Πίνακας περί του πότε ο ιερεύς ξεκινάει για την είσοδο του εσπερινού

EpifaniosP

Επιφάνιος Παπαντωνίου
Κάποτε είδα ένα πίνακα στον οποίο αναγραφόταν η φράση κάθε Και νύν Δογματικού Θεοτοκίου των 8 ήχων , κατά την οποία πρέπει να ξεκινήσει ο Ιερέυς ή ο Διάκονος να θυμιά και να βγεί έξω για την Είσοδο-Φως Ιλαρόν.

Μήπως το έχει κανείς να το ανεβάσει;
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

ΔΙΑΤΑΞΙC ΕΥΡΙCΚΟΜΕΝΗ ΕΙC ΤΟ ΙΕΡΟΝ
ΤΟΥ ΠΑΝCΕΠΤΟΥ ΝΑΟΥ ΤΟΥ ΠΡΩΤΑΤΟΥ ΚΑΡΥΩΝ
ΠΕΡΙ ΤΟΥ ΠΟΤΕ Ο ΙΕΡΕΥC ΕΞΕΡΧΕΤΑΙ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ
ΔΙΑ ΤΗΝ ΕΙCΟΔΟΝ ΤΟΥ ΕCΠΕΡΙΝΟΥ​

«῾Αγιορειτικόν Τυπικόν τῆς ᾿Εκκλησιαστικῆς ᾿Ακολουθίας», ΙΕΡΟΝ ΚΕΛΛΙΟΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΥ, ΚΑΡΥΑΙ, ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ, ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗ, ΑΘΗΝΑ 1995, σσ. 241, 242.

Ἄν τό ἔχει κανείς καί τό σκανάρει; πόσες φορές εἶπα νά τό πάρω στό Ναό νά τό φωτοτυπίσω νά τό ἔχουμε...


 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Τυπώστε το καλύτερα. :wink:

View attachment 16187 View attachment 16188

Την ευχή.
+ 1000 Βασίλη!!!Ἄπειρες εὐχές!!!

Τό τύπωσα ἤδη· τώρα δέν μοῦ ξεφεύγει...

Νά εὐχαριστήσουμε καί τόν θέσαντα τό ἐρώτημα γιά τήν ἀφορμή πού μᾶς ἔδωσε νά γίνει γνωστός αὐτός ὁ πρακτικώτατος πίνακας, πού δέν ἀφορᾶ μόνον στά 8 α΄ Θεοτοκία, ἀλλά καί στά δοξαστικά τοῦ Μηνολογίου, τοῦ Τριῳδίου καί τοῦ Πεντηκοσταρίου.

Θά μοῦ πεῖτε ἄν αὐτό ἐνδιαφέρει τούς ψάλτες;
Καί βέβαια ἐνδιαφέρει. Νά τό πάρετε καί νά τό δώσετε στούς ἱερεῖς καί νά τούς πεῖτε νά μήν βγαίνουν νωρίτερα καί σᾶς ἀγχώνουν ἤ δυσανασχετοῦν...


 

stapaman

Εφησυχάζων & ενίοτε προξενών αλγεινάς εντυπώσεις δ
Μια επιφύλαξη εν είδει ερωτήσεως, (ή ερώτηση εν είδει επιφυλάξεως :D) ... Στις Καρυές ψάλλουν τα συνήθη, ή αργά Δοξαστικά; Θέλω να πω, με τα ... κοσμικά ψαλτικά κριτήρια, αν ο ιερεύς ξεκινήσει στις συγκεκριμένες φράσεις το θυμίαμα και την Είσοδο, μήπως ο χρόνος που θα έχει, είναι ανεπαρκής;

Ευχαριστώ.



Θά μοῦ πεῖτε ἄν αὐτό ἐνδιαφέρει τούς ψάλτες;
Καί βέβαια ἐνδιαφέρει. Νά τό πάρετε καί νά τό δώσετε στούς ἱερεῖς καί νά τούς πεῖτε νά μήν βγαίνουν νωρίτερα καί σᾶς ἀγχώνουν ἤ δυσανασχετοῦν...

Το να βγαίνουν νωρίτερα δεν είναι κακό. Να αγχωνόμαστε δεν πρέπει, αφού στα πλαίσια της καλής συνεννοήσεως και της ευταξίας θα πρέπει να κάνουν υπομονή να τελειώσει το μέλος, π.χ. κανένας (αρχ)ιερέας ποτέ δεν βιάστηκε σε μια Πανήγυρη να τελειώσει το Δοξαστικό ώστε να ακουστεί άμεσα το "Σοφία, ορθοί!", γιατί να το κάνει σε έναν άλλο Εσπερινό, έστω και καθημερινό; Υπό το αυτό πνεύμα, δεν θα πρέπει και να δυσανασχετούν.

"Πάντα εὐσχημόνως καί κατά τάξιν γινέσθω" (Α' Κορ. ΙΔ' 40)
 
Last edited:

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
Στο Όρος (γενικά-αλλά μπορεί από Μονή σε Μονή να διαφοροποιείται) εκτός πανηγύρεων το αργότερο που μπορεί να πουν είναι Φιλανθίδης, κι αυτό πάλι δύσκολα. Συνήθως Πέτρο λένε (από διάφορες εκδόσεις). Αυτό έχω παρατηρήσει ως γενικό κανόνα όπου έχω πάει.

Ειδικά για τις Καρυές δεν γνωρίζω, αλλά δεν νομίζω ν' αλλάζει.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Μια επιφύλαξη εν είδει ερωτήσεως, (ή ερώτηση εν είδει επιφυλάξεως :D) ... Στις Καρυές ψάλλουν τα συνήθη, ή αργά Δοξαστικά; Θέλω να πω, με τα ... κοσμικά ψαλτικά κριτήρια, αν ο ιερεύς ξεκινήσει στις συγκεκριμένες φράσεις το θυμίαμα και την Είσοδο, μήπως ο χρόνος που θα έχει, είναι ανεπαρκής;

Ευχαριστώ.
Νομίζω ὅτι τό κριτήριο εἶναι ἔγκυρο καί θά ἔχει μετρηθεῖ μέ τά συντομώτερα γιά τήν ἀσφάλεια· θά τό δοκιμάσουμε, ἄν καί τώρα πολλοί ἔχουν τήν πολυτέλεια νά ἔχουν καί βιβλία στό ἱερό. Τό θέμα εἶναι νά προσέχουν οἱ ἱερεῖς καί νά μήν βγαίνουν νωρίτερα ἤ ἀργότερα...
Ἐκεῖνο πού ἴσως θά μέ ἀπασχολοῦσε, εἶναι ἡ διαφορετικότης τῶν μεγεθῶν τῶν Ναῶν, ἀναφορικά μέ τήν διαδρομή· ἀλλά νομίζω ὅτι αὐτό εἶναι θέμα δευτερολέπτων καί ὡς ἐκ τούτου ἀμελητέο.

Πάντως, ὅπως καί νἄχει, εἶναι σημαντικός αὐτός ὁ πίνακας καί ἔχει βγεῖ ἀπό ἐραστάς τῆς εὐταξίας καί ἐν γένει τῆς θείας λατρείας.


 

stapaman

Εφησυχάζων & ενίοτε προξενών αλγεινάς εντυπώσεις δ
π. Μάξιμος;44409 said:
Μήν ὁρκίζεσαι...​

Ποτέ και για κανέναν! :D Πάντως είμαι ιδιαίτερα ευτυχής και ευγνώμων, διότι με τους ιερείς που έχω έως τώρα συνυπηρετήσει δεν έχει υπάρξει κανένα πρόβλημα σε αυτό το σημείο...

π. Μάξιμος;44406 said:

Ἐκεῖνο πού ἴσως θά μέ ἀπασχολοῦσε, εἶναι ἡ διαφορετικότης τῶν μεγεθῶν τῶν Ναῶν, ἀναφορικά μέ τήν διαδρομή...

Στο μυαλό μου είστε Πάτερ... Ήταν η επόμενη ερώτηση που μου ήρθε εκ των υστέρων κατά νου...

Πάντως η όλη υπόθεση πρέπει να αποτελεί και ένα καλό "μάθημα" για εμάς τους ψάλτες να μην βιαζόμαστε στον χρόνο που ψάλλουμε τα Δοξαστικά.
 
