Χαμουδόπουλος vs Καράς

Μέσα από έρευνα στις εφημερίδες της εποχής από την ψηφιοποιημένη συλλογή εφημερίδων της Εθνικής Βιβλιοθήκης, που είναι προσβάσιμες στο κοινό ( http://www.nlg.gr/dlefimerides.htm ) ανακάλυψα μία διαμάχη ανάμεσα στον εκ Κωνσταντινουπόλεως λόγιο, μουσικολόγο και νομικό Δημήτριο Χαμουδόπουλο, ο οποίος ήταν μουσικοκριτικός στην εφημερίδα "Ελευθερία" ( http://www.musipedia.gr/wiki/Χαμουδόπουλος_Δημήτριος_Α. ) και τον γνωστό ερευνητή της δημοτικής μουσικής Σίμων Καρά.
Αρχίζω με την παράθεση άρθρου του πρώτου που σχολιάζει μία εκτέλεση από το Σύλλογο προς διάδοσιν της Εθνικής μουσικής (Ελευθερία 9/6/1956).
 

Attachments

  • ELEYTHERIA 9-6-1956.jpg
    2.2 MB · Views: 83
Και η ανταπάντηση του Χαμουδόπουλου
 

Attachments

  • ELEYTHERIA 12-7-1956.jpg
    2.5 MB · Views: 51

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Νίκο, γνωρίζεις μήπως για ποια χορωδία κάνει λόγο στο τέλος της ανταπάντησής του ο Χαμουδόπουλος; Έτσι, για να καταλαβαίνουμε και τι μέτρα είχε, διότι εκείνη την εποχή πολλά μουσικά ρεύματα υπήρχαν.
 

Nikos L.

Παλαιό Μέλος
περισσότερα στοιχεία υπάρχουν για τον Χαμουδόπουλο;
 
Νίκο, γνωρίζεις μήπως για ποια χορωδία κάνει λόγο στο τέλος της ανταπάντησής του ο Χαμουδόπουλος; Έτσι, για να καταλαβαίνουμε και τι μέτρα είχε, διότι εκείνη την εποχή πολλά μουσικά ρεύματα υπήρχαν.

Μιλάει για τον Βυζαντινό Χορό του Θ.Χατζηθεοδώρου
 
περισσότερα στοιχεία υπάρχουν για τον Χαμουδόπουλο;

