π. Μάξιμος
Γενικός Συντονιστής
Στό Μηνολόγιον κάθε ἡμέρας, ὡς γνωστόν, ὑπάρχει ἡ ἀναφορά τῆς μνήμης ἁγίων ἤ τοῦ ἑορτασμοῦ κάποιου γεγονότος ἐκ τῶν Δεσποτικῶν ἤ Θεομητορικῶν ἑορτῶν κλπ., στίχοι καί κείμενο πού ἐξιστορεῖ τό γεγονός ἤ τόν βίου ἀγίου, τό λεγόμενον Συναξάριον, πού κατ᾿ ἄλλους δέν πρέπει νά παρελείπεται, ἔδωσε δέ καί τό ὄνομα σ᾿ αὐτό τό τμῆμα τοῦ Ὄρθρου.
Τό Συναξάριον κλείεται μέ κάποια πρόταση τοῦ τύπου «Ταῖς αὐτῶν ἁγίαις πρεσβείαις, ὁ Θεός, ἐλέησον ἡμᾶς. Ἀμήν.» συνήθως ἤ μέ ἄλλο τρόπο πού προσιδιάζει στό κείμενο τοῦ Συναξαρίου.
Γνωστόν ἐν τούτοις τοῖς πᾶσι, ὅτι δέν διαβάζουμε τό Συναξάρι, ἰδίως στίς Ἐνορίες, ἐκτός ἄν τό κάνουμε σέ καμμιά ἀγρυπνία.
Στήν ἑορτή τοῦ Εὐαγγελισμοῦ ὑπάρχει ὅμως τό ἑξῆς ἐπικίνδυνο ἄν παραλειφθεῖ τό Συναξάριον. Τότε διαβάζουμε τά ἑξῆς:
Τούτων ὅμως μόνον ἀναγινωσκομένων δίδεται ἡ ἐντύπωσις ὅτι «ἡ δόξα καὶ τὸ κράτος» ἀνήκουν στόν Ἄγγελον.
Ὅταν τό παρατήρησα αὐτό, γιά τό Ναό μας ὥρισα νά διαβάζεται μία πρόταση ἀπό τό τέλος τοῦ κειμένου τοῦ Συναξαρίου, προκειμένου νοηματικῶς καί ὀρθοδόξως «ἡ δόξα καὶ τὸ κράτος» νά ἀποδίδεται ἐκεῖ πού ἀνήκει, ἤτοι στόν «Υἱὸν καὶ Λόγον τοῦ Θεοῦ».
Ἔτσι, καί μέ τήν βοήθεια τοῦ κ. Παναγιώτου Παπαδημητρίου, προσθέσαμε αὐτήν τήν πρόταση στά κείμενα τοῦ π. Leo (ὁ ὁποῖος οὔτως ἤ ἄλλως δέν δημοσιεύει τά Συναξάρια), ὅπως βλέπετε ἐδῶ, προκειμένου νά ἀποφεύγεται αὐτή ἡ τυχόν παρανόηση.
Ὁπότε διαβάζουμε (ὅσοι δέν θά διαβάσουμε ὅλο τό Συναξάρι):
Τό Συναξάριον κλείεται μέ κάποια πρόταση τοῦ τύπου «Ταῖς αὐτῶν ἁγίαις πρεσβείαις, ὁ Θεός, ἐλέησον ἡμᾶς. Ἀμήν.» συνήθως ἤ μέ ἄλλο τρόπο πού προσιδιάζει στό κείμενο τοῦ Συναξαρίου.
Γνωστόν ἐν τούτοις τοῖς πᾶσι, ὅτι δέν διαβάζουμε τό Συναξάρι, ἰδίως στίς Ἐνορίες, ἐκτός ἄν τό κάνουμε σέ καμμιά ἀγρυπνία.
Στήν ἑορτή τοῦ Εὐαγγελισμοῦ ὑπάρχει ὅμως τό ἑξῆς ἐπικίνδυνο ἄν παραλειφθεῖ τό Συναξάριον. Τότε διαβάζουμε τά ἑξῆς:
Τῇ ΚΕ' τοῦ αὐτοῦ μηνός, ὁ Εὐαγγελισμὸς τῆς Ὑπεραγίας Δεσποίνης ἡμῶν Θεοτόκου καὶ Ἀειπαρθένου Μαρίας.
Στίχοι
· Ἤγγειλεν Υἱὸν Ἄγγελος τῇ Παρθένῳ,
· Πατρὸς μεγίστης Βουλῆς μέγαν.
· Γήθεο τῇ Μαρίῃ ἔφατ' Ἄγγελος εἰκάδι πέμπτῃ.
Αὐτῷ ἡ δόξα καὶ τὸ κράτος εἰς τοὺς αἰῶνας. Ἀμήν.
Τούτων ὅμως μόνον ἀναγινωσκομένων δίδεται ἡ ἐντύπωσις ὅτι «ἡ δόξα καὶ τὸ κράτος» ἀνήκουν στόν Ἄγγελον.
Ὅταν τό παρατήρησα αὐτό, γιά τό Ναό μας ὥρισα νά διαβάζεται μία πρόταση ἀπό τό τέλος τοῦ κειμένου τοῦ Συναξαρίου, προκειμένου νοηματικῶς καί ὀρθοδόξως «ἡ δόξα καὶ τὸ κράτος» νά ἀποδίδεται ἐκεῖ πού ἀνήκει, ἤτοι στόν «Υἱὸν καὶ Λόγον τοῦ Θεοῦ».
Ἔτσι, καί μέ τήν βοήθεια τοῦ κ. Παναγιώτου Παπαδημητρίου, προσθέσαμε αὐτήν τήν πρόταση στά κείμενα τοῦ π. Leo (ὁ ὁποῖος οὔτως ἤ ἄλλως δέν δημοσιεύει τά Συναξάρια), ὅπως βλέπετε ἐδῶ, προκειμένου νά ἀποφεύγεται αὐτή ἡ τυχόν παρανόηση.
Ὁπότε διαβάζουμε (ὅσοι δέν θά διαβάσουμε ὅλο τό Συναξάρι):
Στίχοι
· Ἤγγειλεν Υἱὸν Ἄγγελος τῇ Παρθένῳ,
· Πατρὸς μεγίστης Βουλῆς μέγαν.
· Γήθεο τῇ Μαρίῃ ἔφατ' Ἄγγελος εἰκάδι πέμπτῃ.
Καὶ ἅμα τῷ λόγῳ τοῦ Ἀρχαγγέλου καὶ αὐτῆς, συνέλαβεν ὑπερφυῶς ἐν τῇ ἀχράντῳ γαστρὶ τὸν Υἱὸν καὶ Λόγον τοῦ Θεοῦ.
Αὐτῷ ἡ δόξα καὶ τὸ κράτος εἰς τοὺς αἰῶνας. Ἀμήν.
Last edited: