Συλλαβές του κειμένου ή συνεχόμενος βόμβος;

ilias nektarios

Παλιο-μέλος... και μισό!
Νομιζω πως το καλυτερο αποτελεσμα βγαινει,οταν τονιζουμε τις συλλαβες.
Με την προ'υ'ποθεση μονο,να μην ακουγονται πολυ δυνατα τα συμφωνα.Π.χ. εχετε ακουσει πολλες ηχογραφησεις του Χατζημαρκου σε studio;
Ακουγονται περισσοτερο οι ισοκρατες-και αν τονιζουν πολυ τα συμφωνα,ειναι αντιαισθητικο-παρα ο ψαλλων.
Ακομα πιο ομορφο,κατα την δικη μου αισθητικη,ειναι αυτο που κανει ο ισοκρατης(μηχανημα).
Τονιζει μονο τα φωνηεντα και κανει το μελος,να ακουγεται ευχαριστα.
Αν μαλιστα ισοκρατω,ειτε σε πανηγυρια,ειτε σε εκδηλωσεις, τονιζω μονο τα φωνηεντα,κατα τη ροη του μελους.
 

NKontis

Παλαιό Μέλος
Επιτρέψτε μου να πω και εγώ μερικά πράγματα, βγαλμένα από την προσωπική μου εμπειρία, καθότι είχα την μεγάλη τιμή να βρίσκομαι επί πενταετία περίπου στο πλάι του μακαριστού Γεωργίου Βαλή ως ισοκράτης.
Ο Βαλής λοιπόν όταν υπήρχαν λίγα άτομα στο ισοκράτημα έλεγε τις συλλαβές του κειμένου για να ακούγεται το ίσο ή τουλάχιστον κάναμε ίσο χωρίς τις συλλαβές αλλά με ανοικτό στόμα. Όταν υπήρχαν πολλά άτομα, τότε κάναμε ίσο με κλειστό το στόμα για να μην καλύπτουμε το μέλος. Ήταν δηλ. θέμα έντασης. Ο ίδιος φυσικά, επειδή ισοκρατούσε σε πολύ χαμηλές νότες, εάν υπήρχε, έπαιρνε και ένα μικρόφωνο κοντά του καθόταν αυτός στο κέντρο και μας έβαζε εμάς γύρω του.
Όσον αφορά το συνεχές ή με στάσεις ίσο, και ο μακαριστός Γιώργος και ο κ. Παϊκόπουλος μας έλεγαν να σταματάμε στις μαρτυρίες και στις παύσεις του μέλους. Μάλιστα το θεωρούσαν λάθος να συνεχίσεις. Μόνο σε λίγες εξαιρέσεις γραμμών «μονωδιακής» φύσης μας έλεγαν να κάνουμε συνεχές ίσο. Γραμμές που έλεγε κάποιος ως μονωδία ή μπορεί και όλη η χορωδία, αλλά πάντως αυτές που έχουν πιό αργή χρονική αγωγή και δίνουν μία άλλη πιό αργή εντύπωση στο μέλος. Στις λίγες αυτές γραμμές που συνεχίζαμε το ίσο, επειδή κατά τις παύσεις του μέλους ακουγόταν μόνο το ίσο, γι᾽ αυτό κάναμε με κλειστό στόμα.
Οι ισοκράτες παρακολουθούσαν το μέλος και δεν τα έλεγαν απ᾽ έξω. Μόνο ο Βαλής είχε «το δικαίωμα» να διορθώνει (με την τεράστια εμπειρία του) τα ισοκρατήματα που ήταν γραμμένα στο χαρτί με δικά του και αυτό γινόταν πολλές φορές την στιγμή της συναυλίας. Μάλιστα αυτός ήταν και ένας τρόπος να ελέγχει έναν νέο όταν έμπαινε στη χορωδία, αν μπορούσε δηλ. να ακολουθήσει στο ίσο κάνοντας επιτυχημένα τις αλλαγές που γίνονταν την τελευταία στιγμή. Αυτός απλώς σου έδειχνε με το δάκτυλο κάτω ή πάνω και εσύ έπρεπε να ξέρεις πού θα πας και πότε. Πραγματικά μεγάλο σχολείο ο «άρχων ισοκράτης» όπως τον αποκαλούσαν όλοι (ακόμα και ο Παϊκόπουλος!!!!)
Τέλος για τους ισοκράτες (κάπου παραπάνω αναφέρθηκε πως οι ισοκράτες πρέπει να ξέρουν να ψάλουν), όλοι μας έλεγαν πως στην Κων/πολη ο Στανίτσας διάλεγε τους καλύτερους ψάλτες για...ισοκράτημα!!! Ο ίδιος δε ο Βαλής, σε μία εκδήλωση που είχαμε κάνει στην Μονεμβασία, στο λεωφορείο μας έψαλε επί ώρες και μας έλεγε πώς έψαλε ο τάδε ψάλτης στην Πόλη το τροπάριο της Κασσιανής, πώς το έλεγε ο άλλος, πώς άλλαζε την μία θέση στους κανόνες, πώς άλλαζε την άλλη. Εγώ προσωπικά δεν είχα ακούσει τον Βαλή πάλι να ψάλλει. Τρελάθηκα όμως από την ψαλτική του δεινότητα και την δυνατότητά του να αποδίδει τις θέσεις έτσι όπως τις είχε ακούσει. Είχε μάλιστα και μεγάλο πάθος όταν τις έψαλλε...τίς ζούσε!!!

