Όταν χτυπάει η ζέστη...

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Κάνοντας μία ανασκαφή σε κάποιους πεταμένους φακέλους, θυμήθηκα τον τρόπο που έγραφα και γέλασα κουνώντας το κεφάλι, όπως όταν βλέπουμε φωτογραφίες από την βάπτισή μας κλπ. Παράλληλα θυμήθηκα μερικές φωτοβολίδες που είχαν πεταχτεί κατά καιρούς, οι οποίες δεν αναφέρονταν στο όνομά μου, αλλά αντιτίθονταν γενικώς στον απλό τρόπο γραφής της μουσικής ο οποίος εμμέσως πλην σαφώς ανήκει κατ' ομολογίαν μερικών, στους άκρως ημιμαθείς και περιορισμένων φωνητικών προσόντων συναδέλφους, οι οποίοι δεν διαβάζουν μέλη πιο σύνθετης ας το πούμε γραφής, διότι απλά δεν μπορούν να τα ψάλλουν. Ανεβάζω λοιπόν δύο συνθέσεις μου (του 1994 με 95 περίπου) για να δείξω τι εννοώ εγώ όταν λέω (αναφερόμενος στον εαυτό και μόνο, χωρίς γενικεύσεις) "μουσική βρεφικότητα". Πιστεύω ότι όπως κατά φύσιν γίνεται, όποιος γράφει κάτι θα μπορεί και να το ψάλλει...

Υ.Γ. Ο λόγος που δεν εντάσσω αυτές σε κάποιες θεματικές ενότητες, είναι διότι δεν τις θεωρώ σοβαρές συνθέσεις και ως προς την σύλληψη της ιδέας, αλλά και ως προς τη γραφή. Από την άλλη, δεν ανεβάζω τα κείμενα προς σχολιασμό, αλλά για να δείξω ότι όλοι, κάποτε κάναμε κάτι άλλο από αυτό που κάνουμε σήμερα και ο λόγος, είναι ο διαφορετικός τρόπος ανάπτυξης και αντίληψης της μουσικής που ωριμάζει μέσα μας (διαφορετικά για τον καθένα) με τον καιρό. Δεν λέω ότι αυτό είναι σωστό και το άλλο είναι λάθος, απλά τα παρακάτω παραδείγματα δείχνουν ακριβώς ότι δεν θα πρέπει να γενικεύουμε και να είμαστε απόλυτοι στην κρίση μας προς τους άλλους και να βιαστούμε να τους κατατάξουμε σε ομάδες. Ο καθένας έχει δική του ιστορία με δική της αρχή και τέλος... Ο νοών νοήτω...

Καλό Δεκαπενταύγουστο. :wink:
 

Attachments

  • Χερουβικό ήχος Β.pdf
    903 KB · Views: 377
  • Άξιον εστίν ήχος πλΒ.pdf
    205.3 KB · Views: 319
Κάπως έτσι ξεκινήσαμε όλοι!
Μανιώδεις με τα τρίγοργα, και τις ψηλές θέσεις!
Όμως δεν φταίμε μόνο εμείς, αλλά και οι ... φίρμες της εκάστοτε εποχής, που μη έχοντας κάτι ουσιαστικό να προβάλουν για την υστεροφημία τους, προβάλουν ... τις φωνητικές τους χορδούλες, και κάνουν το ακροατήριο (δασκάλους τε και μαθητάς) να παραληρεί δίκην κορασίων ακροωμένων ... Ρουβά!:D
 
Θα σχολιάσω μόνο το Άξιον εστί).
Αγαπητοί μου κ. Γιάννου (που σας έχουμε τώρα και σε εικόνα) και Χρήστο, νομίζω ότι αν και έχετε δίκιο επι της ουσίας, ωστόσο δεν πρέπει να μας διαφεύγει το γεγονός ότι δεν είναι όλα τα Άξιον εστίν ίδια. Υπάρχει και η κατηγορία των δεξιοτεχνικών συνθέσεων, που δεν ενδείκνυνται για όλες τις μέρες, ούτε πολύ περισσότερο για όλους τους ψάλτες, αλλά υπάρχουν και ψάλλονται και έχουν μάλιστα αποδοθεί πολλάκις από μεγάλους δασκάλους, όπως ο Στανίτσας (μου έρχεται τώρα στο νου το Άξιον εστι του Παπανικολάου σε πλ.δ ή το του Ανωνύμου σε πλ.β κ.α.). Αν όσα γράφετε ισχύουν γι' αυτά, τότε δεν αναιρούμε ένα μέρος της παράδοσής μας; :)

ΥΓ Περιμένω τον πέλεκυ του κ. Γιάννου, αλλά είμαι σίγουρος ότι θα έχει μέσα πολλές φατσούλες...
 
