμα που συνεχίζει μονίμως από τότε - φανταστείτε ότι λέει το "Υπερευλογημένη" σε, τύποις, αυτοσχέδιο στιχηραρικό μέλος ( ο εστι μεθερμηνευόμενον : κουκουρούκου)
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
φανταστείτε ότι λέει το "Υπερευλογημένη" σε, τύποις, αυτοσχέδιο στιχηραρικό μέλος

( ο εστι μεθερμηνευόμενον : κουκουρούκου)

Καλόόόό!!!:D:D:D
 

ilias nektarios

Παλιο-μέλος... και μισό!
Mαλλον η ουσια βρισκεται,στο οτι οι πιστοι(ισως μαλιστα και καποιοι ψαλτες) ειναι ακατηχητοι,μη ενημερωμενοι σωστα,για το πως πρεπει να κινουνται,να συμπεριφερονται κατα τη διαρκεια των Ι. Ακολουθιων.....
Απο παιδεια δηλ. off.... Kαι μαλλον,ολη αυτη η κατασταση παιρνει μαζι της,τους παντες,κατι σαν ανεμοστροβιλος... Δηλ. ψαλτες,νεοκορους,πιστους,ιερεις,....
Που ολοι μαζι,βρισκονται σε κυκαιωνα,πολλες φορες,ανημποροι και ο καθενας ξεχωριστα,να αντιμετωπισουν καταστασεις,που τις περισσοτερες φορες εχουν κωμικοτραγικες συνεπειες....
Ποσο μαλλον την ''ευθραυστη πνευματικα'' Μ. Εβδομαδα,που ο πειρασμος καραδοκει παντου να μας ''φαει''....
Και θελω,με ολα αυτα,να καταληξω,περιπου σ'αυτα:
''...Βάζοντας τον ευτό μου στη θέση του απλού πιστού, διαπιστώνω ότι δεν θα είχα καμία όρεξη να το ακούσω περισσότερες της μίας φορές από τον ψάλτη της ενορίας μου...(Ιδου Νυμφιος-αργον)''
''....Η "ποικιλία με μέτρο" νομίζω ότι είναι ωφέλιμη στην λατρεία.
Η άποψή μου είναι ότι τα αργά μαθήματα πρέπει να χρησιμοποιούνται με ιδιαίτερη προσοχή στην λατρεία...''
''...Η' θα λεμε τον ενα "αυτος ειναι παπαδοπαιδι,παει εκκλησια" η' θα λεμε "αυτος ειναι αλητης,γυρναει στα μπαρακια".Δεν υπαρχει μεσοτητα σημερα...''
 
Top