Περί του ήχου του «Τον Δεσπότην και Αρχιερέα»

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
τῆς Ὅμοιας Διφωνίας δηλαδή).
..

Ο κύριος Νεραντζής έχει μέσα του πολύ παράδοση και στην διφωνία είναι απόλαυση. Πριν δύο Κυριακές έψαλε με τον Γεώργιο Προικιό ο οποίος μου ανέφερε πόσο πολύ χρησιμοποιούσε το δια τριών σύστημα για τις αλλαγές από ήχο σε ήχο. Στον Κανώνα από "Εν βυθώ κατέστρωσε ποτέ" πέρασε στο "Ως εν ηπείρω πεζεύσας" χωρίς να αλλάξει καθόλου διαστήματα όπως κάνει κι ο Παναγιωτίδης στις παλιές ηχογραφήσεις.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Η δική μου γνώμη είναι αυτό που λένε οι σοφοί ότι η πραγματικότητα διαμορφώνεται ανάλογα με την οπτική μας γωνία - το ίδιο και το τι εντοπίζει κανείς σε ένα ηχητικό.

Αν μια σχολή κι ένα ύφος τα βλέπεις ως "αρρώστια" λογικό είναι να θεωρήσεις πως ό, τι την πλησιάζει θα κολλήσει... Προσωπικά, παρά τις μεγάλες επιφυλάξεις μου, ποτέ δεν συμφώνησα με τη λογική της "αρρώστιας" για την εν λόγω Σχολή (αν και ειδικά για τον Χάρη πιστεύω πως επειδή ακριβώς ξέρει μουσική ούτε εκείνος έχει αυτή τη λογική - άλλες ναι).

Συμφωνώ επίσης (παγίως) με τη λογική του Αντώνη ότι η παράδοση δεν τεκμηριώνεται τόσο από τον φασματογράφο όσο από το μυημένο αυτί που ακούει το σύνολο.

Είναι ακριβώς εκεί, στο σύνολο, ήτοι στη μακροδομή, όπου κυρίως φαίνεται η μεγάλη διαφορά ύφους των δύο και στη δική μου αντίληψη συνοψίζεται στη φράση-κλειδί: δωρική μεγαλοπρέπεια.

Ά! εδώ νομίζω, φίλτατε, πώς σφάλλεις ...

Το ηχητικό είναι υλικό στοιχείο και υπόκειται σε παρατήρηση και ανάλυση. Φασματογραφείς και προκύπτει αποτέλεσμα ασχέτως προσωπικής γνώμης.

Τώρα άν θέλει κανείς να αγνοήσει την αναλυτικη διαδιακασία για υποκειμενικούς λόγους αυτό είναι κάτι άλλο, διαφορετικό.
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Δεν έγινα κατανοητός, αγαπητέ Δομέστικε. Η αναφορά μου στην οπτική γωνία δεν αφορούσε τα διαστήματα (αυτά είναι πεντακάθαρα με ή και χωρίς φασματογράφο και αναλυτική διαδικασία), αλλά την ερμηνεία γιατί εκτελούνται έτσι.

Εγώ λέω ότι ένας δάσκαλος δικαιούται να έχει τη θεωρητική του γνώμη ή και να την αλλάζει (ακριβώς όπως και ο επιστήμονας) χωρίς αυτό να οφείλεται σε επίδραση από "κακές συναναστροφές".

Και υπονόησα κάτι ακόμα πιο σημαντικό (για μένα), ότι δεν μπορούμε να τεκμηριώνουμε την επίδραση των συναναστροφών αυτών από μια λεπτομέρεια, την απόδοση ενός διαστήματος, τη στιγμή που το συνολικό άκουσμα μαρτυρεί τεράστια διαφορά ύφους.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Δεν έγινα κατανοητός, αγαπητέ Δομέστικε. Η αναφορά μου στην οπτική γωνία δεν αφορούσε τα διαστήματα (αυτά είναι πεντακάθαρα με ή και χωρίς φασματογράφο και αναλυτική διαδικασία), αλλά την ερμηνεία γιατί εκτελούνται έτσι.