Last edited:

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
π. Μάξιμος;44388 said:

Θά μοῦ πεῖτε ἄν αὐτό ἐνδιαφέρει τούς ψάλτες;
Θα συμφωνήσω με το ρητορικό ερώτημα. Δεν είναι κάτι που αφορά, ή που θα έπρεπε να αφορά τους ψάλτες.
Καί βέβαια ἐνδιαφέρει. Νά τό πάρετε καί νά τό δώσετε στούς ἱερεῖς καί νά τούς πεῖτε νά μήν βγαίνουν νωρίτερα καί σᾶς ἀγχώνουν ἤ δυσανασχετοῦν...
Αυτό το φαινόμενο το έχω συναντήσει σε φίλους συναδέλφους και κυρίως έχει να κάνει με την έλλειψη εμπειρίας στο αναλόγιο. Προσωπικά τους προτρέπω να συνεχίσουν την ροή του μέλους που επέλεξαν κατά την έναρξή του, όχι φυσικά από "αντίδραση", αλλά διότι όλα μας τα συναισθήματα την ώρα της ψαλμωδίας γίνονται φανερά στο εκκλησίασμα, όσο κι αν θεωρούμε ότι είναι απλά παθητικός δέκτης των γενομένων. Στην περίπτωση που οι ιερείς βγουν από το διακονικό νωρίτερα, ούτε θα πρέπει να δυσανασχετούν, ούτε και ο ψάλτης να "ανεβάσει ταχύτητα" διότι πρέπει αμφότεροι να δείξουν στο λαό το πόσο σέβονται την ιερότητα του ύμνου και την ομορφιά του μέλους ώστε να δώσουν και το ανάλογο παράδειγμα στάσης απέναντί τους.
Εάν ψάλλω εγώ το μέλος αυτό, από τη στιγμή όπου δεν πρόκειται για επικαλυπτήριο ύμνο, δεν σηκώνω κεφάλι από το αναλόγιο, ακόμη κι αν έχουν κάνει την είσοδο από την έναρξη του "Καὶ νῦν". Πιστεύω ότι αυτά είναι (ή τουλάχιστον πρέπει να είναι) αυτονόητα πράγματα. Δεν έχω αντιμετωπήσει ούτε και γω τέτοια προβλήματα στα αναλόγια που έχω βρεθεί, ή ίσως και αν δημιουργήθηκαν δεν το κατάλαβα, οπότε βρίσκομαι στην φάση της περιορισμένης (ή και ανύπαρκτης) ενημέρωσης, κάτι που για όποιον το έχει σήμερα, μοιάζει με νιρβάνα ευτυχίας :D.
 
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Ἀφοῦ ἐπανέφερε τό θέμα ὁ Χρῆστος, θέλω νά πῶ ὅτι τελικά ἰσχύει αὐτή ἡ ἐπιφύλαξή μου (μέ τήν ὁποία συμφώνησε καί ὁ Σταῦρος)
Ἐκεῖνο πού ἴσως θά μέ ἀπασχολοῦσε, εἶναι ἡ διαφορετικότης τῶν μεγεθῶν τῶν Ναῶν, ἀναφορικά μέ τήν διαδρομή·
καί τό εἶδα στήν πράξη. Γιά τό Ναό μας πράγματι χρειάζεται λίγο πιό πρίν ἀπ᾿ ὅ,τι ὁρίζει ὁ πίνακας. Καί ὅπως ἐκ πείρας τό ἤξερα. Π.χ. στό α΄ Θεοτοκίον τοῦ πλ. δ΄ Ὁ Βασιλεὺς τῶν οὐρανῶν ἤξερα ὅτι πρέπει νά βγαίνουμε στό εἷς ἐστιν Υἱός· ὁ πίνακας λέει διὸ τέλειον αὐτὸν· λίγο πιό μετά. Ὅπως καί στόν ἑσπερινό τῆς Παναγίας ἤξερα ἐμπειρικά ὅτι βγαίνουμε μέ τήν ἔναρξη τοῦ πλ. δ΄· ὁ πίνακας λέει περιφρουρῆσαι καὶ σῶσαι. Πάντως τόν ἔχω ἀναρτήσει σέ σημεῖο πού μπορῶ νά τόν συμβουλεύομαι, μέ τήν προϋπόθεση ὅτι βλέπω τό κείμενο καί βγαίνουμε λίγο πιό πρίν ἀπ᾿ ὅ,τι ὁρίζεται.