Στο σύνδεσμο που έδωσα για τον Χαμουδόπουλο προσθέστε και την τελεία στο τέλος της διεύθυνσης. Μεταφέρω:
Χαμουδόπουλος Δημήτριος Α.
Από Musipedia
Μετάβαση σε: πλοήγηση, αναζήτηση
(Κων/πολις 1904 - Αθήνα 1992). Εκλεκτός λόγιος, μουσικολόγος, εθνομουσικολόγος, μουσικοκριτικός και νομικός. Ο πατέρας του Αρμόδιος Δ. Χαμουδόπουλος (από τη Σμύρνη) ήταν νομικός σύμβουλος του Πατριαρχείου (σε εποχή που περιλαμβάνει και την πατριαρχία του Ιωακείμ Γ'). Τελείωσε το γυμνάσιο στην Κων/πολη (Ελληνο-Γαλλικό Λύκειο του Πέραν). Το 1921 πήρε το δίπλωμα του γαλλικού και το 1922 του ελληνικού Τμήματος του Λυκείου. Μετά γράφτηκε στη Νομική Σχολή του Παν/μίου της Βιέννης (1922-1924) ασχολούμενος παράλληλα με μουσικές σπουδές. Από τη Βιέννη πήγε στη Γαλλία για συνέχιση των νομικών και μουσικών του σπουδών. Το 1925 υπήρξε μέλος της υπό τον Δ. Μητρόπουλο, ΣΟ του Ελληνικού Ωδείου, το 1926 μέλος της Ορχ. του «Συλλόγου Συναυλιών» και το 1927 της ΣΟ του Ωδείου Αθηνών. Το 1927 πήρε δίπλωμα βιολιού από το Εθνικό Ωδείο (τάξη Φ. Βολωνίνη), το 1928 πτυχίο νομικής του Παν/μίου Αθηνών και το 1930 διορίστηκε δικηγόρος στην Τράπεζα Ελλάδος. Από το 1935 ώς το 1944 (που διακόπηκε η έκδοση) ήταν τακτικός μουσικοκριτικός της "Πρωΐας" και από το 1945 ώς το 1967 της "Ελευθερίας". Παράλληλα, συνεργάτης και μουσικοκριτικός της "Νέας Εστίας". Επίσης, δημοσίευσε κριτικές, άρθρα και μελέτες για πνευματικά και καλλιτεχνικά θέματα σε εφημερίδες και περιοδικά (ελληνικά και ξενόγλωσσα). Διετέλεσε καθηγητής βιολιού στο Εθνικό Ωδείο. Διετέλεσε επίσης γεν. γραμματέας της ΕΕΘΜ και κατόπιν, αντιπρόεδρός της. Μέλος σε διάφορα Συμβούλια κι Επιτροπές (ΕΙΡΤ, ΕΟΤ, κ.λπ.). Τον Νοέμβριο του 1970 ανέλαβε τη γενική διεύθυνση της ΕΛΣ (ώς την Mεταπολίτευση). Το 1980 δημοσίευσε το βιβλίο "Η ανατολή της έντεχνης μουσικής στην Ελλάδα και η δημιουργία της Εθνικής Σχολής". Τιμητικές διακρίσεις: Δίπλωμα από το "Κέντρο Κων/πολιτών", Μετάλλιο "150ετίας του 1821" και Παράσημο Τάγματος Αξίας της Ιταλικής Δημοκρατίας (βλ. και Τραβασάρου-Χαμουδοπούλου Μαίρη).
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Μήπως, όμως, κατακρίνοντας τον Καρά, μέμφεται και στοιχεία παραδοσιακά που η αθηναϊκή σχολή είχε εξοβελίσει σαν τουρκικά εδραιώνοντας μια μετροφωνία; Γιατί το άκουσμα του Ρωμανού και Δαμασκηνού, για παράδειγμα, στη Ρόδο από το αρχείο της Boulton (αρχές δεκαετίας '60) είναι αρκετά ξερό και με χροιές όχι και τόσο ψαλτικές.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Ναί, κι ἐγώ νομίζω ὅτι αὐτό τό vs δέν ἔχει σχέση μέ τά σημερινά. Μπράβο σου πάντως Νικόλαε γι᾿ αὐτή τήν ἔρευνα σέ παλιές ἐφημερίδες. Νά ψάξεις καί τά προηγούμενα ἄρθρα του, πού μνημονεύει, γιά νά κρίνουμε. Ἀναλίσκεται σέ γενικότητες. Ἐπίσης ἡ ἀναφορά του στόν «Ἀρχιτέκτονα τοῦ Σύμπαντος» μέ προβληματίζει.
Τό κλίμα τῆς ἐποχῆς εἶναι φανερό καί ἡ χορωδία πού ἀναφέρει θά εἶναι τῆς Μητροπόλεως. Εἶχε πάει ὁ Περιστέρης τότε; Πάντως ἔχει ὑπόψη του κάτι περί Ψάχου καί Περιστέρη.

Μέ τήν εὐκαιρία, συγχαρητήρια γιά τό ἱστολόγιο τοῦ Παναγιωτίδη!


 
Μήπως, όμως, κατακρίνοντας τον Καρά, μέμφεται και στοιχεία παραδοσιακά που η αθηναϊκή σχολή είχε εξοβελίσει σαν τουρκικά εδραιώνοντας μια μετροφωνία; Γιατί το άκουσμα του Ρωμανού και Δαμασκηνού, για παράδειγμα, στη Ρόδο από το αρχείο της Boulton (αρχές δεκαετίας '60) είναι αρκετά ξερό και με χροιές όχι και τόσο ψαλτικές.

Φίλε Γιάννη εγώ απλά παρέθεσα τα ντοκουμέντα χωρίς προσωπικό σχολιασμό!
Πάνω σε αυτό που λες πάντως έχω να πω ότι διαφωνώ κάθετα με πολλούς σήμερα που κατακρίνουν στον Καρά ακόμη και τα θετικά του στοιχεία (όπως π.χ. την καταδίκη της μετροφωνίας).
 

