Ανθολογία Ματθαίου Βατοπεδινού (ΕΒΕ 3473-Merlier 11)

Ο υπ' αριθμόν κώδικας της ΕΒΕ 3473 (Συλλογή Merlier αρ. 11) περιέχει μία Ανθολογία στη νέα μέθοδο που γράφτηκε από τον μοναχό Ματθαίο Εφέσιο Βατοπεδινό στη Θάσο το έτος 1832 από της σαρκώσεως του Κυρίου.
Μπράβο στην Εθνική Βιβλιοθήκη και στους ανθρώπους της που ψηφιοποίησαν τους εθνικούς αυτούς θησαυρούς.
Την ανεβάζω σιγά σιγά.

-Ευχαριστίες πολλές.Λίαν ενδιαφέρουσα ανθολογία.Και η γραφή και μερικά πρόσθετα,όπως οι μικρές εισαγωγές στα Χερουβικά της Εβδομάδος.Επίσης ενδιαφέρον και το χερουβικό σε Β του Γρηγορίου.Αναμένουμε την συνέχεια.Π.ΤΖ
 
ΠΑΝ.ΤΖΑΝΑΚΟΣ;56230 said:
... ενδιαφέρον και το χερουβικό σε Β του Γρηγορίου.

Είναι το γνωστό χερουβικό του Γρηγορίου, από τα της εβδομάδος, με την προσθήκη της εισαγωγής, όπως αναφέρθηκε, μόνο που αντί εκ του Πα με σκληρή χρωματική, είναι εκ του Βου με μαλακή χρωματική.

ΥΓ.Νομίζω και σε κάποιο άλλο Χερουβικό (ή Δοξολογία) που είχε αναρτηθεί παλαιότερα, παρατηρούνταν παρόμοια διαφορά στη γραφή. Μήπως θυμάται κανείς ποιο ήταν;
 
Last edited:
Είναι το γνωστό χερουβικό του Γρηγορίου, από τα της εβδομάδος, με την προσθήκη της εισαγωγής, όπως αναφέρθηκε, μόνο που αντί εκ του Πα με σκληρή χρωματική, είναι εκ του Βου με μαλακή χρωματική.

ΥΓ.Νομίζω και σε κάποιο άλλο Χερουβικό (ή Δοξολογία) που είχε αναρτηθεί παλαιότερα, παρατηρούνταν παρόμοια διαφορά στη γραφή. Μήπως θυμάται κανείς ποιο ήταν;

Είχα ανεβάσει την αρχή της δοξολογίας του Ιακώβου από τον ίδιο κώδικα, εδώ, πάλι γραμμένη με την μαλακή φθορά, όπως και στο Ταμείο Ανθολογίας του Χουρμουζίου. Μαθητής του τελευταίου ο Ματθαίος γαρ.
 
Ενημερώνω ότι τα μέρη του αρχείου θα τα ανεβάζω όλα στο μήνυμα 1
 
Ενημερώνω ότι τα μέρη του αρχείου θα τα ανεβάζω όλα στο μήνυμα 1

-Επανερχόμενος και πάλι.Μας έκανες το καλλίτερο κέρασμα γιά τη γιορτή σου αγαπητέ συνάδελφε.Μία από τις πιό ενδιαφέρουσες ανθολογίες που έχω δεί.
Με απηχήματα[ακόμη μερικοί τα κάνουν έτσι στο Αγ.όρος],απίθανα σύντομα τεριρέμ στα χερουβικά [ειδικά στο πλ.Δ του Πέτρου] και δέστε πώς κυλάνε τα του Μ.Βασιλείου.Λές και σε ωθεί ο μακαριστός Ματθαίος.Δεσπόζει ο Πέτρος βέβαια.Μακάρι να μπορούσα να είχα μία τέτοια σε πρωτότυπο όχι γιά συλεκτική χρήση,αλλά γιά εκεί που γράφτηκε και αυτή και όλες.Το στασίδι.Τι κομπιούτερ και σκάνερ.Π.ΤΖ
 
Νίκο μας κακομαθαίνεις με τα υπέροχα που ανεβάζεις. Φαντάζομαι ότι, όπως έγραψες και εδώ, συνεχίζεις να ζητάς και να παίρνεις χειρόγραφα από την ΕΒΕ. Εύγε! και ευχαριστούμε που τα μοιράζεσαι μαζί μας! :)

Μακάρι να μπορούσα να είχα μία τέτοια σε πρωτότυπο όχι γιά συλεκτική χρήση,αλλά γιά εκεί που γράφτηκε και αυτή και όλες.Το στασίδι.Τι κομπιούτερ και σκάνερ.Π.ΤΖ

Η επιθυμία σας κ. Τζανάκο θα πραγματοποιηθεί! Εν μέρει βέβαια, καθώς το πρωτότυπο δεν μπορεί να το έχει κανείς. Θα αναλάβω εγώ όμως, αφού ανέβει όλος ο Κώδικας να τον ξακρίσω, να τον καθαρίσω και να τον φτιάξω σε ένα ενιάιο εκτυπώσιμο σε λέηζερ εκτυπωτή PDF και να το ανεβάσω στο Ψαλτολόγιον.

Ακόμα, επειδή θα φτιάξω για μένα ένα βιβλίο για το στασίδι, με περιμετρική βιβλιοθεσία, θα τα κάνω δύο και θα σας στείλω το ένα :wink:

ΧΣ
 
Νίκο μας κακομαθαίνεις με τα υπέροχα που ανεβάζεις. Φαντάζομαι ότι, όπως έγραψες και εδώ, συνεχίζεις να ζητάς και να παίρνεις χειρόγραφα από την ΕΒΕ. Εύγε! και ευχαριστούμε που τα μοιράζεσαι μαζί μας! :)



Η επιθυμία σας κ. Τζανάκο θα πραγματοποιηθεί! Εν μέρει βέβαια, καθώς το πρωτότυπο δεν μπορεί να το έχει κανείς. Θα αναλάβω εγώ όμως, αφού ανέβει όλος ο Κώδικας να τον ξακρίσω, να τον καθαρίσω και να τον φτιάξω σε ένα ενιάιο εκτυπώσιμο σε λέηζερ εκτυπωτή PDF και να το ανεβάσω στο Ψαλτολόγιον.

Ακόμα, επειδή θα φτιάξω για μένα ένα βιβλίο για το στασίδι, με περιμετρική βιβλιοθεσία, θα τα κάνω δύο και θα σας στείλω το ένα :wink:

ΧΣ


-Ενα μεγάλο ευχαριστώ προκαταβολικά.Και επιφυλάσσομαι γιά ένα σπουδαίο βιβλίο να επεξεργασθείτε για κοινή χρήση.Θα σας στείλω Π.Μ.
Εδώ θέλω να τονίσω κάτι,που έχω ξαναγράψει αλλού.Εμείς οι παλιοσειρές δεν μπορείτε να φανταστείτε τι τραβούσαμε γιά να δούμε κάτι ή να μάθουμε κάτι.Δεν συζητώ γιά τέτοιους θησαυρούς.Στα σεντούκια τα είχαν ή προσάναμμα τα έκαναν οι κληρονομοι των παλαιών.Τώρα οι νεώτεροι που τα έχετε όλα εύχρηστα και δωρεάν μην τα αφήσετε να ξαναχαθούν.Π.ΤΖ
 
ΠΑΝ.ΤΖΑΝΑΚΟΣ;56273 said:
-Επανερχόμενος και πάλι.Μας έκανες το καλλίτερο κέρασμα γιά τη γιορτή σου αγαπητέ συνάδελφε.Μία από τις πιό ενδιαφέρουσες ανθολογίες που έχω δεί.
Με απηχήματα[ακόμη μερικοί τα κάνουν έτσι στο Αγ.όρος],απίθανα σύντομα τεριρέμ στα χερουβικά [ειδικά στο πλ.Δ του Πέτρου] και δέστε πώς κυλάνε τα του Μ.Βασιλείου.Λές και σε ωθεί ο μακαριστός Ματθαίος.Δεσπόζει ο Πέτρος βέβαια.Μακάρι να μπορούσα να είχα μία τέτοια σε πρωτότυπο όχι γιά συλεκτική χρήση,αλλά γιά εκεί που γράφτηκε και αυτή και όλες.Το στασίδι.Τι κομπιούτερ και σκάνερ.Π.ΤΖ