Εγώ λέω ότι ένας δάσκαλος δικαιούται να έχει τη θεωρητική του γνώμη ή και να την αλλάζει (ακριβώς όπως και ο επιστήμονας) χωρίς αυτό να οφείλεται σε επίδραση από "κακές συναναστροφές".

Και υπονόησα κάτι ακόμα πιο σημαντικό (για μένα), ότι δεν μπορούμε να τεκμηριώνουμε την επίδραση των συναναστροφών αυτών από μια λεπτομέρεια, την απόδοση ενός διαστήματος, τη στιγμή που το συνολικό άκουσμα μαρτυρεί τεράστια διαφορά ύφους.

Οι συνανστροφές του καθενός δεν με απασχολούν, δεν με αφορούν και φυσικά δεν ασχολούμαι με την προσωπική ζωή των συνανθρώπων μου.

ΟΜΩΣ. Σε θεωρητικό επίπεδο η αλλαγή -όπως συ την ονομάζεις- δείχνει προσανατολισμό σε άλλη θεωρία και κατεύθυνση, που υποστηρίζεται από συγκεκριμένη Σχολή, καλώς ή κακώς και σε αντιδιαστολή με την παραδοσιακή απόδοση και εκτέλεση. Επίσης, το γιατί έχει εξηγηθεί στο οικείο θέμα του συγκεκριμένου μέλους με συγκεκριμένα αποσπάσματα της πατριαρχικής και παλαιάς παραδόσεως. Η διαφοροποίηση από αυτην δημιουργεί θέμα
δεδομένου του βεληνεκούς του κ. Νεραντζή, και προσπαθούμε να αντιλήφθούμε που οφείλεται.

Ίσως το καλύτερο είναι να ερωτηθεί από κάποιον γνωστό του και -αν θέλει- να μας μεταφέρει κάποια διευκρίνηση προς κοινή ωφέλεια.
 

dimitris

Παλαιό Μέλος
Αυτοί που χρησιμοποιούν μηχανάκια για να κάνουν παρατηρήσεις ας ψάλλουν το ορθόν.
Δεν χρειάζεται μηχανάκι για να αντιληφθούμε το αυτονόητο ότι ο κάθε ψάλτης δεν είναι πράγμα που δεν φαλτσάρει δεν χάνει τα διαστήματα.
Είναι απλή λογική.
Εσείς μείνατε στα λάθη (γιαυτό και δεν πρόκειται να μάθετε) παρά στο πόσο ωραία είπε του πρώτου ήχου, και μη μιλάμε για ύφος την σημερινή ημέρα.
Είναι υποτίμηση του ψάλτη, ότι έπινε καφέδες και άλλαξε τα ακούσματα.
Δεν έτυχε να τον γνωρίσω αλλά είναι ωραίος στο ψάλσιμο.
 

haris1963

παλαιότατο μέλος
Αυτοί που χρησιμοποιούν μηχανάκια για να κάνουν παρατηρήσεις ας ψάλλουν το ορθόν.
Δεν χρειάζεται μηχανάκι για να αντιληφθούμε το αυτονόητο ότι ο κάθε ψάλτης δεν είναι πράγμα που δεν φαλτσάρει δεν χάνει τα διαστήματα.
Είναι απλή λογική.
Εσείς μείνατε στα λάθη (γιαυτό και δεν πρόκειται να μάθετε)
Εσύ να προσέχεις και λίγο τα λόγια σου για το ποιος θα μαθει και ποιός όχι να ψάλλει, ενώ μάλλον δεν πρόσεξες αυτό:
2ον Τὴν διαφοροποίησὴ του αὐτὴν, τὴν ὑποστήριξε καὶ θεωρητικὰ σὲ σχετικὴ συζήτηση ποὺ εὶχε μὲ τὸν Βαγγέλη Σολδᾶτο.
Τα υπόλοιπα δείχνουν μάλλον κακή προάιρεση, κανεις δεν ειπε ότι ο Νεραντζής (τον οποίο έτυχε να γνωρίσω και εκτιμώ βαθύτατα) δεν ειναι ΜΕΓΑΣ ψάλτης!

χς
 

dimitris

Παλαιό Μέλος
Εσύ να προσέχεις και λίγο τα λόγια σου για το ποιος θα μαθει και ποιός όχι να ψάλλει, ενώ μάλλον δεν πρόσεξες αυτό:

Τα υπόλοιπα δείχνουν μάλλον κακή προάιρεση, κανεις δεν ειπε ότι ο Νεραντζής (τον οποίο έτυχε να γνωρίσω και εκτιμώ βαθύτατα) δεν ειναι ΜΕΓΑΣ ψάλτης!

χς
Δεν προσέχω τα λόγια μου και μιλάω ευθέως. Θες να σου φέρω ακούσματα του Πρίγγου που λόγω γήρατος σφάλλει να τα βάλεις στο μηχανάκι συγχνοτήτων;

Δεν έτυχε να γνωρίσω τον Νεραντζή όπως εσύ αλλά άκουσα τα ψαλσίματά του και είδα τα καλά.
Όχι τα κακά.
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Δεν προσέχω τα λόγια μου και μιλάω ευθέως. Θες να σου φέρω ακούσματα του Πρίγγου που λόγω γήρατος σφάλλει να τα βάλεις στο μηχανάκι συγχνοτήτων;

Δεν έτυχε να γνωρίσω τον Νεραντζή όπως εσύ αλλά άκουσα τα ψαλσίματά του και είδα τα καλά.
Όχι τα κακά.

Ειρήνη ημίν και υμίν. Ο Χάρης υπέδειξε κάτι όχι για να μειώσει τον Άρχοντα που σέβεται, αλλά για να συζητηθεί ένα ζήτημα. Προσκόμισε στοιχεία. Μπορείς, αγαπητέ Δημήτρη, να συνεισφέρεις κάτι στη συζήτηση, προς αναζήτηση της αλήθειας; Εγώ πιστεύω ότι μπορείς.


Δ.
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Δεν προσέχω τα λόγια μου και μιλάω ευθέως. Θες να σου φέρω ακούσματα του Πρίγγου που λόγω γήρατος σφάλλει να τα βάλεις στο μηχανάκι συγχνοτήτων;

Δεν έτυχε να γνωρίσω τον Νεραντζή όπως εσύ αλλά άκουσα τα ψαλσίματά του και είδα τα καλά.
Όχι τα κακά.

Ο άρχοντας μια χαρά τα ψέλνει απλά για αυτή η διατονική πτώση ζω-κε-δι μου μίλησε στο αυτοκίνητο ότι για να συνεχιστεί το χρώμα πρέπει να μπει φθορά δευτέρου και στον ζω πράγμα με το οποίο διαφωνώ! Ο ίδιος σε παλιές ηχογραφήσεις αλλά κι ο δάσκαλός του Παναγιωτίδης κι ό Στανίτσας κι ο Πρίγγος το ψάλλουν χρωματικά από την παράδοση χωρίς να έχει δεύτερη φθορά(ζω-κε μεγαλύτερος από κε-δι). Κι επειδή αυτός που μιλάει για καταχρηστικό ρόλο της συγκεκριμένης φθοράς είναι ο Καράς και κατ' επέκτασιν ο Κωνσταντίνου ο οποίος ήπιε καφέ με τον Θεοτοκάτο και μετά τον καφέ ο Θεότοκάτος έλεγε παρόμοια πράγματα.. για αυτό και μόνο ανησυχούμε!
Την διατονική πτώση του δευτέρου-βαρύ στον (πλάγιο) νη δεν την αποκλείω από την παράδοση για κάποιες περιπτώσης ή και τοπικές παραδόσεις αλλά όταν γίνεται εσκεμμένα για λόγους θεωρίας ..δεν μου αρέσει.
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Αν ακούσει κανείς τα δύο αποσπάσματα του Χάρη, θα καταλάβει ότι η διαφορά στην επίμαχη φράση ΖΩ-ΚΕ-ΔΙ έγκειται κυρίως στη θέση του κάτω ΔΙ: στην πρώτη ηχογράφηση το ΔΙ είναι πιο ψηλό (ορθώς κατ' εμέ, αφού λόγω εφαρμογής της όμοιας διφωνίας τα διαστήματα είναι σαν το ΔΙ-ΓΑ-ΒΟΥ) ενώ στη μεταγενέστερη δεύτερη πιο χαμηλό. Ε, δεν είναι να το κάνουμε και θέμα τώρα... Αν κάποιος δεν γνωρίζει το θεωρητικό αυτό ζήτημα κι απλώς ακούει το μέλος και δεν το ψειρίζει, όπως εμείς, ζήτημα αν θα καταλάβει τίποτα. Χώρια που είναι πολύ σημαντικό που το ΖΩ-ΚΕ δεν το κάνει ιδιαίτερα μεγάλο, όπως κακώς συνηθίζεται σήμερα από πολλούς ψάλτες.