Αυτά τα λίγα (μπορεί να φαίνονται πολλά εδώ, αλλά είναι πράγματι λίγα σε σχέση με όλα αυτά που ζήσαμε κοντά σε αυτόν τον άνθρωπο) για το πώς κάναμε ίσο δίπλα στον μέγιστο Βαλή.

Ευχαριστώ
Νεκτάριος Κόντης


Υ.Γ. Νομίζω πως πέρα από τα τεχνικά αυτά στοιχεία δεν χρειάζεται να αναφέρω πως το βασικότερο πράγμα που κοίταγε ο Βαλής ήταν η δυνατότητα του ισοκράτη να πιάνει τις νότες με την πρώτη και χωρίς να...φεύγει. Αυτό θεωρείται ως βασική προϋπόθεση και δεν μπαίνω στον κόπο να το κουβεντιάζω καν, όπως και ο μακαριστός.
 

tb---

τσοπάνης
Επιτρέψτε μου να πω και εγώ μερικά πράγματα, βγαλμένα από την προσωπική μου εμπειρία, καθότι είχα την μεγάλη τιμή να βρίσκομαι επί πενταετία περίπου στο πλάι του μακαριστού Γεωργίου Βαλή ως ισοκράτης.
Ο Βαλής λοιπόν όταν υπήρχαν λίγα άτομα στο ισοκράτημα έλεγε τις συλλαβές του κειμένου για να ακούγεται το ίσο ή τουλάχιστον κάναμε ίσο χωρίς τις συλλαβές αλλά με ανοικτό στόμα. Όταν υπήρχαν πολλά άτομα, τότε κάναμε ίσο με κλειστό το στόμα για να μην καλύπτουμε το μέλος. Ήταν δηλ. θέμα έντασης. Ο ίδιος φυσικά, επειδή ισοκρατούσε σε πολύ χαμηλές νότες, εάν υπήρχε, έπαιρνε και ένα μικρόφωνο κοντά του καθόταν αυτός στο κέντρο και μας έβαζε εμάς γύρω του.
Όσον αφορά το συνεχές ή με στάσεις ίσο, και ο μακαριστός Γιώργος και ο κ. Παϊκόπουλος μας έλεγαν να σταματάμε στις μαρτυρίες και στις παύσεις του μέλους. Μάλιστα το θεωρούσαν λάθος να συνεχίσεις. Μόνο σε λίγες εξαιρέσεις γραμμών «μονωδιακής» φύσης μας έλεγαν να κάνουμε συνεχές ίσο. Γραμμές που έλεγε κάποιος ως μονωδία ή μπορεί και όλη η χορωδία, αλλά πάντως αυτές που έχουν πιό αργή χρονική αγωγή και δίνουν μία άλλη πιό αργή εντύπωση στο μέλος. Στις λίγες αυτές γραμμές που συνεχίζαμε το ίσο, επειδή κατά τις παύσεις του μέλους ακουγόταν μόνο το ίσο, γι᾽ αυτό κάναμε με κλειστό στόμα.
Οι ισοκράτες παρακολουθούσαν το μέλος και δεν τα έλεγαν απ᾽ έξω. Μόνο ο Βαλής είχε «το δικαίωμα» να διορθώνει (με την τεράστια εμπειρία του) τα ισοκρατήματα που ήταν γραμμένα στο χαρτί με δικά του και αυτό γινόταν πολλές φορές την στιγμή της συναυλίας. Μάλιστα αυτός ήταν και ένας τρόπος να ελέγχει έναν νέο όταν έμπαινε στη χορωδία, αν μπορούσε δηλ. να ακολουθήσει στο ίσο κάνοντας επιτυχημένα τις αλλαγές που γίνονταν την τελευταία στιγμή. Αυτός απλώς σου έδειχνε με το δάκτυλο κάτω ή πάνω και εσύ έπρεπε να ξέρεις πού θα πας και πότε. Πραγματικά μεγάλο σχολείο ο «άρχων ισοκράτης» όπως τον αποκαλούσαν όλοι (ακόμα και ο Παϊκόπουλος!!!!)
Τέλος για τους ισοκράτες (κάπου παραπάνω αναφέρθηκε πως οι ισοκράτες πρέπει να ξέρουν να ψάλουν), όλοι μας έλεγαν πως στην Κων/πολη ο Στανίτσας διάλεγε τους καλύτερους ψάλτες για...ισοκράτημα!!! Ο ίδιος δε ο Βαλής, σε μία εκδήλωση που είχαμε κάνει στην Μονεμβασία, στο λεωφορείο μας έψαλε επί ώρες και μας έλεγε πώς έψαλε ο τάδε ψάλτης στην Πόλη το τροπάριο της Κασσιανής, πώς το έλεγε ο άλλος, πώς άλλαζε την μία θέση στους κανόνες, πώς άλλαζε την άλλη. Εγώ προσωπικά δεν είχα ακούσει τον Βαλή πάλι να ψάλλει. Τρελάθηκα όμως από την ψαλτική του δεινότητα και την δυνατότητά του να αποδίδει τις θέσεις έτσι όπως τις είχε ακούσει. Είχε μάλιστα και μεγάλο πάθος όταν τις έψαλλε...τίς ζούσε!!!

