[Ερώτηση] Από ποιό βιβλίο θα ψάλλετε τους Χαιρετισμούς

Νίκος Κ.

Παλαιό Μέλος
Από ποιό βιβλίο θα ψάλλετε του Χαιρετισμούς φέτος; Περιμένω γνώμες και απόψεις.
 
Ο Ταλιαδωρος ειναι κατα την γνωμη μου μακραν ο καλυτερος.

Απο κει και περα εχω παλαιωτερα χρησιμοποιησει και το βιβλιο του Παναγιωτοπουλου-Κουρου, το οποιο ειναι παρα πολυ καλο, και με ευκολο αργο "Τη Υπερμαχω".
 
Ακόμα δεν έχω βρεί κάποιο που να με καλύπτει απόλυτα. Έχω φτιάξει μια δική μου παρτιτούρα από διάφορα.
 
Συνήθως ψάλλω απ' έξω (είμαι άλλωστε και μόνος μου), αλλά με βάση τον ακάθιστο ύμνο που υπάρχει στο τέλος κάποιων εκδόσεων του Αναστασιματαρίου του Ιωάννου Πρωτοψάλτου.
Μπορεί κανείς να μου πει ποιου είναι αυτή η σύνθεση ή καταγραφή και από πότε;
Από αυτά ψάλει πάντα ο Νεοχωρίτης και οι μαθητές του.
 


Εἰρμολόγιον Πέτρου Βυζαντίου (τὸ ὀρθότερο Οὔκ ἐλάτρευσαν)-Ταμεῖον Ἀνθολογίας Χουρμουζίου Χαρτοφύλακος.
 
Το πιο στρωτό κείμενο σε χαιρετισμούς το έχω βρει στο Τριώδιο του Χρυσάνθου Θεοδοσοπούλου. Όσο για το τη υπερμάχω, ας μη λέμε μόνο το σύντομο για να μην κουράζουμε, δήθεν, τους πιστούς: και το αργό είναι πολύ ωραίο, αρκεί να λέγεται σωστά, με το ύφος του, τα ισοκρατήματά του. Από κει και πέρα, λογικό είναι, κατ' εμέ, να θεωρείται σήμερα πιο μακρόσυρτο και κουραστικό το παλαιό και να έχουν γίνει συντμήσεις. Στο Τριώδιο του Χρυσάνθου λοιπόν έχει και τρία αργά τη υπερμάχω (ένα αργό, ένα αργοσύντομο κι ένα "σύντομο-αργό") εκ των οποίων λέω πάντα το δεύτερο: έχει πάρει τις πιο ωραίες γραμμές από το αξεπέραστο παλαιό και έρχεται πολύ ωραία, ακόμα και σε αργό τέμπο (που του πάει πολύ, εδώ που τα λέμε), χωρίς να κουράζει! Έχω ακούσει και θετικά σχόλια από το εκκλησίασμα. Πάντως είναι όντως πολύ καλή και η σύντμηση του Παναγιωτόπουλου-Κούρου, που αναφέρθηκε.

Από Χαίρε Νύμφη, έχει πολύ καλή συλλογή από κλασσικά, Στανίτσα και άλλους το βιβλίο του Ακαθίστου του Παπαχρόνη, που είναι μάλιστα μικρό και φτηνό (αξίζει γιατί έχει και το κλασσικό μουσικό κείμενο από τον κανόνα). Και το βιβλίο του Φορτωμά επίσης έχει πολύ ωραία γραμμένο το αργό "Την ωραιότητα": έχει όλες τις γραμμές του Στανίτσα αλλά στρωτά γραμμένες, χωρίς εξεζητημένους λαρυγγισμούς, λέγεται κάλλιστα και χορωδιακά!
 
Εμείς ψάλλουμε από του Κούρου. Έχει τονίσει κάποια σημεία του κανόνα, ξεφεύγοντας λίγο από τη συνηθισμένη μελωδία, κρατώντας όμως το ύφος της βυζαντινής μουσικής. Το προαναφερθέν <<Τη υπερμάχω>>, είναι κατά τη γνώμη το πιο ωραίο που έχει καταγραφεί. Στα <<Χαίρε νύμφη ανύμφευτε>> και <<Αλληλούια>>, εκτός από αυτά του βιβλίου, έχουμε συλλέξει και άλλα, μεταξύ των οποίων είναι: Κωνσταντίνου Πρίγγου (σε πλ.δ') ,Θρασύβουλου Στανίτσα (σε πλ.δ', σε πλ.α' και σε βαρύ), Μιχαήλ Χατζηαθανασίου (σε πλ.δ', σε γ' και σε πλ.α'), Αθανασίου Βουρλή (σε πλ.α') και Μελετίου Μοναχού (σε πλ.β').
 
Εγώ χρησιμοποιώ του Γ. Κακουλίδη για τον κανόνα, με ελαφρές τροποποιήσεις (πχ στο "Στάχυν η βλαστήσασα" κατά Σακελλαρίδη, "εις την άνω ζωήν" κατά την εκτέλεση Περιστέρη). Το 2ο "Τη Υπερμάχω" είναι Σακελλαρίδης, τα εφύμνια των οίκων Σακελλαρίδης ή και σύντομα από Μουσικό Πανδέκτη Ζωής τ. 1, "Την ωραιότητα" Σακελλαρίδης.
Για το 1ο "Τη Υπερμάχω" εξαρτάται.

Χτες είχα ως ισοκράτη εκλεκτό μέλος του φόρουμ και με ένα ακόμη εκλεκτό μέλος του φόρουμ αργότερα βγήκαμε οι 3 μας εις μουσικόν μεζεδοπωλείον... Ελπίζω το μέλος του φόρουμ που είχε και λειτουργία σήμερα το πρωί να κατάφερε να ξυπνήσει διότι το διαλύσαμε και κομματάκι αργά...:rolleyes:
 
Από το τριώδιο του Βουδούρη. Κλασικότατες γραμμές!
 
Από τον Ιωάννη πρωτοψάλτη.
Όμορφες γραμμές και αναλυτικές κατάλληλες και για χορωδία.

Εχθές ήμουν χάλια στους χαιρετισμούς ,οστόσο είχαν μαζευτεί 10 άτομα όπου με λίγη υπόδειξη των χεριών μου και λίγη φωνή δική μου (όση είχα)τα είπαν ωραιότατα. Ό,τι χτίζει κανείς το βρίσκει μπροστά του. Η βοήθειά τους ήταν πολύ σημαντική.
Και στο χωριό που κάνω μαθήματα μόνοι τους οι μαθητές 50-60 χρονών πήραν τηλέφωνο να μου πούνε ό,τι έψαλλαν καλά και ότι ο κόσμος ευχαριστηθηκε μαζί τους. Είναι η τρίτη χρονιά που το επιχειρούν και έχουν όρεξη μικρού παιδιού. Εννοείτε ότι τα δουλέψαμε πολύ και παραλλαγή και μέλος.Βλέπετε δεν έχουν την πολυτέλεια της Αθήνας ή της Θεσσαλονίκης ,ή όποιας άλλης πόλης να μη αδικήσω κάποια, να ακούσουν κάτι. Βέβαια φροντίζω να δίνω ακούσματα και εγώ από το αρχείο μου και από το μεγάλο αρχείο που λέγεται ψαλτολόγιον
για να έχουν πλήρη εικόνα οι άνθρωποι και όχι μόνο όπως τα λέω εγώ.

Η υπόδειξη του αριστερού ιεροψάλτου ήταν :Στράτο όχι παραπάνω από τον Φα γιατί είστε και πολλοί από δω.

Υ.Γ. Τα καταθέτω αυτά ως ευχαριστώ σε όλους στην προσπάθειά μου για τη βυζαντινή μουσική στον τόπο που ζω και τίποτε παραπάνω.
 
Το πιο στρωτό κείμενο σε χαιρετισμούς το έχω βρει στο Τριώδιο του Χρυσάνθου Θεοδοσοπούλου. Όσο για το τη υπερμάχω, ας μη λέμε μόνο το σύντομο για να μην κουράζουμε, δήθεν, τους πιστούς: και το αργό είναι πολύ ωραίο, αρκεί να λέγεται σωστά, με το ύφος του, τα ισοκρατήματά του. Από κει και πέρα, λογικό είναι, κατ' εμέ, να θεωρείται σήμερα πιο μακρόσυρτο και κουραστικό το παλαιό και να έχουν γίνει συντμήσεις. Στο Τριώδιο του Χρυσάνθου λοιπόν έχει και τρία αργά τη υπερμάχω (ένα αργό, ένα αργοσύντομο κι ένα "σύντομο-αργό") εκ των οποίων λέω πάντα το δεύτερο: έχει πάρει τις πιο ωραίες γραμμές από το αξεπέραστο παλαιό και έρχεται πολύ ωραία, ακόμα και σε αργό τέμπο (που του πάει πολύ, εδώ που τα λέμε), χωρίς να κουράζει! Έχω ακούσει και θετικά σχόλια από το εκκλησίασμα. Πάντως είναι όντως πολύ καλή και η σύντμηση του Παναγιωτόπουλου-Κούρου, που αναφέρθηκε.