Κάπως έτσι ξεκινήσαμε όλοι!
Μανιώδεις με τα τρίγοργα, και τις ψηλές θέσεις!
Όμως δεν φταίμε μόνο εμείς, αλλά και οι ... φίρμες της εκάστοτε εποχής, που μη έχοντας κάτι ουσιαστικό να προβάλουν για την υστεροφημία τους, προβάλουν ... τις φωνητικές τους χορδούλες, και κάνουν το ακροατήριο (δασκάλους τε και μαθητάς) να παραληρεί δίκην κορασίων ακροωμένων ... Ρουβά!

η αλλη εκδοχη ειναι και αυτο που λεει ο λαοσ μασ. οσα δεν τα φτανει η αλεπου.....................(με την καλη εννοια φυσικα0
 
Και κάτι ακόμα για να έχω διπλούν τον (αγαπητικό) πέλεκυ του κ. Γιάννου. Εκείνος έχε ασχοληθεί με απομαγνητοφωνήσεις του Στανίτσα και ξέρει καλά πως κάπως έτσι θα αποδίδονταν σε κείμενο αρκετά από αυτά που έλεγε. Έτσι δεν είναι;

Για το Άξιον εστί δεν λέω κάτι Χρήστο, γιατί είπες να μη σχολιάσουμε, πάντως μου φαίνεται ότι κινείται πάνω σε γραμμές ενός Άξιον εστί του Καραμάνη και εκείνου του Σαραντεκκλησιώτου, με αρκετά δημιουργικό τρόπο (τελικά είπα). Δε νομίζω ότι πρέπει να το κάψεις όπως οι έφηβοι τις παδικές τους φωτογραφίες...:eek:
 
Για το Άξιον εστί δεν λέω κάτι Χρήστο, γιατί είπες να μη σχολιάσουμε, πάντως μου φαίνεται ότι κινείται πάνω σε γραμμές ενός Άξιον εστί του Καραμάνη και εκείνου του Σαραντεκκλησιώτου, με αρκετά δημιουργικό τρόπο (τελικά είπα). Δε νομίζω ότι πρέπει να το κάψεις όπως οι έφηβοι τις παδικές τους φωτογραφίες...:eek:

Δεν θα το έκαβα λόγω έλλειψης δημιουργικότητας (ότι μπορούσα ανακέτευα τότε...) αλλά λόγω έλλειψης λειτουργικότητας. Για την σημερινή μου αισθητική πάνω σε μία εκκλησιαστική τέχνη όπως η μουσική μας, ένα τέτοιο μέλος δεν έχει θέση στους ναούς... Το ότι μοιάζει με κάποια από αυτά που αναφέρεις δεν αλλάζει φυσικά την άποψή μου. Ένας ύμνος δεν είναι προσευχητικός λόγω του δημιουργού του ή των προτύπων του, αλλά λόγω των συστατικών του...
 
Γιώργος Μ.;43872 said:
Και κάτι ακόμα για να έχω διπλούν τον (αγαπητικό) πέλεκυ του κ. Γιάννου. Εκείνος έχε ασχοληθεί με απομαγνητοφωνήσεις του Στανίτσα και ξέρει καλά πως κάπως έτσι θα αποδίδονταν σε κείμενο αρκετά από αυτά που έλεγε. Έτσι δεν είναι;

