Ι Αρβανίτης: Την γαρ σην μήτραν-Νενανώ

Αηδόνης

Παλαιό Μέλος
Διαφωνούμε. Τολμώ να εκφέρω μία άποψη βαριά. Τολμώ και αναλαμβάνω την ευθύνη. Και επαναλαμβάνω: Οι συγκεκριμένες συνθέσεις του κ. Αρβανίτου έχουν μεγαλύτερη αξία από ορισμένα φαιδρά δοξαστικά του Στανίτσα και κάποια άλλα ευφάνταστα "Τριάδι" που έχει παρουσιάσει. Το ότι είναι ο Στανίτσας τούτο δεν σημαίνει πως ό,τι έγραψε έχει μεγάλη αξία. Βεβαίως, το ότι αποτύπωσε θέσεις που ψάλλονταν στην Πόλη (άρα είχαν κάποια παράδοση) είναι γεγονός. Αλλά θεωρώ ότι γενικώς την γραφή του Στανίτσα διέπει μία υπερβολή. Π.χ. και στην εποχή του Θεοδώρου Φωκαέως "κυκλοφορούσαν" πιο "εξτρεμιστικές" θέσεις για "Τριάδι", και φυσικά ο Φωκαέας τις ήξερε πολύ καλά (γνώστης του "εξωτερικού μέλους" και όχι του "εσωτερικού";). Αλλά δεν τα έμπλεξε τα πράγματα. Παίρνεις να ψάλλεις ένα Χερουβικό του Στανίτσα (από τα αργά) και παρατηρείς ότι μια αντιγράφει τον Πέτρο, μια τον Φωκαέα, μια τον Πρίγγο! Προσέθεσε κι αυτός το δικό του λιθαράκι και μας είπε "Ορίστε τι σας μαγείρεψα!" Έμπλεξε τα φασόλια, με τις φακές, έβαλε και αλάτι και εμείς σήμερα τρώμε το κουρκούτι του Στανίτσα και βάζουμε στο ψυγείο τα "φαγητά" των "Topchef"! Αν θέλουμε να ψάλλουμε κάτι παραδοσιακό Στανίτσα θα ψάλλουμε ή Πέτρο, Δανιήλ, Ιωάννη, Θεόδωρο, Γρηγόριο;
Σκεφθείτε να άκουγε ο Ιάκωβος ο Πρωτοψάλτης ορισμένες θέσεις του Τριωδίου του Στανίτσα και να μην του έλεγαν ότι αυτές τις έγραψε ο Στανίτσας...!
Βεβαίως, αντισταθμίζω για να είμαι δίκαιος: Στον Στανίτσα οφείλουμε πολλά. Ίσως εάν δε είχε έρθει στην Ελλάδα, σήμερα η Αθήνα θα έψαλλε Σακελλαρίδη! Και ίσως ο (καρα)Καράς (!) είχε "γεννήσει" άλλους δέκα "Αγγελόπουλους", που σήμερα ψάλλουν τα Χερουβικά του Στανίτσα. ΈΣΤΩ. Επίσης, η ερμηνευτική του δεινότητα είναι αξεπέραστη. Πολλές συνθέσεις του είναι επίσης αξεπέραστες και μοναδικές.. (καποιοι προσπαθούν να τον μιμηθούν σήμερα.. αλλά μάταια κοπιάζουν..)

Και Όλα ξεκίνησαν από την πρόθεσή μου να άρω την αξία των συνθέσεων Αρβανίτη, οι οποίες παραπέμπουν σε άλλη εποχή... (Έχω θέσει βέβαια και το θέμα της διακειμενικότητας το οποίο δεν σχολιάστηκε).

Αηδόνης.
 
Last edited:

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Αηδόνης;101288 said:
Διαφωνούμε. Τολμώ να εκφέρω μία άποψη βαριά. Τολμώ και αναλαμβάνω την ευθύνη. Και επαναλαμβάνω: Οι συγκεκριμένες συνθέσεις του κ. Αρβανίτου έχουν μεγαλύτερη αξία από ορισμένα φαιδρά δοξαστικά του Στανίτσα και κάποια άλλα ευφάνταστα "Τριάδι" που έχει παρουσιάσει. Το ότι είναι ο Στανίτσας τούτο δεν σημαίνει πως ό,τι έγραψε έχει μεγάλη αξία. Βεβαίως, το ότι αποτύπωσε θέσεις που ψάλλονταν στην Πόλη (άρα είχαν κάποια παράδοση) είναι γεγονός. Αλλά θεωρώ ότι γενικώς την γραφή του Στανίτσα διέπει μία υπερβολή. Π.χ. και στην εποχή του Θεοδώρου Φωκαέως "κυκλοφορούσαν" πιο "εξτρεμιστικές" θέσεις για "Τριάδι", και φυσικά ο Φωκαέας τις ήξερε πολύ καλά (γνώστης του "εξωτερικού μέλους" και όχι του "εσωτερικού";). Αλλά δεν τα έμπλεξε τα πράγματα. Παίρνεις να ψάλλεις ένα Χερουβικό του Στανίτσα (από τα αργά) και παρατηρείς ότι μια αντιγράφει τον Πέτρο, μια τον Φωκαέα, μια τον Πρίγγο! Προσέθεσε κι αυτός το δικό του λιθαράκι και μας είπε "Ορίστε τι σας μαγείρεψα!" Αν θέλουμε να ψάλλουμε κάτι παραδοσιακό Στανίτσα θα ψάλλουμε ή Πέτρο ή Δανιήλ ή Ιωάννη ή Θεόδωρο ή Γρηγόριο; Σκεφθείτε να άκουγε ο Ιάκωβος ο Πρωτοψάλτης ορισμένες θέσεις του Τριωδίου του Στανίτσα και μην του έλεγαν ότι αυτές τις έγραψε ο Στανίτσας!Βεβαίως, για να αντισταθμίσω: Στον Στανίτσα οφείλουμε πολλά. Η ερμηνευτική του δεινότητα είναι αξεπέραστη. Πολλές συνθέσεις του είναι επίσης αξεπέραστες και μοναδικές. Και για να σας αποδείξω του λόγου το αληθές: O Ναυπλιώτης γιατί δεν παρενέβη στα ήδη γεγραμμένα (και αν το έκανε, σε πολύ μικρό βαθμό το έκανε...); Τέλος πάντων. Όλα ξεκίνησαν από την πρόθεσή μου να άρω την αξία των συνθέσεων Αρβανίτη, οι οποίες παραπέμπουν σε άλλη εποχή... (Έχω θέσει βέβαια και το θέμα της διακειμενικότητας το οποίο δεν σχολιάστηκε)