Ωστόσο θεωρώ ότι καλά έκανε ο Χάρης και το επεσήμανε, αλλά οι υποψίες περί επιρροής του από τη σχολή Αγγελόπουλου, τη στιγμή που ψέλνει κατά τελείως διαφορετικό τρόπο και τη στιγμή που έχει εκφραστεί ο άνθρωπος για το ύφος αυτό, θεωρώ ότι είναι κυνήγι φαντασμάτων. Αν άλλωστε πιάσουμε παραδοσιακούς ψάλτες (Πόλης, Όρους, ό,τι θέλετε) που εκτελούν τη συγκεκριμένη θέση μη ομοιοδιφωνικά, θα βρούμε ουκ ολίγους. Τι σημαίνει λοιπόν αυτό;; Και μην πάτε μακρυά: εδώ πέρα ολόκληρος Θρασύβουλος Στανίτσας όταν ήρθε στην Ελλάδα άλλαξε την εκτέλεση της συγκεκριμένης θέσης και θα κάνουμε τώρα παρατήρηση στο Νεραντζή;; Μια χαρά τα λέει ο Άρχοντας κι αυτές οι ασήμαντες εκτελεστικές διαφορές "τρίχας" (που λέει κι ο αγαπητός Λαοσυνάκτης) δεν μειώνουν επ' ουδενί την αξία του! Τώρα, το ότι δεν αποδίδεται το χαρακτηριστικό ομοιοδιφωνικό χρώμα που απαιτείται στη φράση αυτή και το ότι γενικώς δεν αποδίδεται από τους ψάλτες σήμερα, ΟΚ, κακώς, αλλά δεν είναι και προς θάνατον, άλλα είναι τα σημαντικά. Είπαμε, καλή και άγια η όμοια διφωνία, μην την αναγάγουμε όμως σε αποκλειστικό κριτή τήρησης ή μη της παράδοσης και μάλιστα σε ένα τόσο μικρό σημείο απ' όλο το μέλος.
 

dimitris

Παλαιό Μέλος
Ειρήνη ημίν και υμίν. Ο Χάρης υπέδειξε κάτι όχι για να μειώσει τον Άρχοντα που σέβεται, αλλά για να συζητηθεί ένα ζήτημα. Προσκόμισε στοιχεία. Μπορείς, αγαπητέ Δημήτρη, να συνεισφέρεις κάτι στη συζήτηση, προς αναζήτηση της αλήθειας; Εγώ πιστεύω ότι μπορείς.


