ιερομ. Γαβριήλ Κουντιάδης (1876-1965)

dimitrios.zaganas

Παλαιό Μέλος
Βιογραφία κ εργογραφία από τον μαθητή του Ν.Μπαλάνο εδώ κ εδώ (αναδημοσιεύσεις).

Μάνθος, Δημήτριος, Το μουσικό έργο του ιερομόναχου Γαβριήλ Κουντιάδου. Σέρρες 2009. Διπλωμ. εργασία στο ΑΠΘ (επιβλ. π.Σπυρίδων Αντωνίου). Δημοσιεύονται μερικές ανέκδοτες συνθέσεις του κ αρκετές φωτογραφίες (του ιδίου κ των πονημάτων του).
 
Last edited:

EIRYK EMNOSHELE

Qu'est-ce que je ferais sans toi?
Εύληπτη, κατανοητή και αξιολογότατη εργασία όπως έγραψε και ο Αηδόνης για τον οποιοδήποτε. Έτσι χωρίς να το καταλάβω διάβασα το μεγαλύτερο μέρος της! Και ο γέροντας Γαβριήλ γράφει αρκετά χρήσιμα πράγματα. Ενδιαφέρον μεγάλο παρουσιάζει και το τρίτο κεφάλαιο « Η Μουσική της Εκκλησίας» στο οποίο ο γέροντας απαντά σε διάφορες επικρίσεις. Συγχαρητήρια στον πονήσαντα! Αλλά και στον κ. Δημήτριο Ζαγανά για την ανάρτηση αυτού του θέματος.

Θα ήθελα μόνο να σταθώ λίγο σε ένα σημείο που με παραξένεψε κάπως. Γράφει ένας από τους μαθητές του γέροντα Γαβριήλ στη σελίδα 28: «… Στην εκτέλεση της πεταστής κλασικός, όχι τύπου Αγγελόπουλου, που εμιμείτο το Σίμωνα Καρά με τα βιολιά και το σαντούρι.».

Αυτά λέει ο μαθητής. Μήπως πρόκειται περί λανθασμένης εκτίμησης του μαθητή; Η δική μου η απάντηση είναι καταφατική διότι ο κ. Λυκούργος Αγγελόπουλος δεν ήταν τότε γνωστός, και αν πράγματι διαφωνούσε με τον Σ. Καρά ο γέροντας θα μπορούσε άμεσα να το κάνει στον ίδιο. Έχουμε τέτοια στοιχεία;
Η εργασία δεν αναφέρει. Επομένως αυτά είναι λόγια και καθαρά προσωπική εκτίμηση, καθ’ όλα σεβαστή ωστόσο, του μαθητή, και δεν έχουν καμία σχέση με τον γέροντα και δάσκαλό του. Ναι δε θα μιλούσε έτσι αν ζούσε σήμερα ο γέροντας Γαβριήλ διότι ο ίδιος δείχνει να συμφωνεί με αρκετά από αυτά που λέει ο Σ. Καράς στο θεωρητικό του. Δε θέλω να γράψω πολλά. Όμως δέστε μερικές περιπτώσεις:

  • την αρκτική μαρτυρία του τρίτου ήχου που τη σημειώνει με συνεχές ελαφρόν σε αντίθεση με αυτή που έχει το αναστασιματάριο του Ιωάννου, δηλώνοντας με αυτό τον τρόπο την ύπαρξη του μέσου τρίτου ήχου στον οποίο ψάλλονται ειρμολογικά αλλά και στιχηραρικά μέλη,
  • την χρησιμοποίηση και ανάλυση που κάνει με το ισάκι ακριβώς με το νι και με το σίγμα λες και έχει αντιγράψει το θεωρητικό του Σίμωνα Καρά! Το πρώτο παράδειγμα βρίσκεται στη σελίδα 53 το δεύτερο στην 55.
Δεν έχω χρόνο να κοιτάξω, αλλά πιστεύω πως πρέπει να υπάρχουν και άλλα τέτοια στοιχεία σε αυτή την εργασία, τα οποία τουλάχιστον δηλώνουν πως αν ζούσε δε θα μιλούσε έτσι ο μακαριστός γέροντας για τον σημερινό διευθυντή της ΕΛ.ΒΥ.Χ.
 

dimitrios.zaganas

Παλαιό Μέλος
Εύληπτη, κατανοητή και αξιολογότατη εργασία όπως έγραψε και ο Αηδόνης για τον οποιοδήποτε. Έτσι χωρίς να το καταλάβω διάβασα το μεγαλύτερο μέρος της! Και ο γέροντας Γαβριήλ γράφει αρκετά χρήσιμα πράγματα. Ενδιαφέρον μεγάλο παρουσιάζει και το τρίτο κεφάλαιο « Η Μουσική της Εκκλησίας» στο οποίο ο γέροντας απαντά σε διάφορες επικρίσεις. Συγχαρητήρια στον πονήσαντα! Αλλά και στον κ. Δημήτριο Ζαγανά για την ανάρτηση αυτού του θέματος.

Θα ήθελα μόνο να σταθώ λίγο σε ένα σημείο που με παραξένεψε κάπως. Γράφει ένας από τους μαθητές του γέροντα Γαβριήλ στη σελίδα 28: «… Στην εκτέλεση της πεταστής κλασικός, όχι τύπου Αγγελόπουλου, που εμιμείτο το Σίμωνα Καρά με τα βιολιά και το σαντούρι.».

Αυτά λέει ο μαθητής. Μήπως πρόκειται περί λανθασμένης εκτίμησης του μαθητή; Η δική μου η απάντηση είναι καταφατική διότι ο κ. Λυκούργος Αγγελόπουλος δεν ήταν τότε γνωστός, και αν πράγματι διαφωνούσε με τον Σ. Καρά ο γέροντας θα μπορούσε άμεσα να το κάνει στον ίδιο. Έχουμε τέτοια στοιχεία;
Η εργασία δεν αναφέρει. Επομένως αυτά είναι λόγια και καθαρά προσωπική εκτίμηση, καθ’ όλα σεβαστή ωστόσο, του μαθητή, και δεν έχουν καμία σχέση με τον γέροντα και δάσκαλό του. Ναι δε θα μιλούσε έτσι αν ζούσε σήμερα ο γέροντας Γαβριήλ διότι ο ίδιος δείχνει να συμφωνεί με αρκετά από αυτά που λέει ο Σ. Καράς στο θεωρητικό του. Δε θέλω να γράψω πολλά. Όμως δέστε μερικές περιπτώσεις:

  • την αρκτική μαρτυρία του τρίτου ήχου που τη σημειώνει με συνεχές ελαφρόν σε αντίθεση με αυτή που έχει το αναστασιματάριο του Ιωάννου, δηλώνοντας με αυτό τον τρόπο την ύπαρξη του μέσου τρίτου ήχου στον οποίο ψάλλονται ειρμολογικά αλλά και στιχηραρικά μέλη,
  • την χρησιμοποίηση και ανάλυση που κάνει με το ισάκι ακριβώς με το νι και με το σίγμα λες και έχει αντιγράψει το θεωρητικό του Σίμωνα Καρά! Το πρώτο παράδειγμα βρίσκεται στη σελίδα 53 το δεύτερο στην 55.
Δεν έχω χρόνο να κοιτάξω, αλλά πιστεύω πως πρέπει να υπάρχουν και άλλα τέτοια στοιχεία σε αυτή την εργασία, τα οποία τουλάχιστον δηλώνουν πως αν ζούσε δε θα μιλούσε έτσι ο μακαριστός γέροντας για τον σημερινό διευθυντή της ΕΛ.ΒΥ.Χ.

Οι προτιμήσεις του καθενός είναι (γνωστές κ) σεβαστές, αρκεί να μην τις εφαρμόζει με διάθεση τυφλού απολογητισμού κ ισοπέδωσης των πάντων. Το παράδειγμα της ακραίας εκτέλεσης της πεταστής είναι κοινότοπο κ κραυγαλέο. Ου χρείαν έχομεν μαρτύρων ή απολογητών! Τα υπόλοιπα ας εκληφθούν ως αποκριάτικες πομφόλυγες..

Υγ. Μήπως ο Γέροντας υπήρξε κρυφός μαθητής ή είχε το "προορατικό"; Η εργασία δεν αναφέρει. :D
 

Laosynaktis

Παλαιό Μέλος
Δυστυχώς δεν μπορώ να το κατεβάσω (διακόπτεται το κατέβασμα σε κάποιο σημείο).

Πάντως, πέρα από το αν συμφωνεί ή διαφωνεί κανείς με την εκτέλεση της Πεταστής από τον κ. Αγγελόπουλο, τον Σ. Καρά ή τον οποιονδήποτε άλλο, ο τρόπος έκφρασης:
"Στην εκτέλεση της πεταστής κλασικός, όχι τύπου Αγγελόπουλου, που εμιμείτο το Σίμωνα Καρά με τα βιολιά και το σαντούρι.»
δεν ταιριάζει στο ύφος μιας εργασίας που θέλει να λέγεται ακαδημαϊκή. Αν ήμουν καθηγητής του, θα την απέρριπτα και θα του έλεγα να την διατυπώσει αλλιώς. Δεν νομίζω ότι βγάζουμε το άχτι μας σε μια ακαδημαϊκή εργασία (ή ακόμα και σε οποιαδήποτε εργασία θέλουμε να δώσουμε πληροφόρηση και να γίνουμε εποικοδομητικοί).
 

Shota

Παλαιό Μέλος
Δυστυχώς δεν μπορώ να το κατεβάσω (διακόπτεται το κατέβασμα σε κάποιο σημείο).