Ενδιαφέρουσες υποκειμενικές, αντιδιακειμενικές αστοχίες προσφέρονται στο παρατεθέν! Πάντως να θυμίσουμε ότι ο Στανίτσας έψαλλε συνήθως δυο συνθέσεις στο Την γαρ σην μήτραν: την αρχαία σε Α τετράφωνο, και μια του δασκάλου του, Ι. Παλλάση, που την καλλώπισε ο ίδιος, σε Β ήχο.

Δ.

ΥΓ Διασκευών περί...
 
Last edited:

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Αηδόνης;101288 said:
Διαφωνούμε. Τολμώ να εκφέρω μία άποψη βαριά. Τολμώ και αναλαμβάνω την ευθύνη. Και επαναλαμβάνω: Οι συγκεκριμένες συνθέσεις του κ. Αρβανίτου έχουν μεγαλύτερη αξία από ορισμένα φαιδρά δοξαστικά του Στανίτσα και κάποια άλλα ευφάνταστα "Τριάδι" που έχει παρουσιάσει. Το ότι είναι ο Στανίτσας τούτο δεν σημαίνει πως ό,τι έγραψε έχει μεγάλη αξία. Βεβαίως, το ότι αποτύπωσε θέσεις που ψάλλονταν στην Πόλη (άρα είχαν κάποια παράδοση) είναι γεγονός. Αλλά θεωρώ ότι γενικώς την γραφή του Στανίτσα διέπει μία υπερβολή. Π.χ. και στην εποχή του Θεοδώρου Φωκαέως "κυκλοφορούσαν" πιο "εξτρεμιστικές" θέσεις για "Τριάδι", και φυσικά ο Φωκαέας τις ήξερε πολύ καλά (γνώστης του "εξωτερικού μέλους" και όχι του "εσωτερικού";). Αλλά δεν τα έμπλεξε τα πράγματα. Παίρνεις να ψάλλεις ένα Χερουβικό του Στανίτσα (από τα αργά) και παρατηρείς ότι μια αντιγράφει τον Πέτρο, μια τον Φωκαέα, μια τον Πρίγγο! Προσέθεσε κι αυτός το δικό του λιθαράκι και μας είπε "Ορίστε τι σας μαγείρεψα!" Έμπλεξε τα φασόλια, με τις φακές, έβαλε και αλάτι και εμείς σήμερα τρώμε το κουρκούτι του Στανίτσα και βάζουμε στο ψυγείο τα "φαγητά" των "Topchef"! Αν θέλουμε να ψάλλουμε κάτι παραδοσιακό Στανίτσα θα ψάλλουμε ή Πέτρο, Δανιήλ, Ιωάννη, Θεόδωρο, Γρηγόριο;
Σκεφθείτε να άκουγε ο Ιάκωβος ο Πρωτοψάλτης ορισμένες θέσεις του Τριωδίου του Στανίτσα και να μην του έλεγαν ότι αυτές τις έγραψε ο Στανίτσας...!
Βεβαίως, αντισταθμίζω για να είμαι δίκαιος: Στον Στανίτσα οφείλουμε πολλά. Ίσως εάν δε είχε έρθει στην Ελλάδα, σήμερα η Αθήνα θα έψαλλε Σακελλαρίδη! Και ίσως ο (καρα)Καράς (!) είχε "γεννήσει" άλλους δέκα "Αγγελόπουλους", που σήμερα ψάλλουν τα Χερουβικά του Στανίτσα. ΈΣΤΩ. Επίσης, η ερμηνευτική του δεινότητα είναι αξεπέραστη. Πολλές συνθέσεις του είναι επίσης αξεπέραστες και μοναδικές.. (καποιοι προσπαθούν να τον μιμηθούν σήμερα.. αλλά μάταια κοπιάζουν..)

Και Όλα ξεκίνησαν από την πρόθεσή μου να άρω την αξία των συνθέσεων Αρβανίτη, οι οποίες παραπέμπουν σε άλλη εποχή... (Έχω θέσει βέβαια και το θέμα της διακειμενικότητας το οποίο δεν σχολιάστηκε).