Αυτά τα λίγα (μπορεί να φαίνονται πολλά εδώ, αλλά είναι πράγματι λίγα σε σχέση με όλα αυτά που ζήσαμε κοντά σε αυτόν τον άνθρωπο) για το πώς κάναμε ίσο δίπλα στον μέγιστο Βαλή.

Ευχαριστώ
Νεκτάριος Κόντης


Υ.Γ. Νομίζω πως πέρα από τα τεχνικά αυτά στοιχεία δεν χρειάζεται να αναφέρω πως το βασικότερο πράγμα που κοίταγε ο Βαλής ήταν η δυνατότητα του ισοκράτη να πιάνει τις νότες με την πρώτη και χωρίς να...φεύγει. Αυτό θεωρείται ως βασική προϋπόθεση και δεν μπαίνω στον κόπο να το κουβεντιάζω καν, όπως και ο μακαριστός.

Πολύ χρήσιμα τα παραπάνω για τα ζητήματα χορωδιακού μέλους και οργάνωσης χορωδίας ~
 

souldatos

Στέφανος Σουλδάτος
Μόνο ο Βαλής είχε «το δικαίωμα» να διορθώνει (με την τεράστια εμπειρία του) τα ισοκρατήματα που ήταν γραμμένα στο χαρτί με δικά του και αυτό γινόταν πολλές φορές την στιγμή της συναυλίας.

Πολύ ωραίο το μήνυμα του Νεκτάριου. Θα διαφωνήσω όμως με το παραπάνω σχόλιο. Κατά τη γνώμη μου, τη στιγμή της συναυλίας δεν έχει κανείς δικαίωμα να αλλάξει τα ισοκρατήματα που έχουν συμφωνηθεί στις πρόβες, ούτε καν ο χοράρχης. Όποιος διαφωνεί με τα ισοκρατήματα μπορεί να το αναφέρει στις πρόβες, οι οποίες εξάλλου γίνονται για την προετοιμασία τόσο των ψαλτών όσο και των ισοκρατών.

Έχει τύχει πολλές φορές στις πρόβες της χορωδίας να διακόψουμε κάποιο κομμάτι για να συζητήσουμε κάποια αμφιλεγόμενη θέση (συνήθως στα παλαιά), αν π.χ. μια διατονική θέση που γυρίζει γύρω από το Πα είναι πλ. Δ' με ισοκράτημα Νη και ψηλό Πα ή αν είναι Α' ήχος με ισοκράτημα Πα. Και στη συζήτηση μπορούν να συμμετάσχουν και οι ψάλτες και οι ισοκράτες. Από τη στιγμή που θα αποφασιστεί όμως το ισοκράτημα, έχουν όλοι υποχρέωση να το ακολουθήσουν.
 

tb---

τσοπάνης
.. Και στη συζήτηση μπορούν να συμμετάσχουν και οι ψάλτες και οι ισοκράτες. Από τη στιγμή που θα αποφασιστεί όμως το ισοκράτημα, έχουν όλοι υποχρέωση να το ακολουθήσουν.