Χρῆστο· thanks ἐξαιρουμένου τοῦ Υ.Γ.. Δέν ἀναφέρθηκε τέτοια δυσανασχέτηση καί εἶναι ἄσχετη μέ τό θέμα. Ἐκτός ἄν θέλεις νά τό πᾶς ἀλλοῦ, ἐκτός αὐτοῦ τοῦ θέματος.
Δυσανασχέτηση δέν πρέπει νά ὑπάρχει γιά τά τροπάρια τῆς εἰσόδου σέ καμμία περίπτωση. Νά γνωρίζουν οἱ ἱερεῖς τή δουλειά τους...
Καί γιά νά ξεφύγω κι ἐγώ..., δυσανασχέτηση ὑπάρχει ὄντως, ὅταν ὁ ψάλτης εἶναι ἄσχετος καί ἐπιλέγει καθημερινή ἤ συνήθη Κυριακάτικη λειτουργία ἕνα μακρό χερουβικό πού προσφέρεται καί ἔχει γραφεῖ γιά ἀρχιερατική ἤ πανηγυρική λειτουργία (ἄν μάλιστα ὁ ἐπίσκοπός του «καλύπτει» τά ἅγια τήν ὥρα τοῦ χερουβικοῦ) καί σέ μιά ἀρχιερατική λειτουργία ἤ ἕνα μεγάλο πανηγυρικό συλλείτουργο, ἕνα σύντομο. Δέν μπορεῖς δηλαδή τή μιά Κυριακή νά λές ἕνα χερουβικό κανονικῆς διάρκειας καί τήν ἄλλη μιάμισης διάρκειας ἤ διπλάσιας ἤ μισῆς. Πρέπει νά ξέρεις τί καί γιά πότε ἔγραψαν οἱ συνθέτες τά διάφορα χερουβικά, ὅπως ἔχει συζητηθεῖ καί σέ ἄλλο σημεῖο καί ὄχι νά κρίνεις σύμφωνα μέ τό «κέφι» τῆς στιγμῆς καί μετά νά κατηγορεῖς τούς ἱερεῖς.

Σημ.: Ὁ ἑνικός, σχῆμα λόγου καί δέν ἀπευθύνεται στόν Χρῆστο, πού τά γνωρίζει καλά αὐτά.


 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
π. Μάξιμος;49318 said:

Χρῆστο· thanks ἐξαιρουμένου τοῦ Υ.Γ.. Δέν ἀναφέρθηκε τέτοια δυσανασχέτηση καί εἶναι ἄσχετη μέ τό θέμα. Ἐκτός ἄν θέλεις νά τό πᾶς ἀλλοῦ, ἐκτός αὐτοῦ τοῦ θέματος.
Μάλλον δεν κατάλαβα καλά τι εννοούσατε με την λέξη δυσανασχέτηση. Δεν είχα σκοπό να βγω εκτός θέματος, το μήνυμα αφορούσε στην επαναφορά του όπως γράψατε ή τέλος πάντων το προσωπικό μου βίωμα σε παρόμοιες καταστάσεις. Για να μην δημουργηθεί λοιπόν έναυσμα για μία άσχετη με το θέμα συζήτηση, τροποποιώ το μήνυμά μου, αφαιρόντας το υστερόγραφο.
 
