Δεν νομίζω ότι ελήφθησαν υπόψη όλες οι παράμετροι.
Προσεκτικότερη ματιά δείχνει ότι η ισορροπημένη και ζυγισμένη έκφραση του υμνογράφου, η οποία διασώζει -και μετρικά σχεδόν άψογα- τις αντίθετες εικόνες, και διδάσκει με αυτές τους πιστούς
Φαρισαίου φύγωμεν ὑψηγορίαν
καὶ Τελώνου μάθωμεν τὸ ταπεινόν (δεν χρειάζεται κάτι άλλο εδώ, όπως δεν χρειάστηκε και παραπάνω, έδωσε αυτό που ήθελε: φύγωμεν ὑψηγορίαν-μάθωμεν τὸ ταπεινὸν για να βγάλουμε τα συμπεράσματα μας ο καθένας)
στενάζει μέσα στα καλούπια της προσομοιακής ποίησης. Και όχι μόνο, αλλά παραμορφώνεται κιόλας:
τὸ ταπεινὸν ἐν στεναγμοῖς
Ήταν ταπεινός "ἐν στεναγμοῖς" ο Τελώνης; Τι λένε οι φιλόλογοι του φόρουμ; Η εκτίμηση ειδικότερων με τους οποίους μίλησα, είναι ότι δεν στέκει και πολύ συντακτικά, πρέπει πολύ να το "τραβήξουμε" για να "σταθεί". Ενώ το άλλο;
...καὶ ὁ τελώνης μακρόθεν ἑστὼς οὐκ ἤθελεν οὐδὲ τοὺς ὀφθαλμοὺς εἰς τὸν οὐρανόν ἐπᾶραι,
ἀλλ’ ἔτυπτεν εἰς τὸ στῆθος αὐτοῦ λέγων· ὁ Θεός, ἱλάσθητί μοι τῷ ἁμαρτωλῷ. (Λουκά 18, 13)
και η μεταφορά από τον υμνογράφο:
ἐν στεναγμοῖς πρὸς τὸν Σωτῆρα κραυγάζοντες·
ἵλαθι μόνε ἡμῖν εὐδιάλλακτε.(και εδώ, όπως και παραπάνω, σχεδόν ίσος αριθμός συλλαβών-ισορροπία και στο δεύτερο ζεύγος φράσεων)
Με στεναγμούς λοιπόν κραύγαζε ο Τελώνης, σύμφωνα με τα λόγια του Κυρίου, με στεναγμούς καλούμαστε και εμείς να ζητήσουμε το έλεος.
.
Το πώς θα το ψάλλει ο καθένας είναι στην κρίση του, γράφτηκαν πάρα πολλά στο παρελθόν, δεν έχω άλλη όρεξη να ξαναγράψω, ούτε να απαντάω σε πρόσφατα και σχεδόν πρόσφατα προκλητικά και επιθετικά μηνύματα, ενδεικτικά, ίσως, του επιπέδου αυτών που τα γράφουν.
Τώρα βέβαια, ειπώθηκαν και άλλα παραπάνω. "Γλαφυρώτατα", όπως και άλλα παρόμοια "γλαφυρώτατα" που σβήστηκαν κατόπιν, καθώς καταδείχθηκαν εκτός μέτρου (και νά' ταν τα μόνα
.
Και άλλα, ακατανόητα, προκλητικά και περιέργως συνεχόμενα, το ένα πίσω από το άλλο -υπό του ιδίου- μηνύματα κατά κληρικού. Που μια γράφονταν και μια σβήνονταν. Με (ασυνείδητο, ελπίζω) στόχο να "τσιγκλίσουν" κι άλλους για να συμμετέχουν στην κατηγορία. Ευτυχώς σβήστηκαν αρμοδίως από τον διαχειριστή και ο συντάκτης τους κατόπιν "άλλαξε τροπάρι" "γλαφυρώτατα": "όχι βρε παιδιά, τον σέβομαι τον άνθρωπο", κλπ.
Σε αυτά τα άλλα λοιπόν, τα παραπάνω στο παρόν θέμα, μάθαμε πολλά και διάφορα.
Σταχυολογώ:
"η όποια κατά νόημα (επανα)μελοποίηση απλώς τα καταστρέφει καλλιτεχνικά."
