Θα ηθελα να πω καποιες προσωπικες σκεψεις πανω στο θεμα διδαχης ορθοφωνιας των σημερινων ψαλτων .
Ολοι οι παλιοι ψαλταραδες Ναυπλιωτης , Πριγγος , Στανιτσας , Θεσσαλονικεις
(Καραμανης κλπ) και και και , ΔΕΝ ΝΟΜΙΖΩ οτι σπουδαζαν (εδιδασκοντο) ορθοφωνια . Και ομως ΟΛΟΙ εψαλλαν τοσο ωραια !!! , με το στομα μισανοικτο
προς το κλειστο (εχω δει αρκετους απο αυτους να ψαλλουν) .
Παρατηρω οτι οι σημερινοι ψαλτες ή υποψηφιοι ψαλτες , εχουν αναγαγει το θεμα διδασκαλιας ορθοφωνιας σε μεγιστη αναγκη . Πολυ φοβαμαι οτι η διδασκαλια ορθοφωνιας και μαλιστα απο δασκαλους που δεν ειναι ψαλτες αλλα
διδασκουν κατα τα ευρωπαϊκα προτυπα (ευρωπαϊκη μουσικη) κανει περισσοτερο ζημια παρα ωφελει . Και αυτο με την εννοια οτι δημιουργουντα φωνες ευρωπαϊκου ηθους και υφους (θα τις ελεγα ''ξυλινες'' φωνες) , αχρωμες , αοσμες , αγευστες , πορω απεχουσες απο την φωνη που απαιτει η βυζαντινη ψαλμωδια . Φωνες ευρωπαϊκες που θελουν το στομα ορθανοικτο
εν ειδη τραγουδιστων οπερας .
Και να ξεκαθαρισω κατι . Δεν μιλαω για ασκησεις καλλιτερης αναπνοης . Αλλο
μαθηματα αναπνοης αλλο φωνης .
Καλο λοιπον θα ειναι , ολοι οσοι καλως ή κακως θελουν να διδαχθουν μαθηματα ορθοφωνιας , να επιλεξουν με προσοχη τον δασκαλο τους . Ο κινδυνος να χασουν το βυζαντινο ψαλτικο ηθος και υφος της φωνης τους ,
ειναι υπαρκτος .
Τελειωνω επαναλαμβανωντας , οτι τα παραπανω ειναι καθαρα προσωπικες σκεψεις και ουδεις υποχρεουται να συμφωνει με αυτες .