Ένα πολύ σημαντικό θέμα στη διδασκαλία της Β.Μ. είναι η επιλογή των μουσικών κειμένων. Θεωρώ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΟ όλοι οι μαθητές να διδάσκονται από κλασικά βιβλία ΚΑΙ ΜΟΝΟ (τουλάχιστον ως το πτυχίο). Όταν δε λέω διδασκαλία εννοώ και το μάθημα στην αίθουσα και το αναλόγιο. Πρέπει οι μαθητές να μυηθούν στις μουσικές θέσεις και γραμμές των ήχων από τα κλασικά κείμενα. Έτσι θα είναι πιο παραδοσιακοί και θα μάθουν να εκτελούν και να νιώθουν τα σημεία ποιότητας.
Όταν λέω κλασικά μαθήματα εννοώ και κλασικής γραφής (όχι σύγχρονες διασκευές). Μεταγραφές Γρηγορίου Πρωτοψάλτου και Χουρμουζίου Χαρτοφύλακος κυρίως και λίγο νεωτέρων (Θεοδώρου Φωκαέως, Κων/νου Πρωτοψάλτου). Ως προς αυτό ευγνωμονώ τον Π. Νεοχωρίτη που δε μας δίδασκε από τα ως τότε θεωρούμενα κλασικότατα βιβλία (Ιωάννου Πρωτοψάλτου Αναστασιματάριο, Ειρμολόγιο), (Μ. Κυψέλη Στεφάνου Λαμπαδαρίου) αλλά από το Αναστασιματάριο Πέτρου του Εφεσίου, το Ειρμολόγιο και Δοξαστάριο του Πέτρου Πελοποννησίου, και αργά μαθήματα από την τρίτομη Μουσική Συλλογή του Γ. Πρωγάκη.
Η εκμάθηση της μουσικής από σύγχρονα αναλυμένα κείμενα-διασκευές έχει οδηγήσει στα εξής αρνητικά αποτελέσματα.
α) πλήρης άγνοια των μουσικών θέσεων και αντίληψη περί ανάγνωσης νότα-νότα των μουσικών γραμμών
β) μετροφωνική εκτέλεση όλων των αναλύσεων (ποιότητα μηδέν)
γ) οι μαθητές γνωρίζουν πολύ καλά τα μαθήματα του δασκάλου τους, δεν μπορούν όμως να συμψάλλουν ούτε ένα προσόμοιο με μαθητή άλλης σχολής (ειδικά στα προσόμοια γίνεται το έλα να δεις)
δ) (πιο έμμεσο) όλοι οι ψάλλοντες κρέμονται από το βιβλίο (μη χάσουν κανένα δίγοργο) και δεν μπορούν να ακολουθήσουν ουσιαστικά τον πρωτοψάλτη. Κάθε φορά που συμψάλλω με μαθητές άλλων σχολών αντιλαμβάνομαι πως αν και έκαναν χρόνια σε αναλόγια ψαλτάδων δε έχουν τον νου τους στον πρωτοψάλτη ούτε μπορούν να προσαρμοστούν σε "άλλα δεδομένα"
ΜΟΝΟ κλασικά κείμενα λοιπόν τουλάχιστον κατά την εκμάθηση (κατ' εμέ πάντοτε, αλλά αυτό είναι άλλο θέμα) και αν κάποιος θέλει να μάθει ή να πει το τάδε τρισάγιο του χι πρωτοψάλτη να το επιχειρήσει (ή να το διδάξει) όχι στα πρώτα βήματα των μαθητευόμενων.
Αναμένω τοποθετήσεις γιατί νομίζω πως το θέμα είναι πάρα πολύ σημαντικό
ΥΓ
Ο Παναγιώτης Νεοχωρίτης έψαλλε σχεδόν πάντα από κλασικά βιβλία (με εξαίρεση Μ. Εβδομάδα Πρίγγου). Κάπου κάπου έφερνε ο ίδιος κανένα Τριώδιο Στανίτσα (π.χ. για δοξαστικό αίνων) αλλά ως εξαίρεση (ποτέ δεν υπήρχαν τέτοια βιβλία στο αναλόγιο). Εννοείται πως ψέλναμε τα μαθήματα που κάναμε και στη σχολή όπως προανέφερα. Άλλες φορές αυτοσχεδίαζε λέγοντας θέσεις σύγχρονων πατριαρχικών ψαλτών, παρακάμπτοντας το βιβλίο, χωρίς να μας αφήνει να τον συνοδεύουμε. Γι' αυτά (και άλλα βεβαίως) τον ευγνωμονώ.
