Χρόνια πολλά σε όλους! Μέγα θέμα άνοιξε, όπως φαίνεται, ο σεβαστός π. Μάξιμος. Ας ελπίσουμε ότι θα ωφεληθούμε εξ αυτού και εμείς οι ελάχιστοι. Αφού δηλώσω ότι κι εμένα με προβλημάτιζε εδώ και χρόνια η συγκεκριμένη φράση, καθ΄ότι μου φαινόταν "ορφανή" (με ποιο ρήμα συντασσόταν; διερωτώμουν), ερωτώ: Εάν έχω καταλάβει καλώς, η φράση "βασίλειον ιεράτευμα" αποτελεί μιαν ιδιότητα, ένα προσδιορισμό του οσίου πατρός;
Προς φίλτατον κ. Λιναρδάκη: Κάποια πράγματα αλλάζουν και στο Πατριαρχείο, από ψάλτη σε ψάλτη ακόμα και στα ειρμολογικά μέλη. Δύο πρόχειρα παραδείγματα: Στην Θ΄ωδή των καταβασιών της Κοιμήσεως ο Πέτρος έχει στο βιβλίο του "σώζοις αεί, Θεοτόκε, (παύση στον Δι) την κληρονομίαν σου". Ο Ιωάννης έχει "σώζοις αεί, (παύση στον Δι) Θεότόκε, την κληρονομίαν σου. Όπως και να το πεις, το νόημα δεν αλλάζει. Άλλο παράδειγμα: Ο Ιωάννης γράφει:
"Τω παντάνακτος εξεφαύλισαν πόθω (παύση στον Δι)
άπλητα θυμαίνοντος ηγκιστρωμένοι (παύση στον Πα)
παίδες τυράννου δύσθεον γλωσσαλγίαν (παύση στον Δι) κ.λπ..
Ο κ. Εμμανουηλίδης ψάλλει:
"Τω παντάνακτος εξεφαύλισαν πόθω (παύση στον Δι)
άπλητα θυμαίνοντος ηγκιστρωμένοι παίδες(παύση στον Πα)
τυράννου δύσθεον γλωσσαλγίαν (παύση στον Δι) κ.λπ..
Ούτε και εδώ το νόημα δεν μου φαίνεται να αλλάζει δραματικά.
Προς τον κ. Γιαννόπουλο: Σε γενικές γραμμές συμφωνώ μαζί σας για όσα λέτε για το σωστό χωρισμό των φράσεων, όταν ψάλλουμε. Αυτό όμως είναι αδύνατον να γίνει σε όλα τα ειρμολογικά μέλη, γιατί θα χαλούσε το μέτρο. Τι να κάνουμε αν σε μιά πρόταση κολλάει μια άσχετη λέξη; Πειράζει και τόσο; Στις ιαμβικές καταβασίες πόσες λέξεις δεν είναι με την σειρά γραμμένες; Ποιος από εμάς ψάλλει "Τη υπερμάχω στρατηγώ τα νικητήρια / ως λυτρωθείσα των δεινών/ ευχαριστήρια αναγράφω σοι η Πόλις σου, Θεοτόκε"; Πάντως, είναι και φορές που πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί, κι ας χαλάσει η μελωδία του προσομοίου. Φανταστθείτε την διαφορά του "Μη με δελεάσης / απάτη ου γαρ ένγων ηδονήν ..." από το "Μη με δελεάσης απάτη / ου γαρ έγνων ηδονήν, που πρέπει να ψάλλουμε στο προσόμοιο του Εσπερινού του Ευαγγελισμού. Αλήθεια, πόσοι ψάλλουν σωστά το πιο πάνω προσόμοιο;
Προς τον π. Μάξιμο: Αν και τελείως άσχετο, επιτέψατέ μου να θέσω εδώ το ερώτημά μου. Βλέπετε, η αρχαιομάθειά μου είναι πενιχρότατη. Το δοξαστικόν του Εσπερινού της Αγίας Βαρβάρας έχει ως εξής: "Πατρίδα, γένος ύπαρξιν καταλιπούσα, Βαρβάρα, και τον ασεβή πατέρα μισήσασα, θεόν ηγάπησας, ώ ενυμφεύθης και γέγονας μεγαλέμπορος κληθείσα. Αυτόν ικέτευε σωθήναι τας ψυχάς ημών". Αυτό το "και γέγονας μεγαλέμπορος κληθείσα" πώς στέκει συντακτικώς, πώς συνδέεται με τα προηγούμενα και τι σημαίνει;
Συγχωρέστε με όλοι για την φλυαρία μου.