Αηδόνης.

Πρόσχωμεν! Να θυμίσω ότι η ψαλτική έχει άλλους κριτές, και δεν είναι αυτό εδώ...

Δ.
 
Last edited:

Nikos L.

Παλαιό Μέλος
καλό είναι να μη συγκρίνετε ανόμοιους ανθρώπους, καταστάσεις, μέλη κ τρόπο μελοποίησης, διότι δεν μπορούν να συγκριθούν μεταξύ τους. Ο ένας δεν μπορεί να απαντήσει.... κ ο άλλος, τουλάχιστον εδώ μέσα, προσφέρει απλόχερα, οπότε καλό είναι να αποφευγονται οι διαξιφισμοί αυτού του είδους κ τα μαγειρέματα επίσης.
τώρα, αν σε κάποιον δεν αρέσουν τα μελοποιήματα του κ. Αρβανίτη, ας μην τα ψάλλει, όπως καποιος άλλος δεν ψάλλει μελοποιήσεις άλλων διακεκριμένων κ μή, ψαλτών.
όσον αφορά τους "εχθρούς" της μουσικής μας, ας ψαχτούμε καλύτερα, πόσο εχουμε κατηγορήσει ο καθένας τον δάσκαλο-πρότυπο του άλλου για να ικανοποιήσουμε τη δικά μας ματαιοδοξία, ότι δήθεν ημαστε μαθητές του τάδε ή δείνα πρωτοψάλτου που δεν επιδέχεται αμφισβήτηση.......
προσωπικά δε μου αρέσει η αναλυτικώτατη γραφή των Θεσσαλονικέων. προτιμώ τα κλασσικά!!!!!!!!!!!! δεν μπορώ όμως να αμφισβητήσω την αξία τους, ασχέτως της δικής μου τάσης-στάσης προς τις "σχολές" μουσικής....

και ένα παράδειγμα προκατάληψης σχολής: μου λέει χτές ο προκάτοχος "ακουσα στο ραδιόφωνο τροπάρια απο Καραμάνη, Ταλιαδώρο κ Στανίτσα. Εβγαλα το συμπέρασμα ότι ο Ταλιαδώρος είναι κορυφή. μετά ο Καραμάνης κ τελευταίος ο Στανίτσας". να σημειώσω εδώ ότι έψαλλε από Ταλιαδώρο κ Στανίτσα μόνο κ είχε τα ανάλογα ακούσματα. Ό,τι κ να του έλεγα για την αξία των μελοποιημάτων κ την καθαρή γεμάτη τέχνη ψαλμώδηση του Στανίτσα, δεν το δεχόταν....
φανταστείτε να του έβαζα να ακούσει το Δύναμις του Μπόμπα με την αρρενωπή εκτέλεση του Στανίτσα που δεν μειώνει την ένταση της φωνής, αλλά φαίνεται καθαρά ότι βγαίνει από μέσα του το μεράκι κ η ζωντάνια. στοιχιματίζω (κ το κεφάλι μου ακόμη) ότι θα την έβρισκε χάλια.
με το παραπάνω θέλω να δείξω το πώς η σχολή στην οποία γαλουχηθήκαμε κ η προτίμηση της φωνής που μας αρέσει, θεοποιεί τη συγκεκριμένη προτίμησή μας κ υποβαθμίζει όλους τους άλλους.....
Ας αφήσουμε τον κο Αρβανίτη να ανεβάζει αυτά που γράφει, κ αν έχουμε αντίρρηση, μπορούμε να ανεβάσουμε τη δικήμας εκδοχή του συγκεκριμένου ύμνου.
 

Greekψαλτης

Ψαλῶ τῶ Θεῶ μου, ἕως ὑπάρχω.
Αηδόνης;101288 said:
Διαφωνούμε. Τολμώ να εκφέρω μία άποψη βαριά. Τολμώ και αναλαμβάνω την ευθύνη. Και επαναλαμβάνω: Οι συγκεκριμένες συνθέσεις του κ. Αρβανίτου έχουν μεγαλύτερη αξία από ορισμένα φαιδρά δοξαστικά του Στανίτσα και κάποια άλλα ευφάνταστα "Τριάδι" που έχει παρουσιάσει.
Φανταζομαι γνωριζεται πολυ καλα τη σημασια της λεξεως φαιδρος οπως τη χρησιμοποιειτε εσεις. Οταν αναφερομαστε σε ψαλτες οπως ο αειμνηστος Αρχοντας Στανιτσας θα πρεπει να μιλαμε με σεβασμο και να αποφευγουμε βαριες λεξεις χαριν εντυπωσιασμου. Δοξα το Θεο εχουμε πλουσια γλωσσα...:wink:

Το ότι είναι ο Στανίτσας τούτο δεν σημαίνει πως ό,τι έγραψε έχει μεγάλη αξία.
Μα ακριβως απο αυτα που εγραψε και εψαλλε εγινε ο γνωστος σε ολους μας Στανίτσας.