Καλησπέρα. Οι ισοκράτες δεν είναι ψάλτες ?
 

souldatos

Στέφανος Σουλδάτος
Καλησπέρα. Οι ισοκράτες δεν είναι ψάλτες ?

Απλά χρησιμοποίησα το διαχωρισμό ψάλτης-ισοκράτης για να μπορούμε να συνεννοηθούμε, εννοώντας αφενός αυτούς που ψέλνουν το μέλος και αφετέρου αυτούς που κάνουν ισοκράτημα. Μην κολλήσουμε στις λέξεις... :cool:
 

tb---

τσοπάνης
Απλά χρησιμοποίησα το διαχωρισμό ψάλτης-ισοκράτης για να μπορούμε να συνεννοηθούμε, εννοώντας αφενός αυτούς που ψέλνουν το μέλος και αφετέρου αυτούς που κάνουν ισοκράτημα. Μην κολλήσουμε στις λέξεις... :cool:

Δεν είναι γλωσσικό το ζήτημα. Το τόνισα γιατί έχω δεί απο κοντά πρωτοψάλτες να έχουν σχηματίσει στο αναλόγιο έναν "ανθρώπινο" - αυτόματο ισοκράτη.

Εννοώ ότι έχουν σχηματίσει έναν πίνακα με όλους τους φθόγγους ΝΗ - ΖΩ και παράλληλα αναγράφουν και όρους , όπως "σιγά", "δυνατά", "συνεχόμενα", "με συλλαβές", "μαζί", κτλ. Αυτήν την καρτέλα την έχουν συνήθως δίπλα από τα ψαλλόμενα μέλη ή στο πλάι του αναλογίου και υποδεικνύουν με το δάκτυλο τί ίσο επιθυμούν. Ουσιαστικά οι "ισοκράτες" απλά εκτελούν αυτά που καταδεικνύει ο πρωτοψάλτης, ενεργώντας εντελώς μηχανικά, αφού πολλές φορές δεν έχουν πρόσβαση στο κείμενο, ενώ άλλες φορές δεν κατανοούν τα ψαλλόμενα λόγω περιορισμένων γλωσσικών γνώσεων.
 

souldatos

Στέφανος Σουλδάτος
Δεν είναι γλωσσικό το ζήτημα. Το τόνισα γιατί έχω δεί απο κοντά πρωτοψάλτες να έχουν σχηματίσει στο αναλόγιο έναν "ανθρώπινο" - αυτόματο ισοκράτη.

Εννοώ ότι έχουν σχηματίσει έναν πίνακα με όλους τους φθόγγους ΝΗ - ΖΩ και παράλληλα αναγράφουν και όρους , όπως "σιγά", "δυνατά", "συνεχόμενα", "με συλλαβές", "μαζί", κτλ. Αυτήν την καρτέλα την έχουν συνήθως δίπλα από τα ψαλλόμενα μέλη ή στο πλάι του αναλογίου και υποδεικνύουν με το δάκτυλο τί ίσο επιθυμούν. Ουσιαστικά οι "ισοκράτες" απλά εκτελούν αυτά που καταδεικνύει ο πρωτοψάλτης, ενεργώντας εντελώς μηχανικά, αφού πολλές φορές δεν έχουν πρόσβαση στο κείμενο, ενώ άλλες φορές δεν κατανοούν τα ψαλλόμενα λόγω περιορισμένων γλωσσικών γνώσεων.

Μπλέκουμε πολλά θέματα μαζί και ελπίζω να βρεθεί ένας συντονιστής να τα ξεμπλέξει:

1. Το μήνυμα του συνονόματού σου αναφερόταν σε συναυλία, όχι σε αναλόγιο. Φαντάζομαι συμφωνούμε ότι στις πρόβες κάθε χορωδίας κάποιοι αναλαμβάνουν το μέλος και κάποιοι το ίσο. Ίσως να μην είναι πάντα οι ίδιοι, αλλά σίγουρα αυτοί που κάνουν ίσο στις πρόβες πριν από μια συναυλία, κάνουν ίσο και στη συναυλία, εκτός απροόπτου.

2. Όσον αφορά στο αναλόγιο, το να δείχνει ο ψάλτης τι ίσο θέλει δεν το θεωρώ κακό, αν και σίγουρα είναι καλύτερο τα ισοκρατήματα να έχουν σημειωθεί πάνω στο κομμάτι εκ των προτέρων. Σπάνια θα βρεις "βοηθούς" που να γνωρίζουν καλό ισοκράτημα, οπότε λίγη καθοδήγηση δε βλάπτει. Αν και τελευταία έχω παρατηρήσει και το φαινόμενο να βρίσκονται σε ένα ψαλτήρι πολλοί "ψάλτες" που όλοι περιμένουν τη σειρά τους να πουν σόλο κομμάτι, αλλά δεν καταδέχονται ούτε χορωδιακά να ψάλλουν ούτε ισοκράτημα στους άλλους να κάνουν.