Από Χαίρε Νύμφη, έχει πολύ καλή συλλογή από κλασσικά, Στανίτσα και άλλους το βιβλίο του Ακαθίστου του Παπαχρόνη, που είναι μάλιστα μικρό και φτηνό (αξίζει γιατί έχει και το κλασσικό μουσικό κείμενο από τον κανόνα). Και το βιβλίο του Φορτωμά επίσης έχει πολύ ωραία γραμμένο το αργό "Την ωραιότητα": έχει όλες τις γραμμές του Στανίτσα αλλά στρωτά γραμμένες, χωρίς εξεζητημένους λαρυγγισμούς, λέγεται κάλλιστα και χορωδιακά!

Συμφωνώ και κατα τη δική μου γνώμη έχω βρει όντως το του Χρύσανθου Θεοδοσόπουλου ως το καλύτερο και πιο στρωτό κείμενο, με κλασικές γραμμές ,κυλάει σαν νερό,μπορείς να το ψάλλεις άνετα.Υπάρχει και σε CD.
 
Συνιστω ανεπιφυλακτα τους χαιρετισμους του Αρχοντος Πρωτοψαλτου κ.Λυκουργου Πετριδη ! Ειναι ο ανθρωπος που ηπιε κατευθειαν απο την πηγη του "ζωντος υδατος" ( ΘΡΑΣΥΒΟΥΛΟ ΣΤΑΝΙΤΣΑ) ! Απλος και μεγαλοπρεπης !
 
Συνιστω ανεπιφυλακτα τους χαιρετισμους του Αρχοντος Πρωτοψαλτου κ.Λυκουργου Πετριδη ! Ειναι ο ανθρωπος που ηπιε κατευθειαν απο την πηγη του "ζωντος υδατος" ( ΘΡΑΣΥΒΟΥΛΟ ΣΤΑΝΙΤΣΑ) ! Απλος και μεγαλοπρεπης !

Εγώ ψάλλω απο τον Πετρίδη γιατἰ το συνήθησα απο παλιά στα πρώτα μου βήματα στη μουσική. Όντως ειναι καλή έκδοση, και στο Τριώδιό του όπου έχει βάλει κι εκεί Ακάθιστο Ύμνο έχει βάλει και πρόσθετα. Επίσης μια άλλη καλή εκδοση είναι και ένα βιβλίο που περιλαμβάνει κείμενο και μέλη (δεν θυμάμαι ποιος είχε την επιμέλεια) αλλά είχε πολλά ωραία κείμενα μέσα όπως "Τη Υπερμάχω" Πέτρου Βυζαντίου που και έχω ανεβάσει ήδη. Επίσης στο Τριώδιο "του π. Δοσιθέου" έχει ωραία και κλασσικά βέβαια μέλη. Άλλη λύση είναι να ψάλλουμε απο του Πρωγάκη τα ευρισκόμενα που μας καλύπτουν πιστεύω αν πούμε τον Κανόνα απο το Τριώδιο (όχι με νότες) που δεν πιστεύω να δυσκολεύει κανέναν. Τέλος μνημονεύω και τους Χαιρετισμούς που περιλαμβάνει ο Φαρλέκας στο δικό του Τριιώδιο. Μια φορά που το δοκίμασα, είναι ωραίες γραμμές αλλά θέλουν μελέτη καλή γιατί είναι ασυνήθιστες εν πολλοίς. Αυτά.
 
Άλλη λύση είναι να ψάλλουμε απο του Πρωγάκη τα ευρισκόμενα που μας καλύπτουν πιστεύω αν πούμε τον Κανόνα απο το Τριώδιο (όχι με νότες) που δεν πιστεύω να δυσκολεύει κανέναν.

Νομιζω οτι στα Πατριαρχικα αναλογια γινεται ετσι ακριβως.
Παλαιωτερα και με τον κ.Χριστιδη τα λεγαμε ολα απο το Τριωδιο και χωρις νοτες. Βιβλιο εβγαινε στο αργο "Τη υπερμαχω".