...και στην εποχή του Θεοδώρου Φωκαέως "κυκλοφορούσαν" πιο "εξτρεμιστικές" θέσεις για "Τριάδι", και φυσικά ο Φωκαέας τις ήξερε πολύ καλά (γνώστης του "εξωτερικού μέλους" και όχι του "εσωτερικού";). Αλλά δεν τα έμπλεξε τα πράγματα.
Εχετε αναρωτηθει ποτε ποιος ηταν ο ρολος του Οικ. Πατριαρχειου κατα τους περασμενους αιωνες ως προς τη συγγραφη βιβλιων Β.Μουσικης? Ψαξτε το και θα δειτε για πιο λογο τα λεγομενα κλασσικα μαθηματα ηταν τοσο λιτα και απεριττα. Δοξα το Θεο απο ενα σημειο και μετα, μετα την απελευθερωση καποια πραγματα αλλαξαν και οι διαφοροι προικισμενοι πρωτοψαλτες μπορουσαν να γραψουν ελευθερα Β.Μουσικη με αποτελεσμα να εχουμε εμεις σημερα στα χερια μας θυσαυρους (φαιδρα για καποιους αλλους)
 
Last edited:

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Βέβαια ατυχής η λέξη, αλλά κι εσύ, Γιάννη, μην την απομονώνεις από τον όλο συλλογισμό.

Υγ Συμφωνώ πάντως με τον Νίκο ότι πρόκειται για διαφορετικού πλήθους, είδους και φιλοσοφίας, ήτοι μη συγκρίσιμα μελοποιήματα.
 
Last edited:

Greekψαλτης

Ψαλῶ τῶ Θεῶ μου, ἕως ὑπάρχω.
Γιώργος Μ.;101315 said:
Βέβαια ατυχής η λέξη, αλλά κι εσύ, Γιάννη, μην την απομονώνεις από τον όλο συλλογισμό.
Φιλε Γιωργο η ''ατυχης'' αυτη εκφραση αντικατοπτριζει μια γενικοτερη αντιληψη οπου θελει τον Αρχοντα Στανιτσα να εχει γραψει χασικλιδικα, μπεκριδικα μουσικα κειμενα και οτι αλλο αισχρο φανταστει κανεις...! Ειμαι σιγουρος πως πολλοι απο εμας εχουμε γινει μαρτυρες τετοιων αχαρακτηριστων αποψεων μεσα στο διαδικτυο. Επιτελους ας παψουμε εμεις τα ψαλτακια (διοτι ψαλτακια ειμαστε μπροστα σε ψαλτες σαν τον Στανιτσα) να μιλαμε ετσι για μεγαθηρια της μουσικης αυτης την οποια μαλιστα υπηρετουμε (τραγικη ειρωνια...)! Τι αλλαζονια ειναι αυτη? Και δεν εστιαζω στον κ. Αηδονη αλλα ουτε και σε προσωπα μενω (τετοια ζητηματα αλλωστε δεν ειναι προσωπικα), αλλα καυτηριαζω μια γενικοτερη αντιληψη, οπως προανεφερα, καθ'ολα υβριστικη και απαραδεκτη!
 
Last edited:

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Ἐχεις δίκιο ως προς τη χρησιμοποιούμενη γλώσσα. Είναι αδιανόητοι τέτοιο χαρακτηρισμοί, αλλά και τέτοια στάση.

Σέβομαι προσωπικά το δικαίωμα κάποιου (και είναι πολλοί εντός και εκτός) να διαφοροποιηθεί από το πνεύμα των συνθέσεων του μακαριστού, π.χ. στο Τριώδιο ή στον τρόπο που διασκεύασε τα εωθινά ή στον τρόπο που έψαλλε (και ενίοτε κατέγραφε) τα Χερουβικά. Το σέβομαι απόλυτα, όταν εκκινεί από μουσική γνώση και παιδεία, έχει επιχειρήματα και διατυπώνεται με τον δέοντα σεβασμό.

Αλλά όταν διατυπώνεται με το ύφος που περιγράφεις, και με την ταυτόχρονη αξίωση ότι "η δική μου αντίληψη είναι η σωστή" (ο Αηδόνης εκτιμά τον άρχοντα πιστεύω και δεν ανήκει στην ομάδα αυτή), όχι, τότε είναι ασέβεια απέναντί του. Πρόκεται για το αιώνιο θέμα: "το ύφος είναι ο άνθρωπος"...

ΥΓ Είμαστε σε θέμα για τον Λαοσυνάκτη και επεκταθήκαμε, συγγνώμη...
 