Πέλεκυν δεν έχω! Και τα μαχαίρια μου κόβουν(=ξυρίζουν) καρπούζια και πεπόνια:D!
Επί όσων διατυπώθηκαν παραπάνω έχω να πω ότι όπως ρολόϊ από ρολόϊ έχει διαφορά (υπάρχουν και ρολόγια μαϊμού) έτσι και φίρμα από φίρμα διαφέρει... (υπάρχει SEICO αλλά και SFICO).
Όσο για την αλεπού, (του φίλου astera) πρέπει να περιορίζεται σ' αυτά που φτάνει, για να μη γκρεμοτσακιστεί όπως κάποιες ... φίρμες. Τα ψηλά να τ' αφήνει για τον ... Παπαλουκά:D:D:, ή κονταίνει την μπασκέτα ώστε να .... παίζει και να καρφώνει τρίποντα...:D:D:D
Ακριβολογώ, ή υπερβάλλω; (Μίμης Φωτόπουλος)
 
Last edited:
..........................................................
..........................................................................................
Καλό Δεκαπενταύγουστο. :wink:[/SIZE][/FONT]

Αντι αλλων σχολειων , θα ελεγα να σε ''χτυπα η ζεστη'' πιο συχνα'' .

...............................................................
Ένας ύμνος δεν είναι προσευχητικός λόγω του δημιουργού του ή των προτύπων του, αλλά λόγω των συστατικών του... [/SIZE][/FONT]

Ολα αυτα που ψαλλωνται σημερα στις εκκλησιες (εννοω των κλασσικων μελοποιων) ειναι προσευχητικα . Π.χ. το οκταηχο Θεοτοκε Παρθενε του Μπερεκετη (και οχι μονο) με τα κρατηματα , που ψαλλεται απο ΟΛΟΥΣ κατα κορο στους πανηγυρικους εσπερινους , ειναι προσευχητικο ;
 
Ολα αυτα που ψαλλωνται σημερα στις εκκλησιες (εννοω των κλασσικων μελοποιων) ειναι προσευχητικα . Π.χ. το οκταηχο Θεοτοκε Παρθενε του Μπερεκετη (και οχι μονο) με τα κρατηματα ειναι προσευχητικο ;
Ε, κοίτα όπως το καταντήσαμε εμείς, με τα "και ευλογημένος" τα αργά και σε σόλο κρεσέντο, με ένα σωρό κορώνες στα ψηλά και πολλά άλλα, σίγουρα δεν είναι πλέον (Πάντα κατ' εμέ) προσευχητικός ύμνος. Εσύ είσαι σίγουρος ότι έτσι που το εκτελούμε σήμερα εμείς (κυριολεκτικά θα έλεγα) το έγραψε ο Μπερεκέτης;
, που ψαλλεται απο ΟΛΟΥΣ κατα κορο στους πανηγυρικους εσπερινους ,
Θα παρακαλούσα να με εξαιρέσεις (και απ'ότι έχω καταλάβει, αρκετούς άλλους εδώ μέσα). Στους πανηγυρικούς εσπερινούς δεν ψάλλω πλέον (ας είναι καλά το ψαλτολόγιον) ούτε ανοιξαντάρια (αντ' αυτών μόνο Μακάριος ανήρ) ούτε Θεοτόκε Παρθένε (αντ' αυτού ένα ιδιόμελο της Λιτής).

Υ.Γ. Ενώ το αρχικό μου μήνυμα είχε ως σκοπό να αναδείξει τις προσωπικές μου εκτιμήσεις και μόνο, ξανά γενικεύεις το θέμα, όπως έχεις κάνει και παλαιότερα. Προσωπικά, όποτε μπορώ παρακολουθώ ακολουθίες ως εκκλησιαζόμενος, μακριά από τους πειρασμούς που έχει πολλές φορές το αναλόγιο. Κάτσε εσύ σαν εκκλησιαζόμενος και άκου την επισύναψη (εντελώς τυχαίο παράδειγμα) και αν καταφέρεις να προσευχηθείς για την ψυχή σου αισθανόμενος την συντιβή της αμαρτίας στην οποία όλοι κάποτε έχουμε περιπέσει, χίλια συγχαριτήρια από μένα! Εγώ πάντως δεν τα καταφέρνω και αυτό λέω και στο #6 μήνυμά μου.
 

