(φωτό από εδώ)
Από digma.mmb.org.gr:
Σχετικά θέματα:
Η μουσική γραφή του Νηλέως Καμαράδου
Χειρόγραφα Νηλέως Καμαράδου
Αρκετές αναφορές στο Νηλέα Καμαράδο και το έργο του κάνει ο Άγγελος Βουδούρης στους κώδικες Της Ορθοδόξου Βυζαντινής Εκκλησιαστικής Ασματωδίας που αξίζει να συγκεντρωθούν σε μία εργασία. Είχα αρχίσει στο παρελθόν κάτι τέτοιο μεταφράζοντας στα Αγγλικά στο
http://www.analogion.com/Kamarados.html
Από εδώ (Πηγή: Τάκης Καλογερόπουλος, Λεξικό της Ελληνικής μουσικής, εκδόσεις Γιαλλελή, 2001):Ο Νηλέας Καμαράδος (1847-1922) καταγόταν από τη Χίο και έζησε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του στην Κωνσταντινούπολη, όπου σπούδασε πρακτική της ψαλμωδίας κοντά στον Γεράσιμο Κανελλίδη, θεωρία με τον Παναγιώτη Κηλτσανίδη και γραφή της ευρωπαϊκής μουσικής με τον Ιωάσαφ τον Ρώσσο. Όντας ερευνητής της βυζαντινής μουσικής, δημοσίευσε πολλές μελέτες, κυρίως πάνω στο ρυθμό και το βυζαντινό τονικό σύστημα.
Δίδαξε και ανέδειξε πολλούς μαθητές, διαπρεπείς μουσικολόγους και ιεροψάλτες. Ως πρωτοψάλτης διακρίθηκε για το «ίδιο» (ιδιαίτερο) ψαλτικό ύφος, που αποτέλεσε «Σχολή». Από τα πιο γνωστά του μαθήματα είναι τα «Πολλαπλά», «Κύριε ελέησον» και το «Δύναμις Άγιος ο Θεός».
Το Αρχείο Νηλέα Καμαράδου περιήλθε στη Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδας «Λίλιαν Βουδούρη» το 1996 και αποτελείται από εκκλησιαστικά μέλη και κείμενα γραμμένα από το τέλος του 18ου έως τα μέσα του 20ού αιώνα. Μετά το θάνατο του μουσικοδιδασκάλου, το αρχείο περιήλθε στον γαμπρό του, Νικόλαο Βλαχόπουλο, ο οποίος αντέγραψε, ταξινόμησε και εμπλούτισε το υπάρχον υλικό.
Πήρε μέρος και στην επιτροπή του 1895 (Κωνσταντινούπολη)(1847-1922). Διακεκριμένος μουσ/δάσκαλος, πρωτοψάλτης, μελοποιός και θεωρητικός της βυζ. μουσικής στην Κων/πολη. Σπούδασε με τους Γεράσιμο Κανελλίδη, Παναγιώτη Κηλτζανίδη και Ιωάσαφ τον Ρώσο(από τον οποίο διδάχτηκε και ευρωπ. σημειογραφία). Έψαλλε πολλά χρόνια σε ναούς της Πόλης και τελικά στον Άγιο Νικόλαο (Γαλατάς), όπου διετέλεσε και Χοράρχης. Υπήρξε ιδρυτικό μέλος του "Ελληνικού Μουσικού Συλλόγου" Κων/πόλεως και μέλος της εκπαιδευτικής του Επιτροπής. Η Ολυμπία Τολίκα ("Επίτομο Λεξικό της Βυζ. Μουσικής") αναφέρει ότι η θεωρητική μουσική του εργασία εκδόθηκε σε 6 τεύχη του παραρτήματος της "Εκκλησιαστικής Αλήθειας", ενώ 2 κιβώτια με χειρόγραφά του έμειναν ανέκδοτα στα χέρια των παιδιών του, στην Αθήνα. Στους μαθητές του και οι: Παναγιώτης Αντωνέλλης, Νικόλαος Βλαχόπουλος, Δημήτριος Βουτσινάς, Θεμιστοκλής Γεωργιάδης, ο γιος του Βασίλειος Καμαράδος, Αθανάσιος Κωνσταντινίδης, Διονύσιος Μακρής-Πλιάκας, Κων/νος Μπεκιάρης, Ιωάννης Παλάσης, Σωκράτης Παπαδόπουλος, Ζαφείριος Παπαχρήστου, Ευστάθιος Τιμο(ω)νίδης, Εμμ. Φαρλέκας, Μιχαήλ Χατζηαθανασίου, κ.ά.
Το Αρχείο Νηλέα Καμαράδου περιλαμβάνει το πλήρες ρεπερτόριό του. Αποτελεί ως εκ τούτου, σημαντικό τεκμήριο της δραστηριότητας των Ελλήνων μουσικών της Κωνσταντινούπολης της εποχής του. Συγκροτείται από χειρόγραφες συνθέσεις, μουσικά βιβλία και περιοδικά, μεταξύ των οποίων και 20 μουσικά χειρόγραφα από τις αρχές του 19ου αιώνα. Σήμερα βρίσκεται στη Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος
Σχετικά θέματα:
Η μουσική γραφή του Νηλέως Καμαράδου
Χειρόγραφα Νηλέως Καμαράδου
Αρκετές αναφορές στο Νηλέα Καμαράδο και το έργο του κάνει ο Άγγελος Βουδούρης στους κώδικες Της Ορθοδόξου Βυζαντινής Εκκλησιαστικής Ασματωδίας που αξίζει να συγκεντρωθούν σε μία εργασία. Είχα αρχίσει στο παρελθόν κάτι τέτοιο μεταφράζοντας στα Αγγλικά στο
http://www.analogion.com/Kamarados.html