3. Όσο για τις άλλες επισημάνσεις που πιθανόν χρησιμοποιούνται (σιγά, ταπεινά, με συναίσθημα, με σκέρτσο, κλπ :D:D:D ), ο καθένας κρίνεται... οπότε ας μην τα βάλουμε όλα στο ίδιο τσουβάλι.
 
Last edited:

tb---

τσοπάνης
Μπλέκουμε πολλά θέματα μαζί και ελπίζω να βρεθεί ένας συντονιστής να τα ξεμπλέξει:

1. Το μήνυμα του συνονόματού σου αναφερόταν σε συναυλία, όχι σε αναλόγιο. Φαντάζομαι συμφωνούμε ότι στις πρόβες κάθε χορωδίας κάποιοι αναλαμβάνουν το μέλος και κάποιοι το ίσο. Ίσως να μην είναι πάντα οι ίδιοι, αλλά σίγουρα αυτοί που κάνουν ίσο στις πρόβες πριν από μια συναυλία, κάνουν ίσο και στη συναυλία, εκτός απροόπτου.

2. Όσον αφορά στο αναλόγιο, το να δείχνει ο ψάλτης τι ίσο θέλει δεν το θεωρώ κακό, αν και σίγουρα είναι καλύτερο τα ισοκρατήματα να έχουν σημειωθεί πάνω στο κομμάτι εκ των προτέρων. Σπάνια θα βρεις "βοηθούς" που να γνωρίζουν καλό ισοκράτημα, οπότε λίγη καθοδήγηση δε βλάπτει. Αν και τελευταία έχω παρατηρήσει και το φαινόμενο να βρίσκονται σε ένα ψαλτήρι πολλοί "ψάλτες" που όλοι περιμένουν τη σειρά τους να πουν σόλο κομμάτι, αλλά δεν καταδέχονται ούτε χορωδιακά να ψάλλουν ούτε ισοκράτημα στους άλλους να κάνουν.

3. Όσο για τις άλλες επισημάνσεις που πιθανόν χρησιμοποιούνται (σιγά, ταπεινά, με συναίσθημα, με σκέρτσο, κλπ :D:D:D ), ο καθένας κρίνεται... οπότε ας μην τα βάλουμε όλα στο ίδιο τσουβάλι.

Διστυχώς ή ευτυχώς θεωρούμε ότι ο ισοκράτης είναι ένας "βοηθός" = υποδιέστερος μουσικά. Κάποιοι κορυφαίοι χοράρχες είχαν άλλες αντιλήψεις και έβαζαν τους καλύτερους ψάλτες να κάμουν ίσο.
 

PavlosKouris

Pavlos Papadopaidi
Νεκτάριε νομίζω ότι στην εποχή μας ισχύει
το ότι πρέπει να είσαι άριστος ψάλτης για να είσαι
καλός ισοκράτης.
 
Συμβαίνει όμως και πολλοί ψάλτες ,απορροφημένοι από τη συνεχή ανάθεση ισοκράτηματος στο ναό ή σε συναυλίες από το χοράρχη,να υστέρουν στην απόδοση του μέλους,όταν πρέπει να πουν ένα δύσκολο κομμάτι.
 

NKontis

Παλαιό Μέλος
Πολύ ωραίο το μήνυμα του Νεκτάριου. Θα διαφωνήσω όμως με το παραπάνω σχόλιο. Κατά τη γνώμη μου, τη στιγμή της συναυλίας δεν έχει κανείς δικαίωμα να αλλάξει τα ισοκρατήματα που έχουν συμφωνηθεί στις πρόβες, ούτε καν ο χοράρχης. Όποιος διαφωνεί με τα ισοκρατήματα μπορεί να το αναφέρει στις πρόβες, οι οποίες εξάλλου γίνονται για την προετοιμασία τόσο των ψαλτών όσο και των ισοκρατών.