Δ.
O Χάρης είπε "Τα υπόλοιπα δείχνουν μάλλον κακή προάιρεση" λες και παίρνω μετοχές απ τα ψαλσίματα του Αρχοντα που ουδέποτε γνώρισα.
Φυσικά και μείωσε τον Άρχοντα για να το παίξει επιστήμων μετρώντας δείγμα 1/1000 του κομματιού και να το αποδώσει στην καφεϊνη σώνει και καλά.
Γι αυτό είπα, δείτε τι ωραία που πιάνει τον α' ήχο που εμείς δεν μπορούμε να πιάσουμε, δέστε το ύφος κλπ.
 

haris1963

παλαιότατο μέλος
Εσείς μείνατε στα λάθη (γιαυτό και δεν πρόκειται να μάθετε)
Ωραίος!!!
Δεν προσέχω τα λόγια μου ...
Πολύ ωραίος!!!
Φυσικά και μείωσε τον Άρχοντα για να το παίξει επιστήμων
Πολύ πολύ ωραίος.
μετρώντας δείγμα 1/1000 του κομματιού και να το αποδώσει στην καφεϊνη σώνει και καλά.
Δεν μέτρησα κανένα δείγμα, για ΕΚΟΥΣΙΑ αλλαγή θεωρητικής προσέγγισης μίλησα, όπως είπε κι ο Βαγγέλης:
...μου μίλησε στο αυτοκίνητο ότι για να συνεχιστεί το χρώμα πρέπει να μπει φθορά δευτέρου και στον ζω πράγμα με το οποίο διαφωνώ! Ο ίδιος σε παλιές ηχογραφήσεις αλλά κι ο δάσκαλός του Παναγιωτίδης κι ό Στανίτσας κι ο Πρίγγος το ψάλλουν χρωματικά από την παράδοση
.
Τώρα τι καταλαβαίνεις εσύ δεν ξέρω. Όταν φύγουν η χολή και τα συμπλέγματα από πάνω σου
για να το παίξει επιστήμων
...ίσως σταματήσεις να χώνεσαι με τέτοιο χοντροκομμμένο τρόπο σε σχέσεις ανθρώπων. Δε σου επιτρέπω ρε μεγάλε να μου λες ότι μειώνω τον Νεραντζή!!! Δικαίωμά του να αλλάζει τη θεωρητική του προσέγγιση και δικαίωμά μου να διαφωνώ, εντάξει; Άιντε από εδώ!!!

ΥΓ. Παρεμπιπτόντως, γι αυτό το μικρό κομματάκι, εχουν γίνει ατέλειωτες συζητήσεις εντός και εκτός Ψαλτολογίου, εχουν χυθεί τόνοι μελάνης και περισσότερες από μια εισηγήσεις σε Ψαλτικά συνέδρια. Είναι ένα μεγάλο θεωρητικό πρόβλημα που στήριξε θεωρίες ολόκληρες και άρθρα επί άρθρων. Άρα δεν είναι και τόσο μικρό, έτσι;
 
Last edited:

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
...στην πρώτη ηχογράφηση το ΔΙ είναι πιο ψηλό (ορθώς κατ' εμέ, αφού λόγω εφαρμογής της όμοιας διφωνίας τα διαστήματα είναι σαν το ΔΙ-ΓΑ-ΒΟΥ) ενώ στη μεταγενέστερη δεύτερη πιο χαμηλό. ....

Ο Δι είναι στην θέση του αγαπητέ και στις δύο περιπτώσεις πάτα με ένα απλό διαπασόν και θα δεις στην πρώτη περίπτωση Πα=ελάχιστα πιο κάτω από Fa# και Δι= ελάχιστα πιο κάτω από Si, Δι-Πα=Καθαρό τετράχορδο και ο ζω ακριβώς στο μέσον.

ΥΓ έχουν γίνει φασματογραφήσεις (βλέπε εργασίες του Χάρη) στις οποίες φαίνεται ότι ενώ φαινομενικά η διφωνία δι-βου πολλές φορές νομίζουμε ότι είναι μικρότερη από την βου-νη αυτό δεν ισχύει και είναι και οι δύο ίσες.
 