Το βιβλιο ειναι καλο οταν υπαρχει χορωδια οπου ειναι φυσις αδυνατο να γινει κουμαντο χωρις κειμενο. Ομως ειμαι της γνωμης του να διαβαζει και να μαθαινει ο ιεροψαλτης καποια πραγματα απεξω, ωστε να εχει μεγαλυτερη ανεση στην εκτελεση. Οχι μονο για τον κανονα των χαιρετισμων, αλλα και τους αναβαθμους, κανονες, καθισματα, καταβασιες, πασαπνοαρια, συντομες δοξολογιες κτλ. Αν μη τι αλλο, γεμιζει και το αυτι μουσικες γραμμες. :D
 
Νομιζω οτι στα Πατριαρχικα αναλογια γινεται ετσι ακριβως.
Παλαιωτερα και με τον κ.Χριστιδη τα λεγαμε ολα απο το Τριωδιο και χωρις νοτες. Βιβλιο εβγαινε στο αργο "Τη υπερμαχω".

Το βιβλιο ειναι καλο οταν υπαρχει χορωδια οπου ειναι φυσις αδυνατο να γινει κουμαντο χωρις κειμενο. Ομως ειμαι της γνωμης του να διαβαζει και να μαθαινει ο ιεροψαλτης καποια πραγματα απεξω, ωστε να εχει μεγαλυτερη ανεση στην εκτελεση. Οχι μονο για τον κανονα των χαιρετισμων, αλλα και τους αναβαθμους, κανονες, καθισματα, καταβασιες, πασαπνοαρια, συντομες δοξολογιες κτλ. Αν μη τι αλλο, γεμιζει και το αυτι μουσικες γραμμες. :D

Ετσι ειναι. Μερικοι βγαζουν βιβλιο για να πουν ακομη και ενα απλο "Αμην" που και οι δυο του συλλαβες ειναι στον Νη. Ελεος...
 
Ετσι ειναι. Μερικοι βγαζουν βιβλιο για να πουν ακομη και ενα απλο "Αμην" που και οι δυο του συλλαβες ειναι στον Νη. Ελεος...
Συμφωνώ, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι τα "Αμήν" σ' ένα μουσικό βιβλίο είναι περισσά, καθώς:
Το βιβλιο ειναι καλο οταν υπαρχει χορωδια οπου ειναι φυσις αδυνατο να γινει κουμαντο χωρις κειμενο.
Συμφωνώ και κατα τη δική μου γνώμη έχω βρει όντως το του Χρύσανθου Θεοδοσόπουλου ως το καλύτερο και πιο στρωτό κείμενο, με κλασικές γραμμές ,κυλάει σαν νερό,μπορείς να το ψάλλεις άνετα.Υπάρχει και σε CD.
Εεεεεε..... ξέρετεεεεεε..... μήπως θα μπορούσατεεεεε...... :D:D
 
Αν ενδιαφέρεστε για το κείμενο του Ακάθιστου ύμνου από τον Χρύσανθο Θεοδοσόπουλο ανέβηκε εδώ.
 
Εγώ τα τελευταία χρόνια χρησιμοποιώ την ακολουθία που έχει επιμεληθεί ο Μάρκος! Είναι κλασικές γραμμές, έχει 3, 4, Τη Υπερμάχω και πάρα πολλά Χαιρε Νύμφη ανύμφευτε αργά και σύντομα σε πλ. δ΄ μόνο! Επίσης αν θες να κάνεις αγρυπνία του Ακαθίστου Υμνου έχει όλη την τάξη και ολόκληρο τον κανόνα! Πολύ καλή δουλεια
 
Από το τελευταία εκδοθέν βιβλίο υπό του δασκάλου μου Κου Διονυσίου Ηλιόπουλου, όπως τους έψαλε ο αείμνηστος Παναγιωτόπουλος-Κούρος.
 
Συμφωνούν οι περισσότεροι πως το πιο "στρωτό" κείμενο είναι του Χρύσανθου. Να ρωτήσω κάτι: έχετε δει το αντίστοιχο του Καραμάνη; (βρίσκεται στον τόμο του Εσπερινού). Είναι σχεδόν πανομοιότυπο με του Χρυσάνθου απ' ό, τι είδα, τουλάχιστον στον κανόνα. Ξέρουμε ποιος ακολούθησε ποιον; (δεν θα πω αντέγραψε, γιατί κανείς δεν είχε ανάγκη να το κάνει).
 
Back
Top