Δεν νομίζω πως θα διαφωνήσει κάποιος με αυτό. Φυσικά και δεν «πρέπει» να γίνονται αλλαγές την ώρα της συναυλίας (αν και στον Βαλή δεν νομίζω να «τόλμαγε» κανένας να του πει να μην κάνει αλλαγές :D).
Ως απάντηση όμως θα συνεχίσω την αφήγησή μου για την συγκεκριμένη συναυλία στη Μονεμβασιά με την χορωδία:

«...η χορωδία, λοιπόν, τελειώνει το πρόγραμμα, για το οποίο είχαμε κάνει πολλές πρόβες (και είχα παραστεί σε όλες, το λέω γιατί έχει σημασία). Εγώ ήμουν πραγματικά μαγεμένος με το αποτέλεσμα και το άκουσμα της χορωδίας. Μακράν των ακουσμάτων άλλων χορωδιών που είχα πάρει μέρος. Μου θύμιζε γνήσια Κωνσταντινούπολη! Ήταν μάλιστα και η πρώτη συναυλία που συμμετείχα με αυτή την χορωδία.
Ο κόσμος, λοιπόν, ζητάει να συνεχίσουμε. Εμείς δεν έχουμε παρτιτούρες με άλλα κομμάτια. Λέει κάποιος: άντε να πούμε και κάτι ακόμα. Τί όμως; Ο πρόεδρος λέει να πούμε το Αγαπήσω σε Κύριε του Ιακώβου σε δεύτερο κατά την απόδοση του Στανίτσα. Και δεν το λέμε; λέει και ο Παϊκόπουλος. Εγώ και άλλοι 2-3 νέοι αναρωτιώμασταν για τις παρτιτούρες. Ρωτάω δίπλα μου τον αδελφό του Βαλή. Μα καλά, πού είναι οι παρτιτούρες; Απ᾽ έξω μου λέει!!! Είναι τρελοί αυτοί οι Ρωμαίοι, λέω εγώ.
Η χορωδία, λοιπόν, λέει το Αγαπήσω σε, από στήθους, χωρίς να το έχει κάνει καμία φορά πρόβα για αυτή την εκδήλωση, γιατί όπως είπα, είχα παραστεί σε όλες τις πρόβες για την εκδήλωση αυτή που είχαν κρατήσει πάνω από πεντάμηνο, αν θυμάμαι καλά. Φυσικά θα το είχαν κάνει για προηγούμενη, αλλά ποιός το θυμάται μετά από τόσο καιρό για να το αποδώσει με χορωδία (όχι στο περίπου, γιατί έτσι και εγώ το θυμάμαι), δηλ. να θυμάται επακριβώς όλα τα κλάσματα, τις παύσεις, τις νότες κτλ κτλ;;; Ο αείμνηστος Γιώργος ο Βαλής και σε αυτή την περίπτωση μας έδειχνε με το δάκτυλο σε ποιά νότα θα αλλάζαμε το ίσο και εννοείται πως θεωρούσε δεδομένο πως ήξερες σε ποιά νότα θα πας, όταν σου έδειχνε πάνω ή κάτω.
Αποτέλεσμα; Ακούστηκε σαν να το είχαμε κάνει συνέχεια πρόβα!!! Κανένας από το μέλος δεν μπήκε πιο γρήγορα ή πιο αργά ώστε να ακουστεί και όλοι είπαν ακριβώς τις ίδιες νότες (όχι μόνο την ίδια βασική μελωδία).
Μόλις τελείωσε και ο κόσμος χειροκροτούσε, εγώ γυρνάω και ρωτάω τον αδελφό του Βαλή: μα καλά πώς το είπαν απ᾽ ἐξω; Και τότε έρχεται η δεύτερη κεραμίδα. Πού είναι το περίεργο; μου λέει. Εγώ πάντα όλα απ᾽ έξω τα λέω, γιατί δεν ξέρω να διαβάζω μουσική. Τις παρτιτούρες τις κρατάω για να μην έχω τα χέρια μου άδεια!!! Υπ᾽ όψιν πως αυτόν τον άνθρωπο τον είχα όλη την ώρα δίπλα μου, δίπλα στο αυτί μου και δεν είχε κάνει το παραμικρό λάθος από τα κομμάτια της συναυλίας αυτής και απ᾽ ό,τι παρατήρησα και αργότερα, ούτε σε άλλες...»

Αυτά.
Ζητώ συγγνώμη που ξέφυγα από το θέμα του ισοκρατήματος (δεν θα συνεχίσω αυτή την παρέκλιση) και ευχαριστώ που είχατε την υπομονή να διαβάσετε όλο αυτό.
 

tb---

τσοπάνης
Όσον αφορά το συνεχές του ισοκρατήματος, μου φαίνεται λίγο άτοπο να μην σταματά ποτέ το ίσο. θεωρώ ότι στην μουσική υπάρχει και η σημαντικότατη έννοια της παύσης , που αναδεικνύει πάρα πολλά στοιχεία. Στο συνεχές ισοκράτημα αυτή η παύση παύει να υπάρχει, και πολλές φορές οδηγεί σε κουραστικό άκουσμα. Προσωπικές πάντα οι απόψεις~
 