τα απηχήματα που παρατίθενται από τον Ματθαίο είναι άκρως ενδιαφέροντα και ελάχιστα από αυτά (όπως του α΄ ήχου) έχουν επιβιώσει στο Όρος ( από τον διακο-Διονύση και δώθε). Διακρίνω προσωπικό τόνο σε αυτά , εκτός κι αν κάνω λάθος. Ενδιαφέρον παρουσιάζει και η απουσία τόσο του άγια ( επικρατεί ένα μονοσύλλαβο νε), όσο και των πολυσυλλάβων απηχημάτων από όσο βλέπω, αλλά και η παρουσία του αναλελυμένου κάπως μονοσύλλαβου απηχήματος στον πλ. δ. Είναι αξιοπρόσεκτο ότι παρατίθενται σε παπαδικά ( κ καλοφωνικά υποθέτω) μέλη απηχήματα και όχι σε στιχηραρικά ( με εξαίρεση μαθήματα όπου το απήχημα κατέληξε αναπόσπαστο τμήμα της σύνθεσης, πχ Κεκραγάρια πλα, πλ β κτό., ή όπου το απήχημα τοποθετείται πολύ γενικά - Κεκραγάριο πλ δ).

Δ.

Υγ Θερμότατες οι ευχαριστίες στον Νικόλαο. Να τον έχει ο Θεός καλά.
 
Last edited:
Το κλάσμα το ονομάζει "τζάκισμα" παρ όλο που μιλάει για νέα μέθοδο...αχ αχ μαθητής εκείνου του πλάνου και αυτός!!! Βατοπαιδινός παιδί μου τι περιμένεις!!! :D
 
Το κλάσμα το ονομάζει "τζάκισμα" παρ όλο που μιλάει για νέα μέθοδο...αχ αχ μαθητής εκείνου του πλάνου και αυτός!!! Βατοπαιδινός παιδί μου τι περιμένεις!!! :D

...καν τι μη γελοίον η!
 
Υπολόγιζα να "τρέξεις" να απαντήσεις μέσα στο πρώτο μισάωρο, αλλά "έσκασες μύτη" πολύ πιο συντομότερα...καλά πας...:D
 
Υπολόγιζα να "τρέξεις" να απαντήσεις μέσα στο πρώτο μισάωρο, αλλά "έσκασες μύτη" πολύ πιο συντομότερα...καλά πας...:D

Γρηγορείτε ουν ότι ουκ οίδατε την ημέραν ουδέ την ώραν...

Επί της ουσίας: η ονομασία του κλάσματος και ως τζακίσματος είναι τόσο αδιάφορη όσο και η απουσία της οξείας!

Δ.
 
Πάντως αυτά τα απηχήματα του Ματθαίου Βατοπαιδινου στα χειρόγραφά του (πράγμα που δεν συνηθίζεται τόσο από άλλους) μου θυμίζουν πολύ αυτά του διακο Διονύση Φιρφιρή...δεν είναι πολυσύλλαβα μεν αλλά είναι μελισματικά που σε βάζουν στον ήχο, σε αντίθεση με τα μονοσύλλαβα και μονόφθογγα.
 
η ονομασία του κλάσματος και ως τζακίσματος είναι τόσο αδιάφορη όσο και η απουσία της οξείας!
Για σένα...σεβαστό...έχω το δικαίωμα να μην είναι τελείως αδιάφορο για μένα?:D
 
Για σένα...σεβαστό...έχω το δικαίωμα να μην είναι τελείως αδιάφορο για μένα?:D


Σε απλούστερα ελληνικά: τόσο με ενδιαφέρει το ότι το κλάσμα το ονομάζει ΚΑΙ τζάκισμα όσο και το ότι δεν παραθέτει την οξεία...

