Deacon
Παλαιό Μέλος
[Σημείωμα συντονιστή] Η συζήτηση αυτή ξεκίνησε με αφορμή άλλο θέμα
--------------------------------------------------------------------
Να συμπληρώσω ότι τα αναγνώσματα του Αποστόλου και του Ευαγγελίου πάντοτε λέγονται εκφώνως και ουδέποτε αναγιγνώσκονται, όπως συνηθίζουν τινές κληρικοί (ή και αναγνώστες) να κάνουν ιδίως κατά τις Ώρες της Μ. Παρασκευής ή την Μ. Πέμπτη το βράδυ ή όταν το ανάγνωσμα είναι πολύ μεγάλο, διότι αποτελούν λατρευτικά και όχι διδακτικά αναγνώσματα. Γι' αυτό εξάλλου απαγγέλλονται προς ανατολάς και όχι προς τον λαό, διότι η ανάγνωσή τους στην λατρεία είναι δοξολογική και τελετουργική και όχι διδακτική. Οι Προφητείες της Παλαιάς Διαθήκης, αναγινώσκονται χύμα για να φανεί το σκιώδες και το ατελές του παλαιού Νόμου έναντι της Καινής Διαθήκης, όπου κυριαρχεί το φως του αποκεκαλυμμένου και σαρκωθέντος Θεού και η δόξα της Βασιλείας Του. Γι' αυτό και οι "μειωμένες" εκφωνήσεις του Διακόνου από "Πρόσχωμεν", "Σοφία", "Πρόσχωμεν" του Αποστόλου σε "Σοφία", "Πρόσχωμεν" των Παλαιοδιαθηκηκών Αναγνωσμάτων.
Είναι χαρακτηριστικό, επίσης, πως η ανάγνωση που τίθεται στα Μοναστήρια κατά τις αγρυπνίες γίνεται στραμμένου του αναγνώστη (διαβαστή) προς δυσμάς, και τα κείμενα που επιλέγονται έχουν συνήθως απλούστερη γλώσσα από την λατρευτική, διότι σε αυτό το σημείο ακριβώς επιζητείται η επεξήγηση κάποιων νοημάτων ή γεγονότων σχετικών με την εκάστοτε εορτή και η διαμόρφωση, μέσω της διδασκαλίας αυτής, καλύτερων λατρευτικών προϋποθέσεων των συμμετεχόντων.
--------------------------------------------------------------------
Να συμπληρώσω ότι τα αναγνώσματα του Αποστόλου και του Ευαγγελίου πάντοτε λέγονται εκφώνως και ουδέποτε αναγιγνώσκονται, όπως συνηθίζουν τινές κληρικοί (ή και αναγνώστες) να κάνουν ιδίως κατά τις Ώρες της Μ. Παρασκευής ή την Μ. Πέμπτη το βράδυ ή όταν το ανάγνωσμα είναι πολύ μεγάλο, διότι αποτελούν λατρευτικά και όχι διδακτικά αναγνώσματα. Γι' αυτό εξάλλου απαγγέλλονται προς ανατολάς και όχι προς τον λαό, διότι η ανάγνωσή τους στην λατρεία είναι δοξολογική και τελετουργική και όχι διδακτική. Οι Προφητείες της Παλαιάς Διαθήκης, αναγινώσκονται χύμα για να φανεί το σκιώδες και το ατελές του παλαιού Νόμου έναντι της Καινής Διαθήκης, όπου κυριαρχεί το φως του αποκεκαλυμμένου και σαρκωθέντος Θεού και η δόξα της Βασιλείας Του. Γι' αυτό και οι "μειωμένες" εκφωνήσεις του Διακόνου από "Πρόσχωμεν", "Σοφία", "Πρόσχωμεν" του Αποστόλου σε "Σοφία", "Πρόσχωμεν" των Παλαιοδιαθηκηκών Αναγνωσμάτων.
Είναι χαρακτηριστικό, επίσης, πως η ανάγνωση που τίθεται στα Μοναστήρια κατά τις αγρυπνίες γίνεται στραμμένου του αναγνώστη (διαβαστή) προς δυσμάς, και τα κείμενα που επιλέγονται έχουν συνήθως απλούστερη γλώσσα από την λατρευτική, διότι σε αυτό το σημείο ακριβώς επιζητείται η επεξήγηση κάποιων νοημάτων ή γεγονότων σχετικών με την εκάστοτε εορτή και η διαμόρφωση, μέσω της διδασκαλίας αυτής, καλύτερων λατρευτικών προϋποθέσεων των συμμετεχόντων.
Last edited: