Περί πολυφωνικής μουσικής στην Εκκλησία

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
.... Πάντως το σημείο που θέλω να τονίσω είναι το γεγονός ότι η έννοια της βυζαντινής μουσικής, σε πολλούς κατοίκους της Κέρκυρας έχει τουρκικη σημασία και καταγωγή. Χαιρετίσματα στο πανέμορφο νησί...Μου λείπει...

όπως ελληνικός καφές-τούρκικος καφές, πιπεριές Φλωρίνης-πιπεριές Βουλγαρίας κλπ :):):)
 

Polymnia

Μέλος
Υπάρχει το βιβλίο του Γεωργίου Αγγελινάρα "Η έκφραση της ψαλτικής τέχνης"
Πρόκειται για το αποτέλεσμα 50 ετών ερευνών. Σε αυτό αναλύει λεπτομερώς το πολύπλευρο αυτό ζήτημα της Εκκλησιαστικής Μουσικής βάσει των πατέρων.

http://www.stamoulis.gr/ViewShopProduct.aspx?ProductId=400885


Υποθέτω ότι οι περισσότεροι τον γνωρίζετε.
http://www.skroutz.gr/books/a.62959.Αγγελινάρας-Γιώργος-Κ.html
 

Κων/νος Βαγενάς

Κωνσταντίνος
Η χαρά μου βέβαια θα ήταν μεγαλύτερη αν ακουγόταν τα ντόπια αλλά κάποιοι δεν εκτιμούν την παράδοση αυτή και λένε Σακελλαρίδη. Πάντως το σημείο που θέλω να τονίσω είναι το γεγονός ότι η έννοια της βυζαντινής μουσικής, σε πολλούς κατοίκους της Κέρκυρας έχει τουρκικη σημασία και καταγωγή. Χαιρετίσματα στο πανέμορφο νησί...Μου λείπει...

Μα αυτοί τον Σακελλαρίδη τον θεωρούν Βυζαντινό ή βυζαντινίζοντα:D Όπως μου είχε πει κάποιος πριν μερικά χρόνια - ετοιμαζόμαστε με μια τετράφωνη χορωδία να προβάρουμε εκείνη την ώρα την Κασσιανή του Σακελλαρίδη σε εναρμόνιση Τ. Γεωργίου - και γυρίζει ο σεγόντος πριν αρχίσουμε το "Δόξα" και μου κάνει σοβαρά "Πρόσεχε εδώ, γιατί αυτά είναι Βυζαντινά" :D:D:D Και δεν είχε άδικο απ' την πλευρά του:

Βου Πα Νη- ΠαΒουΠα Βου- Νη- ΠαΒουΠα Βου- Δι Δι Δι- Νη- κ.λπ.
Δο_ ο__ξα__Πα_α_α__τρι__και_Υι_ υι_ υι__ω και Α γι ω Πνεύματι

[Αυτά ως παρένθεση]
 

Polymnia

Μέλος
Με την προσέγγιση που κάνετε ωραίο θα ήταν να δίναμε τις εκκλησιές να τις αγιογραφούν μικρά παιδιά ...

Αυτό καταλάβατε;

Σε ανθρώπους με βαθειά πνευματική καλλιέργεια, όλα τα άλλα δεν μετράνε.
Ούτε ο κακοφωνίξ ενοχλεί, ούτε η αγιογραφία, ούτε στην τελική η τετραφωνία. Αλλά επειδή είμαστε -εγώ τουλάχιστον- πνευματικά νήπια πρέπει κάποιος να μας παιδαγωγήσει. Το ανέλαβαν οι πατέρες. Ας κάνουμε και λίγη υπακοή. Δεν θα μας βγεί σε κακό.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Δομέστιχε γιατί να καταδικάζουμε τις διάφορες εκφράσεις τέχνης ή "κακοτεχνίας"; Διαφωνώ. :)
Καταδικάζουμε την ιδέα ότι η μουσική του Γαϊτάνου έχει περάσει σαν παραδοσιακή βυζαντινή μουσική ενώ δεν είναι. Καταδικάζουμε την ιδεοληψία μερίδας της σχολής Καρά ότι ψάλλουμε όπως ο Κουκουζέλης και επαναφέρουμε την μουσική στο αρχαίον κάλος ενώ δεν είναι έτσι. Καταδικάζουμε το λανσάρισμα που κάνουν νέα σουβλατζίδικα που πουλάνε "παραδοσιακή πίτα" ενώ δεν είναι καθόλου παραδοσιακή, καταδικάζουμε τις βιομηχανίες παγωτών που πουλάνε άσπρο παγωτό και το ονομάζουν παραδοσιακό καϊμάκι
Καταδικάζω αυτούς που πουλάνε φύκια για μεταξωτές κορδέλες.
Τα φύκια όμως μου αρέσουν και τα τρώω (παλιά γιατί τώρα με την Φουκοσίμα κι αυτά δεν ξέρεις τι είναι...). Και για Γαϊτάνο μέσα είμαι και αγγελοπουλικά ψέλνω άμα λάχει και σεκόντο κάνω αλλά ξέρω τι είναι το κάθε τι κι αν δεν ξέρω φροντίζω να μάθω.

Ἄ ὄχι Βαγγέλη. Τὴν καταδικάζουμε γιατὶ ὄντως περνᾶ σὰν ἐκκλησιαστικὴ μουσικὴ κι ὅταν λέγεται μέσα στὸ ναὸ δίνει τὴν ἐντύπωση πὼς εἶναι ἐνῶ φυσικὰ ΔΕΝ εἶναι. Εἶναι εὐρωπαϊκὴ, συνεπῶς μακριὰ ἀπὸ τὸ ἀναλόγιο.

Τώρα τὸ τὶ μπορεῖ νὰ πεῖ κανεὶς δὲν ἀμφιβάλλω, τὸ θέμα εἶναι τελικὰ τὶ λέει. Ἐφ' ὅσον ἀκολουθεῖ τῆν παράδοση τῆς Μεγάλης Ἐκκλησίας οὕτε σὰν τὸν Ἀγγελόπουλο θὰ ψάλλει, οὕτε ἀμανὲ θὰ πεῖ, οὕτε εὐρωπαϊκὴ. Θὰ ψάλλει ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ μουσική.

Ὅσο γιὰ τὰ φύκια καὶ μένα μοῦ ἄρεσαν (προσοχὴ στὸν παρελθοντικὸ χρόνο :wink::p) οἱ διμετρες «κυρίες» ἀλλὰ ὄχι γιὰ ... σπίτι ... :D:p. Γιὰ σπίτι μὲ γοήτευσε λιγότερο ... ὕψος καὶ παραδοσιακὴ ... προσέγγιση:eek:

.... Το μόνο που τόνισα είναι ότι η αρμονία των Επτανήσων διαφέρει απ' αυτή των Ευρωπαίων. Όπως και η Ρωσσική. Κι αυτό, όχι για να την δικαιώσω δήθεν στα μάτια των ζηλωτών της παραδόσεως, αλλά για να τονίσω την μοναδικότητά της και τον έντονο τοπικό, λαϊκό και παραδοσιακό χαρακτήρα της που την καθιστά άξια μελέτης, προσοχής και διατήρησης, κατά τη γνώμη μου.
Ἄξια προσοχῆς, μελέτης καὶ διατήρησης ὄντως ἀλλὰ ὄχι καὶ ἐφαλτήριο γιὰ γιὰ διακιολογήσουμε τὰ ἀδικαιολόγητα ἑκτὸς τοῦ εἰδικοῦ τοπικὰ χαρακτήρα (λέμε τώρα) τῶν Ἑπτανήσων.

όπως ελληνικός καφές-τούρκικος καφές, πιπεριές Φλωρίνης-πιπεριές Βουλγαρίας κλπ :):):)

Γιὰ τὸν καφὲ κανένα πρόβλημα, ἀλλὰ πρόσεχε τὸν δεύτερο συνδυασμὸ γιατι σηκώνει παρεξήγηση, ἐδῶ στὸ Βορρᾶ εἶναι allegro τὰ πράματα, ὄχι τὸ piccicato τῶν Ἑπτανήσων
 
E

emakris

Guest
Καταδικάζω αυτούς που πουλάνε φύκια για μεταξωτές κορδέλες.
Ακριβώς αυτό. Ο κ. Σολδάτος έχει το τάλαντο να πιάνει την ουσία των πραγμάτων και να την εκφράζει με απλό και λαϊκό (θετικός χαρακτηρισμός) τρόπο. Αν άφηνε και αυτές τις... "παλαβουμάρις", όπως λέμε στο χωριό μου, με τους πρωτοδευτεροτριτοτεταρτοπλαγιάζοντες :)eek:), θα ήταν εξαιρετικός!:D:D:D Αλλά τότε, θα μου πείτε, δεν θα ήταν Σολδάτος... Θα ήταν... Μακρής! Υγιαίνετε!
 
S

Sotres

Guest
Κοιτάξτε, (έχω αντιμετωπίσει κι άλλες φορές το πρόβλημα αυτό) όταν γράφω στο Ψαλτολόγιο είναι δυνατόν να περιμένετε να αναρτήσω καμιά διπλωματική; Θέλετε ολόκληρη μελέτη για μία γνώμη μου (την οποία είπα εξαρχής, επειδή το προέβλεψα, ότι δεν μπορώ αυτήν τη στιγμή να την τεκμηριώσω); Ε, δεν γίνεται!:D Έχω μελετήσει σε ένα βαθμό κυρίως την Ζακυνθινή μουσική και έχω καταλάβει, πιστέυω, κάποια πράγματα. Δεν έχω γράψει - ακόμα:D - μελέτη να σας παραπέμψω. Αλλά και τα περισσότερα που αναφέρετε πάνω (δική μου υπογράμμιση) εγώ δεν τα είπα. Το μόνο που τόνισα είναι ότι η αρμονία των Επτανήσων διαφέρει απ' αυτή των Ευρωπαίων. Όπως και η Ρωσσική. Κι αυτό, όχι για να την δικαιώσω δήθεν στα μάτια των ζηλωτών της παραδόσεως, αλλά για να τονίσω την μοναδικότητά της και τον έντονο τοπικό, λαϊκό και παραδοσιακό χαρακτήρα της που την καθιστά άξια μελέτης, προσοχής και διατήρησης, κατά τη γνώμη μου.
Ειδικότερα για την κερκυραϊκή ψαλτική υπάρχει άρθρο μου στο ψαλτολόγιο.Μπορείτε να το μελετήσετε και να μιλήσουμε για θέματα που θα προκύψουν. Εκδόθηκε το 2006. Στο άρθρο αυτό γίνεται λόγος και για θέματα αρμονίας. Θα διαπιστώσετε λοιπόν εκεί ότι δεν πολεμώ αυτή την παράδοση. Μάλιστα για πρώτη φορά μίλησα στην εκπομπή του κ. Μακρή τον Οκτώβρη του 2001 για την ψαλτική αυτή παράδοση. Τον ευχαριστώ για το βήμα που μου έδωσε.
YΓ Εάν μου επιτρέπει ο κ. καθηγητής μπορώ να ανεβάσω την εκπομπή. Δεν ξέρω τι γίνεται με τα δικαιώματα του σταθμού.
 
Last edited:
S

Sotres

Guest
Κ. Καθηγητά Το με τι ασχολείσαι τώρα αναφέρεται σε γραφόμενα δικά μου;
 
Last edited:
S

Sotres

Guest
Αγαπητέ Evangelos, Τι να κάνουμε αγαπητέ μου; Ζήστε στην Κέρκυρα και στη συνέχεια θα καταλάβετε τι σας λέω! Δεν με ενοχλεί το αστείο σας αλλά βλέπετε πως εξελίσσεται;;;Λυπάμαι
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Αγαπητέ Evangelos, Τι να κάνουμε αγαπητέ μου; Ζήστε στην Κέρκυρα και στη συνέχεια θα καταλάβετε τι σας λέω! Δεν με ενοχλεί το αστείο σας αλλά βλέπετε πως εξελίσσεται;;;Λυπάμαι

Καταλαβαίνω τι λες τζάνε μου έχω εντρυφήσει κι εγώ στα Επτάνησα ιδιαιτέρως Λευκάδα και Ζάκυνθο κι αυτοί που λες έχουν τα κωλύματα τους... Ο ρωμιός δεν μασάει τα λέει τα ψάλλει και τα γεύεται όλα και στο τέλος πάει και στον παράδεισο με το μόσχο το σιτευτό :D
ΥΓ χαλαρώστε και όλα πάνε πρίμα, έτσι είναι τα φορουμ. Να λαμβάνεις υπ’ όψιν ότι στο γραπτό λόγο πολλά πράγματα μπορεί να μεταφερθούν λάθος..
 