[πρώτα η καλλιτεχνία λοιπόν, αφήστε το νόημα. Και ό,τι έκαναν και δίδαξαν και διδάσκουν οι μεγάλοι ερμηνευτές και οι περί μουσικής πραγματείες και οι εκκλησιαστικές εγκύκλιοι και , και, και..... για την
μουσική ως υπηρέτη του λόγου, πάνε κι αυτά]
"Έχουν γίνει άπειρες στραγγαλιστικές και Προκρούστειες παρεμβάσεις υπό παλαιοτέρων και νεοτέρων διδασκάλων που χάλασαν την κρυφή προσωδιακή ροή του μέλους"
[Μα δεν ακούστηκαν τα νέα για την προσωδία; Εδώ και πάνω από 20 αιώνες δεν υπάρχει πια! Αφού κάποιος λέει ότι την βρήκε και είναι κρυφή, θα μας την πεί κι εμάς;]
"προσωδιακή ροή όχι πάντοτε ορατή στις μεταγραφές από το παλαιό στο νέο σύστημα βυζαντινής των τριών διδασκάλων."
[όχι, νομίσατε ότι θα γλύτωναν αυτοί από τις "γλαφυρές" διατυπώσεις; Λάθος κάνατε! Κι αυτοί off side βγήκαν. Ή θα είμαστε "γλαφυροί" ή δεν θα είμαστε!]
"Αν στο Κοντάκιον του Τελώνου η περιπόθητη λέξη "στεναγμοίς" τυγχάνει να "κολλάει" με τον προηγούμενο και τον επόμενο όρο συγχρόνως σε ένα αξεδιάλυτο σύμπλεγμα"
[απαντήθηκε]
"το νόμο της (δυσκολοεύρετης προσωδίας και ποιητικού ρυθμού -αχ τα καημένα τα τροπάρια τι χαρές έκρυβαν!)"
[άντε πάλι, τα νέα δεν μαθεύτηκαν; Αλλά βέβαια, πράγματι έκρυβαν χαρές και τις βρήκαν πολλοί. Για να αναφέρω ένα παράδειγμα, τυχαίο (sic), δείτε πως αλλάζει ο διδάσκαλος Καραμάνης πολλές γραμμές απλά και όμορφα, για να εκφράσει σωστά το νόημα. Τώρα που το ξανασκέφτομαι βέβαια, δεν είμαι σίγουρος εάν είναι κι αυτές μερικές από τις "άπειρες στραγγαλιστικές και Προκρούστειες παρεμβάσεις"]
"ή το νόμο της κατα νόημα σύζευξης; Ο δεύτερος νόμος εκτός του ότι αποδομεί το μουσικοποιητικό δέσιμο του ύμνου, τυγχάνει όλως αμφίβολον αν βοηθεί κανέναν στην κατανόηση του ποιητικού κειμένου αφού όσοι γνωρίζουν επαρκή αρχαία ελληνικά δεν το χρειάζονται"
[αυτό που "τυγχάνει όλως αμφίβολον" είναι εάν θα δικαιωθούμε γιατί ψάλλαμε άπειρες μουσικές "σωστά" κι ας μην έβγαινε νόημα από τις ξεκομμένες φράσεις του ύμνου (στη προσευχή μας δηλαδή, στη δοξολογία, την εκδιήγηση των θαυμασίων του Θεού, κλπ.), ή γιατί επιλέξαμε όπου μπορούμε να κάνουμε μια μικρή μουσική παρέμβαση χάριν του ορθού νοήματος να το κάνουμε. Εάν θα δικαιωθούμε, αρνούμενοι κατηγορηματικά να προσπαθήσουμε κάποια πράγματα να τα "ξαναδούμε" ακολουθώντας άλλωστε τον δρόμο που χάραξαν και χαράζουν οι μεγάλοι]
"ενώ οι μη γνωρίζοντες... "τούμπες να κάνουν ο μελοποιός και ο εκτελεστής, δε θα καταλάβουν τίποτα."
[εάν το να προτρέψω ψάλλοντας τους πιστούς να κραυγάσουν προς τον Σωτήρα με στεναγμούς το "ιλάσθητι...", όπως έκανε και ο Τελώνης, περιγράφεται με την "γλαφυρή" λέξη "τούμπες", ένα έχω να πω: εκτός από την γλαφυρότητα υπάρχει και η σοβαρότητα]