Αηδόνης

Παλαιό Μέλος
Οι γνώστες (οι περισσότεροι δηλαδή εδώ) γνωρίζουν πολύ καλά ότι ο Στανίτσας όταν ήρθε στην Ελλάδα, δεν τιμήθηκε όπως έπρεπε. Θα μπορούσα να αναφέρω περιστατικά διάφορα που να αποδεικνύουν αυτό, αλλά είναι περιττό νομίζω. Γιατί άραγε; Γιατί ήταν τρανός. Ήταν μεγάλος. Ήταν άφθαστος. Ήταν κολοσσός. Και μπροστά του οι Αθηναίοι ήταν μυρμήγκια (ψαλτικά τουλάχιστον). Όταν πήγε στον Άγιο Δημήτριο ο Στανίτσας, σας ρωτώ, πώς φαντάζεστε ότι αισθανόταν; Τι σκεφτόταν "από μέσα του"; "Καλά μου έκαναν του άχρηστου.. Τέτοιος που είμαι θέλω και Μητρόπολη; Και εδώ που ήρθα πολύ μου πέφτει.."; Δεν μπορούμε να αποκλείσουμε την πιθανότητα να σκέφθηκε και έτσι. Αλλά αν απαντήσουμε στο ερώτημα, κρίνοντας από το πώς θα σκεπτόταν η πλειοψηφία των ανθρώπων, μάλλον σκέφτηκε κάπως έτσι "Ελλάδα, που δεν τιμάς τα παιδιά που σε τιμούν.. Τυφλοί και ανόητοι άναθρωποι, δεν καταλαβαίνετε πόσο μεγάλο κακό προκαλείτε στην Μουσική; (Φανταστείτε κάθε Κυριακή τα ραδιόφωνα να έπαιζαν αντί για Περιστέρη Στανίτσα..) Το λάθος σας το τραγικό θα σας υποδειχθεί σύντομα και με τρόπο Μουσικό..." Και άρχισε να γράφει πράγματα που κανείς δεν μπορούσε να γράψει! Κανείς. Πικράθηκε από την συμπεριφορά που του έδειξαν και προσπάθησε ο τρανός να αποδείξει στα μυρμήγκια ότι είναι μυρμήγκια! Για να το κάνει αυτό όμως απαρνήθηκε την αυθεντική πατριαρχική παράδοση και έγραψε κείμενα (ανακαλώ την λέξη "φαιδρά") καινοφανή, μη τόσο παραδοσιακά.. Λοιπόν: Δείτε τώρα την συμπεριφορά του Πετρόχειλου: Ένας γίγαντας ισάξιος του Στανίτσα (ασχέτως εάν δεν είναι γνωστός και πολλοί τον θεωρούν κατώτερο). Γράφει. Όμως αυτά που γράφει ξεχειλίζουν από το ευώδες άρωμα του Πατριαρχείου. Δεν προσπάθησε να αποδείξει στην ζωή του σε κανέναν ότι αξίζει, Σε κανέναν και ποτέ. Έψαλλε σε έναν ναό που είμαι σίγουρος πώς ακόμη και σήμερα ορισμένοι δεν τον γνωρίζουν!! Στην αφάνεια. Και έγραψε. Έγραψε μέλη που τα "ερωτεύεσαι" (έχω αναρτήσει ακετά στον θέμα των χειρογράφων που έτυχε να έρθουν στα χέρια μου). Παρατηρεί κανείς πως ομοιάζουν με τον Πρίγγο. Ηγεμονικά, παραδοσιακά. Προσωπικά, βέβαια και ορισμένα μέλη του Πετρόχειλου δεν μου αρέσουν. Αλλά αυτά γενικώς δεν είναι πολλά. Αυτά. Και αναγνωρίζω ότι έχουμε ξεφύγει από το θέμα μας, που ήταν οι συνθέσεις του Αρβανίτου.



Συνθέσεις που θεωρώ αριστοτεχνήματα.


Και για ορισμένους που έσπευσαν να με "ρίξουν στην πυρά", επισυνάπτω φράση από προηγούμενο μήνυμά μου που καθόλου δεν σχολιάστηκε σαν να μην ειπώθηκε:

"Στον Στανίτσα οφείλουμε πολλά. Ίσως εάν δε είχε έρθει στην Ελλάδα, σήμερα η Αθήνα θα έψαλλε Σακελλαρίδη! Και ίσως ο (καρα)Καράς (!) είχε "γεννήσει" άλλους δέκα "Αγγελόπουλους", που σήμερα ψάλλουν τα Χερουβικά του Στανίτσα. ΈΣΤΩ. Επίσης, η ερμηνευτική του δεινότητα είναι αξεπέραστη. Πολλές συνθέσεις του είναι επίσης αξεπέραστες και μοναδικές.. (καποιοι προσπαθούν να τον μιμηθούν σήμερα.. αλλά μάταια κοπιάζουν..)". Και όλα αυτά με περισσότερο σεβασμό από ότι νομίζετε. Απλώς είμαι σαν χαρακτήρας λίγο διαχυτικός και μερικές φορές παρασύρομαι σε υπερβολικές εκφράσεις. Στανίτσας δεύτερος δεν υπάρχει. Και για να θυμηθούμε λίγο πώς έψαλλε το "Την γαρ σην μήτραν": Βλ. #51!
 
Last edited:

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Οι γνώστες (οι περισσότεροι δηλαδή εδώ) γνωρίζουν πολύ καλά ότι ο Στανίτσας όταν ήρθε στην Ελλάδα, δεν τιμήθηκε όπως έπρεπε. Θα μπορούσα να αναφέρω περιστατικά διάφορα που να αποδεικνύουν αυτό, αλλά είναι περιττό νομίζω. Γιατί άραγε; Γιατί ήταν τρανός. Ήταν μεγάλος. Ήταν άφθαστος. Ήταν κολοσσός. Και μπροστά του οι Αθηναίοι ήταν μυρμήγκια (ψαλτικά τουλάχιστον). Όταν πήγε στον Άγιο Δημήτριο ο Στανίτσας, σας ρωτώ, πώς φαντάζεστε ότι αισθανόταν; Τι σκεφτόταν "από μέσα του"; "Καλά μου έκαναν του άχρηστου.. Τέτοιος που είμαι θέλω και Μητρόπολη; Και εδώ που ήρθα πολύ μου πέφτει.."; Δεν μπορούμε να αποκλείσουμε την πιθανότητα να σκέφθηκε και έτσι. Αλλά αν απαντήσουμε στο ερώτημα, κρίνοντας από το πώς θα σκεπτόταν η πλειοψηφία των ανθρώπων, μάλλον σκέφτηκε κάπως έτσι "Ελλάδα, που δεν τιμάς τα παιδιά που σε τιμούν.. Τυφλοί και ανόητοι άναθρωποι, δεν καταλαβαίνετε πόσο μεγάλο κακό προκαλείτε στην Μουσική; (Φανταστείτε κάθε Κυριακή τα ραδιόφωνα να έπαιζαν αντί για Περιστέρη Στανίτσα..) Το λάθος σας το τραγικό θα σας υποδειχθεί σύντομα και με τρόπο Μουσικό..." Και άρχισε να γράφει πράγματα που κανείς δεν μπορούσε να γράψει! Κανείς. Πικράθηκε από την συμπεριφορά που του έδειξαν και προσπάθησε ο τρανός να αποδείξει στα μυρμήγκια ότι είναι μυρμήγκια! Για να το κάνει αυτό όμως απαρνήθηκε την αυθεντική πατριαρχική παράδοση και έγραψε κείμενα (ανακαλώ την λέξη "φαιδρά") καινοφανή, μη τόσο παραδοσιακά.. Λοιπόν: Δείτε τώρα την συμπεριφορά του Πετρόχειλου: Ένας γίγαντας ισάξιος του Στανίτσα (ασχέτως εάν δεν είναι γνωστός και πολλοί τον θεωρούν κατώτερο). Γράφει. Όμως αυτά που γράφει ξεχειλίζουν από το ευώδες άρωμα του Πατριαρχείου. Δεν προσπάθησε να αποδείξει στην ζωή του σε κανέναν ότι αξίζει, Σε κανέναν και ποτέ. Έψαλλε σε έναν ναό που είμαι σίγουρος πώς ακόμη και σήμερα ορισμένοι δεν τον γνωρίζουν!! Στην αφάνεια. Και έγραψε. Έγραψε μέλη που τα "ερωτεύεσαι" (έχω αναρτήσει ακετά στον θέμα των χειρογράφων που έτυχε να έρθουν στα χέρια μου). Παρατηρεί κανείς πως ομοιάζουν με τον Πρίγγο. Ηγεμονικά, παραδοσιακά. Προσωπικά, βέβαια και ορισμένα μέλη του Πετρόχειλου δεν μου αρέσουν. Αλλά αυτά γενικώς δεν είναι πολλά. Αυτά. Και αναγνωρίζω ότι έχουμε ξεφύγει από το θέμα μας, που ήταν οι συνθέσεις του Αρβανίτου.



Συνθέσεις που θεωρώ αριστοτεχνήματα.


Και για ορισμένους που έσπευσαν να με "ρίξουν στην πυρά", επισυνάπτω φράση από προηγούμενο μήνυμά μου που καθόλου δεν σχολιάστηκε σαν να μην ειπώθηκε:

"Στον Στανίτσα οφείλουμε πολλά. Ίσως εάν δε είχε έρθει στην Ελλάδα, σήμερα η Αθήνα θα έψαλλε Σακελλαρίδη! Και ίσως ο (καρα)Καράς (!) είχε "γεννήσει" άλλους δέκα "Αγγελόπουλους", που σήμερα ψάλλουν τα Χερουβικά του Στανίτσα. ΈΣΤΩ. Επίσης, η ερμηνευτική του δεινότητα είναι αξεπέραστη. Πολλές συνθέσεις του είναι επίσης αξεπέραστες και μοναδικές.. (καποιοι προσπαθούν να τον μιμηθούν σήμερα.. αλλά μάταια κοπιάζουν..)". Και όλα αυτά με περισσότερο σεβασμό από ότι νομίζετε. Απλώς είμαι σαν χαρακτήρας λίγο διαχυτικός και μερικές φορές παρασύρομαι σε υπερβολικές εκφράσεις. Στανίτσας δεύτερος δεν υπάρχει. Και για να θυμηθούμε λίγο πώς έψαλλε το "Την γαρ σην μήτραν":

Καλέ μου άνθρωπε, σκληρόν σοι προς κέντρα λακτίζειν...Μπλέκεις πολλά, και ιδίως ασυνάρτητα. Η διαδρομή και αξία του Περιστέρη είναι γνωστή...

Δ.
 
Last edited:

Αηδόνης

Παλαιό Μέλος
Γνωστή, αλλά επειδή είναι γνωστή είμαι σήμερα σε θέση να πώ (και να ήμουν μόνο εγώ που το λέω;) ότι είναι ένα μυρμήγκι μπραστά στον Στανίτσα.. Δεν είμαι καθόλου ασυνάρτητος. Αλλά κατανοώ, ότι βλέποντας μπροστά σου ένα κείμενο και όχι εμένα (και εγώ εσένα), δεν μπορείς εύκολα να συλλάβεις την κεντρική ιδέα και απομονώνεις τις φράσεις μου ως αστήριχτες και ασυνάρτητες. Προσπάθησε να καταλάβεις το κεντρικό νόημα. Που συνοψίζεται στο μήνυμα #51...
 