Όταν λέω κλασικά μαθήματα εννοώ και κλασικής γραφής (όχι σύγχρονες διασκευές). Μεταγραφές Γρηγορίου Πρωτοψάλτου και Χουρμουζίου Χαρτοφύλακος κυρίως και λίγο νεωτέρων (Θεοδώρου Φωκαέως, Κων/νου Πρωτοψάλτου). Ως προς αυτό ευγνωμονώ τον Π. Νεοχωρίτη που δε μας δίδασκε από τα ως τότε θεωρούμενα κλασικότατα βιβλία (Ιωάννου Πρωτοψάλτου Αναστασιματάριο, Ειρμολόγιο), (Μ. Κυψέλη Στεφάνου Λαμπαδαρίου) αλλά από το Αναστασιματάριο Πέτρου του Εφεσίου, το Ειρμολόγιο και Δοξαστάριο του Πέτρου Πελοποννησίου, και αργά μαθήματα από την τρίτομη Μουσική Συλλογή του Γ. Πρωγάκη.
Η εκμάθηση της μουσικής από σύγχρονα αναλυμένα κείμενα-διασκευές έχει οδηγήσει στα εξής αρνητικά αποτελέσματα.
α) πλήρης άγνοια των μουσικών θέσεων και αντίληψη περί ανάγνωσης νότα-νότα των μουσικών γραμμών
β) μετροφωνική εκτέλεση όλων των αναλύσεων (ποιότητα μηδέν)
γ) οι μαθητές γνωρίζουν πολύ καλά τα μαθήματα του δασκάλου τους, δεν μπορούν όμως να συμψάλλουν ούτε ένα προσόμοιο με μαθητή άλλης σχολής (ειδικά στα προσόμοια γίνεται το έλα να δεις)
δ) (πιο έμμεσο) όλοι οι ψάλλοντες κρέμονται από το βιβλίο (μη χάσουν κανένα δίγοργο) και δεν μπορούν να ακολουθήσουν ουσιαστικά τον πρωτοψάλτη. Κάθε φορά που συμψάλλω με μαθητές άλλων σχολών αντιλαμβάνομαι πως αν και έκαναν χρόνια σε αναλόγια ψαλτάδων δε έχουν τον νου τους στον πρωτοψάλτη ούτε μπορούν να προσαρμοστούν σε "άλλα δεδομένα"
ΜΟΝΟ κλασικά κείμενα λοιπόν τουλάχιστον κατά την εκμάθηση (κατ' εμέ πάντοτε, αλλά αυτό είναι άλλο θέμα) και αν κάποιος θέλει να μάθει ή να πει το τάδε τρισάγιο του χι πρωτοψάλτη να το επιχειρήσει (ή να το διδάξει) όχι στα πρώτα βήματα των μαθητευόμενων.
Αναμένω τοποθετήσεις γιατί νομίζω πως το θέμα είναι πάρα πολύ σημαντικό
ΥΓ
Ο Παναγιώτης Νεοχωρίτης έψαλλε σχεδόν πάντα από κλασικά βιβλία (με εξαίρεση Μ. Εβδομάδα Πρίγγου). Κάπου κάπου έφερνε ο ίδιος κανένα Τριώδιο Στανίτσα (π.χ. για δοξαστικό αίνων) αλλά ως εξαίρεση (ποτέ δεν υπήρχαν τέτοια βιβλία στο αναλόγιο). Εννοείται πως ψέλναμε τα μαθήματα που κάναμε και στη σχολή όπως προανέφερα. Άλλες φορές αυτοσχεδίαζε λέγοντας θέσεις σύγχρονων πατριαρχικών ψαλτών, παρακάμπτοντας το βιβλίο, χωρίς να μας αφήνει να τον συνοδεύουμε. Γι' αυτά (και άλλα βεβαίως) τον ευγνωμονώ.