Πάντως, πέρα από το αν συμφωνεί ή διαφωνεί κανείς με την εκτέλεση της Πεταστής από τον κ. Αγγελόπουλο, τον Σ. Καρά ή τον οποιονδήποτε άλλο, ο τρόπος έκφρασης:
"Στην εκτέλεση της πεταστής κλασικός, όχι τύπου Αγγελόπουλου, που εμιμείτο το Σίμωνα Καρά με τα βιολιά και το σαντούρι.»
δεν ταιριάζει στο ύφος μιας εργασίας που θέλει να λέγεται ακαδημαϊκή. Αν ήμουν καθηγητής του, θα την απέρριπτα και θα του έλεγα να την διατυπώσει αλλιώς. Δεν νομίζω ότι βγάζουμε το άχτι μας σε μια ακαδημαϊκή εργασία (ή ακόμα και σε οποιαδήποτε εργασία θέλουμε να δώσουμε πληροφόρηση και να γίνουμε εποικοδομητικοί).

Είναι απόσπασμα από την επιστολή του μαθητή του γέροντα, π. Γεννάδιο Παπακωνσταντίνου, o οποιος εν συνεχεια λέει ότι ο π. Γαβριήλ έβγαλε ακατάλληα τα βιβλία του Καραμάνη ως απάδοντα προς την βυζαντινή ορθογραφία. Εδώ πάλι θέλεις... ρετουσάρισμα; :D Η επιστολή είναι απλά πηγή, δεν περιέχει συμπεράσματα του συγγραφέα.
 

Laosynaktis

Παλαιό Μέλος
Είναι απόσπασμα από την επιστολή του μαθητή του γέροντα, π. Γεννάδιο Παπακωνσταντίνου, o οποιος εν συνεχεια λέει ότι ο π. Γαβριήλ έβγαλε ακατάλληα τα βιβλία του Καραμάνη ως απάδοντα προς την βυζαντινή ορθογραφία. Εδώ πάλι θέλεις... ρετουσάρισμα; :D Η επιστολή είναι απλά πηγή, δεν περιέχει συμπεράσματα του συγγραφέα.

Συγγνώμη, δεν το πρόσεξα (δεν μπόρεσα να κατεβάσω και το όλον να δώ καλύτερα, αλλά το γράφει ο EIRYK). Έχεις δίκιο.
 
Σας ευχαριστώ πολύ για τα καλά σας λόγια.Η όποια αξία της εργασίας περιορίζεται στα καινούργια στοιχεία που περιέχει για τον ιερομόναχο Γαβριήλ Κουντιάδη.
Όσο για αυτά που σχολιάσατε,αφού σας ευχαριστήσω που μπήκατε στον κόπο να τη διαβάσετε,έχω να πω τα εξής:Ο Κουντιάδης υπήρξε λάτρης της παράδοσης.Να φανταστεί κανείς,οτι ήταν ενάντιος ακόμα και στη χρήση μικροφώνων στο ναό.Οπότε οποιαδήποτε καινοτομία μπορούσε να αντιληφθεί τότε,με τα μέσα της εποχής και όντας μοναχός και απομονωμένος στο Μοναστήρι του,την θεωρούσε ξένη προς την παράδοση της Μουσικής,αλλα και της Λατρείας γενικότερα.Οι χαρακτηρισμοί προς τον Καρά ή τον Καραμάνη δεν είναι δικά του λόγια,αλλά χρησιμοποιήθηκαν στην εργασία ως πηγή.Και οι πηγές,όποια γλώσσα ή τοπική διάλεκτο κι αν έχουν,ή όποια λέξη χρησιμοποιούν,ασχέτως αν είναι δόκιμες στον λόγο,πρέπει να παραθέτονται αυτούσιες.
Η συγκεκριμένη εργασία υπήρξε πολύπονος και χρονοβόρα.Δυστυχώς οι γνώσεις μου πάνω στη Βυζαντινή Μουσική δεν είναι αρκετές,ώστε να ανταποκριθώ όπως θα έπρεπε.Γιαυτό και ελπίζω ο Γέροντας Γαβριήλ να με συγχωρέσει για τα λάθη και τις παραλείψεις μου.
(Όποιος έχει κάποιο στοιχείο ή φωτογραφία που δεν υπάρχει στην εργασία,θα παρακαλούσα να επικοινωνήσει μαζί μου.)
 
Πάντως, πέρα από το αν συμφωνεί ή διαφωνεί κανείς με την εκτέλεση της Πεταστής από τον κ. Αγγελόπουλο, τον Σ. Καρά ή τον οποιονδήποτε άλλο, ο τρόπος έκφρασης:
"Στην εκτέλεση της πεταστής κλασικός, όχι τύπου Αγγελόπουλου, που εμιμείτο το Σίμωνα Καρά με τα βιολιά και το σαντούρι.»
δεν ταιριάζει στο ύφος μιας εργασίας που θέλει να λέγεται ακαδημαϊκή. Αν ήμουν καθηγητής του, θα την απέρριπτα και θα του έλεγα να την διατυπώσει αλλιώς. Δεν νομίζω ότι βγάζουμε το άχτι μας σε μια ακαδημαϊκή εργασία (ή ακόμα και σε οποιαδήποτε εργασία θέλουμε να δώσουμε πληροφόρηση και να γίνουμε εποικοδομητικοί).

+ 1000
συμφωνώ απόλυτα με τον Γιάννη
 
Top