PavlosKouris

Pavlos Papadopaidi
Όσον αφορά το συνεχές του ισοκρατήματος, μου φαίνεται λίγο άτοπο να μην σταματά ποτέ το ίσο. θεωρώ ότι στην μουσική υπάρχει και η σημαντικότατη έννοια της παύσης , που αναδεικνύει πάρα πολλά στοιχεία. Στο συνεχές ισοκράτημα αυτή η παύση παύει να υπάρχει, και πολλές φορές οδηγεί σε κουραστικό άκουσμα. Προσωπικές πάντα οι απόψεις~


Χμμμ :rolleyes: δεν ξέρω... μπορεί να είναι έτσι αλλά...
μπορεί κ να είναι κ αλλιώς. Πως δηλαδή;
Η συνετή,σωστή κ συνεχής χρήση του ισοκρατήματος
αποτελεί εμπλουτισμό κ ανάδειξη της κύριας μελισματικής
ανάπτυξης του μέλους.
Σαφώς κ κάποιες φορές (ελάχιστες όμως) παύει το
βάσταγμα κ έχουμε το μονωδό ή τη χορωδία μόνη της.
Πάντως μην παίρνεις όρκο ότι το εκκλησίασμα
κουράζεται ή είναι απαίδευτο. Χθές μετά το πέρας της
Θείας Ευχαριστίας στην "ιερή" κ αδιαπραγμάτευτη
ώρα της "ξεκούρασης του πολεμιστή" (καφές:D),
καθηγητής Θεολόγος μετά του γαμπρού του
(καθηγητής στο Ανοιχτό Πανεπιστήμιο Πατρών) σχολίασε
θετικά το συνεχές άκουσμα του ισοκρατήματος με έκπληξη.
Τον ρώτησα γιατί εκπλήσσεται κ απάντησε ότι υπήρχε αρμονία
στη μελωδία κ δεν έβλεπε ψάλτες να μιλάνε, να ξύνονται ή να
παρατηρούν την είσοδο κάθε πιστής...
Έμεινα "κάγκελο" με τις παρατηρήσεις του κ μου
προσέθεσε το εξής "θεϊκό":
"ποτέ δεν ξέρεις ποιός είναι κάτω".
 

tb---

τσοπάνης
Η αναφορά μου εστιάζεται περισσότερο στα μουσικά θέματα. Εκεί δηλαδή που το ίσο "φλερτάρει" με τα όρια του θορύβου.

Όταν ένας ήχος είναι πάντα συνεχόμενος , τότε εύκολα περνά στην κατηγορία του θορύβου. Πολλές φορές στις πόλεις αυτός ο θόρυβος είναι υποσυνείδητος αλλά υπάρχει και επηρεάζει αρκετά την ψυχική υγεία. Για αυτό και μόλις βρεθούμε εκτός πόλης και παύσει αυτός ο θόρυβος αμέσως αντιλαμβανόμαστε την διαφορά και ανακουφιζόμαστε.
Άλλο παράδειγμα είναι η βιομηχανία ή ακόμα και ένα ανεμιστηράκι του υπολογιστή μας. Ο συνεχής χωρίς παύσεις ήχος στις ίδιες συχνότητες κουράζει αρκετά.
 
Η αναφορά μου εστιάζεται περισσότερο στα μουσικά θέματα. Εκεί δηλαδή που το ίσο "φλερτάρει" με τα όρια του θορύβου.

Όταν ένας ήχος είναι πάντα συνεχόμενος , τότε εύκολα περνά στην κατηγορία του θορύβου. Πολλές φορές στις πόλεις αυτός ο θόρυβος είναι υποσυνείδητος αλλά υπάρχει και επηρεάζει αρκετά την ψυχική υγεία. Για αυτό και μόλις βρεθούμε εκτός πόλης και παύσει αυτός ο θόρυβος αμέσως αντιλαμβανόμαστε την διαφορά και ανακουφιζόμαστε.
Άλλο παράδειγμα είναι η βιομηχανία ή ακόμα και ένα ανεμιστηράκι του υπολογιστή μας. Ο συνεχής χωρίς παύσεις ήχος στις ίδιες συχνότητες κουράζει αρκετά.