Last edited:

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Διαφωνούμε. Τολμώ να εκφέρω μία άποψη βαριά. Τολμώ και αναλαμβάνω την ευθύνη. Και επαναλαμβάνω: Οι συγκεκριμένες συνθέσεις του κ. Αρβανίτου έχουν μεγαλύτερη αξία από ορισμένα φαιδρά δοξαστικά του Στανίτσα και κάποια άλλα ευφάνταστα "Τριάδι" που έχει παρουσιάσει. Το ότι είναι ο Στανίτσας τούτο δεν σημαίνει πως ό,τι έγραψε έχει μεγάλη αξία. Βεβαίως, το ότι αποτύπωσε θέσεις που ψάλλονταν στην Πόλη (άρα είχαν κάποια παράδοση) είναι γεγονός. Αλλά θεωρώ ότι γενικώς την γραφή του Στανίτσα διέπει μία υπερβολή. Π.χ. και στην εποχή του Θεοδώρου Φωκαέως "κυκλοφορούσαν" πιο "εξτρεμιστικές" θέσεις για "Τριάδι", και φυσικά ο Φωκαέας τις ήξερε πολύ καλά (γνώστης του "εξωτερικού μέλους" και όχι του "εσωτερικού";). Αλλά δεν τα έμπλεξε τα πράγματα. Παίρνεις να ψάλλεις ένα Χερουβικό του Στανίτσα (από τα αργά) και παρατηρείς ότι μια αντιγράφει τον Πέτρο, μια τον Φωκαέα, μια τον Πρίγγο! Προσέθεσε κι αυτός το δικό του λιθαράκι και μας είπε "Ορίστε τι σας μαγείρεψα!" Έμπλεξε τα φασόλια, με τις φακές, έβαλε και αλάτι και εμείς σήμερα τρώμε το κουρκούτι του Στανίτσα και βάζουμε στο ψυγείο τα "φαγητά" των "Topchef"! Αν θέλουμε να ψάλλουμε κάτι παραδοσιακό Στανίτσα θα ψάλλουμε ή Πέτρο, Δανιήλ, Ιωάννη, Θεόδωρο, Γρηγόριο;
Σκεφθείτε να άκουγε ο Ιάκωβος ο Πρωτοψάλτης ορισμένες θέσεις του Τριωδίου του Στανίτσα και να μην του έλεγαν ότι αυτές τις έγραψε ο Στανίτσας...!
Βεβαίως, αντισταθμίζω για να είμαι δίκαιος: Στον Στανίτσα οφείλουμε πολλά. Ίσως εάν δε είχε έρθει στην Ελλάδα, σήμερα η Αθήνα θα έψαλλε Σακελλαρίδη! Και ίσως ο (καρα)Καράς (!) είχε "γεννήσει" άλλους δέκα "Αγγελόπουλους", που σήμερα ψάλλουν τα Χερουβικά του Στανίτσα. ΈΣΤΩ. Επίσης, η ερμηνευτική του δεινότητα είναι αξεπέραστη. Πολλές συνθέσεις του είναι επίσης αξεπέραστες και μοναδικές.. (καποιοι προσπαθούν να τον μιμηθούν σήμερα.. αλλά μάταια κοπιάζουν..)

Και Όλα ξεκίνησαν από την πρόθεσή μου να άρω την αξία των συνθέσεων Αρβανίτη, οι οποίες παραπέμπουν σε άλλη εποχή... (Έχω θέσει βέβαια και το θέμα της διακειμενικότητας το οποίο δεν σχολιάστηκε).

Αηδόνης.

Παρόλο που με το μέλος "Αηδόνης" δεν συμφωνώ 100% (και έχω μια αδυναμία στη μουσική τύπου Σακελλαρίδη! :D) εν τούτοις έβαλα "ευχαριστώ" στο μήνυμά του επειδή και εμένα με θυμώνει η υποκειμενικότητα αυτή: ο Στανίτσας (ή ο Πρίγγος ή ο Χ. ή ο Ψ.) ψάλτης της αρεσκείας μας γράφει κάτι, ψάλλει κάτι; Το αποδεχόμαστε, το λατρεύουμε. Ένας ψάλτης που δεν μας αρέσει για τον α ή β΄ λόγο κάνει το ίδιο; Τον κατακεραυνώνουμε!

Τα μελωδήματα Σκιάθου με θέσεις "ειδικές" στον κανόνα του επιταφίου και άλλα μέλη καταγραφείσες υπό του μακαριστού π. Γ. Ρήγα, είναι παραδοσιακές-κάτι αντίστοιχο σε έργα του Σακελλαρίδη νεωτερισμός κ.ο.κ. (βλ. και το θέμα για το στιχηρό "Χαίρετε λαοί") :mad:

Πρόσφατα έψαλλα σε έναν εσπερινό εορταστικό και εννοείται ότι μετά το μινοράκι-βαλσάκι "Πλούσιοι επτώχευσαν" των ιερέων έψαλλα σε βαρύ ήχο αυτό που γνωρίζω παιδιόθεν. Φίλος ιερέας μου γκρίνιαξε. Στο φόρουμ έχει ανεβεί βίντο με τον Στανίτσα να κάνει το ίδιο-τον παρέπεμψα σε αυτό και εσίγησε...

Κάτι δεν πάει καλά....
 

Nikos L.

Παλαιό Μέλος
Και ο γιαλός είναι στραβός κ στραβά αρμενίζουμε......

όποιος καταλαβε, κατάλαβε......