Last edited:
Πότε ανοίγουν τα βημόθυρα κατά την είσοδο του εσπερινού, όταν δεν χοροστατεί αρχιερέας στο θρόνο;

Υ.Γ: Συγχωρήστε το όχι τόσο ψαλτικό ερώτημα. Διάβασα και τη γνώμη του κ. Θεοδωράκη στους διαλόγους της Συμβολής, αλλά νομίζω ότι δεν εφαρμόζεται αυτό σήμερα, δηλαδή να θυμιάται πρώτα η θύρα και μετά να ανοίγεται. Σήμερα ανοίγεται (τουλάχιστον στους ενοριακούς ναούς) από μέσα από το βήμα. Πότε λοιπόν γίνεται αυτό, στο στίχο «Ὅτι έκραταιώθη», στο «Δόξα» ή στο «Καὶ νῦν»; Είναι κάτι σταθερό και ορίζεται από τα τυπικά, ή εξαρτάται από το πλήθος των ιδιομέλων; Στους κατανυκτικούς εσπερινούς, λόγου χάριν, δεν υπάρχει ούτε ένα ιδιόμελο δοξαστικό και το θεοτοκίο είναι σύντομο προσόμοιο.
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος


Δὲν πρέπει νὰ ἐξαντλεῖται ἡ εὐωδία τοῦ θυμιάματος μὲ παράτυπη (Ἀρχιερατικὸ Μεγάλης Ἐκκλησίας ιε’ αἰ. ἔκδ. Dmitrievskij τ. 1 σ. 165, χφ. Μονάχου Bayerische Staatsbibliothek gr. 345 τοῦ ἔτους 1598 Διάταξη ἱεροδιακονίας Φιλοθέου Κοκκίνου (1342-1347) φ. 50r, Εὐχολόγιον J. Goar ἐκδ. 1647 σ. 4, 1730 σ. 3, Εὐχολόγιον ἐκδ. 1759 σ. 4, 1775 σ. 4, Ἀστὴρ 1986 (1862) σ. 4, τυπικὸ π. Γ. Ρήγα (1908) σ. 139, Ἱερατικὸν ἔκδ. 1987) θυμίαση τῶν πιστῶν πρὸ τῆς εἰσόδου καὶ ἀκολούθως στὸ ἅγιο βῆμα νὰ προσφέρεται καπνός!

Εἴσοδος μὲ δικηροτρίκηρα («πηνία» βλ. Μέγα Εὐχολόγιον ἔκδ. Ἀστὴρ σ. 334) γίνεται ἀπὸ τὸν διάκονο σὲ ἀρχιερατικὴ χοροστασία (ἤ λειτουργία) διασώζοντας τὴν πρακτικὴ ἀφετηρία τῆς εἰσόδου, καθώς «στὴν παλαιὰ ἐποχὴ ἦταν πραγματικὴ εἴσοδος, γιὰ πρώτη φορά, τῶν ἱερέων στὸ θυσιαστήριο γιὰ τὴν προσφορὰ τοῦ θυμιάματος καὶ τὸ ἄναμμα καὶ τὴν εὐλογία τῶν ἑσπερινῶν φώτων» (Ἰ. Φουντούλη Λογικὴ λατρεία ἔκδ. ᾿Αποστολικῆς Διακονίας 1997 σ. 160· ὁμοίως τοῦ αὐτοῦ Ἀπαντήσεις τ. 4 σσ. 269-270). Ἄρα στὸ «Κατευθυνθήτω...» τοῦ ἑσπερινοῦ δὲν θυμιᾶται τὸ ἱερό.
 
Last edited:
Μήπως μπορεί κάποιος τις φωτογραφίες του 3ου μηνύματος να τις κάνει pdf; μου βγαίνουν σε μικρό μέγεθος...
 
Last edited by a moderator:
Γεώργιος Καραγιαννάκης;126760 said:
Μήπως μπορεί κάποιος τις φωτογραφίες του 3ου μηνύματος να τίς κάνει pdf; μου βγαίνουν σε μικρό μέγεθος...

Ορίστε.
 

Attachments

  • entrance.pdf
    402.4 KB · Views: 131
Last edited by a moderator:

ΓΙΑΝΝΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΣ

Παλαιό Μέλος
Χθες δεν πρόλαβα να ολοκληρώσω το Δόξα Πατρί, και ο ιερέας είχε βγει...
Τί έπρεπε να κάνω; Τελικά εκτέλεσα το δοξαστικό όχι στα 5μ. αλλά εξ επαφής.....
Ποιός θα τους μάθει επιτέλους πώς να κάνουν σωστά τη δουλειά τους;

Έχετε ακούσει στιχηραρικο-ειρμολογικό μέλος; Ε! Αυτό είπα χθες!!!!
 
Last edited:
Top