Περί του επαναλαμβανόμενου Αμήν στην αρτοκλασία

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Στις ενορίες σχεδόν πάντα ακούω τους ψάλτες να λένε το Αμήν μετά από τις παρακάτω φράσεις της ευχής της αρτοκλασίας με μελωδική αναβοκατάβαση κι όλας. Έχει καμία βάση η επανάληψη του Αμήν (εκτός από την τελευταία);

ευπρόσδεκτον ποίησον την δέησιν ημών
·

Αμήν

δώρησαι ημίν την άφεσιν των παραπτωμάτων ημών
·

Αμήν

σκέπασον ημάς εν τη σκέπη των πτερύγων σου
·

Αμήν

αποδίωξον αφ' ημών πάντα εχθρόν και πολέμιον
·

Αμήν

ειρήνευσον ημών την ζωήν
· Κύριε,

Αμήν

ελέησον ημάς και τον κόσμον σου και σώσον τας ψυχάς ημών, ως αγαθός και φιλάνθρωπος.

Αμήν
 

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Νομίζω είναι μια ευσεβιστική 'ένεση". Η ακολουθία της αρτοκλασίας έχει εκφυλισθεί δυστυχώς και έχει γίνει και αυτή μια ακολουθία ευλαβείας, τελούμενη σε άσχετο χρόνο του αρχικού, ενίοτε δε και αυτοτελώς (ναι το έχω δει και αυτό!)
Το ίδιο συμβαίνει και με τα αμήν στο τέλος της νεκρώσιμης απόλυσης :mad: Το ότι λέμε 2 στίχους από την α΄ και γ΄ στάση του αμώμου και πραλείπουμε ολόκληρη την β΄ (αναφέρομαι στα γινόμενα στα κοιμητήρια) προσπαθούμε να το εξισορροπήσουμε με μελοδραματικά "αμήν" στο τέλος!
 
Last edited:

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Νομίζω είναι μια ευσεβιστική 'ένεση". Η ακολουθία της αρτοκλασίας έχει εκφυλισθεί δυστυχώς και έχει γίνει και αυτή μια ακολουθία ευλαβείας, τελούμενη σε άσχετο χρόνο του αρχικού, ενίοτε δε και αυτοτελώς (ναι το έχω δει και αυτό!)
Το ίδιο συμβαίνει και με τα αμήν στο τέλος της νεκρώσιμης απόλυσης :mad: Το ότι λέμε 2 στίχους από την α΄ και γ΄ στάση του αμώμου και ολόκληρη την β΄ (αναφέρομαι στα γινόμενα στα κοιμητήρια) προσπαθούμε να το εξισορροπήσουμε με μελοδραματικά "αμήν" στο τέλος!

Μια από τις πολλές δυστυχώς!!!
Τι να πεί κανείς για όλα αυτά;
Η απλότητα και η μεγαλοπρέπεια της ορθοδόξου λατρείας εκφυλίζεται από τις ευσεβιστικές τάσεις των ιερέων, την αμάθεια και τον εκφυλισμό των μελών και των τυπικών διατάξεων εκ των ιερέων και εκ των ψαλτών και την ανοχή όλων μας να γίνονται παρατυπίες.
 

Lampadarios

Καλαφάτης Θανάσης
Πάντως έχει λογική. Είναι σαν τις δεήσεις των πληρωτικών που ο ψάλτης εύχεται Κύριε ελέησον ή Παράσχου αναλόγως προς το νόημα της δέησης. Και επ αυτού πιστεύω οτι κάποια στιγμή η παράδοση ή τα εκτός παραδόσεως αν δεν ξεφεύγουν και αντιμετωπίζονται με αντικειμενική κριτική, μπορούν να παραμείνουν άσχετα αν προήλθαν απο ευσεβιστικές εξωτυπικές τάσεις.

Επίσης θα ήθελα να ρωτήσω για το "Αυτού ή αυτής αγίαις πρεσβείαις..." στην μνημόνευση των ονομάτων των αγίων...
 

chanendes

Ιωάννης Π. Αχιλλιάς
Πάντως έχει λογική.
Ναι, γιατί μολονότι είναι τμήματα ενιαίου κειμένου, αποτελούν νοηματικά αυτοτελείς δεήσεις...

Και επ αυτού πιστεύω οτι κάποια στιγμή η παράδοση ή τα εκτός παραδόσεως αν δεν ξεφεύγουν και αντιμετωπίζονται με αντικειμενική κριτική, μπορούν να παραμείνουν άσχετα αν προήλθαν απο ευσεβιστικές εξωτυπικές τάσεις.

Σμφωνώ στον ΑΠΟΛΥΤΟ βαθμό...Εφόσον έχουν ενσωματωθεί αβίαστα στη ζωή της Εκκλησίας και δεν αντίκειται σε δογματικά ζητήματα....


Επίσης θα ήθελα να ρωτήσω για το "Αυτού ή αυτής αγίαις πρεσβείαις..." στην μνημόνευση των ονομάτων των αγίων...

Εμείς το λέμε... (χωρίς αυτό φυσικά να σημαίνει κάτι ιδιαίτερο φυσικά...)
Έθιμο είναι....
Καλό βέβαια είναι να προσέχουμε ώστε η φωνή μας να μην καλύπτει τον ιερέα που λέει την ευχή, η σε άλλη περίπτωση το "Σώσον ο Θεός τον λαόν σου..."
 
...Έχει καμία βάση η επανάληψη του Αμήν (εκτός από την τελευταία);
...
ελέησον ημάς και τον κόσμον σου και σώσον τας ψυχάς ημών, ως αγαθός και φιλάνθρωπος.

Αμήν

Ακόμα και στην τελευταία μου φαίνεται ότι δεν έχει βάση το Αμήν, καθώς φαίνεται να απουσιάζει εκφώνηση ή έστω μία στοιχειώδης κατάληξη (χωρίς τριαδική δοξολογία). Αλλά δεν είμαι σίγουρος (κάποτε δεν πρέπει να απαντήσει και ο λαός;)
 
Top