Last edited:

dimitris

Παλαιό Μέλος
.
Τώρα τι καταλαβαίνεις εσύ δεν ξέρω. Όταν φύγουν η χολή και τα συμπλέγματα από πάνω σου
...ίσως σταματήσεις να χώνεσαι με τέτοιο χοντροκομμμένο τρόπο σε σχέσεις ανθρώπων. Δε σου επιτρέπω ρε μεγάλε να μου λες ότι μειώνω τον Νεραντζή!!! Δικαίωμά του να αλλάζει τη θεωρητική του προσέγγιση και δικαίωμά μου να διαφωνώ, εντάξει; Άιντε από εδώ!!!
Πριν παρέμβει ο Σολδάτος είπες ότι σου είπε ο Βαγγέλης ότι του είπε ο Νεραντζής ότι...
και επειδή απάντησα για να υπερασπιστώ έναν απόντα από τη συζήτηση που πιθανόν να του έφυγε μια νότα με έβγαλες και κακοπροαίρετο.
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
ΥΓ. Παρεμπιπτόντως, γι αυτό το μικρό κομματάκι, εχουν γίνει ατέλειωτες συζητήσεις εντός και εκτός Ψαλτολογίου, εχουν χυθεί τόνοι μελάνης και περισσότερες από μια εισηγήσεις σε Ψαλτικά συνέδρια. Είναι ένα μεγάλο θεωρητικό πρόβλημα που στήριξε θεωρίες ολόκληρες και άρθρα επί άρθρων. Άρα δεν είναι και τόσο μικρό, έτσι;
Καλά, και για την ύπαρξη ελάσσονος ή ελαχίστου τόνου έχουν γίνει πάμπολλες συζητήσεις στο παρελθόν, πολύ περισσότερες από το θέμα αυτό και είναι ένα θεωρητικό ζήτημα απείρως σημαντικότερο από αυτό. Αν όμως σε ΕΝΑ φευγαλέο διάστημα κάποιος ψάλτης κάνει μείζονα τόνο αντί ελάσσονα ή ημίτονο αντί ελαχίστου, δεν θα του πάρουμε και το κεφάλι... Αυτό εννοώ όταν λέω ότι είναι μικρό θέμα, σε συνάρτηση δηλ. με την παρουσία που έχει στο μέλος.
 

haris1963

παλαιότατο μέλος
Αν όμως σε ΕΝΑ φευγαλέο διάστημα κάποιος ψάλτης κάνει μείζονα τόνο αντί ελάσσονα ή ημίτονο αντί ελαχίστου, δεν θα του πάρουμε και το κεφάλι...
Ρὲ Νῖκο, σὲ παρακαλῶ, μὴν κάνεις κι ἐσὺ πὼς δὲν καταλαβαίνεις. Αὐτὸ τὸ μικρό κομμάτι (ποὺ παρεπιμπιπτόντως ἐπαναλαμβάνεται ΔΥΟ φορές στὸ μέλος) ἔχει ὑποστηρίξει ὁλόκληρη θεωρία γιὰ τις καταχρηστικὲς φθορές. Και ΕΠΙΠΛΕΟΝ ὁ Ἄρχων δὲν τὸ ἔψαλε κατὰ λάθος διαφοροποιημένο, τὸ ἄλλαξε συνειδητὰ γιατὶ ὑποστηρίζει πλέον τὴ θεωρία αὐτὴ, τὶ ἄλλο πρἐπει νὰ γράψῃ ὁ Βαγγέλης γιὰ νὰ τὸ καταλάβῃς;

Γιὰ ὅλα τὰ ἄλλα πού γράφονται, τονίζω γιὰ ἄλλη μιὰ φορά αὐτὰ πού εἶπα ἤδη:
Εἶναι δεδομένη ἡ τεράστια ἐκτίμησὴ μου στὸν Ἄρχοντα κ. Νεραντζῆ, γι' αὐτὸ καὶ σὲ παραπέμπω σὲ αὐτὴ τὴν συγκλονιστικὴ ἐρμηνεία (ἀπὸ ἐδῶ) τοῦ ἴδιου μαθήματος ...ξεκαθαρίζω πὼς δὲν ἀναφέρθηκα ἐξ ἀρχῆς σὲ ὕφος καὶ δὲν ἀμφισβήτησα τὴν παραδοσιακότητα τοῦ ἀκούσματος
...κανεις δεν ειπε ότι ο Νεραντζής (τον οποίο έτυχε να γνωρίσω και εκτιμώ βαθύτατα) δεν ειναι ΜΕΓΑΣ ψάλτης!

Δικαίωμά του να αλλάζει τη θεωρητική του προσέγγιση και δικαίωμά μου να διαφωνώ...
...ὁπότε νὰ λείπουν σὲ παρακαλω αὐτὰ μὲ τὰ κεφάλια!

Ἑν πάσῃ περιπτώσει μὲ τὸν Ἄρχοντα κ. Νερατζῆ ἔχω προσωπική σχέση πού βασίζεται μεταξύ ἄλλων καὶ στὴν ἀλληλοεκτίμηση, γι αὐτὸ καὶ θὰ συνεχίσω νὰ ἀντικρούω ὄποιον προσπαθεῖ νὰ περάσῃ ἰδέες πώς "θέλω νὰ τὸν μειώσω", "νὰ τὸ παίξω ἐπιστήμων", "νὰ τοῦ πἀρουμε τὀ κεφάλι" καὶ ἄλλες τέτοιες βλακεῖες. Μὲ μισὴ καρδιὰ ἀνακίνησα τὸ θέμα, γιατὶ ἔχω ἐμπλακεῖ σὲ ἔντονη ἀντιπαράθεση στὸ θεωρητικό αὐτὸ ζήτημα, ἔχω παρουσιάσει εἰσήγηση ποὺ ἀναφέρεται σὲ αὐτό καὶ ὥς ἐκ τούτου ἔχω αὐξημένη εὐαισθησία. Τὰ ὑπόλοιπα ποὺ λέγονται τὰ ἔχω χαρακτηρίσει καὶ δεν θα ἐπανέλθω!!!

Χάρης
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Ότι και να λένε οι διάφοροι,

τα μηχανάκια είναι μηχανάκια και γράφουν και αναλύουν και φανερώνουν, ανεπηρέαστα από ο,τιδήποτε και οποιονδήποτε, ασχέτως ονόματος ή μή.


Επίσης, τα γραπτά μένουν και καλά έκανε ο Χάρης κι έγραψε τα πορίσματά της ανάλυσής του και δεν τα πέρασε ντούκου από κακώς εννοούμενη ευγένεια.

Κατά δεύτερον, ο Χάρης πάντα προσπαθεί να αποδεικνύει αυτά που γράφει, ακόμη κι εδώ στο forum, αλλά δεν έχει διστάσει να εκτεθεί και σε πιο εξειδικευμένο κοινό με τις απόψεις του. Μπορεί να μην έχει επίσημο και βαρύγδουπο τίτλο «επιστήμονος» αλλά τουλάχιστον προσπαθεί να τεκμηριώνει όσα δημοσιεύει.

Το μέλλον και μελλοντικές ηχογραφήσεις και αναλύσεις θα δείξουν το δίκαιο ή όχι του Συμεωνίδη ... Άλλωστε, τίποτε δεν μένει κρυφό για πολύ, ειδικά όταν δεν υπάρχει πρόθεση να μείνει ...

ΥΓ. Να ενημερώσω επίσης την ομήγυρι ότι οι ήχοι είναι οκτώ (8) και ψάλλονται ΟΛΟΙ και ακούγονται ΟΛΟΙ ..., όχι όποιοι μας συμφέρουν και μας αναπαύουν ...
 
Last edited:

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Αν άλλωστε πιάσουμε παραδοσιακούς ψάλτες (Πόλης, Όρους, ό,τι θέλετε) που εκτελούν τη συγκεκριμένη θέση μη ομοιοδιφωνικά, θα βρούμε ουκ ολίγους. Τι σημαίνει λοιπόν αυτό;;
Για του λόγου το αληθές, ακούστε το συνημμένο απόσπασμα φράσης του β' ήχου από το δοξαστικό των αίνων της Υπαπαντής του Ιακώβου Πρωτοψάλτου, που ανέβηκε πρόσφατα και το ψάλλει ο π. Δοσίθεος Κατουνακιώτης, που θεωρείται από τους πλέον αυστηρούς τηρητές της παράδοσης. Προσέξτε ότι την επίμαχη θέση δεν την εκτελεί ούτε ομοιοδιφωνικά, ούτε καν διατονικά αλλά... χρωματικά, όπως δηλ. η πλειοψηφία των ψαλτών σήμερα!
 