Last edited:

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Ακριβώς αυτό. Ο κ. Σολδάτος έχει το τάλαντο να πιάνει την ουσία των πραγμάτων και να την εκφράζει με απλό και λαϊκό (θετικός χαρακτηρισμός) τρόπο. Αν άφηνε και αυτές τις... "παλαβουμάρις", όπως λέμε στο χωριό μου, με τους πρωτοδευτεροτριτοτεταρτοπλαγιάζοντες :)eek:), θα ήταν εξαιρετικός!:D:D:D Αλλά τότε, θα μου πείτε, δεν θα ήταν Σολδάτος... Θα ήταν... Μακρής! Υγιαίνετε!

Thaks κύριε Μακρή αλλά θα μου επιτρέψετε να επιμείνω ότι όλο το ζουμί βρίσκεται στους «πρωτοδευτεροτριτοτεταρτοπλαγιάζοντες»! δηλαδή στη σοφοτάτη παραλλαγή του Ιωάννη Πλουσιαδινού που λέγεται και διπλοπαραλλαγή . :):cool::)
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος


Ἄ ὄχι Βαγγέλη. Τὴν καταδικάζουμε γιατὶ ὄντως περνᾶ σὰν ἐκκλησιαστικὴ μουσικὴ κι ὅταν λέγεται μέσα στὸ ναὸ δίνει τὴν ἐντύπωση πὼς εἶναι ἐνῶ φυσικὰ ΔΕΝ εἶναι. Εἶναι εὐρωπαϊκὴ, συνεπῶς μακριὰ ἀπὸ τὸ ἀναλόγιο.

[/SIZE][/FONT]
Όλα μπορεί να είναι εκκλησιαστική μουσική και να δοξολογούν τον Θεό τα όρη τα βουνά οι θάλασσες τα κτήνη οι δράκοντες οι κανταδόροι οι μπεκρήδες οι ροκάδες οι λεφτάδες κι οι μαλιάδες... μέχρι και οι μπαγλαμάδες... (Ψαλμός Δαβίδ 148 ολόκληρος )

Ε λοιπόν θα σου απαντήσω και με ...εκκλησιαστική μουσική... που θα καταλάβεις και έχει να κάνει με διδακτική δυτική μουσική που νομίζω συμπαθείς και είναι και μέσα σε εκκλησία... :D:wink::cool:

http://www.youtube.com/watch?v=Hd6ISmCPHgg
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Όλα μπορεί να είναι εκκλησιαστική μουσική και να δοξολογούν τον Θεό τα όρη τα βουνά οι θάλασσες τα κτήνη οι δράκοντες οι κανταδόροι οι μπεκρήδες οι ροκάδες οι λεφτάδες κι οι μαλιάδες... μέχρι και οι μπαγλαμάδες... (Ψαλμός Δαβίδ 148 ολόκληρος )

Ε λοιπόν θα σου απαντήσω και με ...εκκλησιαστική μουσική... που θα καταλάβεις και έχει να κάνει με διδακτική δυτική μουσική που νομίζω συμπαθείς και είναι και μέσα σε εκκλησία... :D:wink::cool:

http://www.youtube.com/watch?v=Hd6ISmCPHgg

Πασσιά μου,
Ἄμα πάρουμε τὴν Παλιὰ ΔΙαθήκη κατὰ γράμμα, θὰ γίνει ... κώλαση ...:p:wink::D
 

Shota

Παλαιό Μέλος
Thaks κύριε Μακρή αλλά θα μου επιτρέψετε να επιμείνω ότι όλο το ζουμί βρίσκεται στους «πρωτοδευτεροτριτοτεταρτοπλαγιάζοντες»! δηλαδή στη σοφοτάτη παραλλαγή του Ιωάννη Πλουσιαδινού που λέγεται και διπλοπαραλλαγή . :):cool::)

Τι λες;;; O Πλουσιαδινος ήταν ουνίτης (επίσκοπος της Μεθώνης μάλιστα)!!! :mad::eek::cool::D
 
Top