Αγαπητοι Φιλοι
Δεν συνηθιζω να κανω κριτικη σε ιεροψαλτες παλαιους ή σημερινους , αλλα θα καμω μια εξαιρεση για να πω μερικα παραγματα για τον πρωτοψαλτη Θεοδωρο Βασιλικο .
Τον Θοδωρα τον γνωρισα γυρω στο 1971 , οταν ανελαβε πρωτοψαλτης στο Ιερο Μητροπολιτικο Ναο Του Αγιου Μηνα Ηρακλειου Κρητης . Καναμε πολυ παρεα (και οικογενειακη) εκτος εκκλησιας . Μαλιστα εδω (Ηρακλειο) γεννηθηκε και η κορη του . Τοτε πρωτοακουσα το Αξιον Εστιν του Φιλανθιδη σε δευτεροπρωτο , στην δικια του διασκευη και εκτελεση , σαφως πιο δυσκολη απο το πρωτοτυπο και απο τοτε το ψαλλω και εγω . Ψαλματα του Βασιλικου στον Αγιο Μηνα , θα βρειτε στο ακολουθο λινγκ (για οσους δεν το εχουν δει) :
http://www.analogion.com/forum/showpost.php?p=25523&postcount=101
Απο τοτε (χωρις να ειναι ακομα αυτος που εγινε μετα) ο Θ.Β. ειχε δειξει πολλα στοιχεια του πλουσιου φωνητικου του ταλεντου . Φωνη βελουδο , καθαρη και με μεγαλα υψη . Λαιμος φοβερα ευλυγιστος . Εκανε οτι ηθελε . Γνωσεις (τοτε) Β.Μ. οχι πολλες , αλλα αργωτερα οποσδηποτε αυτο βελτιωθηκε σημαντικα . Αυτη την φωνη , συν την εξαιρετικη χρηση του μικροφωνου και τις εξαιρετικες δημοσιες σχεσεις του , εκμεταλευθηκε (με την
καλη εννοια) στην συνεχεια ο Θ.Β. και απεκτησε την φημη που απεκτησε και
πουλησε χιλιαδες κασετες κλπ (ηταν καταπληκτικος εμπορας της φωνης του) .
Βεβαια σαν καθε καταξιωμενος καλλιτεχνης (για μενα το ψαλλειν ειναι πανω απο ολα τεχνη και ο ψαλτης καλιτεχνης) , απεκτησε φανατικους φιλους (θαυμαστες) αλλα και φανατικους εχθρους (πολεμιους του τροπου που εψαλλε)
.[Κανω μια παρενθεση εδω για να πω οτι πολλοι εχωντας τον προτυπο , προσπαθησαν και προσπαθουν να του μοιασουν στο ψαλσιμο , να κανουν οτι εκανε αυτος . Μεγα λαθος και οικτρο το αποτελεσμα . Για να ψαλλεις σαν τον Θ.Β. πρεπει να εχεις τη φωνη του . Αλλοιως ...] .
Κατα την αποψη μου η αληθεια βρισκετε καπου στην μεση . Οταν ηθελε να ψαλλει σοβαρα ηταν αλλος Βασιλικος και οταν ''εκμεταλευοταν'' τις πλουσιες φωνητικες του δυνατοτητες ηταν αλλος . Οτι πολλες φορες ''τραγουδουσε'' , οτι ηταν εξω απο το παραδοσιακο ψαλσιμο , ειναι αληθεια . Ομως αυτο αρεσε
στον πολυ κοσμο και αυτο πουλουσε (ειπαμε , ειναι πολυ καλος ''εμπορας'' της φωνης του) . Και ποιος δεν θα το εκανε αν ειχε τις δικες του φωνητικες δυνατοτητες ; Ο Στανιτσας τον εβαζε να κανει διαφορα σολο σε συναυλιες , ακριβως διοτι ειχε αντιληφθει τις τεραστιες φωνητικες του δυνατοτητες . Βεβαια στα σολο αυτα ο Θ.Β. εψαλλε υπο την καθοδηγηση του Στανιτσα και δεν εκανε τις φωνητικες ακροτητες και φιοριτουρες που εκανε οταν εψαλλε στην εκλλησια του ή αλλου .
Οι συναυλιες του Θ.Β. , οταν εψαλλε χορος ψαλτων , ειναι οντες πολυ αξιολογες . Παντα πολυ καλα οργανωμενες και παντα πολυ καλα ακουσματα .
Παντα ζητουσε το τελειο και στην παραμικρη λεπτομερεια . Γραφει σε καποιο πιο πανω μηνυμα του ο αγαπητος Γιαννης Μπουλμπουτζής , για τα κοψιματα και τα ισα . Με τα κοψιματα συμφωνω . Πολλες φορες γινονται πολυ αποτομα
και το ακουσμα δεν ειναι οτι καλλιτερο . Για τα ισα διαφωνω , ισως γιατι και εγω ειμαι της σχολης των ''πλουσιων'' ισοκρατηματων (ετσι τα εμαθα και τα συνηθισα απο 7 ετων παιδι , πανω στο αναλογιο του αειμνηστου Αρχωντα Ιωαννη Βουτσινα) .
Αυτα λοιπον για τον Θ.Β. και βεβαια οτι εγραψα παραπανω ειναι καθαρα προσωπικες μου αποψεις .
Τελειωνω με το εξης : Μου αρεσει ο Βασιλικος (και οποιος αλλος ψαλτης) ; Τον ακουω . Δεν μου αρεσει ; Απλα αλλαζω καναλι .