Attachments

  • Δοσίθεος-Ο εν χερσί_κάθοδος β' ήχου.mp3
    410.9 KB · Views: 32

haris1963

παλαιότατο μέλος
Για του λόγου το αληθές, ακούστε το συνημμένο απόσπασμα φράσης του β' ήχου από το δοξαστικό των αίνων της Υπαπαντής του Ιακώβου Πρωτοψάλτου, που ανέβηκε πρόσφατα και το ψάλλει ο π. Δοσίθεος Κατουνακιώτης, που θεωρείται από τους πλέον αυστηρούς τηρητές της παράδοσης. Προσέξτε ότι την επίμαχη θέση δεν την εκτελεί ούτε ομοιοδιφωνικά, ούτε καν διατονικά αλλά... χρωματικά, όπως δηλ. η πλειοψηφία των ψαλτών σήμερα!
Ἡ ἀντιπαράθεση ποὺ ὐπάρχει γιὰ τὴν συγκεκριμένη θέση, δὲν εἶναι γιὰ τὸ ἄν ψάλλεται μὲ χρῶμα ὅμοιων διφωνιῶν ἤ μὲ κάποιο ἄλλο μαλακὸ χρῶμα, ἀλλὰ ἄν ψάλλεται μὲ διάτονο ὡς λέγετος (θεωρία καταχρηστικῶν φθορῶν) ἤ ὡς χρῶμα (παραδοσιακή θεωρία). Τώρα, τὸ ἄν ὁ ἐκτελεστής λἐει κατιόντως μαλακό χρῶμα 14-8 (Ἐπιτροπῆς) ἤ 12-9 (ὅμοιες διφωνίες χρυσάνθου), αὐτό εἶναι ὄντως λεπτομέρεια καὶ ἔχει νὰ κάνῃ περισσότερο μὲ τὸ πόσο χαμηλά ψάλλεται ὁ ΒΟΥ (ΖΩ στὸν βαρύ). Ὄταν ὁ ΒΟΥ βρεθεῖ στὸ κέντρο τοῦ 5/χόρδου τότε μιλᾶμε γιὰ ὅμοια ἤ καὶ παρόμοια τρίχορδα.
Ὁ π. Δοσίθεος ψάλλει ὅμοια τρίχορδα μὲ ἀρκετὰ καθαρὸ ΒΟΥ-ΝΗ γύρω στα 21 τμ., κάνει ἀσαφές πάτημα στὸν ΠΑ (κὰτι σὰν 13 - 8 στὸ ΒΟΥ-ΠΑ-ΝΗ), ἐνῶ τὸ ΔΙ (ποὺ μέτρησα άρκετὰ καθαρά)-ΒΟΥ πάλι περί τὰ 21 τμ. βρίσκεται.
Ἄν ἀκούγαμε ἀρκετὰ ψηλότερο ΒΟΥ καὶ ΒΟΥ-ΠΑ ἐλάχιστο τόνο (περί τὰ 8-9) τότε θὰ εἴχαμε διαφοροποίηση ἀπὸ τὰ παραδοσιακά. Φυσικά δὲν ἔχουμε!

Χάρης
 

dimitris

Παλαιό Μέλος
Ειρήνη ημίν και υμίν. Ο Χάρης υπέδειξε κάτι όχι για να μειώσει τον Άρχοντα που σέβεται, αλλά για να συζητηθεί ένα ζήτημα. Προσκόμισε στοιχεία. Μπορείς, αγαπητέ Δημήτρη, να συνεισφέρεις κάτι στη συζήτηση, προς αναζήτηση της αλήθειας; Εγώ πιστεύω ότι μπορείς.

Δ.
Τον έκανε ρόμπα. Στο ιντερνέτ.
Προσπάθησε να μας πείσει ότι συνειδητά σφάλει.
 
Top