δεν μας αρεσει ο ενας γιατί ειναι με αυτούς........ ο άλλος ειναι με εμάς, αρα καλός.......

συνέλθετε!!!!!!!!
το ξαναλέω: μην διαβαζετε κ μην ακουτε κάτι που δε σας αρέσει... από κει κ πέρα τίποτε περισσότερο κ τίποτε λιγότερο.............
κ επειδή το θέμα μπορεί να πάει κ στις επόμενες γενιές, ΝΑΙ υπάρχουν σήμερα αυτοί που ψάλλουν σύμφωνα με την Αθηναϊκή σχολή, με των Θεσσαλονικαίων, των Πολιτών, των Σακελλαριδικών & σύμφωνα με τον Καρά.
Πού το κακό;;;ας μην πω άλλα, γιατι θα αρχίσω να θυμάμαι πολλά.......

ΥΓ: σε κάποια μηνύματα γράφτηκαν κ κάποιες αλήθειες........ασχετα αν δεν αρέσουν στα "κέντρα".:D:D
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
... το ξαναλέω: μην διαβαζετε κ μην ακουτε κάτι που δε σας αρέσει... από κει κ πέρα τίποτε περισσότερο κ τίποτε λιγότερο.............

Δεν είναι (για μένα) ικανοποιητική αυτή τοποθέτηση. Κανείς δεν θα αφαιρέσει από κανένα το δικαίωμα να ακούει και να διαβάζει και μετά να εκφέρει και κρίσεις επ' αυτών επαινετικές ή και καταδικαστικές. Κόσμια όμως και, ει δυνατόν (που δεν είναι υποχρεωτικό), με επιχειρήματα.
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Και ο γιαλός είναι στραβός κ στραβά αρμενίζουμε......

όποιος καταλαβε, κατάλαβε......

δεν μας αρεσει ο ενας γιατί ειναι με αυτούς........ ο άλλος ειναι με εμάς, αρα καλός.......

συνέλθετε!!!!!!!!
το ξαναλέω: μην διαβαζετε κ μην ακουτε κάτι που δε σας αρέσει... από κει κ πέρα τίποτε περισσότερο κ τίποτε λιγότερο.............
κ επειδή το θέμα μπορεί να πάει κ στις επόμενες γενιές, ΝΑΙ υπάρχουν σήμερα αυτοί που ψάλλουν σύμφωνα με την Αθηναϊκή σχολή, με των Θεσσαλονικαίων, των Πολιτών, των Σακελλαριδικών & σύμφωνα με τον Καρά.
Πού το κακό;;;ας μην πω άλλα, γιατι θα αρχίσω να θυμάμαι πολλά.......

ΥΓ: σε κάποια μηνύματα γράφτηκαν κ κάποιες αλήθειες........ασχετα αν δεν αρέσουν στα "κέντρα".:D:D

Τα κέντρα, η βουκέντρα και τα κεντριά:
«ἀταλαίπωρος τοῖς πολλοῖς ἡ ζήτησις τῆς ἀληθείας, καὶ ἐπὶ τὰ ἑτοῖμα μᾶλλον τρέπονται.» Θουκυδίδης, Α, 20.

Επαναλαμβάνω: συγκρίσεις αυτού του τύπου είναι ανωφελείς και μάταιοι...

Δ.
 

dimitris

Παλαιό Μέλος
Όλα τα λουλούδια έχουν το άρωμά τους όπως γράφει ο κ. Γιάννου.
Δεν μου αρέσουν οι εκτιμήσεις συναδέλφων για συναδέλφους γενικά.
Καλός ο Στανίτσας και ο Μπετόβεν.
Αλλά αν ακούς μόνο αυτούς θα μπαφιάσεις.
Άκου και λίγο Μαγκούρη Τριώδιο και λίγο Χατζημάρκο στα κρατήματα κλπ
Κατ επέκταση άκου και λίγο τον πρακτικό της γειτονιάς.
Έχει κι αυτός την "μούρλια" να προσφέρει.
Η τέχνη κρύβεται μέσα στον άνθρωπο και όχι σε βιβλία και πανεπιστήμια.
Θεόφιλος ο λαικός, Ντοστογιεφσκι κ.α.
(Γενικά μιλώ, δεν απευθύνομαι σε κάποιον παρά μόνο στον εαυτόν μου)
 

Nikos L.

Παλαιό Μέλος
Επαναλαμβάνω: συγκρίσεις αυτού του τύπου είναι ανωφελείς και μάταιοι...

Δ.

τάδε έφη....
ΥΓ: όσο για το προηγούμενο...τουλάχιστον εγω, απ όσο ξέρεις, δεν παω στα έτοιμα....αλλά ψάχνω, Δημήτρη........
όσο για τα κέντρα-κεντριά, ΕΙΠΩΘΗΚΑΝ ΚΑΠΟΙΕΣ ΑΛΗΘΕΙΕΣ, είτε μας αρέσει είτε όχι.....

ΥΓ2: Νεοκλή, το πνεύμα της τοποθέτησής μου είναι : βλέπεις κάτι που δε σ αρέσει, γιατί να θίξεις τον άλλο;;; ποιός εισαι ( γενικά);; άστο να πάει.... μην το ψάλλεις ποτέ........ δεν υπάρχει λόγος κατακρίσεως......
 
Last edited:
Top