Ναί, κι ἐγώ νομίζω ὅτι αὐτό τό vs δέν ἔχει σχέση μέ τά σημερινά. Μπράβο σου πάντως Νικόλαε γι᾿ αὐτή τήν ἔρευνα σέ παλιές ἐφημερίδες. Νά ψάξεις καί τά προηγούμενα ἄρθρα του, πού μνημονεύει, γιά νά κρίνουμε. Ἀναλίσκεται σέ γενικότητες. Ἐπίσης ἡ ἀναφορά του στόν «Ἀρχιτέκτονα τοῦ Σύμπαντος» μέ προβληματίζει.
Τό κλίμα τῆς ἐποχῆς εἶναι φανερό καί ἡ χορωδία πού ἀναφέρει θά εἶναι τῆς Μητροπόλεως. Εἶχε πάει ὁ Περιστέρης τότε; Πάντως ἔχει ὑπόψη του κάτι περί Ψάχου καί Περιστέρη.

Μέ τήν εὐκαιρία, συγχαρητήρια γιά τό ἱστολόγιο τοῦ Παναγιωτίδη!



Όπως προείπα απλά τα παρέθεσα για πληροφόρηση. Η γνώμη π.χ. για τον Καρά, κάποιου που δεν είναι ιεροψάλτης δε με αγγίζει είτε είναι αρνητική (Χαμουδόπουλος), είτε θετική (Κόντογλου- ο οποίος βέβαια ως λογοτέχνης είναι καταπληκτικός!)
Περί Μ.Α.Τ.Σ. δεν γνωρίζω, αλλά κάτι μου μυρίζει και μένα...
Το ιστολόγιο δοκιμαστικό, χαίρομαι που σου άρεσε. Την ευχή σου και καλό υπόλοιπο νηστείας(για θαλασσινά πότε θα πάμε;:D)
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Για να διαβαστεί πιο εύκολα το άρθρο, το μετέτρεψα σε pdf.
 

Attachments

  • Αρθρογραφία Χαμουδόπουλου - Καρά.pdf
    5.7 MB · Views: 33

Shota

Παλαιό Μέλος
Νίκο, γνωρίζεις μήπως για ποια χορωδία κάνει λόγο στο τέλος της ανταπάντησής του ο Χαμουδόπουλος; Έτσι, για να καταλαβαίνουμε και τι μέτρα είχε, διότι εκείνη την εποχή πολλά μουσικά ρεύματα υπήρχαν.

Αρκετά διαφωτιστικό είναι αυτό. Βάρβαροι = Tούρκοι;
 

Attachments

  • Chamoudopoulos.tif
    42.5 KB · Views: 34

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
... Η γνώμη (...), κάποιου που δεν είναι ιεροψάλτης δε με αγγίζει είτε είναι αρνητική (...), είτε θετική ....

Ακούγεται κάπως ελιτίστικο αυτό. Θα στεκόταν καλύτερα αν αντί για το «δεν είναι ιεροψάλτης» έγραφες «δεν έχει σχέση με την εκκλησία». Γιατί όλος ο κόσμος που πηγαίνει συνειδητά στην εκκλησία και συμμετέχει, αν και όχι ιεροψάλτης, έχει λόγο που πρέπει και να μας αγγίζει.
 
΄Ενα πολύ καλό εφαλτήριο για να μάθουμε καλύτερα την ιστορία των μεγάλων ιεροψαλτών, ήταν κι΄αυτή η vs μεταξύ Χαμουδόπουλου και Καρά.
Τι μας λέει η ιστορία λοιπόν; Γεννημένος στην Πολη ο κ. Χαμουδόπουλος το 1904,(έχω μπροστά μου το άρθρο απο την Πάπυρους-Λαρούς-Μπριτάνικα), το 1911 ήταν 7 χρονών παιδάκι, και εφόσον τελείωσε και το Λύκειο στο Πέραν, ήταν και σύγχρονος με τον Πρίγγο, ο οποίος μικρό παιδάκι 10 χρονών ήταν μαθητής του Ιακώβου Ναυπλιώτη! Είχε λοιπόν ακούσματα ο άνθρωπος. Να προσθέσουμε δε ότι πρόλαβε και τον Βασίλειο Νικολαϊδη στον Πατριαρχικό Ναό!
΄Οσον αφορά δε στο επιστημονικό του έργο, θα σταθώ μόνο στις κριτικές του περί μουσικών εκτελέσεων σε έγκριτα περιοδικά και εφημερίδες, όπως η "Πρωϊα", "Ελευθερία" και το περιοδικό "Νέα Εστία", οι οποίες ανέρχονται σε 1350.
΄Αρα λοιπόν, ερωτώ ποιός έκρινε την χορωδία του κ. Καρά, που υποθέτω πως για πρώτη φορά την άκουσε, σύμφωνα με αυτά που είχε ακούσει στην Πόλη, και ζώντος του Πρίγγου, του Στανίτσα, του Νικολαϊδη και άλλων πολλών;
 

Shota

Παλαιό Μέλος
Φίλε Γιάννη εγώ απλά παρέθεσα τα ντοκουμέντα χωρίς προσωπικό σχολιασμό!

Μήπως έχεις και τα δυο άρθρα για τα οποια μιλάει ο Χαμουδόπουλος εδώ; Ευχαριστώ.
 

Attachments

  • arthra.jpg
    33.8 KB · Views: 1
Μήπως έχεις και τα δυο άρθρα για τα οποια μιλάει ο Χαμουδόπουλος εδώ; Ευχαριστώ.

Από εδώ http://www.nlg.gr/digitalnewspapers/ns/main.html θα βρεις και αυτά και άλλα (έχει καταπληκτικά άρθρα του Κόντογλου).
Εδώ είναι το φύλλο της 25/12/47 http://www.nlg.gr/digitalnewspapers/ns/pdfwin.asp?c=64&dc=25&db=12&da=1947
και εδώ το φύλλο της 9/10/54
http://www.nlg.gr/digitalnewspapers/ns/pdfwin.asp?c=64&dc=9&db=10&da=1954
Σκέψου τί υπάρχει! Για αναζήτηση "βυζαντινή μουσική" που έβαλα βγάζει εκατοντάδες αποτελέσματα!
Να σαι καλά!
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Ὄχι ἐναρμόνιση, ἀλλά πολλές φωνές (ἀνδρικές, γυναικεῖες, παιδικές), διαστήματα πέμπτης ἤ τετάρτης, ἁρμονικά ἰσοκρατήματα...

 

Attachments

  • 25.12.47.bmp
    815.9 KB · Views: 14
  • 9.10.54.bmp
    2.5 MB · Views: 9
  • 9.10.54(2).bmp
    2.9 MB · Views: 6
  • 25.12.47(olon).bmp
    4.9 MB · Views: 8
Last edited:

Shota

Παλαιό Μέλος
Από εδώ http://www.nlg.gr/digitalnewspapers/ns/main.html θα βρεις και αυτά και άλλα (έχει καταπληκτικά άρθρα του Κόντογλου).
Εδώ είναι το φύλλο της 25/12/47 http://www.nlg.gr/digitalnewspapers/ns/pdfwin.asp?c=64&dc=25&db=12&da=1947
και εδώ το φύλλο της 9/10/54
http://www.nlg.gr/digitalnewspapers/ns/pdfwin.asp?c=64&dc=9&db=10&da=1954
Σκέψου τί υπάρχει! Για αναζήτηση "βυζαντινή μουσική" που έβαλα βγάζει εκατοντάδες αποτελέσματα!
Να σαι καλά!

Ευχαριστώ! Ιδού τα άρθρα (σε πολύ κακή ποιότητα όμως :eek: ).
 

Attachments

  • 9 - 10 - 1954 - sel. 3.pdf
    319 KB · Views: 13
  • 9 - 10 - 1954 - sel. 4.pdf
    266.6 KB · Views: 11
  • 25-12-1947 - sel. 3.pdf
    297 KB · Views: 10
Top