Νεκτάριε, αυτό θα συνέβαινε αν ακούγαμε ένα ίσο μόνο του, χωρίς μέλος. Εδώ όμως δεν πρόκειται για σκέτο ίσο, αλλά για συνεχή αρμονική συνήχηση ενός φθόγγου (του ίσου) με τους φθόγγους του μέλους. Σκέψου τα ακόρντα μιας κιθάρας σε ένα τραγούδι. Αν ακούμε μόνο τα ακόρντα, τότε είναι αποκρουστικό και κουραστικό. Αν ακούμε όμως τα ακόρντα μέσα σε ένα τραγούδι, τότε είναι ευχάριστο.

Ούτως ή άλλως όμως δεν είναι θόρυβος. Διότι ο θόρυβος ορίζεται:
Ορισμός του θορύβου
– «Θόρυβος ονομάζεται κάθε απεριοδικός σύνθετος ήχος που η στιγμιαία τιμή
του αυξομειώνεται με τυχαίο τρόπο».
 

tb---

τσοπάνης


Νεκτάριε, αυτό θα συνέβαινε αν ακούγαμε ένα ίσο μόνο του, χωρίς μέλος. Εδώ όμως δεν πρόκειται για σκέτο ίσο, αλλά για συνεχή αρμονική συνήχηση ενός φθόγγου (του ίσου) με τους φθόγγους του μέλους. Σκέψου τα ακόρντα μιας κιθάρας σε ένα τραγούδι. Αν ακούμε μόνο τα ακόρντα, τότε είναι αποκρουστικό και κουραστικό. Αν ακούμε όμως τα ακόρντα μέσα σε ένα τραγούδι, τότε είναι ευχάριστο.

Ούτως ή άλλως όμως δεν είναι θόρυβος. Διότι ο θόρυβος ορίζεται:
Ορισμός του θορύβου
– «Θόρυβος ονομάζεται κάθε απεριοδικός σύνθετος ήχος που η στιγμιαία τιμή
του αυξομειώνεται με τυχαίο τρόπο».

Σύμφωνα με τον ΕΛΟΤ (263.1)

• Θόρυβος περιβάλλοντος (ambient noise)
– «Ο θόρυβος που εκπέμπεται από συγκεκριμένες πηγές που δεν μας ενδιαφέρουν κατά τη στιγμή της μέτρησης»
– Παράδειγμα: ο θόρυβος ενός κλιματιστικού σε μια αίθουσα διδασκαλίας

• Θόρυβος βάθους (background noise)
– «Ο θόρυβος που εκπέμπεται από όλες τις πηγές που βρίσκονται στο περιβάλλον και δεν μας ενδιαφέρουν»

• Σύμφωνα με τον ΕΛΟΤ (263.1)
– Σταθερός θόρυβος: παρουσιάζει αμελητέες διακυμάνσεις κατά τη διάρκεια της μέτρησης
– Μεταβλητός θόρυβος: ο θόρυβος που δεν είναι σταθερός
– Κυμαινόμενος θόρυβος: η στάθμη του αλλάζει συνεχώς σε σημαντικό βαθμό κατά τη διάρκεια της μέτρησης/παρατήρησης
 

tb---

τσοπάνης
Δεν έχετε παρατηρήσει ότι όταν έχουμε πχ Α ήχο, και λέμε τα πάντα στην ίδια βάση, με συνεχόμενο ίσο , στο τέλος της ακολουθίας υπάρχει ακουστική κόπωση ?

Αυτό μπορεί να ξεπεραστεί εν μέρη αλλάζοντας την βάση του ήχου, αλλά και πάλι το συνεχόμενο ίσο, χωρίς καμία παύση επιρεάζει αρκετά.
 
Δεν έχετε παρατηρήσει ότι όταν έχουμε πχ Α ήχο, και λέμε τα πάντα στην ίδια βάση, με συνεχόμενο ίσο , στο τέλος της ακολουθίας υπάρχει ακουστική κόπωση ?

Αυτό μπορεί να ξεπεραστεί εν μέρη αλλάζοντας την βάση του ήχου, αλλά και πάλι το συνεχόμενο ίσο, χωρίς καμία παύση επιρεάζει αρκετά.

Ίσως. Δεν το έχω παρατηρήσει. Πάντως πρέπει να είναι και θέμα συνήθειας. Και μάλλον είναι και θέμα υποκειμενικό.

ΥΓ Επι τη ευκαιρία βρήκα κι αυτό.
 

Attachments

  • avarts_acoustics_lesson02.pdf
    653.7 KB · Views: 22

tb---

τσοπάνης
Αν και εκτός θέματος , αλλά ας υπάρχει και εδώ. Αν θέλετε καμια μέτρηση σε Ναούς - Ηχορύπανση, κάντε μια κρούση, κάτι θα κάνουμε :D
 

Attachments

  • 159a_06.1157369256618.pdf
    163.1 KB · Views: 15
Top