Δεν έγραψα ότι μου είναι αδιάφορο το γεγονός αυτό, ούτε ότι είναι εντελώς αδιάφορο, πολλώ δε μάλλον.

Η πρακτική του Ματθαίου στα απηχήματα αυτού του κώδικα είναι εντελώς διαφορετική από τα εσχάτως ισχύοντα και εν Άθω με την υπερβολική χρήση απηχημάτων σε κάθε μάθημα οποιουδήποτε γένους και είδους. Ο Ματθαίος ( και όλοι οι παραδοσιακοί) δε θα έλεγε ούτε νεάγιε ούτε νε πριν από ένα κάθισμα σύντομο, ούτε νεανές πριν το Είδομεν το φως! Αυτό μαρτυρά πολλά. Οι παλαιοί όπως και ο διακο-Διονύσης και οι παραδοσιακοί ήταν ( και είναι) σοφοί και στα απηχήματα κ όχι φλύαροι. Όπως και με τις έλξεις και με τα διαστήματα. Έχουν ύφος και δεν έχουν ανάγκη συστηματοποίησης. Οι εν κόσμω φλυαρούν για πολλούς λόγους, οι πατέρες θέλω να ελπίζω ότι κ όταν φλυαρούν το κάνουν απλώς από ζήλο.


Δ.

Υγ Κουίζ: Τί απήχημα έλεγε ο Ματθαίος ( και ο διακο-Διονύσης, και οι Δανιηλαίοι και οι Θωμάδες) πριν το Δ εωθινό, ή δογματικό ή πριν από ένα δοξαστικό τετάρτου ήχου; Του λείπει κάτι;...
 
Για σένα...σεβαστό...έχω το δικαίωμα να μην είναι τελείως αδιάφορο για μένα?:D

Ωραία, τότε δεν πρέπει να σου είναι τελείως αδιάφορη, η ονομασία από τον Ματθαίο του μηδέν και ως νούλα... :D:p:D
 
Last edited:
Υγ Κουίζ: Τί απήχημα έλεγε ο Ματθαίος πριν το Δ εωθινό, ή δογματικό ή πριν από ένα δοξαστικό τετάρτου ήχου;

Δεν έχω μάθει ακόμη να επικοινωνώ με τα πνεύματα...θα το 'θελα πολύ αλλά...

( και ο διακο-Διονύσης, και οι Δανιηλαίοι και οι Θωμάδες) πριν το Δ εωθινό, ή δογματικό ή πριν από ένα δοξαστικό τετάρτου ήχου;

Μάλλον με ένα μονοσύλλαβο Νε, όχι όμως απαραίτητα και μονόφθογγο (και εκεί είναι η ουσία).

Πάντως ο Χρύσανθος μας αναφέρει πως ο άγια απηχείται και εκ του ΔΙ και εκ του ΠΑ, πράγμα το οποίο καταγράφεται και σε χειρόγραφα π.χ.Αγιαααα Ο δια σε Θεοπάτωρ...

Υ.Γ.για τις υπόλοιπες "φλυαρίες" δεν θα μπω στον κόπο να σχολιάσω...
 
Δεν έχω μάθει ακόμη να επικοινωνώ με τα πνεύματα...θα το 'θελα πολύ αλλά...


Μάλλον με ένα μονοσύλλαβο Νε, όχι όμως απαραίτητα και μονόφθογγο (και εκεί είναι η ουσία).

Πάντως ο Χρύσανθος μας αναφέρει πως ο άγια απηχείται και εκ του ΔΙ και εκ του ΠΑ, πράγμα το οποίο καταγράφεται και σε χειρόγραφα π.χ.Αγιαααα Ο δια σε Θεοπάτωρ...

Η απάντηση στα χφφ...βοά και κραυγάζει περισσότερο εκκωφαντικά κι από ό,τι το απήχημα ενός διακο-Διονύση με τη μεγαλύτερη δυνατή ένταση...

δε χρειάζεται επικοινωνία με πνεύματα, απλώς στοιχειώδης λογική. Ο Χρύσανθος σε ποιά μέλη του Δ αναφέρεται; Εδώ χρειάζεται λογική...
 
Back
Top