Attachments

  • aaa.rm
    1.3 MB · Views: 89
Θα παρακαλούσα να με εξαιρέσεις (και απ'ότι έχω καταλάβει, αρκετούς άλλους εδώ μέσα).
Κάτσε εσύ σαν εκκλησιαζόμενος και άκου την επισύναψη (εντελώς τυχαίο παράδειγμα) και αν καταφέρεις να προσευχηθείς , χίλια συγχαριτήρια από μένα! Εγώ πάντως δεν τα καταφέρνω και αυτό λέω και στο #6 μήνυμά μου.

Κι εγώ μαζί!
Επαναλαμβάνω τις ουσιώδεις διαφορές ανάμεσα στις φίρμες... Για παράδειγμα η επισυναφθείσα φίρμα (αλήθεια! ποιός είναι;) δεν κάνει χρήση των φωνητικών του ικανοτήτων αλλά κατάχρηση:D
Στο ερώτημα της παρένθεσης μην απαντάτε!:cool:
 
Χρήστο λες
Ένας ύμνος δεν είναι προσευχητικός λόγω του δημιουργού του ή των προτύπων του, αλλά λόγω των συστατικών του...
Νομίζω ότι η επισύναψη άλλη απάντηση δίνει, και μάλλον είναι κλειδί για να δοθούν απαντήσεις σε όλα τα ερωτήματα.
Δεν φταίει το κείμενο, αλλά το ήθος της ερμηνείας.
Γιατί, με την ίδια λογική, Χρήστο, αν ερμηνεύαμε Πέτρο με τον ίδιο τρόπο πάλι "μη προσευχητικό" θα ήταν.
 
ΓΙΑΝΝΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΣ;43941 said:
Κι εγώ μαζί!
Επαναλαμβάνω τις ουσιώδεις διαφορές ανάμεσα στις φίρμες... Για παράδειγμα η επισυναφθείσα φίρμα (αλήθεια! ποιός είναι;) δεν κάνει χρήση των φωνητικών του ικανοτήτων αλλά κατάχρηση:D
Στο ερώτημα της παρένθεσης μην απαντάτε!:cool:

Απαντώ εγώ... Μαθητής του Κυριαζή και φέρει τοπικό μουσικό ιδίωμα που ενδέχεται να κατανύσσει τους εκεί πιστούς ... Μέτρο και διάκριση χρειάζεται!

http://www.ieropsaltis.com/psalt_Milionis.htm

Οι μεγάλοι έμειναν και μένουν στην ιστορία προφανώς και επειδή δεν τραγούδησαν, παρά το γεγονός ότι μπορούσαν να το πράξουν...


Δ
 
φέρει τοπικό μουσικό ιδίωμα που ενδέχεται να κατανύσσει τους εκεί πιστούς ...
Δ
Ποῦ εἶναι αὐτό τό τοπικό;
Ἐπίσης μήπως σύσσωμο τό χωριό του, καί ὁ Ναός πού φέρεται ὅτι ψάλλει, δέν ἀνήκουν στήν κανονική τοπική ἐκκλησία;

 
Last edited:
Ε, κοίτα όπως το καταντήσαμε εμείς, με τα "και ευλογημένος" τα αργά και σε σόλο κρεσέντο, με ένα σωρό κορώνες στα ψηλά και πολλά άλλα, σίγουρα δεν είναι πλέον (Πάντα κατ' εμέ) προσευχητικός ύμνος. Εσύ είσαι σίγουρος ότι έτσι που το εκτελούμε σήμερα εμείς (κυριολεκτικά θα έλεγα) το έγραψε ο Μπερεκέτης;

Θα παρακαλούσα να με εξαιρέσεις (και απ'ότι έχω καταλάβει, αρκετούς άλλους εδώ μέσα). Στους πανηγυρικούς εσπερινούς δεν ψάλλω πλέον (ας είναι καλά το ψαλτολόγιον) ούτε ανοιξαντάρια (αντ' αυτών μόνο Μακάριος ανήρ) ούτε Θεοτόκε Παρθένε (αντ' αυτού ένα ιδιόμελο της Λιτής).
... Κάτσε εσύ σαν εκκλησιαζόμενος και άκου την επισύναψη (εντελώς τυχαίο παράδειγμα) και αν καταφέρεις να προσευχηθείς για την ψυχή σου αισθανόμενος την συντιβή της αμαρτίας στην οποία όλοι κάποτε έχουμε περιπέσει, χίλια συγχαριτήρια από μένα!


Το παράδειγμα δεν μοιάζει να είναι εντελώς τυχαίο, καθότι εξόφθαλμα ακραίο...(δυστυχώς, όχι ως ασύνηθες:eek:)
Η κατάχρηση δεν θα πρέπει (επ᾽ουδενί, κατ᾽εμέ) να καταργεί την χρήση.

Ο καθένας μπορεί (και πρέπει) να επιλέγει/διαμορφώνει το ρεπερτόριό του με βάση την προσωπική του (εκάστοτε) αισθητική και μουσική αντίληψη. Όχι (αναγκαστικά) ως αντίδραση στην κατάχρηση, την υπερβολή και το ακραίο...

Γιατί πχ. να καταργήσετε τα Ανοιξαντάρια ή το Θεοτόκε Παρθένε, αντί να προσπαθήσετε να (ανα)δείξετε (με την σοβαρότητα της εκτέλεσής σας) την πραγματική τους ομορφιά και χάρη ;;
Παραπέμπω στην υποδειγματική εκτέλεση των ανωτέρω μελών στην Χρυσοσπηλιώτισσα (Στανίτσα-Ταλιαδώρου, Καραμάνη κ.λπ.) και στις αγιορείτικες πανηγύρεις.

ΝΒ. Νομίζω πως θα πρέπει να ξεχωρίσουμε σιγά-σιγά (και στο Ψαλτολόγιο) την επιστήμη (Λειτουργική, Τυπικολογία, Μουσικολογία κλπ.) από την πράξη (Λειτουργία, Τυπικό, Ψαλτική κλπ.). Δε νομίζω πως υπάρχει κάποιο "θέσφατο" που παροτρύνει τον εξοβελισμό των Ανοιξανταρίων και του Θεοτόκε Παρθένε από πανηγυρικούς Εσπερινούς...
 
Ποῦ εἶναι αὐτό τό τοπικό;
Ἐπίσης μήπως σύσσωμο τό χωριό του, δέν ἀνήκει στήν κανονική τοπική ἐκκλησία;


Το ύφος της Λάρισας καλώς ή κακώς φέρει πλέον τη σφραγίδα του Κυριαζή Δασκαλούδη. Αυτό κουβαλά κάποιο ιδίωμα- ανεξαρτήτως του αν εκκινεί από τη Μακεδονία και την ψαλτομάνα Νικήσιανη ( αν δεν απατώμαι). Σύσσωμο το χωριό του ανήκει στην κανονικότατη τοπική εκκλησία, υπό τον Σεβ. κ. Ιγνάτιο, όπως και ο ναός της Λάρισας στον οποίο διαβάζουμε ότι διακονεί ο κ. Μηλιώνης.

εύξασθε,
δ
 
Σύσσωμο το χωριό του ανήκει στην κανονικότατη τοπική εκκλησία, υπό τον Σεβ. κ. Ιγνάτιο, όπως και ο ναός της Λάρισας στον οποίο διαβάζουμε ότι διακονεί ο κ. Μηλιώνης.

εύξασθε,
δ
Γιά λάβε καλύτερες πληροφορίες. Ἀμφιβάλλω καί γιά τά δύο.


 
Γιά λάβε καλύτερες πληροφορίες. Ἀμφιβάλλω καί γιά τά δύο.



Η Βερδικούσα δεν έχει μόνο ΓΟΧ... η Ευαγγελίστρια δε γνωρίζω... Σεις έχετε τα δίπτυχα ανά χείρας, μπορείτε να διαφωτίσετε τους εγγύς και τους μακράν...

Δ.
 
Νομίζω πάντως ότι το θέμα της ερμηνείας ελάχιστη σχέση έχει με όλα αυτά. Και ο "κανονικός" μπορεί να τραγουδάει και ο "μη κανονικός" να ψέλνει πνευματικά.
 
Back
Top